15 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

15 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Otobüs münakaşası Ermeni mütevelli heyeti hakkında takibat yapılıp yapılmadığı sorulacak Mahkeme mülkiye teftiş heyetine yazılan tezkerenin tekidine karar verdi Otobüs davasından çıkan ve tev- hid edilen davaların rüyetins dün asliye birinci ceza mahkemesinde devam edildi. Otobüs yolsuzluğu ve hamallar meselesi etrafında mülkiye müfettiş- leri tarafından yapılan tahkikata dair evvelce mahkemece teftiş heye- tine yazılan tezkereye cevab gelme- mişti, Bunun üzerine Ahmed Emin Yalman mahkemeye bir istida verdi. Bu istidasında; 10 mayıs tarihli Er- | menice Jamanak gazetesinde, Erme- | ni vakfına bir arsanın vakıflar ka | nununa aykırı bir şekilde elden çı- .karılmasından dolayı mütevelliler hakkında Evkaf idaresi başmüfettiş- liği larafından takibat açıldığı ve mütevellilerin sorguya. çekildikleri hakkında çıkan bir yazıyı tercüme ve noterden tasdik ettirerek mahke- meye verdiğini kaydediyor ve: «Bu hareket, İstanbul belediye işlerinde- ki bir takım yolsuzluklara karşı umumi menfaati korumak maksadi- le yaptığım neşriyatın müsbet neti- celerinden biridir. Bizim neşriyatı- mız hiç bir şahsa müteveccih değil dir. Açılan mücadelenin mânası an- cak hasıl ettiği müsbet neticelerle ölçülebilir. Bu neticelerden biri, va- kıflar idaresinin giriştiği takibat ol- duğuna göre mahiyetinin ortaya çı- karılmasına mutlaka ihtiyaç var- dır» dedikten sonra böyle bir takiba- ta girişilip girişilmediğinin ve giri- şilmişse bunların sebeb ve mahiyeti- nin ne olduğunun vakıflar umum müdürlüğünden,» sorulmasını İsti- yordu. Jamanak gazetesinden kesilmiş aslı ile beraber mahkemeye verilen ter- cümede Ermeni mezarlığı arsasının kanuna aykırı bir şekilde satılması üzerine Evkaf idaresi başmüfettişliği tarafından Beyoğlu Ermeni heyeti mütevelliyesi «leyhine takibata giri- şildiği, idare heyeti namına doktor Arşak Sürenyan'ın isticvab edildiği ve uzun zamandanberi heyeti idare içtimalarına gelmiyen âzadan Mığır- diç Ütücüyan ile Leonun da mü- fettişliğe davet edildikleri yazılıyor- du. Ahmed Emin Yalman da şifahen izahat vererek dedi ki; — Şimdiye kadar mahkeme tara- fından yapılan tahkikatta bu cihet tahkik edilmemiş, sadece satılan ar- sa bedelinden yüzde beş hisselerin evkaf veznesine yatırılıp yatırılmadı- ğı sorulmuştu, Halbuki şimdi bu arsa satışı yüzünden mütevelli heyeti aley- hine takibat açılmıştır. Bizim neşri- yatımızın, umumun menfaatini istih- #aNEAEASEAA BAEEEBABEEEEEEEEEEBAS AN SEANAMAAAN, RUTH CHATTERTON ve WALTER HUSTON | tarafından oynanmış bir dram, KIRKLIK KADIN (Fransızca sözlü) kralının evlenmesi Bugün MİHRACENİN GÖZDESİ TÜRKÇE sözlü ve Bugün. SAKARYA sinemasında FOX Jurnal'de : Türk - Yunan Paktı imzalanması ve Arnavutluk Suvare 8 de her iki film birden pesin İPEK Semed Bugün saat 11 de tenzilâtlı matine daf ettiğini de