27 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Hâdise İngilterede Şanghay 26 (A.A.) İngilterenin Çin- deki büyük elçisi B. Knatchbulihu- gessen, bir tayyareden atılan bir mit- ralyöz kurşunile yaralanmıştır. Bu €snada kendisi otomobille Nankinden Şanghaya gitmekte !di, Sefir hastaneye nakledilmiştir. Londra 26 (A.A.) — İngilterenin Nankin büyük elçisinin sıhhi vaziyeti değişmemiştir. Doktorlar, kurşunun sağ koltuk altından girerek vücudü geçtiğini ve sol omuzun altından çık- tağını tesbit emişlerdir, Londrada heyecan Londra 26 (A.A.) — Çindeki İngiliz bu hadise karşısındaki fevkalâde hid- det ve infial ile kendisin! göstermek- tedir. Tevacüzü yapan iki Japon tayyaresi imiş Londra 27 (Akşam) — Nankinde- ki İngiliz sefirini yaralıyan iki Japon tayyaresidir. Yaralanan sefirin oto- Correlavaga 28 (44) — Havas Hapishane haline getirilmiş cia ki- Yise, derhal eski haline getirilmiştir. Dün sabahleyin bütün âmme hiz- metleri tesis edilmiştir. Evler, nasyo- malistlerin bayrakları ile donatılmıştır. Otuz kamyon kadar yiyecek, içecek tevzi edilmiştir, Fabrikalarla maden ocakları haricen tahribattan masun kalmıştır. Yalnız alât ve edevat ciddi surette hasara uğramıştır. Santander nasıl düştü? Radlo-Na- Jarının Santander'de bir isyan çıkar- mış ve sivil muhafızlarla karabinye- lerin bunlara yardım etmiş oldukları- Ta teyid etmektedir. FPrankonun kıtaatı, bugün muzal!e- Akdenizde vapurlar taarruzlar İngiltere Garbi Akdenizde bir filo bulundu bulunduracak Zondrü 26 — Başvekil, Mührühas Nazrı ve Hariciye Nazırı dün topla narak politika vaziyetini görüşmüş- lerdir, Bu toplantıda Uzak Şark vazi- yelinden başka Akdenizde tüccar ge- milerinin uğradıkları taarruzlar da Hükümet İngiliz ticaret gemilerini himaye etmek maksadile en âz bir tor- pido filoşunu ve daha büyük iki harp gemisini daimi surette Akdenizin garp havzasında bulurmak niyetindedir. Far - Louis maçı kaldı Nevyork 26 — Şiddetli yağmurlar dan dolayı cihan ağır sıklet boks | şampiyonluğu için Joe Louis ile Far arasında bu akşam yapılması mu- karrer olan maç pazartesiye kal- Nankin İngi Japonlar yaraladılar uyandırdı. Sefirin yarası ağırdır Ispanyol nasyonalistleri Correlavegayı da aldılar Şimdi bütün kuvvetlerini Madrid önlerine yığmaları bekleniyor | liz sefirini büyük bir heyecan mobilinde İngiliz ataşemiliteri de bu- Junuyordu. Kendisine bir şey olma- mıştır. Sefirin sıhhi vaziyeti nasıl? Paris 21 (Akşam) — Japon tayya” relerinin kurşunile ağır surette yara- lanan İngilterenin Nankin sefiri, dün gece şiddetli sancılar içinde kıvran- dığından kendisine enjeksiyonlar ya- pılmıştır. Tehlike zail olmamakla beraber, doktarlar yaralının hayatımı tehlikede görmüyorlar. Haricyenin tebliği Londra 26 (A.A.) — Hariciye Neza- reti bu akşam aşağıdaki tebliği neşret- miştir: İngiltere hükümeti, İngilterenin Nankin büyük elçisinin bir makineli tüfek kurşunu ile yaralandığı hakkın- daki haberi büyük bir teessür ve en- dişe ile almıştır. Hükümet, vaka hak- kında geniş tafsilât istemiştir. Bu taf- silât gelir gelmez Japon hükümeti nez- dinde teşebbüslerde bulunacaktır. Londra 26 — B. Hirota, tarziye tel grafında büyük elçiye kastan hücum edilmediğini, bir yanlışlık olduğunu, elçinin Japon kumandanlığını haber- dar etmeden tehlike mıntakasına gir- diğini bildirmektedir. rane şehre girmişlerdir. Fransız