3 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

3 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

amam Sahife $ N 3 Nisan 1938 AKŞAM leri edir. iler ıyoru istan tan silâhe yatı. met cuna- irüşüe it içim titarb tinde serdiği ütürü ik to AKŞAMDAN AKŞAMAx Musikide “Tabii sesler,, ün radyoda bir ecnebi istasyon, dinleyicilerine tabii seslerle bir » tabir caizse - konser verdi: Kuzu melemeleri; kedi miyavlamaları; kuş cımıltıları; ve nihayet, kundaktaki bir çocuğun viyaklaması... Geçenlerde bir okuyucum modern musikiye bu gibi seslerin girmesini temenni ediyordu, Eşref saatmiş gali- ba... Duası kabul oldu! Bundan sonra, evinde radyosu ol- uyanlar da hayıflanmasın... Sabaha kadar uyumuıyan bir yamurcağın hay- kırmasını zevkle dinliyerek: — Evde hususi bir orkestram var... « diyebilirler. Hele yazın, cibinliğin dışında, âlâ İncesaz! ü Affedilen evlâd katili anne eçen günkü yazımda, İngiltere- de, tedavi edilemiyen malül ev- Tâdını sırf merhamet hissile öldüren Bn, Munford isminde bir annenin ida- ma mahküm edildiğini haber vermiş- tim. Havadisin mabaadını da tamam- yayım: Nazır Con Saymen kendisini aifetmiş, Mahkümiyetinden evvel Bn, Mun- ford, beraetinden emin ve serbestmiş. Mahkfmiyeti üzerine o gün tevkif edilip büyük bir bedbinliğe düşmüş. Affolunca gene serbest. üç gün sırayla, üç ayrı ha- ii “Üstad kebapçı! bir döner kes...,, nkaradan Bay Bedri Akcadoğan yazıyor: «Kubilây Menemen'de şehid edildi. Ri zaman da size bir mektup yazmış. | um: Mili azizler arasına giren bu gencin adı niçin şu veya bu dükkâna konuyor? Hürmetsizliktir! demiştim. Siz de bütün ananelerdeki ; aizzenin balk tarafından benimsendiğini sevi, huristiyan ve müslüman i larını misal . zikrederek - göstermiş» tiniz. O zaman bu izahınızı haklı bul muştum. Fakat şimdi de başka şey | sinirime dokunuyor; ÜSTAD tabiri- Din bu derece müptezelleşmesi! Be- babcı çırağına bile «Üstad! bir döner kes!» demeğe başladılar, Halhuki biz bu tabiri en kıymetli bildiğimiz şahsi- yetler hakkında kullanmağa alıştık. Fenamıza gidiyor. Bakalım buna ne diyeceksiniz?e — Aziz kariim, bana kalırsa buna da kızmayın; geniş yürekli olun ca- mum! «Bey», «mösyö», «herr», «sinyor» tabirleri de eskiden yalmz mümtaz bir sınıfa mahsustu, sonra umuma Şamil oldu. Talk, her beğendiğini be- himser, Hakiki üstadlar, geniş tabaka- larca cidden takdir edildiklerini bari misalle olsun anlasınlar. Zira rağ- bette olduklarına dair başka bir mad- di emare var mı, bilmem?., İntes Kn ster inan, ister inanmal €çen gün, bir fıkramda demiştim << ki: «Bir dostum, Brezilyada çir- kin manzaralı yerlerin önüne apar- tıman cephesine benziyen bir duvar çekildiğini söylüyor; böyle bir duvarı, Eminönünde Valde hanı yıkıldıktan Sonra onun yerine paravana gibi çeke- lim, Arka taraftaki çirkin manzara- Bin yerine muvafık inşaat yapılmcıya kadar bu duvar, orada mükellef bir Apartıman hissini versin!» Bunu bana söyliyen muharrir Selâ- Mi Sedes'di. Son Posta