24 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

24 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Charles Boyer'nin hayatı Bir zamanlar kendisine “ Aktör olamaz- sınız, bu hevesten vaz geçiniz,, demişler! Artist üniversitede felsefe okurken konservatuarda tahsilini nasıl bitirdi? Meşhur Fransız artisti Charles Bo- yer, karısı Pat Paterson İle beraber yakında Parise gelecek ve Fransada bir filim, çevirecektir, Artist Fransa- da Iki ay kadar kalacak, sonra Hol livuta dönecektir. Charles Boyer son zamanlarda Ame- rikada en çok beğenilen artistlerden biridir. Filimleri büyük rağbet gör- mektedir. Filim münekkitleri kendi- sini bugünün en kuvvetli erkek ar- tisti addediyorlar. Charles Boyernin Fransada esasen büyük bir şöhreti vardı, Şimdi bu şöhret dünyanın her tarafına yayılmıştır. Halbuki bir zamanlar kendisine artist olamıyacağından bahisle bu hevesten vazgeçmesi tavsiye edik mişti! Bu tavsiyede bulunanlar, ta- vırlarının, sesinin hiç de muvafık ok madığını iddia ediyorlardı! Charles Boyer 1901 senesinde Fran- sanın cenubunda Figeac. kasabasın- da doğmuştur. Daha <ocukken ak- törlüğe heves etmişti. Mektepte veri- len temsillerde daima rol alır ve mu- vaffak olurdu. 1917 senesinde Toulouse şehrinde bakalorya imtihanını müvaffakıyetle verdi ve felsefe tahsili için Parise ha- rTeket etti. Bir sene üniversiteye de- vam etti. Ertesi yaz tatil zamanımı geçirmek Üzere memleketine döndü. Bu sırada meşhur artist Raphael Duflos, karısı Huguette Duflos ile bir- likte Boyernin kasabası civarına gel- mişlerdi. Zolanm Travaii eserinden alınmış bir mevzuu filme çekiyorlar- dı. Boyer sık sık giderek bunların çar Uşmalarını seyrediyordu. Bu müna- sebetle karı koca İle ahbap olmuştu. Raphael Duflos'ya sahneye olan heve- sinden bahsedince artist konserva- tuara girmesini tavsiye etmişti. Charles Bayer tatil müddeti bit- tikten sonra Parise döndüğü zaman bir taraftan felsefe derslerine, diğer taraftan konservatuara devam etme- ğe başlamıştır. Konservatuarda tah- silini ilerletince piyeslerde rol almak istemiştir. İlk defa olarak «Gül ya- naklı genç kiz; piyesinde kendisine küçük bir rol verilmiştir. Bu piyes Sarah Bernhardt tiyatrosunda oyna- nıyordu. Tiyatronun direktörü, ilk temsilden sonra kendisini çağırarak gu sözleri söylemiştir: — Aktör olmak istiyorsunuz. Âlâ, fakat sizin yaratılışınız buna müsaid değil. Bir defa sesiniz çok fena. Ak- törlük hevesinden vazgeçerek felsefe ile meşgul olsanız dâha iyi edersiniz. Bu sözler Charles Boyer'yi çok mü- teessir etmiş, fakat cesaretini kırma” mıştır. O sene yaz tatilini gene mem- leketinde geçirdikten sonra Parise döndüğü zaman Raphael Duflosnun sınıfına girmiş ve orada çalışmağa başlamıştır. Bir müddet çalıştıktan sonra Antoine tiyatrosunda bir tem- silde küçük bir rol almıştır. Bu pi yesi seyreden Gemler genç artisti gok takdir etmiş ve kendisile bir mu- kavele yapmıştır. O zamandan itiba- ren birçok piyeslerde mühim roller almıştır. Bunların arasında Koenigs- mark, Harb, Doaores