27 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Otobüs münakaşası Vakıflar umum müdü ..... lüğü cev Mülkiye teftiş heyeti reisliğine tekrar ap verdi #ezkere yazılmasına karar verildi Otobüs münskaşası davalarına dün | asliye birinci ceza mahkemesinde de- vam edildi. Dünkü celsede dişçi Av- ni Bayer mahkemeye gelmemişti. İd- | dia makamının talebi veçhile, mahke- me, Avni Bayerin gıyabında muhake- menin devamına karar veridi. Bundan sonra Vâkıflar umum mü- dürlüğünden gelen cevap tezkeresi okundu, Ermeni mütevelli heyeti aley- hine tahkikat ve takibat yapılıp ya- pılmadığı hakkında mahkemenin Su- | âline karşılık olan bu tezkerede dehi- liyordu ki: «İcaret vahideli &vkaftan olup mezarlık ittihaz edilmek Üzere kendilerine tahsis, ieare veya muka- taa gibi bir tasarruf sebebi tesis edil- mediği halde bax: Ermeniler tarafın- dan izinsiz ölü gömülön ve yetmiş kü- sur sene evvel ölü gömülmesi menedi- | lerek vakıf namına ibka edilen Be- yoğlunda Harbiye civarında Şehid Muhtar caddesinde kâin yerler Sul tan Beyazıt vakfı müştemilâtından- dır. 1850 numaralı Belediye kanununun | neşrinden sonra Belediyece, metruk ve kimsesiz mezarlıklardan olduğu 70- habile müdahale edilmiş ve Ermeni- ler bu hususta İstanbul dördüncü hu- kuk mahkemesine müracaatle Beledi- ye aleyhine bir men'i müdahale da- vası açmış ve sonunda bu yerin Sul- tan Beyazıt vakfı müştemilâlından | olduğu tesbit edilmekle beraber Er- menilerin davaları reddolunmuştur. Vakfın sahip bulunduğu ve Beledi- ye ile Ermenilerin hukuki bir alâkala- | rı olmadığı halde, iki taraf arâsinda | nizaa mevzu teşkil eden bu yer hak- kında Evkaf idaresi tarafından her iki taraf aleyhine dava açılacağı sirü- da İstanbul Belediyesi ile Vâkıflar umum müdürlüğü arasında mevcud | bazı ihtilâfların halli de arzedilmiş ve hükümler karara bağlanmak üzere | iken hitam bulan son tahkim müd- detlerinin temdidi zımnında Vakıflar İ idaresinin rizası haricinde Belediye- ce bu yer hakkındaki ihtilâf tahkim- den istisna edilmiş ve mesele Evkaf idaresile Belediye arasında ihtilâf olarak kalmıştı. Vakıflar idaresi, ihtilâflı kalan bu hâdise hakkında icabına tevessül ede- ceği esnada Belediyece, meselenin, Ermenilerle sulhen halline kıyam edil diği ve Belediyenin Ermenilerden matlübu bulunan yüz küsur bin li- radar Ermeniler aleyhine feragatla beraber Beyazıt vakfına ald mevzuu- bahis yerin 51981 buçuk metre mu- rabba olarak Beyoğlu Tapu idaresin- ce mülk olmâk üzere Belediye namına tesçilinden sonra ikiye parçalanan bu sahadan bir kısmı Belediye uhde- sinde bırakılmış ve geri kalan 1287 buçuk metre murabbai kısmı da Be- yoğlu Üçhoran Ermeni kilişesine ter- lik edilmiş ve kilise tarafından da bu yerin bir kısmı İtalyan tebaasmdan birine ve bir kısmının da Sabur Sami adında birinin kızına 45 bin lisa mu- kabilinde satılarak Beyoğlu Tapu sicil mubafızlığınca bu yolda tesçil mua- melesi yapılmış olduğu ve Ermenile- rin kilise namına aldıkları parayı Er- meni vakfına ithal etmiyerek bu pa- ranın bazı kimseler arasında pâylâ şıldığı tesbit edilmiştir. Yerin, Sultan Beyazıt vakfından bu- lunması itibarile bu yer hakkında Be- lediye ile Ermeniler arasında yapılan sulh. mukavelesinin iptali için Evkaf idaresince kanuni tedbirler alınmışsa da kendi telâkkilerince Ermeni Üç- horan kilisesi mevkufatından sayılan bu yerden kendilerine ayrılan kısım için aldıkları paranın vakfa irad kay- | dedilmesi sebebile kanun ve nizamna- | me hükümleri hilâfında idare mec- sinin mezuniyet