15 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ği Şidertmek cihetinden bu ihtiyari çe- AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA: Mesleklerini terkeden münevver Bayanlarımız Bayan Feriha Teyfiğin karşısına -hayatındaki en heyecanlı günlerde, yarımşar saat, beşer dakika gibi kısa anlar içinde- dört beş defa bir gaze- teci olarak çıktım. Meselâ güzellik müsabakasında ha- kemler arasındaydım: Reyler ilân edil- meden «siz seçildiniz! » diye tasnif ne- ticesini ona haber verdim, «Sahi mi?» diye sesi titredi. İkinci tesadüf Kadıköy vapurunda «Kraliçevnin bir buklesinin kesilip ça» andığı gündü. » Sonra, Pariste onu ziyaret ettim: Bir filim müessesesine angaje olmak için müracaat etmiş. heyecanla cevap bekliyor ve «Acaba bir ecnebi gibi €e- nebi dil konuşamam mahzur teşkil eder mi?» diye bana soruyordu. Onu dördüncl sefer, İstanbulun bir filim atelyesinde gördüm. Hususi ha- yatındaki bir değişikliği haber almış- tım Usulla «yazacağım!» dedim. «Ne reden duydunuz?» diye hayretle yü- züme bakti, Bu sırrın evvelâ yazılma- sına razı oldu, fakat rejisörün iki emri Arasında bir zarif işaretle beni yanma davet etli; dYazmasanız olmaz mı?» dedi ve yazmadım. Sonra, sahne hayatının en muvaf- fakıyetli bir gününde beşinci raskaşma- | mız vaki oldu: «Çok tekâmül etmişsi- niz. Bütün ümidlerin fevkinde!» de- dim. O da bunun farkında ve sevinç- liydi Güzelliğile. bir biliyeti fiğin şimdi sahneden çekildiğini öğre- niyoruz. Demek ki, işte, gene bu ya- zımla, böyle bir kritik gününde önüne çıkıyorum. Çekilişinin izdivaç sebebile olduğu evvelâ tekzib, sonra teyid edildi. Gerçi muayyen bir ferdin -tanınmış bir genç bayanımızın- misalini ele ala- rak söze başladım amma, asıl maksa- dım umumi bir hastalığa temas et- mektir: Hayatta pek çok tesadüf ediyoruz ki, bir kızımız istidad gösteriyor, tah- sil ediyor; gerek ebeveyn, gerek cemi- yet ona emek veriyor. Bu bayan, er- kek emsalini kıskandıracak bir şekll- de bile, bir meslekte, bir sanatte tema- Yüz ediyor. Ondan, daha ileriki sene- ler için semereler bekleniyor. Fakat sonra, birdenbire, kendisi için saadet, cemiyet için felâket: Evlenip, elveda meslek, elveda mü- nevver hayat, elveda bu yetişkin iç- timai şahsiyetten semere bekliyenler!. Meslek kadını &v kadını oluyor Mukadder itirazları biliyorum: — O da lâzım! -denecek.- Zaten ka- dının ilk vazi işi, çocuk yetiş- tirmek değil m Fakat bunun için ilkmektepten ya» hud orta mektepten sonra bir ev ida- resi, bir çocuk bakımı tahsili kâfiydi. mat şubesinde ka- Evlenip işini bırakacak bir hukukçu, | bir bankacı bayan için yüksek mekte- be, o kadar staja ne lüzum vardı? Sah- meyi terkedecek bir artistin üzerine sarfedilen gerek kendinin, gerek cemi- yetin emeklerine yazık değil mi:. İşte ben, buna teessüf ediyorum. «Kadın ve işv mevzuunun belki biz- de değil, bütün dünyada en sakat ci- heti budur; Evlenir evlenmez birçok kadınların mesleklerini terketmesi!, « İhtimalki münevverleri işba haline gelmiş garp memleketlerinde bunun pek ehemiyeti yoktur; belki işsi; kendini gösteren Feriha Tev- | | Istanbulun imarı : . Belediye varidat . membaları temi- ... ys nini istiyecek İstanbulun imarı hakkındaki avan- proje, mütehassıs Larafından tamam- lanmak üzeredir. Avanproje, Şehir meclisinde kabul ye hükümetçe tas- dik edildikten sonra asıl plânın.yapıl- masına başlanacaktır. Bu münasebet le Şehir meclisinden tahsisat istene- cektir. Bu tahsisat Şehir bütçesinin tahammülü fevkinde görülmektedir. Bunun için Belediye, hükümet nez- dinde bazı teşebbüsatta bulunucak, ba- 7 varidat membalarının teminini ri- ca edecektir. Büzı varidat membaları- | nın gösterilmesine karar verildiği hak- | kında birkaç gazetede görülen haber- | ler mevsimsiz addediliyor. 