25 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

25 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

— ar A Niiiterede tayyarelere karşı hava duvarları kuruluyor İngiliz tayyare sanayiinin kifayetsizliği ... hakkında yü ükselen şikâyetler İngiltere «parlak tecerrüde mâna- gına gelen «splendid isolation; e tay- yareler yüzünden veda edelidenberi İngilizlerde tayyare Ohücumlarına karşı korunmak için hummalı bir faaliyet görülüyor, Bir taraftan mev- cud harb tayyarelerinin adedi bir misli arttırırken diğer taraftan türlü t i korunma çarelerine baş- vuruluyor. Bu korunma çareleri ara- sında en ziyade dikkati celbedeni imparatorluk tayyare günü olan 28 a İlk defa halka gösterilmesi rür eden yeni balon siperidir. Harb halinde Londra şehri tayya- şı bu balon sipe- rile korunacaktır. Londra halkının dahâ ilk görüşte hemen «Çocuklar» diye isim koydu- ğu bu balonlar birbirine kablolarla bağlıdır. Bu krblolardan elektrik ce- reyanı geçer. Balonların içinde mü- rettebat yoktur. Fakat her balonu zemine bağlıyan kamyonda balonun İrtifemi ayar eden cirad vardır. Birbirine bağlı ve araları tellerle do- Iu olan bu balonlar mümkün Ol duğu ködar yükseklere uçurulacak, gelen düşmanın bomba tayyareleri ancak bu yükseklikleri aştıktan son- ra Londra üzerine hücum edebilecek- leri için çok yüksek irtifalarda rü- yet ve hücum kabiliyetlerini kaybe- deceklerdir. Bomba tayyareleri hedefleri olan Londraya vasıl - olmak için tehlikeli bir mânia atlıyacakları gibi, avdette dahi ayni siperin üzerinden geçip git- meğ mecbur kalacaklardır. İngilizler bu usulü umumi harbin son senesi olan 1918 de de tatbik etmişler ve muvaffak olmuşlardı. Şimdi ayni usülü daha tekemmül etmişbir şe- kilde tatbik edeceklerdir. Bir taraftan Londranın düşman tayyare hücumlarına şı korun- ması için bu ve bu gibi çavelere baş- vurulurken, diğer taraftan da, yuka- nda yazdığımız gibi, tayyare adedle- rinin emsalsiz denecek derecede art- tınlmasına çalışılmaktadır. Hattâ Amerikaya bile bir çok tayyare sipa- riş edilmiştir. Fakat Amerikaya verilen bu tay- yare siparişi İngiliz mahafilinde bir çok dedikoduları mucib oldu ve Avam kâmarasında Hava Nazırına şiddetle hücum edilmesine sebebiyet verdi. İngiliz tayyare fabrikalarının kifay: i hakkında ortaya bir ta- kım Londrada çıkan «United askeri mecmuasın- nütehassısların. afından bu mesele. bir makalede denili- dan Chariton ts bava kuvvetlerinin istihsal sa- her şeyinin mükemmel olmak- Tayyarelere karşı balon siperi tan çok uzak bulunduğu nihayet anlaşıl- dı. Çünkü Amerikaya verilen sipariş baş- ka surette tefsir edilemez. Dahan bundan bir sene evvel müdafaa kuvvetlerimizin nazırı olan zat vaziyeti tedkik ettiğini memleketteki membalarımız. bileceğimize kanaat geti du. Sipariş için Amerikaya gönderilen he- yet muvaffak olsun olmasın, milli haysi- yetimizin oyabancılar omazarında çok müteessir olacağına şüphe yoktur. Diğer memelketler de silâhlarını arttır- mağa çalışıyorlar. İmal ettikleri hava &i- lâhları © kadar fazla geliyor ki bunlarla yalnız kendilerini deği), hattâ İspanyayı ve Çini bile teslih etmeğe muvaffak olu- yorlar. Halbuki devrin sınal mucizesi te- Akki edilen kendi programımızda gördü- gümüz açığı dımina mürn Tahkikat at ediyoruz yapılacak çıkacaktır. Geçenlerde Codman komitesi i raporda mahdud . kında vâsi mikyasta malümata ve Si beye sahib olmaksızın hizmet eden bit zabitin bu gibi vaziyetlerie kabili telif olmadığının bildirilmiş olması bu kaba- halin mevcudiyetine delâlet eder.» Charlton bundan sonra makale- sinde İngiliz tayyare sanayiine kâfi derecede sipariş verilmemesi yüzün- den o sanayiin inkişaf edemediğini yazarak diyor ki: «Tayyareciliğin ik devirlerinde tayya- renin mümkün olduğu kadar