16 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

16 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

SERBES SÜTUN: Ayni hatayı tekrar mı işleyeceğiz? Gol vasatisi hakkında tanınmış sporcu ve spor yazıcılarımızdan. Ülvi Xenaldan aldığımız yazıyı aynen neş- Tediyoruz: Milli küme için yapıla İstanbul birinciliğinde Güneş, Fenerbahçe ve Beşiktaş takımları aynı puanı aldi- lar. Bunların içinden birinciyi ayır- mak için dünyanın her yerinde kul- lanılan gol vasatisi sistemi tatbik edildi ve birinciliği de Güneş kazandı. Bu sistemin tatbikine Beşiklaşlılar itiraz etmişler, Aynı pusnı alan klüp- lerden biri olduğu için Beşiktaşlıla- rın bu mevzuu konuşmak belki hak- Jandır. Fakat, Güneşin muvaffakıyetini çekemiyenlerin ön safına geçen Os- man Müeyyed Binzetin meşriyatına bir türlü aklım ermiyor. Çünkü Osman Müeyyed Beşiktaşlı değil Gülatasaraylıdır, Galatasaray da dördüncü olduğu için Osman Mü- eyyedin bu mevzula maddi hiç alâ- kası yoktur. Bu zat, daimi spor mü- harriri de değildir ki, ortada yenil miş bir hak vardır diye kaleme sarıl- mış olsun! O halde... O halde akla iki nokta geliyor: Ya, Beşiktaşın avukatlığını yapmak suretile, bir zümre namına veya şah- #en Beşiktaşlılara hulüs çakmak.. Yahud da, her hangi bir vesile bularak Güneşe karşı çekememezlik- lerini izhar etmek!... Osman Müeyyedin gol averaj sis- teminin o memleketimizde tatbikini keyfi bulan son bir yazısı Son Posta gazetesinde çıktı, Osman Müeyyed, memleketimizde spora pek geç başlandığını ve beynel- milel kâidelerin tatbik edilmediğini yazıyor. Bu satırlar Osman Müeyyedin ha- kikatt bilmediğini ifade ediyor. Çün- kü spora memleketimizde bir çok yerlerden evvel başlanmıştır ve bey- nelmilel bütün Kâldeler tatbik edil- mektedir. Osman Müeyyed, aynı yazıda, bun- dan üç sene evvel, Galatasarayla Fe- merbahçenin aynı puanda oldukları için tekrar karşılaştıklarını ve daha bâzı klüplerin aynı puanı aldıkları zaman birinci ve ikinciliklerini tayin için (gol vasalisine) müracaat edil mediğini söyledikten sonra bu defa bu sistemin tatbikini keyfi bir hare- ket buluyor. Birkaç satır aşağıda da Gol averajın senelerdenberi İngil- terede tatbik edilen bir usul olduğu- nu da itiraf ediyor. Demek ki, iki takım aynı puanı al- dığı zaman gol averaja müracaat edil- mektedir. Fakat bizde bundan üç 86- ne evvel bu kaide hatırlanmamış, ta- kımlar tekrar okarşılaşlırılmış. Yani kaideye muhalif hareket edilmis, Eğer bundan üç sene evvel, Gala- tasarayla Fenerbahçe şampiyonluk için tekrar karşılaşmışlar ve gol vasa- tsi akia gelmemişse, bu, o zamanki Galatasaraylı idarecilerin ya hakla- rını ihkak etmek için beceriksizlik gösterdiklerini yahud da gol vasati- sini bilmediklerini ispat eder. Bir defa yanlış hareket edildi diye ilelebed uynı hatayı inad ve israrla işlemekte devam mı edeceğiz? Böyle saçma inad olur mu? Ortada muayyen, müsbet ve her yerde tatbik edilen bir kaide durur- ken, biz falan tarihte yanlış bir iş gördük artık dönemeyiz mi diyece- ğiz? * Zararın neresinden dönülürse kâr- dır derler. O zamân yanlış harekel edilmiş, bugün hatşmızı anlamış ve bu yoldan dönmüş bulunuyoruz. Bu- na teşekkür etmek ve memnun ol- mak lâzımdır. Osman Müeyyed