7 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 ! Sahife 7 AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Japonya yeni tipte harp gemileri yaptırıyormuş | Bu gemiler Alman Cep kruvazör- lerine benziyormuş,14 bin tonlukmuş Tokyo 6 (A.A.) — Bahriye erkânm- dan bir zat, Havas ajansı muhabirine «Japonya, Süper Dretnavt inşa etme- mektedir, Yalnız gizli bir tipte husu- si harp gemileri yapmaktadır» demiş ve Japonyanın inşaat programını giz» Mi tutmak kararından aslâ vaz geçmi- yeceğini, zira sürprizlerin husule geti- receği tesirlerin büyük kuvvet farkları İle muvâzene teminine medar olaca- Eını beyan etmiştir. Bu zat, bundan: başka . Amerika» nın Japonya ile bahri teadül aleyhin- deki delillerini bizzat kendisinin tah- mecburiyetinde iken Amerikalıların İn- giltere ile teadül taleb etmekte bulun- duklarını ilâve etmiştir. Bunun üzerine havas ajansı muha- biri, Amerikanın İngilterenin Ameri- kan fllosuna faik bir filoya sahip ol- masını kabul ettiği takdirde Japonya- nın kendi hattı hareketini tekrar göz- den geçirmeğe muvafakat edip etmi- yeceğini sormuştur. Muhatabı olan bahriyeli zat, güle- rek şöyle cevab vermiştir: — Belki, ademi teadül mühim ol- duğu ve meselâ 2-7 nisbetini buldu- ğu takdirde. Amerika mahafili ne diyor Vaşington 6 (A.A.) — Deniz mah- filleri Japonyanın büyük zırhhlar in- şa elmeğe başladığı hakkındaki habe- rin doğru olmadığını Havas ajansının muhabirine söylenen Japon ricalinden 'biri tarafından yapılan bu beyanatın Japonların 14,000 tonluk ceb kruva- Zörleri inşa ettiklerine dair verilen Amerikan haberlerini teyid etmekte olduğunu beyan etmektedir. Bu kru- vazörler «Doyçlandi plânından mül hem Alman piânlarına göre inşa eğik mektedir, Ayni mahfiller, Japon ricalinden bi- ri tarafından yapılan bu beyanatı de- niz muahedesinin sahabet maddesi- ni tatbik etmek isteyen Amerikayı iha- fe etmeğe matuf son dakikada yapı- lan bir teşebbüs mahiyetinde telâkki etmektedirler. Filhakika Japonyanın gizli olarak yapmakta olduğu bu inşaat deniz mua- hedesi mucibince müsaade edilmeyen kategoriye dahildir. Bu inşaat Ame- rikayı şimdikilerden daha kuvvetli ve daha süratli zırhlı ve kruvazörler inşa etmek hakkını istemeğe sevketmiştir. Hariciye nezareti halihazırda Lon- dradaki deniz eksperlerine bu husus- ta göndereceği talimatı hazırlamakta- dir, Avusturyadaki yeni hadiseler Üniversitede iki grup arasında çarpışma oldu Viyana 6 — Dün üniversite- de nasyonal sosyalistlerin bir marşını söyleyen bir grup ile vatanperverane bir marş söyleyen bir grup arasında pek o kadar vahim olmayan bir takım arbedeler olmuştur. Linz 6 (A.A.) — Dün akşam bir nu- tuk söyliyen Dahiliye nazırı B. Says İnkart, Avusturyanın münhasıran Al man olan bir memleket olduğunu be yan ve Avusturya istiklâlinin manası Avusturyanm «kendi taahhhüdatına hâkim olmak hakkı; olduğunu izah etmiştir, Nazır demiştir ki: «Avusturyanın esası onun hıristiyan olan mahiyetidir ve siyaset hiçbir 78- man akideye karşı mücadele elmeme- .Hdir. Siyasi bir iradeyi temsil edebile- cek olan teşekkül, ancak vatanseverler cephesidir ve bugün naziler, medeni ve siyasi haklarda tam müsavat dairesi dahilinde ve kanun sahasında faali- yetlerini inkişaf ettirmelidirler; Gay» Tİ kanun! bütün faaliyetlerin nihayet bulması lâzımdır, Nazilerin