25 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Misafirlerimiz bugün Kocatepe torpidosile Mudanyaya, oradan da Çanakkale ve İzmite gidecekler İzmir 24 (Telefonla) — Dost Yu- | goslavyanın Harbiye ve Bahriye Nü zırı örgeneral Mariç ve refikası, MUH | Müdafaa Vekili general Kâzım Özslp, | Erkârı harbiye ikinel reisi orgeneral Asım Gündüz ve misafirlerimizin | mmihmandarları bugün İzmir civarın- da muhtelif gezintiler yapmışlardır. Bu gezintiler esnasında halk, misa- firlerimizi alkışlamıştır. Orgeneral Mariç sabahleyin Mili Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp ve ovgeneral Asım Gündüzle beraber Gazlemirdeki tayyare kuvvetlerimizi | görmüş, tayyare dâfi bataryalarımı- zi atışlarını takib etmişler ve İzmi- re dönmüşlerdir, | Misafirlerimiz saat 12,30 da Ordu- evinde Mevki kumandanı tarafından şereflerine verilen ziyafete hazır bu- İ Yunmuşlardır. e Ziyafet esnasında | Bergama köylerinden gelen efeler milli oyunlar oynamışlardır. Dost hü- kümet Harbiye ve Bahriye Nazırı or- general Mariç milli oyunlarımızı çok beğenmiş ve tekrarlatmıştır. Ziyafetten sonra misafirlerimiz ve İ diğer zevat Bayraklı vapuruna bine- rek körfezde bir gezinti yapmişlar- | dır, Muhterem misafirlerimiz bu 68- nada müstahkem mevki kuyvetleri- mizin bazı gruplarını ziyaret etmiş- lerdir. Askerlerimiz kendilerini me- rasimle istikbal etmişlerdir. Bu akşam saat yirmide Belediye relsi doktor Behçel Uz tarafından misafirler şerefine Kültürpark gazi- nosunda bir ziyafel verilmiş ve çok güzel bir nutuk söylemiştir. Orgeneral Mariç mukabele ederek ananevi Türk misafirperverliğini ber | yerde gördüğünü ve ekonomik, 50s- yal ve askerlik sahalarnda Büyük ! Dâhi Atatürk rejiminin yarattığı te- rakkiyala şahid olduğunu söylemiş ve kadehini Büyük Atatürkün sıhha- tine ve Türk milletinin saadetine kal- dırmıştır. Misafirler, bugün saat 22 de Bas- mahane İstasyonundan hususi tren- le Bandırmaya hareket ettiler. Ora- dan Kocatepe torpidosuna binerek Mudanyaya gidecekler, oradan da Ça- nakkale ve İzmite geçeceklerdir. B. Görçil “Almanya henüz büyük bir harbe hazır değildir. diyor “Fakat 939 ve 940 da ne olacak? İstikbalde daha kuvvetli bir Londra 24 (A.A) — B. Çörçil, Çink- fort'da söylediği bir nutukta demiştir ki: «Çek meselesinin sulh yolu ile halle- dilebileceğini hâlâ ümit ediyorum. Çün- kü Henlein'in Londrayı ziyaretinde ba- na bahsettiği neviden plânlar Çekoslo- vak hükümeti için hiç de kabul edile- mez mahiyette değildir. Eğer ümit etti- gim gibi harbin önüne geçilmiş ise bu, kollektif emniyetin kaba taslak da ol- sa bugünkü şeklinden mütevellittir. Çekoslovakyanın cebren ele geçiril- mesinin önüne geçebilecek şey Fransa- nın azimkâr hattı hareketi ve İngilte- Tenin de buna ayni derecede azimle mü- ekipe muhtacız,, zaharet göstermesidir. Sovyetler birliğinin, Polonyanın ve hepsinin üstünde Çeklerin memleket- lerini müdafaa için harbe hazır bu- Yunmaları birinci derecede âmildir, Yüksek makamlar Almanyanın he- müz büyük bir kara harbine hazır ol- madıkları kanaatında bulunuyor. Fa- kat 1939 da ve 1940 da ne olacak? İs- tikbalde daha kuvvetli bir ekipe muhta- cız. Ne Için sulh lehinde Tuna ve Bal- kan devletlerini bir araya getirmiye- üm? Ve ne için bunlardan birisine bir hücum olursa İngiltere ve Fransa on- lara yardım etmesin? Elektrik şirketi Tesellüm (muamelesine bugünlerde başlanacak Elektrik şirketinin satın alınma mukavelesinin imzalandığını yazmış- tık. Şirketin hükümete geçmesi, bil- hassa halk lehine bir çok yenilikler | ve kolaylıklar temin edeceğinden her- kes tarafından memnuniyetle karşı- ! Janmıştır. Teslim muamelesine bugünlerde | İ « başlanacaktır. - Romanyadaki muhakeme Codreano devletin emniyetine karşı hareket etmediğini söylüyor Bükreş 24 (A.A) — Fski Demir | muhefızlar reisi Codreano omahke- mede reisin susllerine ve müddeiumu-| minin iddianamesine cevab vererek kendisinin devletin emniyetine karşı hareke'le bulunduğu ittihamının kimse tarafından yapılamıyacağını, başında bulunduğu hareketin daima kanun çerçevesi içinde kaldığını ve biç bir vakıt ihtilâl hazırlamağa te- gebbüs etmediğini söylemiştir. Coireano, taraftarları nezdinde bu- Yunan silâh'ar hakkında da, bunların €ski silâhlar veya harp hatırası olduk- larını ve bugün bu modası geçmiş si- Jâhlar'a devlete karşı bir ihtilâl ve is- yan harekeli başarılemıyacağını kay- deylemiştir. sikir ndeki. Fransada mesai Saati 50 ye çıkarıldı Paris 25 — Relsicumhur B. Lebrun muvakkat kararnamelerin İkinci seri- sini imzalamıştır. Bu kararnameler İ mucibince nafa işlerine 11, Pransa- da küçük evleri yıktırarak büyük ev- ler inşa etmek için 12 milyar, ticaret ve sanayie | milyar frank tahsis edilmektedir. Kararnamelere göre haftada 40 saat çalışma saati yerine 50 saat ça- ışma ikame edilmektedir. Avusturyada büyük feyezanlar Bir çok nehirler taştı, zarar gok büyük Prag 24 (A.A) — Karların birden- bire erimesi ve bir kaç gündenberi ya- gan şiddetli yağmurlar neticesinde Stirya ve Korentiyada büyük feyezan- lar olmuştur. Şimdiye kadar 6 ölü vardır. Hasar çok mühimdir. Bütün Mur vadisi su altındadır ve bir çok yerlerde demiryolları münakalâtı te- mamile durmuştur, Mur nehri üzerin- deki köprülerden bir çoğu da yıkılmış- tır. Keza Graz İle şimal arasındaki münakaleler de kesilmiştir, Cuma günündenberi Mur nehri bir- lerce ağaç, ölü hayvan ve bina enkazı taşımaktadır. Lorenzen ile Kinittela- (ald arasında demirunlit haran otmne Yeni bütçe Fevkalâde bü bütçe ile beraber masraf 307 milyon lira Ankara 24 (Akşam) — 1938 mali yılı bütçesinin 250 müyon lira ole- | rak tesbit edilerek Mecliste müzake- resine başlandığı malümdur. Fevka!- | Ade menbala-dan istihsal edilecek varidatla karşılanacak masraflar da dün bildirdiğim gibi 57 mliyon lira- dır. Bu suretle 1938 yılı bütçesi ve AY- ni yıl içinde fevkalâde menbalardan istihsal edilecek varidatia yapılacak masrafların yekünu 307 milyon Jira- ya baliğ olmuş oluyor. Ankara Belediyesi ikinci reis muavinliği | Ankara 24 (Telefonla) — Çankaya kaymakamı B. Halük Ankara Bele- diyesinde ihdas edilen ikinci muavin- ilğe tayin edilmiştir. Nevyork sergisi komiser Ankâra 24 (Akşam) —'İktisad Ve- kâleti mürakip komiserlerinden B. Suad Şakir Kabaç beynelmilel Ner- yorki sergisi 'Türkiye komiserliğine tayin edilmiştir. | Türk borcu | | tahvilleri Taymis gazetesi Glagiliz lirasi- le tediyat için müzakere cereyan ettiğini yazıyor 'Taymis gazetesinin mali kısmında City haberleri arasmda Türkiyenin yüzde yedi buçuk faizli 1935 tahvilleri hakkında deniliyor ki: «İngiltere ile Türkiye arasında daha sıkı mali münasebetler hasıl olması Ümidinin mes'ut bir: neticesi olarak Türk düyunu servisine ait yüzde yedi buçuk fâizli 1935 tahvilâtı hakkmda bir haber gelmiştir. Bu habere naza- ran 1 haziranda vadesi gelen kuponun karşılanması için Türkiye hükümeti tarafından Osmanlı bankası tam mik- tara Türk lirası tevdi olunmuştur, Şim- di bu husustaki tediyatın tam İngiliz )irası olarak tediyesi için icabeden mu- amelenin ifası hususunda müzakereler cereyan etmektedir. 