27 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

27 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

4T SPORA) Tarabya tenis turnuası Dömifinalistler: Suad - Geçenlerde bu sütunlarda yeni bir teniscinin parlamakta olduğunu ve yaptığı maçlarda bize ilerisi için bü- yük ümidler verdiğini yazmıştık. Geçen hafta başlıyan Tarabya tenis Surmuası, çok geçmeden bu ümidleri- mizi tahakkuk ettirdi, Güneş teniş kortlarında yetişen 16 yaşındaki Ni- şan Erzurum son turnuada “ilk has- mına hükmen galip geldikten sonra sırasile Mango, maruf futbolcu Rasih ve Fenerbahçeli tenisci Melihi yene- rek en iyi teniscimiz Suad ile dömi- finale kaldı, Boyunun Ye yaşının ufaklığı dolayısile henüz pek kuvvetli olmıyan Nişanın bilhassa drayvlerile msrüf olan Sundı dömifinalde yen- mesi - hiç olmazsa şimdilik - mevzu- ubahiş olmazsa da yukarıda saydığı- mız teniscileri ve hele son zamanlar- daki tumualarda umumiyetle dömi- finale kalan, hâttâ geçen sene tecrü- beli Jaffeyi yenmiş bulunan o Melihi İyi bir skorla mağlüp etmesi cidden güzel bir muvaffakıyetttir. Güneş kortlarında Nişan gibi oldukça iyi birer tenisci olmağa namzed biri 16, biri 14 yaşında iki genç daha var- dır. Fehmi ve küçük Ahmed adlarını taşıyan bunlardan Fehmi, son Ta- rabya turnuasında ilk ağızda Suadın. karşısına düşmek talihsizliğine uğra» mış, bununla beraber ancak 3/6, 3/6 yenilerek iyi bir skor yapmıştır. Yarın Tarabyada dömifinaller Su- adle Nişan, Jaffe ile Kris arasında oy- nanacaktır. Yunan yüzücüleri #urneye çıkıyor Filistine gidecek olan Yunanlılarla bir maç yapabiliriz Atina gazetelerinden aldığımız ma- lümata göre, Yunan yüzücüleri ayın 28 inde Filistine giderek orada yüz- 100: Ben Jonson (Ame) 10.2 400: Bleşer (Ame.) 474 800: Robinson (Ame) 151.4 110: Finley (İngiliz) 71.22 Cirit: Nik Hanen (Finlandiya) 14.2 Bu dereceler içinde 100 metre Yeni dünya rekorudur. Fakat rüzgâr arka dan estiği için tasdik edilmemiştir, Rekor yine 10.3 le şu beş atlete aiddir: Mektalf, Berger, “Pikok, Vilams, Ovens, Pire futbolcuları bugün geliyorlar Bizim takımlar nâsıl teşkil edilecekler? z0s, Simonidis gibi iyi oyuncular yer almışlardır. Romanyadan geldiği ha- ber verilen Humis'in gelecekler arasın- da ismi yoktur. Pire onu Olimplakos, üçü Elnikos ve bir tariesi de Aris dendir. Yunanistanda Bükreş 8eç- melerini genç atletler kazandılar Bu hafta Atinada sekizinci Balksn 5000; Arvanitis 15.494 10,000: Kiryakidis 32.46.6 400 mania: Mantikas 59.3 110 mania: Mantikas 6.44 Uzun: Komason 6,44 Yüksek: Pantaziz 1.83 3 adım: Naplodis 13.77 Sırık: Travlos 3.80 Cirit: Papayorgi 59.84 Disk: Floras 41.24 Yunan diski: Floras 35.5 Gülle: Stefanakis 13.73 Bu müsabakalara Sakızda bulunan Sillas iştirak etmemiştir. Meşhur ya» rım mukavemetçi Yorgokoplos 800 de üçüncü ve 1500 de ikinci olmuştur. Romanyada atletler çok ç Or Rumen atletleri kendi memleket- lerinde yapılacak sekizinci Balkan oyunları için çok çalışmaktadırlar, Bon yapılan müsabakada şu dereceler tesbit