16 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 ,Kınlarını doyuracaklar; — Müesseseler de ayni tarzda tatil isti- 16 Haziran 1938 —— AKSAMDAN AKŞAMA m maki Hmm Saat 14 de daire tatili | Resmi dsürelerin sekizde işe başla- | Yıp on dörtte paydos etmeleri dün- | den itibaren tatbik edilecekti; edil- medi... Acaba mahzur mu görüldü, Yüz mı geçildi? Yoksa ilerde pürüz Çikmaması için şimdiden alınıyor? , Bu işin elbette iyi tarafları var, fa- Kat pürüzleri de olacak... Birer birer edelim! İyi tarafları: Yatandaşların en münevver kıs- Muna büyük bir serbes zaman bahşe- Mliyor... Bunların kimi, eğlence mü- #sseselerimize kâr temin edecekler... Kimi inhisarların o varidatını hususi teşebbüslerile arttıracak!! o (Bu, ta- bil lâtife tarafı!) Kimi de kendileri- ne cidden faydalı bir meşgale bula- Gaklar; boş zamanlarımda şahsan | İnkişaf edecekler ve amatörce mesa» | İlerile cemiyeti faydalandıracaklar... | tedbir mi , (En ziyade temenniye şayanı budur!) Fakat bir de madalyenin ters tara- ina bakalım... Saat 14 tatilinin pü- Füzleri, fena cihetleri neymiş: 1 — Memurların çoğu katiyen sa- At sekizde iş başına yetişemiyecek... Hele ah zavallı uzakta oturanlar... Boğaziçindeki, Yeşilköydeki, Adalar- daki evlerinden kaçta çıkmaları lâ zim?... On dört tatili, bunların fitil fitil burunlarından gelecek... ? — Bahusus âmirler... Esasen do- kuzda bile işlerine yetişemiyorlardı... | (Rica ederim: «Vazifesi başına vak- gelmiyen âmirler her kimse İmlerinin ve hangi tarihte gelmedik. | erinin bildirilmesi.» tarzında bir teskere almıyayım...) Bundan sonra ekseriyet büsbütün gelemiyecektir! Odacılar bol bol mazeret uydursun- lar bakalım: «Encümen başladı... Teflişe çıktı...» tarzında... 3 — Saat on deörde kadar aç duru- Mur mu?.. Daireden dışarı çıkmama- Yarma rağmen, memurlar, öğle üzeri, tabiatile paketlerini açacaklar; ka. işler gene tavsıyacak... Gelecek seneye taşan in mikdarı artacak... 4 — Bugünkü nüshamızda bir ban- memurunun yazdığı gibi, hususi Yecekler... Mantıkan onların da hak- Kı var... Demek içtimai faaliyetin iş Smı ikindiden evvel kesilecek.. 5 — Öğleyin memurları doyurmak- İa idare eden Tokantalar iflâs ede ©ek... Gece yirmi üçte kapanan eğlen- ©8 yerleri de müşterilerini kaybede- ie- Çünkü daha evvel yatmak lâ- 8 — Kadınlar, en sevdiği erkekleri Min bile gündüzleri evde oturmaları- Yu istemezler... «Sağ olsun, var olsun mma, sigara tablalarını kirletiyor, Sedirin o yastıklarımı &buruşturuyor. Akşam üzeri gelsin!» 'derler.. Bu Yüzden karı koca kavgaları çoğala- tak... Talâklar artacak... İh... im... Görülüyor ki, iyi taraflardan ziya- de kötü cihetler var... Her halde, bü- bu mahzurlar gözönünde bu- — Bu iş nasıl olsa olmıyacak! Büs- vazgeçilsin! - diyemiyeceğim; Şünkü pek çok kimse bana kızar. Fakat behemehal şu fikrimde ısrar Silyorum: Boş zamanları istifadeli geçirme hin Şekillerini hazırlamadan, bu ya- Mm azadlardn faydadan ziyade ma- Yarrat vardır... vana) ŞEHİR HABERLERİ Yeni yapılmıyacak Tramvay hatları- nın söküleceği doğru değil Dün bir gazete, şehircilik müte hassısı B. Prost'un şehrimizde tram- vay münakalâtını doğru bulmadığı- nı ve muayyen bir müddet içinde tramvay hatlarının sökülerek yerine | otobüs işletilmesi için Belediye relsli- ği makamına bir rapor verdiğini ya zıyordu. Yaptığımız