27 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 v Antakya 25 (A.A.) — Anadolu ajan- &ının hususi muhabiri bildiriyor: Dünkü yol kesme hâdisesinden sonra hükümetin şiddetli tedbirler aldığını ve bu tedbirlerin bu sefer da- hi Türk unsuru âleyhinde tecelli et- mesinden korkulduğunu dünkü tel- grafımda bildirmiştim. Fihakika da © böyle oldu. Reyhaniyenin Ayrancı Şarkı köyün- de milliyetperver Araplardan birinin €srarengiz bir surette öldürülmesi ve — diğer birinin de ağır surette yaralana- rak hastanede ölmesi bahane edilerek bu sabah bizzat Garo Reyhaniye Halkevini basmış, Usbeciler, jandar- ma ve asker himayesinde Türk evle- rine girmiş ve 'Türkler tevkif edilmiş, » döğülmüş ve yaralanmıştır. Bunlar- dan birinin yarası ağırdır. © Halkevi basılırken kapısı kırılmış ve zabıt tutulması gibi kanuni mera “sime lüzum görülmemiştir. © Ölen iki Arap için Suriye bayrağı örtülü cenaze merasimi yapılmıştır. Halbuki geçenlerde öldürülen Çakal- © Mh muhtarı daha nâfiz bir Türk mfhi- - “yetperveri olduğu halde galeyana se- bep olmamak için Türkler mutantan © merasim yapılmasından içtinab et- mişler ve zavallı büyük Türkün cese- di bir hayvan gibi örtüldükten sonra © Mmaznun olarak ta gene birkaç Türk © tevkif edilmişti, © meti olarak saatlerce kapatılmıştır. Kaştaniyedu ise Türk çarşısı Usbeci- Ispanyadaki gönüllüler geri alınacaklar mı? $ Ademi müdahale komitesi © bu meseleyi tekrar müzake- : reye başladı Londra 26 — Ademi müdaha- le tali komitesi, gönülülerin geri alınması ve son hafta zarfında İngiliz- lerle Fransızlar arasında yapılan mü- yakerelere zemin teşkil etmiş bulunan kontrol işinin yeniden tesisi plânının tatbik mevkiine konulması hakkında müzakerelerde bulunmuştur. Proje, denizden müşahede ve te- » rassudun takviye edilmesi ile beraber © karadan kontrol yapılmasını natık bi- © olunmaktadır. Fransız - İspanyol ve İspanyol - Por- — tekiz hududlarının kapanmasından 30 © çün sonra gönüllülerin geri alınmasına başlanılmıyacak olursa Fransa hükü- meti, hareket serbestisini #stirdad et- mek hakkına malik olacaktır. Maama- © fih gönüllülerin ger! almması hususun» daki teshhürün idari mahiyetteki tat- bik müşkülâtından münbals olup sis- tematik bir surette işi tavik etmeği K istihdaf eden bir siyaset neticesi olma» “dığı tahakkuk edecek olursa bu müh- ek 12 gün kadar temdid edilebilecek- K en $ınıf itibarile geri alı- « nacağı derpiş edilmektedir. — “Tali komite, gönüllülerin geri alın- projesini tekrar müzakere etmek 5 üzere saat 15 te yenider eniden toplanacaktır. “Kodreanu on sene küreğe mahküm oldu Bükreş 27 — Demir muhafızlar ş5- fi Kodreanunun muhakemesi bitmiş» | | © dir. Mahkeme maznunu isyana teşeb- | © büssuçundan 10, ecnebi devletleriç münasebal tesis etmekten 5, ve başka © bir cürümden dolayı 6 sene görek es- © zana mahküm etmiş ve bu cezalar tevhid edilerek bunların en ağırı olan “10 sene kürek cezasını vermiş, 6 sene ı mahrum et- Delege Garo jandarma ve asker himayesinde Türk evlerini basıyor o Dün Reyhaniyede Türkleri döğdüler yaraladılar; tevkif ettiler. Garo bu marifetlerinden sonra bir de işlerin yolunda gittiği hakkında beyanatta bulunuyor ! hareketleri yüzünden kapalı bulun- maktadır. Türkler tamamen yuvala» rına çekilmişler, müdafaasız kapıla- ri arkasında geceyi nasıl geçirecekle- rini düşünmekle meşguldurlar, Türkün ve Türk listesine yazılmak istiyenlerin İştiraki bu suretle fiilen menedilmiş olmasına rağmen tesçil muamelesine devam edilmektedir. Ar- lak dünyanın, bütün hüsnüniyetle- rin, bitaraf denilen komisyon Âzale- rının bu İsme lâyık olduklarını tasay- vura imkân