14 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

i 14 Şubat 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA» Yeni cereyanlar| Boyları uyuşmıyanların İ evlenememelerine dair Alman zabitlerine tamim edilmiş: «Ancak boyunuza, şekil ve şemaili- hize uygun kızlarla evlenebilirsiniz!» katini celbetmiş galiba: Bay gayet kı- a, bayan gayet uzun, sakil kaçıyor, Hele erkek sıskacık, kadın 120 kilo oldu mu büsbütün eskal! Otun için orduya yukarıki tamimi yapmışlar, Zabitler, üniformalarının yeknasaklı- İl içinde nasıl göze güzel görünüyor- larsa, zevcelerile birlikte baloya falan geldikleri vakit te asker aileleri gene Öylece bir mımtaram manzara arze #iayeti mecburi bir disiplin halini al. dığını tasavvur edin, O zaman insan- ları A, B, C diye üç boy katagorisine Ayırmak lâzım gelecek; bunların ka- dınları ve erkekleri ancak kendi ara- izdivac edebilecekler. Irkçılık /Pazariyesi nasıl cari» leri ve «sami» ileri de kendi beyinlerinde evlendiri- Yorsa bu yeni nizam da İnsanlar fasalübüne yeni bir hudud koyuyor Ücmektir. Efsanelere nazaran eskiden Kimi yerde cüceler, kimi yerde devler Mazmış. Orta boylular bunların karış- Masından zuhur etmiş. Nitekim bazı Afrika, Avustralya ve Asya kabileleri- hin pek ufak tefek insanlardan mü- Yekkeb olduğu ; Hindistan. da dev cüsselilerin kabileleri de hâlâ Yarmış. Almanların ille boyuna göre evlen- Mek nizamı, garbin medeni memle- Ketlerinde de bir kaç nesil sonra İn- Sanların arasını büsbütün açacak; Yzunlar, iriler büsbütün devleşip, kı- Ez ve küçükler tamamile cüceleşe- , Bir çok kimseler kendilerinin zıddı olanı severler, Minimini, «portatif» bir kadının çamyarması bir boksöre, bir pehlivana âşık olduğu sık sık va- Kidir. Böyle evlenmeler yasaya zıd sa» Tilacak desenize... Servet, asalet, tahsil, din, dil ırk ü aramak mecburiyetinden maa- da bir de çap küfvü nizamı! Evlenme dairesine gideceksiniz: Yenemiyecek miyiz? — Bu şeraitte imkünsiz.. Kaç ya- Şundasınız? — Yirmi üç. — Erkekler yirmi beşine kadar boy Sekermiş,.. Mütevekkil olunuz... Belki Biri sağlık verecek: — Boyunu üç metreye kadar çıkar- Mak istiyen o Mısırh'nın metodlarına Yiğyet edin: Sık sık gerinin.. Esasen MŞ esner, âşık gerinişmiş: Ahvali rus Miyeniz buna müsalddir. Fakat sakın ha, ayakta duranın boyu uzar diye öledenberi söylenen sözlere kulak as- Mayınız. Burnum efsane olduğu tahak- kuk etti. İnsan yatarken Uzarmış.., Sok yatınız... Dün gece şöyle bir oturup kendi ii Kendime hesap ekdim bay Amca... Daha 4000 Jâmba lâzım Elektrik şirketile yeni bir mukavele yapılacak Belediye ile elektrik şirketi arasin» da yapılan mukavele mucibince şehi» rin muhtelif sokaklarına konacak. fi bin Tâmbanın bir kısmı şimdiye Kadar yerlerine konmuştur. o Lâmbalardan bir kısmı hiç1imba olmıyan sokakla- ra, bir kısmı da lâmbası az olan sokak» lara konmuştur, Lâmbalardan bir kış- mi sabaha kadar bir kısmı da gece ya- rısına kadar yanmaktadır. İki bin lâmbanın bir sene içinde ta» kılması bitecektir. Buna rağmen İs tanbul şehir hududu içinde gene Lâm- basız olan bir çok sakoklar kalacaktır, (| İstanbul sokaklarından hiç birinin ka- ranlıkta kalmaması için daha dört bin lâmbaya ihtiyaç görülmektedir. Şim- diki mukaveleye göre eldeki iki bin lâmba yerine konduktan sonra bele- diye şirketle yeni bir mukavele imza- Mıyacaktır. Son günlerde büyük bir inkişaf göze çarpıyor Türkiye - Romanya ticari münase- batında bir inkişaf göze çarpmaktadır. Bu inkişafı yeni Türkiye - Rumen ti- caret anlaşması tevlit etmiştir. Anlaş- manm meriyete girmesinden beri Ro- manyaya mühim ihracat yapılmamış- sa da bu ay içinde ihracat çoğalacağı tahmin edilmektedir. Romanyaya ihraç edilecek malları- mızdan en mühimleri pamuk ve pi- rinçtir. İlk parti gönderilecek olan bu mallar mukabilinde Romanyadan ben- zin alınacaktır. Bu sene Romanyaya balık da gönderilecektir. Gönderile- cek balıkların tutarı 1,800,000 lirayı bulacağı tahmin. ediliyor. Romanyaya iki milyon liralık zeytin ve ayni, mık,. darda da zeytin yağı ihraç edilecektir. Romanyada nehir balığı sarfedildi- ği için Rumenler deniz balığına has- ret çekmektedirler. Bu bakımdan Ro- manyaya gönderilecek her cins balı- ğın makbule geçeceği anli giyerek evlenme memurunu