16 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

bir tahtelbahir tarafından batırıldı Gemiyi batıran Franko hükümetinin C.3 No.lı tahtelbahridir. Tayfalar kurtarıldı Şehrimizdeki İspanyol konsolosha- nesinin bir tebliğine göre, Valensiaya gitmekte olan ve İNpanya hükümetine ait bulunan Giudad di Cadiz vapuru, Bozcaadadan 15 mil açıkta, general Franko hükümetine mensup 3 C. tah- telbahiri tarafından batırılmıştır. Şehrimize gelen malümata göre Ciudad di Cadiz vapuru, Bozcaadanın 15 mil açığında bulunurken Franko hükümetinin bayrağını taşıyan C. 3 tahtelbahiri. birdenbire önüne çıkmış ve iki-torpil ile 7 gülle atarak batır- mışlır. İspanyol vapuru, batmak üze- re iken telsizle etraftan İmdad istemiş ve öradan geçmekte olan Sovyet ban- dıralı Varlan Avasenof vapuru, hâdi- se yerine giderek batan vapurun 79 kişiden ibaret bulunan mürettebatın kurtarmıştır. Geminin süvarisi Francesko, Fran- ko hükümeti bayrağını taşıyan C. 3 tahtelbahiri tarafından batırıldığını söylemiştir. İspanyol vapurunun tay- faları Varlen Avanesof Sovyet vapuru tarafından İstanbula getirilmektedir. Sovyet vapurunun bugün limanımıza gelmesi bekleniyor. “Odesadan Valensiaya gitmekte olan Cluada di Cadiz vapurunda erzak, makine yağı ve otomobil bulunduğu söylenmektedir. İzmirde Alsancakta yeni! * bir liman kurulacak Burası için son sistem tahmil ve tahliye vasıtaları getirtilecektir Londrada Gibs müessesesi sahibi B, Gibs ve mühendis arkadaşları ta- ralından İstanbul, Zonguldak İi- manlarından sonra İzmirde tedkikler yapmışlardı. Bu tedkikler neticesin- de Alsancak mevkiinde yeniden “bir liman kurulması kararlaştırılmıştı. Alsancak mevkii yepyeni, modern tesisatı havi bir liman haline sokula- caktır. Mühendisler suların cereyanı- m rıhtım kısımlarındaki derinlikleri muvafık bulmuşlardır, Ancak fıyta- halara karşı büyük bir dalgakırana ihtiyaç göstermişlerdir. Mühendisle- rin bu fikirleri de kabul edilmiş ve yapılacak inşaat meyanına bir de dal- gakıran ilâve edilmiştir. Dünkü nüshamızda yazdığımız İs- tanbul limanına alınacak Olan son sistem, vinçlerden lâzım olduğu ka- dar İzmir limanı için de mübayaa €- dilecektir, Alsancak mevkiinde sahile boydan boya müntazam ve geniş rıh- tımlar yapılacak, vinçlerin bir kısmı Fıhtımlara yerleştirilecektir. Bu limanda tahmil), tahliye şöyle 0- iacaktır: Vapurlardan İzmire çıka- Gâk her hangi bir eşya vinçler vasıta- sile doğrudan doğruya (şimendifer yük vagonlarına konâcaktır. Şehrin içine çıkacak eşya için ise limanda bir yer ayrılacak ve bu eşyalar da doğ- rudan doğruya buraya tahliye edile- ceklerdir. Yükleme işi de ayni şekilde vinçler vasıtasile ve en kısa zaman- da yapılacaktır. Eşyaların çıkarılması ve küçük va- purlârın yanaşmaları için liman dahi- linde bir çok iskeleler inşa edilecektir. Hatay Türkleri müşkül vaziyette Ingiliz kabinesinde değişiklik “ Yenigün,, matbaasının | B. Churchil ve Lloyd £apıları pencereleri kırıldı Antakya (Hususi) — Hataya Amik ovasından aşiret akını müte- madiyen devamdadır. Gelen aşiretler kadınsız ve çocuksuz : geldiklerinden halkta büyük endişeler uyandırmıştır. Aşiretlerin hepsi müsallâhdır. Melhüz taarruzlara karşı Alevilere. “Türkler elele vermişlerdir. Hatay Halk partisi bir haftadır kapalıdır. Bütün Türk ti- carethaneleri hâlâ kapalı bulunuyor. Antakya - Kırıkhan arasında tele- fon hatları kesilmiştir. “Bilhassa köy- lerde irtibat