24 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 - devam ediyor Nasyonalistler bir mikdar daha ilerlediklerini bi Paris 23 — İspanya nasyonalistleri membalarından şu haberler geliyor, Medrid etrafında başlıyan muharcbe- ler devam ediyor. Franko kuvvetleri burada garp mınlakasında Navala- gamella'da 20 bin, şarkta Boadilla de Monte'de 10 bin, cenupta Sevilla la Nueva'da 8 bin asker toplamışlardır. Sierra Guadarrama cephesile beraber Madrid etrafında 150 bin kişi vardır. Hükümetçilerin vaziyeti güçleşmek- tedir, Albarracin mıntakasında hare- kât çabuk inkişaf ediyor. Nasyonalist- ler ileri hareketine devam ediyorlar. Madrid bombardıman edildi Madrid 23 (A.A.) — Nasyonalistle- rin, topçu kuvvetleri, Madridi bombar- düşmüştür. 12 kadar telefat vukuu ve 20 kadar —— yaralandığı haber verilmekte- lll. Saat 7 de asile- Barcelona 23 (A A.) — Şehir, asile- rin bir harp gemisi tarafından bombar- dıman edilmiştir. Hasaratın çok mü- him ve telefatın fazla olduğu söylen- mektedir. Birçok İspanyol yaralısı Al- gidecek manyaya Salamanka 23 (A.A) — Alman eski i bildiriyorlar muharipleri birliğinin daveti üzerine, aralarında Toledo müdafii Mendez Parada'da dahil olmak üzere bir çok yaralı İsuanyol zabitleri Almanyaya hareket etmişlerdir. Bu zabitler, iyileş- melerine kadar Almanyada kalacak- lardır, (Canarias kruvazörü bir vapur batırdı Londra 23 (A.A.) — Reuter ajansı Cebelüttarıktan istihbar ediyor: 'Romadan gelen bir habere göre İs- panyol asilerinin elinde bulunan Ca- narias kruvazörü, Bagur limanı açık- larında tabiiyeti meçhul bir gemiyi bombardıman ederek batırmıştır. Palmaos sahil bataryalarının Cana- rlas kruvazörü üzerine ateş açtıkları bildirilmektedir. Bir İngiliz vapurunun torpil- lendiği şayiası Londra 23 (A.A.) — İçinde İspanyol mültecileri bulunan Mac Gregor adın- daki İngiliz vapurunun bir İspanyol gemisi tarafından torpillenmiş oldu- Zuna dair olan haberi teyiden amiral- ık dairesine bir güna malümat gelme- miştir. 'Mac Gregor vapurunu tevkife teşeb- büs eden Almirante Cervera kruvazö- rünün üç torpll attığı ve fakat isabet vaki olmadığı tasrih edilmektedir. Mac Gregor, kara sularına çıkar çıkmaz kendisine hemen İngiliz harp gemile- ri refakat etmeğe başlamışlır. Mac Gregor'un yoluna devam ede- bilmiş olduğu tahmin olunmaktadır. Japonlarla Ginliler arasında anlaşma oldu Japonlar, taleplerini Çinlilere kabal ettirdiler Şanghay 23 — Swatovda Japonlar- la Çinliler arasında yeni bazı ihtilâf- lar çıkmıştır. Çin hükümeti vaziye- tin alacağı şekli bekliyor. Japonların vaziyetine göre bir karar verecektir, "Tokyo 23 — Çin hükümetinin Şi- mali Çinde yapılan anlaşmayı tasdik ettiğine dair henüz haber yoktur. Çin - Japon anlaşmasının esasları Tokyo 23 (A.A.) — Harbiye nezs- retinin bir tebliğine göre Japon ma- kamlarile Çin mahalli makamları 2- rasında âktedilen anlaşma üç madde- yi ihtiva etmeketdir: 1 — Çin - Japon münasebetlerini Mhlâl eden bütün kimseler nefyedile- cektir, Z — Komünizm lâğvolunacaktır, 3 — Japon aleyhtarı teşekküller ile, Japonya aleyhine müteveccih mek- tep programları üzerine sıkı bir kon- trol konacaktır. Ayrıca 27 nci Çin fırkası Pekinden uzaklaştırılacaktır. Çin mahalli makamları mücrimleri cezalandırmayı, komünistleri takib etmeyi ve mavi gömlek milli Çin teş- kilâtını feshetmeyi vadeylemişlerdir. Tepebaşındaki duvar yıkılma tahkikatı Tepebaşı civarında iki işinin ölü- mile neticelenen duvar yıkılması ka- zası etrafında müddelumumi mua- vinlerinden B. Cevdet tahkikatını ik- mal