18 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

© SİYASİ İCMAL: Nyon konferansı kararlarının tatbikine doğru! konferansa iştirak etmemişlerdi. Bu konferansı — kararlarını iği gibi bunların talbiki- 1 temin için hazırlık ya- pılıyor. Açık sularda tahtelbahirlerin hu Akdeniz gizli faaliyetine mani olmak sust seyrüsefer yolları tayin edilmek» İe ve İngiltere ile Fransadan tahtel bahirleri takib “edecek * muhriplerin rılmaktar n harita- faaliyeti için mıntakalar dir. Yolların ve mıntaka lar: İngiliz ve Fransız amiralları ta- rafından hazırlanıyor. Kara suların da ise behin tatbiki için cld- kadar her memlekette muahedenin iera mevkiine konulması kâfi bulu- nacaktır, Nyonda toplanan < Akdeniz konfe- Tansının kararlarına ve tatbikine iş- | tirak için daha ziyade Balkan anlaş- ması devletlerinin teklifi üzerine İtal- ya dahi davet edilmiştir. Evvelce kön- Jeransa davet olunan İtalya Sovyet- lerin kendisini itham eden noktala- ndan yeni bir vaziyet doğduğunu ileri sürerek konferansa iştirak etme- miş ve Akdeniz emniyeti İspanyadaki dahili harpten neşet eylediği için bu işe de ademi müdahale komitesinde | bakılmasını istemişti, Almanya ile Arnavutluk dahi müt- tefikleri İtalya ile hemfikir ve müte- | sanid bulunduklarını anlatmak için Jüri âzası Amerikada bildiğiniz gibi muha- kemeler jüri heyeti huzurunda görü- lür. Jüri heyetine âze seçilenlerin bu vazifeyi bilmeeburiye görmeleri lâzımdır. Yalnız jüri heyetine intihap &dilen zat muhakemeyi görecek hü- da meşru bir 1 af kimin huzuruna çı se bu vazifed nlerde bir E alışan bir şübe #hüdürü e tayin ediyorlar. Adamcağız Palaspandıras hâkimin huzuruna Çi kıyor mazur görülmesini rica ediyor. Hâkim soruyor; — — Neye? Fabrikanın sizsiz çalışa muyacağı kansatinde olanlardan bi- risiniz galiba? Adam: — Hayır, efendim, diyor. Fabrika bensiz çalışabilir. dürün bunu keşfetmesini istemiyo- Yüği Hi - Pi ettim! i diyor, mazeretini kabul Tuhaf bir spor Londrada B. Kaiver adında biri vardır. Bu zat İyi ata biner, ayni za- manda da Iyi yüzücüdür. Uzun sene- 1Ş, or mef- lerdenberi atını da alıştır Fakat umum mü- | İ dan atlamış ve köpeğini aşağıya iner- re yü en alınm üst halde di al Son zamanlarda B, Karver kör ol- du, iki gözü de görmü; mma, de- | Bİze atlama sporundan vazgeçmiy i on beş metreden denize at- öyle alışmış ki, B. Karver hay- varının bu alışkanlığına güvenerek Sırtına biniyor ve yine atile beraber On beş metreden denize atlıyor. Bir fıkra Çin - Japon. harbi: münasebetile Avrupa gazeteleri şu fıkrayı yazıyor- lar Bir Japon albayı, kumandanına şi- kâyet etmiş, demiş ki: — Saçım, sakalım ağardı; eski Çin - Japon muharebesindenberi orduda çalışıyorum; rütbem artımadı... Kumandan şöyle bir bakmış; — Askerlikte terfi etmek için yara- lanmış olmak lâzımdır, demiş, hani yaralarını göster bakayım... . — Yaralanmak fırsatnı bulamadım ki, harplerde daima sizin yanınızda iş gördüm! KANSIZLIK benizsizlik icin yeğine deva kanl ihya eden En muatahipetibba tarafından tertip edilmiştir. süretle konferans dokuz devlet yani İngiltere ve bunun müttefiki Misir, Fransa ve Sovyeller birliği, Bulgaris- tan ve