23 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA ———— Sokak Isimleri Bugünkü milli telâkkimize yaban- &ı olan sokak İsimlerini kaldırmak Üzere teşkil edilmiş olan komisyon vazifesini bitirdi. Verilen malümata göre, tarihi ehemmiyeti haiz olan s0- kak isimleri muhafaza olunmuştur. Değiştirilecek sokak isimleri yerine şimdiye kadar kullanılmıyan tarihi ve milli isimler seçilecektir. Komis- yonun hazırladığı bu isimlerin teşri- »isani devresinde Şehir meclisinde müzakere edileceği de anlaşılıyor. Sokak isimleri değişecek denildi mi, bilâihtiyar ürkmemek kabil değildir. Bu kaçıncı değişme? Her defasında, sokaklarımıza milli telâkkilere uygun isimler bulmak arzusile gayret göste riyoruz. Fakat yaptıklarımızı kendi- miz de çarçabuk beğenmiyoruz ki bunları biraz sonra hemen değiştir. meğe kalkıyoruz. Bugün bir sokağın ismini emin sü- rette bilmek artık bir mesele halini almıştır. Postacılarımızın neler çek- tiklerini merak etmemek mümkün değildir. İşin itfaiye bakımından da ehemmiyeti derhal takdir olunur. Ta- pu ve vergi kayıtlarının da bu karga- şalıktan az çok müteessir olmaları akla gelebilir. Şoförlerin de sılantı çekmemelerine imkân yoktur. Bir dostumuza mektup yazarken oturdu- Ku mahalle ve sokağın adresini bil mek hepimizi alikadar edecek bir meseledir. Şu ufak hulâsa sokak isimlerinin her günkü hayat bakımından haiz ol- duğu ehemmiyeti takdir etmemiz için kâfidir. Halbuki iş yalnız bundan da ibaret değildir. Sokak isimleri şehrin sosyal hayatından, tarihinden, varlı- ğından, kalb ve ruhundan bir parça- dır. Sokak isimleri şehrin simasını vücude getiren muğlâk ve müteaddid çizgilerin bir parçasıdır. Sokak isim- lerine dokunmakla âdeta şehrin tari- hi bir âbidesini tahrib gibi bir ha-e- ket yapmış olacağımızı kâfi derecede düşünmüyoruz. Mer tarih devresi, bulunduğu ah- val ve şernite göre mülâhaza olunur, Onun için «bugünkü telâkkilerimizer uymıyan isimleri değiştirirken bu te- lâkkilerin nelerden ibaret olduğunu ve bilhassa «uymamazlık» keyfiyeti- nin hangi noktalara inhisar etmesi lâzım geleceğini geniş ve etraflı bir görüşle muhakeme etmeğe lüzum vardır. Yoksa, nahakyere, kendimizi kendi şehrimizde yabancı kalmış gö- ri 2. En son sokak isimleri tadilâtında göze çarpan garabetleri gazeteler ya- za yaza bitiremediler ve çok tuhaf örnekler de meydana koydular. İçle- rinde letaif kitaplarına geçecek ka- dar acaih mümuüneler vardı. Ümid ederiz ki bu misaller tekerrür etmiye- cektir. Bir kere, kati lüzum ve zaruret ol- madıkça alıştığımız isimleri değiş- tirmemek lâzım “olduğunu pren- sip diye kabul eimeli ve de Eişikliği asgari hadde tutmağa ça- lışmalıdır. Sonra da değiştirme zara- retinin ne gibi ahval karşısında ka- bul olunacağı tesbit edilmeli, kati bir mecburiyet olmadıkça sokak isimleri- ne keyfimize göre tasarruf etmeğe kalkmamaldı Akşamcı İstanbul gümrüğündeki nakiller Istanbul gümrükleri başmüdürlü- ğü teşkilâtında bazı nakiller yapıl- mış, başmüdür muavini B. Medhi ithalât gümrüğü müdi iğüne, ilha- lât gümrüğü müdürü . B, Memduh başmüdür muavinliğine getirilmiş- lerdir. — Ne cesur adamsın be bay Amca... Bina şekilleri Şehir mütehassısı esaslı