25 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Beşik Şild finali taş - F. Bahçe Eğer oyun sert olmazsa güzel bir SEPETE : maç seyredebiliriz Ru pazar Beşiktaşla şild finalini oyniyacak olan Fenerbahçe birinci takımı Fenerbahçe - Beşiktaş takımları şild maçlarının finali için Kadıköy saha- sında karşılaşacaklar. Fenerbahçenin mili küme maçlarından çekilmesi ve epey zamandanberi birinci sınıf ta- kımlarla maç yapmaması bu maçın alâka ile beklenmesine sebeb olmuş- tur. Sık sık maç yapmamasına Tağ- men Fenerbahçe takımı, geçen hafta Yunanlıları (2-0) yenmek suretile bu müddet zarfında boş durmadığını gös- termiştir Maamafih, Sarılâciverdiilerin takı- mında bazı zayıf noktalar da yok de- ğildir. Bilhassa m2dafaa geçen hafta gol yememekie beraber iyi bir müda- faa hattı manzarası gösteremedi. Hü- cumda da bilhassa santrfor beklenen randımanı vermedi. Şunu itiraf et- mek lâzımdır ki Fikretin fevkalâde bir oyunla sürüklemiş olduğu Fener mu- hacim hattının tevlid ettiği şaşkınlık J Sarılâciverd takımı bir buçuk saat galib vaziyette oynatmağa sevkedecek kadar kuvvetli olmuştu, Beşiktaş takımına gelince: Sert oyu- nu artık kendilerine muayyen tarz edinmiş olan Beşiktaşlıların, meselâ Güneşe karşı olduğu gibi, hakemin müsamshasına dayanarak başta Fik- .. .. i Bugünkü maç Yunan muhteliti Galatasa- rayla karşılaşıyor Bir müddettenberi şehrimizde bu- Yunan Enosis - Panatinajkos muhte- liti bugün üçüncü maçını Galatasa- ray birinci takımile yapacaktır. Bun- | dan evvel yaptıkları maçlarda Fener- bahçeye 2 - 0 mağlüb olan ve Pera İle berbere kalan Yunan muhteliti atletik oyunculardan mürekkeb iyi bir takımdır. Bu itibarla Galatasara- yın bugünkü maçı kazanması için İyi bir oyun çıkarması icab eder. Mev- sim sonu dolayısile Galatasarayın bazı elemanlarının oynamak istems- dikleri söylendiği için Sarıkırmızılı- lar eğer içlerinde birçok beynelmilel oyuncu ölan rakiplerinin karşısına eksik bir kadro ile çıkarlar ve iyi bir oyun çıkaramazlarsa mağlüb olurlar. Oyuna saat 17,30 da Ahmed Âdemin idaresinde başlanacaktır. Galatasa- raya muvaffakıyetler temenni ederiz. Serbes güreş müsabakaları pazar günü başlıyor Bundan böyle profesyonel serbes güreş pehlivanlığı müsabakaları Eminönü Halk- erinin kontrolü altında yapılacaktır. Bu- na sebeb de, bazı orgahizatörlerin orada burada yaptıkları müsabakaların halkı- kont! vasifesini üzerine almağı sevket- miştir. Bundan böyle yapılacak bilimum ser- bes yüreş müsabakaları hiç bir hiyle ve desiseye meydan vermemek üzere müzs- baka şartları Eminönü Halkevi tarafın- dan tesbil ve takib edilecektir. Bu cümleden olmak üzere Haziranın 25 ncı Pazar günü öğleden sonra Taksim #tadyomunda Tekirdağlı Hüseyin, Kara Ali, Mülâyim ve Babacskili İbrahim vesair başağı pehlivanlarımız ogüreşeceklerdir. Güreşler ciddiyet ve sükünetle devam ede- cektir. Dünya şampiyonu Jak Şeri ve Avustur- piyon Core Modrın şehri Tet olmak üzere Fenerbahçeyi saha dan silip süpürmeleri işten bile değil- dirl Ortada böyle bir ihtimal olunca, her hangi bir teknik mukayese yapmağa da imkân yoktur. Çünkü, her hangi bir mevkide zayıf ve karşıki oyuncu- nun önünde mahküm vaziyette kala- bilecek