el ile birer birer imal olunmasına ehemmiyet Yerilir- di. Bu yüzden yerleşen resmi bir teamül tayyarenin seri halinde çök mikdarda imal edilmesine münt oluyor, Bu teamül o kadar kökleşmiştir Ye bir- birini takiben iş başına geçen resmi me- mürlar o kadar muhafazakâr kâfalıdır ki bugün içine düştüğümüz buhranlı zaman bile fayyarelerin seri halinde ve daha fazla mikdarda imalini temin edecek usul- leri kabul ettiremiyor. Diğer memleket. lerin ve bilhassa Amerikanın bizimkiler kadar emniyetli ve dayunıklı tayyareleri seri halinde imal etmekte olmaları misal olarak kabul edilmiyor. Onlardan örnek slinsrak İngilterede cari olan usullerin kaldırılmasına, çalışdmıyor. HAJâ zanne- diliyor ki bu sahsda bir ecnebinin bize ders öğretebilmesine asla imkân yoktur. Bu düşünce ortadan kalkmalıdır!» İngiltere Amerikaya tayyare sipa- riş ettiği zaman Alman mahafili bu siparişten bir fayda hasıl olamıya- cağnu, çünkü her memleketin imal ettiği son sistem tayyareleri kendi ordusu için sakladığını ve onları an- cak bir iki sene sonra yabancı mem- leketler için satılığa çıkardığını ile- ri sürmüş ve Amerikanın da İngilte- reye eski sistemlerde tayyare verebi- leceğini söylemişti. İngiliz hava mü- tehassısı Chariton makalesinde bu meseleyi de mevzuu bahsederek di- yor «Amerikaya gönderdiğimiz heyetin ne- lere muvaffak olacağını beklemek lâzım- Heyetin Üzerine aldığı vazifeler rdir, Meselâ Amerikadan Iki şene- den daha az bir müddettenbeti kullanıl. makta olan sistemlerde tayyare ihraç ede- bilmek için yeni bir kanun çıkarmak icab eder, Her halde İngüterenin sistem- leri eskimiş tayyareleri satın almıysca- Bına şüphe yoktur. Bundan başka düşü- kapatmak için yabancı yar | olursa Yhtimalki | İ Hava Nazırlığının suçlu olduğu meydana nülecek bir nokta daha vardır. Şayet Amerika ile akdedilen sipariş mukavelesi | hitam bulmadan evvel harb çıkacak olur- #a o zaman Amerika bitaraflık megelesin- den dolsyı İngütereye tayyare sevkiyatını kesmeğe mecbur kalacağı gibi harbin zu- huruna kadar İngiltereye Binden dolayı işe yaramıyacaktır.» Charlton bundan sonra makale sinde Amerikadaki tayyare sanayil- hin vâsi mikyasta istihsalâta elverişli olmadığını, Amerikan tayyare ser- vislerinin de (gittikçe inkişaf etme- sinden dolayı Amerikanın bizzat tayyareye muhtaç olduğunu, onun için İngiliz menablinin kifayetsizli. ğini dünyaya ilân etmiş olan İngil terenin müşkül bir mevkide kalaca- ğını yazıyor ve tayyare buhranıni atlatmak için şu teklifte bulunuyor: «Şayet gönderdiğimiz heyet her şeyden evvel Kanadada bir tayyare sanayli kurulmasına ehemmiyet ve- recek olursa o zaman tuttuğumuz fena yolu iyi yola çevirmeğe muvaf- fak olabiliriz. Çünkü Kannde İngil- tere devletinin tabii bir arsenalldir. İngiliz kırallığını teşkil eden adala- rın her tarafı tahrib edilmeğe elve- rişli olduğu halde Kanada her türlü hücuma karşı masundur. Tayyare Ana gemilerinin kıymetsizliğini ileri- ye sürenler onları bütün yumurtala- rın bir küflede taşınmasına ve hepsi- nin birden kırılmak tehlikesine ma- ruz bulunmasına benzetiyoriar. Ayni şey Britanya adaları için de söyle- nebilir. Bütün harb sanaylimizi İn- gilterede kuracak olursak onlari hep birden düşman hücumuna maruz bırakmış oluruz. Halbuki Amerikanın bitaraflık ka- nunundan dolayı Kanada hiç bir teh- likeye maruz değildir, Kanada istilâ edilemez. Atlas Okyanusunun şimal yolu da düşman hücumlarına en az maruz olan bir mınlakadır. Kana- dada her türlü tayyare hücumları. na karşı masun bir yardım membai- miz vardır. Bu vaziyet karşısında müdafaa komitelerimizin, Kanadada harb sanayiinin inkişafını neden şimdiye kadar tavsiye etmediklerini İzah etmek güçtür.» A.C.D. ———— —— Yeni telefon numaralarımız Güzetemizin telefon numaralarında