yoktur. Dün gece bazı kimseler Anlakyada sinemadan çık- taktan sonra Yenigün matbaasına hü- com ederek kapıları tekmelemişler, camları kırmışlar, tehdidler savur- muşlardır. Hatayda idareyi askerler ele almış- lardır, Antakya sokaklarında ölüm sü- künü vardır. Devriyelerin ayak sesle- rinden başka hareket yoktur. Türk ev- leri aranmakta, sokaklarda gezen Türkler anarşist diye tevkif edilmek- tedir, «Usebetilamelilkavmi. fırkası kâtibi Vehap; dün Halk kıraathanesinin önünde bağırarak (bizi hiç bir kuvvet durduramıyacaktır, icab ederse idareyi bile ele alacağız) demiştir. Hatayla Suriye arasında münakalât, durmuş- bur, Zarurf mevad buhranı başlamıştır; Zonguldakta bir kamyon devrildi Zonguldak 14 (Akşam) — Taşoca- ğı sahibi B, Şerife ait kamyonlardan biri Kokasuda devrilmiş, bir kişi öl “müş ve bir kişi de ağır yaralanmıştır. | George nezaretsiz nazır olacaklar Londra 15 (A.A) — Paple gazete sinin diplomasi muhabiri, B. Neville Chamberinin'in kabinede tadilât yap- mağa hazırlanmakta olduğunu ileri sürebileceğini beyan etmektedir. Bu tadilâtın gayesi, dünyayı büyük Bri- tanyanın kendi hukukunu müda- faaya âzmetmiş olduğuna ikna için hükümete daha milli bir mahiyet vermektir. B. Chamberlain'in B. Winston Churehil ile B. Uoyd George'a ne- zaretsiz nazırlıklar teklif edeceği söy- lenmektedir. Lord Halifax'ın B. Eden'in ve onun da B. Ormsby Goore- nin yerlerine gelecekleri rivayet olun- maktadır. Muhabir, Hitlerin mergubu olan Lord Halifax'ın Mussolini ve Hitler tarafından sevilmemekte olan Eden'in muvaffak olamadığı nokta- da muvaffak olacağını tahmin et- mekte ve Lord Hailshar'ın. istifa edeceğini, B. John Simon'un Lord Şansölye olacağını, B. Samuel Ho- are'un da Maliye nazırlığına gelece- ğini ilâve-eylemektedir. Müdafaa Nazırı Sir İnskip maka- mında kalacak, Avam Kamarasında da Başvkile vekâlet edecektir. Amerika Brezilyaya harp ge- mileri vermekten vaz geçti Vaşington 15 (A.A) — İyi haber alan mahafilde öğrenildiğine göre, Ar- jantinin takındığı vaziyet üzerine, Bre- zilyaya harb gemileri vermek projesi hemen hemen kat'i surette terkedil- Beli, 2 e Atatürk Kadın tayyarecimiz Sabiha Gökçen güzel akrobasi | uçuşları yaptı | Kadın tayyarecimiz bayan Sabiha Gökçen, dün Floryada akrobasi uçuşları yapmıştır. Bu uçuşlar es- nasında çok alçaklara kadar inen bayan Sabiha Gökçen, pazar müna- sebetile Floryayı dolduran büyük bir halk kütlesi tarafından sevinçle seyredilmiş ve şiddetle alkışlanmıştır. Bayan Sabiha Gökçenin uçuşlarından sonra, Atatürk, Floryadaki yeni Plâj gazinosuna gitmişler, halk ara- sında oturarak istirahat buyurmuş- lardır. Yanlarında oMaarif Vekili Saffet Arıkan, bayan Sabiha göğçen ve diğer zevat yak alum... Santandere hücum başladı Asiler, şehirden 6 kilo- ire uzakta bulunuyorlar Londra 16 (Akşam) — Salamank- tan bildirildiğine göre İspanyol âsile- ri-Santander şetmine karşı şiddetli bir hücuma başluğnışlardır. Âsi kuv- vetleri Santander Üzerine süratle ile- riliyorlar. 