25 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Haziran 1938 m AKŞAMDAN AKŞAMA Uzakları gören ilim Dünyanın, insanın ve yıldızların istikbaline dair Devrin tanınmış Fransız astronom- larından biri, bir gazeteciye şöyle iza- hat vermiş: — Üzerinde lekeler olan bu koca- man küre Merrihtir.. Lekeler, ta- Savvurumuza göre, nebatlar olsa ge Seyyarenin ilkbaharında yeşe- sonbaharında kızarırlar... — Merrihte su var mı? — Tabiadile... Çünkü kürenin ku- tublarında da beyaz lekeler mev. cud... Merrihe kar yağdığını müşa- hede ediyoruz... Sonra da, beyaz le- keler yavaş yavaş zail olur: Kar eri- yor... — Bu yıldız meskün mudur? — Bunu reddeden hiç bir delile rastlamadık... Ancak, Merrihte oksi- jen mevcud değil... Öyleyse, orada bi- zimkine benzer bir hayat olmamalı... Her seyyarenin kendine göre . bir atmosferi var: Zühreninki asid kar- bonik; diğer bazılarınınki, amonyak; bazıları ise 400 derece sıcaklıkta. Fakat şunu da unutmamalı ki, ha- yat, bizimkile mukayese edilmiye- cek şekillere temessül etmiş olabilir. Bu tafsilâlından sonra, muharrir düşünüyor: «— Denizin üç dört bin metre de- Finliğinde yaşıyar. balıkları hatırla- dım. O balıklar ki şayed yerlerinde diğer mahlükat olsa lâhzada parça lanır... Demek bizim br Arzdn bile; alışkın olmadığımız ne çeşid yaşama- lar var. Kim bilir, şu semalardaki kürelerde de nasıl acaib ziruhlar, bizce meçhul ve havsalamıza sığmaz nasıl hayatlar yaşıyordur... Son dere- ce küçük, yahud büyük ucubeler.. Aralarında boğuşuyor, yahud imti- zac etmiş geçiniyorlar...» '.. Başka bir mecmuada da, Londra üniversitesi profesörlerinden biri, be- şeriyetin istikbali hakkında şu müta- lâaları yürütüyor: «... En yüksek bir dağın içine ko- nulmuş bir kaç kilometre uzunlu- ğunda tüblerden atılan madeni üs- tüpaneler içinde birkaç adam, aya varacak. Lâkin geri dönemeyiy ora- da ölecekler... Daha sonraları diğer bir tecrübe Merrihe olacak... Lâkin oranın garib şekili korkunç sekenesine rağmen, insanlar burada yaşamağı kabil bu- lacaklar... Ve müslemleketiliğe kal- kacaklar... Zühreye de gidilecek; fa- kat hararetin şiddeti ve oksijenin bu- lunmamas: sebebile ilk kâşifler mah- volacaklar. Nihayet (Müyonlarca sene sonra) küremiz artık oturulmaz hal alacak. Uzıyan gecelerin soğuğu tahammül- fersa bir haddi bulacak atlar, ye- ni şeraite uyamayıp savale yüz tuta- cak... Ehli olmıyan hayvanlar ve kuş- laria zahifeler yok olacak. İnsanlar ancak suni vasıdalarla hayatlarına devam edecek. Pakat 25 milyonuncu senerle, artık Arzda oturmanın mâ- nasızlığını ve imkânsızlığını katiyet- le anlıyan insanlar, Zühreyi iyice müstemlekeleştirmek üzere teşebbüs- lerini sıklaştıracaklar... Âlimlere şu vazife düşecektir: İnsanı buranın çok hararetine ve oksijensizliğine temes- sül ettirmek. Kimyevi kombinezon- larla ırk değiştirilecek... Böylece, gi- rizi harareti teptil edilen insan küğ- leleri Zühreye geçirilecek... İnsanlarda yeni hassalar doğacak: ! | AKŞAM aa — Maktu fiat Belediye iktisad müdürlüğü kadro- su genişletilecek İ rinden satış yapılması hakkındaki kanunun İsibiki ve kontrolün temi- ni vazifesi Belediyelere verilecektir, Belediye iktisad müdürlüğünün bu- günkü kadrosu bunu temine kâfi ge- lecek vaziyette olmadığından kadro- nun genişletilmesi için bir proje ha- zırlanmağa başlanmıştır. Bu proje, vali B. Muhiddin Üstündağ Atinadan döndükten sonra kati şeklini alacak- tır. Kadro ile mürakiplerin sayısı arttırılacaktır. Bir kamyon bir tramvayla çarpıştı Lüleburgaz kamyonlarından biri, dün Divanyolundan geçerken Kur- tuluş - Beyamd tramvayile müsade- me etmiş, “tramvayın ön demir tam- ponu kırılmıştır. Şoförle vatman ya- kalanarak haklarında