15 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ka terfi edilmiştir. AKŞAM 15 Şubat 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler İngiliz Başvekili ile Hariciye Nazırı arasında ihtilâf var mı? Gazetelerin çoğu bunun aslı olmadığını söylüyor. Yalnız Daily Mail bu husustaki haberin doğru olduğunda ısrar ediyor Londra 14 — İnglitere Başvekil 'B. Chamberlain ile Hariciye Nazırı B. Eden arasında bir çok meselelerde; bilhassa İtalya ile müzâkcreye yeni- den başlanması ve iki memleket ara- snda muhtemel anlaşma şartları hakkında esaslı ihtilâflar olduğuna dair geçen hafta sonunda bir takım | rivayetler devetan > etmiştir. Gazete- ler bu münasebetle uzun yazılar ya- ziyorlar, Muhafazakâr partiye mensup gâ- seteler, sol cenah gazeteleri ile birlik- te, bu şaylaların katiyen “doğru ol- madığını ve; bu şaylalera şaşılmak Iâzm geldiğini bildirmektedir. Diğer taraftan «Daily Maih gibi müfrit muhafazkâr gazeteler ise, bu habe- rin katiyen doğru olduğunu bildiren yeni makaleler yazmaktadır. Daliy Telegraph and Morning. Post diyor ki: «B, Eden, söz söylediği za- man, şurası bilirimelidir ki, yalmz kendi.namına değil fakat Başvekil namına da söz söyler, Siyasi mesele- ler üzerinde ikisi arasında derin an- laşmazlıklar çıktığı hakkındaki şayi- aları bügün tekzib etmekle büyük bir memnuniyet duymaktayız. B. Chamberlain ve B. Eden, son zaman- larda vükua gelen hiçbir hâdisenin haleldar etmediği sıki ve itimadlı bir işbirliği halinde beraber çalışmakta- dır.» News Chroniele, Daily Herald gazeteleri de ihtilâf haberlerini tekzib ediyorlar, Fakat diğer taraftan Daily Mal İse, evvelce bildirdiği bu şayialar üze- rinde israr etmektedir. © «Daily Mallı in siyasi muharriri, bugünkü yazısında diyor ki; Bu değişmenin netarzda vukua geleceğine dair bugün tafsilât vere- bilecek vaziyetteyim. Sivil tayyareci- ik tedkikaft icra eden ko- misyon, bugünlerde, raporunu neş- reyliyecektir. Bu raporda, ezcümle, sivil tayyareciliğin hava nezaretin. den ayrılarak ayrı bir nezaret halin de idare olunması tavsiye edilmekte- dir. Kabinede nazırlar arasında de- ğişiklikler, bunun üzerine yapılacak- tır. Bu arada, halen hava nazırı olan Swinson'un Bahriye nezaretine, Har- biye nazırı B. Hore - Belisha Hava nezareline, B. Winston Churchill muhtemel olarak Harbiye nezareline “getirilecektir. Uzun zamandanberi harici siyaset üzerinde nazırlar arasında mevcut bulunan fikir ayrılıkları geçen hafta zarfında en son haddine vardıktan sonra, kabinede değişiklikler yapıl- ması, bugün, çok kati bir ihtimal da- iresine girmiştir.» Haber ve Yeni Adana gazateleri Üçer gün müddetle kapatıldılar Ankara 14 (A.A) — Resmi tebliğ: decek ve dost memleket devlet reisle- rinin yüksek şahsiyetlerini müteessir e- decek bazı resim, yazı ve yanlış haber- leri neşrettiklerinden dolayı, Adanada çıkan Yeni Adana ve İstanbulda çı- kan Haber gazeteleri üçer gün müd- detle kapatılmıştır. L Ribbentropun Romayı ziya- reti yor Berlin 14 (A.A.) — Selâhiyettar Al Izmirde işliyecek Vapur Cebelüttarık boğazın- dan geçerken meçhul bir de- nizaltı gemisi ile il karşılaştı İzmir 14 (Telefonla) — İzmirle Karşıyaka arasında işletilmek üzere İngilizlerden 18,500 İngiliz lirasına satın alınan (Bayraklı) adındaki yol- cu vapuru limanımıza gelmiştir. Vapuru getiren İngiliz kaptanları- nın anlattıklarına göre, vapur Cebe- Jültarık boğazından çıktıktan sonra hüviyeti meçhul bir denizaltı gemisi ile karşılaşmıştır. Denizaltı gemisin- den Bayraklı vapuruna (dur) işareti verilmiş, fakat vapur bu işarete aldı- rış etmiyerek son sürati ile