40,000 -asker, kuvvetli bir topçu ve tayyare kuvvetinin himaye- sinde bu taarruza iştirak ediyor. Âsi- ler şimdiye kadar-12 köy zaptetmiş- Terdir. Son haberlere göre âsiler Santan- der şehrinden altı kilometre uzakta bulunuyorlar, Iki tayyaremiz Dün Londradan iki tayyaremiz hareket etti Ankara 15 (Telefon) — Havayol- ları idaresinin İngiltereye sipariş et- miş olduğu yedi tayyareden ikisi dün | Londradan hareket etmiştir. Diğer iki | tayyare de 31 ağustosta gelecektir. | Bunlar geldikten sonra İzmir - İs- tanbul - Ankara arasında hava sefer- lerine başlanacaktır. Adakale 80 aileden mürekkep ada halkı ana vatanâ gelecek Sofya 14 — Tuna nehri üzerinde Adakale adında küçük bir ada vardır. Bu adada asırlardanberi yalnız Türk- ler oturur. Adakale şimdi Romanya- nın idaresi altındadır. Romanya, Türk halka büyük kolaylıklar göstermekte- dir. Fakat burada oturan 80 aile Tür- kiyeye, ana vatana hicret etmeğe ka- Tar vermiştir. Adakaleliler yakında göç edeceklerdir. Filomuzun ziyaretleri Eylülde dost memleketleri! ziyaret edecek Ankara 16 (Akşam) — Eylül orta. larında; donanmamızın Rusya ve Akdeniz havzasındaki dost memle- ketler limanlarına yapacağı seyahat- lere ait hazırlıklar tamamlanmıştır. Yavuz zırhlısı ile Kocatepe ve Ti- naztepe torpidoları Sovyet Rusya sa- hillerine, Zafer ve Adatepe torpidoları ile bir kısım denizaltı gemilerimiz de İtalya ve Yugoslav limanlarına gi- decektir. Evvelce yazdığımız veçhile İngiliz donanmasına mensup beş gemiden mürekkep bir filo da eylül haftasında İstanbulu ziyaret edecektir. Birinci Umumi Müfettiş seyahate çıktı Diyarıbekir (Akşam) — Birinci umumi müfettiş bay Abidin Özmen doğu illerimizde umumi tedkik ve teftişlerde bulunmak üzre bugün Bitlise hareket etmiştir. Umumi mü- Japonlar, p ” 16 Ağustos Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Bir İspanyol vapuru Bozcaada açıklarında! bu sabah mukabil taarruza geçtiler Şanghaydaki Fransız mıntakasında 687 ölü ve 549 yaralı var Londra 16 (Akşam) — Tokyodar gelen haberlere göre bu sabah Japon- lar karadan, denizden ve havadan Şanghay civarındaki Çin mevzilerine mukabil taarruza başlamışlardır. İki taraf arasında çok kanlı bir muba- rebe cereyan ediyor. Japonların Şang- haya gönderdikleri büyük imdad kuv- vetleri oraya varmış ve dün geceden itibaren Yangtse şehrinin ağzında ka- raya çıkarılmağa başlanmıştır. Şanghaydaki ecnebi mahafili, Şang- hayda Çinliler ile Japonlar arasında göğüs göğüse büyük bir meydan mu- harebesinin vukuuna intizar ediyor- | lar. iniz mıntakasında 453 ölü ve 749 yaralı var Paris 16 (Akşam) — Hariciye ne- | zaretine gelen resmi haberlere görg İ Şanghaydaki Fransız imtiyazlı mıns İ #akasında, atılan bomba ve gülleler* den 687 kişi ölmüş, 549 kişi de lanmıştır. Bunların arasında hiç bir Fransız yoktur. Nankeu civarında 1000 Japon maktul düştü Londra 16 (Akşam) — Çin mena- İ binden gelen haberlere göre Çinliler İ Pekinin şimalinde Nankeu civarında İ Japon hücumlarım kırmağa muvaf« | fak olmuşlar Japonlar 1000 maktul ve 6 Lank bırakmışlardır. Fransızlara göre Çinde harp uzun sürecek Japonlar bütün eyaletlere birer birer muhtariyet vermeği düşünüyorlar Paris 15 (A.A.) — Journal gazete- sinde Sainet - Brice şöyle yazıyor : Şanghayda Çinliler bir şaşırtma hareketi yapmakta ve bu suretle Ja- ponları hakikaten alâkadar oldukları büyük hareketten uzaklaştırmağa ça- ışmaktadırlar. Japonlar Sarı nehrin şimalinde bulunan bütün eyaletlerde birer muhtariyet tesis etmek gayesini gütmektedirler. Japonlar, 1932 sene- sindeki sergüzeşti tekrar etmek niye- tinde değildirler. Başlıyan mücadele çetin olmak istidadını göstermekte- dir. La Republiğue gazetesi diyor ki: Şanghay dünyanın en zengin beş ve- ya allı şehrinden biridir. Bu itibarla Japonların hırsını tahrik etmesinin ve Çinlilerin de bu şehri nevmidane müdafaa