24 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Evlerde yoğurt yapmak zevkli bir iştir Evlerde, bu mevsimde fazla alınıp, bozulmak tehlikesi olan sütlerinizi kendi elinizle yoğurt yapmak kabildir Yoğurt; mükemmel bir gıdı olduğu, «eki zamandanberi malüındur. Memleke- timizin en mühim gıda maddelerinden bi- ri olup, çok besleyicidir. Bilhassa, yazın, mide ve barsaklarından muztarip olan- ye Yoğurdu bir deva gibi tavsiye eder- Memleketimizin çok kıymetli bir gıda maddesi olan yoğurt, bizden Avrupanın muhtelif yerlerine geçmiştir. Onun içindir ki, ismi de, dünyanın her tarafında yo- Rurt olarak kalmıştır. İşle, bununla da, türklerin Avrupa medeniyetine, büyük hizmetleri vardır. Serinletici, besleyici hassayı ihtiva eden, güzel ve nefis bir yoğurdu evlerimizde yapmak kabildir. tertipli bir sev bayanı- min güzel ve nefis bir yoğurlun nasil ya- pıldığını bilmesi, diğer ev işleri kadar mü- him ve Hizumludür. Yoğurt; hususi bir takım baktrilerin tahtı tesirinde, süt şekerinin, kısmen ha- mızı lebene tahavvül etmesile meydana Gelen, kıvamlı bir sütten başka bir şey değildir. İşte, yoğurlia bulunan bhamızı leben Bayetindedir ki, süt mide ve barsaklarda Kolaylıkla. hazmolunur. Yoğurt, her sütten yapılabilir. Yalnız, inek, manda ve keçi sütünden yapılan yo- Şurt kadar nefis olamaz. Maahaza zayıf | Şiki, mideliler, hastalarla çocuklar için inek ve keçi sütünden yapılan yoğurtlar daha daydalıdır; çünkü hazını daha kolaydır. İyi bir yoğurt şu tarzda yapılabilir: Yo- Burt yapılacak ettü güzelce süzmeli, bif tencereye konduktan sonra, bunu ateş üzerine koymalı ve sütün dörtte üçü ka- hıncaya kadar güzeler kaynatmalıdır. Bu esnada tencerenin dibi tutmamak için mü- temadiyen savrularak karışlırınalıdır. ç Büt iyice kaynadıktan sonra, arlık ateş- ten indirilir ve hazırlanmış, temizlenmiş saman veya ot ile doldurulmuş tahta san- dıklara konmuş bulunan kâselere veya toprak çanak veya teneke kaplara süt, yu- karıdan Gökülerek, doldurulur. Kaplara konan kaynamış sütün hara- ret derecesi 40 - 45 dereceyo kadar günce, maya konur - hararet derecesini termometre ile anlamak lâzımdır - hara- ret ölçü olmazsa, serçe parmağile mun- yene olunur. Şayet tahammül edecek ka- dar ise mayalanır, yalnız elin güzel yıkan- muş olması bittabi şarttır. Yoğurt ma- yası kısmen su ile veya sütlekarıştırıdmış. Suluca bir yoğurttan başka bir şey değildir. Şayet, yapılacak yoğurtun tatlı olması matlup ise, taze yoğurt veya tatlı maya, bilâkis ekşi olması isteniliyorsa, ekşi yo- ğurt maya olarak kullanılır. Vasati olarak bir kilo süte bir kahve kaşığı yoğurt kâfidir. Maya olarak kullanacağınız yoğurlu bit Kadeh içerisine koyunutu ve üzerine de dört beş misli temiz su - en iyisi kayna- mış 40 - 45 dereceye kadar soğutulmuş süt doldurulup yoğurtla karıştırıırsa da- ba muvafıktır. Bu şekilde maya hazırlandıktan #onra, bir kaşık ile - kâselerin üzerindeki kay- mak tabakası bozulmamak şartile - kâse- lerin yan taraflarından maya süte katı- Yabilir. Afayanın süt içerisinde, her tara- İma ayni tesiri yapması için, kâselerin