16 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

KO Bir Japon muharriri ingiliz sefirinin | masasına kocaman bir hançer bıraktı Domei ajansına göre bu bir takdir nişanesi imiş fakat muharrir, muayeneye sevkedildi Tokyo 15 (A.A.) — Revter ajansının muhabiri bildiriyor: «Japon muharri- ri Makoto Vatanabi bugün İngiliz sefirini ziyaret etmiş ve masasmın üstüne bir kadem uzunluğunda bir hançer koyarsak: sHususi mesajım budur.» demiştir, Domet ajansı, Vatansblin, İngiliz - Japon münasebetlerinin islâhı lehin- de sefirin gayretini takdir ettiğine bir kılıç kediye ettiğini bildirmiştir. Işarel olmak üzere Cragieye eski bir Ajans bununla beraber Vatanablin muayene edilmek üzere polis komiser- liğine sevkedildiğini ilâve etmektedir.? Tokyo 15 (A.A) — Reuter ajansımn muhabirine beyanatla bulunan Crai- fie, Vatanablenin kendisine Edene verilmek üzere ecdaddan kalma bir kılınç hediye etmiş olduğunu söylemiştir. Sefir, Vatanablenin şimdiki İngiliz - Japon münasebetlerinden memnun olmadığını, bu münasebetlerin iyileşeceği ümidini izhar ettiğini ilâye etmiştir. Ankarada resmi mahiyet-. te mali müzakere yoktur Yeni yapılacak Millet Meclisi binası projeleri Anadolu ajansı gazetelerde Jüri heyeti bugünden itibaren çıkan havadislerin mahiyetini izah ediyor Ankara 15 (A.A) — Son zaman- larda bazı matbuat haberlerinde, sirf bura mahafilile temas elmek veyahut vaziyeti yerinde mütalâa eylemek kas- dile bazı ecnebi resmi devairden, veya hususi şirket ve ticaret evlerinden günderilen zevatın bu ziyaretlerine bir nevi mali müzakere mahiyeti ve- rildiği, veya intaç olunmak üzere bu- Tunan işlere ehemmiyet atfedilmekte olduğu görülmektedir. Bu hususta resmi mahafilden aldı- | ğımız malümata atfen, bu ziyareller- den hiç birinin resmi bir mahiyeti ol- madığını, ve Sirf bir vaziyet mütalân- sından veyahut ticaret müesseseleri için mutat veçhile ticari teğkiklerde bulunmak imkânlarını telkikten iba- rel olduğunu sarahalle btldirebiliriz. Diğer taraftan bazı mühim banka larımız umum müdürlerinin şubat içinde Londraya gideceklerine dair gazelelerde intişar eden haber üzevine yaptığımız tahkikat, bunun da ayni veçhile bir temas tesisinden fazla bir şeyi istihdaf etmiyen bir seyahattan ibaret olduğunu e ei, Trak vapurumuz denize indirildi Merasimde Türkiye elçi deniz müsteşarı bulundular Berlin 15 (A, A) —D.N. B. bildiri- yor: Türk deniz işletmesi hesabına Erupp-Germania tezgâhlarında inşa edilmekte olan üç vapurdan ilki bu- gün merasimle denize indirilmiştir. 'Kordelâyi, Türkiyenin Berlin büyük elçisi B. Hamdi Arpağın refikası kes- miş ve gemiye «Traks adı vertimiştir, Merasimde Türkiye ekonomi Bakan- Jığı deniz müsteşarı B. Sadullah Gü- ney ile Türkiyenin Berlin deniz ata- şesi ve diğer Türk memurları hâzır bulunmuşlardır. 