August 16, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

August 16, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AEŞAM 16 Ağustos 1937 — Fransada mali vaziyet - Yunanistanın dış borçlar hakkında müzakeresi - Istanbul borsası «Bir hasta büyük bir ameliyat geçirip £e nekahat devresinde bulunduğu s1- rada ziyaretine gelenler, yüksek sesle konuşarak onu rahatsız etmemelidir. ler.> Fransa Maliye Nazırı B. Georges Bonnet, mali vaziyet hakkında geçen hafta zarfında irad ettiği bir nutku- nu bu sözlerle bitirmiştir. Bütçede müvazeneyi temin etmek ve umumi faaliyete germi vermek için şimdiye kadar ittihaz edilen (tedbirleri izahtan sonras, icranın osemerele- rini toplamak (için vatandaşlarını intizar ve süküne davet sadedinde sarfettiği bu sözlerin, yalnız Fransa- da değil, bilhassa İngilterede dahi iyi bir tesir bıraktığını Times ve Finacial News gibi mühim gazetelerin Fransa ahvaline tahsis ettikleri yazılardan anlıyoruz. Hakikaten frangın stabilizasyonu hakkında henüz bir karar verilmemiş olmakla beraber, kambiyo tahdidatına hiç lüzum hissedilmeksizin, vaziyeti meliyenin salâha yüz tuttüğu ve umumi mübadelâtın yavaş yavaş in- kişaf ettiği görülmektedir. Bunun en bahir delili rantların birkâç hafta zar- fında yüzde yirmi nisbetinde tereffü etmesidir. Gerçi bunların yükselme- sinde en mühim âmil son defa altı mil- yar sermaye ile teşkil olunan amortiş- man sandığının piyasaya sik sık vu- ku bulan müdahalesi ise de, umumi Itimadın yavaş yavaş teessüsü üzeri- me, yalniz Fransızların değil, ecnebi piyasalarının ve bu meyanda bilhassa Amsterdam ve Londranın külliyetli miktarda Parise yaptıkları siparişlerin de bu tereftüde dahli olduğu şüphe- sizdir, Rantların iyileşmesi sair Fransız kâ- Bıtlarına da sirayet etmektedir. Fran- sa Maliye Nazırının bir gayesi daha vardır: Fransız bankasının hali hazir- da yüzde 4 nisbetinde olan iskonto haddini indirmek ve bu suretle sana- yie ucuz kredi temin etmektir. Eğer buna muvaffak olursa, büyük bir dü- güncesi de bertaraf edilmiş olacaktır. Amerika birleşik hükümetlerinde ecnebi sermayelerinin ağır vergilere tabi tutulması projesi (Okongre- nin omuvafakatile gelecek içti ma devresine talik edilmiş oldu- undan, bir müddettlenberi (o kesil miş olan İngiltereden Amerikaya ser- maye akınının tekrar başlaması bek- leniliyor. Eksperlerin fikrine göre ge- lecek içtimada ecnebilerin Amerikada haiz oldukları esham ve tahvilât ge- Mirlerinden yüzde otuz beşe kadar ver- gi kesilmesi teklif olunacaktır. Diğer taraftan, ecnebi sermayedarlarının, sermayelerini geri çekmek üzere ya- 'pacakları âni talepler karşısında ban- .kaların müşkül bir mevkie düşmeme- leri için, şimdiden bazı tedbirler düşü- nülmekte ve bu meyanda ecnebilere sid vadesiz hesabı carilerdeki matlü- bata mukabil, kasalarda dalma yüzde seksen ilâ 100 nisbetinde nakld bulun- durulacağı söylenmektedir. Yapılan bir hesaba göre Federal Reserve sistemine