vesaire vardır. Charles Boyer 1920 de konserva- tuardan muvaffakıyetle diploma al- . Bu tarihten sonra en büyük artistlerin partöneri olmuştur. Boyer sözlü filim çıktıktan sonra filim çevirmeğe başlamıştır. Fransa- da çerirdiği filimler pek çoktur. Ar. tist bu #ilimlerde çok muvaffakıyet göstermiş, bunun üzerine Hollivuta 'EMUZ tehlike neden İtalyanın ötedenberi en ziyade me- rı celbeden eseri Pizadaki meşhur bulunan bu kulenin inşasına 1173 senesinde başlarmış ve inşaat 1350 senesinde bitirilmiştir. Üstüste sütunlar üzerinde sekiz kat olarak 180 senede ikmal edilen bu eserin ilk plânını hazırlayıp inşası- na başlıyan meşhur sanatkâr Geror- do, kuleyi ikmal eden de sanatkâr Thom Pizanodur. Bu kule İtalyada" ki meşhur dahili harblere ve muhtelif şehirler arasındaki kanlı mücadele- lere şahid olmuştur. Kule tamam olduktan sonra s&- natkârane binaları ve mimari parlak eserlerile çok zengin olan İtal mıştı. Birçok asırlar İtalyanın ve mü» temeddin dünyanın sanat Aşığı sey- yahları bu kuleyi ziyaret etmişlerdir. Her mevsimde yüz binlerce seyyah Pizaya gelir, bu kulenin harikülâde bittikten bir asır sonra kulenin gü- zelliği itibarile haiz olduğu şöhrete bir de vaziyetinin garabet ve harika- lığı inzimam etmiştir. Kule temelinin kurulduğu kumlu arazi, üzerindeki siklete tahammül edemeyip çökmüş ve kule cenup İs- tikametinde iğrilmiştir Kulenin tepesi şakul hattan 4,27 metre uzaklaşmıştır. Koca binanın bu kadar iğri olduğu halde yıkılma- mış olması bir harikadır. Piza şehri durup dururken kendisini ayrı su- rette bütün dünyaya meşhur eden bir mucizeye mazhar olmuştur. Bu işte hiç bir Pizalının parmağını oy- natecak kadar himmet ve tesiri ol- mamıştır. Kulenin mucize nevinden bir vaziyet alması sırf tabiatın bir cilvesidir. Öyle bir cilve ki felâket olacak yerde koca bir şehrin iktisadi ilerlemesine âmll olmuştur . İptidaları Piza halkı ve hükümeti kulenin iğrilmesini bir felâket mü- kaddemesi addederek biran evvel bu- nu yıktırmak suretile felâketin önü- nü almağı düşünmüşlerdir. Lâkin bu düşünceyi icra mevkiine koymazdan evvel hükümet kulenin temelini ih- tisas erbabına bir defa tedkik ettir- miştir. O zamanki İtalyanın meşhur mimar ve mühendisleri tedkikleri ne- ticesinde yeni bir mucize daha keşfet- mişlerdir. İğri kule doğru bulunduğu zamanki kadar sağlam olarak yere oturmuştur. Bu neticeye dünyayı hayrette bıra- kan yeni bir vaka daha inzimam et- miştir: Piza üniversitesinin riyaziyat ve fizik profesörü meşhur Gali- le kulenin temelini tedkik ederek tan- zim eylediği müdellii raporda ku- lenin metaneti hiç bir tehlikeye ma- ruz bulunmadığını tespit etmiştir. Daha doğrusu Galile bu kulenin iğrilmesi sayesinde kendisinin fiziğe ve riyaziyata aid birçok prensiplerini serbesce müdafaa etmiştir. Galile ku- le uzunluk: mihverinin - iğrilmesine rağmen metanetinden bir şey kay- davet edilmiştir. Charles Boyer sekiz sene evvel Ma- rle Bell ile birlikte İstanbulg gelmiş yirmi kadar temsil vermişti, 1934 de Hollivutta