70 sokağın ismi değiştirilecek! İstanbul sokak isimleri içinde milf telâkkilerimize uymıyanların değişti- / rilmesi İtin toplanan komisyonun işi- ni bitirdiğini yazmıştık. İ Komisyonun hazırladığı yeni sokak isimleri Şehir meclisinin teşrinisani toplantısında Meclise verilecektir. Ha- ber aldığımıza göre, İstanbulda değiş- | tirilecek olan sokak isimleri yelmiş- ten ibarettir. Bunlar içinde ecnebi | isimler tamamile kaldırılmıştır... | Aşı istasyonları Bundan sonra memurlar | günde 2 saat çalışacaklar Son 24 saat içinde şehrimizde 4 ti- | fo vakası tesbit edilmiştir. İki aydanberi sabahtan akşama ka- | dar faaliyette bulunan aşı istasyonla- rı şehir halkının hemen hemen üçte ikisini aşılamağa muvaffak olmuştur. | Aşı. olacakların miktarı azaldığı için istasyonların faaliyet zamanları tah- did edilmiştir. İstasyonlardaki aşı me- murları bundan sonra günde iki saat çalışarak gelenleri aşılıyacaklardır. Romanyada kalan 300 bin lira 933 senesindenberi Roamanyada blo- ke edilen 300'000 liranın ödenmesin başlanmıştır. Romanyadan 280,000 1i- ralık kereste alınmış ve bedeli Cum- huriyet Merkez Bankasına yatırılmış- tır. Romanyadan alacaklı ihracatçı- ların paraları bu şekilde ödenmekte- dir, kilişlerden bir bakıma fayda bile bek- lenir, Fakat bizde münevver yetiştir. me tesisatı zaten azdır, bunların da İ bir kısmı genç kızlarımıza tahsis edil. | miştir: Seviyelerini yükseltmek arzu- sunda bulunan erkeklerden tasarruf | edilen yerlerden bir kısmı onlara ay- | rılıyor. Fakat bayanlar meslek sahibi | olduktan sonra evlenmeği işten ayrıl- mağa sebep tutarlarsa acınır. Yetişmiş bir münevver kadın için. evine bakmak iyi şeydir, fakat bütün | ömrünü eve hasretmek onun bütün faaliyetini zaptetmemek gerektir. Ce- miyetimizin onda hakkı vardır. Münevver kızlarımız, mesleklerinde sebati kendilerine şiar saymalıdır. Bu- na ihtiyacımız var, Akşamcı ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Tramvaylarda antiparazit tertibatı Kızıltoprakta Tahtaköprüde B. Neşet yazıyor: Biz Kıziltopraklıların çok mü- him bir derdi vardır. Bu civarda bütün radyosu olan evler İramva- yın çıkardığı parazitlerden fazla- sile müteessirdirler. Meselâ: Ak- şam vazifeden geldiniz, biraz mü- zik dinlemek istiyorsunuz. Tam radyonun düğmesini çevireceğiniz. sırada tramvaylar biribiri arkası- na dizilir. Bir gırıltı, bir gürültü insanda ne beyin ve nede zevk kahır, Esasen 9/6'937 tarih ve 3222 numaralı telsi? kanununun 16 net maddesi bu haklı şikâyetimize bir delildir. Avrupanın her tarafında tram- vayların antiparazit tertibatı ol- duğunu öğreniyoruz. Burada da bu tertibat konulmalıdır. Bir otomobil devrildi İçinde bulunan bir kadınla bir çocuk muhtelif yerlerinden yaralandılar Evvelki gün Maltepe ile Bostancı arasında, bir kaza olmuş, bir otomobil devrilmiş, bir kadınla bir