dört devletten müteşekkil Bul- kan dulaşması arasında yapılmıştı. Maahaza İtalya tam bir Akdeniz dı leti bulunduğundan. konjerans. mu- kerreratına “iştirak edeceği ümidile Akdenizde bahri mürakabe için ken- disine bir mıntaka ayrılmıştı, Bu mn- iaka dahi italya Yarım adan ve Si cilya adasının garb sahillerile "Korsi- ka ve Sardunya adaları arasındaki Hreniyen «Tyrrhenlenne» denizinden bu mintaka Fransaya ald Korsika tarafı müstesna olarak âdetâ bir İtal- yan denizidir. İtalya - konferans © mukarreratını kabul ve mezkür mıntakada tahtel- bahirlere karşı mürakabeyi deruhte için İngiltere ve Fransa tarafından yapılan teklifi kabul etmedi. Buna sebeb olarak bütün Akdenizde İngü- tere ve Fransa gibi mürakabe yap- mak selâhiyetinin verilmemesini gös- terdi ve Almangâ ile bir fikirde bu- lunduğunu da ilâve etti, # İngiltere Başvekili İtalya ile ikinci Akdeniz artlaşmasına semin hazırla- dığı gibi Akdeniz emniyeti mesele- sinde dahi iki tarafı uzlaştıracağı bekleniyor. Feynüllarh Kazan Paraşütçü köpekler | Sovyet ordusunda köpekleri para- şütçülüğe alıştırmak için tecrübeler yapılmaktadır. Sovyet o paraşülçüleri harp esnasında düşman hatlarının gerisine indikten sonra muhabere kö- pekleri de ayni surette onları taki- | tedir olabileceklerdir. larda e çıkan bir Sov sü (tarafından 'bir tecrübe Yapılmış- | tır. Bir köpek paraşütle tayyareden atlamıştır. an yere doğru inmeye başla- yınca” olomatik paraşüt « açılmıştır. Köpek yavaş yavaş aşağıya inebil- miştir. 1600 metre yük. | t paraşütçü- Paraşütüçü köpeğin arkasın- ken tedkik etmiş ve iniş esnasında köpeğin sakin olduğunu söylemiştir. Hattâ dönmüş ve ismini çağırınca ona doğru evinçle havlamıştır, Aya» değmez. sahibine aşlamıştır ğı yere deği doğru koşmağa Açhkgöz Eskimolar İ Alaska E: Amerikan hava postası 5 inden para ver- meden istifade etmesini öğrenmişler- dir. Posta tay in hangi ta- lerde uğradığım. öğrenince, tayya- erin kanat » a birlerine habe Pilotlar dayyâreler ulna Eskimoların gönderiy yere. inince et» | bir usulü... Buz kuruyormuş Notveç bayraklı bir balıkçı gemisi Spiçberg'de, kutbu keşfe. gidenlere aid bir takım eşyalar buluyor. Eşya- ları sayalım: Gözlükler, çarşaf, kar- yola, kürekler, alâminyufn yemek takımları ve sare... İş inteleniyor ve eşyaların 1912 de kutba giden Alman Şröden-Stran- za aid olduğu anlaşılıyor... İ Şröder sekiz arkadaşile kutba git- miş ve orada ölmüştü. Ancak bu se- ne, eşyaları bulundu... Buz kuruyor demek... Buz fabrikaları için ne mü- kemmel reklâm!... Nöras'eni, zaliyet ve Chlorose SIROP DESCHLENS, PARIS . | taş değildir. Komşunun tavuğu Bahçe meraklılarının kanına dokunan bir hayv tur. Bir çok tanıdı larının tavuğu duvardan aşıp bahçelerine girecek diye arka oda- penceresinden ayrılmazlar. Tavuk ta bir bahçeye girdi mi hani koca mandanın yapmadığı zararı yapar Kanüneh bir hayvan tarafından yapılan gararın o hayvan sahibi tarafından ödenmesi mecburiyeti vardır. Meğer ki hal ve maslaha- tın icab ettirdiği bütün dikkat ve itine yapılmış olsun. Meselâ, kom- şu tavuklarına güzel, sağlam bir kilmes yaptırmış lâkin bir gece çıkan şiddetli bir fırtına