dahil bankaların ecnebiler nâmına hifzettikleri para bir senedenberi yüzde 48 nisbetinde tezayüd ederek 660 milyon doları bul- muştur. Komşumuz Yunanistanın harici borçlarının sureti tesviyesi için bir müddettenberi Londrada yaptığı mü- zakerelerin ademi muvaffakıyetle ne- ticelendiğini öğreniyoruz. Yunanista» nın teklif ettiği yüzde elli nisbeti, İn- giliz hamilleri delegeleri tarafından reddedilmiş olduğundan Yunan dele. gesyonu avdet etmeğe mecbur kal- mıştır, İstanbul borsasında vaziyet Piyasamız bu hafta zarfında gene faaliyet gösteremedi. Hele ve cuma günleri büsbütün hareket- siz geçti, Yalnız cumartesi günü bazı acentelerin Ankaradaki müşterilerin- den aldıkları mübayaa emirleri üze- rine borsa biraz canlılık gösterdi, Prangın sukutu üzerine yüzde yedi buçuk faizli Türk borcu tahvillerinin İstanbuldaki hamilleri çok zarar gör- düklerinden, yeni pozisyonlar ihda- sına ârtık cesaret edemiyorlar ve Fransada mali vaziyetin inkişafını bekliyorlar. Ünitürkün Pariste klotör fiati 268,50 #ranktır. Bu fiat geçen haftaninkine nazaran 50 santim daha aşağı olma- sina rağmen İstanbul borsasının ka- panış fiatleri bilâkis 30 kuruş daha yüksektir; bu da yukarıda söylediği- miz gibi Ankaradan verilen mübayaa emirlerinden ileri gelmektedir. Birinci seri flati (14,221 liradır İkinci > > 14,40 > Üçüncü > » 1440 > Dahili istikraz kâğıdlarımızdan Ergani 95 de ve Sivas - Erzurum 97,50 de geçen haftaki flatlerini mu- hafaza ediyorlar, Merkez Bankası bu hafta gene bir Hra geriliyerek 89/75 lirada kaldı. Anadolu grubunda hareket yok gibi- dir. Yalnız tahviller 15 er kuruş daha yükselmişlerdir. Son kapanış flatieri şunlardır: Hisse senetleri 2430 lira 'Tahviller 4080 > Mümessiller 38,60 » Haydarpaşa tahvili 44 > > mümessili 4225 » Endüstriyel kâğıdlarımızdan Aslan çimento 13 lirada neşesiz görünüyor. Diğer kâğıdlarda hiç hareket yoktur. Bazı nominal fiatler: Tramvay 12,75 lira; umum sigorta 11 lira;. İttihadı milli 22 lira; terkos 7,25 lira; Bomonti 9,30 lira; İttihad değirmencilik 10,60 lira; Şark değir- mencilik 0,80 lira; Telefon 7,25 lira; Şirketi Hayriye 15 lira; Şark ecza 1,95 lira. Borsa harici muamelât Bu hafta Türk altını talebi biraz fazlalaştığı için geçen haftaya nis- betle 6 kuruş kadar bir tereffü var- dır, Son muamele 10,59 lira üzerine vukubuldu. Mısır Kredi Fonsiyeleri de yarımşar lira yükselmişlerdir: 1903 tertibi OOl)ira III » 84 > ediyor, 4 basak Güneş Öğir İkindi Akşam Yatı E. 89 103 510 900 1200 142 Va. 317 8.11 1218 167 197 2050 İdarehane: Babiğli civarı Acımusluk So. Kiralık konforlu küçük apartımanlar Taksim tramvay caddesi tzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, sıcak su ve asansörlü bir binada üç ve dört odalı apartımanlar 1 eylülden itibaren kiralıktır. Tak- sim Topçu caddesi 2 numaralı UYGUN apartımanı kapıcısına müracaat, TI Ağustos salı akşamı Beylerbeyi İskele tiyatrosunda ŞİRİN TEYZE 18 Ağustos çarşamba akşamı Heybeliada