bir oyuncu, hakemin müsama»- hası ile tekme vurmağa başlayınca, mahküm iken derhal hâkim vaziyete geçiyor ve bütün ihtimalleri altüst ediyor. Maamafih, Beşiktaş takımının, ken- di sahasında ve stadyomda Güneşe karşı mükerreren tatbik ettiği (yıldır- ma) tarzını, ayni serbesti ile Fener- bahçeye tatbik edeceğini de ummu- yoruz. Eğer maç, normal şartlar dahilin- de cereyan ederse ki bütün temenni- miz de budur, takımların kuvvetleri müsavi olduğu için güzel bir maç sey- redebiliriz. Beşiktaşın, hiç değilse şild şampi- yonluğunu almak için uğraşması, Fenerbahçenin de popülaritesini mü- dafaa için didinmesi, oyun çığrından çıkmamak şartile, güzel bir karşılaş- ma olabilir, Tivi YENAL İF utbol mevsiminij bitirelim! Futbol yazın oynanmaz. Dün- yanın her tarafından, futbol mev- simi mayısın sonunda biter. En fazla Haziranın ortasında mev- sim tamamlanmış olur, Yazın Si- # cak günlerinde bilhassa bizim ik- Wmimizde futbol oynamak ve fut- bol seyretmek zevk değil, ıztırap- tar, Toz toprak içinde loptan bez- miş yorgun oyuncuların sürük- lenmeleri acınacak bir manzarâ- dır. Yazın, yalnız Avrupanın bazı profesyonel takımları hayatlarını idame edebilmek için öteye beriye f turneler yaparlar veyahud turnu- alar tertib ederler. Amatör futbol- cüler ise çoktan sahalerından uzaklaşmışlardır. Oyuncularımızın, amatör ol duklarını her adımda iddia etti- j miz halde, dokuz aydır devam &- den futbol mevsimine nihayet vermek aklımıza gelmiyor Hâlâ © şild maçları... Hâlâ ecnebi takım- lar. ve hâlâ yeni turnualardan bahsediliyor. (Amatör) namını taşıyan fut. ( bolcülerimizi artık rahat bıraka- hm! Bir senenin yorgunluğunu çıkarsınlar, Plâjlark gitsinler. Biraz, yaşamak, eğlenmek hak- ( Yarından İstifade etsinler! OU.YX. Eminönü Muhtelit futbol takımı 1 — iki yıldanberi Eminönü Halkevine buğlı on sekiz spor klübü fudbol muhto- Hiti idmanlarını bitirmiştir. Bu gene yap- tığı ilk maçta Feriköy takımını 3 - Zile mağlüb etmiştir, 2 — Bu hafta yapılan müsabakada da Şeref stadında Sümer kibünü 3 - Ola sarılma yen. Sampiyon Core Modrin ilk güreşini Kara All ile bu Pazar Taksim stadyo- munda, yapacaktır. Tekirdağlı ile Mülâ- yim bir reranç maşı Bu güreşin hakemliğini dünya şampiyonu Jak Şeri icra edecektir. Çok geç! 45109547 — #10855 #815 Küğıdı şimal verdi ve bir sinekle mü- zayedeyi açtı, Cenub bir pike ile muka- bele etti. Garb kupasını gösterdi, netice- de müzayede dört pika olarak cenubun Üzerinde kaldı. Garb dürü pikayı kontre etti, şimal süirkonlrla cevab verdi. Garb kupanm ruasını çıktı. Cenub kü- çük bir kozla kestikten sonm küçük bir pika oynadı. Vale pas geçti. Yerden asını oynadığı zaman dışarıda kalan üç kozun Ga garbde bulunduğunu gördü. Şimdi gö- rülüyor ki Kozcu eline ancak kupa kes- mekle geçebilir, başka türlü bir rantresi yok$ur. ruayı çıkarmağa İcbaf için bu suretle oynarsa bir kupa daha kesmek felâketi mucib olur, çünkü mu- hasım taraf kupalarına devsm ederek kozcuyu İçeriye alar. Binaenaleyh sinek- leri oynayıp garbin pikadar ikilleve yap- masına müsaade etmek en doğru bir oyundur. Fakat garb ikinci sineği kes- mekten imtina etmekle gemisini kurtar- mağa muvaffak oldu. İkinci sineğe bir