bu takibat meydana çıkaracaktır. Bu tekibat neticesinin vakıflar umum müdürlüğünden 50- rulmasını isterim. Buna karşı B. Sabur Saminin ve- | kili Sadi Riza itiraz ederek: — Mahkemenin gerek 26 nisan ta» | rihinde ve gerekse geçen celsede ver» | miş olduğu kararlar Ahmed Emin Yal-| İ manın bu talebinin kabulüne mâni- | dir. | Dedi ve Ahmed Emin Yalmanın | vekili Nazmi Nuri şu cevabı verdi: — Müekkilim bu talebile mahke- menin kararlarına muariz bir şey İs- temiyor. Bilâkis bu kararların hari- cinde olan bir noktanın, müdafaa hakkımıza taallüku hasebile mahke- me tarafından sorulmasını istiyoruz. Ortada, bilâ mezuniyet arsa satmak, | parasını almamak ve bu gibi bir sui- | istimalden dolayı açılmış bir takibat | var mıdır? Bu cihetin sorulmasını İs- tiyoruz, İ Müddeiumumi muavini de, şimdiye kadar sorulan şeylerin ve yapılan tah- kikalın kâfi olduğunu söyliyerek Ah- med Emin Yalmanın talebi vechile yeniden tahkikat icrasına mahal ol- | madığını söyledi. | Bunun üzerine mahkeme heyeti müzakereye çekildi. Uzunca süren müzakereden sonra mahkeme, evvel- ce mülkiye teftiş heyetine yazılan tezkerenin tekidine ve, mahkemece verilmiş olan kararlara mâni bir se- bep olmadığı gibi bundan evvelki | tahkikatlarda da sadece ermeni me- | zarlığı arsası bedelinden evkafa aid | nisbi harcın yatırılıp yatırılmadığı sorulmuş olduğu cihetle Ahmed Emin Yalmanın talebi vechile, ermeni me- zarlığı arsasının evkaf kanununa aykırı bir şekilde satılması yüzünden mütevelli heyeti hakkında takibat yapılıp yapılmadığının Ve yapıl yorsa mahiyetinin vakıflar umum müdürlüğünden sorulmasına ekse- riyetle karar verdi. o Muhakeme önümüzdeki perşembe gününe bıra- kıldı. | mm mm Eminönü Halkevinden: | 11/5/938 salı günü saat (1730) da Eri- | mizin Cuğaloğlundaki merkez salonunda üniversite doçentlerinden Haldun Terem | tarafından (Günün düşüncelerinden: Ulusal yakacak ve sentetik petrol) mevzulu bir konferans verilecektir. Davetiye yoktur. Herkes gelebilir. # Beyoğlu Halkevinden: 1 — 11/5/938 salı günü saat 1830 da Evimizin Tepeba- şındaki merkeş binasında profesör bay Fatin tarafından «Pelekiyata dair» kon- İ feranş verilecektir. 2 — Herkes gelebilir. un a. FRED ASTAİRE ve GİNGER ROGERS'in en parlak muvaffakiyetleri VALS DALGASI saat 11 de tenzilâtlı matine Senenin en büyük muvajfakiyetleri VE MEZARI TÜRK MUSİKİLİ Bugün TÜRK sinemasında 2 Büyük Fransızca sözlü film: Bekâret , Seans: 1-40 ve $de gum LUCİEN BARROUX - RAİMU se ars şar ASAL İŞ ADAMI AKŞAM 15 Mayıs 1998 Eminönü meydanı İstihlâk muamelesi yapılan plâna göre devam edecek Geçenlerde bir gazete, Valide hanı arkasındaki adadan başka Eminönü meydanında evvelce istimlâkine karar verilen binalârın istimlâk muamelele- rinin tamamlanmasile yıktırılmaları- nın bu sene gecikeceğini yazıyordu. Yaptığımız tahkikata göre bu haber asılsızdır. Eminönü meydanındaki is- timlâk - evvelce de yazdığımız gibi - dört muhtelif