16 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Ağustos 1037. SİYASI İCMAL: Ingiliz- Alman münasebatı | hükümeti sinin Londra başmuhabiri olup bu ş6- hirdeki Ecnebi Matbunt cemiyeti ve- isi Elbutt'u Almanyanın dahili işleri- ni karıştırmak suretile mesleki. hari- cine çıkmakla #iham ederek memle- keti terketemeğe davet etmiştir. Times muhabiri, Almanya -Protes- İlan kilisesinin bir Rizbi ile Almanya arasındaki anlaşmazlığı memeleketi dahili harbe sürükliyecek bir din kavgası şekline soktuğu ve ya zlar ile Almanya efkârt umumiyesi üze- rinde tesir yaptığı, ihracına sebep AKŞAM | Istanbul - Edirne asfalt yolu Lüleburgaza kadar olan kısım bitti İki senedenberi inşasına devam edil- mekte olan Edirne-İstanbul asfalt yo- Mu yakında ikmal edilecektir. İstan- bul - Lüleburgaz arasındaki yolun 5058 aksamı ve köprüleri bitmiştir. Birçok kısımlara asfalt dökülmektedir. Yo- lun biten kısımları seyrüsefere açıl- Trakyanın diğer muhtelif yerlerin- deki şoselerin tamiri için de büyük fa- aliyetle çalışılıyor. İzmirde elektrik ve tramvay ücretleri indirildi İzmir (Akşam) — İzmirde elektrik kilovat ücreti 18,5 kuruştu. Şimdi 15,5 kuruşa indirilmiştir. Kilovat ta- rifesinin ucuzlaması sebebile elektrik- üç Alman gazete muhabirini gazeteci- | dolayisile çok iyileştiği halle iki tara- | yi Lvamvay ücretlerinde de 0,75 san- likle alâkadar olmıyan işler ve meselâ | fın gazetecilerinin faaliyetleri haklı, | timden iki kuruşa kadar tenzilât ya- İngilz devlet adamlarının hal ve ha- | haksız iyi görülmemesi yüzünden v6 | pılmıştır. Bu vaziyet karşısında tram- reketlerini takib ve tarassnd ile iğham | âdetâ hiç yoktan iki büyük milletin | vay şirketine rakib vaziyette .çalışan ederek memleketin haricine çıkmağa | efkâr-umumiyesi birbiri aleyhine he- | otobüscülerin de otobüs fiatlerinde davet etmiştir. © yecene gelmiştir. tenzilât yapacakları tahmin edilmek- u gazele- Feyzullah Kazan tedir. nm Melli öp gili anam A A ABENNAPAN NANA ANGAENAENA 84184208005 2A8AA AAA SAAABAKA KUNAK 6N AA 4 ERASER DEĞE ANAN ANAN BANA yük manevra başlarken and ipa Tulmuş dalyanlar var. Havyarcılik yapılıyormuş. * — Yola devam ederek ve Silivriye ka- dar pek mükemmel bir plâjı takiple ilerledik. Bu sahil kasabasına vardı- ğımız zaman bir arkadaşım: — Ot. sıcaktan bunalıyorum. Ha- | ar Silivrideyiz ayran içeceğim.. dedi. Yoğurt aradıksa da bulamadık.. — Buranın yoğurdu meşhur değil midir? — Meşhurdur amma ağustosun bi- rinden itibaren mevsim biter artık yapılmaz. — Halbuki hâlâ İstanbulda bağır bağır Silisri yoğurdu satılıyor ya... Kilidli yoğurthanelerin resmini pa dım. Vesika halinde neşredeceğim. | Anlayın piyasanın halini... Bir müddet sonra sahilden ayrıl- dık. Bir haşlı da karadan ve tamami- le ağaçsız bir arazi üzerinde yürü- dükten sonra yeni yapılan beyaz göç- men evlerinin eski usul köylerle far- kanı gördükten sonra şimdi (oartık Çorludayiz. “ Gazeteci arkadaşlarımızın bazıları bizden evvel gimişlerdi. Yepyeni mu- Azzam askeri binslar Çorluda eski kasabanın üslübile tenakuz teşkil e- diyor, ve yeni binalar müstakbel ka- sabanın esaslı noktalarını daha şim- Giden tebarüz ettiriyor. Arkadaşlar bir köşe başı kahvesinde otururken, içlerinden birinin karşıki büyük bi- Dada olduğunu farkedince bizde dav- randık. — Adam sende zahmet etmeyiniz. hepimiz namına konuşmağa ve müş- terek işlerimizi görmeğe gitti. de- diler, Hepimiz namına?.. Doğrusu bu kim- senin işine gelmedi. Zira meslekdaşa hâvadis emanet edilmez diye düşün- dük Yepyeni mükinmel bir bina.. bura- 81 bir sene evvel kolordu karargâhı 0- larak yapılmış... Cumhuriyet devri- nin ferah modem binalarından... Her târafta sükün ve vekar içinde bir disip- İri ve mertebe mertebe hürmet hisse- diyor... Evvelâ Erkânıharb Kayma- Kamı bay Wedadın ve diğer