19 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

19 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

j # i Sahife 6 AKŞAM Vali ve Belediye reisi B.| Siyasi, iktisadi, kriminel polis teşkilâtı yapılıyor Üstündağ dün geldi Bugünden itibaren Vilâyet ve Belediye ile Partideki işlerine başlıyacak Yukarıda Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ Vali vekili ve Emniyet müdürile görüşürken, aşağıda B. Üstündağ istikbal edenlerin ellerini sıkıyor. Bir müddettenberi mezunen Avru- pada bulunan İstanbul Vali ve Bele- diye reisi B. Muhiddin Üstündağ dün sabah şehrimize gelmiştir. B. Muhiddin Ustündağın ekspres trenile geleceği ha- ber alındığından vilâyet ve belediye erkânı ve memurlarile kendisini 86- ven birçok kimseler saat yediden iti- baren istasyona gelmişler, fakat B, Muhiddin Üstündağ ekspres trenin- den çıkmamış ve Konvansiyonel tre- nile gelmekte olduğu anlaşılmıştır. B. Muhidâin Üstündağı konvansi- yönelde karşılamak üzere saat onda istasyonda büyük bir kalabalık top- Tanmıştır. Saat onu yirmi iki geçe Konvansi- yönel treni istasyona girince vali B, Muhiddin Üstündağ vagonun pence- Tesinden görünür görünmez İstasyo- nu baştan başa dolduran Kalabalık arasında şiddetli bir alkış başlamıştır. Sürekli alkışlar arasında beşuş bir çeh- Te İle trenden inen B. Üstündağ ken- disini karşılayanların birer birer elle- rini sıktıktan sonra otomobille istas- yondan ayrılmıştır. B. Muhiddin Üstyndağ istasyondan doğruca Nişantaşındaki Vali kona- ğına gitmiş ve bir müdet istirahat ettikten sonra öğleden sonra Florya- (AKŞAM) ın edebi romanı Mektep kimim Cevvale bunları da biliyordu. Genç yaşında o kadar tecrübeli olmuş, in- sanları o kadar anlamıştı ki artık fi- kirlerine uymıyanlarla hattâ annesi bile olsa mücadele etmeğe lüzum gör- müyordu. Herkesi olduğu gibi kabul etmeliydi. İzmire gelişinin ikinci günü en sev- diği arkadaşı Âsudeyi ziyarete gitti. Onunla mektuplaşıyorlardı. Son mektubunda yakında anne olacağını haber veren Âsude belki de verdiği haberin doğruluğunu ispat edecekti. Cevvale bir yıl evvel bin bir endişe içinde gezdiği, yürüdüğü yerlerde şim- di derin bir hâz ve emniyet içinde ge- çerken çocukluk hayatım hatırlıyor, derin derin nefes alıyordu. Göztepe, Karantina, Karşıyaka, Bomova, Kızılçullu ve Bahribaba. Fakat bir yıl içinde İzmir ne kadar değişmişti. Âsudenin Göztepedeki köşkü İzmi- rin en güzel villâlarındandı. Büyük bahçenin yılankavi yollarından çıkar- ken ağaçlar arasında Âsudenin emek- tar dadısını gördü. İhtiyar kadın onu ya giderek Atatürke tazimlerini arz- etmiştir. Vali ve Belediye Reisi bugün Vilâ- yet, Belediye ve Partideki işlerine ye- niden başlıyacaktır. Kuyruklu yıldız Bir haftâdanberi uzaklaşmağa başlamış 'Bir müddet evvel Amerikada, bilâ- hare Avrupanın bazı yerlerile Yuna- nistanda görülen kuyruklu yıldız İz- mirde, şehrimizde ve Samsunda da görülmüştür. Rasathane müdürü B. Fatin bu yıldız hakkında diyor ki: — Bir hafta evvel İstanbulda gözü- ken bu kuyruklu yıldız, artık uzak- laşmağa başlamıştır. Her sene böyle birkaç yıldız buradan geçip gider. Bu kabil yıldızlardan bir tehlike mevzuu bahis değildir. Bunlardan bir tehlike gelmesi ihtimali olaydı, şimdiye kadar kürelarzdan eser