2 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

2 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Olimpiyad oyunları Finlândiya şimdiden hazırlıklara başladı - İsveçliler 4500 kişilik yer tuttular - Japonlar da olimpiyada iştirak edecekler | sebepler yüzünden Finlandiyada y: pılmasına karar verilen 1940 olimpi- yad oyunları için şimdiden hazırlık- Japonyada yapılacak iken siyasi i lara başlanmıştır. Olimpiyad oyunlarını Finlandiya» nın organize elmeğe karar vermesi Finlandiya halkı arasında büyük bir memnuniyet doğurmuştur. Ecnebi mleki len daha şimdiden olim- | piyad zamanı için otel tutulmakta- dır. İsveçliler bu meyanda HHelsing- fors. otellerinde 4500. kişilik yer tut- muşlardır. Finlandiyalılar diğer taraftan kış oyunlarını da organize etmeğe karar vermişlerdir, Bu oyunlar 28 bin ki- silik küçük bir şehir olan Sahtide ya- piacaktır. Finlandiya söylendiğinin aksine | olarak olimpiyad komitesinin kabul edeceği bütün müsabakaları organi- ze edecektir. Olimpiyad Komitesinin rağbi, hendbol. basketbol ve hokeyi elimine etmesi ihtimali kuvvetlidir. Hali hzzırda hususi komisyonlar yüzme, kürek, bisiklet, at yarışları ve | Yotingin organizasyonları hakkında | tedkikata başlamışlardır. Pissinler | ve diğer inşaat 1940 a kadar tamam olacaktır. Hazırlık başladı Olimpiyadların oFinlandiyada ya- pılacağı kararlaştırılır kararlaştırı!- maz Finlandiya sporcuları hâzırlan- mağa başlamışlardır, Her spor şube- | si için seçilen hususi antrenörler olim» piyadlarda elde edilecek den mesul olmak üzere sporcuları geniş bir salâhiyetle çalıştıracaklar- dır. Olimpiyad hai sabakaların 6 - 21 temmuz arasında yapılmasını teklif edecektir. Bu ta- Finlandiyada hava vaziyeti- nin en müsaid olduğu zamanlardır. Resmi davetler eylülde yapılacaktır. 3000 sporcunun olimpiyadlara iştirak edeceği tahmin edilmektedir. Bu me- yanda bir aralık olimpiyadlara İştirak etmiyeceği rivayeti çıkan Japonls- rın da iştirak edeceği Japon olim piyad komitesi tarafından bildiri. miştir. neticeler- ık komitesi mü- rihler Orta sıklet dünya şampiyonluğu AI Hostak, Fredi Ştili iki dakikada nakavt etti Orta siklet dünya şampiynu Fredi Ştil Nevyorkta Al Hostakla yaptığı bir dövüş sonunda iki dakika içinde nakavt olarak şampiyonluğunu kay- betmiştir rkta tanınmamasına rağmen garbi Amerikanın meşhur boksörlerinden biri olan Al Hostak son altı ay içinde 20 den fazla bok- sörü nakavt ettiği halde kendisinden bu kadar büyük muvaffakıyet beklen- iyor ve 1ö ravund sonunda mağlüp olacağı tahmin “ iyordu. Tesirli ie sahib 21 yaşın- daki genç boksör bu galibiyetile bü- tün tahminleri altüst etmiştir. Eski dünya şampiyonu Cak Demp- seyin hakemliği altında yapılan dö- vüşün ilk pi Stil hücum et mişse de kolaylıkla püskürtülmüş ve Hostak hücuma giren rakibini müş- kül vaziyete sokmuştur. Üstüste üç defa nakavt olan Ştil son bir hücum teşebbüsünde bulunmuşsa da çene- sine isabet eden bir sağ direkle yere yıkılmıştır. Müsabaka tam 1D, 438, sürmüştür Bü mağlübiyetten sonra evvelce Apostoli tarafından da dövülmüş olan Ştil boksu