genç artist Pat Paterson Ve evlenmişti Charles Boyer yakın zamana ka» dar İngilizce bilmezdi. Sözlü filim çıktıktan sonra Amerikada çevrilen bir flimin Fransızça nüshası için Hol- Uivuta gittiği zaman orada kaldığı iki ay içinde İngilizçeyi zararsız su- rette öğrenmiş ve bunu çabuk ileri götürmüştür. Bugün mükemmel İn- gilizçe konuşmaktadır. Hollivuta bir kelime İngilizce bilmez bir halde gel- mişken yedi sekiz hafta içinde İngi- lizceyi konuşması o zamanlar herkes arasında büyük bir hayret uyandır. Bişta. , Pizanın meşhur iğri kulesi tehlikede Tehlikenin önüne geçmek için mühim -tedbirler alınıyor Meşhur kule neden iğrildi ? Bu günkü raklı ve binaenaleyh ecnebi seyyahlar (© İğri kuledir. Yerden 55 metre yüksek * yada bile bir şaheser olarak karşılan- * güzelliğini seyrederdi. Kulenin inşası © ileri geliyor ? İtalyanın Piza şehrindeki meşhur İğri kule betmediği neticesine varmıştır. O ta- rihten şimdiye kadar geçen asırlar Gö“ lilenin davasında haklı bulunduğu" nu ispat etmiştir. Yalnız son sene- lerde kulenin temelinin ihtiyarlamış ve yıpranmış olması kuleyi tehlikede bırakmıştı. Kuleiğri vaziyetinden değil temelinin yürümesinden yıkıl mak tehlikesine maruz kalmıştı. Kulenin yıkılmasına mani olmak için muvakkat olarak birçok emniyeti tedbirleri alınmıştır. Fakat bu ted- birlerin cümlesi beyhude olduğu çok geçmeksizin anlaşılmıştır. Geçen se- ne kulenin yıkılmak tehlikesi pek zi- yade artmıştı. Bu defa İtalya hüküs meli kuleyi kurtarmak için yalnız İtalyadaki değil, bütün Avrupanın en maruf ihtisas erbabının fikir ve mütalealarını sormuştur. Dünyanın başlıca teknisiyenleri bir araya gelip âdeta bir hasta üzerinde konsültas- yon yapar gibi istişarede bulunmuş- lar, kulenin ebedi surette yıkılmamar sı için ne gibi tedbirler alınması icab eylediğini görüşmüşlerdir. Neticede kulenin zemine iyice çivilenmesine karar vermişlerdir. İşte yedi aydanberi bü çivileme ameliyesi devam etmektedir. Evvelâ het biri beş altı metre uzunluğunda 350 aded çimentodan çivi daha doğ“ rusu kama yapılmıştır. Bu kamalar kulenin temeli etrafında bir çelenk ve engel teşkil edecek surette derin olüs rak yere sokulmuş ve çakılmıştır. Bu kamalar yalnız kulenin en aşağı tas bakasını sağlamlaşlırmakla kalma" mış, bütün binayı bulunduğu zeming iyice bağlamıştır. Bu kamaların iki türlü faydası olacaktır. 1 — Kulenin zeminindeki toprak bundan sonra çökecek olsa da bina kamaların teşkil ettiği sağlam satıh üzerinde kalacaktır. 2 — Her hangi bir sebeple kule da» ha ziyade iğrilecek olursa kulenin iğrilmiyen tarafındaki kamalardan bir kısmı çıkarılarak muvazene te min edilecektir. Şimdi yegâne tehlike binanın, 26 min sathından yukarı olan yapısını! da iğriliğin artmasından dolayı inhie' dam olmasıdır. Fakat binanın üsf yapısı sağlam inşa malzemesi masif ve yekpare olarak yapılmış & duğundan çatlaması ve &; imkânı yoktur. İnsan zekâsının hği sap ve kanaatine göre Pizadaki kuş lenin iğri olarak ebedi bir suretiğ devam ve bakası kati olarak temini edilmiştir. F