etmiştir. Tahkikat neticesinde belediye fen memuru Macid hakkın- da tedbirsizlik ve dikkatsizlikle ülü- me sebebiyet suçundan evrak tanzim olunmuş ve Beyoğlu sulh ceza hâki- mine verilmiştir. Orada yapılan &0r- gu neticesinde Macid hakında gayri mevkuf olarak tahkikatın devamma lüzum görülmüş ve evrak birinci sor- gu hâkimine tevdi edilmiştir. Filistinde ik d Amerika mandası Amerika böyle bir teklifi kabul etmiyeceğini bildiriyor Vaşington 23 (A.A) — B. Hun, Amerika, Birleşik devletlerinin Filis- tin üzerinde bir manda kabule amade olduğu hakkında İngiliz menabiinden verilen haberler etrafında kat'i beya- natta bulunmaktan imtina etmiş ve yalnız şunları söylemiştir: «Bu, olsa olsa, nazari bir düşünüş tür, yoksa kat'i bir teklif değile . Hükümet mahafilinde söylendiğine göre, Amerika üzerine bir manda al- mak istememektedir. Esasen Amerika, Birleşik devletleri daha 1920 de bir mandayı red eylemişti .Buradaki Ka- naat, mandanın muvakkat bir hal su- reti olduğu ve bunu istiklâlin takip et- mesi lâzım geldiği merkezindedir. Bu suretle, Irak, Lübnan ve Suriye istik- Mâllerini almış bulunmaktadır. Amerika Birleşik devletleri, manda kabul etmiyecektir. Filistin meselesi- ne şayanı memnuniyet bir hal sureti bulmak, manda sistemini icad etmiş olan devletlerin vazifesidir Atlantikte esrarengiz bir tayyare Nev-York 23 (A.A.) — Bütün Am&- rikan tayyare karargâhlarında ve mey. danlarında şapılan tahkikat netice- sinde, dün herhangi bir tayyarenin atlantiği geçmek üzere hareket etme- diği sabit olmuştur. Bu suretle dün Race burnunun 500 mil açıklarında görülen tayyare hakkındaki esrar ay- nen bakidir. Amerikada yüksek mahkeme- nin ıslahı meselesi Vaşington 23 (A.A) — Âyan meclj- #i, yüksek mahkemenin reformuna müteallik projeyi Adliye encümenine göndermiştir. Encümen, iki gün içinde bu mesele hakkında kanuni bir metin tanzim edecektir. Hükümetin ilk projesi bilküyve ter- İ kedimiştr. Lozan sulhü 14 yıl evvel bugün Lozan muahedesi imzalanmıştı Türkiyenin kayıdsız ve şartsız istiklâlini kabul ve tasdik eden Lozan muahedesi 14 yıl önce bu- gün imzalanmıştı. Lozan sulhü, dünya siyaset ta- rihinde beynelmilel ehemmiyeti haiz kıymetli bir vesikadır. Büyük Önder Atatürkün ilham ve direktiflerile hareket eden İs- met İnönü, 14 yıl evvel bugün Lozan muahedesini imzalarken Türk milletinin meşru talepleri- ni, Türkiyenin milli “hudutları içinde kayıdsız ve şartsız istiklâ- lini bütün dünyaya kabul ettir mişli, Türk milleli bu büyük günün yıldönümünü, büyük bir şevk ve heyecanla kutlarken Büyük Ön- dere ebedi minnet ve şükranları- nı sunmayı bir vazife bilir. Türkiye - Iran arasındaki meselelerin halli İmzalanacak mukavele- name dün parafe edildi Tahran 23 (A.A) — Bir kaç za- mandan beri İran hükümetile Türk heyeti arasında bazı meselelerin halli | için başlamış olan müzakereler, yakın bir istikbalde imzalanacak olan bir mukavelename projesinin parafe edil- mesile neticelenmiştir. Iktisad Vel Vekili Yerli mallar sergisini açtıktan sonra Ankaraya İktisad Vekili B. Celâl Bayar dün Heybelindaya giderek Başbakan B. İsmet İnönünü adadaki evinde ziya” rel etmiştir. İktisad Vekili önümüz- deki Salı günü yapılacak olan Yerli Mallar sergisi açılış merasiminde bu- Munduktan sonra Zonguldağa gide- cektir. B. Celâl Bayarın kömür nayzasında tedkiklerde bulunması muhtemel gö- rülüyor. Vekil Zonguldaktan da Ka- rabüke müteveccihen hareket ede- cek, oradan da demir ve çelik fabri- kaları İnşaatını gözden geçirdikten sonra Ankaray gidecektir. Sergide