aldatmak istemiş, fakat sahtelfirliğı meydana çıkarak ırkın cinsini bozmak cürmile mahkemeye verilmiştir.» Üçüncü bir vaziyet: — Sevgilim!.. Sen doksan kilosun, ben elli... Bu şeraitle bizi evlendirmi. dan ber gün tabak tabak makama yemek istedim. Fakat buna gene aş- kım mâni: Erim erim eriyorum... Hem de annem pek büyük vatanperver: Ev kadınlarına hitaben neşredilen ta- mimi okumuş. «Beyaz unla halis yağ- dan mamul şeyler pişiremem, Pata- tes yel» diyor... Ben de şişmanlıyamı- Yorum... Bari sen biraz himmetet te zayıfla... Hey gidi dünya hey... Ne günlere kaldık... ». Yiyecek, içecek gibi... AKŞAM Sıhhiye müdüriyetinin bu işle yakın- dan alâkadar olmasını bekleriz. Taksi ile makialansz koyunlar Koyunların vapürla bile naklinde sıhhi ir görülür. Bu hayvaxrıların insan- p i Şirketi Hayriyenin bir tavzihi Muhterem gazetenizin 8/2/1938 tarihli nüshasının «Halkın şikâyetleri ve dilek- leris sütununda bahsedilen yöleü kala- landuk. Şehirler arası telefon konuşması Gelecek seneden itibaren daha çabuk görüşülecek Şehirler arası telefon görüşmelerini tanzim için yapılan tedkikler ilerle- miştir, Mevcud tesisatı takviye mak- sadile yapılar bu tedkikler yakında ik- mal edilecektir. Şehirler arası telefon. konuşmalarında şimdi de fazla güç- Wğe rastlanmıyor, fakat bekleme dev- resi bazen pek uzamaktadır. Mevcud tesisatın takviyesi bu bü- yük mahzuru da ortadan kaldıracak ve şehirler arası telefon görüşmelerin- de gelecek seneden itibaren sürat te- min edilecektir. Türkiye ile Avrupa 2- rasındaki telefon görüşmelerinde es03- h ıslahata lüzum görülmemiştir. Çün- ku mevcud tesisat bu ihtiyacı karşılar mağa kifayet etmektedir. Kadıköy kız orta mektebi müdürü vefat etti kız orta mektebi müdürü B. Feridun Üstünel, tedavi edilmekte olduğu Haydarpaşa nümune hastane sinde bayramın üçüncü pazar günü sabahı vefat etmiştir. Cenazesi bu Sa- bah saat on birde Haydarpaşa nümu- ne hastanesinden kaldırılacaktır. B. Feridun Üstünel zabitiikten mü- tekaiddi. Uzun senelerdenberi kendini maarife vakfetmişti. Vefatı bir kayıp- tar. Ailesi erkânma taziyelerimizi su- Galata rıhtımında yeni iskele Yolcu salonu yapılıncıya kadar inşaat bitecek Limanımıza gelen ve rıhtıma yana» şan seyyah vapurları yolcularına ko- Yaylık olmak üzere iki katlı modem İs- başlamıştır. Yeni iskelenin müstakbel Galata yolcu salonu önüne konulması müna- Sip görülmüştür. Galata yolcu salonu önümüzdeki sene sonbaharında hal- yolcu salonuna çıkacaklardır. Galata rıhtım Açılan meydanın tanzimi ilerliyor Galata meydanmın tanzimine aid çalışmaların ilk kısmı bitmiştir. Mey- masına da bir müddet sonra başlana- caktır. Asfalt cadde Çinili rıhtım ha- nında bitecektir. Bu caddenin temizlenmesi, yük a- rabalarının başka bir tarafa nakli de tekarrür etmiştir. İnşa edilecek olan Galsta yolcu salonunun karşısında yar pılmasına karar verilen otomobil par- kı bazı sebeplerden dolayı yeniden ted- kik mevzuu olmuştur. Otomobil par- kının yapılacağı sahada antrepo var- dır, Antrepo buhran olduğu şu sıra- da mevcud entreponun yıktırılarak yerine otomobil parkı yapılması doğ- ru görülmemiştir. Bunun için otomobil parkın inşası bir kaç ay göfiye bırakılmıştır. Yeni- den yapılmakta olan antrepolardan bir kısmının inşası bittikten sonra müs- takbel Galata yolcu salonunun karşı» sındaki antrepo yıktırılacaktır. Sey- yah otomobilleri bu parkta muntazam | bir şekilde duracaklardır, Matbuat balosu Her sene İstanbulda mühim bir hâ- dise olan Basın Kurumu balosu bu s8 ne de bayramın ikinci cumartesi gür nü akşamı Maksim salonlarındş) veril. miştir, İstanbulun en güzide halkı baloya iştirak etmiş ve sabaha kadar dans ve eğlence devam eylemiştir. Bu seneki balo diğer senelerden da ha neşeli ve eğlenceli olmuştur. Sah- nede muhtelif memleket oyunları oy» nandığı gibi, Şehir tiyatrosu artistle- rinden Hazım ve Muammer de takild- li kısa bir komedi oynamışlardır. Fakat baloya en ziyade neşe veren Gregor ve arkadaşları olmuştur. Balo- da bulunanlar bu kıymetli sanatkârı ve arkadaşlarını şiddetle alkışlamış- lira para artacaki... ARADA SIRADA: Mekkeden Kurtubeye Kurban bayramının iki gününü, Arabistanla Endülüs arasında geçir. rip il | 1 ii il ii ; ii il ; 5 i FE ş 8 i iii