2 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Türk - alyan ticaret münasebetleri " Anlaşma akdi için bir İtalyan heyeti eylülde Ankaraya gelecek » Anköra 1 (Telefonla) — İtalyan- Jarla aramızdaki ticaret münasebet- lerini daha ziyade genişletmeğe hâ- dim olacak yeni bir tlcaret anlaşma- sı akdi etrafında hükümetimizle İtal- ya hükümeti arasında yapılmakta olan temaslar bitmiştir. Bu temaslar neticesinde yeni anlaşma müzakere- lerinde bulunmak üzere bir İtalyan ticaret heyetinin eylül ayı içinde bu- raya gelmesinin kararlaşmış bulun- duğu haber verilmektedir. Türk-Yunan ticaret anlaşması müzakerelerine eylül hafta- sında başlanacak Ankara 1 (Telefonla) — Yunanis- tanla aktedeceğimiz yeni ticaret an- Taşması müzakerelerine eylülün ilk haflasında Atinada başlanacaktır. 'Müzakerelere iştirak etmek üzere Atinaya gidecek heyetimize oradaki elçimiz B. Ruşen Eşref riyaset ede- cektir. Amerikadaki talebe müfet- tişimizin geri çağrıldığı doğru değil "Ankara 1 (Telefonla) — Amerika» daki talebe müfettişimiz B. Ragıb zete yazmıştı. Bu hususta malümâa- tına müracaat ettiğim maarif teftiş heyeti reisi ve yüksek tedrisat umum müdürü B. Cevad dedi ki: — Böyle bir şey yoktur, Yalnız bir aralık Amerikadaki talebe müfettiş- Mğimizin lâğvı düşünülmüştü. Maa- mafih bu hususta da henüz bir karar verilmiş değildir. Geceki ve Bu Sahahki Eaberler Son dakika Âli Sovyet meclisi fevkalâde içtimaa davet edildi Içtima mühim bir hadise addediliyor Japonların zayiatı 400, Sovyetlerinki 13 ölü 55 yaralıdır, Ruslar 5 top, 14 mitralyöz, 155 tüfek aldılar Paris 2 — Daily Mail gazetesinin istihbaratına göre, Sovyet âli meclisi 10 ağustosta Moskovada fevkalâde İç- timaa davet edilmiştir. Sovyet âli meclisi, Sovyet Rusyanın teşekkülünden yani yirmi senedenbe- ri ilk defa içtiman davet edilmekte- dir. Bu, hâdisenin fevkalâde ehem- miyetini gösteriyor. Bu içtimada Uzak Şark vaziyetinin müzakere edileceği ve lâzım gölen kararların alınacağı tahmin edilmektedir. B. Stalin, hari- Paris 2 — 'Tokyodan gelen son ha- berlere göre Uzak Şarkta vaziyet fev- kalâde vahim telâkki edilmektedir. Japon başvekili Prens Konoye, har- biye nazırı general İtagaki ile son hâ- diseler hakkında müzakerede bulun- duktan sonra imparatoru ziyaret ede- rek izahat vermiştir. Müteakiben Japon generalleri ve ciye komiseri B. Litvinifu bu hususta mecliste izahat vermeğe memur etmiş- Tir, Kızılordunun gazetesi, Çankufeng civarında vuku bulan kanlı mubare- İ belerden bahsederken, bunları Japon- ların ihtiyatsızca yapılmış bir tahriki | ve Sovyet Rusyaya karşı yapılan harb İ hazırlıklarının bir tezahürü olarak te- | lâkki etmektedir. Çankufeng muharebeleri hakkında | Sovyet raporu neşredilmiştir. Muha- amiralleri, harbiye nazırının riyase- tinde uzun bir içtima akdetmişlerdir. Bu içtima sonunda neşredilen resmi debliğde Japonyanın gergin vaziyeti daha ziyade vahimleştirmemek İstedi- ğini, fakat Sovyetlerin devam etme- leri ihtimaline karşı icab eden ihtiyat tedbirlerin alınacağı ve müteyakkız davramlacağı beyan edilmektedir. Japonlar vaziyeti vahim görüyorlar