19 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

19 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sahife 12 19 Ağustos 1937 o Milli kümenin Istanbul cephesi Bu senenin programı, küçük klüpleri! de koruyacak şekilde olmalıdır EA k & — Futbol federasyonu reisi bay Sedad Rizaya — Ni # > Bazı spor idarecileri vardır ki, her- | hangi bir spor muharririnin ortay attığı bir düşünceyi, gösterdiği bir yo- | lu -velevki bu düşünce ve yol memle- ket sporu için hayırlı ve faydalı da ol- sa- sırf başkasının aklına geldiği ve başkası tarafından (gösterildiği için tedkiki şöyle dursun, muflaka aksine hareket etmeği bir babayiğitlik farze- | der. Bâzı spor muharrirleri vardır ki, herhangi bir spor idarecisini hırpalar mış olmak, onun iş yapabilecek kahi- liyette olmadığını her fırsatta tekrar- layabilmek için ortaya tatbik kabili- yeti olmıyan bir iş atar ve sonra da bunun etrafında tenkidler, muahaze- ler yürütür. Çok şükür bay Sedad, ne siz öyle hir idareci ve ne de ben böyle bir spor mu- harririyim, Bugün, tedkike değer ve tadilen dahi olsa tatbiki faydalı olur Kanaatinde bulunduğum bir düşünce- mi burada teşrih edeceğim. Geçen Sene .nin? küme “ihdasının, sporun, mütekâsif bulunduğu üç bü- yük şehrimizde ne büyük bir faaliyete vesile olduğu malümdür, Tabiidir ki, her yeni şey kusurtudur ve bu kusur- lar zamanla, tedkikle; tecrübe ile izale edilir. Geçen seneki milli kümenin de birçok faydalarına, iyi taraflarına mu- kabil kusurları, noksanları vardı. Bu kusurlardan biri, İstanbülda eski bi- rinci kümenin geri kalan sekiz klübü- nün hem faaliyet, hem varidat nokta- larından mulazarrır olmalarıdır. Sekiz klübün kendi aralarında ter- tip ettikleri turnua maçlarının her zâ» man beş on seyirci önünde oynandığı. ni ve neticede varidat temini şöyle dur- sun stad kirası yüzünden verdikleri cüz'i açığın hayır sahibi kimseler ta- rafından kapatıldığını bilmeseniz bil son hakem ücretlerinin federasyonu- nuzca verildiğini belki hatırlarsınız. Sporcu seyirci önünde yetişir, klüp varidatla ayakta durur, Şekiz klübün bu noktalardan, geçen seneki gibi za- rar görmemesi için akla gelen çareyi aşağıya yazıyorum: 1 — Milli küme başlamadan evvel se- kiz klüp arasında eliminasyon yolile bir tumua tertip edilir. Eide üç stad bulunduğu için ilk hafta sekiz klüp ikişer ikişer karşılaşır ve meydana dört | İ galip çıkar. İkinci hatta bu 4 takımın çarpışmasından iki finalist anlaşılır. İşimizin birinci safhası burada bitmiş- tir. Şimdi ikinci safhaya geçiyorum. 2 — Yukarıdaki iki finalist, milli kümenin dört klübüne ilâve ve bu su- retle meydana çıkan altı klüb arasın- da puan usulile tek devreli lig maç- ları yapılır, Elde üç stad bulunduğu için bu iş nihayet bir buçuk ay sürer. Neticede birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü milli kümeye ayrılır, Beşin- ci ile altıncı birinci kümeye verilir, 3 — Dört klüp milli küme maçları- na iştirak ederlerken beşinci ve altıncı- nın gelmesile birinci küme gene sekiz klüp olur. Bu sekiz takımlık kümeye milli kümenin dört klübü de birer ta- kım verirler (ki zannedersem son ni- zamname buna müsaittir). Bir taraftan milli küme maçları de- vam ederken bir taraftan da bu on iki takım arasında lig maçları yapılır. Üç stad bu işlerin başarılmasına kâfidir. Bu suretle milli küme klüplerinin ta- kımları, birinci küme maçlarını en- teresan bir vaziyete sokmuş olurlar. İşte bay Sedad, bu teklifimi tedkik ediniz. Bu şeklin spor nizamnamesile Alman kürekciler Avrupa! işampiyonluğunu kazandı Bu hafta