28 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

, Kâraraviran köyünde Bahanın kar RE Sahife 2 28 Mayıs 1938 Asri mezarlık meselesi Vali ve eski Daimi encümen âzaları hak- kında lüzumu muhakeme kararı verildi Şürayı devlet yeniden alâkadarların itiraz- larını dinliyecek ve Temyiz mahkemesine intikal edecek | | | caktır. Bu tarihten evvelki bütün i akidler ve bu akidlerin vecibeleri de Otobüs ve mezarlık işlerinde yol- $uzluk olduğu iddiasiyle yapılan neş- riyat üzerine Dahiliye Vekâleti mülki- ye teftiş heyeti reisi Talât Htay İle iki müfettişi meseleyi tahkik etmek | üzere şehrimize göndermişti. Mülki- | ye müfettişleri tahkik edilecek işleri üç kısma ayırdılar; İ 1 — Asri mezarlık arsasının müba- yaası, 2 — Sürp Agop mezarlığı davası. 3 — Otobüs işleri. Bu üç meselenin de tahkikatı ik- mal edilmiş ve fezlekeleri Dahiliye Vekâletine verilmişti. Asri mezarlık arsasının mübayaa- sı işinde mülkiye müfettişleri vali ile | ozamanki dajlmiencümen âzalarının ve mezarlıklar müdürle eski reis nin ve istimlâk komisyonu | alarının lüzumu omuhakemelerini taleb etmişlerdir. Usulen bu talebi tedkik eden Da- | hiliye Vekâleti hukuk müşavirliği As- | Tİ mezarlık arsasının mübayaası mu- âmelesinde yolsuz ve kanunsuz hiç bir cihet bulunmadığı mütaldasiyle evrakı Şurayi Devlete vermiştir . Şurayi Devlet mülkiye dairesi de müfettişlerin lüzumu muhakeme ta- | La Gazet Almanyaya hücum ediyor Alman haritalarında Isviçre hemen İamamen Alman hudutları içinde gösteriliyormuş Cenevre 27 (A.A.) — La Gazet dö | Lozan, başmakalesinde Almanya'nın | İsviçre'ye aid emellerini meydana çıkarmakla ve Almanlar tarafından | yapılan bazı neşriyatı bilhassa Al manya'da ve İsvçire'deki Nazi parti- sinin bazı şubelerinde Alman Koloni- sine verilen akşam derslerine devam eden muallim ve talebeler için neşre- dilen aylık bültene itiraz etmektedir. | Atina seyahati | Vali ve Belediye reisi 14 haziranda Atinada bulunacak | Atina 21 — Payıtaht nezaretinin | tebliğine göre İstanbul Valisi ve Be- lediye reisi B. Muhiddin Üstündağ 14 haziranda Atinaya vasıl olacak ve | Atinada on gün kalacaktır. B, Mu- hiddin Üstündağı, payıtaht nazırı B. Koclas davet t etmiştir... Deliilyas nahiye re müdürün oğlunu öldürdüler Sivas 27 (Akşam) — Deliilyas na- hiye müdürü B. Şevkinin oğlu Nedim bugün Avni adında bir köylü tara- fından pusu kurulmak suretile ta- banca İle öldürülmüştür. Bir kadını öldürmüşler Sivas 27 (Akşam) Kangal'ın gı Fatma kafasından kurşunla vürül- mak, boğazından da bıçakla kesilmek | suretile öldürülmüştür. Fatmanın cesedi bulunmuştur. Meçhul katil | aranıyor. sağ Açık göz ahbap yakalandı Taksimde oturan Viktorya ismin- de bir kadın, evvelki gece bir biraha- nede Sabri ve üç arkadaşile tanışmış, beraberce Şişliye doğru bir otomobil gezmesi yapmayı kararlaştırmışlar- Ğir. Bu gezinti esnasında Sâbri, Viktar- yanın çantasından sekiz lira para aşırmağa kalkışırken kadının müra- caatı üzerine polisce yakalanmıştır. İ med Ali Yürüker, Şerafeddin, Suphi ! terilmektedir. Essen'de çikan Nasyo- ! Elektrik cereyanına kapılan reddederse mesele lebini ittifakla reddederek alâkadar- ların hepsinin meni muhakemelerine | karar vermiş ve dosyayı Şurayi Dev- | let umumi heyetine göndermiştir. Şurayi Devlet umumi heyeti mül- kiye dairesinin bu kararını, beş