20 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA: .. Velev kâne yüz seksen ... Komşumun bir. gramofonu var, İddia eğiyor ki çok iyi marka imiş. Görenler de öyle söylediler: Yüz lira- ya mi almış, iki yüze mi, üç yüze mi? Öyle bir şey, Fakat mesele yalnız gramofonda mı ya? O, bir âlettir, bir şey çalacak- tir. Mevzu lâzım, Gramofonun mev- zun plâktır, Komşumun ise plâkları üç tane: 1 — «Teylâ, Leylâ.» Yanl garami bir mevzu... 2 — «Ordumuz etli yemin - titredi hükü zemin - milleti ettik emin - açıl- dı rahı nevin.» Bu eski plâğı da ne- reden bulm Bu da hamasi... 3 — «Of, of!» diye bir gazel Birini koyuyor, öbürünü kaldırı: yor, İllâllah diyor konu komşu... de onlarla beraber. Meselenin birinci kısmı gramofon cinsindedir şüphesiz. Fakat diğer kısmı da plâkların çeşidinde, güzel liğinde değil midir? Ben Bu mukaddemeden sonra, muhar- rirlerin telâkki. edilişine geçeceğim. Ekseriya diyorlar ki: 4 — Üslübu ne güzel, ne selis... Cidden, okuyorsunuz, öyle, Fakat, koy kaldır, koy kaldır. Biraz garami, biraz hamasi, biraz da: «Of, of!» Ne- vinden belediye tenkidi. İşte o kadar. Hep ayni şeyler. Okuyan da, dinliyen de illâllah der, yaka silker. Bizde, «İyi yazı. telâkkisini de/iş- tirmek zarüreti vardır. İyi üslup, el- bette lâzım. Fakat eskiden «mevzu şayanı ehemmiyet değildir. derlerdi, İşte bu yanlıştır. Mevzu nasıl ehem- miyete alınmaz? Elbette ilk önce o | gelir. Müellifin gezip görebilmesi, gö- | rüp anlıyabilmesi, hazmedip bir fel sefi zaviyeden anlatabilmesi... Bilhas- sa okumuş olması, okumak sayesinde | de taklitcilikten kurtulması icab eder. | Vaktile bir şair — Okumuyorum, tesir altında kal- maktan korkuyorum! - diyordu. Yeni müellif; — Başkalarına benzememek, diğer milletlerin muhtelif muharrirlerince elenmiş, eleği duvara asılmış vadiler- de nahak yere ömür çürütmemek, hülâsa © «Amerikayı ikinci defa keş- ame için okuyacağım? - deme- Mi musunuz ki, yeni haflerden bu seneye kadar, okuyanların adedi artmakla kalmamıştır. Biz yazı mesle- inin adamları, okuyucu labakasının seviyece de yükseldiğini, mütenevvi, derin mevzulara heves ettiğini farke- diyoruz. Komşumun O gramofonuna yeni plâklar, Türk irfanına eser sunanla- ra da yeni yeni ve bin bir tel üzerin. den mevzular temenni ederim. Koy kaldır, ettekrarü hasen velev kâne yüz seksen... Akşamcı EEE, Modada boğulurken kurtarmışlar Dün saat dört buçukta Moda iş- kelesi yanındaki kayıkların o arasm- da yüzmekte olan 16 yaşlarında Sü- leyman oğlu Salâhaddin birdenbire takati kesilerek boğulmak alâmetleri göstermiş, bu esnada Moda plâjında bulunan müşteriler vakayı görerek denize atlamışlar, Galatasaray yüzü- cülerinden B. Ömer, küçük Salâhad- dini kurtarmıştır, ŞEHİR HABERLERİ Kanalizasyon Kurbağalıderenin fathirine baharda! başlanacak Belediye İle kanalizasyon şirketi arasıfdaki İstanbul kanalizasyonu mukavelesi bitmiştir. Bu mukaveleye dahil bulunan İs tanbul tarafı, Cihangir, Dolapdere, Tophane Kanalizasyonlarile Kasımpa- şa deresinin temizlenmesi işi intaç eğlimiştir. Şimdi Galata ile Yüsek- kaldırım kanalizasyonu ile Kadıköy lâğımları ve Kurbağalıderenin te- mizlenmesi işleri vardır. Bunlar, eski mukavelenin hududu harlcindedir. Belediye, şimdi eski mukavele hü- kümleri dahilindeki işleri tasfiye et- meğe başlamıştır. Bundan sonra Ka- dıköy lâğımlarile beraber Kurbağalı- derenin temizlenmesi için belediye ile kanalizasyon şirketi arasında yeni bir mukavele hazırlanarak imza edi- lecektir, Esasen gerek Kadıköy kanalizaş- yonu,'gerek Kurbağaliderenin temiz- lenmesi için şirketin Berlindeki mer- kezinden gelen bir mütehassıs, bir plân hazırlıyarak belediyeye gönder- Plân mucibince ilk önce Kurbağa- dere temizlenecektir. Kurbağalıde- renin temizlenmesi için iki yüz elli bin lira sarfına ihtiyaç vardır. Bunun için Şehir meclisinden tah- sisat ta almağa hacet yoktur. Eyvel- ce