20 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İzmirden kalkan Hollânda vapuru torpillendi mi ? Ne liman idaresine ve ne de Hollânda kon-! solosile acentesine henüz bunu teyid eden malümat gelmedi İncir ve üzüm yükliyerek evvelki gün Hamburg ve Baltık limanlarına müteveccihen İzmirden hareket eden bir Hollânda vapurunun yolda meç- hul bir tahtelbahir tarafından tor- pillendiğini bir refikimiz İzmirden al- dığı telefon haberine atfen yazıyordu. Holanda vapurunun yolda böyle bir tecavüze uğradığına dair şehri- miz liman idaresine hiç bir malümat gelmemiştir. Şehrimiz Hollânda kon- #olosuna da müracaat ederek bu ha- berin doğru olup olmadığını sorduk. Felemenk konsolosu da bunu müey- yld hiç bir malümat almadığı ceva- bını verdi. Türk limanlarına uğryan Fele menk vapurlarının âcantesi olan Sperco vapuru acentesine de baş vur- duk, Sperco acentesi kendilerine mensup Orion vapurunun evvelki gün akşam üzeri İzmirden hareket etmiş olduğunu, faakat meçhul bir tahtelbahir taarfından yolda torpii- lenmiş olduğuna dair henüz hiç bir haber almadığını söylemiştir. « İzmirden aldığımız son haber İzmir 19 (Telefon) — Torplllendiği haber verilen vapurun ismi Estsepben dir. Ayın 17 sinde buradan hareket etmiştir. Vali muavini B. Cavitle gö- rüştüm. Bana: — Vapurun torpillendiği hakkında resmi hiç bir malümat gelmemiştir. dedi. Bu vaziyet karşısında Hollanda va- purunun torpillendiği haberini kaydı ihtiyatla karşılamak lâzımdır, Pekin-Hankeo muharebe- sini Japonlar kazandılar Çinliler ricat ederlerken muharebe meyda- nına 5,000 maktul ve mecruh bıraktılar Tokyo 19 — Pekin - Hanken şimen- difer hattı boyunca Japon ve Çin or- duları arasında cereyan etmekte olan büyük muharebe, Japonların gelibi- Japon tebliği Tokyo 19 (A.A.) — Tebliğ: Şimali Çinde Pekin - Sulyuan demiryolu, üzerinde Japonların bir takım kıtas- tı 17 eyiülde Tatung'un 60 kilomet- ze cenubu şarkisinde kâin Hunyuan şehrini işgal ettikleri sırada diğer Ja- pon kıtaatı, general Slu - Ju - Ming'in kumandasındaki 143 cü Çin fırkasına taarruz etmiştir. Şiddetli muharebe- lerden sonra Japon kuvvetleri, 17 ey- Yl saat 13 de Tatung'un 40 kilomet- Te şimali garbisinde kâln Fengehen şehrini işgal ve muharebe esnasında yaralanan general Siu - Ju - Ming'i esir etmişlerdir. Çinliler, muharebe (meydanında 6000 maktul ve mecruh bırakmışlar- âır. Çin sefiri gidiyor mu ? Tokyo 19 — Henüz teeyyüt etmiyen bir habere göre Tokyodaki Çin sefi- Tİ, memleketine dönmek için hükü- metinden emir almıştır. Tayyare hücumları Şanghay 19 (A.A) — Tayyarelerin Şanghay üzerine hücumları devam etmektedir. Central News ajansına göre, Yang Sepoü'da üç yangın görülmektedir. Çinliler Japonların Sarıdeniz kena- rında Haitehe A ou civarında Kouan Youn'a bir ihraç hareketini tardet- mişlerdir. Japon tayyareleri Nankin üzerinde Şanghay 19 (AA) — 26 temmuz tarihindenberi ilk defa olarak birçok Japon tayyareleri Nankin üzerinde dolaşmışlardır. Hasarat hakkında hiç bir haber alınamamıştır. Şanghay 19 (A.A.) — Santısgo'dan gelen ve 1450 Amerikan bahriye silâk endazını hâmil bulunan Amerikan nakliye gemisi buraya gelmiştir. Nankin tahrib edilecek Londra 20 — Şanghaydan bildirildi- ğine göre Japon makamatı, Nankin- de bulunan ecnehilere salı günü öğle vaktine kadar