15 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

© 15 Mayıs 1938 me - ——— AKŞAMDAN AKŞAMAx “İhtiyarlar haftası,, Şimdiki rejim çocukları ve gençleri düşünmekte cidden yektadır... Genç- ik hakkında vazolunan yüksek um» deleri ve sarfolunan vecizeleri hepi miz biliyoruz: hürmetle, takdirle ya» dediyoruz: Gençlik bayramları, ço cuk haftaları ve bu sefer, Dahiliye Vekâletinin müvezzi çocuklar hak- kındaki tedbirleri hep ayni silsiledir! Artık bundan sonra öyle yalınayak, Yırtık pırtık, saçlar karmakarışık se- ga « meslektaşlarımız » olmuyacak, Mminimini mesai arkadaşlarımızın sirt- larında münasip renkte ve şekilde gömlek ve ayaklarında sağlam pa buçlar olarak ve saçları filân da bi- çimine girecek. Tabii bu külfetler de onların zayif omuzlarına yükletilmi- yecek, Zaten taşıdıkları aile ve şahsi mukadderat mükellefiyetleri kâfi bir | hamile... Elbette ki yalnız müvezzilerin de- ZİL bütün sefil kılıkta bulunan taba- kanm ve bu meyanda esnafın bahu- SUS seyyar esnafın memleketteki nis- Dİ refahla mütenasip bir şekil ve şe- maile bürünmesi gerekti. Dahiliye Vekâleti ilk önce gözlerini masum Yarrucaklara çevirmek, onlara en €wvel müzaharette bulunmak şefkat | Ve rikkatini gösteriyor. İ Çocuklar!... Gençler!... Daima onlar, ön plânda onlar. | | En ideal, en müşfik nizamları, hod- bince kendimiz hakkında tatbik et. | miyoruz da, mekteplerde yavruları. Muz için tatbik ediyoruz. pe İyice düşünülecek olursa, bu, cid- | den yüksek bir siyaset üslübudur. | bundaki saik ancak digerbinlik- tir: Heyhat! Bütün bu usulleri çıka- Tanların nesli bir daha gençleşmiye- “ek, çocuk haline gelmiyecektir. Biz- sonrakiler düşünülerek hep bun: lar Yapılıyor. Gözler, istikbaldeğir!... v.s : Yine gözlerimizi İstikbalden, - ç0- | €uklardan, gençlerden - çevirmemekle Ye her şeyimizi onlar için yapmakla , ayni nisbette şefkat ve mer- hamete muhtaç olan” ihtiyarları da Z düşünsek ve teşkilâtlandırsak, her halde gözbebeğimiz gihi esirge- diğimiz yavrularımızın hakkın ye MİŞ sayılmayız. Çünkü bizden evvek gibi, bizim gibi onlar da anha Minha ihtiyarlıyacaklardır. «İhtiyarlığı mesleki ve içtimat em- et altına alalım!», «kolay, hafif hangileriyse bunları tayin ve tesbit ederek kanun yeliyle ihtiyar- hasredelim!» diye yazdığım bir Yazının okuyucularım arasındaki Yinız ihtiyarlarda değil, gençlerde de bıraktığı tesirleri heyecanla gördüm. Mer insanı, ölüm fikri gibi, ihtiyar- ik ta alâkadar eder ve ediyor. İhti- Yapsak; onda, yardıma muhtaç başlıyarak, bülün ihti- sü işlerimizi görüşsek ,tanzim et- “vâ - NÖ) Bugünden itibaren el arabalari stünden geçemiyecek E! arabaları hakkında tanzim edi- talimatnameye göre esnafın, sati- Gların ve ticarethanelerin kullandık- *l arabalarının bugünden itibaren Ü üstünden, Şişhane ve Bankalar len geçmeleri yasak edilecek- tir, Talimatname mucibince tipleri tes- * edilen yeni el arabaları ayın yir- Misinden itibaren kullanılmağa baş- Gnacaktı, Seyyar satıcılara mahsus Arak münasib görülecek el arabala- e $ekli de bugünlerde tesbit edilecek- Üsküdar Amerikan Kız lisesinde müsamere Dün Üsküdar Amerikan Kız lisesi £k talebe kurumu tarafından mek- temsil salonunda, bir müsame- Te verilmiştir. i iklâl marşının söylenmesile baş- Ki Yarılan, müsamereyi «Prenses Turan- : do» piyesi takip etmiştir. Ve Prenses Turando> genç mektepli- a arüündan büyük bir muvaffakı- j Ancak resmi mektep kasketlerinin üz8- ŞEHİR HABERLERİ Talebenin kıyafeti Maarif Vekâleti yeni kararlar verdi Orta mekteplerle liselere devam eden talebenin