riyaset makamına salâhiyet ve- rildiğinden . şirketle yen! mukavele yapıldıktari sonra derenin temizlen- mesine hemen başlanacaktır. Bunun için ilkbaharda işe girişilmesi ihti- Pendik hayvan Sergisi Sergi çok muvaffakıyetli oldu, mükâfatlar verildi Pendikte, ilk hayvan sergisi açıl mıştır. Bu sergi Kartal kaymakamı ile Pendik belediye reisinin eseri himmetidir. Köylülerin yetistirmiş ol- dukları, boğalar, atlar ve kısraklar, sörgiye getirilmişler ve teşhir (edil. mişlerdir. Sergi üç gün sürmüştür. Kartalın Şeyhli köyünden Ali Sürenin 3 yaşındaki boğası birinelli- ği, Korne köyünden - Alinin. boğası ikinciliği, gene ayni köyden Ayşenin | boğası üçüncülüğü kazanmıştır. | Kartallı Salihin ve Pendikten Abdi | Çetinin kısrakları birinciliği almış- lardır. Birinciden üçüncüye kadar yirmi liradân on liraya kadar nakdi mükâ- | ken fatlar, saatler ve saire dağılılmıştır. | l 24 saatte iki yangın | 1 — Kadıköyünde oturan Hidayet isminde birinin evinden dün yangın çıkmıştır. Evin bodrum katı yan dıktan sonra söndürülmüştür. 2 — Yeşliköyde Angiliki adında bir kadının evinin döşemeleri tutuş- muşsa da İtfaiye, hemen yetişerek söndürmüştür. Haklı şikâyetler Fırınlar temizliğe riayet ots otsinler Harb len ek ai şikâyet edi- liyor, çıkardıkları ekmekler temiz değildir, her türlü ilinadan mah- rumdur. Kabuklarını kömürler, saman parçaları, tozlar, topraklar sıra sıra dizilmiştir; denilir, yazı- lar, çizilir. Fakat fırınlar ekmekle- ri temiz çıkarmak için en ufak bir gayret sarfetmeğe lüzum görmez- ler. Dün yine temiz çıkmıyan ek- meklerin şayanı dikkat bir nü- munesine bizzat tesadü/ ettik. Bir Uraya yemek yenilebilen lokanta- lardan birinde karşımıza çıkan bu ekmeği alıp matbaaya getir- dik ve masamızın gözüne sakla- dık. Ekmeklerin temiz çıktığını iddia eden fırıncılar, şikâyetlere inan- miyan alâkadarlar varsa matbaa- mıza kadar zahmet edip bu şaya- ns dikkat tipi görebilirler. Man- garası insanın iştihasını mahvet- meğe kâfidir. Artık buna bir nihayet vermek, fırıncıları temiz olmağa sevkede- cek tedbirleri almak zamanı gel- miştir. Boş rakı bardağile kendi kafasını yardı Üsküdarda oturan * Kadri isminde biri dün gece evinde zil zurna sarhoş olacak kadar içmiştir. Kadri bir aralık önündeki su bar- dağının boşaldığını farketmemiş, rakt- su bardağına sarılmıştır. Lâkin Kadri bardağın boş olduğu- nu görünce: —x Niçin boşaldın.. niçin boşaldın! Diyerek boş bardağı kaldırıp Kafa- sına vurmuştur. Ağır surette yaralanan Kadri fa7- la mikdarda Kan kaybettiği için ha- yatı tehlikededir. Kendisini hastane. ye kaldırmışlardır.. Parmağını m; makineye kaptırdı Beykozda kundura fabrikasında ameleden Ramazan dün makineye elini kaptırmıştır. Ramazanın şehadet parmağı kop- muştur. Yaralı amele hastaneye kal- dırılmıştar. İ Gümüş lirayı çalmış amma Ali adında biri dün Eminönünde sucu Nuriden bir bardak su içerken gözüne Lezgâhın üstünde duran çil bir gümüş lira ilişmiştir. Ali tezgâhın üstündeki gümüş W- rayı kaparak bütün süratile kaçar- ken yakalanmıştır, Kartalda dizanteri hastalığı Son günlerde Kartal ve civarında dizanteri hastalığı hüküm sürmek- tedir. Nuri adında on altı yaşında bir talebe dizanteriden ölmüştür. Kartal belediye doktoru B. Ali Ri- za İle ebe bayan Besime ve sıhhiye memuru B. Nuri, hastalığın önüne geçmek için sıhhi tedbirler almışlar, Pendik evlerini re halka enjek- — Bizim Şeref stadında yeni tesi- sat var bay Amca. » Eski futbol sahasını biliyorsun... .. Şimdi ona ilâve olarak bir güreş yeri. Şehrin tenviri Yeni konulacak 2000 elektrik “ Jâmbası . Şehir meclisinden alınan bir karar | üzerine İstanbulun karanlık sokakla- | rına yeniden iki bin lâmba tesis et- mek üzere belediye ile elektrik şir- keti arasında bir mukavele imza- lanmış, bir de kroki hazırlanarak te- sis edilecek lâmbaların yerleri tes bit edilmişti, Şirketin koyacağı lâmbaları