kalmazdı. Bu gibi kuyruklu yıldızların gelip geçmesi, mutad tabil hâdiselerdir.» Trabzonda şidetli sıcaklar Trabzon 18 (A.A) — Şiddetli «- caklar devam etmektedir, Tefrika Bürhan Cahid tanımıştı, — Hoş geldiniz, safa geldiniz ha- mm kızım, diye karşıladı vebir yil | evvel ziyafet günü konuşulanları ha- tarlıyarak ilâve etti: — Nasıl doktor oldunuz ya inşal- Jah! İhtiyar dadının hatırlayışı Cevva- lenin hoşuna gitmişti: — Çalışıyorum dadıcığım, dedi. Âsu- de bir yere çıkmadı ya. Yanyana yürüyorlardı. Dadı kalfa durakladı: — Daha bir yere çıkamaz ki, bugün on ikinci gün. Ve genç kızın hayretini derhal gi- dermek için ilâve etti: — Pırlanta gibi bir kızı oldu. Zaten böyle bir kızla karşılaşacağı- nı tahmin eden Cevvale arkadaşını biran evvel görmek için acele ediyor- du: — Allah bağışlasın, dedi, On sekiz yaşında ana oldu demek! Dadı bunu hiç te gayritabil bulmu- Büyük şehirlerde polislerimiz için mahalleler yapılacak Ankara (Hususi muhabirimiz ya- sıyor) — Yeni emniyet teşkilât ka- nunu, tatbik mevkiine girmiştir; ka- nunun hazırlanış ve müzakeresinde kamutayda ve matbuatta gösterilen alâka ve tezahürler memleketin sü- kün ve emniyet garantisi olan poli- simiz için bu kanunun ne kadar lü- xzumlu ve belirmiş olan bir ihtiyaca tekabül ettiğini gösterdi. Yeni devre Artık polisimizde yeni ve mesud dev- Tenin başladığına şahid olacağız. Re- fahı artan polisimiz yeni modern va- stalarla cihazlanacaktır. Yeniden bir çok tesisat kurulacaktır. Alınacak mühim tedbirlerden biri, yurdun açık kapılarını, yani liman, iskele, anayollar ve hudud noktala- rını bekliyen polis kuvvetlerini fenni vasıtalarla, cihazlamaktır. Bu vasıta- lar, polis lâbortuarları, Daktiloskopi ve radyolojidir. Bugün yurdumuza giren şüpheli şahısları ekseriya müs- bet bir şekilde meydana çıkarmak mümkün olamamaktadır. Bu da fen- ni vasıtaların yoksulluğundan ileri gelmektedir. Lâboratuar ve radyoloji ile sahte vesikalar, paralar ve pasaportların biran içinde aydınlatılması müm- kün olacak ve bu suretle polis mem- lekete girmek istiyen şüpheli şahıs- ları ve bunların gayelerini müsbet bir şekilde öğrenmiş bulunacaktır. Kriminel polisi teşkil edilecek Avrupada olduğu gibi poliste tam bir iş bölümü yapılacak; siyasi, adli, idari ve beledi sahada çalışacak un- surlar mütehassıs olarak yetiştirile- cektir. Bundan başka adli sahada krimi- nel polis adlı bir polis grupu tesis olunacaktır. Zekâ ve kabiliyetlerine güvenilen unsurlar, nazari ve ameli bilgilerle yetiştirildikten sonra yal- nız bu sahada çalıştırılacaktır. Bütün uğraşmalara rağmen bugün şehir ve kasabalarda işlenen suçları istenildiği kadar azaltmak mümkün olamamıştır. Bunun başlıca sebebi, suçluların zamanında ele geçirileme- mesi veya hiç bulunmamasıdır. Poli- sin takiplerinden kurtulan kötü ruh- Tu insanların zaman zaman asayiş ve emniyeti tehdid etmesine karşı ciddi ve essalı tedbir almak zamanı çoktan gelmiştir. Bu itibarla yeni kanunun en verimli neticelerinden biri olarak kriminel polis adi müte- hassis bir grub kurulacaktır. Siyasi nolis Geri ve muzır tahriklerle, sınırla- rın dışından gelecek kötü propagan- daları ve bu arada casusluğu ön- kendini bilip kocaya varınca çocuğu olur. Annesi de onu on yedi yaşında iken