20 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

unda 37 de ştur. verk buk le bir- ıştır. er ve zırlan taşıma ücude ratife Td rası aldı? ühim ay fi ahsis ı buk için iyon ştur, bü- falet dört çocuk doğurdu Bir batında birkaç çocuğun doğ- ması hâdiseleri her tarafta çoğal- "maktadır, İngilterenin Liverpol şeh- Tinde madam Taylor isminde hâmile bir kadın, gelecek temmuzun ortala- rında doğuracağı beklendiği halde bir. lenbire ağrısı tutarak doğurmağa baş- lamıştır. Bir batında dört çocuk birden doğur- Duştur, Çocuklardan üçü oğlan ve biri kızdır. 29 yaşında bulunan bu kadın birer birer doğurmak şartile evvelce dört evlâd sahibi olmuştu. Şimdi ço- .cukları bir anda bir misli artmıştır. Nevzadlardan dördünün sihhatleri yerinde olduğundan adları konulmuş- tur, İlk doğan erkek çocuğa Tâvtası öoktor Vilyama izafetle Vilyam adı ve- Tilmiştir."Tek kıza dahi kadını doğurt- 'mağa yardım eden hastabakıcının İs- mine izafetle Verouica adı verilmiştir. Diğer çocuklara Liverpolun iki meş- hur müvellid tabibinin ismi veritmiş- tir. Bir batındaki dört evlâdın babası yük arabacısıdır. Bu udamın vâldesi 14 çocuk doğurmuştur. Kendisi de en küçüğü yani on üçüncüsü bulunuyor. İngilterede daha evvel bir batında ola- rak 1935 senesi teşrinisanisinde dört çocuk doğmuştu. Bunların da üçü oğ- lan ve biri kız idi, HâJâ cümlesi yaşı- yor. Gerek yeni doğanlardan gerek eski doğunlardan kız erkeklerden daha ağır. dır. İkizlere nazaran dörtlüler 2000 mis- 1 enderdir, Dörtlüler üçlülere nazaran 20 misli nadirdir, Ormanlar hâkimi İngilterenin en meşhur, vahşi hay- an avcısı Robert Hoislet bir kaplan tarafından parçalanmıştır. Robert Ho- İslet uzun senelerdenberi vahşi hay- van avlardı. Afrika ormanlarında sene- lerce kalmış, sayısız aslanlar, kaplan- Jar ve diğer bunlara benzer hayvanlar Yurmuştur. Son zamanlarda Hindistanda gene avla meşguldü. Bundan az'müddet ev- vel ormana ava açıkmıştı. Gayet iri bir kaplanın kendine doğru gelmekte «Gece doktoru» servisi Fransa polis müdüriyetindeki «gece doktorun servisinin bir senelik fagliye- tini tesbit etmişlerdir. Bir sene içinde 5700 hasta müracaat etmiştir. Bu ser- wiste beş doktar çalıştığına göre gece- de döktor başma Üç hasta isabet et- mektedir. Polis müdüriyetindeki bu servisten “umulduğundan fazla istifa- de edilmiştir. Sahte imz Romada Morosini galerisinde yeni ve | üçyüz elli dört tablonun müzaye- satılacağı ilân edilmişti, Bu tab- Yoların meşhur Pagola koleksiyonun- dan alınmış oldükları söyleniyordu. Müzayedeye başlandığı zaman hü! intikamını alıyor olduğunu gördü: Ve derhal silâhını ona çevirerek biribiri ardına iki kur- şun attı, Fakat kaplan avcıya yaklaşmıştı. Onu bir anda parçaladı ve yedi. Bu o kadar âni oldu ki, Robert Hoislet'in av arkadaşları yetişip kendisini kurtacak vakit bulmadılar. Bu hâdiseyi yazan fransızca bir ga- zete yazısına: «Ormanlar hâkimi inti- kamını “ald serlevhasını koymuştur, Fransada çalışan kamyonlar Fransada çalışan kamyonlar umumi bir kontrola tâbi tutulmuşlardır. Bu kontrol neticesinde kamyonlardan yüzde sekseninin frenlerinin iyi olma- dığı yüzde altmışının direksiyonların- da bazı bozukluklar bulunduğu ve ge- ne yüzde seksenin fenerlerinin ayar- 8ız oldukları tesbit edilmiştir. alı tablolar met bütün tabloları hacız gltına almış- tır. Buna sebep de üçyüz elli dört tab- lodaki bütün imzaların ve tablolar hak» kında gösterilen vesaikin sahte oldu ğu anlaşılmış olmasıdır, Birçok kişi tevkif edilmişlerdir. Izmir körfez vapurları Surf ve Efes vapurları İzmir (Akşam) .