bırakmamaktadır. Ve yahut bu adamlar kulaklarının dibin- de patlıyan kurşun seslerini dahi duy- mıyacak kadar sağırdır. Bir zamanlar “Makedonyada olup bitenler şimdi Ha- tayda tekrar ediliyor. Fakat bir ta- raftan Garo, diğer taraftan komisyon reisi her işin yolunda gittiği hakkın- da beyanatla bulunuyor . Ölen iki Arabı kimin öldürdüğü tamamen meçhul olmakla beraber, bunların sen mebus olacaksın, ben me- bus olacağım, diye biribirlerini öldür- dükleri muhakkaktır. Onunlig berx- ber delege Garo birkaç; Türkü maz- nun olarak tevki? ettirmiştir. Antakya 25 (A.A) — Anadolu ajan sının hususi muhabiri bildiriyor: Dörtayaktaki Eti Türkleri komis- yona müracaat ederek Türk yamli- mak istediklerini, fakat tazyik edil- Antakyada emirler verilerek sahibi | diklerini bildirmişler ve reylerini ser- Türk olmıyan dükkânlar matem alâ- | bes verebilmek için kendilerinin Türk mıntakasındaki Şeh Mehmed camisi bürosuna kaydedilmelerini istemişler- Japon kabinesinde mühim bir değişiklik kiz el İerin, jandarmanın ve aâkerin tedhiş | dir. Tokyo 26 (A.A.) — Bu akşam kabi- nede mühim tadilât yapıldığı haber verilmiştir. Hariciye Nazırı B. Hirola- rım yerine general Ugaki gtirilmiş ve Mili Terbiye Nazırlığına general Ura- ki tâyin edilmiştir. İmparator B, Hi- rola istifg ettiği zaman general Uga- kiyi Başvekâlete gelirmek istiyordu. Fakat ordu, mumaileyhin ordudaki genç zabitlerin siyasi tahrikâtını şid- detle tenkii etmesinden korktuğun- dan, bir takım itirazlarda bulunmuş- tur, Ordu ve donanma mümessilleri, ha- lihazırda beş mühir nezaret işgal et- mektedirler ki, şunlardır: o Har'eiye, Dahiliye, Harbiye, Bahriye ve Ter- biye. Çindeki idarenin tensikine mütes!- Jik olan noktzi nazar ihtilâflarının Japon kabinesindeki bu buhrana se- bebiyet vermiş olduğu zannedilmek- tedir. Muharebeler devam ediyor Hankov 26 (A.A.) — Bir Çin mem- bamdan verilen haberlere göre, sey- yar Çin müfrezeleri, Nankinin 24 ki- Jometre cenubu şarkisinde bir nokta- ya varmışlardır. Bu voktada muha- rebeler devam etmektedir. Diğer haberlere nazaran Çin kıta- atı, geçen hafta Vuhu şimendifer hat- | İni geçmişler ve Nankinin cenubun- da harekât icra etmekte olan diğer Çin kıtaatı ile #itisaklarını temine mu- vaffak olmuşlardır. Muğla ve Marmariste zelzele Muğla 26 (A.A.) — Dün sabah at dörtte Muğla ve Marmarisle bi hafif, saal 15 te ve saat 4,30 da ikiri şiddetli olmak Üzere üç yer sarsıntısı | let ABŞAM Dün Geceki've Bu Sabahki Efaberler Atatürk | şehrimizde (Baş tarafı birinci sahifede) İstasyonda İstanbul vali ve beledi- ye reisi B, Muhiddin Üstündağ, İs- tanbul kumandanı general Halis, merkez kumandanı general İhsan 1i- | gaz, üniversite rektörü B. Cemil BİL sel, Parti ve belediye erkânı, yüksek tahsil gençliği, se ve orta mekteb | talebeleri istasyonun içinde ve dışın- | da binlerce halk bulunuyordu. Tren görünür görünmez şiddetli bir alkış tufanı ve binlerce ağızdan: «Yaşa varol Atatürk: sesleri yüksel- di. Askerler ve polisler selâm resmini | ifa ediyordu. | Büyük Önder, halkın bu coşkun tezahtrlerine selâmla mukabele ede- rek rıbtıma inmişler ve rilküblarına , tahsis edilen Acar motörile Dolmr- bahçe sarayına gitmişlerdir. Dahiliye Vekâleti kadrosu Yeni kanunla memurların maaş yükseklikleri temin edilecek Ankara 26 (Telefonla) — Dahiliye vekâleti vilâyetler kadrosunda bazı değişiklikler yapılması hakkındaki ka- nun projesi, encümenlerden geçerek Kumutay ruznamesine alınmışlır, Bütçe encümeninin tesbit ettiği kad- To ecdveline göre 150 lira maaş alar 8 birinci sınıf vali; 125 lira maaş alan 10 ikinci sınıf vali, 100 Tira maaş alan 25 üçüncü sınıf