25 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

25 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

i i i YE ere ce eliz ali —-3 j i il li Sahife 4 lektrik Elektrik işleri idaresi umum mü- dürlüğüne vekâleten tayin edilen "afin Vekâleti münakalât dairesi reisi B, Kadri dün sabahı Ankaradan şehrimize gelmiş, Haydarpaşa istas- yonunda elektrik işleri idaresi erkânı tarafından . karşılanmıştır. Umum müdür vekili doğruca Metro hanına giderek öğleye kadâr orada, meşgul olmuş, umum müdür muavini B, Süruriden şimdiye kadar yapılan İş- ler hakkında izahat almıştır. Bu ara- da elekirik işleri idaresi erkânının iştirakile bir toplantı yapılmış, muh- telif meseleler üzerinde görüşülmüş- tür. Umum müdür vekili öğleden sonra | saat 14 den itibaren sabık şirketten devrolunan diğer müessesatı gezerek tedkikat yapmıştır, B, Kadri evvelâ Silâhdarağa fabrikasına gitmiş, fab- rikayı gezmiş ve müdür B. Necipten fabrikanın tevsii işleri için yapılmak- umum müdür vekili dü Şirketten devir alınan müesseseleri gezdi, idare erkânile pcye l Müdür Muavini n geldi Müdür B. Kadri B, Sururi ta olan hazırlıklar hakkında izahat almıştır. Umum müdür Vekili şirket- ten devrolunan diğer tesisatı da gör- dükten sonra tedkiklerini akşam geç vakit bitirmiştir. İzmirin Efes ve Sur vapurla geliyor İzmir 24 (Telefon) — İzmirle Kar- şıyaka arasında işletilmek üzere sipa- riş edilip Bremende inşa edilen Efes vi Sur vapurları İzmire gelmek üzere yola çıkarılmışlardır. İzmirin türistik yolları İzmir 24 (Telefon) — İzmir vilâ- yet meclisi, Büyük Millet Meclisince kabul edilen türistik yollar kanunu mucibince inşa edilecek yolları tesbit etmek üzere fevkalâde bir toplantı yapacaktır. Harbiyede bir bir temizlik ame- lesi tramvay altında kaldı Dün akşam üzeri Harbiyede feci bir tramvay kazası olmuştur. Vatman Sadeddinin idaresindeki Şişli - Tünel tramvayı Pangaltıdan Harbiyeye doğ- Tü gelmekte iken yaya kaldırımından | bir adam birdenbire önüne çıkmış ve arabanın altına düşmüştür. Vatman iyi bir manevra ile araba- yı durdurabilmişse de bu adam muh- telif yerlerinden tehlikeli şekilde ya- ralanmıştır. Şişli Çocuk hastanesine kaldırılan | yaralınm belediyenin temizlik işleri amelesinden Hüseyin olduğu anlağıl- miş, vatman hakkında icab eden ta- kibata girişilmiştir. Sohbet (Baş tarafı 3 üncü dahifede) Fakat: «Ben iddiasızım!' demek kadar - kelimenin çirkin mağnasile - «iddiâ» olur mu? Çünkü onu söyliyen adam kendisinin güzellik sırrını bulup rahata kavuştuğunu, başkalarının ye- | ni bir şey getirmek için çabalamaları- na istihfafla baktığını iğliraf ediyor demektir. | İ m HİMAYE. — Hiç şüphesiz ki sanat, sanatkârda himaye edilir; yani sanati yükseltmek için sanatkârı yaşatmak, ona mümkün mertebe bir refah teğ- min etmek lâzımdır: Fakat bu çok na- sik bir iş; çünkü çoğu zamari sanatkâ- ra, yaşıyabilmesi, asgari bir refahı ol. | ması için, sanatinden başka bir iş ve- | riliyor. Artık o adam da sanatile uğ- raşmak için vakit ve heves bulamı- yor, Sanati himaye etmek, sanatkârın sanati ile geçinmesini, refaha ermesi- ni teğmin