26 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1937 , Dün Geceki ve Bu Sabahki Telgraflar Almanya İle ticaret muahedesi müzakeresine 3 temmuzda başlanıyor Berlin elçimiz B. Hamdinin reisliğindeki heyet birkaç güne kadar Mir. leylim gidiyor Ankara 25 (Telefonla) — İki gün- | denberi şehrimizde bulunan Berlin | büyük elçimiz B. Hamdi, dün akşam | Berline gitmek üzere İstanbula ha- reket etmiştir. B. Hamdi İstanbulda bir kaç gün kalacak ve Almanya ile yapılacak ticarel ve klering anlaşma- larında hükümetimiz! temsil edecek heyet ile Berline hareket edecektir. B. Hamdi Ankaradan hareketinden evvel şu beyanatta bulunmuştur: —Hükümetimizin daveti üzerine iki gün evvel Ankaraya geldim. Bu ak- şam Berline gitmek üzere İstanbula gidiyorum. İstanbulda bir kaç gün kalacak ve Büyük Önderimize tazim- lerimi sunacağım. Almanya ile ticari münasebetlerimiz, gün geçtikçe inki- şaf etmektedir. Normalin fevkinde sayılabilecek olan bu münasebetler, “bizim adar kadar temmuzda Relsliğimde bulunan heyet bir iki gün içinde İstanbula gelecek ve bera- ber Berline gideceğiz, Yeni yapılacak ticaret anla 5 nın tüccarımıza daha geniş bir mü- badele sahası açacağında şüphe yok- tur. Almauya ile hükümetimiz ara- sındaki diğer münasebetler de çok dostanedir. Bunu da ayrıca zikretme- ğİ bir vazife bilirim, Berlin Ankara 25 (Telefonla) — Almân- ya ile yapılacak yeni ticaret anlaş- ması müzakerelerinde bulunmak üze- re gidecek heyet yarın akşam Ankâ- radan hareket edecektir. Asiler Madridin şimaline mütemadiyen asker yığıyorlar Hükümetin topçu kuvvetleri bu tahşidata mani olamadı Madrid 25 (A.A) — Jarama cep- | hesinde (Madridin şimelinde) her gün Franco kuvetlerinin mühim ha- reketler yapmakta oldukları bildirii- mektedir. Hükümet topçuları, tahşi- data mani olmak için durmadan asi kuvetlerinin dümdarlarmı bombardı- man etmekte iseler de mütemadiyen gelen takviye kıtaları ile malzeme sevkiyatma mani olamamaktadıtlar. Aknan malümata nazaran her iki taraf ta bu mmtakada mühim bazı hareketler hazırlamaktadır. Son gün- lerde ufak tefek taarruzlar ve mukabil tararuzlar vukubulmaktadır. Avila eyaleti — Asi topçuları hü- | kümetçilerin San Bartolome, Pinares ve Navalperal de Pinaresdeki mevzi- | lerini bombardıman emektedirler, Escurial omıntakasında asi keişi kolları baskınlar yapmağa teşebbüs etmektedirler. Fransız köprüsü mıntakasında asi Kıtaları hükümet topçu kuvvetlerinin Ankarada benzin ve petrol fiatleri Ihtikâr yapmak istiyen altı dükkân derhal kapatıldı Ankara 25 — Ankara belediyesi, petrol ve benzini ucuzlatan kanunun meriyele girdiği bugün, petrol ve ben- zin tenekelerinin şehirde satılabilece- ği fiyatları tesbit etmiştir. Buna göre: Büyük teneke petrol, eskiden 375 | kuruş iken şimdi toptan 258, pera- | kende 268 kuruştur. Küçük teneke petrol, eskiden 105 küruş iken şimdi toptan 105, perakende 80 kuruştur. Büyük teneke benzin, eskiden 450, şimdi topten 318,15 ve “perakende 328,71 kuruştur. Beş litrelik benzin eskiden 130, şimdi perökende 87 ku- ruştur. Bir litre benzin de eskiden 26 iken şimdi 17,40 kuruştur. Çekiç Orak - firmasından o maada, Ankaradaki bütün benzin satıcıları, bugün şoförleri: «Behzin yoktur» diye | başlarından savmak istemişlerdir. Bu hareketleri Vilâyetçe ihtikâr telâkki olunmuş ve derhal alınan tedbirlerle, ibtikârı