kıyafetleri hakkında Maarif Vekâletince bazı kararlar verilmiştir. Önümüzdeki ders senebaşından itiba» ren tatbik edilecek olan bu kararlara göre orta mekteplerle liselerdeki kız talebe mutlaka göğüslük kullanacak- lar ve bu göğüslükler münhasıran gri olacaktır, Liselerle orta mekteplerin erkek talebesi de aynı biçimde ve lâ- civerd elbise giyeceklerdir. İlkmekteplerin erkek talebesi de kız talebe gibi göğüslük giyeceklerdir. Yapılan teftişler neticesinde ilk, or- ta mekteplerin bazı talebelerinin lise son sınıf talebesine mahsus kasket giydikleri görülmüştür. Konan yeni usule göre her mekteb talebesi, men- sub bulunduğu mektebin kasketini kullanacak ve bunlarda behemehal talebenin numarası yazılı bulunacak- tır, Ecnebi ve ekalliyet ve hususi mek- teplerin talebesi de kıyafet bakımın- dan aynı şartlara riayet edeceklerdir. rinde bulunan çizgiler sarı, diğer mek- teplerin kasket çizgileri de her mek- tebin kabul ettiği hususi renkte bu- lunacaktır, Tesbit edilen bu kıyafetle- re rlayet etmiyen talebe, mekteplere kabul edilmiyecek ve keyfiyet velile- rine de bildirilecektir. Tayyare şehitleri Bugün saat 13 de ihtifal yapılacak Tayyare şehitlerimizin aziz hatira- larını anmak üzere bugün saat 13 de Fatih parkında tayyare şehitleri ihti- fali yapılacaktır. Bu münasebetle as- keri kıtaat, mektepler, diğer davetli- ler parkta toplanacak, hazırlanan program dairesinde (şehitlerimizin namları tebcil edilecektir. İhtifale şehrin muhtelif noktaların- dan atılacak toplarla başlanacaktır. Parkta yapılacak merasimden sonra Fatihten Beyazıda kadar ihtifale işti- rak eden kıtalar ve mektepliler bir. ge- çid resmi yapacaklardır. Merasim €s- nasında hava faaliyeti tatil edilecek | ve şehitlerimizin namı anilirken bü- | tün nakliye vasıtaları duracaktır. | Gülhane tababeti okul ve hastanesi müsamereleri Senenin dokuzuncu tıbbi müsame- rest röntgen profesörü Şükrü Cangör- ün relsliğinde toplanmıştır. Bu müsamerede Prof. Niyazi Gözcü tarafından Atipik bir Sehüller - Kris- tian hastalığı vakası, baş asistan Dr. Rüştü Oskay tarafından bir Nitroben- 701 ile ağulanma vakası gösterilmiş, Prof, Burhaneddin Tuğan tarafından Matemoğlobinemi hakkında bir tebliğ yapılmıştır. Bu mevzular üzerinde Prof. Sani Yaver, Prof. Şükrü Cangör, Prof. Bur- haneddin Tuğan, Prof, Burhaneddin Ürus, Prof. Vahdi Özan, Dr. Ahmed Hamdi, baş asistan Dr. Mevlüd Doğan tuğ ve Bş. As, Dr. Vasfi Yener söz al- mışlardır. Gürültü çıkaran iki sarhoş yakalandı Yusuf isminde biri, son derece sar- hoş olarak Beyoğlunda bir barda, Ha- san isminde diğer biri de Fatihte gü- rültü çıkardıklarından polisce yaka- lanıp mahkemeye verilmişlerdir. Bomba ile balık avlıyan 3 balıkçı yakalandı Cemal, Mahmud ve İbrahim isimle- rinde üç balıkçının, Üsküdar iskelesi açıklarında denizde bomba ile balık avladıkları zabıtaca görülmüştür. Bu şekilde balık avlamak yasak olduğun- dan üçü de yakalanarak Üsküdar ad- Karilerimizin fikri Veremlilere dikkat! Posta damgasını okuyamadığımız biz taşra şebrinden «bir hasta okuyu- cunuz: Salâhaddin» imzasile yazıl- yor: «Geçen gün Akşam gazetesinde ve- remlilerin bütün hastanelere alınma- & için yataklar ayrılmasına dair emig verildiğini okuduk. Ben bu derdie malâl olduğumdan em- Ti pek yerinde buldum. Zira başımdan bir macera, geçmiştir. Benim gibi bir veremli arkadaşımla birlikle İstan- bula todai için geldik. Bütün hasta- nelerimize uğradık. Ayak tedavisi yapmağa başladılar, Maalesef Birke- cinin ucuz otellerinden birinde yatı- yorduk. Aksırıp, öksürüp etrafa