15 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ni AKŞAM Ingiliz - Fransız tayyareleri de teşriki mesai edecekler B. Eden denizaltı korsanlığının önüne geçtik diyor Londra 15 — Salâhiyettar maha- İlde beyan olunduğuna göre Akde- nizdeki kontrol işi hakkında nasıl teşriki mesai edeceklerine dair İngil- tere ve Fransa anlaşmışlardır. İngiliz ve Fransız harp gemileri bu sabah işe başlamışlardır. , Bu hususta mıntakalar tahsis edil- memiştir. Öyle ki, icabında bir İngi- liz gemisine tecavüz Fransız mınta- kasında da vukubulsa taarruza uğrı- yan ticaret gemisinin yardımına İn- giliz gemileri gidecektir. Yalnız, bah- rlyeliler arasında değil, Fransız - İn- giliz hava kuvvetleri arasında da sıkı bir teşriki mesai tesis olunacaktır. İngiliz ve Fransız erkânı harbiyel bahriyeleri harp gemileri için rotalar tesbit etmişlerdir. B. Edenin mühim bir nutku Cenevre 15 (A.A) — İngiliz Hari ciye Nazırı Eden, Nyon anlaşması hakkında» radyoda söylediği bir nu- tukta Nyon konferansinin toplanma- si sebeplerini hatırlatmış, konferan- sa iştirâk eden devletlerin hüsnü ni- yeti: sayesinde iki günde elde edilen anlaşmanın mahiyetini anlatmış ve #caret gemilerini batıran denizaltı gemilerinin bu hareketini deniz şe- kaveti suretinde tavsif ederek demiş- tir ki: — Öyle zannediyoruz ki, Akdeniz- de denizaltı gemilerinin korsanlığı- nın önüne geçtik ve orada bir polis kuvveti tesis eyledik, şayet her hangi bir denizaltı gemisi tekrar fenalık yoluna girecek olursa lâyık olduğu cezayı görecektir. Gazlıçeşmede dün gece büyük bir yangın çıktı Iki kösele fabrikası tamamen, iki imalâthane de kısmen yandı Dün gece saat ikide Yedikule Gaz- Mçeşmede büyük bir yangın olmuş ve iki fabrika tamamen, iki fabrika da kısmen yandığı halde söndürül- müştür. Saat ikiye doğru, Demirciyan kar- deşlerin kösele fabrikasından âni ola- rak alevler fışkırmağa başlamış ve bu alevler, bir kaç dekika içinde bütün binayı sarmıştır. Ateş büyüyüp etrafı sardıktan son- ra görülebilmiş, zabıta ve itfaiye ha- berdar edilmiş, civar fabrikalar ta- mamen kösele ve deri fabrikaları ol- duğu için İstanbul ve Bakırköy itfa- #ye grupları yangın yerine gelmişler- di. Fakat yangın bu zamana kadar iler- Wyerek Demireiyanın fabrikasile bitişi ğindeki Silâhtarzadelerin deri ve yün deposundan hayır kalmamış, her iki- si de tamamen yanmıştır. , İtfaiye yangını, ateşin sirayet etti- ği mıntakada bastırmak için icap eden tertibatı almış, bü sırada Kabakçalı Süleyman ile bitişiğinde- ki İbrahim Niyazi ve İsmail Hakkının boya imalâlhanesi de ateş almıştır. İtfaiye, bu iki imalâthanenin ta- mâmen yanmasının önüne geçmiş, bu Golosta bir deniz- altı mı batırılmış? Ingiliz Bahriye Bahriye Nezareti ademi malümat beyan ediyor Londra 14 (AA) — Amirallık dni- resi bir İngiliz harp gemisinin Golos açıklarında bir Sovyet petrol gemisi» ni torpillemek üzere bulunan bir de- zırhlı, Mondros'ta demirlemiş ve âmi- rallık dairesine yalnız oraya vusülünü işar ederek hiç bir hadiseden bahset- memiştir..,,,. Selânik sergisini ziyaret İzmir 14 (Telefonla) — Şehrimizde bulunan İktisad Vekâleti siyast müs- teşarı B, Ali Riza ile valimiz B. Fazlı Güleç yarın (bugün) buradan hare- ket edecek İtalyan bandıralı bir va purla Selâniğe gideceklerdir. B, Ali