450 yolcu İstihap edebilecek olan «Trak: vapuru Marmaradea işliyecek- tir, p : Kaybolan kayakçının ailesine yardım “Ankara 15 (Telefonla) — Türk spor kurumu Uludağda kaybolan ka- yakçı Süleymanın ailesine nakdi yar- dımda bulunacaktır. Diğer taraftan ziraat enstitüsü talebesi aralarında 16 lira 42 kürüş toplıyarak Süleyma- nın ailesine vermiştir. B. Eden Londraya hareket etti Cannes 15 (AA) —B, Eden dün saat 18,40 da Londraya hareket etmiş- tir, Ankarada elma gecesi Ankara 15 (Telefonla) — Şehri- mizde bulunan Niğdeli gençler bir elma gecesi tertip etmeğe karar ver- m Elma gecesi önümüzdeki çalışmalarına ba başlıyor Ankara 15 (Telefor (Telefon) — Yeni yapı- dacak olan Büyük Millet Meclisi bina- s1 projelerini tetkik elmek için kuru- lan juri heyeti azalarından İsveçli profesör Tvar ile Hollandalı profesör Dudok ve İngiliz profefesör Robertson. şehrimize gelmişlerdir. Şimdiye kadar muhtelif milletlere mensup mimarlar tarafından Anka- raya 14 proje gönderilmiştir. Projeleri tedkik edecek olan juri heyeti müsa- bakaya iştirak etmemiş miiletlerin beynelmilel şöhreti haiz mimarların- dan mütekkeptir. Juri, yarın çalış malarıma başlıyacak ve iki hafta son- Ta ayıracağı üç projeyi hükümete tev- di edecektir. Bunlardan birinin ter- cihi hükümete aiddir. Ankara Şehir tiyatrosunun ilk temsili Antara 15 (Telefonla) — Ankara şehir tiyatrosu bu akşam Halkevinde ilk temsilini verdi. Mahmud Yesaris nin Piyer Veberden naklettiği Afacan piyesi muvaffakıyetle oynandı. Şehir tiyatrosunun ilk temsili An- karada büyük bir alâka ile karşılan- muştar, Tiyarto tamamile dolmuştur. Mançuriye inen Sovyet tayyareleri Japonlar, tayyareyi ve pilotları hâlâ iade etmediler Moskova 15 AA) — Tas ujansı-" nım Sibiryada Kabarovsk'dan aldığı bir habere göre, göçen İlkkânunde Mariçuıkoya inmeğe mecbur kalan ve Japon makamatı tarafından tevkif edilen Sovyet posla Layyaresi hâlâ iade edilmemiştir. Gerek tayyare ge- rek pilot ve yardımcısı Sovyet baş konsolosunun mükerrer protesto ve teşebbüslerine rağmen Harbinde mev- kuf tutuluyorlar, Pi Sovyet hükümeti, tayyare ile tay 1 yârecinin ve postanın İsdesi için şid- detli bir teşebbüste bulunacaktır, Filistinde memurları müdafaa tedbirleri Memurlar tabanca taşıya caklar, geceleri de sokağa çıkmıyâcaklar Kudüs 15 (A-A.) — Pilistindeki em- niyetsizilk neticesinde İngiliz makâ- matı devlet memurlarının himayesi için bazı tedbirler . almıştır, Halkla temasta bulunan her memurun ya- nında bir tabanca bulunacak ve me- murlar leyin mecbur olmadıkça dışarı çıkmıyacaklardır. Yeniden o Nablus'a İngiliz takviye , Kıtaatı gönderilmiştir. Pilistinin şark hududlarmdaki kontrol daha ziyade şiddetlendirilecektir, Diğer taraftan, çetelerin takibinde çok faydaları gö- Tülen polis ae sayası da İ GÜNÜN HADİSELERİ Tupanm nüfusu eskiden ne le şimdi ne vaziyette? Fransız muba; den Hubzet, Banle ve Boverat, «Fransuhin Di li x eser yazmış; mukaddemeşini G - Paris gazeteleri, bu mi rorlar m nüfusu 42 milyonda 0liş. Fakat indi Avr ilyon nüfus meveulke: Fransa'nın müftüsü, Büfusunun beşte