20 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Japonya yeni bir taarruz için hazırlanıyor 50 kadar Japon harp gemisi Çin mevzilerini bombardıman ediyor Hangkeu 19 (A.A) — Saniral Ni- | Kore - Sovyet hududundaki yuz, resmi bir tebliğ neşretmektedir. Bu tebliğ, 50 kadar Japon harb ge- misinin Hanhuci eyaletinde Yangçe nehrinin iki kıyısmdaki Çin mevzi lerini ve iki gündenberi de 30 kadar Japon tayyaresinin Matang'ı bombar- dıman etmekte olduklarını bildir. mektedir, "Tebliğde Japonların Yangçe sahil- lerine -asker çıkarmış oldukları ilâve edilmektedir. Dün Japon harb gemi- leri, yeni kıtaatın karaya ihracını himaye etmek için oVuşaşa ve Şey- çlaemino'ya 200 obüs almışlardır. Çinliler, müstevlileri püskürtmüşler- dir, Alman askeri müşavirler Çinden ayrılıyorlar , Hankov 18 (A.A) — Alman askeri müşavirler Çinden 24 haziranda kati plarak ayrılacaklardır. Südetlerle müzakere iyi safhada Bir anlaşma yolu bulunduğu zannediliyor Prağ 19 — Çekoslovakya ile Südet- ler arasında bir anlaşma yolu bulur» duğu zannediliyor. Başvekil hüküme- ti tutan fırkaların mümessillerini pa- gartesi günü için bir toplantıya çağır- mıştır. Bu toplantıda vaziyet tedkik edilecektir. Bundan sonra Südetlerle müzakereye devam edilecektir. Paris 19 — Bura mahafili Çekoslo- Yakyada bir anlaşma olacağını ümid tdiyor, Gazeteler, Çekoslovak hükü- metinin kısa bir. tereddüdden sonra vaziyeti kavradığını yazıyorlar, Gazeteler Südetlerin bütün istekle- rini kabul etmek mevzuubahs olamı- yacağını, ancak bir itlâfa varmak İcab ettiğini söylüyorlar. Milli müdafaa istikrazı Prağ 19 (A.A.) — Mili Müdafaa için açılmış olan ianeye bir hafta içi de 300 milyon kuron mikdarında işi rak edilmiştir. B, Beneş, 100,000, N: sırlar da 200,000 kuron vermişlerdir. Macar ve Polonyalılarla müzakere Prag 19 (A.A. — Başvekil Hodza, muhtariyetçi Marar ve Polonyalı par- tilerin liderlerini kendisile görüşmeğe “davet, etmiştir. Bu mülâkatın tarihi henüz kati olarak tesbit edilmemiştir. Amerika bitaraflık politikasını değiştiriyor Muahede ihlâl eyliyenler hakkında ekonomik tazyik daha doğru imiş Vaşington 19 (A.A) — Gazetecile- re beyanatta bulunan âyan azasın- dan Hariciye encümeni reisi Pittman Amerikan bitaralık o politikasında tam bir değişiklik vukua getirilmesi jüzumunu ileri sürmüştür. Kongre, yeni -bir bitaraflık kanunu hazırla- maya davet olunacaktır. Fakat daha evvel kongre denizlerin serbetisi, bi- tarafların hukuku ve harp vasıtala- rının tahdidi hakkındaki kanunları tedkik ve müzakere edecektir. B. Pittman demiştir ki: «Kongre, muâhedelerin tatbik edil- mesi için sulhcu usuller tatbik edilmek imkânını nazari dikkate almak mec- buriyetindedir. Bir çok kimseler, bir müuahedeyi takviye için en iyi çare- nin, muahedeye hürmet ettirmek va- zifesinin orduya verilmesi fikrindedir, Halbuki muahede ihlâl eyleyenler hakkında ekonomik tazyik icra et İ dir. Birinci devreyi İtalyanlar 8-1 hâdise Tokyo 19 (A.A) — Dün Mançukuo, Kore ve Sovyet hududlarının birleş- tiği nokla civarında Hangçung'da bir Mançukuo devriye kolu ile bir Sovyte devriye kolu arasında bir, çarpışma olmüş ve bir Mançukuolu asker öl- müş, bir diğeri de yaralanmıştır. Tokyo 19 (AA.) — Hungçung ci- varındaki hudud hâdisesi hakkında Domci ajana aşağıdaki tafsilâtı ver- mektedir: 20 kişilik bir Mançukuo devriye ko- Yu Hungçung civarındaki tepeler üzerinde dolaşırken 30 kişilik bir Sov- yet müfrezesinin mitralyöz ateşine uğramıstır. 