kümesin bir tarafını yıkmış ve sabahleyin tavuklar komşu bahçeye akın et- mişler - buna fazla bir şey dene- mez, - Fakat tavuklarının kanad- larini kesmiyen, bahçesine başıboş birakan komşunun da tavukları şayet sizin bahçeye geçip te bin itina ile yetiştirdiğiniz #idelerinizi berbat ederse o zaman kanun size de bir hak veriyor. Tavukları tu- tar bir yere kapatırsınız ve tazmi- nat verilinceye kadar teminat ol- mak üzere hapsedebilirsiniz, Amma diyeceksiniz ki komşular arasında böyleşey olur mu? Biz daha evvelden bahçe meraklısı bir kimse ile tavuk meraklısı bir şah- sın İyi komşu olmıyacaklarını ka- bul etmedik mi idi? Demek ki bir kimse kendi idare- sinde bulunan bir hayvanın yap- tağı zararı tazmine mecburdur. Bundan ancak hal ve maslahatın icab ettirdiği bütün dikkat ve iti- nayı yaptığını veyahut bu dikkat ve itinada bulunmuş olsa bile 2a- rarın vukuuna inani olamıyacağı- nı isbat ederse kurtulur. Avukat Emcet Ağış İKTİSADİ MESELELER: Vapur navlunları neden pahalı? Her sene ihracat mevsimi geldiği zaman, ecnebi vapurlarının navlonun- dan şikâyet edilir, bu sene bu şikâ- yetler artmıştır. Yapılan bir hesaba göre, bazi maddelerde, meselâ tütün- de navlun, geçen seneye nisbetle yüz- de 60, diğer maddelerde yüzde on beş nisbetinde yükselmiştir. Bu şerait ai- tında ihracat maddelerimiz dünya pi- yasalarına pahalıya sevkedilmektedir. Hükümet navlun piyasasını indir- | İ mek, ecnebi pur kumpanyalarile an- laşmalar yapmak gibi tedbirler itti- haz etmiştir. Fakat şilep işi yapan büyük kumpa hükümetin tan- zim ettiği flatlere riayet etmemek için, «vapurda yerimiz yok» diye ce- ih bazı ecnebi olmadığı da yan- Ortadaki bu navlun ve nakliye bu- tanının sebepleri nedir? Navlun piya- sasının yükselişi, yalnız Türkiyeye ait bir hâdise değildir. Bütün dünya Nay- lun piyasalarında bir yükseliş göze çarpıyor. Bunâ ait beynelmilel eşya fiati de, navlun fiatlerinin bazı mad- delerde yüzde 83 nisbetinde bile art- tığını görüyoruz. Yalnız navlun fiat- leri değil, gemi flatleri de artmıştır. Bir tüccur anlatıyordu: Geçen sene 70 bin liraya alınan bir şilebe, bu sene 150 bin lira vermişler, Sahibi gene razı olmamış. Bunun se- bebi de malüm.. Bütün vapur yapan tezgâhlar, ekseriyet itibarile harp ge- misi yapıyorlar. Bu yüzden, ticaret fi- lolarına yeni bir tonaj ilâve edilmiyor, İkinci bir sebep te, silâh yarışı yü- zünden, demir fiatlerinin yükselmesi» dir, Yalnız sanayide kullanılan demir değil, soba boruları bile pahalılaşmış- tır, Geçen sene 20 kuruşa olan soba borusu, şimdi 30 kuruştur. Navlunların yükselmesinde, daha başka sebepler de arıyabiliriz. İspan- yadaki malüm hâdiseler üzerine, şi- Gölcük yağ gemisinin tecrübeleri yapıldı Davetliler romorkörlerle gemiye gitmişler ve içini gezerek izaz edilmişlerdir Gölcük deniz fabrikalarında inşa edilen ve ilk tecrübeleri yapılmış olan Gölcük yağ gemisi dün İzmitten ha- reket etmiş ve doğruca limanımıza gelmiştir. Gölcük yağ gemisi İzmit a- çıklarında son tecrübelerini yapmış ve bu tecrübeler tam bir muvaffakiyetle neticelenmiştir. Gemi saat dörde doğru Adalar ön- lerine gelmiştir. Bu sırada iki römor- körle