rey | muhalife karşı altı rey ile reddederek alâkadarların hepsinin lüzumu mu- | | hakemelelerine karar vermiştir . Şurayi Devlet umumi heyetinin lü- zumu muhakeme kararı verdiği bu meselenin alâkadarları şunlardır: Vali Muhiddin Üstündağ; daimi encümen âzaları Ayni Yagız, Mehmed Ali Gökçen, İhsan Namık Porvoy, Meh- Artel, Cevdet Kerim, bayan Nakiye, mezarlıklar müdürü Süleyman, eski ymauavin Hâmid ve eski vali merhum bay Haydarın riyasetindeki istimlâk pazarlik komisyonu âzaları, Bayan Nakiye ile Mehmed Ali YU- Tüker ve Cevdet, Kerim İncedayı meb- us oldukları için kendilerine sual tev- cih edilememiştir. Şurayi Devlet, bu kararından san- ra yeniden alâkadarların itirazlarını dinliyecek ve bu itirazlar reddeğdildi- ği takdirde mesele temyiz m sine intikal edecektir. dö Lozan Bu gazetede bildirildiğine göre bül- tenin Nisan ayına mahsus nüshasında neşredilen bir haritada büyük Al manya İsviçre'yi bemen tamamile hududlarının içine almış olarak güs- nal Zeytung'un da 10 Nisan tarihli nüshasında böyle bir haritanın mev- cud olduğu bu gazete tarafından ilâ- ve edilmektedir. Meksikada isyan Cedillo taraftarları bir şimendifer hattını kestiler Nepyork 21 (A.A.) — Cedlilo taraf- tarları San Justo devleti topraklarına girerek Meksiko şehrini Birleşik dev- letlere bağlayan şimendifer hattını kesmişilerdir. Meksikoya giden Tek- sas treni San Lui de Potosi'nin 30 mil cenubunda yoldan çıkmıştır. Birkaç | yaralı vardır, çocuk öldü Hidrellez günü; Kâğıdhaneye gez- meğe gidenler arasında bir kaza ol- muş, henüz on dört yaşlarında İh- san isminde bir mekteb talebesi, elek- trik fabrikasının bir kablosunda ce- reyana kapıldığı için Balat hastane- sine kaldırılmıştı. Kazazede çocuk, bir kolu ve bir bacağı kesilmiş olma- sına rağmen kurtarılamamış ve dün ölmüştür. Ölümden, gerek jandarma kumandanlığı, gerek müddetumumi- Hk haberdar edilmiştir. Kırşehir zelzelesi felâketze- delerine yardımları Alman mektebi talebe ve muallim- leri Kırşehir zelzelesi felâketzedeleri- ne verilmek Üzere kendi aralarında 855 buçuk lira toplamışlar ve Kızıla- ya tevdi etmişlerdir. Gençleri bu sa- Elektrik şirketi | | Satınalma mu mukavelesi bugün- lerde Meclisce tasdik edilecek Ankara 27 (Telefonla) Naha Vekâleti ile İstanbul Elektrik şirketi arasında akdedilen satış mukavelesi bugünlerde Büyük Millet Meclisinin tasdikine arzedilecektir. Bu mukaveleye göre şirketin vari- dat ve masarifatı | Kânunusani 1938 tarihinden itibaren hükümete âid ola- şirkete ald olacaktır. 1 Kânunusani 938 den evvel sipa- riş olunup da şirketin mağazasına girmemiş malların bedelleri 1937 bilânçosunda mukayyed olmadığı | takdirde hükümetçe ödenecektir. I Kânunusani 1938 den evvel ma- | ğnzaya girmiş ve fakat bedeli öden- memiş olan malzemelerin paraları da şirketçe ödenecektir. Müşterilerle halen mer'i bulunan bilcümle abo- neman senedleri ile mukaveleler €s- kisi gibi cari olacaktır. Müşterilerin . 