devletin muhtelif şubelerine iştirak etmeleri muktazidir. Ordu, her türlü siyasi tah- rikâta bigâne kalmalıdır.» B. İnkart, «hakiki Avusturyalı sıfa- yolu teşekkür etmek suretiyle sözlerine ni- hayet vermiştir. Kukuletalılar Mevkuf reislerden ikisi muvakkaten sebes bırakıldı Paris 6 — Kukuletalılar işinde baş- ca suçlu dük Pozzo di Borgo dün muvakkaten serbes (o bırakılmıştır. ME e e nun bu husustaki İsteklerini etmiştir. Kukuletalıların reislerinden Dusseg- neur bir müddettenberi hastanede bulunmaktadır. Malümdur ki kukuletalılar sulkasd hazırlamak, silâh biriktirmekle itham ediliyorlar. Fakat suçlular kendileri- nin komünizme karşı müdafaa ted- biri aldıklarını, ihtilâl düşünmedik- lerini ileri sürüyorlar. Alman Köin kru- vazörü tehlikede Telsiz telgrafla imdad taleb etti Oslo 7 — Köln nâmindaki Alman kruvazörü telsizle 8. O. 8. işaretini vermiş ve imdat istemiştir. Kruvazör, yolda tutulduğu şiddetli bir kasırga- dan dolayı makinesinin bozlduğunu ve tehlikede bulunduğunu bildirmiş- tir. Tehlikede bulunan kruvazörün imdadına tahlisiye gemileri gönderil- miştir. e Avusturyada askere çağrılanlar Viyana 6 (A.A.) — Mini müdafaa nâ- ırı, askerlik yaşını yirmi olarak tes- bit eden son kanun mucibince 1917 ve e EN ME Askerliğe çağırmış- vi İmei denizaltı gemisi 83 metre derinliğe kadar indi! Laspesya 6 (A.A) — Bir İtalyan denizaltı gemisi Tino adalarında yap- taği dalma tecrübelerinde 83 metre derinliğe kadar inmeye muvaffak'ol- muştur, Yemen imamının oğlu Romada Roma 6 (A.A) — İtalya kralı, Ye- men kralı imam Yahyanın oğlu prens Hüseyini kabul etmiş ve dün gece sa- rayda akşam yemeğine slıkoymuştur. Ingiliz donanması Büyük manevralara 7 martta başlanıyor rası 7 marttan 10 marta kadar Cebe- lüttarık'ın garbinde yapılacaktır, İkinci manevra serisi 14 marttan 18 marta kadar devam edecektir, Bükreş ve Atina sefirlerimiz Bükreş sefirimiz B. Hamdullah Buphi ile Atina sefirimiz B, Ruşen Eşref dün Ankaraya gitmişlerdir. | GÜNÜN HADİSELERİ İngilterede dayak cezası Dokuz" sırımlı kırbaçla | dövülen dört genç ve bir düşünce İngilterede mühim bir davaya bakılı- | aile ele nezareti aşağıdaki tebliği neşretmiş- yor: İyi aileden ve en yüksek dört mek- tepte okumuş dört genç, - hiç te ihtiyaç- | ları olmadığı halde - srf mâceri mak- #adile bir soygunculuk cinayeti yapmış- lar. Maksadisrına erişmek için de insan- ların hayatile oynamışlar. Şimdi yakalanmışlar ve ağır hapse mahküm edilmişler. İş bu kadarla kal. miyor. Sırtlarına yirmişer kamçı di vü- rulacak. Hem de ne kamçı! Dokuz sarımlı ananevi bir işkenee âleti.. Bundan yir- mişer darbe yiyecekler; odaha-doğrusu #ırımların adedi de mazacı itibara alınır. 8 dokuz kere yirmi darbe! Fakat bir vücud bu kadarına dayanı- miyor.. Onun için, doktor evveles tayin edecek; metelâ ebu adam ancak üç kam- gya dayanır!» diyecek. Bu vurulunca mahküm bayılırsa ayıltılacak; bir kaç ay tedavi ultim alınarak, gelecek #bey- #im başında faraza iki kamçı daha. Bu da, yirmi darbe tamamlanıncaya kadar devam edecek. Şayet alelâde insanlar ayni cinayeti yapsalarrış, İngiliz hâkimleri onları sa- dece hapsetmekle iktifa ederlermiş. Bu kırbaçlama cezası, mücrimlerin içtimai mevkileri nazarı itibara alınarak, ilâve- ten verilmiş: «Siz ki, bu yüksek mektep- lerde okudunuz, bunu mu yapncaktınız? İbret