16 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA: Memleketimizin muhtelif yerlerindeki ucuz gıda maddeleri Bir yolcu anlattı: Ankaradan geliyordum. İstasyonda köylülerin, tavuklarını müşteriye ar- 7sttiklerini gördüm. Dört tanesini 110 kuruşa pazarlık ettim. — Ne kârlı şey, - diye düşünüyor» dum, - Bir tavuk 2741 hem de semiz, iü, Fakat vagona busiları canlı canlı almak olamazdı. Kestirip lokanta gar- sonuna saklılmağı düşündüm. Kül fet, zorluk aklıma geldi, Omuz silk- tim, almadan yürüdüm, geçtim. Eskişehire vardığımız zaman ayni cesamette tavukların 20 şer kuruşa ol- duklarını görmiyeyim mi? Hindi ise 70 e! İstanbul'da bu derece kocaman- ları 120 den aşağı alınamaz. Afyona geçtiğim zaman kaymak flatinin 50 « 60 olduğunu öğrendim. İstanbulda 120 - 140 hattâ bazı Tüks dükkânlarda 180 dir. so“ Beş'on saat arası olan, demiryolile de biribirine bağlı bulunan noktalar arasında bu derece fint farkı olması neyle izah olunur? Düşünmeli ki, halk ticaret biletleri de vardır. Bir çok kimseler, işsizlikten şikâyet edip du- racaklarına bu gibi Tırsatlardan niçin istifade etmezler? Bu tarz küçük ti- *caretler yalnız kendilerinin değil, köy- lünün de, müstehlikin de faydalan- masına sebebiyet verecektir. se. Denecektir ki: — Biri gitse de «madem burada ta» vük 20 kuruşa imiş, verin 300 çifti» dese bulamıyacak. Zira, kümes hay- yanlarını böyle yok buhasıma rze- denler, sikışmış köylüleriir. Bunlar, günlük ihtiyaçlarını temin için ev eşyasını satmağa mecbur kalmış şe- hirliler gibidir, Yoksa, böyle vâsi ve hazır bir piyasa yoktur. Fakat bu gibi şehirliler için de Be- desten, Bitpazarı gibi, teşkilât yapıl. mıştır. Demiryolları mıntakasına ve vapur uğraklarına malını. arzeden köylülerin sattıklarını muvafık fiat- lerle şehirliye ulaştırmak için — Şir- ket mi olur, müteşebbislerin ferdi ça- Tışması mı olur, devlet nakliyalına bağlı bir satış kooperatifi mi olur — | her ne olursa makul bir cihaya Tüzum vardır, Müstahsil de, matavassıt ta, müs- tehlik te bundan istifade eder, Yoksa, Eskişehir'de tavuk 20 kuruş, İstan- bul'da 50 - 60!.. Mantıksızlığın, bece- riksizliğin, milli kayıbın bu derecesi- ne can dayanmaz! Dahili turizm. Âlâ, biraz turizme çikarsak... “.. Memleketimizin kıymetini bilelim! Almanya'daki iaşe ofisi, Alman ev kadınlarına hitaben bir beyanname neşretmiş: «Naziler, ellerinden gele- ni yapıyorlar; fakat memlekette bir gıda meselesi, meselelerin en mühim- mi olarak durup duruyor. Ev kadın- ları Almanyanın istihsal ettiği mağ- delere göre yemek listelerini tanzim etmelidirler.» diyer, Bu beyannameye göre; «Patates kâfi miklarda mevcuttur, Gadanın esasını teşkil etmelidir. Buna mukabil ekmekten, bilhassa beyaz ekmekten tasarruf eylemeli, (Esasen bir kaç aydır Almanya'da satılmaz ol- muştur, Almanya'nım toprağı bü mah- sule elverişli değildir.) «Bt ve domuz istihlâkini azaltmalı. dır. Albümin ihtiyacmı yoğurtla, ba» lıkla, bilhassa tuzlanmış ringa balı. gile tatmin etmeli, «Mevsimlere göre Alman sebzeleri kâfi