hazırlık Yerli Mallar sergisi komitesi dün sergi binasında toplanmış ve bazı mühim kararlar vermiştir, serginin dekor işlerinin tanzimine güzel sanat- lar akademisinden mimar B. Vedad ile Sümer bank satış müdürü ekrem seçilmişlerdir. Bu zevat ayni zaman- da sergi işlerinde fahri müşavir ola- rak bulunacaklardır. Dünkü toplan- tada serginin önümüzdeki salı günü saat 4 de açılması da karalaştırılmış- tar. İş bankası umum müdürü B. Mu- ammer Eriş ile Eti bank umum mü- dürü B, Nail de dün sergiye gelerek İş ve Eti pavyonlarını tedkik etmiş- lerâir. Avrupa barışı B.-Hitlerin sözleri iyi tesir ir yaptı Budapeşte 3 (A.A) — Yeni Sovyet büyük elçisi itimat mektubunu verir. ken B. Hitler tarafından yapılan be- yanat, burada Avrupa barışının tek- rar teessüsüne ve siyasi bir salâha doğ- ru mühim bir hatve olarak telâkki edilmektedir. Hasta nakliye arabalarına klâkson konacak Belediye hasta nakliye arabaların. da bulünan canavar düdüklerinden başka klâkson da konulması karar- Jaştırılmıştır. Her arabaya birer klâk- son konulması muvafık görülmüş- Ge. i Dün Geceki ve Bu Sahahki Eaberler Madrid etrafında harp 24 Temmuz Ademi müdahale işinde itilâf hasıl olamadı İngiltere devletlerden salıya kadar cevap istiyecek itilâf olmazsa plânı geri alacak Londra 24 (Akşam) — Pi mutlh, yarın alâkadar devletlere tah- riri bir suainame göndererek İngiliz plânı için salıya Kadar bir cevap ver- melerini istiyecektir. Röyterin tebli- ğine göre son üç gün zarfında cere- yan etmiş olan müzakereler netice- sinde ademi müdahale meselesinde bir itilâf hasıl olamamıştır, İhtilâf hâlâ bakidr. Şayet kisa bir müddet zarfında itilâf olmazsa İngiltere plâ- numı geri alacaktır. Londra 23 — Londra gazeteleri İn- giliz plânının ademi müdahale komi- tesinde uğradığı zorluklardan uzun uzadıya bahsediyorlar. Bunlara güre İngiltere usul meselesi yüzünden mü- zakerelerin inkıtaa uğramasını kabul etmiyecektir. Asıl mesele, herkesi sür- atle bir karar vermeğe mecbur ede- cek bir cek bir metod bulmaktır. Bu melodun bulunup bulunmadığı belli değildir. B. Eden dün İtalyan sefiri B. Gran- diyi kabul etmiştir, Röytere göre B. Grandi, İtalyanın usul meselesinde gösterdiği ısrarın müzakereyi sürün- cemede ve asıl meseleyi bir tarafa bi- Takmak arzusundan doğmadığı hak- kında teminat vermiştir. İtalyan ma- hafiline göre her iki tarafa muhasım Fransız, halkçılar : cephesi Sosyalistler yeni bir prog- ram tanzimini istiyorlar Paris 23 (AA.) — Sosyalist fırkası umum! kâtipliği, halkçılar tecemmüü Komitesine bir mektup göndererek halkçılar cephesi programına olan Sâ- dakalı hakkında teminat vermiş ve ıslahat sahasında feyizli icraat yapıl- masına medar olacak mütemmim bir proğrahı tanzimi teklifinde bulunmuş- tur. Mektupta âyân ile mebusan meclis- leri arasında herhangi bir ihtilâf zu- huruna sebebiyet vermemek için son sözü reyiâm ile yapılan intihabatın söylemesi ve âyân intihabı üsulünün ıslahı ileri sürülüyor. Belçika kralı ve veliahdi Parise gidiyorlar Brüksel 23 (AA) — Kal ile Kont de Flandre, yarın Parise gidecekler. dir. Kral ve Kont, reisicümhurun nez- dinde öğle yemeğini yediklen soma sergideki Belçika pavyonunu ziyaret edeceklerdir. Akşam yemeğini pavyon- da yedikten sonra Brüksele hareket edeceklerdir. Fransada grevler Nehirlerdeki grev mühim surette büyüdü Paris 23 (A.A.) — Nehirlerdeki sey- risefain grevi, mühim surette tevessü etmiştir. Bu grev, hali hazırda «Umumi me- sai konfederasyonu mensupları» ile müstakil küçük nehir gemicileri a rasında adeta