etmek demektir. w MEVZUĞ. — Daha ziyade son iki asrın icadı olan romanları istisna ede- cek olursak insan oğlunun iftiharla andığı edebi eserlerin çoğunda mev- zuğ, vaka, muharririn, Şairin malı de- gildir. Ne Hamlet Shakespeare'in ha- yalinden çıkmıştır, ne de Faust Goe- the'nin, Yunan, Roma, Fransız klassik- lerine gelince, onların indinde hikâ- ye, vaka icadı ayıptır, Fakat bugün bizde çok kimse bir hikâye, roman ve- ya tiyalro kitabında meselâ bir şeytan | da elektrik şirketi Ankarada modern bir makarna fabrikası yapılıyor Ankara 24 (Telefonla) — Ankara civarında tâyin olunan sanayi sahasında bugün bü- İ yük bir makarna fabrikasının temeli atıldı, B. Nuri Sevil ve Şemsi Demir Karaya ald olan bu fabrika senede bir buçuk milyon Kilo makarna İs- tihsal edecek kabiliyette ve Türkiye- nin en büyük ve en modern makar- na fabrikösi olacaktır. Me Hocasına bıçak çeken talebe 2 gün hapse mahküm oldu İzmir 24 (Telefon) — Dün, mual- limi bayan Edibeye biçak çeken ve Kendini imle tehdid eden Karşıya- | ka ortamektebi telebesinden Mehmed bu sabah yakalanmıştır. Meşhud suç- lar kanununa göre bugün asliyeceza mahkemesinde muhakemesi görülen | Mehmed, hocasını korkutmak için böyle yaptığını söylemiştir. Mehmed yaşı küçük olduğundan 2 gün hapse mahküm edilmiş! Adana “ Türkkuşçulari İnönü kampında Adana 24 (Hususi muhabirimiz. den) — Otuz yedi Türkkuşu talebe- miz bugün İnönü kampına gitti. Sabıkalı bir yanke- sici m dürlüğü (ikinci şube üçüncü kı- İğ sım memurları © yaman. bir yan- kesici o yakala. mışlardır. Otuz- 51 dan fazla sabı- kası olan ve İz- mirli Rupen is- Gi mini taşıyan bu Dün yakalanan Rupen 170, Abdullahın 33, Hamidin 38, Ara- mın kırk dört lirasını aşırmıştır. Rupen, bu faaliyetine geniş geniş devam edebileceği zannile gene öte- / kinin berikinin ceplerini karıştırır ken ikinci şubenin alâkadar memur- ları tarafından yakalanmış ve sorgu- ya çekilince bütün suçlarını itiraf et- miştir, Rupenin, daha başka yaptığı yel olup olmadığı tahkik edilmekte- Kak öm yn ACELE MEMURİYETE ÇAĞIRMA İstanbul C. müddeiumumiliğinden: Asliye 5 nci cezi mahkemesi kâtible- rinden Şinası Yılmazın acele memüriye- #imize müraesat etmesi ilân olunur. * Türk tiyatro ve sanatkârlar birliğin- den: Birliğimiz gayesinde daha esaslı bir surette çalışmak ve alâkadarlara varlığı- ni yaymak maksadile 26/6/9338 Pazar günü saat 15 te Beyoğlu Halkevi temsil salo- nunda umumi bir toplantı yapacaktır. Birliğimizle alâkalıların teşrifleri. İKMAL KURSLARI Kadıköy Halkevinden: Lise ve Orta okullardan ikmale kalan AKŞAM ma YENİ KİTABLAR Zeytindağı Bizde kitabının ikinci tab'ını gö- Ten bir muharrir, bir edib çocuğunun çocuğunu gören bir büyük baba ka- dar mesud olmalıdır. Daha yirmi se- ne evvelisine kadar milyonlarca kütle- nin okuma yazma bilmediği bir top- rak üstünde bugün ikinci tab'ı yapı- lan kitabın muharriri her halde mesud bir insandır, Hele ancak onuncu yaşma basan yeni harflerimizle bir kitabın ikinci basılışı bu eserin muharriri kadar, maarif hayatımızın kuvvetlenmesi iti- bârile, bütün bir kütleyi sevindirecek bir