çocuk yara- lanmıştır. Vaka şöyle olmuştur: Üsküdarda oturan B, Haşimin hu- susi bir otomobil vardır. Bu zat; evvelki gün akşam “üzeri otomobiline binmiş Kadıköye geçmek üzere yola çıktığı bir sırada tanıdık- larından bayan Seniyeye ras gelmiştir. Yanında Selma isminde bir çocuk da bulunan Seniye kendini Kadıköye bi- rakmasını Haşimden rica etmiş, o da kadını otomobiline almıştır. Önde Kadıköye gidilmesi mukarrer iken bu gezintinin Bostancıya kadar uzatılması arzu edilmiş ve Maltepe - Bostancı yolu üzerinde yenilenmeğe başlanmıştır. Dümdüz bir yol üzerin- de giden otomobilin tekerlekleri bir aralık öyle bir taşa çarpmış ki, otomo- bil ani olarak devrilmiştir. Bu devriliş neticesinde bayan Seni- ye ile yanındaki Selma ismindeki kız- cağız muhtelif yerlerinden yaralah- Vakadan mahalli jandarması hs- berdar olmuş, yaralıları hastaneye kal“ dırmışlar, kazanın ne suretle vukua geldiğini de derinleştirmektedirler. Ruam muayenesi | Ziraat Vekâletinin emrile birkaç ay evvel İstanbulda at, kısrak, katır.gibi hayvanlara ruam 1 yapılmış ve bu. mücadele o muvaffakıyetle netice- lenmiştir. Yapılan muayene ve kan gi tn leri neticesinde ruama tu- ıayvana rasgelinmemişti. Zi- raat Vekâletinden gelen yeni bir em- Te göre geçen sene ruam muayenesine tabi olan İstanbuldaki bütün hayvan- ların yeniden seriri muayenelerinin ya- pılması kararlaştırılmıştır. Bu itibar- la birkaç güne kadar her Belediye şu- besinde baytarlar kendi mınatakala- rındaki hayvanları topliyarak muaye- ne edeceklerdir. Hayvan kanları Belediye ihale için arttırma açıyor Karaağaç mezbahasında kesilen hayvan kanları bundan birkaç sene evvel bir müteahhide ihale edilmişti. Fakat müteahhid teahhüdünü ifa ede- mediğinden mukavele #eshedilmişti. Son günlerde bazı kimseler mezbaha- daki kahlarâ talib olduklarından Bele- | dinye bir artırma şartnamesi hazırla” | mıştır. Bu şariname bugünlerde de | imi encümende müzakere edilerek ilân edilecektir. j Belediye, mezbahadaki kanların yal- nız gübre ve saire imelinde kullanılan | jelâtin yapılmak üzere satılmasını şartnameye koyacaktır. Kan tasfiyesi | için şehrimizde asri tesisatı ihtiva eden Jâboratuar olmadığından, mezbahada- ki kandan ilâç ve saire yapılmaması- ni ihale edilecek müteahhid teahhüd edecektir. Çay içerken bardak kırıldı, elinden yaralandı Tarlabaşında oturan Naci, Cemalin kahvesinde oturarak çay içmekte iken elinde tuttuğu bardağı hiraz fazlaca sıkmış, bardak kırılarak elinin damat» larını kesmiştir. Naci polis taratından tedari altına alınmıştır. Zorlu âşık! İsak adında bir genç kendine yüz vermiyen kızı yaraladı Dün İska adında biri Ester adında bir kızı yaralamak süçile tevkif edil- miştif. İsak Galatadâ Lüleci Hendek | doğru iniyor. | İSTANBUL HAYATI i Ya alâkası olsaydı?. Tramvay Harbiyeden Pangaltıya Önümdeki kanepede enseleri kat kat katmerlenmiş iki zat yüksek sesle konuşuyorlar, Pencere tarafındaki, parmağile di- Şarıyı göstererek arkadaşma eğiliyor: - — Azizim, ben şu belediyenin imar siyasetine akıl erdiremedim vesse- lââm. Elmadağı caddesine yeni parke döşiyeceklermiş. İşte sana mânasız bir iş. Elmadağı caddesi yalnız o ci- var halkının geçtiği bir sokaktır. Asıl memerrinas olan caddelerin ısla- hı dururken OElmadağı caddesinde yeni parkenin ne lüzumu var? Sirke