terkedecektir. Apos- toliye gelince geçen sene Marsel Til ve Fredi Ştili döven bu boksör önü- müzdeki kış Madison Skir Gardende yeni dünya şampiyonu ile çarpışa- caktır, Adanada tenise rağbet var Adana (Akşam) — Halkevi spor şubesi tenis oyunlarına bilhassa önem ver- miştir, Halk tenise rağbet gösteriyor. Eve aid kortta şubeye yazılı gençler de- vamlı ekzersiz yaptıkları gibi sık sık müküfatlı müsabakalar da “tertib olun- maktadır. Yukarıdaki resimler Adana Halkevi tenis kortile bu klübe mensup genç- —inn bin mens #zelik artie l | G. iraölirm deniz gezintisi 13 ağustos günü Akay vapurile yapılacak Galolasaraylılar yurdundan: Galatasaray lisesinde okuyanları sinesinde toplıyan yurdumuz, şehri- mizde bulunan Galatasaraylı arka- daşların tanışmalarını, ailelerile bir- likte hoş bir vakit geçirerek eğlenme- lerini ve mevsimin en güzel mehta- bından istifadelerini temin gayesile, 13 ağustos 938 cumartesi günü bir deniz ve mehtap gezintisi tertip ey- lemiştir. Bu gezintide Akay idaresinin en iyi vapurlarından birile köprüden saat 14 de, Kadıköyden 14,30 da ha- reketle Heybelindaya gidilerek deniz banyosu yapmak ve gezinmek İsti- yenler dışarı çıkarılacak saat 17 de Heybeliden kalkılarak - Adalarm et- rafı dolaşıldıkları sonra - 18,45 de Modaya gelinecektir. Vapur dahilin- de soğuk yiyecek ve içecek veren bir büfe bulünmakla beraber arzu eden- ler için kısmen Mano Palasta, kısmen | de eski Bomonti bahçesinde yemek hazırlatılacağından burada yemek yiyeceklerle istiyenler karaya çıka- rılacak ve 20,30 da Madadan hare ketle Boğazda mehtap gezintisi ya- pıldıktan sonra 23,30 da Kadıköye uğranarak 24 de köprüye avdet olu- nacaktır. Vapurda caz bulunacak ve mono- | loğlar söylenecektir. Bu güzel ve eğlenceli gezintiye iş- tirak etmek istiyen Galatasaraylılar vapur ve yemek biletlerini Galatasa- ray ilsesi kapısından, yurdun eski Galatasaray karakolu karşısında Re- şidpaşa apartımanında 1 No. lı dal redeki merkezinden, Galatasaray spor! klübünün Beyoğlu ve Bebek şubele- | rinden tedarik edebilirler, Fransa turu 19 uncu bölümü Fransiz Galato kazandı Pransa turunun Meç - Rayms ara- sında yapılan on dokuzuncu bölü- münü muvaffakıyetli bir eşapeden sonra Fransız ikletçisi Galato ka» zanmışlır, Umumi tasnifte hiç bir değişiklik yoktur. İlk on beş müsa- bıkın vaziyeti: i Sa, Da. 134 134 Sa, zı 38 1. Bartali (H.) 2. Vervik (Bel.) 3. Kosson (Fr.) 134 30 32 4. Vissers (Bel.) 134 36 58 5. M Klemans (Lük) 1344 # 2 6. Visini (H.) 134 9 IT 7. Lovi (Bel.) 134 52 8. A. Many (Fr) 134 58 9. Kint (Bel) 35 3 10, Gosma (Fr) 35 6 11, Cianello (Fr.) 185 9 12. Disso (Bel) 135 1i 13. Tannevo (Fr.) 135 18 14, 8. Maes (Bel) 135 22 15. Gallien (Fr.) 05 4 Atletizm Amerikan atletlerinin müsabakaları İsveçte bulunan Amerikan atlet- lerinden bir grupun Orebroe şehrinde yaptıkları müsabakalarda aşağıdaki dereceler elde edilmiştir; 100 M. Ben Conson 200 M: Valkot 228. 