refikimiz, erte- $i günkü nüshasının «İster inan, ister İnanma, sütununda, bir karlinden Yukarıki mealde bir mektup aldığını Yazıyor, Böyle bir tevarüd olduğuna: İster inan, ister inanma! (va — NO) Umumi nakliyat işleri müdürü şehrimizde İktisad Vekâleti umumi nakliyat İşleri müdürü B, Ayet Altuğ Ankara- dan şehrimize gelmiştir. Müdür dün Deniz Ticaret müdürlüğünde meşgul olmuş ve öğleden evvel Deniz Bank umum müdürle görüşmüştür. B. Ayet Altuğun şehrimizdeki tedkikle- rinden sonra Deniz nakliyatı işlerin- de bazı ıslahat ve yenilikler yapılaca- ği haber verilmektedir. Kasaplık hayvanlar Mukavelenin derhal tatbiki için tedbir alındı İstanbulda et fiatleri ucuzladıktan sonra et istihlâkindeki artışı karşılı- yacak kasaplık hayvan getirtmek üze- re belediyenin kasaplar şirketile yap- tığı mukavele tasdik edilmek üzere Dahiliye Vekâletine gönderilmişti, Bu mukavele tasdik edilip iade edildik- ten sonra derhal tatbik edileceğinden şimdiden icab eden tedbirler alınmış ve teşkilât yapılmıştır. Yapılan mukavele altı aylıktır. Bu müddet hitamında alınacak neticeye göre belediye ya kendi vesaitile doğ- rudan doğruya, yahud da gene kasap- lar şirkelile müştereken ve alınacak tecrübelere göre yeni essaslarla yeni bir mukavele yapılacaktır. Otobüs çarptı Şoför Fehminin idaresindeki 3416 numaralı Şişli - Fatih otobüsü, Beya- zıdda Yeniçeriler caddesinden geçmek- te iken tramvay amelesinden Süley- İ mana çarparak yaralamıştır. Süley- man tedavi altına alınmış, şöför ya- | kalanmıştır, Yangın muslukları 462 den 523 adede çıkarıldı Terkos şirketi faaliyette bulundu- gu sırada şehirde çıkan yangınlarda itfaiye için su bulmak çok müşküldü. Bilhassa mevcud yangın muslukları itfaiyenin hortumlarına uymuyordu. | Terkos su tesisatı, belediyeye intikal ettikten sonra sular idaresi yangın muslukları bahsine büyük bir ehem- miyet vermiş, eski muslukların ku- turlarını genişletmiş, yeniden de bir çok musluklar tesis etmişti, Sular i- daresi, geçen sene de muslukların mıkdarını arttırmış, bu sürelle mev- cud 462 musluk 523 adede ibla edil- miştir. Başparmağını makineye kaptırdı Büyükderede Kibrit fabrikasında çalışan Firdevs isminde bir kız; iş es- nasında sağ elinin başparmağını ma- kineye kaptırarak kestirmiştir. Pir- devs tedavi altına alınmıştır. . Galatada bir cerh Mehmed Ali, palto ve elbise yüzünden Hasanı bıçakladı Evvelki gece Galatada bir yaralama vakası olmuştur, Mehmed Ali isminde biri, bundan bir müddet evvel, bir mahkümiyetini ikmal etmek üzere hapishaneye girmiş, girerken de yeni paltosile elbiselerini Denizyolları ame- iesinden Hasan adında bir arkadaşına emaneten bırakmıştır. Mehmed Ali, evvelki gün mahkümiyet müddetini bitirerek hapishaneden çikmiş, gece Galatada bir kahvede Hasanı bulmuş- tur, Mehmed Ali, paltosile elbiselerini istemiş, fakat bu isteyişe karşı hiç beklemediği bir cevap almıştır. Hasan; palto ve elbiseleri satmış olduğunu söyleyince Mehmed Alinin kan beynine sıçramış ve bıçağını