27 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM YI Ağustos 1037 Sahife 4 İİ İh Şarki Akdenizde XBaş tarafı 1 inci sahifede) De Fransaya karşi olan Arap ittihadı hareketine el altından yardım edili- yor, Almanyanın vaziyeti "Almanların Balkanlarda ve Yakın Şarktaki hareketi o kadar bariz değil- dir, Almanya muhtaç olduğu iptidai maddeleri, istediği müstemlekelerden siyade Avrupanın cenubi şarkisinde ve garbi Asyada temin etmek istiyor. Bunun içindir ki, Balkanlarda ve İran- da iktisadi teveffuk teminine çalışı- yor. Eski Kayser zamanındaki «Şarka doğru» esası ve Bağdadı elde etmek fikri yeniden canlanmıştır. Bulgaris- tan ve Romanyada birçok Almanlar 'yerleşmişlerdir, O derecede ki Roman- yada Fransa dostu milli köylü partisi şikâyetlerde bulunmuştur. Yugoslavyayı sıkı ticari anlaşmalar Almanyaya bağlıyor. Berlin Anadolu- nun tabii servetlerini işletmek için "Türkiyeye tekliflerde bulunmuştur. Doktor Şaht İrana kadar uzayan s6- yahatinde faydalı mukaveleler akdini görüşmüştür. İngilterede endişe «İngiltere, İtalya ve Almanyanın teşebbüslerinden endişe ediyor. Al manyanın Yakın şark hakkındaki emelleri Hind kara ve hava yolu için rios tahkimatı Hind ve Avusturya yo- Tunu kesmekte, Filistin ve Mısırı teh- did etmektedir. Fransaya gelince, müstemlekâtının uğrıyacağı tehlike bir tarafa bırakıl- sın, Adalar denizindeki İtalyan kon- trolu Sovyet Rusyanın müzaheretini imkânsız bir hale koymakta, Rusya- dan, Romanyadan, Iraktan petrol ve benzin gelmesine imkân bırakmamak- ta, Suriye ve Lübnanı kaybolmuş ya- ziyete getirmekte, esasen üzefinde emeller beslenilen Cibuti müdafaa edilemiyecek hale gelmekte, Hindiçini, Avrupa faşizminin müttefiki olan Ja- ponların iştihınd terkedilmektedir. Türkiyenin mevkii Bu karışık menfaatler ve arzular karşısında Türkiye vaziyete tamamen hâkim bir mevkie maliktir. Boğazlara sahip olduğundan Sovyet filosuna, Ka- Tadenizden gelen petrollere yol vere- bilir ve yahud bu yolu kapıyabilir. Or- dusu, hava filosu ve donanması (ki in- kişaf etmektedir) Suriye, Filistin, Mi- sırın müdafaası ve Süveyş kanalının kontrolu için müdahalesine imkân ve- rebilir. İan, Irak ve Afganistan ile yaptığı Şark misakı dolayısile bu dev- Jetlerle münakale yollarını tehdid ede- bilir ve yahud münakaleyi kolaylaştı- rabilir. Genişlemek isteyen faşizmle- Tin, tasavvurlarında muvaffak olmak için Türkiyeyi kendilerile beraber bu- Yundurmaları en lüzumlu şeydir. Dİ- ğer taraftan sulhperver demokrasiler de mevkilerinin müdafaası için Tür- kiye ile birlik bulunmak mecburiye- tindedirler. Son aylarda iki rakip grup arasında sıkı bir mücadele cereyan etmiştir. İtalya, diğerlerinden evvel davrandı ve Bancak ihtilâfından istifade etti. İtal- ya diyor ki: «Akdenizdeki adalarımız Türkiyeye karşı ileri mevzi değildir. Bunlar, İngilterenin elindeki adalar gibi münakale yollarını temin içindir.» Türk - İngiliz münasebatı Garp demokrasileri de boş durma- Mşlardır. İngiltere, Maltada tehlike- ye giren müdafaa teşkilâtını Kıbrış ve İskenderiyeye nakletmiştir. Hayfa» yı tahkim etmektedir. Giridde bir bah- ri üssü yapmak için Yunanistanın mu- vafakatını elde ettikleri söyleniyor. Bunlardan başka bilhassa, Montre- wx'de Türk arzularını terviç