tahkikata göre, B. Prost böyle bir rapor vermemiştir. Tramvay hatlarının sökülmesine dair bir karar da yoktur, Şehir plânı tatbik edilirken mevcud tramvay hatları sökülmiye- cek, ancak şehrimizde yeni tramvay: | hatları ihdas edilmiyecektir. Manhaza, otobüs İmtiyazını bizeai kullanmağa karar veren Belediye, ye- ni açılacak caddelerde - evvelce tram- vay yoksa - buraların münakalâtını temin etmek üzere bu sahalarda oto- büs işletecektir. Bir otomobil nezafet amele- sinden birine çarparak ölü- müne sebep oldu Devri âlem seyahali yapan Moris ismindeki birinin idaresindeki otomo- bil, Beşiktaşta nezafet amelesinden Mehmed isminde birine çarpmıştı. Mehmed, kaldırıldığı Beyoğlu hasta- nesinde ölmüştür. Adliye doktoru ce- sedin gömülmesine izin vermiştir, LA» zım gelen kanuni takibat yapılmak- tadır. Sıcaklık 31 derece Sucu, dondurmacı dükkân- larına tehacüm başladı İstanbulda iki günden beri yaz si- cakları başlamıştır, Bilhassa dün ağır bir hava vardı, Termometre 31 dere- ceye kadar çıkmıştır. Dün ilk defa olarak sucu, dondurmacı dükkânla- rma fazla tahacüm vardı. Yurdun hemen her tarafında &i- caklık artmaktadır ., Beynelmilel çikolatacılar ofisinin bir teklifi Belçikadaki beynelmilel çikolatacı- lar ofisi Türkiyedeki çikolata fabri- kalarının da ofise iştrâkini teklif et- miştir. Çikolatacılar milli sanayi bir- liğinde bir toplantı yaparak beynel- milel ofise verilecek cevab üzerinde görüşeceklerdir. Beynelmilel çikolatacılar ofisi İs- tanbul çikolatacılanına yaptığı tek- Wte ofisin gayelerini de bildirmiştir. Ofis çikolata sanayii ile meşgul olan- ların daha müsald şartlar altında iş görmelerini temine çalışmaktadır. Bu cümleden olarak her memleket- te çikolata imalâtı üzerine konan bir kısım vergilerin kaldırılması ve bağı- larının hafifletilmesi üzerinde teşeb- büslere girişmiştir. Ofisin üzerinde ehemmiyetle dur- duğu diğer bir mesele de kakaodan alnan gürmrük resminin her mem- lekette ayni şekilde ve miktarda tah- silidir. İ Karilerimizin fikri Bankaların mesai saatleri Banka memurlarından A.C. yazıyor: Resmi devairin mesai saatleri hakkında alınan tedbirler yerin dedir, Sekizde işe başlayıp on dörtte paydös olmak şartile, me- murlar, günlerinin büyük bir Iıs- mında serbes kalacaklardır. Bu, onlar hesabına çok iyi, Pi bankalardaki ve bankalara ben ger miesseselerdeki memurları da düşünmelidir. Onların çalış ma saatleri de resmi memurla rınki gipi olmalıdır. Bu, hem hususl müessesat me- murları noktasından, hem de ay- ni memleketteki iş hayatının mütecanis olması cihetinden lâ- amdır. Iki muslukcu Şadırvanlarda ceket ceple- rinden para aşıran iki kişi Emniyet müdürlüğü ikinci şube üçüncü kısım memurları, iki seneden- beri birçok adamların canlarmı yakan iki muslukçuyu yakalamışlardır. Câ- milerin abdest alınacak şadırvanları- na sokularak, biçimine getirip asılı ceket ceplerinde ne bulurlarsa alan ve İki senedenberi de yakalanamıyan bu adamlar Sabri ile Necmidir, Sabrinin yüzden fazla sabıkası ver- dır, Bunlar Küçükpazar, Bakırköy, Kalitarya, Paşabahçe, Arapcami, Un- kapanı, Beykoz, Hocapaşa, Üsküdar ve Kadıköyde muhtelif kimselerden ceman yekün 970 lira aşırmışlardır. Her ikisi hakkında polisçe tahkikat genişletilmektedir. Sümer Bank Avusturyalı bir mütehassıs getirtti Sümer Bank Avusturyalı bir mü- tehassıs