için de direk ve saire gibi malzemeye ih- tiyaç görüldüğünden belediye bu malzemenin gümrük resminden mu- afiyeti için Nafıa Vekâletinden mü- sande istemiştir. Bu müsaade veri- irse bu malzeme de getirtilecek ve yeni lâmbalar, yerlerine konmağa başlanacaktır. Ancak İstanbula konacak olan ye- ni lâmbaların tesis masrafı bir hayli paraya mütevakkıftır Şirket bu Jâm- baların tesis masrafını ceste ceste be- lediyeden tahsil edecektir. Bu suretle belediye, şirkete karşı borçlu bulunacaktır. Borç mikdarr- nın şimdiden ne tutacağı belli ol mamakla beraber, konacak lâmbala- rın tesis masrafı, lâmbaların mevkii- ne göre değişecektir. Maamafih İstanbul belediyesinin iki bin lâmbanın tesisine ait güm- rük resminden muafiyetine dair olan talebin Vekâletle şirket arasında ce- reyan edecek yeni müzakerenin ne- ticelenmesinden evvel terviç edilmi- yeceği muhakkak görülüyor. Feci bir ö ölüm Bir koyun t taciri kuyuya düşerek boğuldu Pendik civarında acıklı bir ölüm vakası olmuştur. Koyun tacirlerin- den Yabanabadlı Şakir, oğlu ve iki çobanile beraber, koyun sürüsünü sü- rerek İstanbula getirirken ansızın trenle karşılaşmış lardır. Koyunlar trenden ürkerek dağıl- dıkları cihetle Şakir, bunları tekrar toplamak için arkalarından koşmağa başlamış, ollar ve sazlarla kapalı bir kuyunun içine düşmüştür. Oğlu ile iki çoban Şakirin kuyuya düştüğünü görmediklerinden iki gün araştırmalara, devam etmişler ve ni- hâyet zavallı ihtiyar Şakirin ölüsünü kuyudan çıkarmışlardır. Pendik adliyesi ile jandarması bu feci ölüm vakasının tahkikatına el koymuşlardır. Fakir çocukların sünnet düğünü Pendik belediyesi tarafından kırkı mütecaviz fakir ve kimsesiz çocukla- rın sünnet düğünü belediye bahçe- sinde bedava yaptırılmıştır. Naşid ti- yatrosu gece verdiği temsil ile bu fakir yavruları çok sevindirmiştir. Pendik belediyesinin bu teşebbüsü halk tarafından takdirle karşılan. - ... Bir de yüzme yeri yapılacakmış! Yani bizim stad, stadların şahı ola- caki, B, A. — Fakat bunlar, Taksim sta dında eskidenberi bulunan şeyleri, Sahife 3 Drama | Bay Haydar İstanbulun eski Şehremini bay Hay: darı kaybettik, Bay Haydarın İstan- bul Şehreminliğinde yaptığı işler hâ- lâ halkın dilinde dolaşır. Birçokları Beyazıddaki havuza «Ilaydar bey ha- vuzu» derler. İtfaiyecilik tarihimizde «Haydar bey İtfaiyesi» diye bir fasıl vardır, Eski Şehremininin çok mühim bir hususiyeti vardı, Mühim ve büyük iş- leri pek az para ile yapmak... Ölümün- den bir müddet evvel Beyazıd beledi- yesindeki küçük masasının başımda bana Beyand havuzunun kaça çıktı. ğinın hesaplarını vermişti. Bu hesaplar karşısında Beyazıd ha- vuzunun ne kadar ucuza çıktığına hayretler etmiştim. B. Haydar bundan sonra itfaiyeyi islâh için kaç para sarfedildiğinin he- sabını yaptı. Ve beni ikinci bir hayre- te düşürdü. Eski Şehremininin memuriyet ha- yatından sonra Divanyolunda, İstan- bul belediye binasını uzaktan gören küçük bir bakkal dükkâm açtığını ha- ber aldık. B. Haydarın dükkânına B. Haydar bakkal dükkân idare edememesinin sebebini şunda bul- maktadır; — Ben memur olmak için yaratık. mışım... Esnaf olmak için çekirdekten Bina vergileri Maliye Vekâletinin vilâyet- lere gönderdiği tamim Maliye Vekâleti bina vergileri hak- kında bir tamim yapmıştır. Bu ta- mime göre 340 mali yılı başından 932 senesi sonuna kadar umumi bina tahririne başlanan şehir, kasaba ve köylerde bu müddet zarfında tahrir edilip takdir olunan iradlar 30/12/35 senesine kadar katileşen ve tahrir komisyonunca takdir olunan ve isti- naf veya temyiz komisyonlarınca tas dil edilenlerden muadil iradları han- gi sene rayicine göre takdir edildi- ği yazı olmıyan ve umumi tahririn tatbikinden sonra hiç tadilât gör miyen bina iradlarında vergi tahak- kukunda yüzde 25 tenzilât yapıla- caktır. 933 ten sonra tahrir görenler o günkü rayice göre tahrir görmüş KEDERE AN