kupa verdi, üçüncü turda sineği kesti ve arkasından karo için yegâne bir rantre teşkil eden karo asını yıkmaktır. Bu rantre yıkılınca cenub için yerden sinek oynayıp elinden bir ka- cu karodan iki ve kozdan iki ki ceman dört leve kaybederek bir içeri girdi. Garbin iyi müdafaası takdir edilmek- 1s beraber oyunu çıksramaması yüzün- den kuzcu da bir çok müshezelere maruz kaldı, Cenub oyununu iyi idare etmiş ol- saydı garbin takdir Kazanmasına fırsat vermemiş olurdu. Dördüncü levede koz- cu sineği oynadığı zaman oyunu kurta- Tabilirdi, fakat pek geç kaldı. Birinci leveyi (kupayı) kestikten sonra mahir bir oyuncu değil oyunu kurtar- mak,.dişamda bulunan beş koz bir elde değilse pelişilem yapılacağını görebilir. Kozların beşi de bir. ele düşmemiştir. Çünkü muhasım taraf oyunun dörde çık- masını beklemeden daha üç pikayı kontro ederdi. Hata yapılan koz pasındadır. Garbde tam iki koz bulunmadıkça bu pas hiç bir menfaat temin etmez. En doğru oyun birinci leveyi yerden asla alp va- deyi oynamak ve vale üzerine elden Garb ikinci Toveyi rua- vam etmek imkânı verilmiş olur. rb ikinci «ide pika runs ile r ve karonun ruasını oynarsa Cenub yerin asile alır, kupa kesmekle eli- ne geçer, garbin son atularını alır. Alf sinekten üçü üzerine elinden üç boş karo kaçar. Böylece muhasım taraf pik arua- sından başka bir leve alamaz. Bazı eller de vardır ki ili, bakışta çı- karılması kolay görünür, fakat oyun ©s- hasında tahmin edilmiyen müşkülât çi- kar. Bu gibi vaziyetleri kurtarmak yük- Sek tekniğe vabestedir. Misal 4AD4 vı063 *D532 4D98 410862 ARV9S VADI4 vR3 * *vos7 .v813 41043 “73 vvTö2 “ARSA SARS Muhasım tarafın kupa deklârasyonuna rağmen müzayede Üç sanzatu olarak ce- nubda kaldı, Garb kupanın dörlüsünü çıktı. Bu renkten üç el oynadı, valenin conubda olduğu anlaşıldı Üçüncü kupa üzerine şark “pikanın dokuzlusunu verdi, Garb bu rengin ikilisini geldi. Şarkın do- kuzluyu vermesi ortağının pika gelmesi ne bir işarettir. Binsenaleyh piksi pasi- nın geçeceğini ümid etmek beyhudedir. Garbin elinde dört kupa bulunduğu an- laşıldı, pikam da belki dürtlldür. Orta- &nın davetine icabetle ikiliyi geldi. Bu çıkış ya dörtlüden veya teklendir. Eğer tekten isg şarkta run - vale - onludan yedi pikası Bulunması Jâzımdır ki bunları deklâre ederdi Garbin elinde pika ve kupalar mecmuunun sekiz olduğu bu Su- retle bilmuhnkeme tesbit edildikten son- Ta geriye kalan sinek ve karodan beş kâ- &ıd kalır. Bunlar da üç Iki veya dört bir suretinde düşmüştür. Garbde beşli bir renk yoktur, çünkü olsyadı oyunu dörtlü değil, beşli renkten açardı. Eğer sinek ve karolar üç iki olarak düşmüş İse karolar takılmaz. Fakat dört sinek ve bir karo düşmüş ise sanzatucu oyununu çıkarabi- lir mi? Şarkın elindeki dört karo ile oyun gene forse edilebilir. Bunun için pikaya boş verilmelidir. Şark bu leveyt vale ile alır, arkasından sinek gelirse cenub üç #inek ve tç karo olır ve sonunda el ken- disinde kalır. Elindeki sağ kupa valesini oynar, Şark bu kupa üzerine ya son ka- rosunu veya Dia ruasının yanını yemeğe SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 160 Ahmad Rıza bey de istifa ediyor, meb- uslar canlarını kurtarmağa