Nankin şehrini terket- melerini bildirmişlerdir. Bu saatten sonra Nankin şehri devamlı surette havadan bombardıman , edilecektir, Japonlar, Çinlilerin en belli başlı üs- sülharekesini tahrib etmek istiyor- lar. Feci bir müsademe Otomobil motosikleti devirdi, iki kişiye ağır yaraladı Dün akşam karanlığı bastığı bir mrada, Zincirlikuyuda Su terazisi önünde feci bir kaza olmuş ve husu- 4 bir otamobil, bir motosikletin iki râkibini ağır surette yaralamıştır. - Beyoğlunda birinci Yeni sokakta oturan, Beyoğlu kaymakamlığı me- murlarından B, İhsan; beraberine arkadaşı, Hasköyde oturan B, İsmail Hakkıyı almış ve 418 numaralı bir motosikleti kendisi idaresine alarak, geç vakit bir gezinti yapmak üzere erkadaşile yola düzülmüşlerdir. Saat gn dokusa doğru, B. İhsan; Şişliden Üeriye doğru süratle yol almağa ko- yalmuş, bu sırada, arkalarında bir de hususi otomobil peyda olmuştur, Hususi otomobil, önüne geçmek süratini arttırmış ve motosik» çarpmıştır. Otomobil bu çarpış- madah #onra kaçmıştır, Ağır surette yaralanan B. İhsanla arkadavı B. İsmall Hakkı ölüm ha- linde civardaki Alman hastanesine .. ..y ss Güneş klübü Sade içtimai bir klüp haline ; geliyor Haber aldığımıza göre, Güneş klü- bü, bundan sonra bir spor klübü ol mak hususiyetini terkedecek, fakat içtimai mahiyette bir klüp olarak faaliyetine devam edecektir, Güneş klübü sporcularının diğer klüplere bu meyanda bilhassa Fenerbahçeye intisab edecekleri öğrenilmiştir. İyi tesisatlı bir klüp olan Güneşin içtimai sahada memlekete büyük faydalar temin edeceği şüphesizdir. Bu yeni karakterinde Güneşe büyük muvaffakıyetler dileriz. İkinci Nyon anlaşmasi Almanyaya tebliğ edildi Berlin 19 (A.A.) -- Akdeniz konfe- ransı relsi B. Delbos adına hareket eden Fransız büyük elçisi Nyon anlaş- masina munzam #tilâfı dün öğleden sonra Alman hükümetine tebliğ et- miştir, fabrikası sahibine aittir, Otomobili olanlara verilecek mükâfat Son dakika Münih şehrinde | fevkalâde tedbirler | Mussolininin oturacağı saray sıkı bir muhafaza altında bulunacak Paris 20 — B. Mussolininin ziyare- ti münasebetile Münihte fevkalâde inzibat tedbirleri alınmıştır. 26,000 yeşli gömlekli, Münih zabıtasını tak- viye edeceklerdir. B. Mussolini Mü- nihte bulunduğu müddetçe oturaca- ğı sarayın civarı sıkı bir muhafaza $ altında bulundurulacaktır. Caddeler- de gizlenilebilecek bütün şeyler kat- dırılmaktadır. Emir Abdullahın Matüirke ike hediyeleri Emirin vekili i hediyelerle dün şehrimize geldi Maverayi Erdün emiri Abdullahın Atatürke ve İsmet İnönüne gönder- diği hediyeyi getiren mutemedlerin- den B. Muhammed dün şehrimize gel- Atatürke ait ipek bir'halı ile altın tepsi ve güldanlıktır. Başvekil İsmet İnönüne gönderilen hediyeler, halis arap kan bir at ile bir kısraktır. Beş vekil geldi Dün akşam Ankaradan kalkan hu- susi bir trenle hareket eden Sıhhiye, Adliye, İktisat, Nafıa, İnhisarlar Ve- killeri bu sabah saat 8,38 de gelmiş- İerdir. Ayni zamanda Ankarada bu- Yunan mebuslardan bazıları vardı. Hariciye Vekâleti siyasi müsteşarı B. Kuman Menemencioğlu da © ekspre$ trenile şehrimize gelmiştir. Dördüncü umum m müfettiş Erzincanda Erzincan 19 (Hususi) — Dördüncü umum müfettiş general Hüseyin Ab- dullah Alpdoğan dün şehrimize gel- miştir. Umumi müfettiş vali, jandar- ma