Erkâniharb Subaylarının bulunduğu bir odaya a- Imdık İzahat verirken dikket ediyorum. Yeni zabit neslinde maddi ve manevi tendürüstlük, zerafet, Cumhuriyet devrinde nasıl inkişaf etmiş... Çorluda bize tahsis ettikleri otel & Şin tereddüd ediyorlardı. Hattâ gece- leri başka bir kasabada misafir edilip gündüzleri bur»va cetirilmemiz bile düşünülüyordu, Halbuki biz oleli görünce bir çok vi lâyet merkezlerimizdeki misafirhane- lerdn iyi bulduk. Razı olduğumuz şe- raite bile bizi ordu erkânının lâyık görmemesi ne kadar dikkati calib bir zihniyettir. | Cumhuriyete ordunun ne modern şerait içinde olduğumu gördükten ve onun bütün millet seviyesini yük- selten bir mekteb haline geldiğini dü- şündükten sonra bu küçük misalden İ büyük delsefeler çıkarmak mümkün- dür. Manevranın baş hakemi olan Ge- neral Salih Omurtak bizi jütlen ker bul edeceğini telefonla tebşir etmişler. di. Bu müddet zarfında! misafirperver ve hoş sohbet Kurmay ( subayların meclisinde bulunduk. Biz bu sıcak havalarda azıcık yağmur yağar manevruda Liraz serinlik olacağını | söyleyince bu saffetimiz gülüsemeği celbetti. İşte o zaman her hendeğe sokul- mak mecburiyetinde kalan fotograf- cılarımız başta olmak üzere hepimi- zin çamurlu arazi üzerinde neler çe keceğimizi bize anlattılar. Bir fotografçı arkadaşımız: — Bizi lüfen haberdar etseniz de da güldüler. Bizlerin manevrayi ade- tâ bir senaryo sanışımıza.... Manevranın evvelce tahmin edil miyen safhalar arzettiğini anlattılar. Manevtaya kırmızı taraf olarak İşti- rak edecek askerler arasında bulunu- yorduk. Erlerden bazıları kasketleri ü- yerine geniş kırmızı kurdelâyi tak- | mışlandı bile. Mavilerin merkezi ise 38 kilometre ötedeki Saray kasabasında bulunu- yordu. Mavi askere buralarda raslan- mıyordu. Yalnız bitaraf vazifeleri görecek beyazlar tek tük göze çarpıyordu. Sorduk — Mavllerle kırmızılara, ayni kuv- vetleri vermek manevralarda şart mudır?.. — Hayır.. bazan daha küçük bir kuvvetle hücüm yahud müdafaa ara» zinin ve şeraitin vaziyetine göre ma- nevranın mevzuu olabilir, — Bu manevrads vaziyet nasıl?.. Buna dair şimdilik malümat almak kabil olmadı. Çok gecikmeden general Salih Omurtak tarafından kabul edildik. mandanı olduğu ilk nazarda belli. Gözlerinin bakışlarından, hareketle- rinin ve sözlerinin inceliğine kadar bıraktığı her intiba yüksek yaralılış- ta bir şahsiyet karşısında bulunduğu kanaatini herkese veriyor. Bizlere büyük bir nezaketle misa- firperverlik gösterip iltifatlar ettik- ten sonya mihmandarımız kurmay yüzbaşısı B. İhsanı tanıştırdı ve şu malümatı lütfetti: Manevra 17 - 18 gecesi H saati de- nilen ölü saatinde yani tam gece ya- nsında başlıyacaktır. Lâkin, daha bu akşamdan itibaren ilk vaziyetler atınmağa başlanıyor. Yarın, yani 16 ağustosta, akşama doğru tik hareket- ler başlıyacak, lâkin kırmızı ve mavi | kuvvetler henüz karşılaşmış olmıya- caktır. Ayın on yedisinde bazı kısın ların çarpışması olacaktır. Fakat bun lar, henüz büyük Kısımlar değildir. Yürüyüşler gece ve gündüz devam ederek, ayın on dokuzunda tam kar- | şılaşma olacaktır. İ General Salih Omurtak, gazeteci- leri mihmandarlarile birlikte muhte- raf komutanı general Abdürrahman Nafizle tanışmak oldu. Meşguliyetleri pek çok olmakla be- raber bizi büyük bir nezaketle kabul ettiler, Veli Nuri Çorin 15 (Bilhassa giden muhabi- rimizden) — Yarın buraya manevra için gelecek büyük kıymetli şahsiyet- leri Çorlu halkı büyük bir tezahürle karşılamağa hazırlanmakladırlar, Resmi misafirlerin elilden yüze çıktığı anlaşılmaktadır. Yeni Tütün kanunu Hangi vilâyetlerde tütün ekilebilecek? Yabancı memleketlere ihrac için füccarlarımız fabrika açabilecekler Memlektimizin geniş muntakaları- nı yakından alâkadar eden ve bunun çifçinin mahsulleri arasında en çok değer gtiren tütüne, tam