edilmiştir: 200:Nemeş 228 400: Nemeş 50.1 400 Mania: Strukul 57 1500: Aleksandr 4.10.1 10000: Krista 33.21 110 Mania: Herald 15.2 Gülle: Guro 14.12 Disk: Havaleç 45.04 Cirit: Banasov 59.18 Çekiç: Biro 42.42 3 adım: Kalistrat 13.97 Sırık: Guro 3.78 Yunan diski: iki: Havaleç 46.80, Kamptaki aletler yemekle: rinden şikâyetçi!.. Bir aydanberi Modada kampta, bu- Yunan bazı atletlerimiz yemeklerinin azlığından ve kalorisizliğinden şikâyet etmektedirler. 25 bin liralık tahsisatını bir sürü randımansız işlere veren Federasyon, edemanlarını açlıktan şikâyet ettirmi- yecek kadar doyursa daha iyi eder kar naatindeyiz. Bir düzeltme Sadun Galibin dünkü güreş hak- kındaki yazısında bir yanlışlık neti. cesinde. Greko Romen kelimeleri Greko Rumen, «amatör ve profesyo- nellere» cümelesi de «amatör profes- yonellere şekillerinde — dizilmiştir, düseltiriz. AKŞAM Sahte rapor iddiası Tıbbıadli başkâtibinin muhakemesine başlandı Bundan bir müddet evvel Belediye Yeznedarlarından Nadi Ahmed adında biri ihtilâs suçundan mazmunen ağır ceza mahkemesinde muhakeme €di- lirken delilik tddistsmda bulunmuş ve Tıbbı adlide yapılan müşahede neti- cesinde Nadi Ahmedin deli olduğuna dair bir rapor verilmişti. Fakat muhâ» keme esnasında bu raporun sahteli- Elinden şüphe edilmiş ve tahkikat ya- pılınca Nadi Ahmed hakkında Tıbbı adlide yapılan müşahede neticesinde deli olmadığına dair rapor verildiği halde bu rapor değiştirilerek delidir, diye sahte bir rapor tanzim edilip mah- kemeye verildiği anlaşıldığından, bu sahte raporu tanzim etmekten mazmnu- nen 'Tıbbı adli başkâtibi Raif tevkif edilmişti. Dün ağır ceza mahkemesinde suçlu Raifin muhakemesine başlanmıştır. Raif ifadesinde kendisi sahte rapor tanzim etmediğini ve bu işten haberi dinlenen Tıbbi adli doktorlarından B. Halid, Arif ve Fahri Can, suçlu Nadi hakkında 'Tıbbı adli heyetinin verdiği raporun mahkemeye verilmemiş ol- duğunu ve imzaları taklid edilerek suç-' lunun deli olduğuna dair sahte birra- por. yapılıp mahkemeye verilmiş ol- duğunu söylemişlerdir. Ralf bu ifadelere karşı; — Doktorların söyledikleri doğru olabilir. Mahkemeye verilen rapor bel- ki sahtedir. Fakat bu sahte raporu tanzim eden ben değilim. Benim bu işle nlâkam ve haberim yoktur... de- miştir, Gelmiyen şahidlerin çağırılması için muhakeme başka güne bırakılmıştır. 30 ağustos bayramı Bu sene geniş bir program hazırlandı Başkumandan meydan muharebo- sinin 15 inci yıldönümü münasebe- tile Dumlupmarda meçhul asker âbi- desinde 30 ağustosta yapılacak mera- simin geçen senelerden daha hareketli tos günü merasim yeri ile Afyon ve İzmir arasında gidiş geliş trenleri ter- tib edildiği gibi Dumlupınar istasyo- nu ile merasim yeri arasında da nakil yasıtları temin edilmiştir. Hazırlanan progranı şudur: 1— Mili Müdafaa Vekiletinin. tayin edeceği miktarda askeri kıta ve bir hava 2 — Bakanlıklar ve Parti adına birer ç0- eni. 3 — Afyon, Külalıya, Manisa, Balıkesit, karman teşkil edilecek atlı halk 8 — Afyon, Kütahya, Manisa, Balikösir, İzmir, Aydın, İsparta,Burdur, Denisli, Kon- ya, Seyhan, Eskişehir, Bilecik, - Kocaeli, Ankara, Bursa, Istanbul vilâyetlerinden biri Umumi meclisi, biri Vilâyet merkez belediyesini, biri de Parti ve Halkevini temsil elmek üzere seçecekleri üçer kişilik birer heyet ve birer çelenk. günde bulmuş talebe Maarif idaresi, bütün ilkroekteples re hitaben bir tamim göndermiştir. Bu tamime göre ilkmekteplerde yaş- ları on altıyı bulmuş çocukların liste- akla dey re yi ei " tedrisad kantınuna göre 16 ya- gıni tamamlıyan çocukların İlk mek- teblere devam etmeleri yasak oldu- ğundan bu.yaşta çocuklar, ilk mekteb- lerin hangi sınıflarında bulunurlarsa bulunsunlar bektebe devam etmiye- cekler, ancak kendi ellerine bir vesi- ka verilecektir. Çocuklar bu vesika ile - mekteblere devam etmeksizin - men- sup bulundukları sınıfın imtihanma girebileceklerdir. l l ! 27 Ağustos 1937 Amerikada dünyanın en büyük rasadhanesi yapılıyor Bu rasadhane sayesinde bir çok yeni şeyler öğrenmek kabil olacak Dünyanın en büyük rasadhanesini | kurmak için on iki sönederiberi Ame- rikanın en maruf âlimleri ve teknik erbabı tedkikle meşgul bulunuyorlar. Her şeyden evvel bu büyük rasadba- menin yerini tayin için uğraşılmıştır. Nihayet Los Angeles şehri civarında Büyük Okyanusun sathından 1800 metre irtifaındaki Palomar dağı seçil- miştir. Şimdiye kadar dünyanın en büyük teleskop dünyada misli olmıyan kuv- vet ve cesamettedir. Lâkin Palomar dağına kurulacak rasadhanenin dür- bünü daha büyük olacaktır. Objektifinin aynasının kutru 200 pus; yani takriben beş metre - olacaktır. Wilson dağı rasadhanesindeki teles- kopun kutru:100 pus yani takriben iki buçuk metredir. Yeni rasadhane objektifinin şümul ve rüyet dairesi ye kuvveti bütün in- san havsalasının fevkindedir. Wilson dağındaki mevcud objektifin rüyet kuvveti iki milyon çift insan gözü- nün heyeti umumiyesinin dört misli- dir. 150,000,000 ziya senesi uzaklığın- daki vt ecramı bununla görmek ve tedkik etmek ksbildir. Yeni rasad- hane objektifi ise Wilson rasadhane- 8i öbjektifinin birçok misli daha kuv- vetlidir. Bunun sayesinde şimdiye kadaz insan gözünün tedkikinden gizli kat- mış kâinatın birçok karanlık derin- likleri görülecektir. Palomar rasad- hanesi teleskopunun ağırlığı 1,000,000 ibre olacaktır. Filâdelfiyada Amerikanın elli alt- mış katlı binaları için çelik çerçeve- ler yapan meşhur bir çelik fabrikası yeni teleskopun istinad “edeceği ci- hazı imal etmektedir. Adesesi iki âe- ne mütemadiyen aynı hararetle bu- lundurulacak geniş bir dairede tıraş edilmektedir. Yeni teleskopun montaj tertibatı büsbütün başkadır. Büyük've ağır dürbün ile temel yapısı arasında yük- sek tazyik ile daima bir yağ tabakası tulumbalanacaktır. Bu yağ tabaka- sının kalınlığı ancak > mikroskop ile | görülebilecek kadar ince olacaktır. Halihazırda halledilmesinde en 2i- yade zorluk çekilen mesele bu muaz- zam teleskopun. altnda tarassudat ki teressümat aynalar vasıtasile nak- lettirilecektir. Başlıca