ci, Eminönü gibi bir caddenin eski parkelerini sökerek buraya getirmeli, bu caddeye yeni parke koymalıdır. Bu işler biraz mütehassıs gözile ted- kik edilerek yapılmalıdır... Meraklı zat İstiklâl caddesine ka- belediyenin parke döşeme işlerini ik bir mütehassıs edasile tenkid etti. Büyük caddelerdeki eskimiş taş- ları küçük enddelere götürüp yeni parkeleri umumi caddelere döşeme nin daha muvafık olacağını bir çok esbabı mucibelerle isbata çalıştı. Bir aralık ara sokakların birinden geçen bir beygir arabası gözüne iliş- ti. o Tenkid mevzuu değiştirdi. Canlı nakil vasıtalarının tamamile kaldırılması ve motörlü vesaitin ter- cihi Tüzumunu ileri sürdü, Fakat bu iddiasını isbat ettikten sonra fikrinin muhzurlarını da birer birer saydı. Memleketimizde hayvan yetiştirmeğe dikkat edilmek lâzım geldiğini, bizim &ibi erazisi müsait milletlerin motör- den ziyade iyi cins hayvanlar yetiş- tirip bunlardan istifade etmeleri bir zaruret olduğunu da uzun uzun izah elli. Gittikçe mevzu genişledi. İktisadi vaziyet, askeri kuvvet derken cihan siyasetine kancayı taktı, Dünya dip- lomatlarının Omaroken (koltuklar- mahallesinde olurmaktadır, Ayni ma- hallede oturan Ester ismindeki kizi sevmekte ve bununla alâkadar olmak istemektedir. İsakın bu meyline mu- kabil Ester öna yüz vermemektedir. İsak, bu işin güzellikle hallolmıyacağı- ni anlayınca, işi zora bindirmşi vedün eline bir bıçak geçirerek Esterin yolu- nu beklemiştir. Akşam üzeri, çalıştığı fabrikadan dönmekte olan Ester, İsakın kendi- ni beklemekte olduğunu görmüş, onun nüvazişkür başlıyan sözlerine ters ters cevaplar vermiştir. Bu suretle başlıyan ağız münaka- şası büyüyünce İsak bıçağını çekmiş ve Esteri gelişi güzel birkaç yerinden yaralamıştır. İsak; bu işi yaptıktan sonra kaçmak istemişse de yetişen polisler tarafndan yakalanmış, Ester de tedavi altına alın. mıştır. Edirnekapıda işlek bir cadde tamir edildi Edirnekapıda kale boyundaki gene- ral Galip merhumun vakfı olan çeş- menin tamir edilerek ihyasından son- ra; çeşmenin bulunduğu caddenin pek işlek fakat kaldırımların gayet bozuk olduğu Fatih kaymakamlığı sermü- hendis vekili bay Irfan tarafından na- zarı dikkate alınmış ve esaslı surette tamir için emir verilmiştir. Edirnekapı halkı kaymakamlığın arkadaşı eteğinden tuttu: — Yaht, ne acele ediyorsun? Biraz ilerideki istasyonda İnersin. Siyase- tin en derin yerleri açıldı. Tatlı tatl dinliyor, istifade ediyorduk. Yarıda kesmeseydin... Bilgin zat valizini biraz daha kal. dırarak bir kahkaha attı: — Ne söylüyorsun azizim? Siyaset kiililm, biz kim?.. Bizim gibi adamlar için en büyük siyaset, akşam üzeri şu çantaya yiyecek doldurup eve gö- türebilmektir. Başka siyasetle benim ne alâkam olur?.. O, ezile büzüle zorla kapıdan çıkar- ken kendi kendime düşündüm. Ya Bay Amcaya göre..; — Seyahat etmeli bay Amcacığım, mümkün olduğu kadar çok aryahat etmeli! ... Bir insan senenin altı ayında bir yerde oturup çalışırsa... ... Altı ayında da, benim gibi; mu- hakkak gezmeli!. Amma nereye olur- bu alâkasına teşekkür etmektedirler. ... Hem efendim, seyahat bir mek- teptir. Bunun için «çok gezen çok sa olsun, ister Çine, ister Üsküdaral... | biliri..» derleri.. alâkası R. buldan Mudanyaya gidivermekle bila dünyada ne acayip vapurlar olduğu nu öğreniyor!... çe aa m