kumandanı ve daha birçok zevat tarafından karşılanmıştır. Selânik sergisi Türk pavyonu birincilik kazandı Selânik 19 (A.A.) — Anadolu ajan- #ınin hususi muhabiri bildiriyor: Selânik beynelmilel panayırındaki pavyonumuza fuar idaresi en büyük mükâfatı vermek suretile birinciliği tevcih etmiştir. Bu haberi bildiren Füar umumi reisi pavyonumuz hak- kında sonâltes vellahtin de büyük tekdirleri olduğunu ve iktisadi kal kınmamızın âz zamanda gösterdiği büyük inkişafın bilhassa tebrike şu- yan bulunduğunu ilâve eylemiştir. Paris suikasdi tahkikatı netice vermiyor Suikastcıları yakalâtacak 200 bin franga çıkarılıyor Paris 19 (Akşam) — Paristeki bombalı suikasd münasebetile Fran- sz zabıtası tarafından bir hafta- danberi yapılan tahkikat ve araştır. malar henüz müsbet bir netice ver- memiştir. Mamafih tahkikata şiddetle de yam edilmektedir. Yeniden bir çok tevkifat yapılmış, bir çok evrak ta müsadere olunmuştur. Zabıta bu ev« rakın tedkikile meşguldür. Hükümet, sulkasd faillerinin yaka- lanmasını kolaylaştıracak olanlara vereceğini vaad ve ilân ettiği 100,000 franklık nakdi müküfatı 200,000 fern- ga çıkaracaktır. Italya nezdinde yapılan yeni teşbbüs de neticesiz kaldı İtalyanın Nyon itilâfına girmemekte ısrarı Londrada memnuniyetsizlik uyandırdı Paris 20 (Akşam) — İngiliz ve Fransız maslahatgüzarları, hükümetlerin- den aldığı talimat mucibince İtalya Hariciye Nazırı Kont Cianoyu ziyaret ede- tirakini tek- rar taleb ederek bu hususta Roma hükümeti tarafından ileri sürülecek noktal | mazarm hayırhahane tedkik edileceğini ilâve etmişlerdir. Fakat Kont Ciano | nezdinde yapılan bu Ikinci teşebbüs de neticesiz kalmıştır. Bu netice Londra siyasi mahafilinde memnuniyetsizlikle karşılanmıştır. İtalya, tam bir müsavat istemektedir. İtalyanın Nyon itilâfına karşı k vi vaziyeti, B. Mussolininin bugünlerde Berlinde B. Hitler ile yapacağı müzakere ve mükâlemelerden sonra tavazzuh edeceği zan ve tahmin edilmektedir. B. Delbos'un nutku için Paris gazeteleri ne diyor? Petit Journal: “Nutuk mutedildir fakat sarih ihtaratı havidir,, diyor Paris 19 (A.A.) — Gazeteler. B. Delbosun dün Milletler Cemiyetinde söylemiş olduğu nutuk ile İspanya- | nın Milletler Cemiyetindeki vaziyeti hakkında mütalâalar serdetmektedir- | ler, Echo de Paris gazetesinde Perti- nax diyor ki: B. Delbosun nutku, sulhü ihlâl ve siyasi teşevvüşleri, arazi bakımından şleri tacil etmek istiyenlere kar- $1 yapılmış ağır bir ihtar teşkil et- mektedir. Eğer İberik yarım adasına müte- veccihen gene silâhlar ve muhâripler sevkedilecek olursa, Akdenizde kor- danlık yeniden başgösterir, Frarisa ile İngiltere deniz aşırı imparatorlukle- rı ile olan münakalelerini serbesçe ecek olursa artık Atıl bir halde kalmak, boş yere vakit geçir- mek mânasız olur, Almanya ve İtalya tarafından ya- pılaçak bir uzlaşma hareketi derhal nazarı itibara alınacaktır Petit Journal, diyor ki: Bir çok murahhas heyetler de B. Delbosun . söylemiş olluğu nutkun çok mühim olduğunu, çünkü mute- dil olan tabirlerine rağmen sarih ih- tarafı ihtiva etmekte bulunduğu mü- talâası serdedilmektedir. Ocuvre gazetesinde madam Ta- bouls, şöyle diyor: İspanya, İtalya ve Almanya tara- fından memleketin . fethine teşebbüs edilmiş olduğunu ve bu yüzden Av- rupanın her dakika