bir kaideye bağlıyacak Yapı ve yollar kanununa göre yapılan binaların yükseklilkeri hu- Susi bir tallmatnameye göre tesbit edilmişti. Ayni zamanda Dahiliye Ve- kâleti tarafından ihzar ve Heyeti ve- kilece tasdik edilen nizamname hü- kümlerine göre beş kattan fazla bi- na yapılması menedildiği gibi bir binada üçüncü kattan itibaren kat- ların ne mikdar geriye çekilmesi lâ- zimgeldiği, hava ve ziya vaziyetleri- ne göre binanın inşasına verilecek $8- kil tayin edilmişti. Maamafih İstanbulun her semti deniz rakımına göre ayrı ayrı İn- şaat şekil ve hususiyetlerine tâbi ol- duğundan yeni yapılacak bir bina hakkında Imar şubesinin mütalâası alındıktan sonra ruhsatiye verili yordu. Her bina hakkında ayrı ayrı mü- talâa almak bir çok külfeti mucip olduğundan şehircilik mütehassısı B. Proste, İstanbulun muhtelif semt- lerine göre yeni inşa edilecek binlara verilecek şekli muayyen bir kaideye bağlamağa karar vermiştir. Gerek Heyeti vekilece tasdik edi- len nizamname, gerek gene müte- hassısın mütalâası alındıktan sonra hazırlanan inşaat tallmatnamsi hü- kümleri bu kaideleri tamamlayıcı mahiyette oalcaktır, Tahlisiye müdürü Tedkiklerde bulunmak üzere Trabzona gitti 'Tahlisiye umum müdürü B. Nec- meddin tedkiklerde bulunmak üzere “Trabzona hareket etmiştir. Geçen se- ne Zongulduktan Sansuna kadar sa- hillere tahlisiye tesisatı konmuştu. B. Necmeddin bu tesisatı gözden geçirecek ve ayni zamanda Trabzon- dan Hopaya kadar giderek daha ne gibi tahlisiye âlâtı konması lâzım- geleceğini tedkik edecektir. Bu sene yapılacak olan tesisat ye- ni sene bütçesinde ayrılan tahsisatla meydana getirilecektir. TTahlisiye umum müdürü yakında Trabzondan dönerek bir müddet sonra Mersine kadar ikinci bir seya- hat yapacaktır, Bu seyahatte de yeni sene bütçe- sile alınacak tahlisiye âletleri ve Ak- denizde konulacak yerleri tesbit edecektir. Birinci beş senelik plânın tatbikatı pek yakında biteceğinden bir taraftan da ikinci beş senelik tah- Tisiye plârunın hazırlıklarile meşgul olunuyor. Bu plânla memleketin bütün sa- hilleri modern tahlisiye âletlerile ta- mamen techiz edilmiş bulunacaktır. Yolcu salonu projesi Yolcu salonu projesi son defa ola- rak şehircilik mütehassısı B. Proste tarafından tedkik ve kabul edilmiş ve şehir plânına sokulmuştur. Bu suret- le yolcu salonunun plânı kaliyet kes- betmiştir. ... Herkes tifo korkuslie ya aşı yap- tirıyor... ŞEHİR HABERLERİ Belediye baremi Barem cedveli yüksek tasdike arzedildi Belediye, 937 bütçesile yeni bazı teşkilât yapmış ve muhtelif mües- seselerin kadrolarında ihtiyaca gö- re yapılan değişikliklerle barem ced- velindeki tadiller bütçe ileberaber Ankaraya gönderilmiştir. Bareme taallük eden cedvel Da- hiliye Vekâleti tarfaından tasdik ve milli iradeye arzedilmiştir. Belediye, bu sene yapacağı işleri bu cedvelle sıkı surette alâkadar ad- dediyor. Bugünlerde musaddak cedvel ge- lir gelmez münhallere tayinler yapı- lacağı gibi yeni teşkilât ta tatbik edilecektir. Belediye ve vilâyet büt- çelerinin de haziran sonuna kadar tebliğ edileceği muhakkak görülüyor. Bir otobüs Maslak i yolunda devrildi İçinde bulunan 8 yolcudan yalnız biri yaralandı