miktardadır. Bilhassa - harbde rağbet gören şalgam lühnasını bol bol kullanmalı. «Yağı asgari derecede az sarfederek, onun yerine marmelât yemeli, Yu. murtayı az istimal etmeli» ... Malları da Bizim yukarda tasvir edilen vaziye- timizle bu vaziyet arasındaki farka bakınca, Otobüs hatları Belediye yeni müracaatları reddetti Şehrimizde, mevcudlara ilâveten otobüs hatları işletmek için, Belediye- ye yeni müraca'tler yapılmıştın Bu müracaatleri tedkik eden Belefiye, şehrin bugünkü vaziyeti itibarile ye- ni hatlar lesisine imkân görmediği gibi mevcud hatlara da yeni arabalar ilâvesini muvafık görmemiş, butün bu müracaatlari reddetmiştir. Belediye, otobüs imtiyazını bizzat Kullanıncıya kadar, yeniden hiçbir hat tesis etmiyeceği gibi, araba sayı larmı da artırmıyacaktır. Bugüne kadar otobüslerin hareket ve muvasalat saatleri gayrı munta- zamdı. Belediyece ittihaz edilen ka- zara göre, dünden itibaren olobiisle- rin hareket saatleri tanzim edilmeğe başlanmıştır. Bunun için her otobüs arabasına, arabaların hareket dakika ve saatlerini gösteren bir cedvel ko- nulmuşlur, Muayyen saa ve dnikaka gelince araba dolsun, dolması tam zamanında kalkacak, zamanından evvel ve sonra hareket eden otobüsler teczlye edilecektir. Yeni Tünel hanı Vali, bu meseleyi Nafia Vekâletile halledeck Tünel şirketi mukavelesi mucibin- ce Galata tarafında yaplırmağa mec- bur bulunduğu ikinci Tünel hanı için | Nafia Vekâlelinin tespiti üzerine bir plân yapmış ve tasdik edilmek üzere belediyeye vermişti, Fakat belediye, plânın yapı kanununa muvafık ol- madığını bildirmiş, binanm yapıla” cağı sokağın genişliği çok dar oldu- ğu için istenilen irtifa binaya veri- lebilmesi için civarda bazı istimlük- lere lüzum göstermişti. Diğer taraf- dan Nafia Vekâleti de binanın yapıl- masında bilhassa israr ettiğinden "Tünel şirketi şürayı devlete müracaat etmiş ve meselenin halini istemişti, Uzun z4manlardanberi sürüncemede kalan bu meselenin kati olarak halli için Ankarada bulunan vali ve bele- diye reisi B. Muhiddin Üstündağ Na- fia Vekâleti ile temasta bulunacak ve verilecek karar şirkete tebliğ edi- leceklir. Bu karar kati bir mahiyet alacaktır, Gıda maddeleri 1925 kilo don yağı, bozuk birçok kurabiye ve pasta imha edildi Eminönü zabıtası; omıntakasında yağ imalâtile iştiyal eden müessese- eri sıkı bir kontrola tabi tutmaktadır. Bu cümleden olmak üzere dün; muhtelif müesseselerde kullanılması meronu olan 1925 kilo doryağı ele ge- çirmiş ve kâmilen imha olunmuştur. Bu müesseseler sahiplerine ayrıca Belediye, ileride yapacağı #4“ fall caddeler için bir tecrübe mahiyetinde olmak üzere Yeni- cami önünden İş bankası önüne kadar kısı bir mesafeyi Asfalt ile döşedi. Bu asfalt cadde, yapıla 2-3 ay geçmediği hal- de, biri Kemer altında, diğeri de İş bankasının Mahmudpaşaya giden kısmın müntehasında İki yerden bozulmağa başladı ve bü- 7 gedikler açıldı. Bu gedikler tamir edilmediği cihetle, günden güne büyüyor. Vaziyet bu şekil- de devam ederse bir kaç ay son- ra bu asfalt caddeden eser