Ri- £a ve B. Fazlı Güleç Selânik sergisini hükümetimiz namına ziyaret edecek« suretle iki fabrika tamamen, iki fab- Tika da kısmen yandıktan sonra ateş söndürülebilmiştir. Bu esnadâ oldukça şiddetli bir de rüzgâr çıkmış bulunduğu, yangın sa- hasında da ateş yığınları fazla olduğu için yeriiden bir yangın zuburunun öriüne geçilmesi için itfaiye grupları bugün öğleye kadar mahallinde bekle- miştir ve ankaz arasındaki ateşi ta- mamen söndürmekle meşgul olmuş- lardır, Ateş, birdenbire çıkmış olduğu için yangının sebebi henüz tesbit edil- memiştir, Gerek yangın çıkan, gerek diğer yanan fabrikalar sigortalı bu- Yunmaktadır. Bu sabah zabıta tarafından tahki- kata başlanmış ve yangın çıkan fabri- kadaki işçiler sorguya çekilmişlerdir. Bunların ifadelerinden kati bir neti- ce alınamamıştır. Buna rağmen kast ihtimalleri üzerinde durularak tahkikat genişletilmektedir. Bugün polis, adliye ve itfaiye tara- fından mahallinde bir keşif ve icab eden tetkikat yapılarak yangının ha- kiki sebebi meydana çıkarılacaktır. Yangın esnasında saçlarından ya- nan bir bekçi de tedavi altına alın- Milletler cemiyetinde Gin meselesi Cenevrede Çinin müracaatı bugün tedkik edilecek Paris 15 (Akşam) — Cenevreden bildirildiğine göre Milletler Cemiyeti, bugün Çinin Japon tecavüzü müna- sebetile yaptığı müracaati tedkike başlıyacaktır. Evvelâ Çin murahhası 'B. Velington Ko bir nutuk irad ede- rek hükümetinin müracaatini teşrik edecektir. Paristeki sulkas Franşız zabıtası hâlâ failleri meydana çıkaramadı Paris 15 (Akşam) — Garip bir ec- nebi şahsiyet polise müracaat ede rek bir ecnebi grupunun, bazı binalar nı havaya uçurmak için tekliflerde bulunduğunu ihbar temiştir, Bu ada- mun İfşaatına rağmen polis Presburg ve Boisler caddelerinde iki binada di- namitle yapılan suikasd faillerini he- Seyid Rıza ve arkadaşları Dün Erzincandan Elaziz adliyesine gönderildiler Ankara 14 (Telefon) — Hüküme- timize teslim olan Dersim sergerdele- rinden Seyid Rıza ve iki arkadaşının isticvapları bugün Erzincanda bitiri- / | miştir. Seyid Kıra ve iki arkadaşı EL aziz adliyesine sevkeğilmişlerdir. Mu- he Elâzizde yapılacaktır. 14 (A A.) «Muhabiri mahsu- sumuz bildiriyor» — Tunceli bölgesi- nin sergerdesi olan Seyid Riza da aye- nesile Erzincan hükümetine teslim ol- muş ve mahkemeye verilmesi emredil- miştir. Halkın sükünet ve refahını temine matuf Cumhuriyet hükümeti progra- mını dört aydanberi gayret ve feda- kârlıkla tatbike çalışan devlet, kuvvei- leri Tunceliyi şakilerden temizlemiş ve itaatsiz mıntakayı silâhtan tecrid etmiştir. Elektrik şirketi Delegeler Nafia Vekâleti ile temasa başladılar Ankara 14 (Teldon) — İstanbul elektrik şirketi delegelerinden B, Dö- barsi ve Kiluren şelirimize geldiler ve hemen Nafia Vekâleti ile temasa baş- ladılar. Delegeler tam salâhiyetle gel- diklerinden Nafia Vekâleti ile şirket Arasındaki ihtilâfı noktaların halli etrafındaki müzakerenin kısa süre- ceği anlaşılmaktadır. Sonbahar manevraları Manevralara hava kuvvet- lerimiz de geniş mikyasta iştirak edecek İzmir 14 (Telefon) — Büyük son- bahar manevralarına Aydın ve Söke | mıntakasında motöfize kuvvetlerimi- zin iştirakile birinciteşrin iptidasında! başlanacaktır. Hava kuvvetlerimiz de bu manevralara geniş