kararı istihsal edil- meksizin sulh akdine ve ferağa ve f6- | rağ bedelinin bazı zevata dağıtılma- sına cüret etmek gibi muâmele ve sui- | istimaller dolayısile de Üçhoran khi- sesi mütevelli heyeti hakkında da ta- kibata başlanmıştır. > Tezkere okunduktan sonra B. Ah- med Emin Yalmanın vekili B. Nazmi Nuri ile B. Sabur Saminin vekili B. Sadi Riza bu tezkereye karşı bir di- yecekleri olmadığını söylediler, Otobüs yolsuzluğu iddiası üzerine tahkikat yapan mülkiye teftiş heyeti- ne mahkeme tarafından yazılan tez- kereye cevap gelmemişti. Mahkem, budezkereye süratle cevap verilmesi için tkrar tekid yazılmasına kârar vererek mnhakemeyi gelecek perşembe günü- ne bıraktı. Henlein tehdid ediyor “ (Baş tarafı 1 inci sahifede) ve sathi hiçbir hal suretine yanaşmı- yacağını ilâve etmiştir. B. Henlein'in istediği halihazırdaki Çekoslovak dev- letinin tam ve cezri bir surette refor- me edilmesidir. Çek tazyik! devam ede. cek olursa, intikam hissinin tesiri al- tında hareket edecek olan Südet Al- manlarin Alman hükümetini doğru- dan doğruya harekete geçmeğe ve kendilerini Alman hududları dahili- ne almağa icbar etmeleri muhtemel- dir, Çekoslovak hududunda Alman tayyareleri uçmuş Prag 26 (4.4.) — Neşredilen bir tebliğde son beş gün zarfında yani 20 mayıstan 25 mayısa kadar Alman â3- keri tayyarelerin Çekoslovakya hu- dudu üzerinde uçtukları bildirilmek- tedir, Londrada endişe Londra 26 — Çek tayyareleri dün iki defa Alman toprakları üzerinde uçmuştur, Almanyanın Prag sefiri bu hareketi şiddetle protesto etmiştir. Çek hükümeti yeni hâdiselere mey- dan verilmemesi için tayyarelerin hu- duddan beş kilometre içeride uçmala- rını emretmiştir. Alman gazeteleri Çekoslovakya aleyhindeki hücumları- nı arttırmışlardir. Bu yüzden İngiliz diplomasi mahfilleri endişe içindedir. Bazı mahafll bu neşriyalın, Çekoslo- vakyayı, Almanlarla meskün mınta- kalardan skerini çekmeğe mecbur et- mek için yapıldığını tahmin ederek O kadar endişeye mahal olmadığını söy- lüyor, Fakat diğer bazı mahafil ise Al- man efkârı umumiyesinin mütemadi surette heyecan balinde tutulmasının İ fena neticeler vermesinden korkuyor. alınan haberler böyle bir tedbirin tehlikeli hadiseleri (o kolayalştırmak- tan başka bir şeye yaramıyacağım göstermiştir. Çekoslovakyaya İngiliz müşahidler gönderilmesi (fikri yeniden ortaya atılmıştır. İngillere, Pragdaki ataşe militerini bazı muavinlerle (birlikte hududa göndermek fikrindedir. Bir İngiliz memurunun seyahati Londra 26 — İngiliz Hariciye neza- relinin garbi Avrupa işleri dairesi şe- fi Vilyam Strong Paris, Berlin ve Pra- ğ'a hareket etmiştir. B. Strong bu şehirlerdeki İngiliz sefirlerine İngiliz kabinesinin son kararlarını anlata- caktır, Bu seyahat İngilterenin yazılmış vesaik vücude getirmemeği kararlaş- tırdığına delil sayılıyor. B. Strong gideceği memleketlerde yalnız İngiliz ; sefirlerile görüşecek, hükümet erkâni- le temas etmiyecektir. İngiliz kabinesi dünkü toplantısın- da Südeller meselesinin devamlı bir hal şekline iktiran ettirilmesini görüş- müştür, AEŞAM 271 Mayıs 1938 Mesud bir Dir nişanlanma ır kralını; İran veliahdı ile Mısı « kiz kardeşi bil rilmektedir. 