uzaklaş- mıştır. Bu denizaltı gemisinin biraz man mahafili Hariciye Nazırı von Ribbentrop'un Romayı ziyareti hak- kında henüz bir proje mevcut olma- dığı gibi böyle bir ziyaretine derpiş bile edilmediğini tasrih etmektedir. Habeşistanda isyan rivayeti Roma, çıkan haberleri tekzip p ediyor Aden 14 (AA) — ) — İlimada şayan bir menbadan öğrenildiğine göre ge- çende ekserisi yerlilerden mürekkep olmak üzere bir çok kıtâlar Zojam, Borana ve diğer mıntakalarda çıkan isyanları bastırmak üzere Addis-Aba- ba'dan hareket etmişlerdir. Roma 14 (A.A.) — Habeşistanm ba- si mıntakalarında karışıklıklar vuku bulduğuna dair çıkan haberlerin ta- mamile asılsız olduğu burada resmen beyan edilmektedir. Menemen hududundaki insan cesedinin hüviyeti tesbit edildi İzmir 14 (Telefonla) — Gediz neh ri sularının Menemen hududünda ka- | raya attığı cesedin hüviyeti tesbit | edilmiştir. Cesed Manisanın Harman- Jar könünden Aliye alddir. Alinin Harmanlar köyünden Muradiye kö- yüne giderken kendisini sülara kaptı- rak boğulduğu anlaşılmıştır. Almanyada 10 zabit general oldu Berlin 14 — B, Hitlerin bir emir- namesile 10 zabitin rütbesi generellı- sonra bir İngiliz ticaret gemisini tor- pillediği Bayraklı vaprundan görül müştür ki torpillenen İngiliz ticaret gemisi hakkındaki haberi bir kaç gün evvel ajanslar bildirmişti. Almanyada Nazi düşmanları Münih büyük kilisesinde şiddetli bir vaızda bulundu Münih 14 — Buranın büyük kilise- sinde kardinal Faulhaber büyük bir yazda bulunmuştur. Bu vaiz, kuk lanılan hoparlörler , vasıtasile diğer üç kiliseden dinlemiştir, Kardinal nazi politikasına, şimdi- ye kadar görülmemiş bir şiddetle hü- cum etmiştir. Bu sözler büyük bir dik- kat ve alâka ile dinlenmiştir. Kar- dinal nasilikle bolşevizmin müşterek bir hedefleri olduğunu, bunun da imanı ve dini ortadan kaldırmak bu- Tunduğunu söylemiştir. Kilisenin etrafında polisler bulu- nuyordu. Kardinal kiliseden çıktığı zaman polisler müdahele etmemişler- dir. Berlin piskoposu kont Preysing de naziliğe hücum um etmiştir. Ankaraya bir S bir Suriye konso- losu tayin edilecek Şam 15 (Akşam) — Suriye hükü- meti, Fransa - Suriye muahedesi me- riyete girer girmez, Ankaraya bir kon $olos tayinine karar vermiştir. Yeni konsolos, bir müddet Ankâra Fransiz konsoloshanesinde staj görecektir, . yolcu vapuru geldi I GÜNÜN HADİSELERİ Faşist cephesinde budanmalar Dünyadaki siyasi muvazeneyi bir terazi | şeklinde görmemeğe imkân yok. Öyle bir terari ki bir kefesinde faşistler, ötekinde demokratlar ve sollar. Bu bayram zarfında epayoe kayde değer vakalar oldu: Homanyada büyük iddinlarla iktidar mevkiine gelen Gogü hükümeti düştü. Almanyada da pek tabli bir vari- yet olmadığı anlaşılıyor: Bir hamlede, bir emirle ordunun nasyonal sosyalist, parti ine Pam olmadığı, için barı kaynamalar | olduğu meydana çikiyor. «Bu hareketler, her halde, faşist terasi Kafesinin aleyhine bir oynamadırin diye düşünülebilir. Fakat hüküm verirken ihtiyatlı da olme- 1. Zira faşistlerin bu baltalanmaları, belki de biraz budanmaya benzer. Zira, Roman- yada Goga'nın yerine pek demokrat, ya- hud pek sol bir hükümet geçmiş değildir. Almanyada da, - ordu yeni şekilde İstik- Tar edince - daha sert, atılgan bir siyaset takip olunamıyacağını temin eden bir emare yoktur. Bilâkis tahminler, yeni şe- Kil altında Alman siyasetinin daha mün- Serltleşeceği sadedindedir. Onun için, bu tebeddüllere ei 53 I Son dakika Avusturya iki şıktan birini tercih etmek mecburiyetinde B. Şuşnig, Berlini taleplerinden vazgeçirtmek için B. Mussoliniye müracaat etti Viyana 15 (Akşam) — Berehtesga- dende