Plâj gazinosunda ENAYİLER Hasan Âli Yücel Pazartesi Konuşmaları ML N/ Kitap halinde intişar etti. Satış yeri Remzi kitaphanesidir. Çinde kanlı boğuşmalar (Baş tarafı 1 inci sahifede) gitmesi ve yağmurlar mültecilerin İz- tırabını arttırmaktadır. Bir çok mül- teciler gece sığınacak bir yer bulama- mışlardır. İngilizler kadın ve çocuklari Şanghaydan çıkarıyorlar Şanghay 15 — İngilizler kadın ve çocukları Şanghaydan çıkarmağa ka- Tar vermişlerdir. Bu işe salı günü baş- Janacaktır, Gelen haberlere göre Nankin yaki- ninde muharebeler oluyor Nankinde örfi idare ilân edilmiştir. Japon resmi tebliği Tokyo 15 (A.A) — Şanghay lima- nında demirli bulunan Japon filosu tarafından da müzaheret gören Ja- pon ihraç kuvveti, Şanghaydaki Ja- pon kolonisile Japon menfaatini hi- maye etmek için, 13 ağustostan beri Çin kıtaatına ve asayişi temine me- mur olup miktarları Japonların bu iş için istihdam etmekte oldukları kuv- vete 10-15 misli faik olan Çin muha- fızlarına karşı mücadelede bulun- muştur. z 14 ağustos günü Çin tayyareleri Ja- pon donanmasını, ihraç kuvvetinin u- mumi karargâhını ve Japon general konsolosluğu binasını bombardımana teşebbüs etmiş ise de hiç bir netice el- de edememiştir. Çin tayyareleri tara- fından atılan bombalar, şehrin muh- telif noktalarına düşerek mühim ha- sarlara, yüzlerce kimsenin ölmesine ve bir çok kişinin yaralanmasına sebebi- yet vermiştir. 14 ağustos günü öğleden sonra Ja- pon filosu tarafından havalandırılan tayyareler, on iki kadar Çin tayyare- sine hücum etmişlerdir. Bir saat de- yam eden bu hava muharebesinde Ja- pon filosunun tayyareleri, bir Çin tay- yaresini düşürmüşlerdir. Japon filo- sunun tayyarelere karşı kullanılan topları da bu muharebeye iştirak ede- rek iki Çin tayyaresini düşürmüştür. Tokyo 15 (A.A) — Domei ajansı- nın bildirdiğine göre, Japon tayyare- leri dün Hangceuda 4 ve Kuangtuda 10 Çin tayyaresi düşürmüşlerdir. Ja- pon tayyareleri bundan mâada Şang- hayın şimelinde kâin Nansiang tay- yare meydanını bombardıman ederek 24 Çin tayyaresini harab etmişlerdir. Çini protesto Nankin 15 — Reuter ajansının bil- dirdiğine göre, İngiltere, Fransa ve Amerika, Çin Hariciye Nezaretine müşterek bir nota vererek Şanghay- daki imtiyazlı mintakanın Çin tayya- releri tarafından bombardıman edil- mesini şiddetle protesto etmişlerdir. Söylendiğine göre Mareşal (o Şang Kay Şek Şanghayda imtiyazlı mınta- ya bomba atan tayyarecileri şiddetle cezâlandıracaktır. Bunların divanı harbe verileceği söyleniyor. Çin müşkül vaziyette imiş Londra 15 (A.A.) — Sunday Times gazetesinin siyasi muhabiri Çinin ya- kında imdat işareti vereceğini zannet- mektedir, Muharrir Çinlilerin bu ha- reketlerile müşterek emniyet meka- nizmasını harekete getirmeği ümid et- mediklerini, fakat yeni Japon taarru- zuna efkârı umumiyenin nazarı dik- katini celbetmek istediklerin! ilâve et- mektedir. Nankin tahliye edilmiyecek Şanghay 15 — Çin hükümeti, ah- val