19 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

j Şanghayda muharebeler | devam ediyor Hava bombardımanları sıklaştı, Japonya büyük hazırlık yapıyor Üçüncü bir devlet tarafından teminat verilse dahi Japonya, Japon ve Çin kuvvetlerinin Şanghaydan çekilmesini kabul etmiyor Şanghay 18 — Bu sabah şafakla beraber harp başlamıştır. Japon ge- mileri “Çin hatlarını bombardıman ediyor. Çin bataryaları da mukabele etmektedir. Japon tayyareleri, Çapel- de ve Şanghay - Vusung demiryolu boyunda bulunan Japon mevzilerini bombardıman etmiş, Çin bataryaları- ni susmağa mecbur etmiştir. Cephede vaziyette değişiklik yok- tur. İki Çin tayyaresi Donghow Par- ka taarruz etmiştir. Bunlardan biri tayyare müdafaa toplarile düşürül- müştür. Paraşütle atlıyan pilot Ja- ponların eline esir düşmüştür. Çin tayyareleri Hangkow üzerinde uçarak bombalar atmıştır. Japon tebaasından bir kaç kişi ölmüştür. Japon tayyareleri Yangehow ve Ku- yung Çin tayyare meydanlarını bom- bardıman etmiş 12 Çin tayyaresini tahrib etmiştir. Kuyung üzerinde bü- yük bir hava muharebesi olmuş ve 12 Çin tayyaresi düşürülmüştür. İyi malümat alan bir menbâadan öğrenildiğine göre, Japon piyade ef- radını ve tanklarını hamil 16 nakliye gemisi içinde elli tayyare (oObulunan Kaga (tayyare gemisile (birlikte, Yantse nehrinde Biaho açıklarına gel- miştir. Bundan başka, emin bir menbadan verilen malümata göre, üç Japon fır- kası Yangtse nehrinin ağzına doğru yoldadır ve yarinden itibaren kısım kısım karaya çıkarılacaktır. Altı Japon gemisi batırıldı Şanghay 18 — Çinliler nehir üzerinde vücude getirilmiş olan bara- jin gerisinde kalan altı Japon gemi- | $ini batırmışlardır. Japonların şiddet- Ji mukabelelerde bulunmaları bekle- nilmektedir. Japonların limandaki bü- tün Çin gemilerini zaptetmeğe kâlkış- malarından korkulmaktadır. Japonlar bitaraf mıntaka tesisini kabul etmiyor Londra 19 (Akşam) — İngiltere hü- kümeti Şanghayda bitaraf bir mınta- ka ihdası, ve iki tarafın askerlerini geri çekmesi hakkında Çin ve Japon hükümetlerine bir teklifte bulunmuş- tur. Japonya hükümeti Çinlilerin bu şartlara riayet edecekleri üçüncü bir devlet tarafından taahhüd edilse bile bu teklifi katiyyen kabul etmiyecek- lerini bildiriyorlar. Nankin 18 (AA.) — Tehiang Kai Chek'in umumi karargâhından bildi- rildiğine göre Hankow muharebesinde Çinliler parlak bir muvaffakıyet elde etmişlerdir. Japonlar, 5,000 maktul vermişlerdir. Çinlilerin zayiatı 1,500 kişiden ibaret- tir. Japonyada milli seferberlik 'Nankin 18 — Teşrii meclisi bir milli seferberlik kanunu kabul etmiştir. Ka- nun hakkında henüz tafsilât yoktur. Şanghayın şimal istasyonu harap oldu İ Şanghay 18'— Japon tayyareleri şi- mal istasyonunu kâmilen tahrip et- mişlerdir. İstasyon harabe halindedir. Fransız hastanesine bir gülle düşmüş- tür. Japonlar birkaç vapur batırarak Wangpoo nehrini kapamışlardır. Bun- ların içinde 9,419 tanluk bir vapurda vardır. Berlin 18 — Çin sefiri, Alman ga- İ zetelerinin Çine karşı kullandıkları hi- sandan dolayı şikâyet etmiştir. Telsiz askeri mınlakası hangi yerlerdir? Vekiller heyeti, bu husus- ta bir kroki hazırladı Ankara 19 (Telefon) — Telsiz ka- Nununun bir maddesine göre, askeri mıntakalarda bulunan ecnebilere alt- cı tesisat ruhsatnamesi verilmeden evvel askeri makamların muvafakat- ları slınmak lâzımgelmektedir. Vekiller heyeti, memleketin nere- lerinin telsiz askeri mıntakası sayıla- cağını tesbit etmiş ve bunu göster- mek üzere bir de kroki hazırlamıştır. Bu krokiye göre