saat üçte Köprünün Haliç iske- lesinden hareket eden davetliler Mo- da civarında yeni gemiyi karşılamış- lardır. Karşılayıcılar arasında İstan- bul deniz kumandanı, eski donanma kumandanı, bir çok bahriye zabitleri ve gazeteciler bulunuyorlardı. Davet- lileri hamil olan römorkör Gölcük ge- misi ile karşılaşınca karşılıklı selâm- lar teati edilmiş ve sonra römorkörler gemiyi takibe koyulmuşlardır. Kızkulesi açıklarında Gölcük ge- misi tevakkuf etmiş ve römerkörler- de yanaşarak davetlileri gemiye Çi- içini gezmişlerdir. Bu sırada hareket etmiş olan gemi Dolmabahçe önleri- ne gelerek demirlemiştir. Burada mi- safirler hazırlanan büfede izaz ve ik- ram edilmişler ve yeni (yağ gemisi hakkında hasbihalde o bulunmuşlar- dır. Davetliler geç vakit gemiden ay-* Gölcük gemisi, makineleri hariç ol- mak Üzere temamen yerli malıdır. Geminin güzelliği, metin, mühib gö- rünüşü göğüsleri & kabartmaktadır. Geminin boyu 56,37, genişliği 9,45 metre sürati 10 mil, dizel motör ma- kinesinin beygir kuvveti 700 dür. Ge- mi Dolmabahçe önünde demirli bu- tunmaktadır. Haydarda yaralanan Salih hastanede öldü İKatil Yasin: “Fatma ile Salihin hakaretlerine dayanamıyarak bu işi yaptım,, diyor Fatihte Haydar mahallesinde” Bi- çakçı sokağında 5 numaralı evde olu- ran kundura boyacısı Vanlı Yasinin, kendisini bırakıp kaçan metresi Fat- ma ile beraber yaşamuğa başladığı seyyar karpuzcu Salihi bir arada gö- rerek her ikisini de tehlikeli surette yaraladığını dün tafsi tık. Hastaneye kaldırılan iki yaralı- dan Salih ölmüştür. Fatma tedavi altında bulundurulmakladır. Katil Yasin; zabıtaya verdiği ifadede: — Fatma, hem benden yüz çevir- di, hem de eşyamın üzerine oturmak istedi. Bunlar yetişmiyormuş gibi Sa- lihi de bana saldırmak istedi. Onun hakaretlerine tahammül edemiyerek bu işi yaptım!. demiştir. Katil müddelumumilikte verdiği ifadede cürmünü itiraf ederek lar; Bilhassa Alman ve İtalyan şilep- leri... Demek oluyor ki, bir taraftan, tica- ret gemisi yapılmaması, diğer taraf- tan mevcut ticaret gemilerinin askeri vaziefler alması yüzünden, navlunlar- da bir yükseliş vardır. Bizce, navlun piyasasını arttıran, beynelmilel sebepler ortadan kalkma» dikça, İstanbul ve İzmir limanlarında ihracat tacirlerinin havlunlardan şi- kâyetlerinin önüne geçmeğe imkân lepler, askeri mühimmat neklediyor. | yoktur. — H.A. — Fatma uzun müddet benimle yi ıktan sonra ayrıldı ve dört gün- denberi karpuzcu Salihle beraber ya” şamağa başladı. Evden giderken de benim eşyalarımı alıp gitmişti. Dün gece Haydar karakolu civarında Fat- ma ile Salihe tesadüf ettim, Evimden eşyalarımı götürdüğü için hesaplan- mak üzere kendilerini karakola ça Eırdım. İkisi birden «bana hakaret ettiler, Salih ağır küfürler savurdu. O zaman kendimi kaybettim. Evvelâ Salihi vurdum, sonra da Fatmaya bıçağımı sapladım. Hiddetimden ne yaptığımı bilmiyordum... Demiştir. Fatmanın kolundan yal- nız bir yarası bulunduğundan ve ya- ra da pek hafif olduğundan dün has- tanede ilk tedavisi yapıldıktan sonra çıkmıştır. Bu akşamdan itibaren en yeni ve modem şarkılarını NOVOTNİDE Fiyatlarda değişiklik yoktur. es İrEŞ ali İ EN m