kısma ayrılarak ve muay- yen sırayı takib etmek suretile müm- kün olduğu kadar kısa bir zamanda bitirilecektir. Nitekim, en son istim- lâk edilecek adada bulunan Eminönü Kızılay şubesinin bulunduğu han sa- hibile Kızılay cemiyeti arasındaki ki- ra mukavelesi bittiğinden Kızılay ce- miyeti dün belediyeye bir tezkere ya- zarak istimlâkin geri kalıp kalmıya- cağ'nı ve şayet istimlâk teehhür eder- #e kira mukavelesinin yenileneceğini bildirmiştir. Belediye Kızılay cemiyetine verdiği cevapta Eminönü meydanında yapi lan istimlâkin tehirine dair hiç bir karar verlimediğini ve istimlâk mua” melesinin sira ile neticelendirileceğini ve esasen Kızılay şubesinin bulundu- | ğü han sahibile belediye arasında is- timlâk bedeli etrafında uyuşulduğunu | bildirmiştir. Alâkası olmadığı halde ge- dikli erbaş elbisesile dolaşan biri yakalandı Üsküdarda oturan Hasan isminde birinin, hiç alâkası olmadığı halde ge- dikli erbaş elbisesi giyerek sokakta do- Jaştığı görülmüş, polisçe yakalanarak mahkemeye verilmiştir. Bakırköy Halkevinden: . Evimiz tarafından turnus şeklinde ter- tip edilen kupa maçlatının bugün aşağıda yazılı saatlerde Bakırköyde Barutgücü ala- nında yapılacağı ilân olunur. Bakırköyspor — Demirspor A futbal ta- kımları saat 1430. 'Barutgücü — Alemdar A futbol takım- ları saat 16 da. Fenerbahçe Spor Klübünden: Elübümüz müessisler alelâde İçtimar umumizi nizamnamenin 12 nel maddesine tevfikan 29 mayıs 938 tarihine müsadif pazar günü saat 10 da Klüp merkezinde icra kılınacağından müessls azanın yevm ve saati mezkürda teşrifleri rica olunur. Okspor kurumundan bir heyet Ankaraya gidiyor (Okspor) kurumundan bir heyet (Türk Spor kurumu) nun daveti üzerine 19 mayıs Gençlik ve Spor bayramına iştirak etmek üzere pazartesi günü Ankaraya hareket edecektir. Gidecek heyet 17 mayıs 1438 #alı günü öğleden sonra yapılacak prova- ya iştirak edecek, 10 mayıs günü de geçit resmine dahil olacaktır. Geçit resminden sonra, sahanın müsaadesi nisbetinde atış talimleri yapılacaktır. “Oksporcuları, 19 mayis sabahı saat 1030 da Yenişehirde Türk Spor kürumü merkezinden hareket ederek (Ulus) mey- danına gelecekler ve tam saat 1 de (Atatürk) anıtına çelenk koyacaklardır. İstanbul çiçeklerinden yapılmış ok ve yay arması, bu en eski ve asli milli sporun ve Türk sporcularının büyük atalarma şük- ran ve tazimlerini ifade edecektir. İzmitte Şark Pazarı Sadeddin pl Büyük bir kayıp! Metanet Hurufat dökümhanesi 8- hibi Mehtred Ali evvelki gün Fransız etmiştir. Yarım asra yakın irfan âleminde fe- dakârane hizmet etmiştir. Hurufat- | clığı en dakik kısınılarına kadar bi- lirdi. Eski harfler zamanında bu ka- rışık harflerin kalıplarını ıslah çok uğraşmıştı. Bir çok yeni punto harfler dökmeğe muvaffak olmuştu. Bunlarla maddi menfaatten ziyade memlekete hizmet için uğraşırdı. B. Mehmed Ali bir aralık bir ccne- binin, Türkiyede gramofon plâğı ya- pılamıyacağı iddiasına kızmış