dünyaya getirmişti. Çocuk do- ğurmadıktan sonra kadının ne kıy- meti kalır evlâdım. Cevvale bu kadın müstehasesinin fikirlerinden sinirlenmemeğe Çalışa- | Tak adımlarını sıklaştırdı. Onların konuşmalarını duyan Âsu- İ de henüz yataktan kalkalı bir kaç gün olduğu halde yaslandığı piliyan- daş hiç konuşmadan sarılıştılar, Cevvale de büyük tarasın basamak- larını bir hamlede aşmıştı, İki arka- daş hiç konuşmadan sarıştılar. Aralarındaki hayat farkına, düşün- ce farkına rağmen hâlâ mektep arka- daşlığının o işleyici, masum hislerin- den uzaklaşmamışlardı. Bu his ana olan genç kadınla evlenmeyi hatırın- dan bile geçirmiyen genç kızı hâlâ eski samimi bağlarla biribirlerine çek- mişt. İlk heyecanlardan kurtulunca bü- tün hızlarile konuşmağa başladılar. Cevvalenin anlatılacak o kadar çok havadisi vardı kil Üniversite âlemi, imtihanlar, lâboratuar tecrübeleri, ve üzerinde büyük tesirleri olan pro- fesörler... Onun dimağında yaşıyan insanlar sadece her biri bir ilriin ba- bası sayılan o büyük profesörlerdi, lemek gibi ağır ve mesuliyetli vazife görecek bir siyasi polis grupu kuru- Jacaktır, Bu ağır ve mühim vazifenin görü“ lebilmesi için siyasi emniyet işlerin- de yetiştirilmiş kabiliyetli ve kıymet- Hi elemanlara ihtiyaç vardır. Polis enstitüsünden yetişenler arasından seçilecek olanlar bu kısma alınacak- lardır, İdari ve beledi bölümlerde de ayni gaye takib edilmek suretile an- layışlı ve tecrübeli memur yetiştiri- lecektir. İktisadi polis Devletin ve halkın sırf iktisadi ve mali emniyeti aleyhinde işlenecek cü- rümleri takib etmek üzere mütehas- $ıs bir iktisadi polis şubesi kurula caktır. İleri giden Avrupa ve diğer dünya devletlerinden mali ve iktisadi cürümleri takib noktasında nede rece hassasiyetle hareket etmekte olduklarını göz önünde bulunduran teşkilât; memleketimizde de mali müesseseleri, borsa çalışmalarını, kredi işlerini, bütün şirketlerin faa- liyetlerini o tedkik ve mürakabe et- mek, halkı iğfal suretile hususi ve umumi menfaatleri ihlâl! eden suç- ları sıkı bir takibe maruz kılmak; döviz işlerinde ve harice para çıkar- mak hususlarında mali hükümleri dinlememek istiyenleri teknik su- rette takib etmek üzere iktisadi po- lis teşkilâtını kuracaktır. Bu ihtisas sınıflarına ayrılân po- lisimiz, büyük şehirlerden başlıyarak kara, deniz ve hava vasıtalarile, hu- susi telefon, telgraf servisleri, radyo ve elektrik cihazlarile techiz oluna- caktir. İnzibat noktasından yürüye- cek her hangi bir emirden teşkilâtın vaktinde haberdar olması, polisin bir kül halinde çalışmasını ve muvaffak olmasını temin edeceğinden «Müs- takll zabıta hatları; nın kurulması işi ön plâna alınmıştır. Polis evleri Bilhassa mesken buhranı olan An- karada. bir opolis (o mahallesinin kurulması düşünülmektedir. Bu ted- bir İstanbul, İzmir, Adana, Konya; Bursa, Diyarıbekir, Elâziz gibi büyük şehirlerimize de teşmil edilecektir. Polis yardım sandığı faydalı ve İşe yarar bir müessese olarak kurul- muş ve inkişaf için tedkikler yâpıl- makladır. 