mikyasta işti- rak edecektir, Piyade, suvari, zırhlı ve motörlü birliklerle bilhassa motörlü topcu ve Hava kuvvetlerimiz bü ma- nevralara iştirak için fevkalâde ha- arlıklar yapmaktadırlar. Manevra kumandanı korgeneral İzzedâin Çalışlardır. Başvekli İsmet İnönünün de manevralarda buluna- cağı tahmin ediliyor. Hazırlıklara ve alınan tedbirlere na- zaran sonbahar manevralarının Trak- ya manevralarından çok geniş ve ehemmiyetli olacağı anlaşılmaktadır. Manevralardan sonra büyük bir gö- çid resmi yapılacaktır. Bu geçid tes- mini halkımızın seyretmesi için muh- telif yerlerden hususi trenler tahrik edilecek ve otobüs servisleri temin edilecektir. Bir koca karısını bıçakla vurdu Hadise, karı koca arasın- daki geçimsizliğin neticesidir 'Bu sabah Kadıköyünde bir aile fa- Clası olmuş ve bir koca; iki aydanberi kendinden ayrı bülunan ve davetle- rine karşı bir türlü icabet etmiyen karısını bıçakla tehlikeli surefte yara» lamıştır, Vaka, Kadıköyünde Yelde- ğirmeninde çarşı içinde olmuştur. Yaralanan bu civarda oturan 27 yaşlarında Bedia isminde bir kadındır. Kocası Fuad; bir türlü söz dinleteme- diği karısile karşılaşınca bıçağını çek- miş ve yaralamıştır. Polis işe el koymuş olup Fuadi ya» kalamış, Bediayı da tedavi altına ale | dırmıştır. Tahkikat ilerletilmektedir, Profesör Nissen geldi Mezunen Avrupada bulunan profe- sör Nissen bu sabahki eksprese İs- l ! | Profesör Pittard ve zevcesi dün geldiler Profesör “ilk medeniyet Türk medeniyetidir. Medeniyet buradan Avrupaya yayılmıştır, diyor Cenevre üniversitesi prehistuvar ve antropoloji profesörü OE. Piltard ile Noğl Roger imzasile eserler neşreden ve memleketimiz hakkında da y mış eserleri olan tanınmış muharrir madam Pittard ve sayın profesörün asistanı bayan Dellenbach dün saat 15 te Romanya vapurile şehrimize gel- miş ve rıhtımda Türk Tarih Kurumu asbaşkanı profesör bayan Âfet ile ku- rum başkanı Bolu mebusu Hasan Ce- mil Çambel, Kurum genel sekreteri Konya mebusu Muzaffer Göker ve Siird mebusu Ismali Müştak Maya- kon ve Kurum üyelerinden Kültür ku- Tulu başkanı İhsan Sungu ve bayan Mesih Gürer tarafından karşılnmış, 'Tokatlıyan otelinde hazırlanan daire- lerine isal edilmiştir. Profesör Pittard «Irklar ve Tarih>, «Türkiyenin yeni “çehresiş eserlerin- den başka, Isviçre kafatasları üzerin- deki büyük etüdü, Balkan yarım adası antropolojisi üzerinde ilk ehemmiyetli tedkikleri ve 1928 senesinde Anadolu- daki seyahati neticesinde Adıyaman- da yaptığı keşfe dair etüdü ve muhte- lif antropoloji mecmualarındaki birçok ilmi tedkiklerile cihanşümul bir şöhret ve mevki sahibi olmuş bir âlimdir. Ve ahiren Bükreşte toplanan, reisi oldu- ğu Paris Enternasyonal antropoloji enstitüsünün on yedinci beynelmilel antropoloji - arkeoloji - prehistorik kongresinde bulunmuş, oradan ikinci Türk Tarih kurultayının çalışmaları- ma iştirak etmek üzere Kurumun da vetile memleketimize gelmiştir. Muhterem profesör ikinci Türk Ta- rih kurultayında «Neolatik devirde çük Asya ile Avrupa arasındaki müna- söbetler» mevzulu ilmi konferans verecektir. Profesörün beyanatı Profesör Pittard şu beyanatia bu- Tunmuştur: — Türkiyeye karşı dalmi bir sevgi beslemekteyim. 