olsun!, mânasına gelmek üzere... Bizim terbiye sistemimiz — ki Sakton tarzından mülhemdir diye bir rivayet vardır, - İngilteredeki bu tecziye tarnnı kabul etse; bir.. Mektepfe oku- muş olmak insanlara yalnız müsbet sa- bada değil, menfi sahada da elmtiyaz- lar» veriyor; bu da tahsilli insanların kulağına küpe olsun; iki! FP. Tanur Damızlık boğa Bulgaristandan 120 Plevne böğası alınıyor Sofya 6 — Türkiye Ziraat bakan- ğı Bulgaristandan 120 damızlık boğa salın alacaktır. Boğalar Plevne cinsinden olacaktır. Bu maksada 'Türkiye . Ziraat . bakanlığından bir heyet, ay sonlarına doğru Plevne ha- valisine gidecek ve takas usulile alı- nacak olan bu boğalar için Bulgar Milli bankasile müzâkerelere girişe- cektir. Ayni suretle Yunanistan da Bul- garistandan 100 boğa alacaktır. Habeşistan tahtı Negüse mi veriliyor Adis - Ababada oturarak İtalyadan 10 bin İngiliz lirası maaş alacakmış Londra 6 (A.A.) — Deyli Herald'. den sonra bugün de Sanday Kronik- le, B. Mussolininin Habeşistan tahtı- n4 Negüs'e vermek niyetinde bulun» duğunu bildirmekte ve bu mesele et- rafında, aşağıdaki izahatı vermekte- dir: Menküp imparator ile B. Mussolini arâsında tavassut işini Lord Haifaks görmektedir. Habeşistan meselesini İngiliz - İtalyan görüşmelerinin açıl- masındân evvel halletmeğe çalışan İngiliz Hariciye Nazırı, geçen hafta emasında İtalyanın bu teklifini Ne- beşistanın dörtte biri kadar mesahaya malik bir krallığın başına geçirilecek ve Adis - Ababada, sarayında otura- rak İtalyadan senede on bin İngiliz | lirası maaş alacak ve vaziyeti aşağı yukarı İngilterenin hamisi bulunan Hint prenslerinin vaziyetine müşabih olacaktır, Gazete, yazısına şöyle devam et- mektedir: Ansızın hücumlarla İtalyan askers lerini öldüren, yolları bozan ve mah- sulâtı yakıp yıkan Habeş muharipleri- nin mukavemetini kırmağa muvaffak olamiyan B. Mussolini, Halle Selâsiye- nin Habeşistan üzerinde hükmünü ge- çirebilecek yegâne adam olduğunu an- Jamış bulunmaktadır, Fakat Negüs, daha bu hususta kararını vermiş de- ildir. 'Eski Fransız Başvekilinin Haile Selasiye ile yaptığı görüşme | Ispanya sularında büyük bir deniz muharebesi Hükümete mensup gemiler Frankonun kruvazör- lerinden birini ağır yaraladılar Barselon 6 (A.A.) — Mit müdafa müdafaa tir; «Cumhuriyet filosu bu sabah saat 2,22 de Kanarya, Balear ve Almiran- | te Servera isimlerindeki âsi Kruva- zörlerile Palos burnunun 70 mil açı- | ğında muharebeye tutuşmuştur. Muhriblerimizden biri tarafından atılan bir torpil ikinci düşman hat- tında bulunan kruvazörlerden birine isabet etmiştir. Bu kruvazör ya Ke- narya veyahud Balear'dır. Yaralanan gemide büyük bir infi- lâk olmuş ve gemi yana yatmıştır. Ortalık ağarırken seri yedi büyük bombardıman tayyaresi deniz muha- rebesinin cereyan eylediği noktaya gitmiş ve tayyareciler alevler içinde yanan âsi kruvazörün etrafında 7 ge- minin dolaştığını görmüşlerdir. Cümhuriyet tayyareleri yanmakta olan gemiyi bambârdıman etmişler- dir. Bombalar geminin yanma düş- müştür. Milli müdafaa nazırı donanmanın siyasi komiserlerine bir telgraf gön- dererek muharebede elde ettikleri bu parlak neticeden dolayı bütün donan- ma mensuplarını tebrik etmiştir. Nazır bütün ecnebi gemilerine tel- siz vasıtasile şu haberi gönüermiştir: «İspanya Cümhuriyetinin milli mü- dafag