tesbit edilen altı dükkân ka- patılmıştır. Olomobileller ve sivl! polis memur- Yarı bazı benzin dükkânlarında cür- mü-meşbut yapmışlardır. Yeni bir hanishane Berrama (Akşam) — Yeni ceza evi» Pin insaetı ikmal edilmek üzeredir. Yolanda mahkümlar yeni binaya nak- ç eki şiddeli bombardımanı neticesinde ri&- at etmek mecburiyetinde kalmışlardır. Paris 25 (A.A.) — Madridden bil dirildiğine göre, nasyonalistler geniş bir taarruz hareketi hazırlıyorlar. Franco kılantı o muvüffakıyelle neli- celenen bazı baskınlar yapmışlar ve hava kuvvetleri de hükümetçilerin mevzileri üzerinde büyük bir faaliyete geçmişlerdir. Bask cephesinde vaziyet Santander 25 (A A.) — Hükümet tebliğ ediyor: Santander vilâyetinde büyük bir faaliyet hüküm sürmek- tedir. Silâh fabrikaları, fasılasız bir surette çalşmaktadır. Halihazrdıa vi- lâyetin nüfusu bir milyondür. Bunun 400,000 i mültecidir. Evvelce endişe uyandırmakta olan iaşe işi, şimdi nor- mal surette temin edilmektedir. Santander 25 (A.A.) — Bütün As- turi ve Bask memleketinin Cumhuriyet kuvvetleri general Gamiz Uribarrinin kumandası alına konmuştur. metedir, Lehistanda bir hâdise Krakowi baş piskoposu aleyhindeki cereyan artıyor Varşova 25 (A.A) — Krakowi baş | peskoposunun mareşal (| Pilsudski Lâhdi meeslesinde ittihaz ettiği hattı | hareket neticesinde büün memlekette uyanan infial gittikçe daha umumi ve daha şiddetli bir şekil almaktadır. Lehistan ajansı bu Lâhdın mareşal ln allesine haber verilmeksizin ve ailesinin haberi olmakszın nakledil- diğini bildirmektedir. Lejyon fedarasyonunun nazır Kos- cinlovsk ve eski muharipler #ederas- yonu reisi general Goöreckinin de işti- Takiyle tertip ettiği toplantıda hükâ- metten mezkür baş peskoposun taşı- dığı bütün Polonya nişanlarının geri alnmasını istiyen bir karar sureti ka- bul edilmiştir. Ayni zamanda bu me- sele hakkında görüşmek üzere mebu- san ve âyan meclisinin de içtimaa davet edilmesi ve Vavelin millileştiril. mesi istenmektedir. Hudud komisyonu Fransiz âzaları Suriyeye gidiyorlar Adana 25 (Akşam) — Bir müddet- tenberi şehrimizde bulunan o hudud komisyonu Fransız âzaları yarın Sus" Istanbula geldi Başvekil Heybeliye gitti Suriye başvekilini Hey- belide kabul edecek E il İsmet İnönü, yanında Dahiliye Vekili ve Fırka ümümi reteri B. $ ş nde Vali, İsta generaller, mebuslar tar&- gelmiş, ist mandanı, ki : Başvekli, Haydarpaşadan motörle doğruca Heybeliye geçmiştir. Suriye başvekliini bugün Heybelideki köş- künde kabul ederek görüşecektir, Yarın sabahı Paristen —ekspresle şehrimize gelecek olan Fransanm Suriye fevkalâde komiseri Kont De Martel de Başvekil tarafından Heybe- Yideki köşkünde kabul edilecektir. B. Numan Menemencioğlu da geldi Hariciye siyasi müsteşarı B. Numan Menemencioğlu bu sabahki ekspres- le şehrimize gelmiştir. Hariciye vekilimiz Bağdad- dan ayrıldı Bağdad 25 (A A.) — Türkiye hari- ciye vekili Dr. Rüştü Aras bu sabah İ Bağdaddan ayrılmıştır. i Nafıa vekili Temmuz sonunda Almanya ve İsveçe gidecek Nafa vekili B. All Çetinkaya, önü- müzdeki Temmuz sonunda Avrupa- da bir tedkik seyahatine çıkacak, bilhassa Almanya, ve İsveç lokomos tif ve vagon fabrikalarını gezecektir. Türkiyede kurulması - kararlaştrıla lokomotif fabrikasının inşas İ diye kadar dokuz ecnebi fir Vekületine tekliflerde bulunmuştur. 