biri bu nisbet 1800 de sekizde almdi de © 8 « inmletir. On yedinci asrın sonuna doğru, Fran- sa'nın nüfusu, bi devletlerin. Fransa'nız. Cermen imparatorhiğ Rusya'nın, İngiltere” na nisbetle üçle-birm “ 13 üdür. Eskiden biz Türklerin bütün Avrups'yı «Frenke sanmamızın sebebi de şimdi sn- Jaşılıyor: Meğer Pransırların nisbeti o ka- dar çokmuş ki ebemmiyetleri de ona gö- re büyükmüş. Esasen bu müfus kesifeti Fransa'nın o büyük inkulüplera, torluklara sahne olmasına sebebi miştir. Şimdi “bu çoğalan durmuştur. Hata durması bile, sıhhi esbab yüzünden haya- tın uzaması sayesindedir. Bu gidişe göre elli sene sonru Fransa nüfusunun 29 mil- yona düşeresi bile muhtemelmiş. Fakat bu yalnız Fransaya ald bir hu- simdi ise aneak et değildir. On dokuzuncu ası:dan itibaren, nüfus Lexposunun düşmesi di- Ber Avrupa devletlerinde de hizsulun- maktadır. Sanayi medeniyetinde İlerirmiş bütün büyük milletler, ihtiyarlık çağ ayak basmışlardır: Boyları uzamak şöyle dursur, kısalmağa bile Yüz tutmuştur. Avrupa'nın garp ve şimal memleketleri hep bu vaziyettedirler. Cenup ve gark Avrupasında hâlâ çoğalma devam ediyor. Almanya 1992*den !tibaren nüfusunu Y* »iden arttırmak yolunu bulmuştur. Fakat ası) insanlığın büyük pınarı olan Asya'da bir artış vardır. Bütün bu hadiseler şununla izah olu- nuyor: İusyyen bir medeniyet doğuvor, büyüyor, ihtiyarlıyor. Onun çerçevesi içinde de insanlık artıyor, Wba haline ge- iyor, sonya, tede, Ancak yeni bir inkılâp Jiyam ki, yeni- den canlanma olsun. Frarisizlar da bunu yapmak istiyorlar. Biz, büyük bir inkılâp geçirmiş olduğu- zay için, artmanız. bekleniyor, yea , Tanur Son dakika Fransız kabinesi B. Bonnet muvaffak olamadı, Sarraut'nun memur edileceği söyleniyor Parsi 16 (Akşam) —, Kabineyi tes- kile memur edilen B. Bonnet dün bütün gün siyasi ricalle görüşmüş- tür. Sosyalistler, mir kendile- rinden olmadıkça kabineye iştirâk etmiyeceklerdir. Kurulacak kabine Halk cephesi programını tatbik eder- se müzaheret edeceklerdir. B. Bonnet bazı güçlüklere raslâmıştır. Paris 16 (Akşam) — Sosyalist gru- pu, B. Bonnet kabineyi teşkil ederse bu kabinenin aleyhinde rey vermeği Kararlaştırmıştır.. Grup müstenkif kalmağı bile kabul etmemiştir. Paris 16 (Akşam) — B. Bonnet kabineyi teşkil vazifesinden vazgeç- mektedir. Bu sabah radikal grupile görüştüklen sonra reisicumhura ce- vahını bildireceklir. Sosyalistler B. Bopmet kabinesine girmediklen baş- ka bu kabineye müzaheret etmeği de kabul etmemişlerdir. Paris 16 — Kabineyi teşkile memur edilen B. Bonnet sosyalistlerin müza- beretini temin edememiştir. İhtilâf ma- | | | 1i meselelerden çıkmaktadır. Bu sebep-| le kabineyi teşkil etmekten vaz geçe- ceği ve bu işin eski Başvekil B. Sarraut'ya tevdi edileceği söyleniyor. Hariciye Vekilimiz önümüzdeki hafta Cenevreye gidecek Ankara 15 (Telefonla) — Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Arasın bu ak- şam İstanbul târikile Cenevreye