dürü beş tarafından iâvesi daha muva- Evlerde #ik sik yoğurt yapacakların, camdan, yoğurt mayalamağa mahsus, bir çiringa, almasını tsvsiye ederiz. Süt, çi- ringa ile mayalanırsa, kaymak tabakası katiyen bozulmaz ve iyi bir şekilde ma- yalanır. Küselere, kaplara, maya, katıkt katıl- maz, hemen üstleri bir tahta ile daha üzerleri de bir kilim veya keçe ile-örtüle- rek 7 - B saat kadar halile bırakılır. Bu müddet zarfında, maya tesirini göstere- rek, #üt te yoğurtlanmış olur. İşte, evlerde, tarif ettiğimiz tarda, yo- İurt yapmak kabildir. Tavukçuluk: Tavuklarda ayak uyuzu Bu mevsimde tavuklarda görülen bir hastalık Tavıkların ayaklarında görülen uyuz hastalığı çok mühimdir. Ayak uyuzu sa- ridir, fakat tedavisi kabildir. Bu hastalığa tutulan tavukların ayak- ları resmimizde görlüdüğü gibi, şişer, âde- ta ayaklar bir kireç veya çimenlo harci- na batırılmış bir hal alır. Tavukların ayak uyuzu parmakların arasında belirmeğe başlar; ve bütün ayak aksamını istilâ eder O kadar ki, tavuklar yürüyemez bir hale gelirler. Hastalığı tu- bulmuş tavuklar gagalarile ayaklar Üze- Findeki kabartıları temizlemek isterler ve bundan dolayı çok iztirap çekerler. Ayak uyuzu en ziyade tavuklarda gö- rülür, Ayaklardaki kabarlıların altında cerahat We, sarımtırak bir su vardır ki vantai sirâyet budur. Hastalık şiddetli olursa, kemikleri bile tahrip eder, o kadar ki hayvanlar telef olabilirler. Kümeslerde, böyle ayak uyuzu alâlmi görülen tavuklar, hemen diğerlerinden tecrit edilirler. Bununla beraber tavukla” rın bulundukları kümesler kaynar sodalı, antiseptik sularla yıkanarak kümesler te- mizlenir, bundan başka her aksamı da Eszd Mahmud Korakurd SON — Neler söylüyorsunuz yüzbaşı?.. — Öyle miralayım!.. Maatteessüf bu bir hakikattir.. Vatanımı canım kadar severim, fakat kadınımı da ru- humdan çok seviyorum... Ne ondan ayrılırım, ne öbüründen vazgeçebili- rim!,. Görüyorsunuz; perişan bir hal deyim... Bana kızmayin, bilâkis acıma- ğa çalışın miralayım!.. Ne yapayım, elimde olmıyan bir kuvvetin tesiri al tında yaşıyorum... Onsuz dimağıma ve idrakime sahip değilim ki harb edebileyim!.. Eğer vatan benden isti- fade etmek istiyorsa, memleketime hizmet edebileceğime inanıyorsanız bana yardım edersiniz!.. Söyledim si- ge miralâyım; On gün izin veriniz ve teşkilâtınızla vasıta olunuz, İbraile kadar gidip onu getireyim!.. İskanbu- la ayak basıp sevdiğim kadını anne- min evine dakikadan Jti- baren, vücüdümü emrinize âmade kılacağıma namusum üzerine söz ve- riyorum şimdi!.. Ne olur miralayım; bana elinizi uzatınız!.. Askerliğiniz- den değil, insanlığınızdan istiyorum bu yardımı!.. Nihayet gözlerimi açti. “dezenfekte edilir. Hastalığın tedavisi: Hastalığa tutulmuş tavukların ayakları, sabunlu sicak su içe- risine batırmalı, bir müddet - yarım sast kadar - suda tutmalı, sonra üzerine bol- ca vazelin veya kolza yağı sürmeli, böy- lece kapartılır. Yumuşadıktan sonra, sert bir fırça ile - en iyisi tel bir fırça ile - ka- bartıların kabukları çıkarılmağa gayret edilmelidir. Ondan sonra tekrar Kreolinli veya asidfinikli su ile