16 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

16 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Büyü Bundan evvelki makalemizde dev- ni en son sistem teslihatla techiz et- mek suretile o kuvvetlerin harp kabi- liyetlerini arttırmağa çalışmaktadır, Mesel kara ordusu için tahsis edilen 129 milyar franktan 54 zeliyar fran- gın «tesisata, sarfolunacağı söyleni- yor. Bu «tesisata için 1937 de 42 mil yar gittiği ve S4 milyarın kâfi gel- miyeceği Kabul edilen yeni bir piyada tüfe- ği, fırka bataryalarına ilâve olunacak hafif havan topları, zırhlı tedefii si- lâhlar, te ilk saflara kadar piyade, ağır silâhlar v cephane nakledecek olan zırhlı echenillettesler, fen ve kim- Bunlar yetişmiyormuş pe Fransa, Almanyaya karşı inşa ettiği şark hu- dudu tahkimatını bir laraflan Bel çika hududune ve diğer taraftan İs- viçre hududuna doğru uzattığı için bu inşaata da milyarlar sarletmeğe mecbur kalmaktadır. Müstemlekeler için tahsis olunan milyarlar da, Fran- sanın müstemlekelerini harici düş mana karşı müdafaadan Ziyade ora» daki kuvvetlerin Fransa ana vatanını müdafaadaki kabiliyetlerini arttırma» ga sarfediimekteğir. Hava kuvvetlerinin tekâmülü için sarfolunan paralar da milyarlara baliğ olmaktadır. Fransanın gayesi son sİ3- tem İayyarelere ve tayyare aletlerine malik olmaktır. Fransa şimdi 400 kilo- metre süratte bombardıman ve 450 kilometre süratte avcı bahriyesinin olmakla beraber 1937 den bakiye kalan 25000 tonluk ve 1938 senesi için gözs- tilen 58,000 tonluk inşant tezgüha vazedilmiştir. Hakikat halde Fransa- nın müdafaa politikası kara ve hava kuvvetlerini ileri sürmeği ve deniz tes- lihatını geride bırakmayı icap ettir. mektedir. Deniz inşaatında görülen iktisadi bulıraniar bu sebepten doluyı Fransayı daha az müteessir etmekte. dir. Şubat 1937 de İngilterenin beş se- nelik teslihat programı kabul edileli- den beri orada en ziyade deniz ve kar maktır. 146 gemi kısmen inşa halin- de ve kısmen inşası tasvip edilmiştir. Bu gemilerin inşa müdğdetleri kısaltıl- mıştır. Tayyare ana gemilerinin ade- getirilmiş. tı sayesinde bu kuvvetleri süratle Teslihat masrafları ük küçük bütün devletlerde hummalı bir çalışma var yiinin inkişafı için 1937 bütçesine fazla tahsisat konulmuştu. Her ne kadar deniz ve kara kuvvet- lerinin takviyesi için gösterilen bu far aliyet karşısında kara ordusu bermu- tad pek geride kalmakta ise de efisld İarces, dedikleri hareket ordusunun tamamils makineleştirilmesi ve motör- leştirilmesi için lâzım gelen tertibat alınmaktadır. Son zaruanlarda, İngil- terede hava tehlikesine karşı müdafaa ve harp iktisadiyatı için neşrolunan kanunların şahsi bürriyetleri tahdid et-' mesi, İngiltere gibi asırlardanberi &e- mokrat olan bir memlekette pek Ziya- de dikkati ceibetmiştir. Tabii hükü- met askeri mükellefiyeti mecburi kıl mağa cesaret edemedi. Gönüllü kay- dında görülen biyük açığa rağmen bunu yapmak mümkün olamadı, 'Bu noktada Amerika ile İngilterede birleşiyorlar, Amerikada mecburi as- kertiği kabul ettiremiyor. Onun için kısa müddetle efrad silâh altına alar