— Deniz Bank İz. mir şubesi müdürlüğünün Almanya« dn Bremen tezgâhlarına sipariş etti. ği iki vapurun inşaatı sonüna ermiş- tir. İzmir - Karşıyaka arasında işle- mek üzere sipariş eğilen bu vapurlar, temmuz ayı ortalarında İzmir İima- nına gelecek ve tesellüm edilecektir. Bon sürat tecrübeleri yapilan bu ki vapurun, vasati olarak saatte 12 mil sürati bulunduğu anlaşılmıştır. Va purlara (Efes) ve (Sur) adları kon- muştur. (750) şer yolcu alabilecek büyüklükte, kış ve yaz mevsimleri İçin ayrı tertibatı havi bu vapurları radyo tesisatı da vardır, mazotla müteharriktirler, Makine tertibatı yakın iskeleler arasında fazla manev- ra yapmağa müsalddir. Yeni gemiler otuz üçer bin İngiliz lirasına mal ol- muştur, Salonların kapıları gayet geniştir. Bayraklı vapuru, tersanede kızağa gekilmiş, makinelerinin temizlenme- sine başlanmıştır, Lonüradan getirti- len yeni pervane de vapura tâkilmak Üzeredir. Bayraklı, ay sonlarında İz- mir - Karşıyaka seferlerine tekrar başlıyacaktır. Efes ve Sur vapurları | Almanyadan getirildikten sonra Bay» | raklı vapuru İnciraltı ve Çeşme plâj- ları arasında işlemeğe başlıyacaktar, İzmir Deniz Bank müdürlüğü, İz mir tersanesinde yeni, mühim tesisat vücude getirmiştir, Bu sayede tersa- ne, büyük vapurlarımızı bile tamir i edebilecek vaziyete sokulmuştur. İ ! Elâzıg cüzzam hastanesinin temeli atıldı Elâzig 16 (Akşam) — Şark vilğ- yetleri cüzzam hastanesinin temleni- ma merasimi bugün saat 17 de ya- pılmıştır. Merasime dördüncü umu- mi reüfettişin nutkile başlanmıştır, Yeni hastane 96 bin liraya mal olacaktır. Geçen sene temeli atılan memleket hastanesi inşaatı bitmek üzeredir. Amerikada elektrikli sandal. ye yerine zehirli gaz usulü taammüm ediyor Amerikada idam mahkümlarınin €- lektrikli sandalyeye olurtularak öldü- rülmelerinin insani olmadığı ve elektri- ğin zannedildiği gi- bi birdenbire insa- nı öldürmediği bir İngiliz ilim adamı tarafından isbat edilmişti. Bunun üze- rine geçenlerde Amerikada ilk defa olarak zehirli gaz kullarıldı. Rivayete nazaran bu usul daha insani İmiş. Bununla beraber Amerikada birçok kimseler elektrik sandalyesinin diğer usullere tercih edilmesi lâzım geldiği fikrindedirler, Amerikan kanunların- da buna dair bir kayıd yoktur. Bilâkis kanun her memleketi idam için muvâ fık bulduğu usulü tatbikle serbes bi- rakıyor. Onun içindir ki son zaman- lara kadar birçok Amerikan eyaletle rinde idama mahküm olan caniler dar. ağacına asılarak öldürülüyorlardı, Elektrikli sandalyenin insani olma- dığı iddia edilince ilk defa olarak Ka- Mformiya, idâm mahkümlarına karşı zehirli gaz uşulünü tatbik etmeğe büş- ladı. Orada Sen Kanten hapishanesin- de geçenlerde küçük, yekpare ve tek bir odadan ibaret bir taş bina vücude getirildi. Bu bina dört çıplak duvarla bir tavandan başka birşey değildir, Yan duvarların içine kalın cam tabakaları yerleştirilmiştir. Odanın içine hava geçmez bir kapıdan girilir. Odanm için de eşya namına yalnız bir sandalye, Amerikalılar idam için en iyi usulün ne olacağını arıyorlar. Elektrikli sandalyenin pek insani olma- dığı anlaşıldığından şimdi zehirli gaz usulü kabul edilmiştir. Amerika hükümetlerinden bir çoğu bu usulü tatbik etmektedir bir de içerisinde on kilo zaçyağı ve su bulunan bir açık kap vardır. Bu kabın Üzerinde eleğe benziyen başka bir kap bir iple asılı durur. Bu ipin ucu bina- nın dışına kadar uzar. Elekli kabın İçinde on tane siyankoliyum topağı vardır. Sen Kanten'in ilk idam höcresi olan bu bina içinde geçen gün ilk idam ce- zası infaz edilmiştir. İdam olunan caninin adı Nayt idi. Dünyada ilk de- fa zehirli gazla idam edilmek şerefi (1) bu caniye verilmiş oluyordu. Nayt oda nın içindeki sandalyeye bağlandı. On» dan sonra hapishane müdürü Nayt'a; — «Son bir arzunuz varsa söyleyi- niz!» dedi. İdam edilmek üzere olan Nayt pek neşeli bir tavır takımarak va sırıtarak: — «Bay direktör, mümkünse bana bir gaz maskesi tedarik ediniz!» ceva- bını verdi, Bunlar Nayt'ın son sözleri idi, On dan sonra direktör idam höcresinden çıktı, Kapıyı sımsıkı kapadı ve ucu dı- şarıda bağlı duran İpi kesti. İçeride Si- yankoliyum kabı zaçyağının içine düş“ tü. Derhal zehirli gazlar odanın içini doldurdu. İdam