hareket etmesi mukarrerdi. Fakat Fransadaki son hadiseler münasebe- tile konsey toplantısının 26 ikincikâ- nuna bırakılması üzerine Hariciye Ves kilimiz seyahatini bir müddet tehir : Altın ticaretini yalnız izinli bankalar yapacak Seyahate çıkacaklara döviz için kolaylık gösterilmesi diy (Baş tarafı birinci sahifede) nulmamış olmasından dolayı bir kısım hâlk ve bilhassa köylünün mutavassıt- ların hava oyunları yüzünden görmek- te oldukları büyük zararlar önlenmiş olmaktadır. Alman tedbirlere göre altın ticareti yalnız Maliye bakanlığınca izinli ban- kalar tarafından ifa edilecek, diğer ta- yaftan da kuyumcular, antikacılar gibi sanat sahipleri ve dişçiler gibi meslek erbabı da meslek ve sanatlerinin ge- | rekti altın alış verişlerini eskisi gibi serbesce yapabileceklerdir. Bundan başka kron veya masnu 0 lan allının alım satımı da tamamile serbes bırakılmıştır. 5 Köylünün ziynet altını Altın ticaretinin nizam altına alın- ması gibi çok şümullü ve esaslı tedbir- leri ihtiva eden bu çalışma köylünün ziynet altınma olan ihtiyacını da ehem- miyetle nazarı dikkate almış ve halkın bu husustaki ihtiyacını karşılamak ü- zere lâzım gelen hazırlıkları yapması- m darphane müdüriyetine emret- miştir. Darphanemizde basılacak olan ye- ni ziynet alınları bankalarımız kana- iile piyasaya avdet edecektir. Altın ti- careti yapan kimselerin yüksek fiat- lerle halkı aldatmalarımı ve zarara sak- malarını kalir diğer mühim bir ted- Köprü derdi Köprünün açılıp kapanma saati bir türlü halkın ihtiyacına uydurulamadı İstanbulun senelerdenberi şikâyet citiği hir derdi vardir. Bu dertten kurtulmak ne paraya, ne de'pula mü- tevâkkıftır. Küçük bir himmet bu- nu halle kütidir. Fakat ne hikmettir bilinmez, Belediye bu dertle bir tür“ Yü slâkadar olmamaktadır. Binlerce insanı şikâyete sevk eden, her sene bir çok kimselerin hasta- anmasına sebep olan bu derd köp- rü derdidir. Köprü geç vakit açılır, geç vakit kapanır. Bu yüzden erkenden işi ba- şında bulunmak istiyenler, mektep- leri uzakta olan mektepliler, bir ta- raftan diğer tarafa doktor, hasta nakletmek istiyenler çaresizlik için- de kalırlar, Köprü tamam yediye çeyrek kala kapanıyor. Bazan daha ziyade ge ciktiği de oluyor. Binlerce insan ayazda, yağmur, kar altında bekle. meğe mecbur oluyor. Tabii bunlar- dan bir kısmı hastalanıyor, Köprüyü bir saat evvel, yani tram- yayların, nakliye vesaitinin İşlemeğe başladığı saatte kapamak o kadar güç bir iş, yahut büyük bir masra- ia m mütevakkıfır ki buna bir türlü çare bulunamıyor? Belediye, herkesin geç vakit işi ba- şın gitmediğini, sabahları erken kalkan ve erken işi başında bulunan binlerce insan bulunduğunu düşü- nerek köprü meselesini halletmelidir, Et fiatlerini ucuzlatmak Ankara 15 — Et flatlerinin ucuzla- tılmaşı için tedkikler devam ediyor, 'Toptancılarla perakendecilerin alış ve satış vaziyetleri tanzim edilecek- tir, Bir kahveci yaralandı Dün gece Beyazıdda