kaidelerin klüple- Te tebliğ edilmeden tatbik edilemiye- ceğini söylüyor. İngilterede oynanan futbolün, hendbolü, penaltısı, avutu klüplere tebliğ edilmeden tatbiki ka- bul ediliyor da, gol averajı neye şa- yanı kabul görülmüyor. Şampiyon olan takım (Günes) dir diye mi? Osman Müeyyed yazısını: (Bizde temerküz etmiş bir sistem yoktur. Bunu her dakika ve her sa- niye istediğimiz gibi değiştiriyoruz. Ya her spor için tamamı tamamına beynelmilel umumi Kaide ve ölçüleri tatbik edelim. Yahud bünyemize gö- re kaideler koyalım. Fakst kaideleri değiştirmiyelim) diyor. Günesin gol averaj sistemile şampi- yon olması üzerine ortaya böyle bir fikir atmak, şümullü bir mugülalar dan başka bir şey değildir. Çünkü futbol bizde beynelmilel ka- valde göre oynanmakladır. Üç sene evvel yanlış ve keyfi olarak tatbik edilen şampiyonu tefrik elme şekli yerine bugün beynelmilel bir usul tatbik edilmiştir. Binaenaleyh orta- da bir terakki mevcuddur. Buna memnun olmamız icab eder, Ulvi Yenal Dün B. takımları aralarında yapılan lig maçlarında Fenerbahçe Beykozu 10 - Güneşi 2 8 takımları arasında yapılan lig maçlarına dün Taksim ve Beşiktaş atadlarında devam edilmiştir. Tak- simde Fenerbahçe Beykozu 10-1, Beşiktaş stadında İstanbulspor Gü- eşi 2 - 1 yenmişlerdir. TAKSİM STADINDA: Fenerbahçe - Beykoz: 10-1 (7-1) Fenerbahçe: oNecde - Orhan, Hu- yati - Enis, Necdet, Cevat - Naci, Şaban, Muzaffer, Semih, Orhan, Şeklinde çok kuvvetli bir kadro ile çıktılar. Oyun tamamen Fenerbah- çenin hâkimiyeti altında geçti, 6 ncı Hakikada © Muzaffer (o Fenerbahçe- nin ilk sayısını yaptı. Bir kaç dakika sonra Necdetin bir hatasın- dan istifade eden Beykozlular bera- bere sayısını yaptılar. Bundan son- ra Fenerbahçe tekrar hâkimiyeti ele alarak sırasile Şaban, Muzaffer, Sa- ban, Naci, Şaban, Muzaffer vasıla- dile sayılarını yediye kadar Çıkardı. İkinci devrede Fenerbahçe antrenö- rü takımında münasebetsiz bir de- ğişiklik yaparak Muzafferi sağbeke, Hayatiyi ortahafa ve Necdeti de mer- kez muhacim mevkiine aldırdı. Bu yersiz tadilât dolayısile Fenerbahçe- nin oyunu bozuldu. Bu devre penal- tadan ei Rae Necdet birer - asri 1 Istabulspor 1 yendiler gol yaparuk Fenerbahçenin $ ni ona kadar çıkardılar, Feneri ali. den Şaban ve birinci devre sentrfor oynadığı müddetçe Muzaffer, Enis güzel oynadılar. İçlerinde bir kaç da birinci takım oyuncusu bulunan Bey- kozlular hiç bir mevcudiyet göstere mediler. BEŞİKTAŞ STADINDA: ——— Güneş - İstanbulspor: 2-1 (1-0) Sahaya bidayetle on kişi çıkan Gü: neşliler zaten sakat olan Danişin tek- Tar sakatlanması yüzünden dokuz kişiye düştüler ve bir çok birinci ta- kım oyuncularını oynatan İstanbul sporda maçı 2 - | 2-1 1 kazandı. Barutgücü ücü alanında bu haftaki maçlar Kadıköy Halkevi Kızıltoprak 2 Ko.lu spor kolunun A ve B takımlarile Ba- rutgücünün A ve B, Bakırköy Rum takım Barutgücü genç takımları 1 yapılacaktır. Sümer Spor Klübünden Klübün esas niramnamı bazı mad- delerini tadili ve diğer örüşül- mesi için 23/1/928 Pazar £ tl4 de Kocamustafapaşa ocaddesinde C, H. P. Bamatya Kamunu binasında fevkalâde bir kongre yapılmasına karar verilmiş olmakla kayıtlı üyelerin gelmeleri önemle ra Bugünkü sper hareketleri Kır Benli E 5 i Sabahleyin saat 9,30 da Şişlide. Beşiktaş stadında: 1 — Anadolu - Galata Genç- ler şild maçı, Saat 9,30 da. Ha- kem B. Adnan Akın. 2 — Ortaköy- Akınyurdu şild maçı, Saat 11,15 de, Hakem B. Ahmed Adem Gögdün. il 3 — Hildi - Beylerbeyi şild ma- çı. Saat 13 de, Hskem B. Nuri Bosut. 