1 Kânunusani 1938 den evvelki za mana &id borçları şirkele aid olacak- tır. Şirketin mübayaa bedeli evvelce | de yazdığımız gibi 11 milyon Türk Ii | rası olarak tesbit edilmiştir. Mağaza mevcudü kıymetleri olarak takdir edilen 800,000 lira bunun haricinde- dir. Büyük Erkânı Harbiye reisi geldi Cümhurreisi Atatürkle birlikte dün sabah Ankaradan şehrimize gelen | Büyük Erkânıharbiye reisi mareşal Fevzi Çakmak Haydarpaşada Ata- türke veda ederek Kadıköyündeki l evine gitmiştir. Mareşal dünü evind3 istirahatle geçirmiştir. Milli Müdafaa Vekili dün geldi Mili Müdafaa Vekili general Kâ- am Özalp dün sabahki ekspresle An- karadan şehrimize gelmiştir. Vekil dün Maltepede topçu atış mektebin- de yağjılan atış tatbikatında bulun- muş ve vali İle İstanbul kumandanı» nının misafir general Mariç'in şere- f#ne Tarabya Tokatlıyan otelinde verdikleri ziyafete iştirak etmiştir , Son dakika Almanyanın Çek hükümetine yeni notası Berlin hükümeti Çek tayyarelerinin uçtuklarını tekrar protesto etti Paris 28 — Pragdan bildirildiğine göre Alman sefiri, Prag Hariciye Ne- garetine giderek yeni bir nota ver- miştir. Nota, Mutedil bir lisan ile yazlımıştır. Notada Çek tayyareleri tarafından Alman toprakları üzerin- de yapılan uçuşlar, protesto edilmek- tedir. Çek hükümeti, Alman sefirine bil- | dirilen hadiseler hakkında derin tah- | kikat yapılmakta bulunulduğu ceva- | bı verilmiştir. 'Berlindeki Çek sefirine de Alman tayyarelerinin Çek topraklarında e protesto için talimat ve- B. . Strong Praga vasıl oldu Paris 28 — Pragdan bildirildiğine göre İngiliz Hariciye Nezaretinde Or- ta Avrupa şubesi müdürü B. Strong dün Praga vasıl olarak İngiliz sefiri (e görüşmüş ve İngiliz kabinesinin son kararlarını tebliğ etmiştir. B. Strong, yanında İngiliz alaşe- militeri olduğu halde Südet erazisine gitmiş, akşam Praga dönmüştür. Çek mahafili, B. Strongun bu ziyare- line pek büyük bir ehemmiyet veri- yorlar. İngiliz mahafili B. Strongun Pragda bir kaç gün kalacağını haber veriyorlar, dinli <İ Türk - Ingi 'mukavelesi dün imzalandı liz mali B, Fethi: “Bu itilâf çok hayırlı bir iştir, diyor B, Gembarlâyn Avam kamarasında izahat verdi Londra 28 — Türkiyeye 16 milyon İngiliz liralık bir kredi açılması hak- kındaki mukaveleler dün Londrada merasimle imzalanmıştır, Mukaveleleri Türkiye namına Lon- dra büyük elçimiz B. Fethi Okyar ve İş bankası umumi müdürü Mu- ammer Eriş imzalamışlardır. B. Fethi Okyar, mukaveleyi imza- i ladıktan sonra bu husustaki intiba- larını şu sözler ile hulâsa etmiştir: — Türkiye ile İngiltere arasında &kdedilen bu maji itilâf, çok hayırlı bir iştir. Bu anlaşmanın memleke- timizin iktisadi kalkınmasına çok hiz- met edeceğine şüphe yoktur. İngiliz Başvekili B. Çemberlayn Türkiye ile İngiltere arasındaki mali mukavelenic imzalandığını dün öğ- leden sonra Avam kamarasına bil dirmiş, Türkiyenin İngilterede harb gemileri yaptıracağım, mühimmat ala- cağını, bunların parasını sonra vere- ceğini ve İngiliz hükümetinin bunu tekeffül edeceğini anlatmıştır Türkiye, İngiltereye iharcatını art- tıracak, açılan kredi sayesinde ma- denleimi işletmek için makineler ala- cak, llmanlarımı inşa ve ıslah ede cektir. 1936 senesi ticaret ve kelering anlaşmasına teknik bir fasl ilâve olunmuştur. B, Çemberlayn bu hu- Sustaki kanun projelerinin yakında Avam kâmarasına tevdi edileceğini ilâve etmiştir. Mukavelenin imzalanması İnğilte- rede büyük bir memnuniyetle kar- şılanmıştır. İngiliz gazeteleri Tür. kiye hakkında teveccühkâr makale. ler yazıyorlar. Ispanyadaki gönüllüler nasıl geri çekilecekler? Tâli ademi müdahale komitesi son toplantısında bu hususta kararlar verdi Lonüra 71 (A.A) — Tali ademi mü- dahale kömitesinde