sahillerimizden Mar- mara denizinin ufak bir kısım ve orta Anadolunun tamamı müstesna ok mak üzere sahil ve hudud boyundaki yerler telsiz askeri mıntaka olarak ka- bul edilmiştir. Buralarda bulunan ec- mebilere aid telsiz alıcı tesisatının vâ&- sılam ayrıca tesbit olunacaktır. Spor işleri Vilâyetlerde valiler tarafından idare edilecek Ankarada Parti genel sekreteri B. Şükrü Kayanın riyasetinde toplanan spor kurumu teşkilâtının spor işleri hakkında bazı kararlar aldığı yazıl- mıştı, Bu kararlar arasında vilâyet- lerüe spor mıntaka başkanlıklarının Valiler tarafından idare edilmesi de vardır. Yalmz İstanbul ve Ankara valilerinin işleri fazla olduğundan bu şehirlerde spor işlerile vali mua- vinlerinden biri meşgul olacaktır. Umumi merkez dört mıntaka rels- iklerine gönderdiği bir tamimle re- islik vazifelerinin derhal valilere dev- rini bildirmiştir. 65 yaşını dolduran memurlar 31 ağustosta tekaüde sevkedilecekler Ankara 19 (Telefonla) — 65 yâşı- ni bu sene dolduran memurların te- kaüde sevkolmaları mülki ve askeri tekaüd kanunu icabındandır. Ancak bu memurların ekserisinin nüfus kâğıtlarında doğum ay ve günleri ya- gılı değildir. Bu hal ise yaşlarının ta- yininde tereddüde düşülmesini mu- cip oluyor. Maliye vekâleti bu tered- dütleri izale için bir izahname hazır- lamıştır. Bu izahnameye göre nüfus kâğıl- Jarında doğdukları ay yazıl bulun- mıyan 1288 doğumlu bütün memur- lar 31 ağustos tarihinde teknüde sev- kedileceklerdir. Yeni hâkimlikler On bir yerde yeniden hâkimlikler ihdas ediliyor Ankara 18 (Telefon) — Adliye Ve- kâleti, Tekirdağ, Gürün, Elbistan, Mersin, o Maraş, Edirne ve Muğlada birer asliye hâkimliği ile birer hâkim muavinliği, Bilecik, Artvin ve Alan- yada birer asliye hâkimliği ile sulh hâkimliği“Urfada birer asliye hukuk ve ceza hâkimliği ile bir sulh hâ- kimliği ihdasını kararlaştırmıştır, Vedad Nedim Tör Çorlu 18 (Telefon) — Basin genel direktörü B. Vedat Nedim Tör aldığı emir üzerine bugün manevra saha- sına gelmiştir, menfaatine bir müsamere verilmiştir. l Irakta sükün avdet etti Yeni kâbine teşekkül ederek işe başladı Irakta vukua gelen son hâdiseler- den sonra Irakın Türkiye büyük el- çisi B, Naci Şevket şu beyanatta bu- Tunmuştur: — Bağdaddan aldığım son telgraf- lardan öğreniyoruz ki Irakta vaziyet tamamile sükünet kesbetmiştir. Asayiş yerindedir ve hükümet otoritesi va- ziyete tamamen hâkimdir. Yeni başvekilimiz B. Cemil Elmid- fal daha önceleri üç kere başvekillik te bulunmuş ve bütün Iraklılar tara- fından çok sevilmiş bir zattır. Aldı- ğım en son haberlere göre yeni Irak kabinesi şu suretle kurulmuştur: Başvekili ve milli müdafaa vekili B. Cemil Elmidfai, dahiliye vekili Mus- tafa Elmâri, adliye vekili Abbas Meh- di, iktisat vekili Celâl Baban, maarif vekili Rıza Esiebibi, maliye vekili Ke- mal Büyük elçi Türk - Irak münasebalı hakkında da şunları söylemiştir: — Irakta kabine değişebilir, bir çok tebeddülât olabilir. Fakat hiç bir Iraklının Türkiyeye karşı olan sevgi hissi en ufak bir pürüze uğramaz. Kabineyi kimler teşkil ederse etsin takib edilecek siyaset evvelkinin ayni olacaktır. Zaten yeni kabineyi teşkil edenler de bütün Iraklılar gibi Türk dostluk ve kardeşliğinin büyüklüğünü anla- mış, tecrübeli kimselerdir. Kahireden Röyter ajansına bildiri- Hyor: Irak kralı, genel kurmay başkanlı- ğına Harbiye Nazırı Abdüllâti! Nuri paşayı ve Musul suikasdinde öldürü- len Ali Cevad beyin yerine, İrak hava kuvvetleri kumandanlığına da Harbi- ye mektebi müdürü Şakir Elvari