ayaklar yıkanma- hdır. Bundan sonra ayaklar üzerine kü- kürüü merhemler sürülmesidir. Keten lâpalari çok faydalıdır. Yaraları yumuşatır, ancak 'âpa ayaklara konunca bezle sarılmak ister. On, on beş gün mütemadiyen banyo ve Mpalarla ayakları tedavi etmek kabildir. Antiseptik banyolu mak, üzerlerine merhem sürmek şart: Bundan başka arasıra güz yağı da sür- mek faydalıdır. Kabarllar döküldükten sonra ayaklara sik sık merhem sürmek ve sicak su ile banyo etmek lâzımdır. Bu suretle ayak uyuzunu tedavi etmek kabildir. ECE!.. Tefrika No. 106 ğım gündenberi harb ediyorum. Bu ane kadar bir makine gibi yalnız va- tanım için çalıştım. Fakat bugün otuz iki yaşındayım ve bir kadın seviyo- rum... Düşününüz ki kumandanım; nihayet ben de bir insanım, ben de bir kalb taşıyorum içimde!.. Miralay çatık kaşlarının altında parlıyan gözlerini yumuyor... Başını, masasının üstünde duran kâğıtlara doğru çeviriyor... Bir dakika düşünü- ze 'üzbaşı; çok zor bir iş istiyorsu- am talan Sonra düşünmüyorsu- nuz ki, Türk zabiti bir ecnebi kızile evlenemez!.. Nasıl yardım edebilirim size?.. — Kumandanım; esasen evlenmek mevzuu bahis bile değil şimdi... Ben sadece onu alıp annemin yanına ge tireceğim... O kadar!.. Fazla bir şey istemiyorum sizden!.. Hayatımızın bundan sonra faslı, zaten kaderin hükmü altına giriyor... Biz bedbaht Çiçekçilik: Yüksük çiçeği ve ya Arı kovanı: Digitalis Şekil, renk ve manzaralari itibarile çok gösterişli bir çiçek İki dalmi yerlerinde kala- bilen, şekilleri ve renkleri itibarile çok hoş bir çiçektir. Bunların büyük çiçekli ola- 'nının çiçekleri eski sistem bir arı kovanı- na benzediği elhetle arıkovanı çiçeği de deni Muhtelif renkte olanları vardır; ekseri- yetle beyaz zemin üzerine çiçek kenarları #iyah kırmızı benekli, keza çiçeklerinin etamin pistilleri kırmızı olanlar vardır. Renk ve şekillerinin hoş olması itibarile bahçelerde dikildikleri yerleri mükemmel denecek bir şekilde süslerle, hazirana kadar ilkbahardan ekilirler, Temmuz, ağustosta çiçek açar- Jar. Çiçeklerinin boyu 80 - 120 santimetre kadar yükselirler. Tohumları 3 hafta zar- fında İntaş ederler. Fideleri bahçelerin duvar diplerine dikilmelidir. Bu çiçeklerin muhtelif nevileri vardır. 1 — Digitalis Purpuren Gloxininefloraa benekli, güzel renkli çiçekler açar 2 —D. P. Misehuny. 3 — D. P. Maculata superba, Bu çiçekler tohumlarından yetiştiril- mekle beruber daimi olarak yerlerinde kalan cinsleri de vardır ki her sene ken- diliğinden çiçek açarlar, Mükemmel çiçekler elde etmek için çi- çekler iki veya üç sene kadar olduğu Yer- lerde kalması lüzımdır. Çiçekleri biçildik- ten sonra bazan tekrar sürerek çiçekler verir. Çok suya ihtiyaçları yoktur, gölgeli yerlerden ziyade güneşli yerleri sever. Bunun diğer güzel bir nevi de: Digitalis Grandifloradır ki çiçekleri pek büyüktür. Adeta küçük eski usul bir kovana benzer. 15 metre kadar yükselirler. Ağustosta çiçek açan, çiçekleri sarım- tarak, kırmızımtırak benekli olan Digitalis Yeten nevi de pek makbuldür. Resmimiz bu çiçeğin kendisini göstermektedir. Gi- aziz bir mücadele bizi çağırıyoı deceğiz... Dödiğiniz gibi hürriyet ve hayatı almağa gideceğiz!.. Döneceği- mizi kim iddia eder bu savaşlan!.. Dönersem ne âlâ!.. Arık vazifemi ik- mal etmiş olacağım... Bakın; saçlarım beyazlandı... 