kal miyacaktır, Belediyeden bozulan kısmı der- hal tâmir ettirmesini dileriz. Müstahdemin idarehaneleri İş daireleri bu müessese- leri teftişe başladı İş dairesi müstahdemin idarehane- lerinde tedkiklere başlamıştır. Bunla” rın hesapları ve muamele tarzları üzerinde tedkikler yapılıyor. İş bul- mâ bahanesile işsizin biriktirmiş ol- duğu birkaç parayı kandırıp alanlar hakkında takibat yapılacaktır. Ted- kikgl sırasında bu gibi yolsuzlukları görülen müstahdemin idarehaneleri derhal kapatılacaktır. Üçüncü bölge âmirine sed kararı için selâhiyet veril miştir, Bu gibi yerler aynı zamanda müddelumumiliğe. verilecektir; - — Diğer tarafdan son zamanlarda bazı kimseler iş dairesi üçüncü mm- taka âmirliğine müracaat ederek iş bulma büroları açacaklarını: bildir- mişlerdir. Bunların müracaatları red- dedilımiştir. Çünkü iş kanunu hüküm- lerinden olarak İşsizlere iş bulma ime- selesini devlel üzerine alacak çok ge- niş bir teşkilât meydana getirilecek- tir. O zaman hâlen faaliyette olan iş bulma yerleri de kapatılmış buluna» caktır. Devlelin kuracağı teşkilât vilâyet lerden başka kaza ve hattâ nahiyele- re kadar uzunacak, oralarda da birer Bir eroinci kumpanyası yakalandı Kaçakçılık bürosu memurları evvel- ki gün Tavukpazarında eroin sa tan ve kullanan bir şebekeyi yakala” ar. Bunlar, Halid, Hüsam, Seyfi, Mu- hiddin, isimlerindeki erkeklerle Şazi- ye. Melâhat, Saime, Suzan isimlerin- deki kadınlardır. Kaçakçılık bürosu bunları mahke- meye vermiş, Saime İle Hüsam tevkif edilmişlerdir, Zorlu kadın şiddetli para cezaları tarhedilmiştir. Bundan başka Beyoğlu zabılası da, muhtelif pasta imalâthanelerini kon- trol etmiş, sıhhate muzir olduğu gö- rülen 121 kurabiye, 85 çörek ve 135 pasta imha olunmuştur. İstanbul hâkimleri arasında tayin ve terfi Adliye Vekâleti tarafından adliye memurları arasında yapılan yeni ter. fi ve tayinler meyanında İstanbul hâ- kimleri arasında da bazı değişiklikler olmuştur. Bu arada, Üsküdar müdde- iumumisi B. Tahsin Erten terfien Ri- ge ceza hâkimliğine, Ezine müddefu- mumisi B, Cevad Şetvat kırk lira ma- aşlı İstanbul âzalığına tayin olun- muşlardır. İstanbul müddelumumi muavinle- rinden B. Ahmed Remzi Berkmen ile İstanbul sulh hâkimlerinden Behçet Kocasını döven Zekiye mahkemeye verildi Polis; dün bir kadını; kocasını a- damakıllı dövmek suçundan yakala» mış ve muhakemeye göndermiştir. Bu kadın; Unkapanında Hacıkadın ma- hallesinde oturan bayan Zekiyedir. Zekiye; evvelki akşam kocası Hüse- yin Yilmazla-bir para meselesinden münazaaya koyulmuş ve bu münazaa kısa bir zamanda büyümüştür, Nihayet iş kızışmış ve Zekiye, Yıl- mazın üzerine atılarak adamakıllı döv- müştür. Yılmazın feryad ve istimda- dına konu komşu yetişmiş, güçlükle bayan Zekiyenin elinden kurtarıla bil” miştir, Hüseyin Yılmaz; doğru polis kara- koluna giderek başından geçen vakayi anlatmış, bunun üzerine kadın yaka- Çoğu taşradan : yeni . gelenlerdir Son zamanlarda bazı işsirler iş dâiresi üçüncü bölge âmirliğine baş vurmağa başlamışlardır. Şimdiye