Amsterdamda Avrupa kürek şampiyonası Alman- yanın kahir üstünlüğile neticelen- | miştir. Hemen hemen bütün Avrupa milletlerinin iştirak ettiği bu müsa- | bakalarda şu neticeler tesbit olun- muştur: Dirsekli dörtlük; Almanya birinci, Holanda ikinci, İtalya üçüncü, Dani- marka dördüncü, İkilik dümencisiz: İtalya birinci, Danimarka ( ikinci, İsviçre üçüncü. Bu müsabakanın başlangıcında Al- manlar diskalifiye olmuşlardır. İkilik dirsekli: Almanya birinci, İtalya ikinci, Polonya üçüncü, Fran- sa dördüncü. Dümencisiz dörtlük: Almanya bi- rinci, İsviçre ikinci, Macaristan üçün- cü, Holanda dördüncü. İki çifte: Almanya birinci, Maca- ristan ikinci, İtalya üçüncü, İsviçre dördüncü, Görüldüğü üzere beş yarıştan dör- dünü Almanlar kazanmışlardır, yapılan | İ Su topunda Macarlar Avru- panın en kuvvetli takımı | Avrupada oynanmakta olan Horti Kupası su topu maçlarında Macarlar daha ilk günde büyük kuvvetlerini göstermişlerdir. 1929 danberi şampiyonluğu hiç kaçırmadan ellerinde tutan Macar- ların bu sene de şampiyon olmaları beklenmektedir. İlk maçlarda şu neticeler alınmış- tır; Avusturya 3 - Belçika 3 İlk devre müsavi bir oyünle 2 - 2 berabere bitmiş ve ikinci devrede de evvelâ Belçikahlar sonra da Avustur- yalılar birer gol yaparak maçı 3 -3 berabere bitirmişlerdir. Almanya 3 - Fransa 1 Birinci devreyi 2 . 1 galib bitiren Almanlar ikinci devre bir gol daha atarak 3 - 1 kazanmışlardır. Macaristan 8 - Hollanda O İlk devre Macarları iyi marke eden Holandalılar dövreyi 2 - 0 mağlüb bitirmişlerdir. İkinci devre Holanda- uların yörulması Macarların 6 gol daha atmasına yol açmış ve böylece Macarlar 8 gol yapmağa” muvaffak olmuşlardır, Maçlara devam olun- maktadır. Halter'de yeni dünya rekoru Estonyalı Luhar iki elle 167 kilo 500 gram kaldırarak Mısırlı Nossire id 167 kiloluk rek: tn ci kümenin sivrilmiş iki takımı neti- cede milli kümenin yeni dört takımı- ni belirtmek üzere mücadeleye girecek- " lerdir. Bu karşılaşmalarda birinci kü- menin iki klübü maddi manevi fayda görecekleri gibi bu maçlar, milli kü- meye girecek dört takım için de hazır- | hık ve antrenman mahiyetinde olacak- | tır. Bununla berabr bu dört takımda | maddi istifadeler tmin etmiş olacak- lardır. C — Lig maçları bittikten sonra mil- taaruz eden tarafları var mı yok mu, bu ciheti incelemediğim için, pek bil- miyorum. Fakat olsa bile genel mer- kez, faydalı görülecek bir iş için ni- zamnameyi tadil edebilmek salâhiye- tini haizdir. Nitekim son günlerde, gör“ düğü lüzum üzerine ceza maddelerin- den birini bir toplantıda müzakere ve tadil etmiştir. Şimdi biraz da, gösterdiğim şeklin, bilhassa sekiz klüp noktasından fay» dalarını tahlile çalışacağım. A — Sekiz klüp arasındaki tumua iki hafta gibi kısa bir zaman sürmek- le beraber, bunlardan ikisinin milli kü- menin dört klübile lig maçları yapmak üzere ayrılmasını istihdat edeceği için çok enteresan olacak ve neticede bu fk. klübün milli kümeye bile girmelerine imkân vereceği için klüplerin çalışma sını mecburi kılacaktır, B — Alfı klüp arasında bir buçuk ay sürecek olan bir devreli lig maçları ise çok daha enteresan olacaktır, Çün- kü milli kümenin dört takımile biçiri- 1 küme dışındaki sekiz takımın gene | başbaşa kalması . geçen sene olduğu gibi - hem faaliyet, hem varidat nok- tasından bu klüplerin aleyhinedir. Halbuki bunların yanına milli küme klüpiri birer takım verecek olurlarsa ön iki takımlık küme maçları ehem- miyet kazanacak, sekiz klüp her halde ve mutlaka daha fazla varidat alacak, milli küme klüpleri de ihtiyat