gazeteleri ne diyorlar? Paris 26 — Le Jour gazetesi, Santan- der'in düşmesi münasebetile yazdığı makalede artık devletlerin general Frankonun muharip sıfatını tanıma- ğa mecbur olacaklarını söylüyor. Au- | be gazetesi diyor ki: «Nasyonalistler şimdi bütün kuvvetlerini Madrid önü- ne yığacaklardır. Acaba Madrid, bun- ların hücumlarına mukavemet edebi- lecek midir?.» Sosyalistlerin Populaire gazetesi de diyor ki: «Milletler Cemyieti kendi nazarında hâlâ bir mâna ifade edi- yorsa eylülde müddeti dolan İspan- yayı tekrar konseye seçmelidir. İngi- liz, Milletler cemiyetine - müzaheret teşekkülleri bu hususta hükümetleri- ne müracaat etmiştir. Bize gelince, halk cephesi hükümetinin kendisine teveccüh eden vazifeyi yapmıyacağını düşünmek bir hakaret olur» Bir yanaşma su çekerken kuyuya düş düştü (Kuyunun suyu suyu boşaltılarak cesed çıkarıldı Mevlânekapı ciyarmda Yoğurtçu- bostanı denilen yerde yanaşmalık ya- 'pan Hasan adında bir adam, dün bir- denbire ortadan kaybolmuştur. Etraf araştırılmış, Hasan bulunamamış, bostanda araştırma yapılırken köşe- de bulunan su kuyusunun çıkrığında- ki ipin kopmuş olduğu görülmüştür. Bu vaziyetten Hasanın su çekerken kuyuya düştüğü anlaşılarak derhal müddeiumumiliğe malümat verilmiş- tir. Müddelumumi muavinlerinden B. İhsan tahkikata el koymuş, bir itfal- ye tulumbası götürülerek uzun bir i Şamda müsademe zakeresi tevekkufa uğradı i Kadın çorapları Kuyuda boğu boğuldu çalışma neticesinde su boşaltılmış ve Hasanın cesedi koyunun dibinden çi- kaldırılmıştır. Müddelumumilik tah- kikata devam ediyor. ME ai AXŞAM Son dakika Bir ölü ve bir çok yaralılar vardır Paris 27 — Şamdan gelen haberlere göre esnaf ile polisler arasında bir müsademe olmuş, iki taraf da silâh kullanmıştır. Müsademe neticesinde, | bir kişi ölmüş, bir çok kişi de yara- | lanmışlardır. Almanya İle ticaret mü- | Müsteşar B. Faik izahat vermek için Berlinden | geldi Almanyadaki bloke paralarımız hak- kında müzakerelerde bulunmak tze- re Berline giden Türk ticaret heyeti relsi iktisad müsteşarı B. Faik Kurd- oğlu dün şehrimize gelmiştir. Ak manyadaki müzakerelerin neticele- nemediği, bununla beraber müsteşa- rri hükümetle temaslarda bulunduk- tan sonra tekrar Berline gideceği an- Jaşılmaktadır. Müsteşar dün İktisad Vekili B. Ce- I8I Bayarı ziyaret ederek Almanyada- ki müzakereler hakkında uzun iza- hat vermiştir. Vekille müsteşar dün akşam üzeri -motörle Heybeliadaya giderek Başbakanı ziyaret etmişlerdir. Standard nizamnamesi meriyete kondu Ankara 26 (Telefon) — İktisad Ve- kâletince hazırlanan ipek ve suni i- | pek kadın çorapları standard ni- | zamnamesi Vekiller heyetince tasdik edilerek meriyete konmuştur. Bu ni- zamnameye göre, ipek ve suni'ipek kadın çorapları kalın, orta ve İnce 0- larak üç kısma ayrılacaktır. Muayyen sıkletteki bir kalitede İş lenen muhtelif kalınlıktaki ipeklere göre de her sımf çorap beş kaliteye ayrılacaktır. Nizamnamede her Kali- tenin vasıfları ayrı ayrı gösterilmek- tedir. Bundan maada çorap boyaları- nın numaraları da tasrih edilmiştir. Çorap uzunluğu, topuğun alt diki- şinden lâstik kısmının sonuna kadar olan mesafedeki bu uzunluk en az70 santimetre olacaktır. Lâstik kısmının katlarından birinin ikişer telli mersörize pamuk ipliğin- den, diğerinin işlenmiş ipekten imali şarttır. Hasan kuyudan su çeker- ken içine