6/10 400 M: Malot 48 8, 4/10 800 M: L, Anderson (İs.) 1 D.558.1/10 1500 M:; Fenske 3D.525.8/10 Yüksek: Kruter, 2M. Sırık; Varof 4M Galanto ölümden kurtuldu Coe Luizle dünya şampiyonluğu için önümüzdeki aylarda çarpışacak olan Amerikalı boksör Toni Galanto ağır bir zatürreye tutulmuş ve dört gün ölümle pençeleştikten sonra teh- likeyi atlatmıştır. Fakat Amerikan boksörünün ne- kahat devresi çok süreceğinden €y- lülde Maks Bir ile karşılaşamıyacağı gibi Coe Lulizin de karşısına çıkamı- yacaklır, 21 108, 8/10 SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika İsmail Kemal, hükümetin Hareket ordusuna karşı gelmediğini görünce ecnebi sefirlere başvurdu Güya İttihadcılar başları sıkıldık- ça yanlarında sakladıkları bir kılı ya- karlarmış- Enver bey derhal imdad- larına yetişirmiş; bu üç kişinin Rw- meliden böyle bir sırada ansızın zu- hur edivermeleri de bu kılın yakılmış olduğuna delâlet ediyormuş. Heyet âzasından birisi Enver bey imiş! Heyet bir, iki gün daha Çanakka- lede kalıp tabii halin avdet eylediğini görerek merkezi umuminin işarı Üüze- rine İzmire hareket etti. (İstanbulda idarei örfiyenin ilânı üzerine bu Tayfur bey ile elebaşılar celbedilmişlerdir, Cudi çavuş ile arka- daşları divanıharbece Trablusgarbe gönderilmişlerdir.) İzmirde eski sadrazam Ferid paşa vali, İsmail Fazıl paşa kumandan, liva Kara Said paşa eşkiya takibine memur bulunuyordu. Heyet kuman- danı gördükten sonra valiyi ziyarete gitti. Ferid paşa Ali Naki beyin şive- sinden Rumeli halkından olduğunu anlıyarak nereli olduğunu sordu. Ali Naki bey Radovişteli ve 93 meclisi me- busanında Selânik mebusu olan Rado- vişteli Mustafa beyin yeğeni olduğunu söyleyince Ferid paşa Mustafa beyi pek sevdiğini, kendisinin hürriyet ve meşrutiyete sadık ve merbut bulundu- ğunu beyandan sonra: İzmirdeki cemiyet çoluk, çocuk elinde kalmıştır. Bunlar her işe de kâ- rışıyorlar. Dedi, Heyet âzası: — Biz kendilerine tembih ederiz. Zatı devletleri tecrübeli bir veziri âli- şansınız. Onların bu gibi hallerine bakmıyarak ve her işte hüsnü niyetle- ri olduğuna Kani olarak hoş görü- nüz. Yolunda tatyib edici sözler söyliye- rek Hareket ordusuna yardım etmesi hakkında ricada bulundular, Ferid İ paşa da vanadetti. Muhaverenin sonu- nü şu sözlerle getirdi: — Beni beş buçuk sene sadrazamlık ettim. Abdülhamidin ahlâkını iyice bilirim. O pek cebin olmakla beraber icabında pek cesur da olur. Buna gö- re hareket olunmak Vâzımdır. Bu ci- heti icab edenlere bildiriniz. İsmail Fazıl ve Kara Said paşalar biribirlerile ve her ikisi Ferid paşa ile geçinemiyorlardı. Heyet İsmail Fazıl ve Kara Said paşaları İttihad ve Te- rakki merkezinde birleştirerek arala- rını düzeltti ve müştereken çalışma- larını temin etti. Bu sırada Hareket ordusu İstanbula girmekte idi. Bugünlerde elvar merkezlerden ve bazı vilâyet merkezlerinden İzmir heyeti merkeziyesine Abdülhamidi ar- tık istemediklerine dair telgraflar gel- meğe başlamıştı. Hattâ bazılarında veliahd Reşad efendi padişah tanıla- rak cuma günü hutbenin onun namı- na irad edileceği dahi zikrolunuyordu. Bunun üzerine kumandan İsmail Fazl paşa telgraf makinesi başına gelmesini oAyastafanosta bulunan Mahmud Şevket paşadan rica etti, Makine başına üçüncü ordu erkânı- harbiye reisi Ali paşa