20 dakika süren bir mü- sademeden sonra Sovyet devriye ko- Ju tardedilmiştir. Heriki tarafda takviye kuvvetleri alarak karşı kar- şıya mevzilerini muhafaza etmekte- dir. Ölen Mançukuo askerinin cesedi- ni Sovyetler kaldırmıştır. ilalyanlar. dünya kupasını kazandılar Macarlar ikinci, Brezilya- lılar üçüncü oldular Paris 19 — Dünya kupası final ma- çı, İtalyan ve Macar nüli takım- ları arasında bugün burada 60,000 seyirci önünde oynanmış ve İtalyan- ların 4 - 2 galibiyetile bitmiştir. İtal- yanlar, çok iyi bir oyun oynamışlar- galib vaziyette bitirmişlerdir. İlk ge- Tü Colaussi, ikincisini Piola, üçüncü- sünü gene Colaussi yapmışlardır. Macarların ilk golünü Sehgeller at- Mştır. İkinci devre çok heyecanlı olmuş- tur. Macarlar ilk dakikalarda çok si- kı akınlar yaptılar ve onuncu daki- kada ikinci gollerini yaptılar. Fakat 20 nci dakiknda İtalyanlar Piola va- mtasile dördüncü gollerini attılar ve neticede maçı 4 - 2 kazandılar ve dünya futbol kupasını aldılra. Dünya üçüncülüğü için Bordoda Brezilya ve İsveç milli takımları ara- sında yapılan maçı Brezilyalılar 4-2 kazanarak dünya üçüncüsü olmuş- alrdır, B. Hitler Viyanada B. Goebbels de Viyanaya geldi operada bir temsilde bulundu Viyana 19 (A.A.) — Salâhiyettar Viyana mahfillerinde Hitlerin ziya- reti hakkında tam bir ketumiyet gös- terilmektedir. Bununla beraber Füh- rerin şimdi mütenekkiren Viyana- da bulunduğu o zannedilmektedir. Hitlerin Viyanada bülunduğu bu- gün resmen bildirilecektir. Viyana 19 (A.A.) — Goebbels, re- fakatinde Seys İnkuart, Burkel ve Dr. Ley olduğu halde akşam opera- da Johann Strauss'ın wÇingene Ba- ron ismindeki eserinin temsilinde hazır bulunmuştur. Goebbels, temsilden sonra güzel bir şekilde tenvir edilmiş olan Şön- italyada buğday mahsulü bu yıl az Roma hükümeti iki şıktan birini tercih etmek mecburiyetindedir Roma 10 ((AÇA.) — Havai şerait dolayısile buğday rekoltesindeki azlık neticesi ortaya çıkan ekmek meselesi, hükümetin nazarı dikkatini çekmek- te devam ediyor. Zimamdarlar, iki şık karşısında bu- Tunmaktadır: Ya altın tediyatı ile ya- bancı memlekellerden buğday satın almak ve bu suretle vüçude getirilen altın stokunu azaltmak, ve yahud da buğdaydan başka diğer hububat un- larından fazla mikdar konularak ya- pılan daha aşağı kaliteli bir ekmekle iktifa etmesi için yeniden halkın fe- dakârlık hissiyatına müracaat eyle- mek. Son haftalar zarfında bu yolda ek- mek yapılması için bâzı (ecrübeler ya- pılmıştır. Diğer taraftan korporasyonlar nâ- ırı ekmekçiler korporasyonuna mü- racaat ederek bunların mesuliyet his- lerini kendilerine hatırlatmış ve hal- ka «mümkün olduğu kadar az paraya taamı lezzetli bir ekmek temin etmek» mecburiyetinde bulunduklarını bildir- miştir. Boğazda bir kayık devrildi ——r İçindeki 20 kişiden 2 erkek, 1 kadın, 2 çocuk'boğuldu Dün akşam üzçri Beykoz. açıkla- rında feci bir deniz kazası olmuştur. Hasköyde oturan dört aile . efradı, büyük bir balıkçı kayıği tutarak Bo- gazda gezintiye çıkmışlardır. Kayık» ta yirmi kişi kadar vardı. Kayık Boğaza doğru 'açılınca bir ta- raftan havanın sertliği; diğer taraftan| kürek çekenlerin acemiliği, 'bir'aralık | kadınlardan birinin vapur dalgasın- dan 'korkmasile muvazene bozulmuş ve kayık'devrilmiştir. İçindeki yirmi kişi de denize dö- külmüş, deniz üzerini kadın ve er- kek çığlıkları kaplamıştır... Bu feci sahneyi gören, diğer sandalcılar ve bir şirket vapuru, bunların imdadına. yetişmiş, on altısı sağ salim kurtarıl- mışlarsa da Münir ve Tahir isimle- rinde iki erkek ile Adile isminde bir