4 — Anadoluhisar - Davudpa- şa şild maçı. Sant 1445 de Ha- kem B, Bürhan Atak Taksim stadında: Güneş - Beşiktaş Tayyare ku- pası dömifinal maçı. Saat 15de.$ ) Hakem B. Sami. Çoban Mehmed deresi Kiymetli güreşçi güreşçimize ev alınması için yardım edilecek Milf güreş takımımızın en eski ve en namdar güreşçisi Çoban Mehmedi bir ev sahibi yapmak maksadile Şe- hir tiyatrosu artisilerinden Hazım, Vasfı Riza, gözelemiz karikatüristi Cemal Nadir Güler, Naşid, Muammer ve bâyan Muzaffer 'şubatım sekizinci sah günü akşamı Şehzadebaşındaki Turan tiyatrosunda bir müsamere tertip etmeği kararlaştırmışlardır. Hayatını hiç bir menfaat bekle- meksizin spora vakfeden ve her git- tiği memlekette, ecnebilerle yaptığı her temasta milletimizin ve bayrağı- mızın şerefini yükselten Çoban Meh- med çok mütevazi bir hayat sürmek- tedir ve milli sporumuz olan güreşin sevilmesinde ve yayılmasında en baş- ta gelen insanlardan biridir. Halkın kalbinde haklı olarak yük- sek bir mevkii olan Çoban Mehmedin çoktan hak ettiği maddi mükâfatın geciktiğini gören sünatkârlarımızın giriştikleri bu teşebbüs her Larafta sevinçle karşılanmıştır. Çoban Mehmedin şerefine tertip edilecek müsamerede Hazim ve Vasfı Riza gazetemizin kıymetli kârikatü- risti Cemel Nadir Gülerin yâzdığı «Amca bey» isimli komediyi oynıya- caklar, bayan Muzaffer Çağlıvanın iştirakile bir musiki faslı yapılacak, 'Naşid ve Muammer de bir komedi temsil edeceklerdir, Kazandığı zaferlerle göğsüm kabartan mütevazı ve İyi adam Ço- ban Mehmedi bir ev sahibi yapmak maksadile tertip edilen bu kayırhah teşebbüse halkımızın da candan işti- rak edeceğine şüphe etmiyoruz. Voleybol turnuası Beyoğlu Halkevi spor şubesi baş- kanlığından: 1 — Evimiz tarafından tertip edi- len Voleybol tumuvalarının final maçları 16/1/938 pazar günü yapıla- Sir — Çelik kol — İtalyan-mektebi Bi üne! nf) saat: 15, Hakemler; Grodeski, Todori, Penâo ve Moris, sınıf) saat: 16. Hakemler: İ rasi, Penso ve Moris, İ o 4 — Beyoğlu Halkevi - Rabert Ko- Naili, Ça- ler: 'Toledo, Todori. Saat; 17. 3 — Haydarpaşa - Mübendis (2 nci leş basketbol 1 inci takımlar. Hakem 5 — Eyüp - Mühendis (2 nci sınıf) 21/1/938 cuma saat; 17,30 (Voleybol) finali. Hakemler; . Mikellini, 'Todori, | Pm sabri leader A SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, ikübas hakkı mahfuzdur Tetrika No, 75 4 Zaimis Girid komiserliğine tayin ediliyor, Girid bir istikraz yapıyor Prens Jorj 1906 eylülünde adadan infikâk etti. Milis ve jandarma teşkilâtı için Yu- nanislandan zabitler celbediliyordu. Prens Jorj adadan çekilince devletler Yunan kralına bir cemile göstermiş- lerdi: Girid yüksek komiserliği her defa münhal olunca Yunan kralı Giridi himaye eden devletlerin elçilerile mah- remanc müzakertden sonra bir nam- zed gösterecek ve intihabını resmen devletlere bildirecekti; devletler de bu inlihabı tasdik edince padişahı «ha- berdarı edeceklerdi. Bu imtiyaz ile Yunan kralı adadaki