icab eden tah- kikata girişilmiştir. Yeni balıkhane | Hâlde yeni paviyonun yanında yapılacak Şimdiki Balıkhane binasının kal dırılarak ihtiyaca uygun modem ve | mükemmel bir bina yapılması esas itibarile muvafık görülmüştü. Yeni Balıkhanenin hâl sahasında ve gele- cek sene inşa edilecek yeni paviyon yanında yapılması muvafık görül- müştür, Belediye, burada bir soğukhava de- posu yapacağı için Balıkhane de bu soğukhava deposundan istifade ede- cektir. Aynı zamanda - bazı kayıd ve şartlarla - balık satış piyasası da hâl- ler idaresinin mürakabesi altında ya- pılacaktır. Radyo dalgalarını öletsiz olarak vü- cudümüzle almak gibi. Bu sayede herkes, her uzaklıktaki hemcinsile irtibat temin edecek... Şekil değişme- leri de olacak: Boy, dikinin dört- fe birine kısalmışlır, kısa bacaklar gayet kuvvetlidir, kemikler kalın, da- hili uzsiyeller gayet mukavimdir. Ba- m iptidal uzuvlar, meselâ dişler ve tir- naklar kolmamıştır. Suw'i - vasıtalar kullanılarak, beşer nevinin dayanık- lığı temin edilecek; hayat bin seneler imlidadınca uzatılacak. Âdem oğul- iarı güzel sanatlara fazla meylede- cek. Derken, insanlar, soğuk Küreler. de yaşıyabilmenin usullerini arayıp, Arzı yeniden fethe ve diğer seyyare- leri müstemlekeleştirmeğe kalkacak- lar.» İşte ilmin, mekân ve zaman uzak- lıklarında gördükleri... Bunları takib etmek her halde enteresan... Ve yukarıda hülâsa etti- lar gerek... Zira, insanların eski ta- hayyülleri bu kabildi ve tahakkuk ettiler: Bin bir gece masalları da, Jül Verin romanları da... (Vâ-Nü) Haklı şikâyetler Eğlence yerlerinin tarifeleri tekrar gözden geçirilmeli Sayın Dahiliye Vekili bay Şükrü Kayanın, halkın dimağını dinlendir- mesi ve hava alması için eğlence yer- erinin ve sinemaların tarifelerinde “* 5 tendikt tatbiki hakkındaki mesaileri cidden şayanı şükrandır. “e tarifeleri pek yüksek olan im tarifelerinin de (tedkikini izden Tica ederiz. Bir misal Pazar günü hava almak ve saz din- lemek azmile bir gazinoya gittik, Bu- rada kahve ve çay (75) kuruştur. Dürt Kişilik bir aile 3 lira yalnız kah- ve parası verdik, buna 112 vapur ve 26 Kuruş tramvay parasını ilâve eder- sek (438) kuruşu buluyor. Buna biraz meyva ve saire parası korsak, tam (5) Mraya bir gezme oluyor. Halbuki Taksim bahçesi gibi ağır bir kiraya ve pek çok tenvirata ve 0 nisbette vergiye tâbi bir yerde kah- ve ücreti garson hakkı ile (50) ku- ruştur. Bu cihetin de belediyece na- zarı dikkate alınmasına tavassut buyurulmasını riea ile hürmetlerimi sunarım. FP. İlhan Avukatlar Yeni kanun çıkınca bir kısmı avukatlığı bırakacak Adliye encümeninde tedkik edilen bazı tadilât yapılarak Meclise verilen yeni avukatlar kanunu lâyihasının bir maddesine göre mebuslar, vilâyet ve Belediye meclisi âzaları, üniversi- te, yüksek veya tâli mekteb profesör ve muallimleri, hususi müessese ve şahısların hukuk müşavirliğinde bu- lunanlar, anonim veya kooperatif şirketlerde idare meclisi âzalığında bulunanlarla hayır ve ilim müessese- lerinde reislik veya âzalık yapanlar avukatlık yapamıyacaklardır. Mecliste müzakere neticesinde lâ- yihanın bu maddesi de aynen kanu- niyet kesbettiği takdirde İstanbul barosunda bulunan bir kısım avukat- lar meslekten çekilmek mecburiye- tinde kalacaklardır. Aldığımız malümata nazaran İs- tanbul barosunda mukayyed 700 avu- kat vardır. Bunlardan bir kısmı yu- karıda yazıldığı şekillerde muhtelif vazifeler almış bulunmaktadırlar. Kanun bu şekilde çıktığı takdirde bunlar ya hariçteki vazifelerini ter- kederek doğrudan doğruya avukat- lıkla meşgul olacaklar, yahudda avukatlığı bırakacaklardır. Bugünkü âza mevcuduna göre İstanbul baro- sunda böyle hariçten vazife almış bulunanlar