kahveci Ömer ile Sâdık adında iki kişi arasında para meselesinden kavga çıkıvıştır. Ömerin adamları kavgayı yatıştırmış, Ömer kahveye girmiş, kapi killdlenmişlir. Bir müddet sonra Ömer dışarıya çıkmak istemiş, kapıyı kilidi görünce camı kırmıştır. Bu sırada muhtelif yea bir de şudur: Alın ticareti yapacak kimseler bü- tün muamelelerini muntazam bir su- rette defterlerine kaydetmekle mükel- lef olacaklardır. Bu sayede devamlı bir konirol, normal olmayan fiat yüksel. melerini kökünden kaldıracaktır. Döviz hakkında kararlar Dış ticaret müvazenesinde pasif bulunduğumuz memleketlerden ge len ham maddelerle, seyahate çıka- caklara verilecek döviz hakkında da kolaylık gösterilmesi | esasına daya- nan tedkikler ilerlemiştir. Mükümet bu hususta tatmin edici hükümleri ihtiva eden kararlarını bugünlerde ilân edecektir. Küçük kredinin inkişafı için mühim bir kanun hazırlandı Küçük krediyi inkişaf ettirmek için hükümetçe hazırlanmış ve Kamuta- ya verilmiş olan kanun projesi alâ- kalı encümenlerce tedkik edilmiştir. Proje bugünlerde ruznameye alına yak umumi heyette görüşülecektir. Projenin kararlaşmasından sol bâhkanın kurulmasına ve çalı başlamasına aft olan husu çekleşlirilmesine başlanacaktır çök mühim teşebbüs ve tedbirler sa- yesinde küçük kredi meselesi en mü- salt ve verimli bir gelişme sahası bulmuş olacaktır, Otobüs işi Dişçi Avni Bayer de iki dava açtı Olobüs meselesi ortaya çıktığı Za“ man dişçi Avni Bayer, Ahmed Emin Yelmana bin lira verdiğini iddia et- miş, bu para 24 saat zarfında iade edilmezse mahkemeye mürâcaat ede- ceğini bildirmişti. Buna karşı Ah- med Emin Yalman, Avni Bayer adın- da bir adamı tanımadığını, bittabi bin lira aldığının aslı olmadığını söy- lemişti. o Hallâ Oo müddelumumiliğe müracaatla Avni Bayer öleyhinde cürüm tasnii davası açmışlı. Şimdiye kadar hiç bir teşebbüste bulunmamış olan oAvni Bayer, dün hukuk mahkemesine müracaatla bin lira hakkında bir dava açtığı gibi bir hakaret davası da açmıştır Yugoslav başve- kili Berlinde B. Stoyadinoviç parlak merasimle karşılandı Berlin 15 (A.A.) — B. Stoyadinoviç bu sabah Berline gelmiş ve istasyon- da mutad merasimle general Göring, von Neurath, Hariciye Nezareti erkâ- nı, Alman ordusu mümessiileri, Tür- kiye ve İtalya büyük elçileri, Yuna- nistan, Romanya ve Çekoslovakya el- çileri ve kalabalık bir halk kütlesi La- rafından karşılanmıştır. General Göring, tayyare alayından bir müfreze askeri selâm resmini ifa etmiş ve muzika Yugoslavya ve Al- manya milli mayşlarını çalmıştır, İstasyondan Adlon oteline kadar yollarda Berlin halkı, Yugoslav misa- firleri samimi surette alkışlamıştır. İngiliz sahillerinde şiddetli fırtına t Londra 16 (Akşam) — İngiltere- nin cenup sahillerinde çok şiddetli bir fırtına hüküm sürüyor. Rüzgârın süratı saatte 100 kilometreden fazla- dır. Tayyare seferleri durmuştur. Bİr çök vapurlar tehlike içindedir. Redenç zırhlısı ve Gloryos tayya- re ir ii ein