1936 senesi mayısındanberi vadesi gelen kuponların yalnız yüzde ellisi İn- giliz lirası olarak ödenmekte idi ve mü- tebakisi muayyen bir müddet sonra emtia basılatile kapatılıyordu. Kupon- ların tam olarak İngiliz lirasile öden- mesine karar verilmesi İngiliz dayinle- rine karşı pek esaslı bir imtiyaz teşkil edecektir. Türkiye hükümetine verile- cek 16 milyon İngiliz Tirası kredi hak- kında cereyan eden müzakereler ku- pon tediyatı işile alâkası olmamakla beraber, müzakerelerin her iki gayesi iki memleket arasındaki mali ve ticari yakınlaşmayı islihdaf etmektedir.» Kaybolan ı bir çocuk çocuk aranıyor Küçükpazar Yoğurtçu Nuri sokağın- da 15 numarada oturan bâyan Cemile o çocuğu dört aydanberi kayıp- tai All Macid olan bu yavrucuğun kaybolması, polisin nazarı dikkatini celbetmiştir. Şehrimiz zabıta ve adliye- sl bu ilkmektep talebesini her tarafta aramaktadır. Yakın bir harb tehlikesi atlatıldı Lord Pert ile kont Ciano | bu fikirde > bulunuyorlar Paris, 24 — — Romadan bildirildiği- ne göre İngiliz sefiri Lord Pert ile Kont Ciano dün görüşmüşler ve son günlerde beynelmilel vaziyette , Türkiye görülen fevkalâde gerginliğin daha bü- yük bir nikbinlikie karşılanabileceği ve yakın bir harb tehlikesinin önü- ne geçildiği noktasında mutabık kal- mışlardır. Londra, 52 — Taymis yazdığı bir makalede diyor ki: «Endişe devresi henüz geçmemiştir. Vaziyet, daha Mirik hir #idal ve «soğukkanlılık es. Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler General Mariç dün İzmirde tayyare dâfi toplarımızın atışlarını takip ettiler 25 Mayıs 1938 Berutta çıkan Orient gaze- tesi hezeyanlar savuruyor Orientin makalesi Fransız komiserliğinin gizli maksatlarını Berut 24 (AA) «Orient güzetesi 22 mayıs tarihli nüshasında Nemy Edde imzası ile Meşrettiği bir makalede ezcümle di- yor ki: Ankara hükümeti kendi davasına Hatay halkının yüzde 75 ini kazan- | mak hayalini beslemekte yalnız de- ğildir. Zira barikadın öbür tarafında bulunan yüksek bir şahsiyet de, da- ha evvelden, müstakbel mecliste 40 mebusluklan 22 mebusluğu Türk ce- maatine vermekte idi. Muhârrir bundan sonra, bugünkü Hstelere yazılma ameliyesinin hakiki bir plepisit mahiyetini almış olduğu- nu anlattıktan sonra yarısına şöyle devam ediyor: «Bu plebisit, Kemalist unsurlar için hakiki bir mağlübiyet olacak gibi gö- zükmektedir. Kayıd muamelelerinin nihayete erdiği İskenderin ve Kırık- han kazalarında, 6600 Türke muka- | bil 6800 gayri Türk vardır, Şurasımı kaydetmek icab eder ki, bizzat Türk- ler arasında Kemalizm aleyhdarı mevcuttur. Sancağın en büyük kazası olan Antakyada kayıt muamelelerine baş- lanmıştır. Kati mücadele burada ce- reyan edecektir.» Resmi istatistikler şimdiye kadar hiç bir suretle seçicilerin irki menşe- lerini değil, fakat din cemaatlerini nazarı dikkate almasından doğan | tahminlerdeki güçlüklere rağmen gü | zete şöyle söylemektedir; « (Antakya ni 1936 da mevcut 24,000 seçiciden 11750 si Sünni, 8700 ü Alevi, 3100 ü | Rum ve Ermeni ve geri kalanları da diğer cemaatlere aid o bulunuyordu. 11,750 arasında 2000 den fazla Arap mevcut olduğu tahmin edilemez. Pek muhtemel olarak kayıt muame- Teleri, 24,009 seçieiden 10,000 Türk meydana koyacaktır. Bu suretle, bü- tün Sancakta, Türkler 38,000 kişilik — Burada çıkan | kazasında İ kânunusa- | meydana vuruyor mecmudan 18,000 e varacaklardır. Bu dn yüzde 47 demektir. Geçen haziranda Sancağın muhte- * mel bir ilhakı lehinde bir karar ala- İ bilmek için Kemalist hükümetinin | Mecliste gayri Türk beş, yahut 6 mü- | messilin reyini satın alması kâfi ge İeceğini bildirmiştik. Statünün bida- yetteki prensipini tadil ettirmekle Türkiye, tescile hakiki bir plebisit kiymetli verdirmiştir. Meclisin tescil melicesine muhalif olarak vereceği her hangi bir karar, açık surette se- çicilerin serbes surette izhar edilen fradeye muhalif bulunacaktır. Eğer Milletler Cemiyeti tarafından emre dilen tadilât, yalmz böyle bir ihti