'Feci iki ölüm İki kızcağız toprak altında can verdi Mersin (akşam) Silifkenin Gök- belen nahiyesinde feci bir toprak çö- küntüsü olmuş biri 1$ diğeri 15 yaş- Jarında iki kız çocuğu ölmüştür. Çöküntü hakkında aldığımız malü- mata göre, Evlerinde ocak yerini sıva- mak üzere köylülerin badanalık toprak çukurları ocağına giden iki komşu çocuğu tehlikeyi hiç sezmeden mağara gibi açılan toprak ocağının içi- ne girmişler ve toprağı kazarak Lor- balaraıı doldurmaya başlamışlardır, Tam işlerini bitirecekleri sırada ocak birdenbire çökmüş ve bu iki za“ vallı yavru çöküntü altında kalarak boğulmuşirdır. Bir müddet sonra çocuklarının gel- mediğini gören anları toprak ocağı- na gitşimişler ve bu feci manzara ile karşılamışlardır. Yakalanan kaçakçılar ve kaçak eşya Ankara 25 (A.A.) — Geçen bir haf- ta içinde gümrük muhafaza örgütü elli dokuz kaçakçı, 468 kilo gümrük kaçağı, 25402 defter sigara kâğıdı, 28 buçuk kilo uyuşturucu madde, iki şi- lâh yirmi beş kesim hayvanı ile dokuz kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. Alman Milli Müdafaa nazıri Budapeşteye gidecek Budapeşte 25 (A.A) — Almanya harbiye nazırı mareşal von Blomberg; milli müdafaa nazırı general B, Roe- derin davetini kabul ederek general tarafından birkaç hafta evvel Berli- ne yapılan ziyareti iade etmek mak- #adile bu ayın 28 inde Budapeşteye gidecektir. Bilbaodaki Alman konso- loshanesi açıldı Bilbao 25 (A.A.) — Baskların Bis- cayada hüküm etmeye başladıkları zamandanberi kapalı bulunan Bilbao dine MM ve e (Başvekil bu sabah Sergerde Seyid ölü olarak Elâ. 25 — Tuncelinde eşkıya dö- küntülerinin #ğındıkları sarp rağ lar, kuvvetlerimizin eline g' Üç tayyare filomuz, se yid Rızayı gizlendiği mağaradan çe karmak ve eşkıya dökürlülerinin | sığındıkları yerleri keşfetmek için | bugün tarama ameliyesi yapmışlar» | dır. Seyid Rıza, muhakkak surette | diri veya ölü olarak yakalanacaktır. Seşid Rızanın yanmda bulunanların kendisini kâmilen terk ettikleri anla- şılmıştır. Seyid Rızanın başmüşavirliğini ya- pan Ali Şir Şarki Dersime kaçmak Rıza diri ve ya yakalanacak Tayyare filolarımız elebaşıyı saklandığı inden çıkarmk için tarama ameliyesine başladılar istem kılaatımız elinde rm se de bütün r bulunduğundan ma dönmeğe mecbur olmuş- tur. Seyid Rıza karısı H yar dilenmek içini dermiş ise de yardım talepleri k yetle reddedilmiştir. Şekavet döküntüleri teslim olmağa devam ediyorlar. Şakiler, yalnız ia- şesiz değil, cephanesiz de kalmı dır. Tuncelinde vaziyet normaldir. Is- lahat ve bayındırlık faaliyeti sürat le devam ediyor. Halk hükümetin ic- raat ve faaliyetinden sevinç içindedir. Pariste faşizm aleyhinde büyük bir nümayiş yapıldı Halk cephesine dahil hatipler şiddetli nutuklar irad ettiler rağmen binlerce işçi dün akşam Na- ton meydanmda halkçılar toplantısı komitesi tarafından tertib edilen bü- lörlerle her &rafa yayılan nutukları dinlemişlerdir. Radikaller namına söz söyliyen Kayser, demiştir ki: «Halkçılar toplantısı faşizmin İler- lemesine mani olmuştur. Ra | yalist partisi büyük içtimai dokunulmasına müsaade etmiyccek- tir. Thorez, Blum'un istifasından dola- | yıteessürlerini bildirmiş ve komünist- ler'n kabineye vukubulan teklifilerini hatırlatmıştır. müzaheretindne emin olabileceğini kaydederk demiştir ki: — Mürteciler halk cephesinin dağı- lacağıni ümid