futbol- cülerini çalıştıracak, oynatacak saha bulacaklardır. Bay Sedad, milli küme İşi ilk or- taya atıldığı zaman da, yani bundan beş altı sene evvel de, milli küme aley- hinde bulunanlar çok oldu. Fakat tat- bik edildiği zaman herkes faydasını anlamakta gecikmedi. Yukarıdaki şekil de belki bazı itiraz- ları, tenkidleri celbedebilir, Fakat siz bunlara aldırmağın, tedkik edin, fay- dalı olacağına kanaat getirirseniz tat- bikinden -milli kümede olduğu gibi- gene memleket sporu kazanacaktır. Sadun Galip O İngiltere - Almanya atletizm maçını İngilizler 67 - 69 Kazandılar İngilizler bu galebeyi ancak son yapılan Citey stadında İngiliz - Alman atlet- leri, atletizm tarihinde ilk defa olmak üzere karşılaştılar. Almanların bir hafla evvel Fransızları 55 sayı gibi bü- yük bir farkla 48-103 mağlüp etmiş olmaları bu müsabakada biraz güç te olsa İngilizleri de alt edeceği kanaati- ni kuvvetlendirmişti. Fakat Almanlar ilk defa koştukları İngiliz pistini yadırgadılar. Bundan başka İngilterenin rütubetli havası ço- gunun formünü de bozmuştu. Alman şampiyonlarının her zamanki derece- lerinden hayli geri kalmaları bunu aşikâr olarak göstermektedir. Beklendiği gibi İngilizler koşular- da Almanlar da atma ve atlamalarda kazandılar, Alınan derecelere göre yarışların Puanları şöylece taksim olunmuştur: İngiltere: Almanya: 100 yarda 220 yarda 440 yarda 880 yarda I mi 3mii 120 mania Yüksek Uzun Sırık Gülle Disk Bayrak Yekün 6 Son müsabaka, yani bayrak yarışı yapılmadan evvel iki takım 66 şar pu- ee ese. b ka anla beraberdi. Bütün iş bayrak yarı- | şile belli olacaktı. Her iki millet bu | yarışta en kuvvetli atletlerini koşturu- rdu. İngilizler Brown ve Roberts güzel koşusu sayasinde yatışı kaza rak Almanların önüne geçmeğe m vaffak oldular. Bundan üç sene evvel 1934 de Al- manlar İsveç atletlerine de aynen bu şansları yok!... Müsabakanın şayanı dikkat tarafı dünyanın en kuvvetli maniacısı olan İn Alman as yanyana; Linhofla Robens bayrak koşusunu kazanarak elde ettiler İ vaziyette mağlâp olmuşlardı. Galiba '| ger (ar | mus (A1) 695;3-L n | Dünya disk şampiyonu Şroder Finleyin ezeli rakibi İngiliz. Thom- ton tarafından geçilmesidir. Havanın hafif yağmurlu ve pistin çok yumuşak olması müsabakalar- dan beklenen randmanın alınmasına mani olmuştur. İngilizlerin 67 - 69 kazandığı bu müsabakalar şu teknik neticelerle ni- hayetlenmiştir: 100 yarda: 1 - Suviney (İng.) 9 9/10; 2- Holms (İng.) 10; $ - Borhoymer (A1) 10 1/10. 220 yarda: 1 - Holms (İngiliz), 22; 2 - Peninkton (İngiliz) 22 1/10;$- Nekerman (Alman). 22 2./10, 440 yarda: 1-Roberis (İng.) 43 2/10; 2- Bravn (İng.) 49; 3- Robens (AL) 492/10, 880 yarda: 1 - Harbiz (Alman) 1.54 8/10; 2. Kolyer (İng.) 1.55 3/10; 3 - Handley (İng) 155 4/10 1 Mil: 1 - Vuderson (İng) 419; 2. Şaumberg (AL) 4.20 4/10; 3 - Stad- ler (AL) 421 2/10. 3 Ml: 1 - Vard (İng) 1433 4/10; 2.Siring (AL); 3-Dainti (İng) 120 Manialı: 1 - Tornton (İngiliz) 14 6/10; 2 - Finley (İng) 14 8/10; 3 - Vegner (AL) Yüksek: 1 - Vaynkolz 2- Niyuman (İng) 187; (AL) 187 n: 1 - Long (AL) 742; 2 - As r (İng.) 68$ Sırık: 1 - Sutter (AL) 3.96; 2 - Mul- ler (AL,) 3.82; 3 - Vebster (İng.) 3.82 Gülle: | - Völke (AL) 1597;2- k (AL) 7451; 3 - Howland (İng) ) 190; - Avgstin Disk: 1 - Stok (AL) 4468; 2 - Şro- ) 44.58; 3 - Nesbit (İng.) 41.83 440 x 220 X 220 X 440 Bayrak: 1 — İngiltere: Roberts. Suviney. Peninkton. Bravn. 3. 26 2/10. 2 — Almanya: Linhof. Nekerman, Hornberger Harbig. Üç Alman yüz metreyi göğüs göğüse bitiriyor: Brohiaymer, Hornberger, Nekerman |