etmelerinin sebebi kolayca Nankin üzerinde müthiş bir hava muharebesi Çinliler altı Japon tayyaresi düşürdüklerini söyl orlar Nankin 15 v bildiriyor: Nankin üzerinde bir bu- çuk saat suren şiddetli bir hava mu- harebesi vuku bulmuştur. Hâvanın berrak olmaması iki taraf tayyarelerini alçaktan uçmağa mecbur etmiştir. Düdükler hava tehlikesini bildirince bütün münakalât durmuş, sokaklar boşalmış, mukabil hava tertatile seyyar hasta tertibatı ve itfaiye ara- baları hazırlanmıştır. Saat ön dörtte Formozdan geldiği zannedilen on İki tane üç motörlü Heinkele Japon bombardıman tayya- resi görülmüştür. Bunlar Sitenin içinde bulunan hava ticaret meyda- nına iki ve şehir dışmdaki askeri mey- dana da beş bombâ atarak iki talim tayyaresini ve bu iki meydandaki hangarları hasara uğratmışlardır. 21 tayyareden mürekkeb üç Çin filosu derhal Japon tayyarelerine hü- cum etmiş ve Reuter ajansı bürosü- nun üzerinde iki şiddetli müsademe vukubulmuştur. Çinliler altı Japon tayyaresinir düşürüldüğünü, Çin filolarından hiç bir “tayyareye ve hiç bir kimseye za- rar gelmediğini iddia etmektedirler, Saat on yedide normal vaziyeti bil- diren işaret verilmiş ve şehirde nor- mal hayat tekrar krar başlamıştır. fettişin bir aydanfazla devam edecek, olan bu seyahatinde kendisine baş- yalar yel, yili ede Erzincanda ilk ı matbaa Erzincan 15 (A.A.) — Erzincanda ilk defa olarak tesis edilen matbaa | anlaşılır. Muharebeninnetleesi ne | olursa olsun mücadelenin hararetle devam elmesi Japonların kolayca muvaffak olamayacaklarını gösteriyor. Fakat Japonya kahraman ve inadci bir memleket olduğu için, eğer Uzak Şarkta her zaman mümkün olduğu gibi mesele mahirane bir diplomatik itilâfla halledilmezse mücadele pek uzun sürebilir. ı Le Peuple gazetesi beyan ediyor: «Mesuliyetler pek sarihtir, Çinin tk cari ve mali merkezi olan Şanghaya taarruz etmekle Japonlar büyük bir darbe ile Nankin hükümetini; eğik meğe icbar etmek istemişlerdir. Bü“ tün mesele buradadır. Japonyanın ec* nebi menfaatlerini nazarı itibara al İ madığını tecrübe göstermiştir. Şanghay şehri cehenneme döndü Şehir biryandan fırtına biryandan bomba gürültüleri içinde Şanghay 15 (A.A.) — Selâhiyettar bir memur, Reuter ajansının muha- birinin bir sualine verdiği cevapta, bugünkü şartlar içinde tahliyenin, harp gemileri târafından yapılmadık- ça tehlikeli bir yol olacağını, harp g€- milerile - yapılmasının ise imkânsı3 bulunduğunu söylemiştir. Muhasemat sebebile büyük mik“ yasta bir tahliye mütarekeyi istiizanı eder. Çinliler ise buna muvafakat cis miyeceklerdir. Çünkü böyle bir mü- tareke takviye bekliyen Japonların lehine olacaktır. / Bütün gece şehir bir taraftan fir- tra ve top ateşi altında iken; Çirli- ler ve Japonlar mütemadiyen birbir- şu Miili mişlerdir. i Japonlar dün akşam Çin mevzie- rini bombardıman etmeğe başlar b9Ş* lamaz, Japon gemileri de Çin kuvvet» lerini uzak tutmak için kara balar- yaları tarafından gösterilen faaliye- te yardım etmek istemiştir. Çin obüsleri, Japon hatlarında bü- Yük bir yangın tevlit etmiştir. Ademi müdahale komitesi ne zaman toplanacak? * Londra 15 (AA) — Salâhiyettar mahafilde, önümüzdeki hafta zarfın» da ademi müdahale komitesinin top” lanacağına ihtimal verilmemektedir. Bu hafta bidayetinde Hendayedeki İngiliz büyük elçisi Londraya gelecek ve İspanyadaki vaziyet hakkında Şi” fahi izahat verecektir. j A lerinin mevzilerini bombardıman et- «