nüfuzunu tak- viye eylemek fırsatını bulacaktı. Bu da ilhak yolunda yeni ve büyük bir adımdı, Zaimis bu suretle ve 100,000 frank tuhsisaf ile Girid yüksek komiserliği- ne tayin olunmuştu. Giridde bir istikraza lüzum gürülü- yordu. Zaimis on bir milyon altınlık istikraz müzakeresine girişti. Yunan zabit ve küçük zabitleri Girid milisi- nin, jandarmasının kumandasını de- ruhde ettiler, Ada iltihaka her nok- tadan hazırlanıyordu. Müslümanlar hicret, ediyorlardı. Zalmis beş senelik müddetinin (1906 - 1911) iltihaka doğru son mer- hale olduğunu söylüyordu 1907 senesi Zalmisin idaresi #ltın- da gürültüsüz geçti. 1908 mayısında bir milis isyanından sonra beynelmi- el kuvvetlere mensup zabitler adada Avrupa askerine lüzum kalmadığını bildirdiler, Devletler adayı tahliyeye İ karar verdiler ve bunu Girid hükü- metine tebliğ eyledijer. 1908 temmuzunda tahliyeye başla- nacaktı. 1909 temmuzunda ikinci tertibe kalan asker kıtaları çekilecek- ti, 1909 ağustosunda adada ecnebi askeri kalmıyacaktı, Bu tarihte Girid- liler artık başlı başlarına kalacaklar. dı. Giridin resmen Yunanistana ilti- hakı şark meselesi ateşini körükliye- cek bir hâdise addolunduğu, Yunanis- lerini tavizler istemeğe sevkeyliyeceği için hâmi devletler bunu ancak padi- şahın hükümranlık haklarını adadan birer, birer kaldırmak, bunu filiyat ile tedricen emri vaki şekline getir- mek yolunu tutmuşlardı. 1908 de 23 temmuz Jön Türk inkılâ bı üzerine Bulgaristan istiklâlini ilân, Avusturya Bosna - Herseği ilhak ey- ledikten sonra Giridliler artık sabre- demez, tutulamaz hale geldiler. Yüksek Komiser Zaimis 3 teşriniev- vel 1908 de mezuniyet şeklinde Atina- ya gitti. Hanyada on bin kişilik bir içtimada adanm .Yunanistana iltihakı. ilân edildi, Girid hükümeti de bu yolda verdiği karsrı toplar attırarak umuma İlân etti, (7 teşrinievvel) - Teşrinlevvelin on ikisinde Girid meclisi iltihakı tas- dik etti, n Bir gün sonra da altı kişiden mü- rekkeb bir iera Komitesinin adayı kral Jorj namına muvakkaten idare etmesine karar verdi. Venizelos dahi bu komitede dahil bulunuyordu. Yunan hükümeti ne vakit adanın idaresini deruhde eylerse komitenin vazifesi de o zaman kendiliğinden bi- tecekti. bir telgrafname çekildi: (Fevkalâde surette toplanan Giriğ mebuslarınm adanın istiklâline, ây- rilmaz bir cüzü ölmâk üzere meşruli Yunan krallığına iltihakına, adayı İş” gal ve idareye davet edilmenize karar verdiklerini arz ile meclisimizin bu kararını kabul buyurmanızı istirham eyleriz.) Adada Yunan kanunu esasisi Girid teşkilâtı esasiyesi yerine ikame edil- di. Memurlar adayı Yunan kanunla- rile idare edeceklerdi! Girid sancağı yerihe binalar üstünde Yunan bay- Takları temevvüc etti, Zalmisin nişa- nelerini taşıyan pullar üzerine Helles ve Yunan eri damgaları vuruldu, tandan başka bütün Balkan hükümet- Teşrinlevvelin on beşinde Girid mec- lisi namına Yunan kralına su mealde kralına sadakat yemini ettiler; mah- kemelerde hükümler krul Jorj namına verilmeğe, ilâmlar temyizen Atinaya gönderilmeğe başlandı. Devletler bu tehalük karşısında pek gevşek dav- randılar. Hattâ müslümanlara taşkın» lık yapılmazsa Giridlilerin milli emel. leri hakkında Babiâli ile müzakereye bile