32 yaşında ihtiyarladım kumandanım!.. Bundan sonra biraz da kendim için yaşamağa çalışaca- ğım... Zaten yapacağımız bu son mü- cadeleden sonra vatanın artık bizim gibi ihtiyarlamağa yüz tutmuş, ener- jisi tükenmiş eski nesle ihtiyacı kal- mıyacak!.. O zaman askerlikten isti- famı vererek çekileceğim... Vazifesini istedikleri şekilde yapmış bir insan huzuru kalbi ile sevdiğim kadınla bir köşede yaşamağa çalışacağım... Yok, dönmezsemi!.. Miralay müteessir bir halde hemen Faruğun sözünü kesiyor... — Pek âlâ pek âlâ yüzbaşı; anlaşıl- dı... Siz şimdi evinize dönün... Yarın sabah saat onda vereceğimiz talima- ta evinizde beklersiniz... Müsbet, men- fi ne emrolunmuş ise onu yapacağı- nızdan zerre kadar şüphe etmiyorum!; Miralay başını kaldırıyor... Faruğun konuşmasına meydan yok... Kısa, sert bir ses... — Gidebilirsiniz yüzbaşı!.. bir neslin çocuklarıyız miralayım; gö- | (Faruk hemen ayağa kalkıyor. 'To- zümüzü açtığımız gündenberi yalnız | puklarını biribirine vurarak askerce harb ediyoruz... Şimdi yeni bir kavga, | bir selâm veriyor... Sonra tek bir ke- BAĞCILIK: Bu mevsimde, bağlarda yapıl- ması zaruri olan mühim bir ameliyat salkım seyreltmek gösterişli bir şekle , slk salkımların ta- cap eder. Maahaza, bu amciiyat, en zi öşklerin bahçele- rinde, az mikdarda, ezcümle - ispalya ha- dinde yetiştirilen asmalarla, turfanda ola- gerlerde yetiştirilen de tatbik olunur. Maa- mafıh, kşöklerin bahçelerindeki buğlar- da da pek âlâ yapılabilir ve yapılması de mutlak lâzımdır. Salkım seyreltmek ameliyatı, yetle, taneler bezelye cesame! rında yapılmağa başlanır. Sık taneli üzümler, salkımlar seyrekleş- tirilmezse, bunlar hem küçük ve hem de hepsi tamamile kemale gelmiyerek ek$i kalırlar, Binaenaleyh, salkımlardaki sık ve fazla taneler koparılırsa salkımın gekli, man- zaraları daha gösterişli ve muntazam olur. Salkım aralarına hava ne kader fazla nüfuz ederse, üzümler o kadar mükemmel kemale gelirler, Yağışlı senelerde bu ameliyalın yapıl- ması zaruridir; aksi takdirde sık salkım- Tar, Küflenmek tehlikesine daima maruz- durlar. Şu haldet-Salkımların çürümekten mu- hafaza, mükemmel teşekkülleri tetlı ve iri taneli salkımlar elde edilmesi için, baf- larda seyreltme ameliyatı yapmak mutlak lâzumdır, » salkımlar bu söylediğimiz ame- liyata tabi tutulmazlarsa tanelerin bir kızmı ekşi kalırlar. Bir ömcede - kütükte - haddinden faz- a mikdarda salkım bırakılmamaldır. Haddinden fazla salkımlar varsa, bunlar- dan en'tayıf ve ufak olarlar hazfedilebi- Yirler, Kalanlarda taneler seyreltilir - şa- yet salkımlar pek sık ise - kaldej ümumi- ye olarak - üzümlerin mükemmel teşek- külü için - ormöenin kuvvetine göre terk edilecek salkımları dörtte biri veya nisfi tayyedilir. Salkımlar ve salkımlardak! sık taneler seyrekleştirilirken, üzüm tanelerine el ile dokunmak doğru değildir. Zira, taneler üzerindeki