Evvelki gece Maslak yolunda bir otobüs kazası olmuş, otobüsün içinde bulunan sekiz yolcudan biri hafifçe yaralanmıştır. Tahkikatımıza göre kaza şu şekilde vukubulmuştur. Gece saat onda Yenimahalleden kal- karak Taksime gitmekte olan şoför Mustafa oğlu Alinin idaresindeki 3323 numaralı otobüs, Maslak kara- kolu civarından geçerken şoförün yanlış manevrası yüzünden hendeğe yuvarlanmışlır. Otobüsün içinde bulunan sekiz yol- cudan Tarabyada oturan Panayot oğlu Yorgi hafifçe yaralanmış, diğer yolculara bir şey olmamıştır. Yaralı İ Yorgi hastaneye kaldırılmıştır. Oto- büs, epeyce hasara uğramıştır. Kaza- ya sebebiyet veren şoför All yakalan- mış ve tahkikata başlarımıştır. Kızılay haftası Kızılaya üye yazılmak her yurddaşın borcudur Kızılay haftası | temmuzdan itiba- ren başlıyacaktır. Kızılay, yalnız harp zamanlarında değil, fakat sulh zaman- larında da felâketzedelere, fakirlere, yoksullara şefkat elini uzatan bir ku- rumdur. Kızılay kurumunun 1 temmuz 935 tarihinden 30 haziran 936 tarihine ka- dar bir yıl zarfında felâketzedelere, yangına uğrıyanlara, fakir ve yoksul lara, 130,000 liralık bir yardımda bu- Tunduğunu söylemek, bu hayırlı kuru- mun geniş faaliyeti hakkında bir fi- kir vermeğe kâfidir. Bu şefkatlı kuru- ma üye yazılmak ve yardım etmek her yurddaşın en mukaddes borcudur. Şirketi Hayriye ve Akay ücret tarifleri Akay ve Şirketi Hayriyenin yeni üc- ret tarifeleri temmuzdan itibaren tat- bik edilmeğe başlanacaktır. Ücret ta- rifeleri bugünlerde kati şeklini ala- caktır, Akay vapur ücretlerinde bir miktar tenzilât yapılacağı tahmin edi- liyor. Bay Amcaya göre... Denizciler bayramı Ttemmuzda şehri- mizde büyük şen- likler yapılacak Denizciler bayramı olarak kabul edilen 1 temmuz günü şehrimizde büyük şenlikler yapılacaktır. Bayram hazırlıklarına şimdiden başlanmiş- tır, Deniz ticaret direktörü B. Müfild Denizin ryiasetinde alâkadarlar dün bir toplantı yaparak bu hususta gö- rüşmüşlerdir. Programın hazırlan- masına pek yakında başlanacaktır. Şenliklere bütün deniz teşekkülle- ri iştirik edecek, sanat tam 12de bilümum deniz merakibi düdüklerini çalarak bayramı kutlayacaklardır. Kaptan ve makinistler cemiyetinden bir heyet tesid merasiminde bütün kaptan ve makinistleri temsilen ha- zır bulunacaklardır. Gündüz başlıyan denizciler bayra- mı, gece yarısına kadar sürecek olan şenliklerle sona erecektir. Gece deniz alayı yapılacak, bütün merakip elek- triklerle donanacaktır. Şirketi Hay- riye Boğaza hususi vapurlar kaldı- rarak halkın ucuz biletlerle bayrama iştirâkini temin edecektir. İnönü vapuru yangını AAmbarından yangın çıkan İnönü vapurunun mahallinde mühürlenen ambarı dün müddetumumilik tarafın- dan açılarak tedkikata başlanmıştır. Vapur hakkındaki teğkikat yakında bitirilecektir. Boğaz içinin imari Şirketi Hayriyenin Deniz lokantası önümüzdeki pazar günü açılıyor Şirketi Hayriye Boğaza rağbeti art- tırmak için çalışmalarına devam edi- yor. Şirketin Sarıyerde inşasına baş- ladığı modern balık lokantası hazır- lıkları tamamen ikmal edilmiştir. Ba» lık lokantası, şimdiye kadar memle- kette ve birçok yerlerde eşine tesadüf edilmiyecek bir şekilde meydana