bakıyorlar İhtilâl günü sadrazam Hüseyin Hil- mi paşa sabahtan Babıüliye gelmiş, vükelâyı toplamıştı. Kıyamın başında avcı taburlarının bulunduğu, kumandanın bu taburla- ra mensub çavuşlar elinde olduğu, payitahtta kabinenin en ziyade gü- vendiği bu asker kuvvetinin hükümet aleyhine vaziyet aldığı anlaşılınca vü- kelâ büyük endişeye kapılmıştı. Mai- yetinde emniyet edebileceği kuvvet- lerle ihtilâli bastırmağa teşebbüs için emir beklediğini telefonla bildiren Has- sa ordusu kumandanı Mahmud Muh- tar paşaya bu yolda emir vermeğe bir türlü cesaret edemiyorlardı. Erkânından bazılarının bu kadar mühim bir hâdisede bile lâkaydileri- ni muhafaza eyliyebildiği vükelâ he- yetinde yalnız orman ve maadin nâ- zırı Mavrokordato efendi isyana şid- detle mukabele taraftarı görünüyor- du. Bu meşrutiyet kabinesinin diğer bütün vükelâsı ise kan dökmek yolu- nu ihtiyar eylemektense Osmanlı ta- rihinde mutlakiyet ve istibdad dev- rinde vaki olmuş kıyamlarda çok gö- rülmüş bir usule başvurmağı tercih ile âsilere bir «heyeti nasıha» gönder- meği muvafık bulmuşlardı. Bu teşeb- büsten bir fayda görülemezse O za- man kendileri için istifadan başka çare kalmıyacaktı! Murad bey bu sabah Mizan idare- hanesine uğradıktan sonra hükümet- çe ne gibi tedbirler ittihaz olunacağı- tercümanları da Babıâlide toplanmış- lardı, Âsiler tarafından ecnebilere te- cavüz vukuu ihtimali olup olmadığı- nı anlamak istiyorlardı. Böyle bir ih- timal ise hiç mevcud değildi. Rusya baştercümanı Mandelştam Murad beyin tavsiyesile Ayasofya meydanına kadar giderek âsilerce böyle bir tasavvur bulunmadığına kanaat hasıl etmişti. Murad bey Ba- biâli intizar salonunda İttihad ve Te- rakki cemiyeti erkânından Ahmed Rı- za, Rahmi, Halil beylerle mebus Ba- bikyan efendiyi bulmuştu. Ahval hak- da efkâr teati edilirken Ahmed Ri- in riyasetten İstifası da bahse mevzu oldu. Murad bey Hüseyin Hil mi paşa ile de görüştü. Vükelâ heyetince şeyhislimın âsi- lere nasihat elmek üzere Ayasofyaya gitmesi tensib edilmişti; donanma- nın meşrutiyete sadık kalacağı da umuluyordu. Eğer nasihat kâr etmez- se âsileri yola getirmek üzere ikinci, üçüncü, dördüncü ordulardan asker celbi, fakat bunun için lâzım gelen vakit kazanılmak üzere kabinenin İs- tifası da düşünülüyordu. Murad bey Babıâlide bunu görmüş, anlamıştı. Murad beyin Babıâliye bir muzaffer tavrile gelmesi ve sadrazam- la görüşürken: — Gördünüz mü yaptığınız işi? Da- ha ne duruyor, ne bekliyorsunuz? gibi sözler sarfedişi kıyamın asker kuvve- ti haricinde müretteb olduğuna kani olan Hüseyin Hilmi paşayı istifa fik- rinde takviye eylemişti. Heyeti nasıha âzasından Rasim efendinin, askerleri taleblerinde bir kat daha teşci etmesi, fetva emininin teslimiyetten başka çare görememesi, bir mebus ile bir na- zırın katli, diğer bir nazırın cerhi vü- kelâyı ihtilâl! teskin için çareler ara- maktan ziyade kendi nefislerini bu giriveden kurtarmak yoluna sevkede- cek hâdiseler idi! Âsi askerler Babiâliyi de basabilir- lerdi! Kabinenin istifası eslem tarik görülüyordu. Âsi askerlerin en ziyade aleyhlerinde bulundukları sadrazam Hüseyin Hilmi paşa ile harbiye nazırı Rıza paşa canlarını kurtarmak için Babıâliden