pus tabakası silinirse bu tarz- daki taneler bilâhare güneşin tesirile çat- Yarlar ve çürür, bozulurlar, hattâ teces- sümden de geri kalırlar. Onun içindir ki, odundan yapılmış maşalaria veya küçük bir odun parçacığı İle, taneler kaldırır ve uzun lcne makaslarla fazla taneler ke- silirler. Çok taneli salkımlar veren üzüm nevi- lerinde salkım tanelerinin üçte biri, bü- yük taneli üzüm mevilerinde İso üçte iki- si seyreltilir. Sikmeye maruz kalarak, seyrek taneli salkım veren nevilerde ise, #eyretleme, ameliyatı yapılmaz. Salkım ta- helerinden masada salkımlarının uçlarının da kesilmesi faydalıdır, esasen selkımın ucundaki taneler pek geç idrak ederler. Kanatlı, mi salkımlar ortaların- dan kesilir, salkımın iç tarafındaki ta- neler çıkarılır. Taneler çıkanlırkel sal- kımın çöpünün de zedelenmemesine dik- kat etmek lâzımdır. Seyreltme ameliyatı, zaman azar azar yapılırsa daha iyidir. Birinel seyreltmeden iki hafta sonra salkımlar bir defa daha gözden geçirilir ve terk edilen taneler arasında hastalık sarı gösteren, zedelenmiş bulunalar tek- Tar tecessümden kalarak hafif, cılız bu- İnanlar varsa bunlar da çıkanlır. Evvelce söylediğimiz gibi, bu ameliyat, yalnız ispalya halinde veya turfanda ye- tiştirilen üzümlerde tatbik olunur. zaman, lime söylemeden hemen yüzgeri dönü- yor ve acele adımlarla odadan çıkıp gidiyor... ... Ertesi sabah... Faruğun Yeniköy sırtlarındaki küçük evindeyiz... Anne- sile beraber oturuyorlar... Yüzbaşı; gene gözleri bir noktaya takılmış dal- gın dalgın düşünüyor... Saat on... Ilik, güneşli bir sonbahar sabahıdır... Bo- gaz tarafından hafif bir rüzgâr esi- yor... Dışarıda kuru ağaç yaprakları- nın hışırlılarını ışıtıyoruz... Bir ayak sesi... Faruk hemen yerin- den fırlıyor... Pencereye koşuyor... Ba- kıyor: Orta boylu, esmer, siyah pal- tolu ayni adam!.. — Dur anne; şimdi geliyorum!.. Diyerek kapıdan çıkıyor... Bahçeye doğru koşuyor... Tam sokak kapısının önünde adamla karşılaşıyorlar... Fa- ruk heyecanla hemen atılıyor... Siz ag ta rica ederim, çabuk — İşte yüzbaşı; size İbrall için gidip gelme bir vapur bileti... Altı gün son- ra, yari çarşamba günü saat on birde Sirkeci rıhtımından kalkacak olan Amerikan bandıralı Nelson şilebile hareket edeceksiniz... Ayni vapur sizi diğiniz gül kalem şekilde, şu tarzda ambalâj yapar: derebilirsini Göndereceğiniz kalemlerin uçlarını; ce- viz cesametinde ve yirmi dört saat su içerisinde bırakılarak İyice ıslatılmış, pa- tatetler içerisine batırınız. Badehu, heyeti umumiyesini ufak - kalemlerin girebile- ceği kadar - tahta kutular içerisine ko- yunuz, kalemlerin arasında da, çiçek ma- Bazalarında satılan, suni çiçek yapılarak saksılara, vatolara konan yosundan ala- ve arasına koyarsınız yu da bir kaneviçe besile örter, di 0 suretle göndereceğiniz yere gönderir! niz. Bununla beraber dikkat edilecek diğet bir mesele de, kalemlerin üzerindeki yap- Takların, karhlarinı - yaprak kısımları- ni - yalnız yaprak sapları kalmak şartile, kesersiniz. Esasen, göndereceğiniz gül kâlemlerin- den, gözler slmarak, aşısı yapılacağı