ve ken- di esas sanatı olmadığı halde gramo- fon plâğı yaparak bu ecnebiyi mah- cup etmişti. Merhum kuvvetli seciyeli, dürüst bir insandı, Yeni harflerin kabulün- den Sonra da bir çok -çeşid harfler dökmüştü, Daha yaşasa şüphe yok ki bir çok yenilikler yapacaktı. Merhumun cenazesi bugün saat on birde Fransiz hastanesinden kal- dınlarak Teşvikiyede namazı kılın- dıktan sonra Şişlide Asri mezarlığa defnedilecektir. Merhumun uğluna samimi başsağlığı dileriz. ———— 14/5)ğ38 Cumartesi günü İstanbul Hâlinde toptan satılan yaş sebze ve meyva fiatleri; En En Cinsi Emsali aşağı yüksek Hati Fat Er.8. Er. & Bakız kabağı Kilo 9— 13— Yerli fasulye > 0— n— Kır domatesi > 48 — w— Bakla, > Araka > Bezelye » Pırasa, > Ispanak , Havuç » Yaprak > Enginar Aded Biyar , Marul > Yeşil salata w > Soğan > Sarmısak , Maydanoz , Dereotu , Kiraz Kilo Can eriği , Muz Ecnebi Ilmon (100 Aded 110 — 240 Pazartesi: Kadıköy Sü- reyyada, Bah Pangalti Kurtuluşta. Çarşamba : Beşiktaş Suad Parkda, Perşembe: Kadıköy Miltiyadi sinemalarında GÜL FATMA Milli operet 3 perde, , besteliyen: Üstad EZ Yazan, Muhlis Sabahaddin * Üsküdar Halkevinde A. Vefik paşanın Molyerden adapte ettiği «DEKBAZ- LIK» komedisi Halkevi gençleri tarafından temsil edilmiştir. Gençler munta- m vermektedirler, Yukarıdaki bir sanatkârdı. | için | sal - Mesud bir evlenme Demiryolu alay komutanı ALBAY NAZMİ GÜRER ile MÜNEVVER ARL ÇAYIN nikâh töreni 12/5/938 per şembe günü Ankara belediyesi evlen») me dairesinde yapılmıştır. 15 Mayıs 938 Pazar İstanbul — Öğle neşriyat Türk rmüsikisi, 1250 Plâkla Türk musikisi, 1330: Muhielr plâk, neşriyatı, 14: SON, Akşam neşriyatı: 16: Beşiktaş - Harbi- ye maçı: Taksim stadından naklen, 183 Spor ve gençlik bayramı: M. Kemal göz: Güzel sanatlar akademisinden, 18. Piâkla dans musikisi, 19,15: Konferan: Prot. Salih Murat (Radyo dersleri), 20: Müzeyyen ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 20,45: Hava raporu, 2048: Ömer Riza tarafından arabca söylev, 21: Cemal Kâmil ve ar- kadaşlsrı tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, (Saat ayarı), 2145: OR» KESTRA: 1 - Flolor: Marla uvertür, 2 Banka: Bab - el - uvet, $ - Ramo: 4 - Delibes: Vals, 2215: Ajans eri, 2230: Plâkla sololar, opera ve parçaları, Son haberler ve &rtesi günün programı SON. Ankara — Öğle neşriyatı: 12; ik plâk neşriyatı, 12,50; Plâk sikisi ve halk şarki harici haberler. Akşam neşriyatı: neşr şarkıları (Makbule Çakar ve 20: Saat ayarı ve arabca neşriy Türk musikisi ve halk şarkıları haddin ve arkadaşları), 21: Konfei (Genel Kurmay talim ve şefi), 2115: ORKESTRA: 1 - Wily Richartz: 'Traum - Melodlen, 2 - Jean Neago: Murcia, $ - Alfons Plank; Me der Steme, - Hans George Sehüt Pommereche Polka, 5 - Lehar: Eva, Ajans haberleri, 22,15: Yarınki program ve İstiklâl marşı. * Avrupa İstasyonları Saat 20de Berlin 20,25 Sevilen melodiler — Breslağ 20,10 salon muzikası — Hamburg 20,10 salon muzikası — Kolonya 30,10 Leonone operası — Berömünster 2010 av muzi- kası — Budap. 