5 teşrinisani 921 tarihinde İs- kenderiyede doğ- muş olan pren- ses Fevziye çok ! sevimli bir kız- | dır. Arapça, ine 8 cayi iyi biliyor. Kahirede hüküm süren kanaate gö- re Yakın Şarkta iki büyük islâm dev- letini birleştirecek olan bu izdivac, her iki memlekette de büyük bir muhab- betle karşılanacaktır. Kahireden İngiliz telerine bildi- rildiğine göre Misir majeste kral! Faruğun hemşiresi prenses Fevziye ile İran veliahdı Mehmed Reza'nın evlen- meleri kararlaştırılmıştır. İranın Mısır elçisi B: Cavid Sineki evlenme müzakerelerinde Şehinşahi temsil etmiştir. Mısır mahafili pren- sesin İrana kral ailesine mensup aza sfatile girmesi için icap eden mukavelenin Mısirda imzalanacağını söylemektedir. Ondan sonra düğün merasimi Tah- randa yapılacaktır. Fakat bu merasi- min bir kaç aydan evvel olmıyacağı zannedilmektedir, Altı birader, ve dört hemşiresi olan İran veliahdı uzun müddet Avrupada bulunmuştur. Vellâhd bir iki biraderile beraber İsviçrede tahsil sil etmiştir. ——— Babasının katilini öldüren gencin . muhakemesine dün devam edildi Trabzondan mevkufen İstanbula ge- tirilen babasının katili Hüseyinden in- tikam almak maksadile Galatada Rıh- tım caddesinde jandarma muhafaza- sında götürülmekte olan Hüseyin! ta- banca ile öldürmekten mazmun Halim ile amcasının oğlu Seferin muhakeme- lerine dün Ağirceza mahkemesinde de- vam edilmiştir. Dünkü celsede iddia makamı, maz- nunlardan Seferin tabancasının mun- yenesi neticesinde tabancanın içinde, tetik düşürüldüğü halde patlamamış bir kurşun bulunduğu ehlivukuf tara- fından bildirildiği halde dinlenen şa- hid jandarmaların iadelerinde Seferin de Hüseyin üzerine bir el ateş ettik- ten sonra ikinci kurşunu patlama- dığını ve tanbacasını tekrar doldurup ateş etmek isterken mâni olunduğu- nu söylediklerine işaret ederek bu cihe- tin iyice tesbiti için Seferin tabanca- sının adliye emanet dairesinden getir- tilip tekrar muayene ettirilmesi isten- di. Mahkeme bu istek veçehile taban- canım yeniden muayene ettirilmesine karar vererek muhakemeyi başka gü- ne bıraktı, 4 Eminönü Halkevinden; Evimize bağtı klüplerden teşkil edilen karışık takımının son şekli 28/5/9038 Cumartesi günü sanat 16 da Karagümrük sahasında yapılacağın- dan takıma seçilmiş oyuncuların spor le- dirilir. General Mariç dün İstanbula geldi General Mariç amiral Şükrü Okanla görüşüyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Müzeleri ziyaret General Mariç refakatindeki zevat- ia doğruca Perapalas oteline gitmiş ve öğle yemeğini mütenkib saat 3,45 de otelden ayrılarak şehirde ge- gitiler yapmıştır. Misafirimiz evvelâ Dolmabahçe sarayını gezmiş, oradan 'Topkapı müzesine gitmiştir. Tekrar otele dönen general akşam üzeri Yugoslav konsoloshanesine git- miştir, Konsoloshanede general Ma- riçi'n şerefine bir ziyafet verilmiştir. 26 Mayıs 918 ESHAM ve İSTİKRAZLAR (Kapanış fiati) Merkez bankası hisse senedi 1,40 Türk borcu birinei tertib (Vadeli) Ergani 8 Bıvas - Erzurum birin ictertib sı ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Paris 285125; Berlin di Naryork , GA9ALE0İ. Varşova | 42125 İmei DU) Budapeşte — 20004 —— 8 33İ Bükreş 106SL76 Cenevre 47) Belgrad 348280 Sofya 640543) Yokohama © 27455 Amsterdam (14346) Stokholm (o 31020 Prag 2287) Londra 62326 Madrid 13415) Moskova (— 28895 Teşekkür Geçen salı günü Üsküdardaki evimden vil komiser muavini bay Niyazi Kaşkânın dikkatlerini celbetmiş ve kısa bir soruş- turmadan sonra saatin hırsırlık olduğu- nü anlamışlardır. Gerek bu iki kıymetli emniyet memurlarımıza ve gerekse semti- miz - Üsküdar Altınczade Tophanelioğin polis karakolunda üniformalı komiser mu- avini bay Sabri Özgene candan leşekkür- lerimi gazeteniz vasıtasile sunarım. AZNİF MANGASAR MEVLÜD Merhum Doktor Namık paşa hare- | mi Fatma İsmet Sırmalının ruhuna ithaf edilmek üzere, 29 Mayıs 1938 Pazar