mevcudün dörtte biri nis- betindedir. İki vapur sis yüzünden karaya oturdu Amerikaya gilmek üzere limani- mızdan geçen Norveç bandıralı 65009 tonluk Torvsnger vapuru evvelki ge- ce saat 21 de Umurbanki mevkiinde karaya oturmuştur. Türk gemi kur- tarma şirketi vapurun kurtarılması için çalışmağa başlamıştır. Karadeniz boğazı civarında Alaca le Karaburun arasında da İngiliz bandıralı Stonholme vapuru karaya oturmuştur. Gemi kendini kurtarmak için uğraşmaktadır. Vapurlar sis yü- zünden oturmuşlardır. bre i . < MN Amca rasaihanele ti, Hayatı ucuzlatmak Sümer Bank bir ucuzluk projesi hazırladı Hükümetin hayatı ucuzlatmak için tedbirler almakta olduğunu göz önün-| de tutan Sümerbank umum müdür- lüğü bir ucuzluk projesi hazırlamış- tar. 1 temmuzdan itibaren tatbik edi- lecek olan bu proje Sümerbank fab- rikaları mamülâtından başka diğer milli fabrikalar tarafından da muvâ- fık görülmüş ve tatbiki EE” tar, Projeye göre muhtelif giyim eşyası. yüzde 10 - 20 arasında ucuzlıyacak- tır Buna mukabil satışların yüzde 40 nisbetinde artacağı tahmin edili- yor. Ucuz satışların kontrolünü Sü- merbanik Yerli Mallar pazarları umu- mi müdürlüğü yapacaktır. Fransanın Sofya sefiri İstanbula geldi Frnasanın Sofya sefiri B, Ristelhü- ber ve eşi, şehrimizde birkaç gün Memek üzere dün İstanbula gelmiş- Diz iz gezintileri Denizbank bu hususta hazırlık yapıyor Denizbankın halk için tertib etme- ğe karar verdiği deniz tenezzühleri temmuz ve ağustos aylarında yapıla- caktır. Deniz gezintilerinde ucuzluk ve rahatlık göz önünde tutulmuştur. Bunun için tenezzüh seferlerine mah» Sus tenzilâtlı tarifeler hazırlanacak- tar, Grup kalinde seyahat edeceklere daha geniş tenzilât yapılması mev- zuu tedkik edilmektedir. İlk seyahat Karadenize, ikincisi Marmara ve üçüncüsü de İzmir ve. Mersine bni Eğlence yerleri tarifeleri için bir formül bulunacak Sinema, tiyatro, gazino, bahçe gi- bi eğlence yerlerinin ucuzlatlması için flat tarifelerinde yapılan tenzi- lâtın muvakkat bir mahiyette oldu- ğunu ve Belediyece bulunacak bir formüle göre tarifelerin bizzat ikti- sad müdürlüğünce tanzim edileceği- ni yazmıştık, Belediye, eğlence ve is- tirahat yerlerini semtlerine göre ba- zı yerlerde 3, bazı yerlerde de 5 sınıfa ayıracak ve bir ücret formülüne bağ- lıyacaktır. Esasen Belediye kanunu da bu vazifeyi Belediyeye verdiğinden bu formüller bir talimatname ile ta- yin edilecektir. Talimatname, tedkik ve tasdik edilmek üzere şehir mecli- sine verilecektir. Bir kadın i otomobil altında kalarak yaralandı Üsküdarda oturan elli beş yaşların- da bayan Nasibe, dün köprüde bir ta- raftan diğer tarafa geçerken Nusret isminde birinin idaresindeki otomo- bilin sadmesine maruz kalarak muh- telif yerlerinden yaralanmış, berayi tedavi Haseki hastanesine yatırılmış- tır, | Sahife $ SOHBET: Edebiyat KIYMETLENDİRME — Diyorlar kiş «Hepiniz de biribirinizin kusurlarmı arıyor, görüyor, hattâ çoğu zaman da icad ediyorsunuz, Bir tek hususta söz“ birliği etmişsiniz: hiç bir eserde - var- sa bile - kıymet bulmamak. Biraz da bunün aksini yapın: meziyetleri araş- tarın, kusurları görmemiş gibi hare ket edin; eserde meziyet bulamasa- mız bile kendiniz icad edin, sanatkâ- rın kıymetine kendisini de, etrafı da inandırın.» Hani Sağdi: Dürug-i mas- lahat-amiz lihest rast-ı fitneengizy demiş, işte onun gibi bir şey. (Bu söz- leri şimdiye kadar çok kimseler söyle- di; şair ve ressam dostumuz Arif Dino 'da Gençlik'in 3 üncü sayısında tekrar ediyor ) Arif Dino'ya ve gerek kendisinden evvel, gerek sonra o fikri müdafaa et- miş, cimekte ve edecek olanlara söy- memleketi de, bütün insanlığı da teb- rik ederiz... » Bu çeşid mağnasız söz