mali bertaraf eylemek avantajını ver- se dahi, biz bu mesud müdahalesin- den dolayı Türkiye hükümetine min- nettar kalmalıyız.» Anadolu ajansının notu Lübnan Reisicümhurunun akraba- sından bulunan ve yüksek komiserin nâşiri efkârlığını yaptığı malüm olan bu imze le yazılan bu makale bizzat yüksek komiserliğin Hatayda cereyanı edip intihabatta Türkiyeye karşı an- laşmalar zihniyeti dahilinde hareket edecek yerde, yavaş yavaş böyle ma- kalelerle meydana çıkmakta olan Şiz- li maksadlarını yerine getirmek için İ hasmane hareket ile ortada prensip olmadığı ve mıntaka gayri askeri bir hale kalbedilmiş bulunduğu halde, askeri kuvvet getirilerek polis, jan İ darma, müsellâh köy bekçisi ve suni olarak uydurdukları İttihadı anasır klübü tedhişçilerine bir de Afrika zen- ci askerlerinin dehşeti ilâve edilmiş- tir. Bu manzaranın efkârı umumiyede tebeyyün emeğe başlıyan neticesi, zavallı halkı bir an evvel bu tedhişçi- Terin elinden kurtarmak olmalıdır, şeklinde tebellür etmekte ve Orient. nın birbirini takib eden neşriyatı bu- nu teshil eylemektedir. Ingiliz hükümdarlarının Fransayı ziyareti Kral ile kraliçe Fransada nasıl istikbal edilecekler? Paris 25 — İngiliz kral ve kraliçe- sinin Fransaya gelirken yapılacak istikbal merasimi programı bazır- lanmıştır. Kral ile kraliçeyi hamil yat açık denizde Fransız filosu ta- rafından karşılanarak selâmlanacak, Bolonya limanı açıklarında harbi umumide öleri İngiliz bahriyelileri şerefine toplar atılacaktır. Bolon nhtımında kral ile kraliçe, Hariciye Nazırı ile İngiliz sefiri tara- fından selâmlanacaklardır. Bunlar- dan sonra kral ile kraliçe hususi tren- le ve reisicumhurun vagonüna raki- ben Parise hareket edecektir. İngiliz hükümdarlarını hamil hususi tren geçmeden bir saat evvel bütün İs- tasyonlar kapatılacak, halkın İstas- yonlara girmesi ve çıkması menedi- lecek, bütün hat jandarmalar ve seyyar muhafızlar tarafından mu- hafaza olunacaktır. Tren Bolonya ormanına vasi ol- duğu zaman 101 top atılacak, hü- kümdarlar, reisicumhur, Mazırlar muhtelif heyetler tarafından istikbal edilecek, sonra alay istasyondan ha- reket edecektir. Birinci arabada polis müdürü, ikincide teşrifat müdürü bulunacak, sonra İngiliz kral ve kraliçesini ve reisicumhuru hamil otomobil, bir süvari bölüğünün ve motosikletli po- Mslerin ortasında hareket edecektir. Güzergöhta askeri müfrezeler, aske- ri müfrezelerin arkasında iki polis kordonu ve en arkada.da halk bulu- İzmitte esrarlı bir cinayet Kuyudan çıkarılan cesed teşhis edilemedi İzmit 24 (Telefonla) — Bugün bu- raya pek yakın olan Mahmudpaşa çifliğinde bir cinayet meydana çıka- rılmıştır. Çiftliğin kuyusundan 40-45 yaşlar rında çıplak bir adamın cesedi çıka- nimıştır. 'Tahmine göre, meçhul adam kuyuya atıldıktan sonra Üze- rine büyük taşlar atılmak suretile öldürülmüştür! Zabıta tahkikata başlamıştır. Adliye kâtipliği muntazam bir meslek oluyor Ankara 24 (Telefonla) — Adliye Vekâleti adliye kâtipliğinin munta- zam bir meslek haline getirilmesini kararlaştırmıştır. Bunun için bir proje kazırlanmaktadır. Bu projeye göre kâtipler bulundukları meslekte en yüksek maaşı alabileceklerdir. Adli tebligatın postanelere devrini müteakib bu kararın tatbikine geçi- lecektir, Diğer taraftan Adliye Vekâleti hü- kümet dâirelerile Belediye ve idaret 'hususiye ve bunların mücsseşeleri arasında çıkan bükük davalarını hakem usulile balletmeği derpiş eden yeni bir kanun lâyihası hazırlamak- tadır, Bu suretle bugün mahkemeleri işgal eden resmi davalar bu hakem- “ler yasıtaslle hâlledilmiş olacaktır. Belediye reisi muavini Ankaradan geldi Bir müddettenberi Ankarada bulu» nan Belediye reis muavini B. Ekrem