bir devlet kontrolu altında daha yüksek kali- teile daha çok mahsul almak gaye- sini hedef tutan bu kanun projesile saade edilen vilâyetler listesinde de bazı değişiklikler yapılmıştır. Projenin ilk maddesine göre, Tür- kiye Cumhuriyeti içinde bakın İs- tihlâki için tütün ve tömbeki satın almak, işlemek, kıymak, sigara, pü- To, enfiye, ağız ve pipo tütünü yap- mak ve bunları alâmeti farikalı, ban- drollu ve etiketli kutulara, paketlere koymak. Tüccar ehliyetini haiz olup milli bir bankanın kefaletini gösterenler, yal- nız yabancı memleketlere ihracatta bulunmak üzere Gümrük ve İnhisar- lar Bakanlığının müsaadesile ve Ba- kanlığın tayin ve tesbit edeceği yer- mer Bu nevi sigara ihracat fabrikaları- nın açılma suret ve şartlarile bağlı olacakları kontrol usul ve muamele- leri için hükümet ayrı bir nizamna- me yapacaklır. Yabancı memleketlerden gelecek yolcular en çok elli adet sigara veya 50 gram kıyılınış tütün ile elli yaprak sigara kâğidi, 50 gram pipo tütünü veya enfiyeyi biç bir resme tabi olma- | mak üzere memlekete sokabilecek- lerdir. Tütün tohumu çıkarmak yasak ol- maktadır. Çıkaran veya çıkarmıya te- şebbüs edenden 25 liradan 200 Uraya İ kadar para cezası alınacaktır, Hangi vilâyetlerde tütün ekilmiyecek? Yeni proje, eldeki kanuna göre, tü- tün ekimine müsaade veren veya kıs- men tahdit eden vilâyetler listesin- de ehemmiyetli değişiklikler yapmak- tadır. Yeni projeye göre, tütün eki- mi tamamen yasak olan vilâyeller şunlardır: Üç yangın Biri Beyazıtta, biri Heybe- lide, biri Arnavutköyünde 1 — Dün saat 1541 de Beyantia bayan Fahirenin ahşap konağında yangın çıkmışlar. Konakta altı kiracı oturmaktadır. oturan Muzaffer ve Cemilin bahçeye nazı: odalarının harici kaplamaları kâmilen yanmıştır. Bu vaziyete naza- ran yangının yukarı katlardan atı- Yunan ve Afgan heyetleri dün şehird intil Trakya manevralarında bulunacak olan İran heyeti bugün vapurla İs. tanbula gelecektir. Diğer heyetlerin de şu biriki gün içinde gelmeleri bekleniyor. Manevralarda bulunmak üzere dün sabah geldiğini yazdığımız Efgan he- yeti reisi general Esadullah han Pe- rapalas otelinde öğleye kadar istira- hat etmiş ve öğle yemeğini müteakib otelden ayrılarak mihmandarlarile birlikte otomobille şehirde bir gezinti Yunan askeri heyeti dün Boğazi- çine gitmiştir. Heyetler şerefine yarın akşam Perapalasta genel kurmay ikinci reisi general Asım tarafından bir akşam ziyafeti verilecektir. Misa- firler ertesi gün de manevraları gör- mek üzere Trakyaya gideceklerdir, lan bir sigaradan çıktığı tahmin edil- mektedir. Derhal haber verilen itfa- iye yetişerek yangının büyümesine meydan verilmeden (bastırılmıştır. Yangın çıkan binanın ve civardaki evlerin ahşap olması sebebile Soğan- ağa mahallesi büyük bir tehlike at- latmıştır. Yangının derhal haber ve- rilmesi ve İtfaiyenin fevkşlâde gay- retile büyük bir felâketin önüne ge- çilmiştir. 2 — Heybeliada Çam Yimanında dün saat 13,23 de bir yangın çıkmış- tar. Yangında 50 metremurabbal fun- dalık ile 13 tene çam ağacının alt kısımları yanmıştır, Yangını söndür- mek için çalışan Heybeliada itfaiye. | sine Büyükada itfalyesi dahi iştirak etmiştir. $ — Meryemana kandili düri bir evin yanmasına sebeb olmuştur. Arng- wudköyünde Kilise arkasında oturan muallim Alekonun evinde Meryema- Yangın ikinci katta | van kazası müslesna diğer bütün yerlerinde; Sinobun Boyabad, Ayan- Halk için verilecek kurs“ ların hazırlığına başlandı Halka mahsus hava tehlikesinden korunma kurslarının teşrinievvelde açılmasına karar verildiğini yazmış- tık. Bu kurslara devam edeceklerin alevler arasında kalmıştır. Ateş evin diğer taraflarına da sirayet ettiğin. den ev kısmen yandıktan sonra yeti şen itfaiye tarafından söndürülmüş- tür, Polis tahkikata başlamıştır. Ev sigortalı değildir.