veli, 90 lira maaş alan 18 dördüncü sınıf vali vardır. Ankara ile İstanbul vali nruavinle- Ti 90, sekiz vali muavini 80, beş vali mu- avini 70, birinci:sımf idare heyetleri azaları 90, ikinci sırıl 80, üçüncü sınıf 710, lira maaş alacaklardır, İstanbul ve Ankara roektuçuları 70, ikinei Sınıf Mmektupçular 665, üçüncü sını? mketup- çular 45, dördüncü sinif mektupçular 40 lira alacaklardır. Sayısı iki olân birinci sınıf nüfus müdürleri 55, dört tane olun ikinci s- Mif nütus müdürleri 45, üçüncü &wyl nüfus müdürleri 40, dördüncü sıf nü- fus müdürleri 25, beşineiler 20 Lira ala- cakinrdır. Bü proje ile Dahiliye vekâleti memur- larının kadro ve bütçe imkânları nis- belinde maaş yükseklikleri temin edil- miş bulunmaktadır. ilk tedrisat müfettişleri Umumi muvazeneden nasıl maaş alacaklar Ankara 26 (Telefonla) — İlk tedri- sât müfettişlerinin umumi müuvaze- neye alınmaları hakkındaki kanun pro- jesi bütçe encümeninden geçmiştir. Projenin ilk maddesiyle vilâyet hu- #usi idare bütçelerinden maaş almak- ta olan ilk tedrisat müfettişleri umu- mi muvazeneye alınmışlardır. Bütçe encümeninin tadil ettiği kad- ro cedveline göre, 15 ilk tedrisat mü- fettişi 70, 30 tanesi 55. 50 si 45; 80'n: 40; 90 nı 35, ve 120 si 30 lira maaş ala- caklardır. Yekün 385 dir, Projenin yürürlüğe girmesinden sorı- ra İlk tedrisat müfettişliğine tayin edi- lecek olanların Gazi 'Terbiye enstitü- sünden veya ecnebi memleketlerdeki mümasil mekteplerdett mezun olması şart olacaktır. İlk tedrisat müfettişleri, evvelâ stej jiyer olarak tayin edileceklerdir, Staj- larını muvaffakıyetle yapmış olanlar, doğrudan doğruya müfettişliğe geçi- rilecektir. Staj sonunda muvaffak ola- | i , miyan veya mürettişlikte kalmaları ve- kâletçe uygun görülmiyen müfettişler menşelerine göre tayin olunabilecekle- Tİ okulların öğretmenliklerine mükte- seb maaşlariyle naklolunacaklardır. 21 May Son dakika Lord Halifaks Berline gitmek niyetinde Beynelmilel siyasi vaziyet iyileşirse bu Ziyaret yaz mevsiminde yapılacak Londra 27 — Burada dolaşan rivayetlere göre İngiliz Hariciye Nezirt Lord Halifgks, Berline gitmek niyetindedir. Beynelmilel siyasi vaziyet iyileşirse bu ziyaret yaz mevsiminde yapılacaktır, Lord Halifaks, dün Londrada bulunan dömihyonların mümessilleriis merkezi Avrupa vaziyeti hakkında görüşmüştür. B. Henleinin beyanatı. Çekleri hayrete düşürdü Prag hükümeti, beyanatı ihtiva eden Gek gazetelerinin nüshalarını müsadere etli Prag 27 — B. Henlein'in İngiliz ; muhabiri Praysa verdiği beyanat, Çek siyasi mahafilini haytete. dü- | şürmüştür. Südet mahafili de olduk- | ça müşkül bir vaziyete düşmüş sö» | rünüyor. i Südet mahafili, B. Henlein'in hu- Susi bir konuşmâda söylediği sözleri İngiliz muhabirinin kendisinden izin almaksızın neşrettiğini beyan ediyor- lar, Umumi intiba sudur ki, Südet partisi henüz harekete geçmeğe ka- rar vermemiş ve vakit kazanmak &i- yasetini takib ediyor. Siyasi Çek mahafhi, bu beyanatın umumi süküne hizmet etmiyeceğini beyan ediyorlar ve B. Hocalle BR. Hen'ein'in son mülükallârnda siya- si vaziyetin fevkalâde nazik olma- sından dolayı ketum davranmağa karur vermiş olduklarını hatırlatı- yorlar, Fransız torağına düşen bombalar Bir istasyon itin uğradı iki kişi de yaralandı Setber (Fransa) 27 —. Franku tay- yareleri, dün Fransa - Katalonya hu- dudu boyunca uçarlarken bombalar atmışlardır. Bir çak bombalar, Fran- sız toprağına düşmüştür. Yolcu İstasyonunun civarına düşen bir kaç bomba, istasyonun camlarını kırmış, iki kişi de hafifçe yaralarmış- r, Şehrimizdeki büyük camilerin tamiri ulm Gin üç KüDor hazırlandı Anksra 26 (Telefonla) — İstan- buldaki büyük camilerin tamiri sıra- sinda imarı da nazarı dikkate alına- rak camiler civarında bulunan med- Tese, çeşme sebil, türbe ve mümasil binaların alâkalı dairelere o tamir ve imarlarının da temini kararlaş- mıştır. Bu hususu temin için teşkil olunan komisyon İstanbuldaki Hase- ki Mahmudpaşa, Mihrimah camileri- le civarındaki binaların ne şekilde temir edilecekleri hakında üç rapor hazırlamış ve Başbakanlığa vermiştir. Basbakanlık tedkik edilerek müta- Ialarını büdirmek üzere raporlar: | Kültür ve İç Bakanlıklariyle Vakıfler Bugün vazife görmekte olan ilk ted- | Genel Direktörlüğüne göndermiştir. risat müfettişlerinin bu kanun muc!- bince umumi muvazeneye alınacaklar» İg yaşında bir çocuğa tasallüt la bu kanumun meriyetinden evvel #7 tedrisat müfettişliği yapmış olupta ni fettişlikten ayrılarak yabancı memle- ketlere tahsile gitmiş ve tahsilini bi- tirmiş olanlardan Lekrarilk tedrisnt müfettişliğine tayin edilenlerin 1823 numaralı askeri ve mülki tekaüd kanü- nunun neşrinden sonra hususi idare eri hizmet müddetleri müte- eden biri yakalandı Müezzinlik yaptığını söyliyen Hıfzı adında bir adam dokuz yâşlarınde. Mustafa adında bir çocuğa tasallut etmekten maznunen yakalanarak dün adliyeye teslim edilmiştir. Hifzi birinci sorgu hâkimi tarafından sor- guya *kilmiş ve tevkif edilerek tey e A e AN Çek hükümeti, B. Henlein'in be- yanatımı ihtiva eden bütün Çek ga- zetelerinin nüshalarını müsâdere et- mişlir, Alman tayyarelerinin | uçuşları Prag 27 — Çekoslovak ajansının tebliğine göre Alman askeri tayyare- leri dün de bir çok defalar Çek toprak- ları üzerinde uçmuşlardır. Rozyahtan gelen üç &skeri Layyare Bokemyann şimali şarkisinde 100 metre yüksek- ten uçmuşlar, Şab şehri üzerinde dolaştıktan sonra Ceneger istikamc- tinde çekilip gitmişlerdir. D.N. B. nin tekzibi Berlin 27 .— D. N, B. ajansı, Almen tayyarelerinin Çek toprakları üzerin- Ğe uçuşlarına dair Çek menabiinden verilen haberleri tekzib ediyor. Mareşal Peten'in bir nutku Fransızlar arasında birlik tesisini istiyor Kaen 28 — Eski muhariplerin wii birliği kongresinin kapanması mürnü- sebetile bir nutuk söyliyen mareşal Pes ten, Almanyanın kalktığını, Fransanm olduğu halde kaldığım söylemiş ve de- miştir ki: «Ciddi bir vaziyet karşısında bulunur yoruz. İstikbalimiz, tehdide maruzdur. Maamatih herşey kaybedilmiş değildir. Bir kalkınmanın ilk şartı, milli bir- liktir. Biz biliyoruz, bütün dünya da bi- Hiyor ki bir tek ecnebi askeri milli top- rağımızı çiğnediği dakikada Fransizlar, derhal tamamile müttehid bir hale ge- Jeceklerdir. Mesele, bu ecnebi askerin- den böyle bir harekette bulunmak te- mayülünü ref'etmektir. Bu gayeyi elde etmek için zaruri olan şart, vahdetin tam zamanında vücü- de getirilmesidir.» Hâkim ve müddeiumumiler arasında değişiklik o | Adliye Bakanlığı hâkim ve müddei- ümumiler arasında yapılacak nakil ve Layinlere aid hazırladığı bir karar- name projesini Başbakanlığa vermiş- tir. Kararname bugünlerde yüksek tasdikten çıkacaktır. Adliye Bakan- lığı haziran ayında büyük mikyasta naki! ve layinler yapacaklır. Bu hu- sustaki kararnamenin hazırlanmasına başlanmıştır, 1936 ve 1937 yıllarında terfi sırası gelmiş olup ta henüz terti edememiş olan müddetumuni, hâkimi ve hâkim sınıfına mensup ölan Adii- ye memurlarının terfileri de önümür deki ay içinde yapılacaktır. ! Türkiye - Mısır telefon | muhaberati İ Ankara 21 (Telefonla) — Memleke- timizi Suriye, Irak ve Mısıra telefon- la bağliyacak olan hattın inşaatı bit- mek üzeredir, Öğrendiğime göre hat haziranın on beşinde konuşmağa açi- tasükne Bn hak ernalnmerninkiğiz.