hâdisedir. Çünkü ikinci basılış bir €ser için en iyi notlardan biridir. Falih Rıfkı Atayın harf inkılâbın- dan sonra ikinci defa basılan «Zeytin- dağı» önümüzde duruyor. Edebi bir eserin az bir zaman için de iki kere basılması memlekette bir edebiyat zevkinin başladığına en bü- yük delildir. Zeytindağı küvvelli bir edebiyat eseridir, 200 sahifeye yakın olan bu eserin içindekilerini küçük bir sütun- da anlatabilmek için Falih gibi bü- yük bir edipten daha kuvvetli olmak lâzımdır. Hüseyin Cahid Yalçın, Falih Rıfkı bütün ömründe böyle bir kitab yaza- bilmişse dünyaya beyhude gelmemiş demektir» diyor. Biz de Hüseyin Cahid Yalçının bu fikirlerine iştirak ederiz. 4 Yakub Kadri ayni. eser için: «Falih Rıfkının son eseri Zeytin- dağı Cümhuriyet devri edebiyatının en büyük hâdiselerinden birisini teş- kil etti.» Diyor. Evet bu Cümhriydt deyri edebiyatında hem büyük, hem de se- vinilacek bir hâdisedir. 46/98 Esham ve Tahrilât 1933 Türk borcu I (vadeli) 1905 1993 Türk borcu I (peşin) 19025 1933 ikramiyeli Ergani 95, — 1904 H.B. © 5 faizli 45. Türkiye İş Bankası (Nama) ri Çekler (Kapanış Sa Xondra 1 İngiliz Urası ,. Nevyork 100 Dolar tadi dis Paris 100 Fransaz Frangı 8.5175 Milâno 100 Liret 66425 Cenevre 100 İsviçre F. 2815 Amsterdam 100 Florin 0094 Berlin 100 Rayhşmark 508525 Brüksel 100 Belga 21425 Atina 100 Drahmi 145 Sofya 100 Leva, 1545 Prag 100 Çekoslovak Kr, 439 Madrid 100 Peseta 6. 965 Varşova, 100 Zioti 2374 Budapeşte 100 Pengo 54 Bükreş 100 Ley 00425 Belgrad 100 Dinar 2815 Yokohama 100 Yen 30.545 Stokholm 100 İsveç Kronu sar Moskova, 100 Ruble 208015 Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Pangallıda Nargileviyan, Tak» sim: Limonciyan, Beyoğlu: İstiklâl caddesinde Dellisuda, Tepebaşında Kinyoli, Galata: Hüseyin Hüsnü, Ka- sımpaşa: o Müeyyed. Hasköy: Aseo, Eminönü: Beşir Kemal, Fatih: İs- mali Hakkı, Karagümrük: Mehmed Fuad, Bakırköy: Merkez, Sarıyer: Osman, Aksaray: Yenikapıda Sarım, Beşiktaş: Vidin, Fener: Vitsli, Kum- kapı: Cemil, Küçükpazar: Hasan Hu- 1üsi, Samatya: Yedikulede Teofilos, Alemdar: Çemberlitaşta Sırrı Rasim, akşamı Beylerbeyi iskele tiyatrosunda 3 YILDIZ CEMAL SAHİR OPERETİ 7 bugün 25 Haziran Beden 1 terbiyesi mecburiyeti uhtelit encümen kanunu tedkik edecek | Yüzden fazla işçi ve memur çalışan resmi ve hususi müesseselerde jimnastik salonu, yüzme havuzu vesaire gibi tesisler yapılacak Ankara 24 (Telefonla) — Spor teş- kilâtı hakkındaki kanun Jâyihasını tedkik etmek üzere teşkil edilen Muh- telit encümen yarın (bugün) topla- narak lâyihayı tedkike başlıyacaktır. | Lâyihanın Meclisin yaz tatilinden evel kanuniyet kesbetmesine çalışıla- cağı anlaşılmaktadır. Teşkili teklif edilen (Spor işleri umum müdürlü- | gü) nün vazifesi lâyihada gösteril | mektedir. Bu husustaki maddede şöyle deniliyor: «Beden terbiyesi yurddaşın fizik ve normal kabiliyetlerinin ulusal ve in- kılâbçı amaçlara göre gelişnii sağlı- yan hertürlü jimnastik spor ve oyun faaliyetlerinin heyeti mecmuası ol- duğundan bu terbiye ve faaliyeti bü- tün yurd gençlerine yaymak sağlam, dinç, çevik, güzel, neşeli