pa- şayı tayin etmiştir. Londra 18 — Jraktaki askeri mahafil, general Bekir Sıdkıyı öl- dürenlerin şekil itibarile askeribir mahkeme tarafından muhakeme edil- melerini ve evvelki darbei hükü- meti tertip edenlerin sürgüne gönde- rilmelerini ni talep e ediyorlar. Dost tbahriyeliler İstanbula | bir Rumen, bir Yugoslav, beş İngiliz gemisi geliyor Ankara 18 (Akşam) — Ağustosun yirmisinde bir Rumen top çekeri, yir- mi dördünde bir Yugoslav kruvazörü ve beş parçadan mürekkep bir İngiliz filosu İstanbulu resmen ziyaret ede- cektir, Rumen top çekeri ile Yugoslav kruvazörü İstanbulda dört gün, İngi- liz filosu bir hafta kalacaktır. Dost bahriyelileri karşılamak için prog- Tam hazırlanıyor. Küçük İtilâf Ticaret Odaları konferansı Belgrad 18 (A.A) — Resmen bildi- rildiğine göre Küçük İtilü! devletle- ri ticaret odalarının konferânsı, 22 ilâ 29 . Bükreşte aktedilecektir. 'enerbahçe stadında bir İ müsamere Dün Fenerbahçe stadında şehrimiz- | de açılan beş ilk mektep kampına İş- tirak eden talebe tarafından, İstanbul | Yoksul çocukları himaye cemiyeti Müsamerede 24 saatlik kamp hayatı canlandırılmış. temsil verilmiş, man- #ümeler okunmuştur. Müsamerede Maarif müdürü, Maarif erkânı ve ço- cukların âileleri dâvetli olarak hazır bulunmuşlardır. Buzhane kö) öyünde ehli hay- vanlar sergisi Bugün Beykoz kazasına tabi Buz- hane köyünde bir Ehli hayvan sergisi açılacaktır. Sergiye civar köylerin ye- tiştirdiği hayvanlar teşhir edileceğin- den, Vilâyet te nakdi yardımda bulun- muştur. Sergi Vilâyet Baytar müdürü tarafından açılacaktır. Serginin niha- yetinde bir müsabaka yapılacak, en iyi hayvan yetiştirmeğe muvaffak olanlara ikramiyeler verilecektir. 19 Ağustos Dün Geceki ve Bu Sahbahki Haberler İngiliz kabinesi mühim bir karar verdi Ingiliz tüccar gemilerine hücum eden tahtelbahirler batırılacaklar Londra 1$ (A.A.) — Dünkü toplan- tıları esnasında nazırlar ticaret gemi- lerinin Akdenizde emniyeti meselesi- Je de meşgul olmuşlardır. Müzakerelerde sonra neşredilen bir beyannamede hükümetin, bilâihtar bir İngiliz ticaret gemisine hücum eden her tahtelbahire mukabele et- meleri için İngiliz harb gemilerine | | emir verdiği bildirilmektedir. mürettebatı elân İstanbuldadır Bozcaadanın 15 mil açığında Fran- ko hükümetine mensup bir tahtdiba- hir tarafından batırılmış olan İspan- yol bandıralı Ciudad de Cadiz vapuru mürettebatı hâlâ kendilerini kurtar- miş olan Sovyet bandıralı Varlaam | Batırılan İspanyol vapuru | Avanesof petrol gemisinde bulunu- | yorlar. Sovyet vapurunun limanımı7- dan ne zaman hereket edeceği belli değildir. İspanyol vapurunun yalnız kaptanile muavini ve iki tayfa kara- ya çıkarak İspanya konsolost ve gitmişler ve gemilerinin ne suretle bâ- tırıldıklarına dair konsolosa izahat, vermişlerdir. Kurtarılan tayfalardan yaralı olanlar, Sovyet vapurunda te- davi ediliyorlar. Şehrimiz İspanyol Ukonsoloshanesi İspunyol bandıralı Mar Negro vapu- runun da Adalar denizinde tahtelba- hir tarafından batırıldığı hakkındaki şayiaları teyid etmemiştir. Mar Negro vapuru, Siudad de Cadiz vapurundan iki gün evvel Valensiaya gitmek için Akdenize açıldığı cihetle, Franko hükümetine mensup tahtel- bahire raslamadığı tahmin edilmek- tedir. Italya Habeşistanda güçlüklerle karşılaşmış Bu yüzden Haile Selâsiyenin yeniden tahta geçmesini iki defa teklif etmiş Londra 18 — News Chronicle gaze- si «Mussolininin Habeşistanda karşı- laştığı güçlükler» başlığı altında bir makale neşretmiştir. Gazete, İtalya- nın Habeşistanda bir