B. Hitler ile Avusturya Baş- vekili B. Şuşnig arasında vukubulan mülâkatın verdiği neticeye göre Avus- turya, şu iki şıklan birini tercih et- mek mecburiyeti karşısında bulunu» yor: 1 B Hitlerin talebi veçhile, Avusturya kabinesine- nazilerin gir- mesini kabul etmek, 2 — Almanya» nın bu İalebini reddetmek, Fakat bu Ted iki memleket münasebatını teh- demek daha yerindedir. Gayrimübadillere yeni tevziat Gayrimübadiller işinin bu se- ne içinde kati surette halle- dileceği hakkındaki haberler teeyyüd ediyor Maliye vekâletinin gayrimübadiller işini bu sene içinde kati surette tas- fiye etmeğe karar verdiğini geçende yazmıştık. Ankarada çıkan Kızılay ga- zetesinin verdiği haber bunu teyid et- mektedir, Ankaradan gelen haberler gayrimü- badiller arasında büyük memnuniyet uyandırmıştır. Yalnız bir nokta ken- dilerini düşündürmektedir. Gelen ma- Yhmatta daha ziyade mevcud bonola- rin kıymetlendirilmesinder bahsedili- yor. Halbuki gayrimübadillerin elinde bono hemen hemen kalmamış gibidir. Bunların hepsi pek ucuz fistle sarraf- | Yarın eline geçmiştir. Gayrimübadiller bonoların kıymetlendirilmesinden zi- yade kendilerinin istihkâklarına mu- kabil bu defa para veya hazine bono- su tevziini bekliyorlar. Gayrimübadillerin dilekleri doğru- dur. Filhakika bugün bonolar hemen kâmilen bir takım sarrafların eline geç- miştir. Bunların kıymetlendirilmesin- den evvel bugün sefalet içinde bulu- nan gayrimübadillerin detdlerine der- man bulmak lâzımdır ve hükümetin de böyle düşündüğü şüphesizdir. Bizim haber aldığımıza göre hükü- met gayrimübadillere ald bütün emlâ- kin hükümete geçmesini, takdiri kıy- met komisyonunun kaldırılmasını ve gayrimübadillere mütebaki istihkakla- rı için hazine bonosu verilmesini dü- şünmektedir. Mevcud bonolara gelin- ce, bunlar ya hükümet tarafından gayrimübadillere tahsis edilmiş emlâ- kin satışında kabul edilerek ilfa edile- cek, yahud hükümet bunların birka- çına mukabil hazine bonosu verecek- tir. Bu hususta henüz kati bir şey yok- tur. Bir adam anasının başını kesti Katil Nurinin deli olduğu sanılıyor. İzmir 14 (Telefonla) — Aydının Ka- rapınar nahiyesinde 25 yaşında Nuri adında bir adam eline ekmek biçaği- ni alarak annesinin üzerine hücum etmiş ve zavallı kadının başını kese- Tek göydesinden ayırmıştır. Ana kâtili Nuri yakalanmıştır. Bu tüyler ürpertici cinayet etrafında tah- kikala başlanmıştır. Nurinin deli ol- duğu sanılıyor. Aksu vapuru kurtarıldı Karadenizde fırtına yüzünden Ka- raya oturduğunu yazdığımız Deniz- yolları idaresinin Aksu vapurunun kurtarılması için dün de çalışılmış ve vapur saat 17,30 da kurtarılmıştır, Aksu, gemi kurtarma şirketinin 'Hora tahlisiye gemisinin yardimile Sinop limanına götürülmüştür, Va- pur Sinop limanında tamir edildik- ten sonra limanımıza getirilecektir. 'Aksuda bulunan 300 ton kadar tüccar likeye sokacaktır. B. Şuşnig, B. Hit- lerin ısrarı karşısında B. Mussolini- ye müracaat ederek bu taleplerin- den vazgeçmeğe ikna etmek için B. Hitler nezdinde nüfüzunu istimal etmesini rica etmiş, nâzilerin Avu$- turya kabinesine girmeleri talebin- den “vazgeçilmesi! şartile Habsburg hanedanını Avusturya tahtına iade- den vazgeçeceğini vadetmiştir. Romadar gelen haberlere göre B. Mussolini, Alman Devlet reisini bu ta» leplerini geri almağa ve yahut değiş- tirmeğe ikna etmek için bütün nü- furunu sarfedecektir. Söylendiğine göre B. Hitler, Avusturya kabinesine bir nazi girdiği takdirde Avusturya hududu hakkında teminat vermeği vadetmiştir. İngiltere sahillerinde şiddetli fırtınalar Deniz birçok yerlerde alçak araziyi kapladı