1928'de Türkiyeye gel- miş, Ankaradan Diyarıbekire kadar seyahat ederek tetkiklerde bulunmuş- tum. Ankaraya dönüşte bir de könfe- rans vermiştim. İlk insanlar Türk yurdunda yaşâ- mışlardır. Bunun için hepimizin ec- dadı Aradöluludur. Türklerin mede- niyete yaptıkları hizmet çok büyük- tür, İlk medeniyet Türk medeniyeti- dir. Buradan Tuna ovasına, oradan garbe, Avrupaya geçmiştir. Tarih kurultayı için hazırladığım tez, «taş derinin son kısımları» baş- Hıklıdır. General Kâzım Dirik İzmir 14 (Telefonla) — Şehrimizde bulunan Trakya umumi müfettişi ge- neral Kâzım Dirik Türk Tarih kurul- tayında bulunmak üzere ayın 18 inda buradan Balıkesir, Bursa ve Yalova yolile İstanbula hareket edecektir. İzmir tarih muallimleri İzmir 14 (Telefonla) — İzmir lise- leri ile muallim mektepleri tarih mu- alilmlerinden 27 kişi Türk Tarih ku- rultayına iştirak edeceklerdir. Ankaradan gelen murahhaslar mühim bir Ankara 14 (Telefonla) — 20 eylül de Dolmabahçe sarayında toplanadâk; olan ikinci ürk Tarih kurultayında ) ardan bir kısıtı dün, bir kısmı da bugün İstanbula git- Çinliler Şanghaydan çekildiler Japon kuvvetleri ilerliyorlar Japonlar, Şanghayda Çin kuman- danlığının merkezini işgal ettiler Tokyo 14 (A.A.) — Japon ordusu, 13 eylülde sabahleyin saat 8,50 de Şang- hayın yeni belediye dairesini işgal et- miştir, Çin orduları kumandanlığının merkezi olan belediye dairesinin ışga- dinden sonra Japon kıtaatı, Kiangwan istikametinde garbe doğru ilerlemiş- lerdir. Ayni günde Japon tayyareleri sabahleyin Kiangwan şehrini ve Şang- hayın cenubunda kâin Longhoua tay- yare meydanını bombardıman ederek Çinlileri mühim zayiata uğratnışlar- dır, Şimali Çinde 12 eylül tarihinde Chül- pou şehrini işgal etmiş olan Japon- lar, Tatung istikametinde Çinlileri ta- kip ve Tatung'u işgal etmişlerdir. Pekin - Suiyan ve Pekin - Hankow Kaptan Paşa Geliyor! arasında bulunan mıntakada cenub - garp istikametinde ilerlemekte olan Japonlar, 13 eylül tarihinde saat 10da Shan-si eyâletinin hududunda kâin Kwangliang mevkiini işgal etmişler- dir. Bu işgal üzerine Tehahar eyaleti düşmandan tamamile tathir edilmiş bulunmaktadır. Bu bombardıman, bir Japon müfre- Zesinin karaya çıkmasına medar ol- muştur. Donanmanın topları tarafın- dan himaye edilen bu müfreze, körfe- zin kalelerinden birine hücum ile zap- tettikten sonra 4 topu tahrip ve barut depolarım berhava etmiştir. 13 eylül- de Japon donanması, bu körfezin diğer noktalarının bombardımanına dev; am etmiştir. Tarihi deniz romanı Yazan: İskender Fahreddin Sertelli Yeni tefrikamizdan bir kaç satır: mam aaa ,.. Haliç tersanesinin en tanınmış bir (gemi yapıcı) sı olan Demir Recep Cibalide bir Runı dilberine gönül vermişti. Bu kadın ayni zamanda Vene- dik balyozu Sinyor (Veneyro) nun da dostuydu. Rum dilberi bir akşam Recebe: (Yakında Akdenize çıkacaksınız.. beni de Kaptan Paşanın köşkü- ne bıraksan olmaz mı?) dedi, Kadının maksadı Kılıç Ali paşayı sefere git- meden öldürmekti, Venedik balyozu, Recebin kapatmasını bir avuç altınla avlamıştı. Kaptan Paşanın ölümü ile Türklerin Akdeniz hâkimiyetini kay- bedecekleri muhakkaktı., Üçüncü Murad yeni gözdesile eğlenirken, İstan. bulda akılları durduracak kadar korkunç intrikalar dönüyordu...» Bu heyecanlı tefrikamızı cumartesi gününden itibaren AKŞAM sütunlarında okuyacaksınız | 15 Eylül 1937