değişiklik olduğu için yeni numara- ları okuyucularımızın dikkatine ar- zediyoruz: Başmuharrir Yanı işleri a5 İdare, ilân ve sbone 20681 Akşam matbaası (Müdür) 20497 ithal edilmiş | olan tayyareler de yedek aksam eksikli İ HEKİM ÖĞÜTLERİ SİNİR İŞKENCELERİ Iç uzuvlarından geler ı gelen 'teryad «Çok karanlık, çek korkunç > bir şey ruhumu: sarıyor ve xevinçlerimi siliyor. İşte beni bitiren duygu.» «Bir sinirli) İç üzüntüleri, iç sıkıntıları hasta- lık suretinde beliren siniriiler; mide- sİ, kalbi, teneffüsü, duyguları, beyin- leri bozulmuş, harap olmuş sanarak kapı kapı dolaşan gerçekte ise o un- sur sapsağlam olan sinirliler var. Ne kadar acınır hallerine! Iztırap iç rındaki teşen- | de çırpınırlar. İç uzu nüci bozukluklar, o uzuvları hasta gibi gösterir. Uzuylar sağlam, yalnız işlemeleri düzensiz. İşte bunlar idrar yolu hastalıkları kalb hastalıkları mide hastalıkları hissini verir. Gerçekte !se bu takılan adlar, yalancı hastalıkları değil, ya- lancı teşhisleri anlatır. Böyle bir has- ta ilk önce mütehassısa baş vuru yolu mütehassısı, kalb mütehas- , mide mütehassısı, burun müte- boylar. Buruncu Okorneyi düzeltir. Nisalyeci rahmin ağzını dağ» lar. Bevliyeci sondaları sıralar, Ve hep- sinden tehlikelisi mideci sıkı bir per- hize sokar. Yolu ile yapılacak bir te- davi ile geçip gidecek olan rahatsizlik bu suretle sürüp gider, İçten geen o yad, uzuvlardaki bozukluktan de- İşlemelerindeki eksiklikten Ondan dolayı doğrudan doğruya uzuv ları kurcalamakla feryadların arlu kesilmez. vs» Bakınız vazifeyi uzuvi hastalıklar nasıl bir devre geçiriyor: Bedeni bir hâdise neticesinde patlak veren heye- canlı bir şok bir şahısta patlak verir. O andan itibaren az çok şuurlu bir si- kıntı içinde yaşamağa başlıyan kimse vazifesini şaşıran uzuy Üzerine Üzün- tülü bir dikkat atietmeğe başlar. Uzvi vazifeler esasen kendi kendile- rine başarılır; dikkat, irade onların üzerlerine yüklenirse düzenleri bo- zulur. Bir iç uzvunda bozukluk var, diye şüphelenen kimsede o uzuy bozulmuş sayılır. | | / i bozukluklar lerinden iç uzuvlarının va rı tarzında beliren iç üzi işte bir iki ör Mide ve barsaklarda Hazım bo- rusu esusen düz ve ince etlerden Yâr püdığı için bunlar erde çok ke- Te kıskıvrak büzülmüş halde bulu- nur, Hazım bezleri de düzgün Ola- rak işlemez. Hazım bozukluklarının türlü türlüsü bundan ileri gelir. Yut- kunmak zorluğu kusmak, peklik, ka- rın ağrıları, karın şişlikleri, ishaller, enterukolit. Kalb sıkıntıları — Sinirli kalbinin üstünde bir gülle oturmuş gibi sıkılırş bazen kalbi genişlemiş gibi sanır. Ba- zen bunlarla beraber kalbi sızlar, Bar zen kalbi hızlı çarpar, bazen yavaşlar. Sinirli artık bundan sonra muhayyel kalb hastalıkları ile bahusus anjin düpuvatrin korkusu ile uğraşmağa başlar. Teneffüs 2or. — Gırtlakla na fes yollarının nnücünden olan öksürük, ve nefes zorluk! yecanlı buhranlar göstererek rö sız eder, hasıl İdrar yolu zahmetleri ve bazı tena- rızalar da irlilerde İç uzuvlas rının vezifevi bozukluklarından pey- Ga olan rabatsızlı r sırasına katılır ve sinirli için bunlar ayrı bir ıztirap vesilesi olur. “> Sinirlideki üzüntülü düşüncelerin bir de hareket üzerindeki tecellileri var; Ürpermeler, ieler, hareket- sizlikler, Hele har likleri Oo muayyen bir tarzda ememek, ayakta du- ramsmak; birdenkire yoruluvermek; bir meydandan geçememek; başı dö- ner gibi olmak. Bunlar bazen o kadat şiddetlenir ki, iği iligi ve kü- çük beyin hastalıklarından ileri ge- İiyor, şüphesini uyandırır, Bunların hepsinden fenası, bir dü- şünce sinirliye göz açtırmaz, delirmek korkusu, Dr. Rusçuklu Hekka Manisada spor ve gençlik bayramı Yukarıda Vali ve Kumandan geçid resmini temasa ediyorlar, orlada ve aşağıda spor bayramından iki enstantane