ge- tirildiği için büyük alâka celbedeceği umuluyor. Festival eğlencelerinin bir günü de bu modern lokantada geçecektir. L- kantanın orta silonuna çift katlı bü- yük bir havuz yapılmış, alttaki havu- za deniz, üsttekine de tatlı su balıkla- Tı konmuştur, Ayrıca salonun her kö- şesine gene küçük havuzlar içerisin- de istakozlar yerleştirilmiştir. Arzu edenlerin havuzda görüp beğendik- leri deniz hayvanlarını derhal pişir- tip yiyebilmeleri için husus! tesisat yapılmıştır. Bir motör balıkların sü- yunu sık sık değiştirmektedir.. Asri balık lokantasında biri kışlık, ikisi yazlık olmak üzere üç dans salonu yâr pılmıştır. Havuzlar dans salonlarının ortasında yapıldığından danseden çiftler de havuzun etrafında dönecek- lerdir, Üst kat daraçaya da ikinci bir büfe yapılmıştır. Önümüzdeki pazar günü asri balık lokantası halka açılacaktır. Balkan festivali münasebetile şehri- mize gelecek olar gruplar milli dans- larını bu havuzun etrafında oynuya- caklardır. .. Hiç olmazsa sıhhi kayıtlara tuy- mıya çalışıyor!.. Halbuki sende hiç bir telâş yokl., Sahife $ İSTANBUL HAYATI: ——— Şemsiyeli adam Köprünün kalabalık bir zamanın- da yürüyerek Karaköye geçiyorum. Kızgın güneş altından biran evvel kurtulmak için herkes itişe kakışa ilerilemeğe (çalışıyor. Fakat sel gibi akan kalabalık, biraz ötede üstüste yığılıyor. Parmaklarını ileriye doğru uzatarak kahkahalar atıyorlar, bir şeyler mırıldanıyorlar. o Ezile büzüle ben de araya sokuldum ve bu kadar yolcuyu başına (toplıyan fevkalâde şeyi gördüm. Uzun, beyaz bıyıkları itinâ ile kıvrılmış altmışlık bir zat, nin sapını omuzuna dayamış, ucun- daki fildişinden ördek başını fırıl fi rl çeviriyor ve etrafına hiç aldırış etmeden ağır ağır yürüyor. Sadakor şemsiyenin altında bir kat da lâcivert astar parlıyor. Kır gazinolarındaki allı morlu o güneşlikleri andıran bu astarlı şemsiye ve sahibinin dimdik kıvrılmış uzun, beyaz bıyıkları, etraf- dakilerin gözlerini miknatıs gibi çeki- yor. Herkes merak ve hayretle seyre- diyor, Vapura yetişmek için bilet pa- raları avuçlarında koşanlar bile şem- siyeli zatın önüne gelince duraklıyor- bi incecik kollarını savura savura bi- rer pehlivan azametile yürüyen sport- men mükallidleri kimsenin gözüne batmıyor. Bütün gözler dik bıyıklar- — Nereden gelmiş bu acaib şey? — Herhalde Kurunuvüstadan kal- mış olacak. Sen hiç tarih okumadın mı? Bir genç kız kahkahalarla gülerek arkadaşının kolunu çekiyor: — Şöyle bir bayın olsa ne yapar- dın? — Aman kardeş, Allah gösterme- , sin. İyi ki o devirlerde dünyaya gel- memişim, Vallahi sinirlerim bozul- ! muya başladı. ler neler anlatır. Fakat neye yarar? Bir kahkaha da onu susturacak de- fil mi? —C.R. Yeni belediye reis muavini Belediye reis muavinliğine tayin edilen B, Rauf dünden itibaren yeni vazifesine başlamıştır. Rize valiliği- ne tayin edilen eski reis muavini B. Nuri dün vali B, Muhiddin Üstündağ ile vali muavini B. Hudaiyi ve bele- diyedeki eski arkadaşlarını ziyarek ederek veda etmiştir. Yeni Rize valisi perşembe günü yeni memuriyetine gitmek üzere şeh- .. Ne yapıyorsun da böyle bir kor- kuya düşmüyorsun?.. ii 4 skn AĞİR dek siliği elli ML Bile. AKLİ klein.