çok güçlüklerle karşılaştığından bahisle “diyor ki: «Bu yüzden Haile Selâsiyenin yeni- den tahta geçmesini teklif etmiştir. İptida ilkbaharda, İkinci defa olarak da üç hafta evel teklifte bulunmuş tur. «Negüs, ancak Milletler Cemiyeti vasıtasile müzakereye girişebileceğini ve Habeşistana ancak Milletler Ce- miyeti mandası altında bir devletin reisi olarak avdet edebileceğini açık- ça bildirmiştir. Negüs, İtalyanları Habeşistanda tesadüf ettikleri müş- kilâttan kurtarmağa hiç bir zaman teşebbüs etmiyeceğini ilâve etmiştir.» Gazete, Habeşistanın iltihakının tanınması hakkında alelâcele bir ka- rar vermemesini hükümetten rica et- mektedir. Kaybolan Sovyet tayyarecileri Polis âmirleri arasında tebeddül Birçok layyareciler arama| Hangi komiserler başka uçuşlarına başladılar Moskova 18 — Moskova ile şima- Ni Amerika arasında tayyare sefer- leri tertibine memur hükümet komis- yonunun tebliği: 17 ağustos günü zarfında da Leva- nevski'nin tayyaresindeki telsiz !stas- yonundan gelmesi muhtemel işaretler gayet zayıf olarak yeniden işitilmiş, fa- kat sarih olarak şimdiye kadar hiçbir şey kaydolunamamıştır. Dinlemelere devam olunmaktadır. Sovyet kutup tayyarecisi Sadko'nun idaresindeki N-2 tayyaresi şimale doğ- Tu ilerleyişine devam etmektedir. Bu tayyare dün sabah Markovo'dan kal- karak Anadir deresi üzerinden Pro- vidence körfezine varmış, fakat Welle- ne doğru uçuşuna kuvvetli bir sis do- layısile devam adememitir. Cezir isyanı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Amudeli Mardin vilâyetine kabul edil- mişlerdir. Bunların yarısından fazla- si Arap, diğer kısmı karışık unsurlar- dır. Türk Sözü gazetesinin Mardin muhabiri bunlarla görüşmüştür. Di- yorlar ki: — Uğradığımız felâket gözle görül medikçe takdir edilemez. Malımız, pa- ramız, her şeyimiz yandı. Ancak ço- cuklarımızı, canımızı kurtarabildik. Alicenap Türkiyeye sığınmış bulunu- yoruz. Bu sığınış ebedidir, Asla dön- memek için geldik.» Mardin belediyesi mültecileri han- lara, otellere, mekteplere yerleştirmiş- tir, Belediye hepsine mükemmel su- rette bakıyor. yerlere nakil ve akil ve tayin edildi Polis âmirleri arasmda bazı değişik- likler yapılmıştır. Polis mektebi dahi- liye başkomiseri Necati Konyaya, ikin- ci komiser Sadeddin Antalyaya, üçün- cü komiser Hamdi Çankırıya, üçüncü komiser Vehbi Fatih merkezine nak- ledilmişlerdir. Bunların yerine dahhi- ye başkomiserliğine Konya başkomise- ri Rifat, ikinci komiserliğe Antalya ikinci komiseri Naim, üçüncü komi- serliklere de Çankırıdan Hâmid, Fatih merkezinden Hamdi tayin edilmişler dir. Bunlardan başka, Kumkapı başko- miseri Hamdi Eyüb başkomiserliğine, Kumkapı ikinci komiseri Raşid Ça- talca komiserliğine, Eminönü başko- miseri Şerif Kumkapı başkomisertiği- ne naklolunmuşlardır. Yeni Emniyet teşkilâtında zabıta memurlarının daimi bir mürakabe ve teftiş altında bulundurulmaları esas prensiplerdendir, Şehrimiz polis mer- kezleri teftiş başkomiserliğine Pan- galtı merkezi başkomiseri Halid tayin olunmuştur. Zabıta âmirleri arasındaki yeni ta- yinler peyderpey şehrimize bildirile- cektir. Şehir tiyatrosu sanatkârları İzmire gittiler İzmir fuarına iştirak etmek üzere Şehir tiyatrosu sanatkârları dün İz- mire gitmişlerdir. Artistler İzmirde 10 temsil verdikten sonra şehrimize döneceklerdir. Şehir tiyatrosu İzmir- de Tosun, Büyük Hala, Hizıraleyis- selâm, Süt Kardeşler, Sürtük, Çifte Keramet, Ceza Kanunu, Bekârlar, Balayı piyeslerini oynıyocoklardır. la Cc kı “ ti m zg ıu0n»43 m e e e Şi