ederek, Türkiye ile yeniden dostluk tesis et- miştir. Mayısta Londrada yapılan ko- muşmalar bu anlaşmayı mühürlemiş- tir. Bunun dikkate şayan bir delili, Al manyanın şiddetli rekabetine rağmen Türkiyede demir madeni sanayiinin tesisini bir İngiliz firmasının elde et: mesidir, İngiltere, hiç değilse Türkiyenin ha- yırhahane bitaratlığını temin etmiş- tir. Bu suretle Almanya ve İtalyanın yayılma emellerine hizmet edecek gibi görünen Şark paktı bilâkis bunların nüfuzuna bir mânla şekli almakta- Fransanın en büyük ihtiyaci Fransanın menafli ayni dikkatle ve muvaffakıyetle müdafaa edilmiştir. Türkiyenin dostluğu bizim için İngil- Istanbul saylavları (Baş tarafı 1 inci sahifede) Hamamcılar demişlerdir ki; «— Tifo vakalarından sonra ha- mamlarımız kapandı. Fakat Halkalı ve Taksim suları kullandıkları halde henüz faaliyetlerine devam eden ha- mamlar vardır. Belediye su işlerini 15- lah ederken umumi sıhhat namina bir tedbir olmak üzere hamamları kapa- mağa mukabil bize tazminat verme- liydi. Hiç olmazsa terkos suyu temin edilmeliydi. Hamamlar bugünkü fiat- lerle terkos suyu kullanamazlar. Ve eğer bir mahkemeye müracaat etsey- dik, muhakkak belediyeden tazminat alırdık. Fakat böyle yapmadık ve bir çare bulması için gene belediyeye mü- racaat ettik.» Evvelâ yol lâzım Hamamcıların dilekleri bu suretle Saylavlar tarafından tedkik olunmak üzere tesbit edildikten sonra hamal- lar dert yanarak şunları söylemişler- dir; «— Sırt ve sırık hamalığının kaldı- rılmasına memnunuz, Ancak bu ka- rar şehrimizin her tarafında tatbik edilmemeli, köprüüslü ve saire gibi umumi yerlere şamil olmalıdır. Öyle iskelelerimiz var ki, değil araba, İnsan geçemez. Dar pis ve çamur içindedir. Evvelâ yol lâzım. Gerek bu gibi yer- lerde, gerek apartıman vesaire gibi mahailerde sut hamallığı baki kal- malıdır ve zaten bugünkü halde baş- ka türlü nakliyata da imkân yoktur. Valimiz burada yokken vali vekili- mize baş vurmuş, araba tipi istemiş- tik. Heyeti fenniye bir tip buldu ve belediyenin müstahdemin şubesine gönderdi. Arabamız halâ orada duru- yor. Bütün hamallar yeknasak olmak üzere ne şekilde bir araba kullanacak- larını halâ bilmiyor ve tabii mmuta- zarrır oluyorlar.» Vergi kaçakçılığı yapılıyor Sanayi zümresine mensub bazı es- nafın vergi kaçakçılığı yaptıkları id- dia olunarak saylavlara dün şu ihbar da bulunmuşlardır: «— Ayakkabıcı, kolonyacı vesaire gibi esnafın bir kısmı evlerinde çalı- şıyorlar ve cemiyetlere kaydolmuyor- Tar. Pek tabidir ki, maliye de bunları takibedemediğinden vergi almıyor ve bugibi kimseler hazineyi mutazamır ediyorlar. Vergiden kaçıyorlar, Bun- ların cemiyetlerine kaydolması ve bu cihetin teminine teşebbüs edilmesi lâ- zımdır.» Pazar yerleri mürakabesiz Bundan sonra pazar yerlerinden behsödilerek şu şikâyetlerde bulunul- muştur: «— Şehrin muayyen yerlerinde haf- tada bir gün pazar kurulur. Bu pa- zarlar geç vakte kadar kurulu kal makta, yolları kapamaktadırlar, İşin daha fenası; meselâ Gedikpaşa? gibi, bazı yerlerde de her gün saat üçte a- na caddeye pazar kurulur ve saat on bire kadar satış devam eder. Gece yar rılarına kadar yol yarı açık bir hal- dedir. Halk müşkülâtla yürür. Hu- lâsa pazar yerleri murakabesizdir. Belediyenin bu gibi yerleri sık sık murakabe etmesi lâzımdır.» 