girişebileceklerini bildirdiler. Hâmi devletler konsolosları tarafın." dan Girid icra heyetine verilen bir nolada şöyle denilmişti. e (Giriddeki hâmi devletiör adanın Yunanistanla birleşmesini Türkiyeye karşı taahhüd- ler ulna giriniş olan devletlerin mu- vafakatlerin& yiütevakkı! farz ve tah- min ederler; Bünunla beraber şayed adada ümnü #sâyiş muhafaza olunur, müslümanların selâmeti tahtı temine almırsa o vakit devletler bu mesele- nin Osmanlı Ylâkümetile müzakeresi hususunu kömüli Bayıralıl ii der- piş edebilirleriy? “1 Bu (şimditmüslümanları dokun- mayın; istediğiniz de olur) demekten başka bir şey değildi. Htihad ve Törakki hükümeti ada- da padişahınhükuku hükümranisi- nin devamm iltizam ediyordu. Abdülhamid Zamanında halk farkı- nu hiç varmadan bu haklar azaltıla, azaltıla işle pamuk ipliğinden bir bağ batine getirilmişti Fakat meşrutiyet devrinde gazeteler serbestti. İttihad ve Terakki hükümeti Girid üzerinde Abdülhamidden kalma bu itibari hâ- kimiyeti olsun muhafaza etmek isti- yordu; Bosna, Hersek, ve Bulgaristan hâdiselerinden sonra bunun da ziya- mı harici haysiyet ve şerefi, dahili emniyeti için pek muz'r görüyordu. Girid müslümanlarının perişan ve ze- bun hallerini. yaza, yaza gazeteler Türk efkârı umumiyesinde adanın Yunanistana iltihakını tanımağa hiç te müsaid olmıyan bir cereyan uyan dırmışlardı. . ” — geçi “Girid bizim Ganımız! v Feda olsun kanımız! Şarkısı o ilerde herkesin, şehir- inin ve köylünün ağızlarında dolaşıp duruyordu. Kâmil paşanın yerine geçen Hüse- yin Hilmi paşa kabinesi uzun müza- kerelerde bulunuyor, kati bir hattı hareket ittihaz edemiyordu. İttihad ve Terakki cemiyetinin kuvvet mer- kezlerinden biri olan Manastırda ce- miyet vilâyet heyeti merkeziyesinin çıkardığı «Neyyiri Hakikat» gazeteler arasında Girid hakkında efkâri en ziyade tahrik evlemekle temeyyüz ey- Yiyordu. >< Bosna ve Hersek, Bulgariâtarı 'me- £“'elerinden bir de Girid işinin © yle ortayi Atılması akıbeti vahim gösteriyordu. Girid Yunanistana iti hak edince Sisanı adası ne güne durâ- caktı? İngiltere işgali altında bulu- nan Misir ile Kıbrısı ilhak etmiyecek miydi? Fransa Suriyeye, İtalya Trab- Yusgarbe ve Bingaziye el atmıyacak mıydı? Meşrutiyet Osmanlı devleti için bir çöküntüyü mü intac eyliyecekti? Ka- nunu esasinin İlânmı takib eden mil Wi surlar günlerindeki mestinin hü- marı şimdi pek acı duyuluyordu! Bu endişeler kalbleri gussa ve kasavetle dolduruyardu. Harice karşı biraz can- hık ve uyanıklık göstermek lâzım de- gil miydi? Bu teessür altında 1909 ağustosunun dördüncü günü Manas- tırda İttihad kulübünün teşebbüsile Giridin Yunanistana itihakım pro- testo mahiyetinde bir miting akid ve nutuklar irad edildi. Vilâyet dahilin- de diğer bazı yerlerde de bu yolda içti- malar oldu. Mitinge Manastır rumları iştirak elmediler, Rum kulübünden maada Manastır- daki bütün kulüblerin idare heyetleri İttihad kulübünde toplandılar. Ma- nastır halkının efkâr ve hissiyatını arz ile Girid işi hakkında hükümetin noktai nazarını ve teşebbüslerini an- lamak arzusile içlerinden murahhas olarak ikişer kişiyi telgrafhanede sad- razam Hüseyin Hilmi ve meclisi me- busan reisi Ahmed Rıza beyle makine başında muhabere yar memur > tiler,