getirtmiştir. Mütehassıs Tür- | kiyede ipekli kumaş sanayii ve bil- hassa ipekli kravat imalâtı üzerinde tedkiklerine başlamıştır. Bu tedkikler- den gaye, ipekli kumaş sanayiinde şimdikinden daha fazla inkişaf temi- ni için yapılması icab eden işleri tes- bit etmektir. İkinci mühim bir nokta da imalât- ta ucuzluk temini, maliyet flatinin mümkün olan nisbette indirilmesidir. Bu sayede halk ta giyecek eşyasını ucuza temin edecek, istihlâk artacak- tır. Mütehassıs dün imalâthenelerin adreslerini almış ve mahallinde teğ- Et satışı Kasaplar sıkı teftişe tâbi tutulacaklar Belediye reisliği, et fiatlerinin ucuz- ladığı tarihten itibaren alman neti- celer hakkında alâkadar teşekküllere bir tamim yapmıştır, Bu temime gö- re, Belediyenin Kasaplar şirketile bir- likte sipariş ettiği kasaplık koyunlar- dan şimdiye kadar 15 bin baş gelmiş ve kesilmiştir. Son zamanlarda yapı- lan teftişlerde görülen noksarilar bu tamimde şu şekilde hülüsa edilmekte- dir; Bazı kasaplar koyun eti yerine man- da eti sürmüşlerdir. Gövde ve parça» larda ne cins ve ne de flat etiketleri yoktur. Fiat etiketleri kullandıkları halde resmi fiatten fazla flat istedik- leri gibi, ekseriya etin fena parçaları- ru ve yahut tartıda hile yaparak nok- san et veren kasaplar da görülmüştür. Bazı kasaplar da müşteri ile uyuşa- rak resmi fiatten fazlaya et satimak- tadırlar, Belediye reisliği, bütün bunların Dahili turizm Anadoludan İstanbula 7 gün- Tük seyahat tertip ediliyor İktisad Vekâleti Turizm şubesi, 7 gün devam etmek şartile Anadolunun muhtelif şehirlerinden gelecek halk için bir İstanbul seyahati tertib et- meğe karar vermiştir. Bu hususta yapılacak program ve alınacak tertibat için İstanbul Bele- diyesinden izahat istenmiştir. Bu se- yahatin ne zaman yapılacağı henüz belli değildir. Rifat 300 lira kefaletle tahliye edildi Bir müddet evvel mevkufen muha- keme altına alınan Halit paşazade Ri- fat adındaki şahsın muhakemesine dün asliye birinci ceza mahkemesin- de devam edilmiştir. Dün Konyadan gelen nüfus kaydi tezkeresi okunmuş- tur, Bu tezkerede Konyada Mevlüd oğlu Mevlüd adımda bir adamın mey- cud olduğu ve uzun zamandanberi memlekette görünmediği cihetle 1336 senesindeki gizli ölümler listesine ge- çirilmiş bulunduğu yazılıyordu. Bundan sonra gene Konyada Çark- çı Mehmed adında birinin istinabe yolile alınan ifadesi okundu. Mehmed de ifadesinde, kendisine gösterilen ve Halit paşszade Rifata ald olduğu söy- lenen fotoğrafın, kendi kayınbiraderi | Mevlüda ald olduğunu söylüyordu. Mahkeme, Konyadan Mevlüda aid nüfus kayıtlarının getirtilmesine ka- rar verdi, Rifat ta muhakemesinin gayri mev- kuf olarak devamına karar verilme- sini istedi. Mahkeme, bu talebi kabul ederek Ritatin üç yüz lira kefaletle Sahife 3 İSTANBUL HAYATI Orijinal aşk ! Caddeden sağa saplım. İrili ufaklı apartımanların gölgelediği kaldırım da ilerlerken biraz ötedeki apartıma- nın alt kat penceresihde cumba şek- lindeki demir parmaklıklar arasından bir kaç baş uzandı. Telâşlı konuşmalarını duyuyorumr — Geliyor, Geriye çekil, biraz da ben seyredeyim, — Dün sen önde durdun. Doya doya mweneenmn Akay yaz tarifesini ne zamani tatbik edecek? Akay işletmesinin yaz tarifesini hâlâ tatbik etmediğinden şikâyet eği. Hyordu. Bu şikâyetler alâkadarlarca haksız görülmemiştir. Ancsk Akây