2055 elili. opereti — Bükreş 20 mskeri muzika, 21,15 orkeğtra — Helsingfors 2050 solistler okonseri — Hilvers.l1 20,55 konser — Kattoviç 2039 viyolorsel — Londra 20 Maritana operası na devam — Lüksemburg 20,15 konser — Poznan 2035 hüfif muzika — Prag 2020 fahfar — Rad. Toüloüze 20,15 hafif mmu- zika, 2045 askeri muzika, Bast 21 de Berlin Zi Konser — Breslau 21 aMadma- zel Mandarin» opereti — Dentschi. S2 filim muzlkası — Frankf, 21 orkestr Hamburg 21 operet havaları Kolonya 31 operaya devam' *— Lelpzig 2115 kon- ser — Münih 21 konser — Stuttg, 21 kon- ser — Atholne 21,45 dans — Bari 2128 Yunanca neşriyat — Brüksel 2125 or- kestra — Buap. 21 operete devam — Bükreş 21,10 konser — Florans 2130 or- kestra — Helsingrors 21 konsere devam — Müvers. 1 21,10 balalayka kanseri — Kopenhag 21,15 orkestra — Lille ve Limo- ges 2130 konser — Nis 2130 konser — Rad. Paris 2130 orkestra — Sottens 2120 piyano ve konser — Rad. Toulouse 21 ha- fıf muzika — Sofya 2130 operet havaları. Sant 27 de Berlin 22 konsere devam — Breslau 22 operete devam — Deutsehl, 8. 22 filim muzikasına devam — Frankf, 22 orkestra” ya devam — Habmurg 22 operet muzika- ına derum — Kolonya 22 operete de- vam — Lelpzig 22 konsere devam — Münih 23 konsere devam — Stuttgart 22 orkestra — Astholne 22 dansa devam — Belgrad 22 orkestra — Brüksel 22 konsere devam — Budap. 22 operete devam — Hilvers. 22,40 orkestra — Hivezs. XI 22,10 senfon. konser — Lille ve Limogs 22 kon- sere deyam — Londra 2205 konser — Lüksenburg * 37 konser — Milana 23 «Flor di Campo» opereti — Midland 2209 orkestra — 2250 solistler konseri — D. Ceneri 22,15 konser -- Nis 22 konsere de- vam — Prag 22 orkestra — Reval 2225 dans — Roma 22 senfon. konser — Sofya 22 konser — Sottens 22 konsere devam — Stokholm 22 orkestra — Rad. Toulouse 22 hafif muzikaya devam. Saat 23 de Berlin 2330 eğlenceli muzika — Königs- berg 23,40 dans — Stutlg. 23,40 eğlence ve dans — Viyana 2340 orkestra — Diğer Alman istasyonları Deutsehl, 5. den nak- len 23,30 dans ve eğlence — Belgrad 23,20 orkestra — Brüksel 23,10 casband — Budap. 28,20 orkestra — Bükreş 23 gece Konseri — Florans 23 dans — Helsingfors 23,10 konser — Kopenhag 23,15 örkestra — Lyubliana 23,25 orkestra — DLüksenburg 23 konser — Milano 23 öperete devam — Prag 2335 orkestra — Roma 23,45 dans — Rad. Toulouse 23,45 Küba muzikası. Saat 24 den itibaren Alman istasyonları 1 e kadar program- Ks devam — Brüksel II 24 hafif mu- — Budap. 2425 çigan muzikası — Bükreş 1 e kadar konsere devam — Ko. penhag 24,25 dans — Rad. Paris 24 - dans — Hamburg dan naklen ei Deutscahi, 8., Kolonya, Königeberg, Leip- xg, Münih ve Viyana İ -4 gece musi- kası — Siuttg, Frankf. ve Berlin 1 - 4 gece konseri m — ——> ŞEHZADEBAŞI TURAN o TİYATROSU . Bugün gündüz saat 15 de SÖNEN OCAK komedi 4 perde. Gece — 2030 da BERAREN.