ka- dar âmirliğe müracaat edenler yüzü geçmiştir, Bunların hemen hepsi Ka» radeniz havalisinden İstanbula yakın zamanda gelmiş kimselerdir. Öğrenii- diğine göre bazı şirketler de bu gibi kimselere artık iş verinemek mecbü- riyeti karşısında kalmışlardır, Bunun da sebebi şudur: Karadeniz havalisinden İstanbula gelen bir kimse şirketlerin veya mües- seselerin yerinde bir-iş bulunca kö- yüne mektub yazmakla ve İstanbul- da iş bolluğundan bahsederek ne ka- dar akrabası ve arkadaşı varsa bura ya çağırmaktadır. Köydeki işini bıra- kıp daha çok kazanmak hülyasile İs- tanbula gelenler seneler geçtikçe O kadar çoğalmıştır ki, nihayet bunla- Ta verilecek iş kalmamış ve müracaaf- Tar reddedilmeğe başlanmıştır, Bun- Jar İstanbulda iş bulamayınca bele- diyeye müracaat edip allelerile bera- ber köylerine gönderilmesini istiyor- lar. Alâkadarlar, bu gibiler hakkında bir tedbir düşünüyorlar. Fenerler idaresi Dünden itibaren Deniz Banka geçti Fenerler idaresinin santın alınması hakkındaki kanun Deniz Banka bil- dirilmiştir. Dünden itibaren Fenerler idaresi de Deniz Banka geçmiş bulu- muyor. Fenerler idaresi, Tahlisiye ile birlikte çalışacaktır. Bu itibarla Tah- Hisiye müdürü ile Deniz ticaretmüdü- rü B. Müfid Deniz dün Fenerler ida- rTesine giderek devir işlerine başlamış- lardır. Bu meyanda Deniz ticaret müdü- Tü B. Müfld Deniz'in reisliğinde üç kişilik bir komisyon seçilmiş ve ko- misyon dünden #tibaren çalışmalara başlamıştır. Fenerler idaresi müdrü- lüğüne B. Yusuf Ziya Kalafatoğlu tayin edilmiştir. Fenerler idaresindeki memurlar bermutad vezifelerine de- vam edeceklerdir, İdarenin bir echebi olan eskil müdürü vazifesinden uzak- Jaşmıştır. Türk tiyatrosu Selâmi Sedes Eminönü Halkevinde bir könferans verecek günü akşami saat 17,30 da Eminönü Halkevi salonunda Türk tiyatrosuna dair konferans verecektir. Selâmi Sedes bu konferansında Türk! sahnesinin 1869 dan 1938 ya kadar ge- çirdiğii istihaleleri, Güllü Agopdan Manakyana kadar geçen zamanı, Ma- nakyan tiyatrosile, Donanma cemiye- ti Liyatrosu arasındaki farkları, meş- rutiyetteki tiyatro havesini, o devirle Tin tiyatro mefhumunu tahlili Darülboday'in nasıl kurulduğunu izah edip. İstanbul Şehir Tiyatrosunun on senelik mesaisi üstünde duracak” tar. 1869 dan beri Türk sahnesini dil, mevzu, teknik bakımından olduğu gi- bi meydana koyan, bugünkü tiyatro- muzun İckümül seyrini adun adım ta- kip ederek inceliyen ( konferanscının. sözleri gerek edebiyat ve gerek tiyat- To tarihlerimiz için çok yararlı ola caktır, Konferansı herkes dinliyebilir, Frangın vaziyeti biraz düzeldi Fransiz frangı dün biraz düzelmiş- tir, Fransız parası Londra borsasın- da bir İngiliz lirası karşılığı evvelki gün 15237 rant Dün JS0AT a Sahife 8 İSTANBUL HAYATI Evlâd muhabbeti Adliyenin üst kat merdiveninin son basamağında derin bir nefes alarak duvara yaslandı. Elindeki paketi td la münakaşa ediyor: — Oğlum, para ile götürecek değil misin? Niçin inad ediyorsun, Tatlıdır bu, geç kalırsa bozulur, On kuruş, bir ş ;