5 Diğer şikâyetler Bundan sonra otelciler de vergile- rinin çokluğundan bahsetmiş ve 'Ti- caret Odasınm tahkikat neticesinde kendilerine hak verdiğini söylemiş- lerdir. Apartıman kapıcıları için da- hili bir talimatname yapılması lüzu- mu ileri sürülmüş ve geç vakit görüş- melere nihayet verilmiştir. Saylavlar şikâyetler hakında bele- diyenin de fikrini soracaklar ve ka- nunların emrettiği şekilde hareketle dilekler hakında kararlar verilecek ve temennilerde bulunacaklardır. seneenasrazs. ra saanannan #ereden ziyade lüzumludur. Çünkü bi- #im Şarki Akdenizde hiç bir istinad noktamız yoktur. Şu halde Akdeni- sin şarkında statükoyu müdafaa için Türkiyeye istinad etmek-lâzımdır. Sancak meselesi dostluğu tehlikeye koymuştu. Yapılan anlaşmadan son- ra müşterek emmiyete taraftar olan iki memleketin yakınlaşmasına hiç birşey mâni olamaz. Bir aralık bir 'Türk - Fransız askeri paktından bah- sedilmişti. Bugün muhakkak olan şey iki memleketin arasında bir ticaref an» laşması yapılmış olduğudur. Türkiye, Fransanın İspanya macerasındaki po- litikasına sadikane müzaheret etmiş- tir. TI. 5. K. İstanbul bölgesi Tenis ajanlığından: T.S. K. Tenis - Voleybol - Basket- bol federasyonu himayesinde İstanbul ajanı esinde klüpler arası İstan- bul kupası için lik usulünde tenis mü- sabakaları tertip edilmiştir. Hali hazırda isimleri yazılan şu üç klüp tenisle iştigal ettiğinden müsa- bakalar aşağıdaki bildirilen tarihler- de ve kortlarda yapılacaktır. Klüplere şu numuralar verilmiştir: 1 numara Güneş klübü, 2 numara Fenerbahçe klübü, 3 numara Türk Dağcılık klübü. 28 ağustosta 1-3 Güneş kortlarında, 29 ağustosta 1-$ Dağcılık kortlarında, 11 eylülde 2-3 Dağcılık kortlarında, 12 eylülde 1-2 Güneş kortlarında, 19 ey- eylülde 2-3 Fenerbahçe kortlarında 18 Iülde 1-2 Fenerbahçe kortlarında kar- şılaşacaklardır. Müsabakalar saat 14de başlıya- caktır, Bu müsabakalar neticesinde en çok puan elen kiübe Federasyon tarafın- Mü- dan konulan kupa verilecektir. sabakalara duhuliye serbestir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Asım, Taksim: Kürkçüyan, Fİ- runzağada Ertuğrul, Kalyoncukullukta Zariropulas, Beyoğlu: İstiklâl cadds- sinde Galalasaray, Tünelde Matkoviç, Galata: Okcumusa caddesinde Yeni- İstepan, Sarıyer: Asaf, Trabya, Yönikör, Emirgün, Rumelihisarındaki tezaneler, Akmray: Ziya Nuri, Beşlk- Teofilos, Alemdar: 'Divanyolunda Esad, Şehremini: Ahmed Hamdi. 2648/937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) #SHAM ve TAHVİLÂT İstikrazı dahili 96,25 | Türkiye Cum- © 1933 İstikrarı 95.25| huriyet Merkez Ünitürk 1 15 | Bankası »>E 14,55 | Anadolu His. 2440 sr raçaş) Teletin 740 Mümessil 1 3440) Terkos 7an » M 4110 | Çimente 1050 » m —| Bühad Değir İş Bankası © 900| Benleri » bamiline ©9590; Şar değir. o 040 » Müesis © 75İ menleri Para (Çek Fiatleri) Paris 2106) Sofya 0339.14 Bl 61) Praz 224425 e e ei m am 04 Alâno Sİ Belgrad 13419 Atina 86,6045| zioti 41160 Cenvre 34300) Pengo 39010 Brüksel 40894) sükreş (| 1064075 Amsterdam — 14310) Moskora © 204859 — 335.4423 e DİD 914 Ton 301 V4 Ton 9 V4 Tan Razmol İç fındık DIŞ FİATLAR Acıklı bir ölüm | Resim muallimi merhum Bay Ziya oğlu, İş bankası hesabı cari çefi Ulvi Yenalin