düş rek öldü Yedikule kapısı haricinde Belgrad kapısı denilen semtte bayan Reşide- nin bostanında çalışan 35 yaşlarında 'Taşköprülü Hasan bostanı sulamak için dün akşam kuyudan su çekerken içine yuvarlanmıştır. Zavallı adamcağız kuyunun dibine saplanmış ve derhal ölmüştür. Hâdise hemen itfaiyeye haber verilmiş ve ce- sedi kuyudan çıkarılmıştır. İnönü ailesinin teşekkürü İstanbul 26 (A.A.) — Bir evlâdını kaybeden İnönü ailesile validesi ve kardeşleri, Tomelli ailesi lâtüfkâr ta- ziyetlerile acılarını paylaşan dostları- na Anadolu ajansile teşekkür ve min- | netlerini sunarlar. Bölge spor ajanlarına ücret verilecek Ankara 27 (Telefonla) — Spor ku- rumu bölge başkanlıklarının valilere devrinden sonra bölge ajanları arasın- da geniş değişiklikler yapılacağı söy- deniyor. Bundan başka ajanlara ufak birer ücret verilmesi de düşünülmek- tedir, YI Ağustos 1957 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elnaberler Japonlar, Çin sahillerini abloka altına aldılar Japonlar da, Çinliler de muvaffakıyetler kazandıkları iddiasında bulunuyorlar Londra 27 (Telefonla) — Şang- haydan bildirildiğine göre Japon fi- Tosu kumandanı, Çin sahillerinin kıs- men ablokasını ilân etmiştir. Japon Bahriye Nezareti mümessili, İ Japon hârp gemilerinin Çinlilere #i- lâh ve mühimmat taşıyıp taşımadık- larını anlamak için ecnebi vapurla” nında araştırma yapacaklarını beyan etmiştir !ILutyen şimalinde muharebeler | Paris 27 (Akşam) — Şanghaydan bildirildiğine göre Çinliler, Japonları | Lutyen köyünü tahliyeye icbar et- mişlerdir. Muharebe bu köyün şima- | Binde cereyan ediyor. Bir Japon müf- rezesi Uengeaung'da ihata edilmiştir. Japon tebliği Tokyo 26 — Tebliğ: Şimali Çin- de Japon kıtastı, ileri hareketleri- ne devam ederek, Seddi Çini geçmiş- ler ve Chachar yaylasına varmışlardır. Bu kıtaat, Pekinin 80 kilometre şima- li garbisinde kâin Çuailsi şehrini iş- gal etmiştir. Kuantung «Mançuku> ordusu, 24 | ağustosta, gece yarısı Chiankiakow'u işgal etmiş ve Çin ordusunun hattı | rieatını kesmeğe muvaffak olmuştur. Çin kıtaatı, inhilâl etmeğe başlamıştır. | Şanghaydaki Japon filosu başku- mandanı amiral Hesgawa, ne cins olursa olsun, bütün Çin gemilerinin Swatow ile Yangtse nehri mansıbı a- rasındaki 680 millik mesafe dahilinde seyrüsefer etmelerinin memnu oldu- ğunu ilân etmiştir. Şanghey 26 (A.A.) — Reuter ajan- sından: Bugün muhasemat, bilhassa Yangtse nehri üzerinde kâin Liuho çivarında vukua gelmiştir. Ordu namina söz söylemeğe salâhi- yettar bir zat, Japon kıtaatının ihraç edilmiş oldukları tiç noktadan munta: İ zaman ilerilemekte olduğunu söyle- İ miştir. Bu üç nokta şunlardır: Woo- | soung, Liuho ve Chapoo. Çin menabii ne diyor Nankin 26 (A.A) — Central Newe Çin ajansından: Japonlar, Wenssopang ve Chang- chuapang'da muvakkat bir takım mu- vaffakıyefler elde etmişler ve bu iki noktada bin kadar Japon askeri sahile vasıl olabilmiş ise de beş saat devam eden şiddetli muharebelerden sonra Çinliler, topçu kuvvetlerinin ianesile, karaya çıkmış Japon askerlerini imha etmişlerdir. Müteakiben Çin bataryaları, ateşle- rini Japon harp gemilerine tevcih et- İ mişler ve bunların üzerine temerküz ettirmişlerdir. Bu ateşin tesirile bir İ torpido muhribi yanmış, bir diğeri de harbedemiyecek hale gelmiştir. Diğer bütün ihraç teşebbüsleri tamamen Su- ya düşmüştür. Bu harekât