çe kerek Hasanı bir kaç yerinden yaralı- yarak kaçmıştır. Vakadan haberdar olan zabıta, yâ- ralı Hasanı Beyoğlu hastanesine kal- dırmış, Mehmed Ali de kısa bir zaman sonra yakalanmıştır. Kavga neticesinde cerh Üsküdarda Nuhkuyusunda oturan tütün amelesinden Haşim ile Sırı kavga etmişler, Sırrı Haşimi başından yaralamıştır. Sirn yakalanmış, Ha- şum tedavi altına alınmıştır, ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Gece yarısı yatağımız- dan fırlıyoruz Parkolelinde müşterilere eskiden otomobil lâzım olunca, bir çocuk gönderilir, araba getirlilirdi Şim- di başka bir usul ihdas olundu: Kapıcının yanına bir zi vediş kapının önüne bir çan... Çalıyorlar, sokaktan işiten oto- mobil geliyor! Fakat bu, gayri muntazam fa- sılalarla bütün gece devam ettiği için, biz, civardaki apartımanlar- da oturanlar dejalarla yatağımız- dan sıçrıyoruz. Otomoblül kornesi bile yasak edildiği bir devirde bu- na nasıl cavaz veriliyor? Dikkati celbederiz. Ayaspaşalılardan bir grup Akay idaresinin halka kolaylıkları Vapurlara halkın kolayca girin çıkmasını temin edecek tebirler alınıyor Akay işletmesi halka kolaylık gös- termek için Lesbit etiği tedbirleri tatbike devam ediyor. Bu tedbirlerden biri de halkın vapurlardan kolay ve mümkün olduğu kadar süratle iske- leye çıkmalarıdır. Bu ciheti temin için Köprüdeki Adalar iskelesinin vapur yanaşma dubaları, vapurun baş ve ar- ka taraflarındaki çıkış yerlerinden yolcuların kolaylıkla geçebilmelerine müsaid olacak bir şekilde büyütük mektedir. Eşyalar, yolcular arasından çıkarıl- mıyacak, vapurların baştaraflarındaki yerden nakledilecektir. Arka tarafta- ki yer de yolculara tahsis edilmiştir. İskelenin arka tarafındaki parmak- lıklar biraz dahâ geriye alınacak ve bu suretle yolcüların geçeceği iskele koridoru genişlemiş ve halkın daha rahat yürümesine müsald bir hale gel- miş olacaktır. Adalar iİskelesindeki büfenin de kaldırılması tekarrür et- miştir, Alınan bütün bu tedbirler sa- yesinde halkın vapurlardan çıkış za- mani yarıya inecektir, Hakaret cezası Osman ile Ayşe üçer gün hapse mahküm oldular Fatihte oturan bayan Muzaffer adında bir kadın evvelki gece odasın- da oturarak avazı çıktığı kadar bağı- ra çağıra şarkı söylemeğe başlamıştır, Üstündeki odada oturan diğer kiracı Ayşe ile kocası Osman bu gürültüden rahatsız olmuşlar ve susması için yu- karıdan Muzafferin tavanına tekme vurmuşlardır. Bundan hiddetlenen bayan Muzaf- fer bu defa büsbütün sesini yükselt- miş, nihayet iki kiracı arasında kav- ga çıkmıştır. Kavgada Ayşe ile koca- sı Osman, Muzaffere söverek hakaret etmişlerdir. 