kardeşi Galatasaray lisesi 935 mezunla- rından ve yüksek mühendis mektebi ta- lebelerindel Suavi uzun müddettenberi müpteli olduğu hastalıktan kurtulamıya- rak dün gece tahı tedavide bulunduğu Alman hastanesinde vefat Cenazesi dün ikindi vakti Diaçkada Teş- yikiye camiinden kaldırılarak Feriköyüne defnedilmiştir. Suavi Galatasarayın yetiştirdiği çok ça- lşkan ve zeki bir gençli. Ölümü kendisini tanıyanları çok müteessir etmiştir. Kederli âilesine taziyetlerimizi beyan ederiz. Kızılay balosu Teşekkür Önemli bir ameliyatı, kendisine has ha. zakatle yaparak, eşimi büyük bir ıztırap- nezaketile minnettar adaşım Adaşır bay Hami Dilek İle ameliyatta de- kerli refakatnı ibzal lütfunda bulunan sa- yın operatör Dr. Cemil Şerife sonsuz teşekkürlerimizi bu sütunlarda sunarım. Bakteriyoloğ Dr. Hami Güven Aleni minnet ve şükranlarım Müteaddid defa muhtelif ameliyatlar ge- çirmiş ve son defa böbreğime âriz taş- ların İhracı hakkında iktiza eden ameli- yata evvelce çektiğim ıztıraplar neticesi bir türlü razi olamamıştım. Nihayet haya- tım tehlikeye maraz 80 Bakanı Kâzun' Özaipin himayesinde her yaz mevsimin en zegin, en nezih ba- iosu olan Kızılay balosu, bu yıl da Ana- dolu klübü Büyükada şubesinde verilecek- tir. Baloda şehrimizin en kıymetli sanat- Kârlarından mürekkep bir caz takımı bu- Yunacağı gibi balonun mükemmeliyeti için heyeti tertibiyece fevkalâde mesai sar- folunacaktır. Biletler: Bir çift için 8 lira, bir kişi için 2 lira Bilet satış yeri Anadolu klübü Büyükada şubesinde. Türkiyenin bu şubedeki Lekmamı doktor Bay Behçet Sabite Ulu Tanrımdan ulu bir ilhâm gelip bu elim va- riyetime muttali olmakla öcilen tedavimi deruhte ve muvafakatımı aldı. Bu ameli- yatların yüzlercesini yirmi dakikada biti- Ten bu muhterem zat pek İleri gitmiş ve ikisakları peyda ettiği gibi hasta böbreğim dahilinde kih ile dolm olduğundan Mar- mara hastanesinde bir saat bir çeyrek kıy- mettar mesailerini yorulmadan sarfederek beni bir mevti muhakkaktan kurtarıp ih- yar babamla anneme ve eylâtlarıma yep- yeni bir hayat fade etmiş olduğundan dektor değil Peygamber olan bu Lokman hekime ölünceye kadar maa aile hayatı minnettarı olduğumuzu derin hürmetle rimle beyan ve arzı şükran eylerim. Boyabatlı Ankara Sıhhat Vekâleti Ayniyat kâtibi: Nail Can Terzi Gemal Bürün 24 ağustos salı gününden itibaren yazlık modellerini ehven fiatla elden çıkarttığını müşterilerine bildirir. İstanbul Deniz Ticareti müdürlüğünden: Kaptan, kılavuz ve makinistlerin her altı ayda bir Yüksek deniz ticaret mektebinde yapılmakta olan terfi sınıf imtihanlarına 13/Eylül/1937 tarihin- de mezkör mektepte başlanacak ve imtihan 20 Eylül 1937 de bitecektir. İmti- harın yapılacağı günler mezkür mektepte ve müdürlüğümüzde asılıdır. İmti- hana girecek namzetlerin İstidalarını ve deniz hayatını vesikalarını müdürlüğümüze İbraz ederek sıhhi muayenelerini nihayet 10/Eylül/ 1937 tarihine kâder İkmal eylemeleri ve bu tarihten sonra müracaat edeceklerin imtihana kabul edilmiyeceği ilân olunur. (5430) Ertuğrul Sadi Tek. Perşembe (Yeşilköy. Cuma (Büyükada) Cumartesi — (Beylerbeyi) Pazartesi (Bebek) Tiyatrolarında. temsil verir Bu akşam Bebek Belediye bahçesinde Zoso Dalmasın iştirakile Gardaş Fürstin Son temsil