geldi. İsmali Fa- zil paşa İzmire gelen bu telgraflardan bahsile artık Abdülhamidin saltanat makammda kalması istenilmediğini bildirdi. Ali Riza paşa gitti. Biraz son- ra avdet ederek Mahmud Şevket pa- şanın şu sözlerini tebliğ etti: — Böyle şeylere karışmayınız. Ha- reket ordusu vazifesini bilir. Bunun üzerine Fazıl paşa süküt ile 31 mart hâdisesinden bir kaç gün evvel Afyonkarahisardaki mürteciler ellerinde bayraklarla sokakları dolaş- tıktan sonra içlerinden alı kişinin imzasile Volkan gazetesine cemiyetle- rinin efradı bin beş yüzü bulduğunu, İstanbuldan gelecek emirlere munta- zır ve âmade olduklarını telgrafla bil- dirmişlerdi. 'Tehdid edilen İttihad ve Terakki cemiyeti mensubları evlerin- den çıkamıyorlardı. İstanbulda 31 mart vakasının hudusü ile kendilerini büsbütün kuvvetlenmiş gören mürte- ciler şehre hâkim kesilmişlerdi. Afyonkarahisarındaki bu vaziyet İz- mirde haber alınınca İttihad ve Te- râkki heyetinden binbaşı Cemil ve yüzbaşı Ali Naki beyler oraya gittiler. Afyonda İttihad ve Terakki klübü No. 180 31 mart hâdisesinde şehid edilen Lârkiye mebusu Emir Aslan bey kapanmış, yerini İttihadı Muhamme- di cemiyeti işgal eylemişti. İki murah- has ahaliyi topladılar. Cemil beyin nu» tukları bunları ikna etti, Pek çok- ları yeniden İttihad ve Terak- kiye dahil oldular. Zaten bu esnada Abdülhamidin hal'edildiği duyulduğu için bu neticenin istihsali güç olma» mıştı. Heyet Konya ve Ankarayı da 32iya- retten sonra yukarıda gösterdiğimiz gibi merkezi umumiden aldığı tebliğ Üzerine Adanaya gitti. Hareket ordusu İstanbula girince Afyonkarahisarından Volkan gazete- sine telgraf çeken altı kişi tevkif edi- lerek İstanbul divaniharbine gönde- rildiler, Bergamada dahi bu yolda ir- Licai bir hareket görülmüş idise de önü çabuk alın; 1 İstanbulda iktidarın mürtecilerin eline geçmesi İttihad ve Terakkiye muhalif ahrarın kıyamı körüklemek- te aldandıklarını kendilerine göster- mişti. Payitaht şimdi Hamdi ve Ha- zım çavuşların, Derviş Vahdetilerin bilgisiz ve şaşkınca hâkimiyeti altınz girmişti. Bu hal eski Patrona Halil ve Ka- bakçı isyanlarını andırıyordu. Böyle bir tehlike mebuslara biribirlerine ya- naşmak, müttehid bir Kütle teşkil et- mek ihtiyacını hissettiriyordu. Rumeliden sevkolunan iki taburun Çatalcayı geçtiği haberi İstanbulda şayi olur olmaz mürtecilerde ve onları körükliyenlerde endişe başlamıştı. Ha- reket ordusu efradı Çerkesköyüne ge ince mürtecilerden vagonlara yana şarak İfsadkârane telkinlerde bulu- nanlar olmuş ise de hepsi yakalan- mıştı, Hareket ordusunun faaliyete geçtiği, basiretle davrandığı anlaşılı- yordu, Askerin ulema hakkında hür- metini muhafaz eylediğini ve ulem&” dan bir kısmının isyan aleyhinde bir teşebbüste bulunmağa meylettiklerini mete bırakıldığını, başka türlü ket edenleri şeriatin katil sa) zabitlerile barışmak, onların emirlerine itaat etmek geldiğini) bildiren diğer bir me neşreylemişti, Vaziyetten cesaret alanlar tarafi dan (İttihadı Osmani) namile ve vi tün ihtilâfları bir tarafa meşrutiyeti muhafaza etmek üze bir komite teskil edildi. (Arkası vasi