'Muzafferin müracaati üzerine Ayşe ile Osman yakalanarak mahkemeye verilmişler, dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılan mu- hakeme neticesinde Muzaffere haka- ret ettikleri sabit olduğundan bu kari kocanın üçer gün hapislerine ve birer lira para cezası ödemelerine karar ve- rilmiştir. Mezbaha amelesini arttirmak için tahsisat arttırldı Belediyeye omerbut (Karaağaç müessesesi, bir sanayi müesse- sesi olduğu için İş kanununa göre işçiler haftada 48 saat çalışmağa tabidir. Müessesenin kadrosundaki amele mikdarı kanunun tatbiki üze- rine kifayet etmediğinden amele mik- darının arttırılmasına ihtiyaç görül- müş ve yeni sene bütçesine munzam tahsisat konmuştur, Arttırılacak işçi adedi, tahsisatın şehir meclisince ka- bul edilecek mikdarına göre tespit edilecektir. Mektum emlâk Muhbirlere ikra- miye itası salıya görüşülecek Belediyeye menfaat ve varidat te- min eden mektüm emlâki ihbar eden- lere ikramiye verilip verilmemesi şe- hir meclisinin geçen şubat içtimam- da müzakere edilmiş. Fakat bazı iti- razlardan dolayı bu meselenin tedki- ki kavanin ve bütçe encümenlerine havale edilmişti, Kavanin encümeni evkaf ve diğer resmi dairelerde bu gibi ihbarlar için ikramiye verilmesi mevduatı resmiy&- ye tabi olduğu halde belediye mevdua- tının bu kabil ikramiye vermeğe mü- sald olmadığı içtihadını ileri sürmüş- tür. Bütçe encümeni de bu gibi ikra- miyeler için bütçede bir tahsisat mevcud olmadığını ileriye sürerek ik- ramiye verilmesi aleyhinde karar ver- miştir, Maamafih belediye reisliğinin de noktal nazarının dinlenmesine ih- tiyaç görüldüğünden şehir meclisinin salı günkü toplantısında riyaset ma- kama izahat verdikten sonra belediye- ye yapılacak ihbarlar hakkında ikra» miye verilip verilmiyeceğine kati bir karar verilecektir. Deniz Bank teşkilâtı Hazirana kadar tamamile ikmal edilecek Deniz Bank umum müdürü B. Yu- suf Ziya Öniş dün Ankaradan şehri- mize dönmüştür, Deniz Bankın İstan- bul şubesi teşkilâtı tamamen kurul muştur, Merkez teşkilâtı için yapılan tedkikler de yakında bitirilecektir. De- niz Bankın umumi teşkilâtı hazirana kadar kurulmuş bulunacaktır. Umum müdürlüğün umumi kadrosu, mün- hallere tayinler yapılması gibi işler de esas teşekkülünü haziranda alacak- tır. : Sabıkalı bir hırsız Emniyet direktörlüğü ikinci şube memurları şehrin muhtelif semtlerin- deki medrese ve cami üzerlerindeki kurşunları çalmak töhmetile' Bamye- ci Ali isminde sabıkalı bir hırsızı ya- kalamışlardır. Ali, evvelki gece, Cerrahpaşa med- resesi Üzerindeki kurşunları sökmekte iken sivil devrife memurları tarafın- dan görülerek cürmümeşhud halinde tutulmuştur. Konservatuar binası İnşası yakında münakasaya konacak Şehzadebaşında yapılacak olan kon- servatuar binasının inşa masrafına karşılık olan tahsisat bütçede mev- cud ve plân da hazır olduğundan ya- kında könservatuarın inşası münaka- saya konacaktır, Konservatuar bina- sının 800 kişi alabilecek büyüklükte bir de tiyatro salonu olacağından İs- tanbul semtinin tiyatro ihtiyacı bu suretle asri tesisatlı bir sahne ile te- min edilecektir. Fakat belediye, Beyoğlunun da temaşa bakımından o ehemmiyetini göz önüne alarak Beyoğlu semtinde de mükemmel bir tiyatro binasının inşasını düşünmüş, fakat böyle bir bi- nanın inşasını ileriye talik etmiştir. Ancak Tepebaşındaki kışlık tiyatro- nun yangın tehlikesine