zehir saçıyorduk. Her gün bir başka kötü aşçi dükkümnda yemek yiyorduk, Bu menval üze Ay kaldık, sanater. yonda yer aşını bekledik. Ölme- Yip tekrar memleketimize döndük. Şimdi mecburen çalışıyor, ekmek parası çıkarmağa uğraşıyoruz. Si- ramız gelirse Adaya gideceğiz. Şu cihet, bilinmelidir ki, bu illete malül bulunanların bir çoklarında tihhatteki kimselere karşı Âdetâ bir hased. hissi bulunduğu tıpca tesbit edilmiştir. Bunlar, herkesi hasta gör- mek isterler. «Nasılsın?» sualine mu- hatabı obiraz şuram ağrıyor!» derse, bu bahsettiğim çeşit veremlilerin yü- zünde bir memnuniyet tebessümü gö- ründüğü vakidir. Şayed «aslan gibi- yim!'» cevabını alırsa sah sen de bir Aşılansan!» dileğini mariz haleti ru- hiyelerinde yaşılanlar çoktur. Lokan- tada bilerek başkalarını bulaştırmak isteyenler mevcuttur. Ben kendi he- sabıma eemiyetten intikam almak maksadile haz duyan hastalar gör- düm. Onun için, veremiileri yalnız kendi şahısları nam ve hesabına değil de, ayni zamanda eemiyeti vikaye nokla- sından daha fazla ihtimamle tedavi için alınan tedbir pek yerindedir. Ri- verir ki, buna ciddiyetle, ihtimamle riayet edilsin. Biz veremliler, hayırlı neticeyi bekliyoruz. Hırsız değil, cambaz! Siperisaika teline tutunarak minareye çıkmışla, ! Muhakkak bir ge alarak hırsızlık yapan on altı yaş- larında Hüseyin ve Mustafa adların- da iki genç dün adliyeye verilmişler ve Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde muhakeme edilmişler- dir, Tahkikat evrakına nazaran Hü- Seyinle Mustafa muhtelif cami ve meğ- reselerin ve bilhassa Samalya ve Ali- paşa medreselerinin kubbelerinden yüzlerce kilo kurşun çalarak 'Tahta- kale civarında satmışlardır, Mustafa ile Hüseyin bundan sonra da Şehzade ve Lâleli camileri minare- Jerinin tepelerindeki kurşunlara göz dikmişlerdir. Hırsızlar, minare kapı- larının kilidli olduğunu görünce mina- renin tepesindeki siperissika direğine bağlanan tele sarılarak dış taraftan tarmana tırmana minarenin tepesine kadar çıkmışlar ve bu suretle her iki minarenin de kurşunlarını söktükten sonra gene bu tellere tutunarak inip kaçmışlardır. 3 Bu iki hırsız evvelki gün gene böy- le bir minarenin etrafında şüpheli va- ziyette dolaşırlarken “yakalanmışlar- dır. Mustafa ile Hüseyin karakolda cürümlerini itiraf ettikleri gibi mah- kemede de hiç bir şeyi inkâr etmiye- Tek cami ve minare kurşunlarını nâ- sıl çaldıklarını anlatmışlardır, Sultanahmed üçüncü sulh ceza hâ- kimi B, Kâmil, suçun sureti ikana göre minarenin tepesine tırmanarak çıkmayı alelâde sirkat değil şahsi bir çevikliğe muhtaç bir hareket mahiye- tinde görmüş ve bu cihetten davanın rüyeti mahkemenin vazifesi haricinde olduğu cihetle daha yüksek vazifeli bir mahkemede muhakemeleri yapıl- mak üzere evrakı müddelumumiliğe iade etmiş ve iki hırsızı da tevkifha- neye göndermiştir. Bir işçi parmaklarını maki- neye kaptırarak yaralandı Büyükdere kibrit fabrikasının eti- ket kısmında - çalışan on sekiz yaşla- rında bayan Mevlüde parmaklarını makineye kaplırarak Kuzu eti Bugünden itiba- ren başsız ve ciğersiz satılacak Her sene kuzu mevsimi başlar baş- lamaz Hdırelleze kadar kuzu başı ve- ya ciğeri ile beraber satılır, fakat Hıdı- rellezden sonra baş veya ciğer ayrı sü- tılmağa başlanır, Bu, ötedenberi tea- mül hükmüne girmiştir. Bu sene de Hıdirellezden sonra ây- nı usulün tatbiki düşünülmüş, fakat Belediye gördüğü lüzum üzerine bu müddeti 19 mayısa kadar uzatmıştır. Bu karar üzerine bugünden itibaren kuzu baş ve ciğerleri ayrı olarak satı- Jacaktır. Diğer