saraya iltica ettiler, Öğleden sonra saat ikide Hüseyin Hilmi paşu Yıldızda iken «efkârı umu- miyenin cereyanına karşı durmak muvafık olamıyacağın için kabinesi- nin istifasını Abdülhamide takdim etti, Teteddüdü, silâh kullanmaktan tahaşisi ile isyanın büyümesine mey- dan veren hükümet telâş ve korku içinde hiç bir mukavemet tecrübesi bir üfleme, bir sarsma ile mecburdur. Neticede üç sanzatusunu Çi- | hemen yıkılıvermiştil Tevfik paşa Murad bey Babıâliden Mizan idare- hanesine avdet ettikten sonra Abdul- lah Zühtü ve Ali Kemal beyler de ora- ya geldiler, İşin ağırlaşmış, şeyhislâm elendi askerin metalibini anlıyarak avdet etmiş, harbiye nazırı da dahil olduğu halde vükelânın kor- karak ve Babtâliden kaçarak saraya dehalet ve istifa eyledikleri haberi alınmıştı. Ali Kemal bey Said, Kâmil, Nâzım paşalar gibi dahilde ve haricde maruf ve muleber zevattan yeni bir kabine teşkili lüzumunun saraya ihtar olun- ması fikrini ortaya koydu. Bu gazete- ciler aralarında bulüzumu saraya «arz ve ihbar» eylemeğe karar verdi- ler. Fakat hiç birisi bu işi üzerine al- mak istemedi. Bu müzakerede hazır bulunan düyunuumumiye komiserlik kâtibi ve Murad beyin sadık dostu Ze- ki bey bunu deruhde etti. Düyunuumu» miye muhafaza müdürü Raşid efendi ile-birlikte çıkarken kapıda durduğu- nu gördükleri Adem efendi isminde sarıklı bir gence! — Haydi, hoca efendi! Sen de gel! Sen bugünün polisisin! Sarığın bugün resmi polis üniforması yerine geçer! Diyerek onu da yanlarına aldılar. Zeki bey mabeyinde buşkütib Ce- vad beyi gördü. Cevad bey «matlub tedbirlerin. ittihaz olunduğunu ve hemen tebliğ edilmek üzere bulundu- ğunu, harbiye nezaretine tayin olu- nan Etem paşanın Ayasofyaya gitmek üzere olduğunu bildirdi. Zeki bey dönüp Murad beyi halden haberdar etti, O da diğer gazete sa- hiblerine malâmat verdi, Sabahleyin hali anlamak üzere Ba- bıâliye gelmiş olan ve âsilerin kendi- sinin riyasetlen çekilmesini istedikle- rini öğrenen mebusan reisi Ahmed Ri- za bey de kabinenin istifaya karar vermesi üzerine kendisinin de çekil- mesi zaruri olduğunu takdir eylemiş- ti. Yazdığı istifanamesinde (ömrümü şimdiye kadar vatanımın saadetine vakfettiğim gibi madem ki aleyhim- de bir fikir hasıl olmuştur, meclisi mebusan riyasetinden islifa etmek suretile vatanıma hizmet etmeği muk- tazayi hamiyet ve vatanperveri ad- deylerim.) diyerek imzasını (meclisi mebusan riyaseti ulâsından müsta'fâ Ahmed Rıza) diye atmıştı Ahmed Rıza bey sadaret dairesinde yüzüne beyaz bir şey sararak ve da- hiliye nezareti merdiveninden inerek arka kapıdan savuştu. Hüseyin Hilmi paşa da saraydan konağına avdetin- de ihtilâlcilerin kendi aleyhinde sul- niyetlerinden şüphelenerek bir kağ gece dost evlerinde saklandı. Âyan reisi Sald paşa Nişantaşında” ki konağında kendisini emniyette gö- remediği için Perapalas oteline nak- letti, İttihad ve Terakkiye mensubi- yetle nam almış olup âsilerce hakla” rında husumet hisleri beslendiğini anlıyan mebuslar o gün Beyoğlunda ecnebi evlerinde, ötede beride saklan” dılar. Bir kaçı sefaretlere iltica ederek sonra ecnebi memleketlere kapaği atıp canlarını kurtardılar. (Arkası var) YELEK, SENE SERE 5 Sa, EF, ER.EFRİ E.BEE