25 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

25 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

25 Mi AKŞAM Sahife 11 Bergama kermesi başladı İzmir valisi bir nutuk sö oyunlar çok beğenildi yledi, milli Bergama kermesine aid resimler: Solda 1 - Vali B. Fazlı Güleç geçid resmini seyrediyor, 2 - Bengi oyunu, $ - Okçular 4 - Kalkan oyunu, sağda vali nutuk söylüyor, avcılar, vali köylülerle konuşuyer Bergama (Akşam) — Bergama kermesi 22 mayıs pazar günü büyük şenlikler içinde başlamıştır. Bir haf- ta devam edecek olan kermes, bu ta- Tİhİ, büyük şehre pek çok ziyaretçi çekmiştir. Kermesin, Bergamanın ve halkın şimdiden büyük İstifadesini temine başladığı görülmüştür. Şehir, baştan- başa donanmıştır. Uzak, yakın köy- lerden gelen milli kıyafeti lâbis zey- bekler, efeler manzaraya bir ihtişam veriyorlar. Halkevi, bütün Bergama gençiiği- nİ çatısı altına toplamış. Bu muvaf- fakıyet sayesinde Bergama Halkevi hakiki bir varlık yaratmıştır. Efele- Tin, zeybeklerin, Kozak yaylasından, Kınık köylerinden, bühassa Kaşıkçı köyünden Bergamaya gelişleri çok heyecanlı olmuştur. Ellerinde bay- râklar olduğu halde atlara bine 2eybekler, önlerinde dâvul, zurnalar- lâ şehre girerken, halk tezahüratla kendilerini — alkışalmıştır. Halkevi önünde duran veli B, Fazlı Güleç" önünden geçen zeybek ve efele; mizi se MN) na gitm sm zeybe Yer, sabahtan öğleye kadar Halkevi z Dağı, Harmandali » Çak mlikişe di, o irade İspir. Manisa alisinden Bergar gelen pek çok ziyavetçi, harabeleri, müzeyi gezmişlerdir. Kermes başlarken Kermes saat ld te (Bağlar Kr ri) nâA bâşlamıştır. Kırda hez; nan çardaklarla çadır ve şemsiyele- rin altında 25,000 kişi toplanmıştı. Bergama Halkevi bardosunun çaldı- ğı istiklâl mraşından sonra vali B. Güleç bir nutukla kermesi açmış, Atatürkün yüksek idaresi altında memlekette yapılan büyük işleri ari- latmış, Osmanlı idaresile Türkiye cumhuriyeti idaresi arasında müka- yese yapmağa halkı davet etmiş, ker- mesten Bergamanın ve Bergamalıla- rın edindikleri ve dinecekleri büyük istifadeyi tebarüz ettirmiştir. Daha sonra Oyunlar başlamıştır. Evvelâ 14 zeybeğin oynadığı Bengi oyunu, çok alkış toplamıştır. Bengi oyunu nedir? Bu oyun, sevgililerinden yüz bula- mıyan, kalbleri yaralı gençlerin oyu- nudur, Efsaneye göre vaktile bu gibi gençler, bir dağın düzlüğünde bu- Tuşmuşlar, Bengi oyununu icad et- mişlerdir. Efe, yanık ve acı sesile in- ler gibi kırıyor — Hayyyyt! r hep birden kalkıyor, İleri, geri gidip geliyor. Bu oyu- n yüzlerinde ayrılık- lar nu o tan, gundur. Hayata küs ! lik canlanıyor, teşkil ettikleri daire daralıyor, başbaşa veriyorlar. Hare- ketlerde bir görülüyor. Sonra âni bir kararla ken- dilerine yüzvermiyen (o sevgililerini kaçırmağa karar veriyor ve hâykıra- rak canlanıyorlar ve oyun böylece devam ediyor. Dağlı ve Kalkan oyunları Bengiyi Dağlı oyunu takib etmiş- tir. Dağlı oyunu, Bengiye nazaran daha kıvrak, daha hamlelidir. Bun- da dizçökerek, sekerek, hattâ koşa- rak parmak çıtlatmalar var. Har- mandali zeybek oyunu da çök beğe- nilmiştir. Bütün bu oyunlar, Kültür Bakan- lığı tarafından gönderilen sanatkâr- Jar tarafından seşli filime çekilmiştir. Zeybek oyunlarını kalkan oyunu takib etmiştir. Bu eski oyun, zaman Ta unutulmak yolunu tutmuştur. Fa- kat Bergama köylüleri arasında bu güzel ve asil oyunu gençlere de öğre- tiyorlar. Bu suretle atalarımızın bu takdir edilen oyunu, nisyana karış- maktan kurtarılmış olacaktır, Ai koşuları da çok alâkalı olmuş, ayrıca bir hayvan sergisi kurulmuş, iyi derece alan hayvanların uble rine ikramiyeler veril , Gecele. yin Halkevinde müsamere verilmiş, Karagöz oynatılmıştır. Kermes bir hafta muhtelif eğlencelerle devam edecek, Kozak yaylasına ve Çandarlı yorgunluk, bezginlik | Ayni kadını seven beş kardeşin başına gelenler Beş kardeş biribirine girdi ve iflâs etti, muhakeme günü de sevdikleri kız Sırra kadem bastı İki erkek bir kadını severse bunu sonu ekseriya fena olur. Bu gibi va lar şimdiye kadar binlerce cild roma- mA mevzu teşkil etmişlir, Anlatacağı. | miz vaka şimdiye kadar geçen aşk hâ- diselerini geride bırakacak ve rekor kıracak kadar fevkalâdedir. Çünkü Arjantinin merkezi olan Buenos Ay reste beş kardeş birden bir kadına