Tahlisiye Genel Direktörlüğünden: Fenerlerin mevkileri Muhammen bedelleri Muvakkat teminat İzmir Karaburuna konacak 12 deniz millik fener 20461 1535 Silifkede Provansal adasına konacak 10 deniz nüllik fener 8771 657 Yukarıda muhammen bedellerile mevkileri yazılı iki adet fenerin mübe- yaa ve inşasile yerlerine konulması kapalı zarf usulile ve 45 gün müddetle eksiltmeye konulmuştur. Karakterlerile rüiyet mesafeleri fenni şartnamelerinde yazılı bulunan bu iki fenerin ihalesi ayrı ayrı olarak 15 Eylül Çarşamba günü saat 15 de Gala- tada Liman hanının $ üncü katındaki satınalma komisyonunda yapılacaktır. Şartnameler Tahlisiye Umum Müdürlüğü muhasebesinden «150» kuruş mu- kabilinde alınacak ve teklif mektupları 15 Eylül Çarşamba günü saat 14 de kadar komisyon reisiiğine tevdi edilecektir. «4446» .y > Demirköy kaymakamlığından: 'Bu yıl kazamızda yapılacak 105 adet kârgir tek göçmen evinin talibine iha- lesi aşağıda yazılı şartlar içindedir. 1 — 10 adet şehir tipi kârgir evin bilümum malzemei inşaiyesiyle beraber 'beherinin muhammen bedeli 449/05 topunun 4490 lira 75 kuruştur. 2 — 95 adet köy tipi kârgir evin bilümum malzemesiyle beraber anahtar teslimi ve beher evin muhammen bedeli 394 lira 29 kuruş topunun 37458 lira 75 kuruştur. 3 — 10 adet şehir tipi evin birinin yalnız muhammen işçiliği 80 topunun 800 tiradır. 4 — 95 köy tipi kârgir eviri birinin yalnız muhammen işçiliği 70 topunun 6650 liradır. 5 — Yukarıdaki evsaf dahilinde ve muhammen bedellere göre 10 adet şehir tipi kâgir evle 95 adet köy tipi kâgir evin bilümum malzemei inşaiyesiyle be- rTaber anahtar teslimi suretiyle inşası toptan veya grup grup veyahutta yalnız işçiliği toptan veya grup grup talibine işçiliği ayrıca verileceğine göre malzeme kısmının 5313,485 m3 taş 139380 kerpiç 21000 adet tuğla 502670 adet yerli ki- remit 468,215 m3 © mamul kereste 48250 kilo kireç 2625 kilo çivi 9100 kilo saman 210 kilo boya 202,10 m$ cam 259,250 m3 kum Vekiller heyetinin 19/2/9335 gün ve 3721 sayılı kararına dayanarak her gün kazada müteşekkil pazarlıkla ihalesi icra edilecektir. 6 — Plân ve şartnameyi görmek için her gün Kuklareli, Edirne, Tekirdağ, İstanbul iskân müdürlüklerine ve kazamız iskân memurluğuna müracaatları, 7 — Umum İşçiliğe kapı, pençete imaliyesi de dahildir. 2 — 2490 No.lu kanuna göre pazarlığa iştirak edeceklerin yüzde yedi buçuh teminat paralariyle işbu kanun hükmüne icap eden vesaik ibraz etmeleri. 9 — İşbu münakasanın müddeti bir hafta olup ihalesi 31/8/937 tarihine müsadif salı günü saat bir de icra kılınacaktır. (5615) 1 — Tahmin edilen bedeli 150 Jira olan bir adet hurda kamyon, yedek ak- sami İle birlikte 30/Ağustos/937 tarihine rastlayan pazartesi günü saat 14 de açık arttırma usuliyle satılacaktır. 2 — İşbu kamyon komisyonumuzda hergün görülebilir, 3 — İsteklilerin 96 7,5 nisbetinde pey akçesi olan 11 lira 25 kuruşu İstan- bul Defterdarlığı muhasebe müdürlüğüne yatırarak mukabilinde al makbuzla birlikte ve belli gün ve saatte Kasımpaşada bulunan komisyona mü- rTacaalları, (5587) Üsküdar Kız Enstitüsü Direktörlüğünden: Üsküdar Kız Enstitüsü ve Akşam kısımlarma 20/8/937 tarihinden itiba ren talebe kaydına başlanmıştır. Taliplerin okula müracaatları ilân olunur, (6320)