kadın, Nezihe ve Hikmet isimlerinde iki çocuğun ancak cesedleri çıkarıla- bilmiştir. Nesibe isminde diğer bir ka- dın haslaneye kaldırılmıştır. Iş kanununun tatbiki İzmirdeki işçiler, yıl dönü- münü tertip ettikleri miting- le kutladılar İzmir 19 (Telefonla) — İş kanu- nunun tatbikinin yıldönümü bugün binlerce işçinin iştirakile Cümhu- riyet meydarında kutlanmıştır. Mi- tinge işçi teşekkülleri namına (Ata- türk âbidesine konulan çelenklerle başlanmıştır. İşçi bandosunun çal dığı İstiklâl marşından sonra kürsü- | ye gelen işçi bayan Remziye Kıvanç | ve B. Salâhaddin Kırhan tarafından ! nutuklar irad edilmiş ve Atatürk devrinde işçilerin nail oldukları ko- laylıklar anlatılmıştır. Yine işçiler- den bayan Fatma Merih okuduğu çok güzel manzumesini «Atatürk kur- ban olsun sana bütün işçiler. diye bitirmiştir. Sanayi birliği umumi kâtibi B. brun satosunda artistlerin şerefine bir kabul resmi yapmıştır Şehir haricindeki yollar beyaza boyanacak Belediye, kazalara mani olmak için Şişli - Maslak yolu üzerinde bulunan ağaçları beyaza boyamıştı. Ağaçların bu suretle beyaza boyanmasından şim- diye kadar iyi neticeler alınmıştır. Belediye, şehir haricinde bulunan di- ğer yollardaki ağaçları da boyatmağa karar vermiştir. Ağaçlar bu haftadan Mehmed Ali de bir nutuk irad ettik- ten sonra Vali B. Fazlı Güleç de bir söylev vermiştir. Vali nutkunda, verenle işçi arasında hiç bir ihtilâf bulunmadığını, bütün halkın mu- kaddes «Türk» kelimesi etrafında toplandığını, İş kanunu ile beklenen gayeye varıldığını anlatmıştır. Miting münasebetile büyüklerimi- ze tazim ve şükran telgrafları çekil- miştir. Miting sonunda kadın erkek | Nafia Vekâleti Devlet demiryolları iadresi tarafından Sirkecide bir mey- İ dan açılacağını ve bir park yapılaca- ğını yazmıştık. Bu işe pek yakında başlanacaktır. Şehrimizde muhtelif tedkikler yapan Nafia Vekili B, Ali Çetinkaya meydan ve park işile de yakından alâkadar olmuş, Devlet de- miryolları dokuzuncu işletme mü- dürlüğüne giderek tedkikatta bulun- muştur, Vekil istasyon binasını ve müstak- bel meydan civarını gezmiş, Sirkeci meydanının açılması için şimdiye kadar yapılan hazırlıklar üzerinde dokuzuncu işletme müdürü B, Nüz- hetten izahat almıştır. Açılacak mey- danın plânlarını Nafia Vekâletinin mimari mütehassısı B. Löva hazırla- mıştır. Mütehassıs müteaddid defa- lar Sirkeciye gelerek tadkiklerde bu- Tunmuştur. Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler 20 Haziran 19: Sirkeci istasyonunun önü yakında genişletilecek Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya açılacak meydan hakkında tedkiklerde bulundu Plânlar hazırlandı, on beş yirmi güne kadar işe başlanacak B.. Ali Çetinkaya meydan hakkında dokuzuncu işletme müdürüne yeni: den bazı direktiler vermiştir. Vekil! tedkiklerinden sonra meydanın açil- ması bir gün meselesi halini almıştır. Meydaria aid inşaat 15 - 20 güne ka- dar ihale edilecektir. İstimlâk mua- melelerinin icab ettirdiği formalite” lerin pek az kâlan kısımları da bu müddet zarfında İkmal edilecektir." Çâlgili gazinönün tahliyesi için tem- yizin nihai kararının da bu müddet zarfında bildirileceği kuvvetle zan- nedilmekiedir. Meydanın O yegâne pürüzlü tarafı bu cihet olduğuna gü- | re temyizin kararı gelince mesele kal- muyacaktır, Nafla Vekli B. Ali Çetinkaya Sir- keciden sonra Floryaya gitmiş ve ora- İ da yapılan bekleme yerini, merdi- İ venleri, peronu gözden geçirilmiştir. Belgrad 19 — Yarı resmi Samu- prava