ne şekil alırsa alsın Nankin şeh- rinden âyrılmamağa karar vermiştir. Japonlar Şimali Çine asker sevkini hızlandırmışlardır. Mançuriden asker yüklü 60 tren geliyor. Dünkü bombardımanda imtiyazlı mıntakada kalabalık bir çok yerlere bombalar düşmüştür. Japon tayyareleriii Nankinin üstünden uçtular "Tokyo 15 (A.A) — Şanghaydan &- nan bir telgrafta, Japon tayyarele- rinin Nankinin üzerinden uçarak ci- vardaki Çin tayyare (meydanların bombardıman ettikleri bildirilmekte- dir, 'Hasarat mühimdir, Japonlar her ne bahasına olursa olsun dövüşüyorlar Şanghay 15 (4.4) — Reuter ajan» #1 bildiriyor: Mitralyözleri, zırhlı oto- mobilleri ve toplarile ümidsiz bir şe- kilde muharebe etmekte olan Japon Deniz Levazım Satınalma Komisyonu ilânları 1 — 10/8/937 gününde yapılan münakasasında teklif edilen fiyatı yüksek görülen «50,000» kilo sabunun pazarlıkla münakasası 20/8/937 gününe resti yan cuma günü saat 14 de yapılacaktır. 2 — Muhammen bedeli «17000» lira olup 3 — Buna ald şartname parasız olara lilerin 2490 sayılı kanunda yazılı vesika sımpaşada bulunan Komisyona müracaatlı rat teminatı «1275» liradır. omisyandan verilir, İstek- belli gün ve saatte Ka- yan 3000 ton kardif kömürünün pazarlık saat 14 de Milli Müdafaa Vekâleti binas pılacaktır. 2 — Muhammen bedeli 66.600 ve ilk teminatı 4995 lira olan İşbu kömürün eksiltmesine girmek isteyenlerin 2490 sayılı kanunda yazılı vesaik ve teminat- ları ile beraber tesbit olunan günde komisyonumuzda hazır bulunmaları, 3 — Şartnamesinin İstanbulda Kasımpaşa Deniz levazım satınalma komisyonunda ve Ankarada komisyonumuza 333 kuruş mukabilinde veril- mekte olduğu. 4 — Muayyen saatten sonraki müracaatların kabul olunmuyacağı. «49769 Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü Rektörlüğünden: 1 — Kurumumuz Eczanesi ile Enstitü lâboratuvarlarının bir senelik ihti. yacı olan şartnamede yazılı 252 kalem eczayı tıbbiye ve baytariye ve kimyevi madde açık eksiltmeye konulmuştur. 2 — Muhammen bedel 3691 lira 35 kuruştur. 3 — Muvakkat teminat 277 liradır. 4 — İhale 3/9/937 tarihine rastlayan Cuma günü saat 16 da Yüksek ensti- tü rektörlük binasında toplanan komisyon tarafından yapılacaktır. 5 — Fazla izahat ve parasız şariname almak istiyenlerin Enstitü daire mü- dürlüğüne müracaatları ilân olunur. (2714) (5220) Tabip alınacaktır. Askeri Fabrikalar Umum Müdürlüğünden: Ankara civarındaki Müesseseler için iki tabip alınacaktır. İsteklilerin şartları anlamak üzere Umum Müdürlük Sıhhat Şubesine müracaatları. (4124) e amam mmm nyal amm mama manlm mlm Cumur başkanlığı Filormonik Orkestrası Şefliğinden : Cumurbaşkanlığı Filormanik orkestrasına bağlı, ayni zamanda salon or- kestrası vazifesini de görmek üzere bir caz heyeti, teşkil edilecek ve namzetler kabul imtihanına tâbi tutulacaklardır. İmtihanda kazananlar çaldığı sazların nevine göre ayda 80-150 lira ücretle yaje edileceklerdir. Salon Müziği ve Caz İçin — Bir piyanist, - bir