mahkümu ancak bir iki defa nefes alabildi, ondan son» ra bayıldı. Bu zehirli gazla idam usulünün Kar liforniyadan sonra bütün Amerikada ve diğer memleketlerde kabul edilece- ği ve elektrik sandalyesile darağacınm. yerine geçeceği zannolunmaktadır. Da» ha şimdiden beş Amerika eyaletinden idamların zehirli gazla infaz edilmesi gaz nefes borularını bir anda tıkamak- tadır. Sen Kanten'deki idam esnasın da mahkümum-iki dakikada nefesinin kesildiği ve yedi dakika zarfında kab. binin büsbütün durduğu hususi süret- te höcrenin içine yerleştirilen bir te- cessüs âletile tesbit edilmiştir. Tabi bu müddet zarfında mahküm çoktan beri kendisinden geçmiş bir halde bü» Tunuyordu. Mülehassısların fikirleri» ne nazaran zehirli gazla idam yalnış daha az ıztırap vermekle kalmıyor, mahkümu elektrik cereyanından daha emin surette öldürmüş oluyor, Esasen o kadar yeni zehirli gazlar vardır ki bunlar insani bir anda muhakkak Su rette öldürmektedir. Tabil bütün bu çarelere hiç baş vu» rTulmamış olsaydı daha iyi olurdu am- ma maatteessüf insanların hepsi me- lek değil, içlerinde birçok canavarlar da var, Bir türk âliminin eseri Farsi İranlıların da dikkatini celbetti Bay Ziyaeğdin Avrupa seyahati esna. sında Bern sefirimizle birlikte Tanınmış mualiimlerimizden İzmir- Wi bay Ziyaeddinin uzun seneler çalığ- ma neticesi mükemmel bir türkçe » Farsi lügat meydana getirdiğini, bu diğin! yazmıştık. Neşriyatımız İran Hariciye ve Ma- arif Nezaretlerinin dikkatini celbetti- ği için, bay Ziyaeddin dost devletin konsolosluğu tarafından gazetemiz ver! stasile aranmıştır. Konsolosluk mü- messilleri, Türk âlimini davet etmişler, eseri hakkında malümat istemişlerdir. Bay Ziyaeddin, lügatın muhtelif altı sahifesinin fotoğrafisini İrana gönde- rilmek üzere konsoloshaneye tevdi et- miştir. İki taraf kültürünü ayni derece Ji“ gilendiren bu kıymetli kitabın basi- ması için İranın da alâka gösterdiği bu suretle anlaşılmaktadır, İzmir Fuarı için yeni paviyonlar yapılıyor Devlet demiryolları, Iş bankası İzmir (Akşam) .— Fünr sahasında büyük bir çalışma var. İş bankası bü- yük ve yeni bir paviyon yaptırmağa karar vermiştir. Hazırlanan plân, fuar “mütehassısı mimar B. Gotiye tarafın- dan tedkik edilmiş. çok beğenilmiştir. Devlet Demiryoilar: umum müdürlü- Kü de fuar sahasmdaki eski paviyonu yıktırmağa başlamıştır. Betonarme, yeni ve büyük bir paviyon yaptıracak- tar, Manisa paviyonunda yapılacak ta dilât ve Manisa havalisi mahsulleri- nin bol miktarda fuarda teşhiri için Manisa “Ticaret odasında bir komite çalışmağa başlamıştır. Muğla vilâyeti de yeni ve müstakil! bir paviyon inşa ettirecektir. Muhtelif ticaret odaların- dan, bü seneki funra ne şekilde işti- rak edecekleri ve ne kadar yer iste. dikleri hakkında fuar komitesine ma- lümat gelmektedir, Bu sene ticaret Odalarımızın fuara daha geniş mik- yasta iştirak edecekleri anlaşılmak- tadır, Sovyet Rusya bu yil geçen yıl- lardan dsha geniş bir surette fuara iştirak edeceğini bildirmiştir, Fuar sahası civarındaki Celâl Bayar, Rüş- Fuar Komitesi reisi ve Azası büyük birer paviyon yaptırıyor — eme e tü Aras, Refik Saydam, Vasıf Çınaş ar sahasında inşaat İşlerinde gecele- ri de çalışılmağa başlanmıştır. Çür 1 İuarın açılma zamanma iki oy ka mıştır, Belediye reisinin teberrüü Şehir meclisi, yedi sene belediye re» isliğinde şehir ve halk için büyük va mühim işler başaran Dr, B, Behçei Uz'a on bin lira ikramiye verilmesini 'kararlaştırmış, fakat bölediye relsi, asli bir feragatle bu paranın 8000 li“ rasını şehir yollarının inşasına, 2000 Urasının da Kırşehir ve havalisi 26128- le felâketzedelerine tahsisini meclis Azasından rica cimiş, meclis te bunu kabul eylemişti. İki bin Tira, belediye» den Kızılay Kurumu İzmir merkezi- e İzmir (Akşam) — Karşıyakada 25000 liraya Denizbank tarafından in- şa edilecek Yatklübün inşasına yakın- da başlanacaktır. a