müstenkif kalan | Sovyetler birliği müstesna olmak üze- re dün bütün azanın müttefikan ka- bul etliği projenin başlıca ahkâmı şunlardır: 1 — Gönüllülerin asker, bahriyeli, tayyareci ve sivil eksper olmak üzere dört sınıfa taksim edilerek geri alın- i ması, 2 — En az ecnebi muharibi bulunan İspanyol tarafına 10.000 ecnebi mu- haribin geri çekilmesini müteakip mu- hariplik haklarının verilmesi, diğer taraftan gönüllüler bir nisbet dahilin- de geri alınacaktır. Sovyetler yalnız bu noktayı kabul etmişlerdir. 3 — Gönüllülerin geri alınmasını mürakabe edecek olan iki komisyonun hareketinden 15 gün sonra Fransız ve Portekiz hududlarında kara kontro- lünün yeniden tesisi, Geri alma işleri nihayet 30 gün zarfında başlamazsa Fransa serbesçe hareket etmek hakkıs mu iktisab edecektir, 4 — Kava kontrolü ile beraber De- niz kontrolünün de başlaması 'Tali komite gelecek salı ve perşem- be günleri toplanarak bu plânın tat- biki için ihtiyar edilecek masraflar meselesini görüşecek, cümhuriyetçi- lerle frankistler nezdine gönderilecek olan komisyonların âzasını seçecektir. Dünkü içtimam bidayetinde Lord Plimut, komite azasını hüsnüniyetle hareket etmeğe davet etmiştir. İçtimadan sonra mumaileyh Sov- yet elçisinden Moskova hükümetini kararını tadil ve diğer azanın reyine iştirak etmeğe teşvik etmesini iste- miştir. Fransanın Ispanya hudu- dunda müdafaa tedbirleri Fransız filosu da Ispanya sularına gitmek emrini aldı Paris 28 — Fransa hükümeti Fran- sa toprağında Serber şehrinin Franko tayyareleri tarafından bombardıman edilmesi üzerine hududda fevkalâde müdafaa tedbirleri almıştır. Serbere düşen on beş bomba, azim hasarat yapmıştır. Başvekil B. Daladye, kolordu kı mandanına Serberde alınan hava rgü- dafaa tedbirlerine bizzat nezaret et- mesini emretmiştir. Fransız bahriye nezareti de Fransız filosuna, civarda- ki sulara derhal gitmek emrini ver- miştir. Çinlilerin bir muvaffakıyeti Çin askerleri Langfen şehrini geri aldılar Paris 28 — Yeniden gelen haberlere göre Çin askerleri şiddetli bir muha- rebeden sonra Langfen şehrini geri almışlardır. Langfen şehri mühim bir mıntakadır. Ayni haberlere göre Çin ordulari general Toyavanın kumanda» sında şimali şarki İstikametinde çe- kilmekte olan Japon kuvvetlerini ta- iye i Italyan kontrol memuru serbes bırakıldı Megatapan Fransa tarikile Italyaya dönüyor Londra 28 — Ademi müdahnle ko- mitesinin içtima biteceği sırada İtal ya sefiri B. Grandi, Valensiya limanin- da bir İngiliz vapurunda bulunan İtal- yan kontrol memuru Megatapayın tevkif ve tayyare ile Barselona nekle- dildiğini bildirmiş, tahliyesi için fev- kalâde enerjik tedbirler alınmasını taleb etmiştir. İngiliz hükümetinin teşebbüsü üze: rine İtalyan kontrol memuru, serbest bırakılmış ve Fransa tarikile İtalyaya hareket etmiştir. Nevyorkta bir hâdise Bremen Alman vapurunun dört tayfası tevkif edildi Londra 28 — Nevyorktan bildirildi. ğine güre, mezkür'llmanda Bremen Alman Transatlantik vapurunun dört tayfası Amerika zabıtası tarafından tevkif edilmişlerdir. Bu tayfalar, el yevm Nevyorkta görülmekte olan mü» him bir casusluk davasının en belli başlı şaliidi Kribelin mezkür vapur- la kaçmasına yardım etmekle mütte- him bulunuyorlar. Kribel aslen Al mandır. Fakat Amerika tabiiyetinde- dir. Kribel a hissedince vapurile ki