ve çalışmaya ve savaşa elverişli yurddaş yetiştir. mek, spor çalışmalarını ve program- larını tertib ve tanzim ve yurdda (mek- tepte, kışlada, tarlada, tezgâhlarda | ve fabrikalarda ve bu kanunla tayin olunacak resmi ve hususi teşekkül- lerde) spor faaliyetlerini bölge ve klüplerin çalışmalarını sevk, idare, mürakabe, teftiş, ve hi etmek gaye ve salâhiyeti ile Başvekâ- | lete bağlı müstakil bütçeli ve hükmi şahsiyeti haiz (Spor Umum Müdür- Jüğü) teşkil edilmiştir.» Umum müdürlüğün merkezi Anka- rada olacak ve umum-müdür Başve- | kil tarafından teyin ve memuriyeti Cümhurreisi tarafmdan tasdik olu- nacaktır, Spor umum mü nel sekreleri ile mülehassıslar, mü- fettişler, federasyon başkanları ve dairelerin reis ve müdürleri ile #ltin- cı dereceye kadar olan memurlar | umum müdür tarafından seçilecek ve Başvekil tarafından tayin oluna- | caklardır. Diğer memur ve müslah- demlerin tayinleri umum müdüriyet- €e yapılacaktır. Umum müdürlüğe bağlı olmak ü- Zere merkezde hesap, sağlık işleri, fe- derasyonlar, teftiş heyeti, mütehas- sıslar dairelerile saha ve tesisler, ar- şiv, neşriyat, propaganda büroları ile muamelât, sicil, lisans, müze ve kü- tüphane müdürlükleri teşkil oluna- | caktır, İstanbul, İzmir ve Ankara gibi bü- yük şehirlerde umum müdürlüğe İ belediye reislerinin, ye | Yi "bağlı olmak olmak üzere spor müdürlükleri teşkil olunacaktır. Spor işleri diğer vilâyet, kaza, nahiyelerde vali, kay- | makam ve nahiye müdürlerinin, be- lediye teşkilâtı bulunan yerlerde de köylerde köy muhtarlarının idare ve mesuliyeti » altında bulunacaktır. Projenin beden terbiyesini kanuni bir mecburiyet haline getiren mad- desi şudur. sHükümet .dairelerile Mili idare- ler.ve belediyeler bunlara bağlı mü- eserler, - bankalar, ticaret evleri, fabrikalar, ve bunlara benzer toplu işçi ve memur ; çalıştıran kurumlar 45 yaşma kadar olan kendi memur ve işçilerine beden terbiyesi yaptıra" caklardır. Bunların çalışma şekilleri: merkez işlişare heyeti tarafından leğ bit edilecektir. Projenin diğer bir maddesine göre memur ve işçi sayısı 100 den fuzla olan resmi veyâ hususi müesseseler fabrikalar, ticaret evleri vesair ku- rumlar kendi memur ve işçilerine ve bunların ailelerine beden terbiyesi k için merkez istişare heyeti fından verilecek Kari jim nastik salonu, spor alanı, yüzme ha vuzu vesaire gibi cadaie r a göre yapmağa güreş, kurulmamış olan isbu klüplerin teşi ü, ol madığı takdirde mevcud diğer klüp- lerde bu şubelerin açılması eebri olacaktır Bundan başka hava oyunlarına müsald olan yerlerde de hava Klüp- leri açılması gene mecburi olacaktır. Spor umum müdürlüğü ve ona bağlı teşkilâtın gelirleri bütçeden ayrılacak tahsisat; hususi bütçelerin aridalının yüzde ikisi, belediyeler varidatının yüzde dördü spor müsa- bakaları hasılatı ve âza aldatından İbaret olacaktır. Yapılan hesaplara göre hususi idarelerle belediyelerden; alınacak bu yüzdelerin tutarı senede 1,200,000 lirayı geçecek ve umum | müdürlüğe devlet bütçesinden &yır ca bu mikderda bir yardım da yapı! lacaktır, Vali ve Belediye reisinin Mina seyahafı