daha vahim ha- diseler karşısında kalması muhtemel bulunduğunu omurahhaslara isbat etmek suretile, Milletler Cemiyetinin yapabileceği » kadar, davayı. kazan- mıştır. Asiler Brestte (Baş tarafı 1 inci sahifede) kat C. 2 tahtelbahirinin kaptan ku- lesinde saklanmış olan bir tayfa mü- tecavizlere ateş ederek birini öldür- müştür. Bunun üzerine mütecaviz- ler otomobile atlıyarak âsi İspanyol Arazisine iltica etmek için kaçmağa başlamışlar ve hükümetçi C. 2 tah- telbahirinin kumandanile makinisti- ni beraberlerinde zorla götürmüşler- dir, Bu tecavüzü haber alan bütün Fransa polisleri, mütecavizleri takibe başlamışlar ve Bordeau . civarında firari otomobili yakalamağa muvaf- fak olmuşlar, tecavüzde bulunan âsi C.4 tahtelbahirinin kumandanı ve diğer mütecavizleri yakalamışlar, esir etmiş oldukları hükümetçi tah- telbahirin kaptanile makinistini kur- tarmışlardır. Bu tecavüz bütün Fran- sada derin bir heyecan uyandırmış- tır. Bu hâdise üzerine Fransada bir çok tevkifler yapılmıştır. Bir yolcu tayyaremiz daha geldi Hava yolları tarafından İngiltere- ye ısmarlanan dört motörlü yolcu ekspres tayyarelerinin ikincisi dün Londradan Yeşilköye gelmiştir. Tay- yare bugün Ankaraya gidecektir. İngiltereden gelen bu dört motör- lü tayyareden biri servise başlamiş ve dün on yolcu ile Ankaradan Ye- şilköye muvasalat etmiştir. Bu sabahki sis Bu sabah saat beşten itibaren İs- tanbul üzerini kesif bir sis kaplamış- tır, Sis yüzünden vapur seferleri sek- teye uğramıştır. İzmir belediye reisi Avrupa seyahatine çıkıyor İzmir 19 (Akşam) — Belediye reisi doktor B. Behcet Uz yakında Avrupa- da bir tedkik seyahatine çıkacak, 26 şehirde fuarlar ve belediyecilik etra- | fında tedkikler yapacaktır, Defin merasimi (Baş tarafı 1 inci sahifede) acenteler, bankalar ve diğer müesse- satı maliye ile yerli ve ecnebi şirket- ler müdür ve mümessilleri maruf dok- tor ve avukatlar Galatasaray, Güneş klüplerine mensub gençlerle şehrimi- zin diğer tanınmış simaları hazır bu- Yunuyorlardı. Bu aziz genç ölünün Türk bayra- ğına sarılı tabutunu kuşatan altı mütecaviz çelenkler arasında annesi- nin ve çok yeni nişanlısının çiçekle- rile süslenen cenaze arabası geçtiği yollardâ toplananları dahi ağlatmış- tır, Kendisine rahmet ve huzur ve ma- temli ailesine ve dostlarma saburlar dileriz. Açık teşekkür Sevgili ve muazzez ölümüz Mustafa Sadıkoğlunun vefat haberini alır al- maz sicak sevgi ve tesellilerile yakın- dan ve uzaktan matemimize koşan, telgraf, telefon ve mektupla kederle- rimize iştirak eden &ile dostlarile ba- sından nihayetine kadar cenazeyi ta- kib eden polis ve deniz makamatına, İstanbul Deniz ticaret ve Denizyol- ları İşletme müdürlüklerine, bütün armatör ve acentelere, bankalar ve diğer müessesatı maliye ile yerli ve ecnebi şirketler müdür ve mümessil- lerine, Galatasaray ve Güneş klüple- rine ve bunlardan mâada birer birer sayamadığımız için isimlerini kalple- rTimize yazdığımız bütün bizi sevip merasime iştirak edenlere ayrı ayrı teşekkür etmek imkân ve kuvvetini kendimizde bulamadığımızdan en dex rin ve İçli teşekkürlerimizi lütfen ka- bul etmeleri için sayın gazetenizin delâletini dileriz. Annesi: Hatice Ruşen Sadıkoğlu Kardeşleri: Akif, Talât, Şadanoğlu Umum emniyet müdürü iii Umum emniyet müdürü B. Şükrü