birinel kemancı — Bir ikinci kemancı (başka bir âlet de çalabilecek) — Bir Tenor saksofon (Bandonion yahut Akordiyon çalabilecek) — Bir Batori — Bir Kontrbas (başka bir alet de çalacak) — Bir“Tromboncu (başka bir alet de çalabilecek) — Bir trompet çalan (başka bir alet de çalabilecek) — alınacaktır. İsteklilerin hüviyet cüzdanları ve elindeki sair vesaikle birlikte imtihan edilmek üzere 6 Eyltilden itibaren 11 eylül 1937 cumartesi gününe kadar İstan- bulda Galatasaray lisesine ve Ankarada imtihana girecek namzetlerin ise 15 eylülden 20 eylül pazartesi gününe kadar Cumhurbaşkanlığı Filormonik or- 'kestrası şefliğine başvurmaları lâzımdır, Müracaat ve imithan zamanı saat 10-13 arasındadır. (2722) (5224) | Kadıköy Vakıflar Direktörlüğü İlânları “| Kıymeti Teminatı L K. L K 652 63 49 00 Anadoluhisarında eski Hisar yeni Körfez caddesinde eski 36 yeni 21/1, 23/1, 23/2 sayılı ve Murat bey yalısı demek- le arif yalı ve dağ mahallinin 5/30 hissesi, 86 14 6 46 Kandillide Mezarlık sokağında yeni 14 sayılı Taşlı tarla demekle maruf tarlanın 4658/1440 hissesi. 86 14 6 #47 Kandillide Mezarlık sokağında yeni 14 sayılı Taşlı tarla da eski 19 yeni 10 sayılı bir kıta bostan İle ahşap evin 1/2 hissesi. # 40 6 33 Üsküdarda Atikvalide mahallesinde Çavuşderesi caddes sinde eski 172 yeni 196 sayılı ahşap evin 1/2 hissesi. 265 33 19 90 Anadolukavağında Umur yerinde eski 79, 81, 83 yeni 14, 15, 16 hâlen 51/1 sayılı maa bahçe kâgir kahve. Yukarıda mevki ve cinsleri yazılı vakıf yerler 31 gün müddetle açık art- tırma suretile satılıktır. İhalesi 18/8/937 Çarşamba günü saat 15 de yapıla- cağından isteklilerin Kadıköy Vakıflar müdürlüğüne müracaatları. «4088» * Taşdelen ve Defneli suları vakıflar idaresi tarafından bardak ve damaca- nalarla yalnız Bahçekapıdak! sebilde satılmaktadır. Başka Lay yok- tur. İnhisarlar U. Müdürlüğünden 1. — Çanakkalede inşa edilecek Karabarut deposuyla bekçi kulübesinin in- şası ve etrafının tel örgülerle çevrilmesi işleri açık eksiltmeye konulmuştur. 11 — Keşif bedeli (5697 25) lira, muvakkat teminat (428) liradır. 11. — Şartname, keşifname, proje ve Sair eksiltme evrakı (28) kuruş mu- kabilinde İstanbulda İnhisarlar inşaat şubesinden ve Çanakkale İnhisarlar müs- takil müdürlüğünden alınabilir, IV — Eksiltme (25/V111/937) tarihine taslıyan Çarşamba günü saat 14 de Kakalaşta İnhisarlar levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda ya- pılacaktır. z V.— İsteklilerin eksiltme gün ve saatinde 6 7,5 güvenme paralariyle sözü geçeli komisyona gelmeleri ilân olunur. (4999) kıtaatı her ne bahsına olursa olsun muhafaza etmek İstedikleri Japon kışlalarının etrafında sağlam bir mü- dafda teşkil etmektedirler. Sabah | «Ses « Tşk m öbi yaklaşınca, Japon kara ve deniz hava 'İ lr. «Akşam; gazetesine abone kuvvetleri yeni bir hava taarruzuna IŞ olanlara hususi tenzilât yapılır. karşı koymak için hazırlanıyorlar, | Eskişehirde AKŞAM neşriyatı esin iti