yekdiğerlerinin canla rma kıyasıya bir mücadele halini al- mıştır. Epogue gazetesi, küçük gemicilerin sosyalist sendikasının metalibalına karşı kendilerini nevmidane müdafaa etmekte olduklarını, sendikanın bü metalibatının şimdiki şekildeki nehir seyrisefainine hatime çekmek muh- tarasının ârzelmekte bulunduğunu yazmaktadır. Umumi mesai konfederasyonu, 40 saatlik haftanın tatbikini istemekte- dir. Küçük gemicilerin bunu kabul etmelerine ise imkân yoktur. Filistinin taksimi plânıni protesto Medine 23 (AA) — İbnissuud'un idaresinde bulunan Arabistanın bü- | dır. Fakat sıfatının tanınması kontrolü kolay- laşlıracaktır. Bu hususta alâkadar devleller arasında prensip itilâfı var- muharip sıfatının ta» nınması meselesi, müttefikan gönüllü. | lerin çağrılması meselesinden evvel müzakere ve bir karara raptedilmeli- | dir. İngiltere acele hareket istiyor Paris 23 — Ademi müdahale komi- tesi, bugün toplanarak İngiliz proje- sini tedkik edecektir. Londradan ge len yarı resmi haberlere göre İngiliz hükümeti usul meselesinden doğan ihtilâflafları kısa kesmek için plânı- nın Üç esaslı maddesinin yani kon- torlün 'adesi, gönüllüler, ve iki tarafa muharip sıfatının tanınması mesele- lerinin ayni zamanda üç tâli komite tarafından tedkikini teklif edecektir. İspanyadan İngiltereye maden ihracı durdu Londra 23 (A.A.) — Öğrenildiğine göre, Bilbaodan İngiltereye maden ihrdcatı, nakliyat bahsında meydana çıkan bazı güçlüklerden dolayı dur- muştur. General Franko, İngiltereye doğru ihracatın pek yakında yeniden başlıyacağı hakkında teminat vermiş- tir. Almanyada askerlik vergisi 2 sene askerlik yapmıyan herkes vergi verecek Berlin 23 (A.A.) — — Askeri bir vergi ihdasını der Ş dilmşitir. İki senelik mecburi asi hizmet ifa etmiyen bütün Alman va- tandaşları, varidatlarına göre, husu- si bir vergi vereceklerdir. Askeri hizme- te veya adi hizmete ehil olmadıkları beyan edilen kimseler, bu vergiden muaf olacaklardır. Ayda 25 marklan aşağı para kaza- nanlar da bu vergiyi vermiyeteklers dir. 1 knunâusani 1914'den evvel doğ- muş olan"kimseler de bu vergiyi ver- xnekle mükellef tutulmıyacaklardır. «Askeri» vergi, ilk iki sene zarfında irad vergisinin yüzde ellisine baliğ ola- caktır. Ammanda bir mühimmat deposu Amman 23 A.A.) — Bir arap ban- kası direktörünün evinde bir bom- ba ve mühimmat deposu meydana çi- karılmış voluğundan zabıta, bu ban- kayı kapamış ve müdürü muavinini tevkif etmiştir. Direktör, hudud. harici elimiştr. Fransız maliyesi Sene nihayetine kadar 8 milyar tasarruf edilecek Paris 23 (A.A) — Maliye nazın B. Bonnet, gazetelere beyanatta buluna- rak rantların müdafaası sermayesine müteallik kararnamenin neşri için icabeden teferrüata müteallik muama Jeleri ikmal ettiğini söylemiştir. Tasarruf kararnameleri, önümüzde“ ki hafta içinde neşrolunacaktır. Mali sene nihayetine kadar bütçenin 6 mil yar hafifleştirileceği tahmin edilmek- tedir. Fazla olarak masariften 2 mil- yar tenkihat yapılması derpiş edilmek. te olduğu gibi mükelleflerden de bir- kaç milyar talep olunacaktır. 1938 senesi için 47 milyarlık istik- razlar akdi mutasavverdir. Fakat na- ar, hazinenin 24 milyardan fazla is- tikraz akdedemiyeceği mütaleasında olup mütebaki mikdar ya tasarruflar- la veya vergilerle temin olunacaktır, Paris 23 (A.A) — Rantların hima- yesi için bir sermaye ihdasını natık olan kararname neşrolunacağından bu organizmin önümüzdeki haftanın <ı>l., ESEBİREEZNEBSEŞEK BEEBLEFEMR ESESEFEETESESE SESE HEBEPR.ELETE EĞ .SEŞSEBBEEBEEFE, Fi 9 YSEE