etmişlerdi. Fakat biz halkın müttehid bir kütle halinde kalacağını biliyorduk. Sosyalistlerden La Gorgette, başla- nan eseri tamamlamak lâzım geldi- ğini söylemiştir. İş konfederasyonu umumi kâtibi Jouhaux, bilhassa şu sözleri söylemiş- tir: «Halk cephesi dimdik duruyor, Para kuvvetleri ihdas ettikleri buh- rTandân muzafferiyetle çıkamadılar.» Jouhaux, Hitler iktidar mevkiine gelmeden evvel Almanyada vukubu- Hindistanda Son çarpışmalarda bir de miralay ölmüş Simia 25 (A.A.) — Revuter ajansı- nın muhabiri, fakir İpi taraftarları ile İngiliz kıtaatı arasında son defa vu- kua gelen çarpşmada maktül düşen- ler arasında bir de İngiliz miralayı bulunmakta olduğunu bildirmektedir. Habeş kadınları ve İtalyan askerleri Roma 25 (A.A.) — Resmi ceride tö- rafından neşredilen. bir kararname, doğu Afrikasındaki yerli kadınlardan biri ile cinsi münasebetlerde bulunan her İtalyanın beş sene hapis cezası ile cezelandırılacağını tesrih etmek- tedir, Âsarı atikacı Rusel geldi Sultanahmed civarında Bizans &sarını aramak üzere yapılan hafri- yatı idare edenlerden âsarı âtika mü- tehassısı doktor Rusel bu sabahki ekspresle şehrimize gelmiştir. Doktor Rusel bir kaç gün İsanbulda kalarak buradaki mütehassıs Bakster ile bir- likte âsarı âtika işlerlle meşgul ola- çaki yük mitinge iştirak etmişler ve Hopar- | iştirakleri hakkında | Hatip yeni hükümetin komünistlerin | Paris 25 (A.A) — Yağan yâğmura | lan hadiseleri hatırlatarak um: iş konfederasyonunun ayni hadiselerin Fransada tekerrür etmesine taham- mül edemiyeceğini söylemiş ve şun- ları ilâve etmiştir: Umumi iş konfederasyonu hesi hükümetinin faaliyetini ti edecek fakat hadiseleri büyük bir dikkatle takib ederek faşistlerin mu- vaffak olmalarına mani olmak için elindeki bütün vasıtalarla müdahale- ye hazır bulunacaktır. Bu bir tehdid değil şuur ve sarahatle söylenmiş söz- lerdir.» Fransız komünist partisinin bir tebliği Paris 25 (A.A.) — Komünist parti- sinin siyasi bürosu tarafından neşre- dilen bir tebliğde ezcümle şöyle de- nilmektedir: «Blumun teessüfe şayan isti. fası neticesinde hasıl olan vaziyeti tedkik eden komünist partisi Chau- temps'nın yeni hükümetin halk cep- hesi partisinin programını tatbik ede» ceği hakkındaki beyanatını kaydet- miştir, Komünistler, müzaheret ede- ceklerdi! Bu tebliğ şunları-ilâve etmektedir: «Büro, komünist ve sosyalist partileri arasındaki hareket birliği rabıtalarını kuvvetlendirmek için sosyalist parti- si tarafından gönderilen mektubun metnini tasvib etmiştir. Vergi kaçakçılığı Amerikada birçok meşhur adamlar kaçakçılık yapmışlar Washington 25 (A.A.) — İrad ver- gisi kaçakçılığı yapanların yeni bir Mstesi neşredilmiştir. Bu Mstede isim- leri bulunanlar meyanında eski maji. ye'nazırı Andrew Mellon ile Dupont, “Thomas, Lamont, general Mortorsuri eski reisi Sloan ve birkaç gazetenin sahibi bulunan Seripps vardır. Son sene zarfında yapılan vergi kas gakçılığının mikdarı 9 milyon doları geçmektedir. di Haleb e Türk mevkuflar salıverildilep Antakya 25 (Akşam) — Halep has pishanesindeki Türk o mevkuflar büs gün tahliye edildiler. Antakyalılar bu münasebetle tezahürat yapmışlar» Irak kabinesinde bazi nazırlar değişti Bağdad 25 (A.A.) — Irak kabinesi dahili sebeplerden dolayı bazı tadilâ- ta uğramış ve maliye, ticaret, münas kalât, adliye ve kültür bakanları de