rak bunları talim ettirdikten sonra terhis ediyor, Amerikada yalnız bah- riye efradı 30,000 kişi “arttırimıştır. Fakat büytk harp gemilerinin ikmali daha 1940 senesine kadar mürikün olabilecektir. Bu vaziyet karşısında Japonya n9 İngiltereden ve ns Amerikadan kor- geçen yaz Çine aç olan milletlerden üstün bir kuvvete sahip olmak istiyorlar, karmları aş olan milletler ise karınları doyan mil- letlerin elinden biraz mal koparmak için kuvvetli bulunmağa çalışıyorlar. Tıpkı ferdlerin aç ve tok olanları ara- sında ezelderiberi devam eden hayat mücadelesi gibi zeliletlerin de aç ve Bir kapı Se On gündür köpürüp dağlara çıkan, Gemiler batıran, cana acıkan Bu azgın denizin bitti öfkesi, Kıyıda bir sevinç sardı herkesi: Bir neşe gelmişti balıkçılara. .| Nihayet verdiler son acılara: —s— Ayni gün, genç kadın sante baktı, Düşündü: «Yaklaşmış ikindi vaktı, «Bu kadar geç kalmaz, dönerdi Rüstem? Söylendi, denize ederek sitemi; «İlkini mahvellin, buna da salma, «İkinci eşi de elimden alma.» Çünkü su gittikçe kuruyor pusu, * Ufku sarıyordu ölüm korkusu. Genç kadın merakla çıktı dışarı: Yüreği titriyor, benzi sapsarı. Yakayı kaldırıp örtmüş yüzünü. i Kuduran denize dikmiş gözünü, Ne söz, ne hareket... Sanki heykeldi, Kadının içine bir korku geldi, «Bir hırsız!» Genç kadın düşündü: kiliti kapı, «Bir tekme vururma açılır kanmd; Şaşırma... Kurtuluş çaresi yarati.s Yazan: NECDET RÜŞTÜ örtüldü! 'Has ekmek kesildi, kondu bir kaba Dumanı yükselen nefis bir çorba. Fakirin yemeğe telâşı yoktu, Karnı pek açsa da, gözleri toktu. Balıkçı getirip bir sırasını, Söyletti adama macerasını; — Deminden ansızın kabardı deniz, Biz suyun ike çekenlerdeniz, On iki arkadaş sularda öldü, Nasılsa bir tahta parçası aldım. Beş saat boğuştum, denizde kaldım, Yazık ki kurtuldum akşama doğru. «Batum» a çikardı bir Rus vapuru, ll hudud'ar inlemekteydi: li açmıştı tam büyük harbi, Tutu çar ordusu bir esir gibi Sormadan fırlattı beni şimale. Kimseyi koymasın Tanrı o hale; 'Titredim... Buzlarla örtülmüş dünya, Kanımı dondurdu dört yıl Sibirya. Nihayet sulh oldu, ben de kurtuldum, «Kırım» da kendime kârlı iş bulgum, Bu maksat uğrunda verdim çok emeki Bu sefer soydular beni Kazaklar. Atıldım yurdumun yoluna yayan Dayan ey dermansız dizlerim dayan, Sormayın; hayatım ıztırab dolu: Bir buçuk senede aşlım bu yolu. İlkbahar, evde kış buldum; Şimdi de Karımı alınmış büldum!.. Yerinden fırladı kadın ve erkek, Karısı sevinçli, kocası ürkek Sorğular: — Adın ne?. Evvelki şunları etti ilâve: Ne çare, geç döndüm fikrimden geri Çocuksuz yuvanın yokmuş değeri. “Tarla öz mülkise süren ırgadın, Kocanın mahıdır doğuran kadın!.. Bustular... Duyuldu bir kaç hıçkırıkı Gövdesi bir külçe, hayali kırık, Sessiz ağlıyordu çökmüş bir yana O eski sevgili, bu yeni ana. İlk koca doğrulup ona yaklaştı, kara teşkili “Gönen (Akşam) .— Şehrimiz Yenidoğan klübü avcılık kolu son günlerde #asiliyetini arttırmış, ürek avları tertibine başlamıştır. Yukarıki klişe bu sürek uzaklara gönderebilmektir. Yakın | aylarından birine iştirak edenlerden bir kısmını gösteriyor.