fişık olmuştur. Bu beş kardeş Radner biraderler | firması altında Buenos Ayreste bir ih- racat şirketinin sahibidir. İçlerinden Viüyam Radner geçen yaz şimal mem- leketlerine yaptığı bir iş seyahatinden döndüğü zaman ticarethane için yal- niz birçok siparişler değil, aynı zaman- da kendisi için de küçük, sevimli, ca- sibeli bir aktris getirdi. İyi bir ailenin kızı olan bu aktris Filadelfiyada Ros- sar sahnesinde çalışıyordu. Beşi de becerikli tüccar diye tam'an Radner biraderlerin hepsi de bekârdı. En küçükleri olan Vilyam seyahatten &vdetinde beraber getirdiği Mari ile evleneceğini ve bu sebepten dolayı | kardeşlerinden ayrılarak müstekilen bir ticarethane açacağını kardeşlerine | anlattığı zaman bunlar memnun ol | mâdılar. Fakat aradan birkaç hafta geçip de Mariyi yakından tamıdıkları | zaman fikirlerini değiştirdiler. Hepsi | birden güzel Marinin etrafında perva- ne gibi dolaşmağa ona hediyeler al- | mağa başladılar, o derecede ki kız üz rinde hak ve hukuku olduğunu zan- | neden Vilyam diğer kardeşlerine ih- | taratta bulunmağa mecbur odlu. Bu ihtarlar üzerine kardeşlerin ara- si fena halde açıldı. Bir gün Vilvam sokakta büyük kardeşini alenen döv- dü, o derece yumrukladı ki Radner | Jamespinin can kurtaran otomobilile hastaneye kaldırılmasına mecburiy hasıl oldu. Zabıta hâdise hakkında bir zabıt varakası tuttu, Janes İle diğer kardeşler işi mahkemeye intikal ettir- meğe karar verdiler. Aşk yüzünden gördükleri hakaretin hesabı mahke- mede görülecekti. Bu hâdise Buenos Ayreste efkân umumiyeyi, Radner ailesinin akraba- sini ve firmanın rakiplerini haftalarca işgal etti. Vakanın dedikodusu ağiz- dan ağıza dolaştı durdu, Fakat iş mah- kemeye intikal etmedi. Çünkü güzel Mari beş kardeşi akıllarını başlarına almıyacak olurlarsa kaçıp memleketi- ne döneceğini söyliyerek tehdid etti Bu tehdid üzerine kardeşler barıştılar ve dört âşığın istikbalde Mari ile sev- | | rar kardeşlerini NABESAESABASABERAAAAAEASADEREEENEEASAN, gilisi Vilyama karşı nasıl hareket ede- cekleri tesbit edildi. Fakat bu anlaşma uzun sürmedi Güzel âktrisin mi, yoksa dört âşık kar- deşin mi sebebiyet verdiği anlaşılamı- yan hareketlerden dolayı Vilyam tek- yumruklamağa mec- bur oldu, Bu seferki kavga ticaretha- nenin içinde zuhur etti, Yazıhane harb sahnesine döndü. Kardeşler biribirle- rinin kafalarına sandalyeleri, hok ları fırlattılar. Gözleri mürekkeple o kadar bulandı ki kavga esnasında me murlarından üçünü bilmiyerek yara- ladılar, Ticaretkanenin içi $ doldu. Kavga ancak zabıtanın müda- halesi üzerine nihayet buldu. Hâdise artık gazetelere de a beş tüccar kardeş arasındaki kı lık kavgası hakkında karikatürler neş- rolundu. Bu neşriyata hiddetlenen kardeşler aralarındaki güzel Mari i tilâm unutarak bazi gazetelere kars şı dava açtılar, Bu ahval bu suretle devam edip du- rurken kardeşlerin en yaşlısı olan Ja- mes İle Mari gizlice birleşip Amerika- ya kaçıp orada evlenmeğe karar ver- ,. Fakat lam trene binecekleri €$- nada hüâdiseden haberdar olan Vilyam ile diğer üç kardeş tarafından yaka- landılar. Beş kardeş kim bilir kaçıncı defa olarak boğaz boğaza geldiler. Ne ticede mahkemeye düştüler, dört kar. deş güzel aktrisin kendilerinin izdivaç tekliflerini ayrı ayrı kabul ettiğini, fa- kat beşinci kardeşleri Vilyamın Mari- yi yalan söylemeğe teşvik ettiğini ya- İ na yakıla hâkime anlattılar Bu aralık Radner thanesi ya aş iflâsa doğru gittiğini lemeğe hacet yoktur. Beş kardeş ti- careti filân bir tarafa bırakarak biri- birlerile uğraşıyorlardı. Bundan başka dava için de birçok para sarfolunuyor- du, Nisan nihayetinde baş kardeş ge- ne mahkemede idiler. Hâkim onları barıştırmak için beyhude uğraşıyordu Nihayet şahid olarak dinlenmesine karar verilen güzel Mari mahkeme salonuna çağırıldı. Beş kardeş gözleri- ni kapıya diktiler, Fakat kimse görün- medi, Güzel aktris o gün gizlice trene yresten kaçmıştı. Beş kardeşe ben yazıp bıraktığı bir mektupta «Beş 'deşin deliliklerin- den bıktım usandım, ben gidiyorum! diyordu En kısa zamanda size de ayni parlak neticeyi kazandırabilir ADYOLİ Yakın Şarkın diş macunları kraliçesidir. Milyonlarca ağza güzellik, sıhhat, sağlık vermiş ve bu hassasiledir ki 18 diploma, 48 madalya kazanmıştır.