esnasında İ Japonların uğramış oldukları zayiat 1,200 ve Çinlilerin 300 tahmin edil İ mektedir. İskenderunda | İstanbul - Bükreş serbest mıntaka Mütehassıs bir heyet bu günlerde İskenderuna gidecek Adana 26 (Hususi muhebirimiz- den) — Antakya konsolos vekilimiz 'B. Faik halk mümessilleri reisine Ha- tayda İş Bankası şubelerinin yakın- da açılacağını söylemiştir. İskerderun limanında Türkiye ta- rafından kurulacak serbes mıntaka- nın yerini tayin etmek üzere bir mü- tahassıs heyet bugünlerde (Hataya gidecektir. Malül gaziler kongresi Ankara 27 (Telefonla) — Dün Üs- küdar murahhası malül binbaşı Hu- lâsinin başkanlığında toplanan ma- MI gaziler genel kongresi bugün ve yarın da toplanarak mesaisini bitire- cektir. Bugünkü toplantıda cemiyetin ye- ni nizamnalmesi yapılacaktır, Mersin ve Samsunda da birer şube * açılması kârarlaştırılmıştır. - Bugün memlekette 1200 ü zabit, 9500 ü nefer olmak üzere 10700 malül vardır. Filistinde vaziyet Birijeyd belediye reisi öldürüldü Kudüs 26 (AA) — Yerli Anghıkan cemaati ve Birijeyd belediye reisi, dün Kudüs - Hayfa yolunda Mazraa mev- kiinde katledilmiştir. Tethişçilere at- fedilmekte olan bu cinayet, muhtelif anasır üzerinde büyük bir heyecan uyandırmıştır. eğ. Türk - Japon ticaret anlaş- masında düzeltmeler Ankara 28 (Telefonla) — Şehrimiz Japon elçiliği 16 Hazirandan itibaren meriyete giren yeni Türk - Japon ti- caret anlaşmasında tahrir ve uslüba âld bazı düzelimeler yapılmasını ve bu meyanda da anlaşmanın birinci maddesine şu fıkranm eklenmesini istemişti. (Japonya ile Türkiye ara- sında ticari münasebetler takriben tevazün husule gelecek tarzda takas esası üzerine cereyan edecektir.) Vekiller heyeti anlaşmanın ruh ve şümulünü değiştirmiyen bu düzeltme tir, hava seferleri İlk sefer 30 veya 31 ağustosta yapılacak Devlet hava yolları idaresi ilk de- fâ olarak bu ay sonunda İstanbul - Bükreş hava yolunu açacaktır. Öğrendiğimize göre hance yapılan bu ilk hava yolcu seferimizin ilk yol- cuları tarih kurumu asbaşkanı bayan Afetle Bolu saylavımız B. Cevad Ab- basın eşi bayan Cevad Abbas ola- caktır. Tayyare bu ayın 30 veya 31 inde Yeşilköyden hareket edecek, tayyare- yi müktedir pilollarınızdan B. Tahir idare edecektir.“ © © İskele ve İmanların idaresi Ankara 71 (Telefonla) — İktisat vekâleti, belediye ve hususi muhase- belere alt iskele ve limanlardan bir i kısmının idaresini bu seneden itibaren üzerine alacaktır. Vekiller heyetine sevkedilen kararnameye göre İktisat vekâletinde iskele ve limanların ida- Tesile uğraşmak üzere ayrı bir teşek- kül vücude getirilecektir. B. Mussolini Almanyaya gideceği şayiası devam ediyor Berlin 26 (AA) — Siyasi mahatil, B. Mussolinin B. Hitleri ziyaret etme- si ihtimalinden bahsetmekte berde- vadır. Berlinde dolaşan şaylalara inanmak lâzım gelirse Duçe, Alman ordusunun. sonbahar manevralarında hazır bu- lunmak üzere önümüzdeki ayın son- larında Almanyaya gelecektir. Ziraat vekâleti kadrosu Ankara 27 (Telefonla) — Ziraat ve- kili iki gündenberi vekâletin teşkilât kanunu mucibince hazırlanan yeni merkez ve taşra kadrolarını tetkikle meşguldür. Yeni kadroların bugün vekilin tas- dikinden çıkması muhtemeldir. Benbasatın iddiası Terazi fabrikatörü Benbasat terazi sahtekârlığı ile alâkadar olmadığın i ve 2,000 bin liralık vergi cezası yü- e emir erk erk mler bt ni dığını a |