Londra 14 (A.A.) — Pek şiddetli esen bir şimal rüzgârile hasıl olan dalgalar Ouse sedlerini yıkmış ve Wash civarında Fen Country'deki ekilmiş eraziyi istilâ etmiştir. Bir çok gönüllüler sedleri tahkim etmek için bütün gece çalışmışlardır. Norfolk kontluğunda deniz alçak eraziyi istilâ etmiş ve subeş mil uzunluğunda ve üç mil genişliğinde bir erazi parçasını kaplamıştır. Elli senedenberi Norfolk kontlu- ğunda suların bu derecede İlerledik- leri görülmemişti. Amerikada fırtına New - York 14 (A.A) — Büyük Ok- yanus sahilinde bu gece fırtına hü- küm ş'irmüş, şiddetli yağmur ve kar yağmıştır. Kaliformiyanın şimalin- de tuğyandan korkulmaktadır. Colusa civarında 25,000 akr geniş- ğinde ekilmiş bir erazi parçasını sular istilâ etmiştir. Madera civa- rında bin kişi evlerini tahliye etmiş- lerdir. Zarar ve ziyan mikdarını şim- diden tahmin etmek mümkün değil- dir. Fırına onsekiz gündenberi de- vam etmektedir. Michigan'ın cenubunda suların is- tilâsı karşısında bir çok aileler evle- rini terk etmişlerdir. Mount - Clemens, Grand - Raplds ve Lansing şehirleri red - Ce'dar neh- rinin teşmasından pek mutazarır ol- muşlardır. 50 senedenberi misli görül- memiş fırtına Dünkergue 14 (A.A.) — Evvelki ge- cedenberi şimal denizi sahilinde elli seneden beri görülmemiş bir fırtına hüküm sürmektedir. Dunkergue limanı yirmi dört sa- atten beri âtıl bir halde bulunmak- tadır. İngiltere sahillerile feribot ser- visleri durmuştur. Bir kaç yük gemisi hâlatlarıni ko- parmışlardır. Mendirek şiddetli dal- gaların hücumile kısmen yıkılmıştır. Malo - Les - Bans'de bir çok sayfi- yeler hâsare uğramıştır. Bir Yunan vapuru kayıp Yolda, tahtelbahirler tarafından torpillendiğin- den şüphe ediliyor Atina 15 — Londradan gelen tel grafnamelere göre Köstenceden pet- rol yükliyerek Barselona gitmekte olan Yunan bandıralı Yolanda vapu- ru Berselona varmamıştır, Vapurun yolda törpillendiğinden şüphe edi- diyor. Balkan an antantı B. Tataresconun, söübul E Metak- sasa bir telgrafı Atina 14 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: B. Metaksasın Balkan antan- tı konseyi relsliğini uhdesine aldığını bildiren telgrafa verdiği cevabta B. Tataresco, ezcümle diyor ki: «Müşterek sulh hedefine doğru Bal- kan antantının yeni başarılar elde etmesi ümidini veren yüksek devlet adamı meziyetlerinizi tebarüz ettir- mek isterim. Yüksek idareniz altında Balkan antantının enternasyonal plân-! daki vaziyetini muhafaza edeceğinden ve takviye eyliyeceğinden eminim, Balkan antanı hedefinin tam başarıl- ması hi eşyası e yay Şükletilmiştir, | olmanızı ric Romanya kabinesi Yeni hükümeti B. Tataresco teşkil il edecekmiş Viyana 14 (AA) — Royterin iyi bir kaynaktan aldığı malümata göre, Romanya kabinesi istifa etmiştir. B. “Tataresco'nun yeni hükümeti teşkil Bükreş 14 (A.A) — Royter ajansı bildiriyor: Dış Bakanlığı memurla rından biri Royter ajansı muhabirine beyanatla bulunarak, Romanya ka- binesinin istifa ettiği hakkındaki ha- 'berin asılsız olduğunu bildirmiştir. Ölü dirildi Gasledilirken kalbinde yeniden hareket görüldü Adana 14 (Akşam) — Adana Mem- leket hâstanesinde tedavi edilmekte olan bir kadın dün ölü diye gasil için gönderildiği sırada kalbinde yeniden bir hareket görülmüş ve kendisi tek- rar hastaneye nakledilerek tedavisi- ne devam edilmiştir. Soğuktan donan bir amelenin cesedini vahşi hayvanlar parçaladı İzmir 14 (Telefonlu) — Dik'li kaza” sının. Bademli köyühden 20 yaşında amele Halil kırda dolaşırken soğuk” tan donmuştur. Cesedi, vahşi bay- vanlar tarafından parçalanmış vazi- yette bulunmuştur. çi; değ ğa ii