mukavemet edebilecek bir şekle konulması için sahnenin beton olarak inşa edilmesi- ne karar vermiştir, Ve bu maksadla 938 bütçesine 10500 liralık tahsisat konmuştur. Bundan başka sahnede çıkacak bir yangın tehlikesini önle- mek üzere sahnenin önüne bir de de- mir kapak yapılacaktır. İSTANBUL HAYATI. Puvason davril! Tramvayın ön kanapesinde biribir. lerine sokulmuşlar, fıkırdaşa fıkırda- şa konuşuyorlardı. Yeşil berelisi bir aralık manikürlü parmağını kankır. mızı dudağının kenarına dayıyarak bir müddet düşünür gibi durduktan sonra; — Hah, dedi. Bak, az kaldı unutu. yordum, Sana birinin selâmı var, Fa. kat mükâfatsız söylemem, Sözünü bitirirken rimelli kirpikle. rini kırparak arkadaşını süzüyordu. Öteki, kurşun kalemile çizilmiş iki incecik hat halindeki kaşlarını kaldı. rarak merakla sordu: Gi — Kimden? Allah aşkına söyle. Ne istersen veririm. Erkek mi? Yeşil bereli, gözlerini süzerek tek- rar gülümsedi: — Biraz anlatayım, bakalım tanıya. cak mısın, Saçları altın gibi sarı, Ken- disi ince, orta boylu, buğday benizli, İsminin baş harfi de «N...» şimdi anlı- yabildin mi? Öteki derin derin içini çekti, Gözle- rini yumdu, mırıldandı: — Acaba?.. İnanamıyorum. Fakaf niçin olmasın? Allah aşkına söyle İs- minin ikinci harfi ne?. — İkinci harfi £..., üçüncüsü de h... daha fazla söylemem. — Vallahi üzüntüden patlıyacağım. Söyle, nerede gördün? Yeşil bereli, bir kahkaha attı: — Hadi anlatayım. Dün gece Nes. lâlarda idik, Nihad da geldi. Hep sen- den bahsetti, Kapıdan çıkarken de kulağıma iğildi, «Güzine selâm söy- le» dedi, Bugün seni Taksimde bekli, yor, — Kaçta? Saat kaçta bekliyor? — Tam beş buçukta, Sana mühim bir şey söyliyecekmiş. Öteki telâşia mantosunun kolunu çekti, Minimini saatine bir göz attık. tan sonra yerinden fırladı: — Saat beşi çeyrek geçiyor, O halde “Arkadaşının elini bile sıkmadan tramvaydan atladı. Islak kaldırımlar. da atlıya sıplıya giderken yeşil bere. lisi, başını cama dayıyarak bir kahka- ha attı; z — Aptal, Puvason davrili yuttar. dum yal. Cemal Refik m Orgeneral Fahreddin Altay; Vişiye gitti kaza Üsküdar kaymakamı B. LOtA evvelki akşam müessif bir kaza geçir miştir. Vilâyet kaymakamları toplan- tısında hazır bulunmak üzere vilâyete gelen B. LüL£ saat 18 e doğru iskân müdürlüğü odasına inerken bir arar Jık karanlık olan merdivenden ayağı kaymış ve muvazenesini kaybederek aşağıya kadar düşmüştür. Bu kaza neticesinde B, Lütfinin ko- Tu kırılmış ve kendisi muhtelif yerle rinden yaralanmıştır. Derhal tedavi altına alınan kaymakamın kolu alçı. ya konmuştur. Üsküdarın çalışkan vaya dün sabah asliye birinci ceza mahkemesinde devam edildi. Dünkü celsede B, Ahmed Emin Yalmanla Avni Bayer mahkemeye gelmişler, B, Ahmed Emin Yalmanla neşriyat mü. dürü Sabri Salimin vekili B. Nazmj Nuri ve B. Sabur Saminin vekili B, Sadi Rıza ile Recai Nüzhet gelmemiş- lerdi, Mahkeme, hukuku âmme namı- na B. Sabur Saminin gıyabında mü» hakemenin devamına karar verdi. Fa kat vekilinin huzurile