taraftan son bir hafta on gün- denberi birçok kasaplarda sığır eti bulmak kabil olamamaktadır, Gerçi her sene kuzu mevsiminde sığır kesi- mi azalmakta ise de birçok ailelep, senenin her mevsiminde sığır etini tercihen yemektedirler, Sığır istiyen- ler, bir haftadanberi kasaplarda sığır eti bulamamaktadırlar. Belediyenin kasaplar şirketile bera- ber Anadoludan getirttiği kasaplık hayvan münhasıran koyundur. Kuzu ve sığır, celepler tarafından getirtili- nan fiatin kifayetsizliğini ileri süre- rek sığır getirtip kestirmek istemiyor- lar, Bu sebepten dolayı sığır eti pek azalmıştır. Belediyenin sığır eti bulunmamasına nihayet verecek tedbirler almasını te- menni ederiz. Kıdem zammı Ekalliyet ve ecnebi mekteple- rindeki muallimler de bundan istifade edecekler Resmi mekteplerde olduğu gibi ekal- liyet ve ecnebi mekteplerinde bulunan muallimlerin de kıdem zammından istifade edebilmelerine esas İtibarile karar verilmiştir. Bunun için munl- limlerin hizmet müddetlerine göre ya okuttukları ders saati ücretlerine bi- ver mikdar, yahud da bir ayda aldık- ları ücretlerin yekünuna muayyen bir nisbet dahilinde toptan bir zam yapi- lacaktır. Maarif Ve bu iki şık- tan birini tarcih edecek ve önümüz- deki ders yılından itibaren bu tatbik edilecektir. , Tramvay caddeleri tamir ediliyor Nafia Vekâleti tarafından yapılan teşebbüs üzerine tramvay şirketi, Ga- tamir ettirmiştir. Belediye, yapılan tamirin mukavele hükümlerine mü- vafık olup olmadığını tedkik edecek« tir. Şirket bundan sonra Tophane ile Fındıklı arasındaki caddenin tamiri- ne başlıyacaktır. Tereyağına pamuk yağı ka- rıştıran biri bir ay hapse mahküm oldu Saim adında birinin mahlât yağ sattığı ihbar edilmiş ve dükkânından 0- hnan yağlar tahlil edilince tereyağı diye sattığı yağların içine külliyetli mıkdarda pamukyağı karıştırdığı an- laşılmıştır. Saim adliyeye teslim edilmiş ve Sul- tanahmed ikinci sulhceza mahkemesin- de yapılan mühakeme neticesinde bir ay hapsine karar verilmiştir. Yugoslav harbiye nazıri ” salı sabahı geliyor Mini Müdafaa Vekilimiz general Kâzım Özalp tarafından Ankaraya davet edilen Yugoslavya harbiye nazı- rı general Bariç, salı sabahı Semplon ekspresile İstanbula gelecek ve mera- simle karşılanacaktır, Ankarayı ziya- ret edecek olan general, evvelce de ğımız gibi Türkiyede on gün ka- Sahife $ İSTANBUL HAYATI Biraz hürmet etsek... Kemerli kapının üzerine kocaman bir lâvha asılmış, «Ulusal musiki dinlemek isteyenler her akşam bu- raya gelsinler.» İki yandaki duvarlar boylu boyunca suluboya tablolarile dolu... Çenesi boynuna yapışmış, bur- muş. İstanbul radyosunun curcuna plâk- Balkan harbinden evvel İstanbulun. haritasının yapılması bir ecnebi şir- kete verilmişti, Aradan geçen yirmi altı sene zarfında harita kısım kısım yapılmış ve tanzim edilen paftalar pey« derpey basılmıştır. Fakat son seneler- de şirket bu işi terkettiğinden Beledi- ye, şehir haritalarının tamamlanma, sını mühendis B. Rahmiye ihale et- mişti, Senelerdenberi bu işle meşgul olan B, Rahmi Boğazın, Adaların, Gök- sunun, Floryanın ve evvelce haritaları yapılan semtlerde bilâhare meydana gelen yangın yerlerinin haritalarını ikmal etmiştir. Bu suretle bütün şeh- rin haritası kül olarak meydana gel- karıda isimleri yazılan haritaların te- sellüm ve kabul muamelesini yapmak üzere Nafia Vekâleti şehircilik büro- su şefi mühendis B. Hilmi şehrimize gelmiş ve kabul muamelesini netice- lendirmiştir. B, Hilmi, haritaları tas- tik edilmek üzere Ankaraya götüre- cektir, Bu haritalar da tasdik edildik-