nazırı, Palos burnunun 70 mil açığında yanmakta olan âsi harb misine veyâ bu gemiye yârdım etmeğe teşebbüs edecek olan tayyarelere Cüm- hüriyet tayyarelerinin" yeniden taar- ruz etmesi muhtemel olduğundan bu gemiye yanaşmahın tehlikeli olduğu- nu şinididen haber verir.» Kruvazör batıyor Madrid 6 (A.A.) — Alman son ba” berlere göre hükümetğilere add Le pânto muhribinin attığı bir torpille yaralanıp Kartajenin 40 mil açığında batmakta olan harp gemisi Kanarya" dır. Bir kaç Frankist harp gemisi Ka- naryayı kurtarmağa uğraşmaktadır. Barselonun bombardımanı Barselon 6 (AA.) — Barselonun dünkü bombardımanı neticesinde 9 kişi ölmüş, 20 kişi yaralanmıştır. İkinci bir kruvazör daha torpillenmiş Londra 7 — İspanyadaki Deyli Telgraf muhabirine göre Lepakto mubribi, ikinci bir âsi kruvazörünü daha torplilemiştir. Filistinde mühim askeri harekât yapılıyor 3 alay asker, 6 tayyare âsileri takib ediyor Kudüs 6 (A.A.) — Merkezi Filis- tinde âsilere karşı yapılan muhare- beye üç alay ile altı tayyare iştirak etmiştir. Âsilerden 50 kişinin öldül rüldüğü ve 60 kişinin de yaralı ol duğu halde esir eandiği bildirilmek- tedir. Tayyareler Kumelfahın civarında» ki kasabalara İltica etmiş olan bir kaç çeteyi yarlerinden çıkarmak için bu noktaları şiddetle bombardıman etmektedirler, Firar eden çeteler mühim miktar- da harp maizemesi terketmişlerdir. Kudüs 6 (A.A) — Tethiş harekâ- tının tenkiline başlanıldığından beri cereyan etmiş olan müsademelerin en büyüklerinden biri esnasında 45 Asi telef olmuştur, 14 âsi de esir edil- Müsademe, Cenine mıntakasında Yammun kasabası civarında vukua gelmiştir. İngilizlerin zayiatı az Londra 6 — Filistinde âsilere karşt yapılan harekât devam ediyor. İngi- Melerin zayıatı azdır. Şimdiye kadar 2 yaralı vardır. Zayıatın az olmasına sebeb başlıca harekâtı tayyarelerin yapmasıdır. Milletler Gemiyeti bir nutku Paris 6 — Fransanın Milletler Ce- miyetinde dalmi murahhası eski Baş- vekil B. Pol Bonkur, Milletler Cemi- yetine Müzaheret Cemiyetinin sene- ik toplantısında bir nutuk söylemiş- tir. Pol Ponkur demiştir ki: — Diktatörler yalnız Milletler Ce- miyetile alâkalarını kesmekle kalma- mışlardır. Belki müşterek. emmiyet mefhumuna sadık milletleri cemiyet- ten uzaklaştırmağa çalışmışlardır. Bu suretle cemiyeti tahrib etmek İste- mişlerdir. İki taraflı itilAfların şiddetle aley- hindeyim. Bunlar, daha iyi ezebilmek için, zayıfı yalnız bırakmağa matuf formüllerdir. Arpa ve buğday ihracatının kontrolü Ankara 6 (Telefonla) — Arpa ve buğday ihracatının kontrol edilmesi için vücude getirilecek teşkilâtta ça- lışacak memurlara bir kurs açılmıştır. Kurs müdürlüğüne tayin edilen B, BN e ne başlamıştır. Ge e al Şoför Hüseyinin idaresindeki kam- yon Şişlide Aleksandr isminde bir ço- yi çarmış, ehemmiyetli şekilde yaralamıştır. Lord Pert Romada İngiliz - İtalyan konuşma- sına bugün başlanıyor Londra 6 — İngiiterenin Roma 5€- firi Lord Pert Romaya hareket et- mişti. Sefir bu akşam Romaya vasıl olacak ve yarın derhal Hariciye neza- retile temas ederek müzakereye baş- ıyacaktır. Seflre geniş talimat ve- rilmiştir. Lord Pert, İngiltere ile İtal- ya arasında ihtilâflı bütün meseleleri görüşecektir. /Seylâb kurbanları 400 kişi Los Ancelos 7 — Son seylâpta ölen- lerin adedi 400ü bulmuşttur. Hasa- a Rıdvan Korurun