10 genç posta telgraf mühen- disliği tahsil edecek Nafia Vekâleti bu sene mühendis meketbinden mezun olan gençlerden on kişiyi posta ve telgraf mühendis- liği tahsil etmek üzere Parise gön- dermeğe karar vermiştir. mak doktorluğun ne mühim bir mes- lek olduğunu ispat etmek ihtiyacın- da idi, Ve bekliyordu ki arkadaşı bun- ları kendisi anlatmadan sorsun. Fakat Âsude onun mektuplarından da öğrendiği bu havadislerle alâkadar olmuyordu. Genç kız her saniye onun dudaklarından çıkacak bu Sualleri beklerken Âsude ona çocuğunu biran evvel göstermek için sabırsızlanıyor. dadıdan bebeğin saat kaçta uyana- cağını soruyordu. Cevvale lâkırdı olsun diye: — Adını ne koydun? dedi. Âsude, dünyanın en mühim hava- disini verdi: — Oya. —Şıkl — Babası buldu! Ben de beğen- dim. Ve genç kadın ana olmakla derhal uyanan yeni hislerin tesiri altında biraz gevşemiş, biraz yayılmış gibi bol ipek kimonosuna sarılarak gebeliğin, lohusalığın ve doğumun muhtelif sah- nelerini anlatmağa başladı. Ne üzüntüler, ne acılar çekmişti. Fakat bunları anlatırken dudakla- rında o kadar canlı sevinç izleri peyda oluyor, gözleri o kadar çimcikleniyor- du ki bu sakin ve sevimli ifade ile © ıztıraplı ve tehlikeli hâdiseler arasın- da münasebet bulmak imkânı yoktu.. Fakat bu ilk yavrunun anasına çok 19 Ağustos 1937 KADIN KÖŞESİ Suvare elbisesi Lâmeden ağır bir akşam tuvaleti, EEE EEE EEE Ticaret anlaşmaları Sovyet Rusya ile yeni anlaşmanın esasları kararlaştırıldı Ankara 18 (Akşam) 1 Eylüle kadar uzatılan Türk - Sovyet tlca- ret anlaşması yeniden uzafılacaktır. Yeni anlaşma esaslarında mutabık kalınmıştır. Anlaşma (eskisinden farksızdır. “Yalnız akdi müzakere edilmekte olan klering anlaşması ile ticari müvazene esası bırakılarak te- diye müvazenesi esası kabul edilecek- tir. Bu suretle gayri ticari mahiyelte- Ki tediyelerin de klering yöliyle yapi- ması Eli edilecektir. Cenubi Amerika ve Por- tekizle müzakere Ankara 18 (Akşam) — Cenubi A- merika ve Portekizle aramızda ticari münasebet tesisi için anlaşmalar ak- di kararlaşlırılmıştır. Bu iş için ha- zırlık yapılıyor. Yakında müzakerele- re başlanacaktır, Dört et kaçakçısı yakalandı Fener zabıtası dört et kaçakçısını yakalamıştır. Bunlardan Nuri ve Meh- med bir evde gece yarısından sonra keçi keserlerken, Hüseyin ile Halil de yine evlerinde et kestikleri sırada yas kalanmışlardır. rdiği muhakkaktı. Genç kadının göz altları gölgelenmişti. Göz- lerinin parlaklığı silinmiş gibiydi. O eski şen, fıkırdak hali kalmamıştı. Ve anlatıyordu. Önce çocuğun kız mı, erkek mi olacağına dair kocası, anne, babası arasında geçen iddiaları, sonra kız ve oğlan olduğuna göre adanan isimleri, açılan kitapları, dostlardan, ahbap şair ve müharrirlerden istenen isim listelerini daha sonra ebe, doktor, ev ve hastane intihabı hususunda tered- düt ve şüphe ile geçen münakaşaları o kadar tafsilâtlı anlatı ki Cevvale yavaş yavaş uyuştuğunu, alıklaştığını hissetti.. Genç kadın, bu on sekiz ya- | şındaki anne mütemadiyen anlatıyor- | du. Hele doğum sahneleri o kadar uzun sürdü ki genç kız belki de fakültede bir iki yıl sonra göreceği doğum ders- lerinde hiç bir profesörden bu kadar samimi takrir dinlemiyecekti. Doğu- mun doğuran kadın cephesinden gö- rülen ve hissedilen hareket ve hadise- lerini hangi accovchcur anlatabilir. di. - Âsndenin kendini bir kahraman de- recesine çıkaran bu vakanın hikâyesi geç vakte kadar devam etti. Cevvale artık işitmez bir hale gek mişti, (Arkası var) ,