ei- hetle, yaprakların hazfedilmesinde kati- yen beis yoktur. Kalemleri göndermekte, pek acele ct- meyiniz. Çünkü, şimdiden sonra güllere yapılacak göz aşıları durgun göz aşısı ola» caktır ki, bunun da zamanı ağustestan Başlıyarak eylül gayesine kadar y bilir, İncir ağaçları Beyoğlu, bayan Mebrüre: Evinizin bah- çesinde, kendiliğinden çıktığını bildirdiği- riz inelr ağarı, komşunuzdaki ağaçla köklerinden fışkırmış yabani sürgünler- dendir. Bütün meyra ağaçlarının köklerin- den - aşıdan aşağı - çıkan kök sürgünle- rinden elde edilecek meyva ağaçları Ya- eide etmek ve meyvasından isti- fade edilmesi için, bunlarm obeheniehal kalem veya göz aşisile ve ehli einslerle, aşılanmaları lâzumdır. Aksi takdirde, hiç meyva vermezler veya verdikleri meyvalar da yabani veya pek fena olurlar. Bununla beraber, incir ağaçları gölgesiz, güneşli yerleri sever, buralarda güzel mey- va verirler, Ralıp ve gölgeli yerlerde yetişen incir ağaçları, T, aYnİ za- manda incirleri de çabuk kurtlanırlar. Buhçenizdeki ağacın aşılanmasını tavsiye ederiz. Adresinizi bildirmiş olsaydınız, bir aşıcı, size gönderirdik Cins tavuklar, dışarıda nasıl serbes bırakılabilirler? Kadıköy, B, İrlan: Saf cins Legoren ve Rodeyland tavuklarınızı serbes olarak di- şarıya salıvermekle cinsleri, safiyetleri bo- zulmaz; ancak bunlardan, elde edeceği- niz, yumurtalardan bilâhare çıkacak civ- çivlerin saf, temiz bir cins Legoren ve Rodeyiard olacağına ihtimal verilemez. Binaenaleyh, evvelemirde, şimdilik, ku- Juçka zamanıns kadar bunların ay yerlerde muhafazası ve bunlardan ista giniz kadar civciv elde ettikten ve er lerini de ayırdıktan sonra bunları serbes olarak beslemenizde bir mahzur yoktur. Tavuklarmızın. çalınmaması için de, lâ- zimgelen emniyet tertibatının temini, ya- ni kümeslerin mazbut ve kapalı, kitltli bu- tundurulmasına ehemmiyet verilmesi su- retile de, bunun önüne geçileceğini ümit ederiz. tekrar İstanbula getirecektir. İbrail- de iki gün kalacaksınız. Gelirken re- fakatinizde bulunması ihtimali olan bir kadın yolcuyu da kabul etmesi için vapur kaptanı ikna ve tatmin edilmiş- tir... Faruk, heyecan içinde sarsılıyor... Sevincinden gözleri dolmuştur. Kendi- 'ni tutmasa bir çocuk gibi hüngür hün- gür ağlıyacak orada!.. Orta boylu, esmer, siyah paltolu adam, ayni lâkaydile devam ediyor... — İşte bu da pasaportunuz yüzba- şı!.. Bir kereste tüccarı olarak seyahat edeceksiniz!.. Vize ettirilmiştir... Her- hangi bir ihtimale karşı, Kıbrıs Türk- lerinden olduğunuzu, uzun zamandan- beri İstanbul - Kıbrıs - İbrail arasın- da kereste ticareti ile meşgul olduğu- nuzu söyliyeceksiniz!.. Bir kontrol ve baskına uğradığınız takdirde kaptan sizi saklamağı deruhde etmiş olmak- la beraber her ihtimale karşı ihtiya- ten böyle bir tedbir almak lüzumunu ihmal etmedik!” 4 Faruğun gözleri birdenbire ıslanı- yor... Esmer yanaklarının üzerine iki damla yaş düşüyor... Yalnız: 4 — Teşekkür ederim... Çok teşekkür ederim diyebiliyor!... Orta boylu, esmer, siyah paltolu adam derlal ayaklarını biribirine vu- Tarak askerce bir selâm veriyor... (Arkası var)