gezelesi, Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Stoyadinoviç'in Venedik'de İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano ile neşrelmiş - Samuprava diyar ki; Başvekilin Venedik seyahati” Hü- susi mahiyettedir. İtalya ile Yugeğ- lavya arasında mevcut olânı anlaşma Ağriyatik denizinde süküneti ve iki hükümet arasında ihtilâf tehlikele- Tini ortadan kaldırmıştır. Bu sebeble büyük bir ehemmiyeti haizdir. Venedik görüşmesi hususi mahi- yette olmakla beraber herkes bunun sulh için yeni bir garanti olduğuna emin olabilir. Venedik'te sulhü temin memiştir. Belgrad 19 (A.A) — Samuprava gazetesi Stoyadineviçin İtalya se- yahatinden bahsederek Yugoslav - Mısır bir harb filosu yapacak İngiltereye şimdiden birkaç gemi ısmarladı Kahire 19 (A.A.) — Şimdiye kadar kaçakçılğın takibile meşgul olan ve maliye nezaretine merbut bulunan deniz sahil muhafaza teşkilâtı bu ne- zaretten alımmış ve harbiye nezareti- ne raptedilmiştir. Bu tedbir hükümetin bir harb fi- losu teşkil etmek projesile alâkadar- dır. Filhakika Mısır İngiltereye iki torpido muhribi, iki denizaltı gemi- si, iki mayn gemisi ve iki de desitro- yer sipariş etmiştir. Hükümet bir de mekteb gemisi satın almak fikrinde- Fransa - Suriye Fransa 32 idam mahkümunu affetti Berut 19 (A.A) — Fransız âli ko- miseri, Suriye hükümetine yaplığı bir tebliğde Fransız kıtaatına karşı müsellâh mukavemette .bulunduk- larından dolayı idama mahküm. eği- binlerce işçi ellerinde bayraklar ol duğu halde bir geçid resmi yapmış- Jen 32 Suriyelinin Fransız - Suriye yaptığı görüşme hakkında bir makale eden İtalyan - Yugoslav paktının tat- | bikinden başka hiç bir şey görüşül- | Venedik mülâkatı ehemmiyetle karşılandı Kont Ciano, görüşme hakkında B. Mussoliniye izahat verdi İtalyan münasebatının her iki mem- leketin memnuniyetini mucip bir tarz da daha ziyade iyileştiğini görüyor! ve İtalya ile Yugoslavya arasında her an bir harp çıkması ihtimalinin mev» zuubahs olduğu eski zamanları ha- lırlatarak bu ihtimalin artık ebedi- yen ortadan kalktığını kaydediyor. Kont Ciano, B. Mussoliniye izahat verdi Roma 19 — Hariciye Nazırı Kont Ciano Venedik'ten gelmiş ve Başveki- Jin bulunduğu Reca della Caminate- ye gitmiştir, Kant Ciano, Venedik'te B. Stoyadinoviç ile yaptığı görüşme hakkında B. Mussoliniye izahat ver- miştir. B. Stoyadinoviç Akdeniz sahiline gitti Milano 19 (A.A.) Yugoslavya Başvekili Stoyadinoviç bir kaç gün istirahat etmek üzere bu akşam oto- mobille Riviera'ya gitmiştir, Filistinde yeni hâdiseler - Tecavüzlerin çoğalması üze- rine halk endişeye düştü Kudüs 19 (A.A) — Filistin tedhiş- çilerinin faaliyeti şimdi Arab köyleri ne teveccüh etmiştir. Tedhişçiler hal kı silâhlı çeteleri iaşe etmeğe icbaf etmekte ve polise malümat verilme- sine mâni olmağa uğraşmaktadırlar. Bassael Falik muntakasında aha liden birinin cesedi kurşunlarla delik deşik olmuş bir halde bulunmuştur. Kirbet ve Gazaza'da tedhişçiler po lise malümat vermiş olmasından şüp- he edilen bir adamın zevcesini öldür- müşlerdir. Muhtelif yerlerde yedi Arab öldü- rülmüştür. Haydudlar, Teberiye bele- diye reisine sokakta taarruz etmeğe teşebbüs elmişlerdir. Tecavüzlerin halkı endişeye düşürmüş” tür, Ezcümle Nablusta halk şehrin merkezine hicret etmektedir. Bita'da halk tedhişçilere karşi silâhla kendini müdafaaya mecbuf kalarak mütecavizleri kaçmağa icbar etmiştir. Şimalde hududa karşı yapılan bir taarruz esnasında tedhişçilerden İki muahedesinin akdi üzerine Harbiye | kişi ölmüş ve birkaç kişi de yaralar”