istasyon iki metre kutrun- daki bir burmadan mürekkeptir. Bir heyetşinas (o bu burmanın içindeki müteharrik sandalyaya oturacak ve Diğer tarassud istasyonları teles- kopun etrafında bir diire çevirmek» tedir. Bunlar asansör höcresi v6 plâtformu gibi inip çıkabiliyor. BİK düğmeye basmak suretile bu girifi makanizmayı gayet sıhhat ve isabet üzere idare etmek mümkündür, Bun- dan başka diğer bir rüyet tertibati İle teleskoplar teressüm eden manza- ralar rasadhanenin bodurumundaki fotoğraf dairesine nakledilmektedir. Bu dairede en ziyade hararete ehem- miyet verilmektedir. Bir derecenin “binde biri kadar hararetin değişme- mesi lâzımdır. Çünkü bu kadar bir hararet tebeddülü semavi ecramın fotoğrafındaki sıhhat ve isabeti boza- bilir. Bu muazzam teleskop 50 metre Irtifanda bir kubbenin altında bulu- nacaktır. Kubbenin üzerindeki yef açıklık büyük dürbünün devâsa gö sünün kâinatı görebilmesi içindir. Bütün bina müteharriktir. Çünkü bu kabiliyeti sayesinde rasadhaneden yıldızların bütün gecedeki seyir ve hareketleri takib olunabilecektir. Teleskopun “İdaresi ve tahriki de gayet karışık marifet eseridir. Semavi ecramın tedkikine mani oldh mühimi bir engel de yıldızların ışıldamasıdır. Işıldamak ziya şualarının seyrini ka- rıştıran hava cereyanlarından ileri geliyor. En müsald hava ve şeraitte bile tarassud alâtının ışıldamak ha- reketlerini tevzin ve tesviye edecek surette idaresi çok büyük kudret ve marifete bağlıdır. Palomar rasadha- nesinde yıldızların — ışıldaması elek- trikli robot yani insan gibi otomatik çalışan hususi cihazlarla tesviye edilmektedir. Bu robot semavi ecranun ziyalarmı bir kutu elektrik höcresine naklet- mekte ve burada en ince ihtizarlar tespit edilmektedir.. Bir. makanizme de bu ihtizazları bertaraf etmekte- dir. Bu suretle temevvücata rağmen bir yıldızın hakiki manzafası adese- nin daima aynı noktasına ve fotoğ- raf plâkına düşmektedir. Bu esnada hararetin asla değiş- memesine dikkat etmek icab ediyor. Çünkü hararetin tesirile adesenin ve diğer âletlerin inbisatı müşahedatın sıhhatini bozar, Yeni rasadhanenin tarassud saha- 61 bir milyar ziya senesi mesafesini kaplamaktadır. Meselâ şimdiye kadar jüpiterin dokuz binden birinin fotoğ- rafını çekmek en müsaid şerait için- de, tam bir saat sürüyordu. Yeni ra- sadhanede bu iş, âzami çeyrek saat dar genişletecek, kozmik meseleleri halledecek ve beşeri ilim ve irfanı fen kâlnatın en karanlık derinlikle rine devâsa gözlerini dikmeğe mu- vatfak oluyor. — F. Cumhuriyet Halk Partisi ve Halkevi binaları Gaziantep (Akşam) — Bura Halkevi mesâisine büyük bir intizam ve hızla devam etmektedir. Halkevi, beş senelik faaliyetle emsali arasında en muvafs fak olmuşlardan sayılabilir, Evin dokuz şubesi de muvaffakıyetli surette çalışıyor. Edebiyat, dil ve tarihi şubesinin çalışmaları Kurultayda takdirle anılmış ve genel sekreter B. İbra» him Necmi Dilmen Gaziantep Halkevini kuruma en çok yardımı dokunan 'Halkevinden ikineisi olarak göstermistir. |