günü öğle namazını müteakip Beyazıt camil şerifinde mevlüdu rk saletpenahi okunacaktır. Aile dostla- rmızla, merhumeyi sevenlerin ve Sa- ir arzu buyuranların bulunmaları mucibi şükran olacaktır. Sırmalı ve Onger aileleri Ölüm Mülkiye mektebi profesörlerinden İbra- him Âli ve Ziraat bankası şeflerinden Ce- vadm babası İstatistik idarci umumiyesi eski müdürü Mehmed Behiç Erberk dün vefat etmiştir. Cenazesi bugün Maçkada Teşvikiye ka- rakolu ittisalindeki apartımanından kal. Beşiktaştan saat 1$ de hareket edecek Şirketi Hayriye vaparile Beykozdaki aile kabristanma defnedilecektir. Ciçek bedellerinin Kızilaya teberruu rasiyetnamesindeki ricası cümlesindendir. ÖLÜM Korgeneral merhum İsmetin kerimesi Hemeki Dede paşa yade Osman Mazhar paşanın zevcesi Sokullu Mehmed paşa oğ- Iu bay Hikmet Sökullunun ve emekli yüz- başı bay Zeki Temizgök'ün kayın valide- leri, Yeni Asır refikimizin muharriri bay Behzad Arif Bilgin'in büyük kayın validesi bayan Fatma Zebra vefat etmiştir. Cenazesi bugün Haydarpaşada Sokullu köşkünden kahdınip (İbrahim ağa ca- milinde cuma namazini müteakib oradaki aile makberesine defnedilecektir, Kederli ailesine sunarız Misafirimiz bugün Topçu Atış mektebine gidecek General Mariç bügün saat 9 da Yık dıza giderek Harp akademisini geze- cektir. Akademiden sohra otomobille topcu atış mektebini ziyaret edecek, Maltepede yapılacak atış talimlerini görecektir. Saat 13 de muhterem misafirimiz şerefine Tarabya Tokatlıyan otelinde bir öğle ziyafeti verilecektir. General öğleden sonra da şehirde otomobil gezintisi yapacak ve akşamki konvan- siyonelle Belgrada dönecektir. Mib- mandar heyeti misafiri hududa ka dar teşyi edecektir Aslan ve eski Hisar çimento şirketinin dağıtacağı temettü 23 mayıs tarihli nüshamızda sİkti- 1890 | #9di ve mali hafta» yazısında Aslan ve Eskihisar Çimento şirketinin bu s8 ne temettü hissesi olarak € sağı 180 kuruştan 90 kuruşun haziran ayı zarlında, mütebakisinin ileride tayin edileceği zamanda verileceği yazıl miştı, Şirket idaresinden aldığımız bir mek- tupta, bu nokta müphem olduğundan şu suretle tavzih edilmektedir: <As- Jan ve Eskihisar Çimento şirketince bu sene hisse başına 180 ve müessis hissesi başına 329 küruş verilmesi ve bu paranın 30 haziran ve 30 ağustos 938 tarihlerinde iki taksitte tesviyesi hissedaran heyeti umumiyesi kararı iktizasındandır.» Bu akşam Nöbetçi eczaneler Sili: Asım, Taksim: Kürkçüyan, Piruzağada Ertuğrul, Kalyoncukullu- gunda Zafiropulos, Beyoğlu: İstiklâl caddesinde » Galatasaray, o Tünelde Matkoviç, Galata: Okçumusa' dadde- sinde Doğruyol, Fındıklıda Mustafa Nal, Kasımpaşa: Müevyed' Hasköy: Aseo, Eminönü: Mehmed Kizim, Fa- tih: Şehzadebaşında Asaf, Köragüm- Tük: Ali Kemal, Bakırköy: İstanbul, gi fer: Nuri, Aksaray: Cerrahpaşa- Tef, Beşiktaş: “Büleyman Receb, es Emilyadi, Kumkapı: Asader- yan, Küçükpazar: Hikmet Cemil, Sa- malya: Kocamustafnpaşada Rıdvan, Alemdar: Ankara caddesinde Arif Ne- şet, - Şehremini: Topkapıda Nâzım, Kadıköy: Söğütlüçeşmede Hulüsi Os- man, Üsküdar: İskelebaşında Merkez, Heybeliada: 'Tomas, Büyükada: Hulk. Her gece açık eczaneler: , Emirgün, Ri yaryelesi PENDİK DÖNÜŞÜ Komedi 3 perde Dans, Solo, Düet Localar 100, her yer 20, parsdi 10 Bu akşam Pangaltı Kurtuluşta YERDE ARKASI Pazartesi Kadıköy Süreyyada Acele satılık 4 ev ankazi Ayaspaşa cihetinde dört aded ahşap evin ankazı satılacaktır. Evleri görmek ve fiat vermek isteyenlerin Gümüşsuyunda İzzet- paşa sokağında Ekselslor apartı- manı kapıcısına müracaat,