Tokyoda askeri içtimalar akdediliyor Nureddinin geri çağırıldığını bir ga- | rebe saatlerce sürmüş ve sonunda Japonlar ağır zaylatia geri çekilmiş- tir. Raporda Japonların ölü ve yaralı olarak zayiatı 400 kişi tahmin edil mektedir. Rusların zaylatı ise 13 ölü ve 55 yaralıdır. Bir Rus tayyarecisi de paraşütle yere İnmeğe mecbur kalmış- tır. Japonların eline esir düştüğü tah- min edilmektedir. Ruslar, Japonlardan 5 top, 14 mit- ralyöz, 155 tüfek ve külliyetli cephane almışlardır. Tebliğin sonunda, Rus tayyarelerinin yaptıkları bombardımanlar Çanko- fengin istirdadına karşı bir nümayiş suretinde telâkki edildiği ilâve edil- mektedir, Seulden gelen telgraflara göre Rus- lar Kalastikle asker sevkediyorlâr. Son muharebelerde Rusların zayiatı 266 kişi olarak tahmin edilmektedir. Ziraat aletleri ve ambalâj sersileri Ziraat Vekâleti tarafından Ankarada iki sergk açılacak ve Ziraat aletleri tipleri tesbit edilecei Ankara 1 (Telefonla) — Ziraat Vekâleti memleketin ihtiyacına en uygun gelecek ziraat âletleri tipleri- ni tesbit etmek maksadile önümüz- deki mayıs eyi İçinde burada bir gergi © açacaktır. Memleketimizde muhtelif çeşid ve markadaki ziraat Aletlerinin yedek parçalarının bir- birine uymaması vebir kısmının güçlükle tedarik edilmesi ziraatimi- zin makineleşememesinde başlıca bir âmil sayılmaktadır. Vekâlet bunu önle- k üzere muhtelif ihtiyaçlara ve tecrübelere göre en uygun düşecek giraat âletlerini tesbit edecek ve güm- Tük resminden muafiyeti yalnız bun- lara kasredecektir. Diğer taraftan Ziraat Vekâletinde yeni ihdas edilmiş olan zirai mah- suller piyasası servisi de ayrıca bir | ambalâj sergisi hazırlamaktadır. Bu sergide mümasli mallar için dünya piyasalarında tatbik edilmekte olan ambalâj nümuneleri teşhir olunacak bunların nerelerde ve nasıl imal edi- lebilecekleri gösterilecektir. Milli mahsullerimizin ambalâj'ihti- yaşlarının oOorman mahsullerinin bakiyelerinden temin olunabileceği de anlaşılmıştır. Yünlü kumaşlar Vergi tenzilâtı fiatlerde bariz bir tenezzül vücude getirdi Anköra 1 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisince kabul edilen son bir kanunla yünlü kumaşlarla harcı âlem olan battaniyelerden alınmakta olan istihlâk vergisi indirilmişti. BI hassa köylülerimiz tarafıdan istih- Jâk olunan bu kısım eşyada yapılan vergi tenzilâtı bu eşyanın fiatlerinde bariz bir tenezzül vücüde getirmiştir. Ezcümle Rumeli şayağı 265 den 235 kuruşa, külâki 180 den 155 e, hareli Rumeli şayağı 275 den 230 a, İngiliz şayağı da 260 kuruştan 220 kuruşa inmiştir. Ayni tenezzül battaniye #latlerinde görülmüştür. 2 kiloluk battaniyeler 420 kuruştan 730 kuru- şa, bir buçuk kiloluklar 700 den 685 kuruşa inmi, ı ee le j Hamidiye Sinobda Sinob 1 — Hamidiye mekteb gemisi i Sinoba gelmiştir. Belediye, zabitler ve — Üslebe şerefine bir ziyafet vermişti Iktisadi tedkikler İktisad vekili evvelâ İzmire sonra ; şarka gidecek Ankara 1 (Telefonla) — İktisad Vekili B. Şakir Kesebir önümüzdeki perşembe günü İstanbula gidecek ve ayın 18 inde İstanbuldan İzmire ge- çecektir. Ege mıntakâsırida bir hafta kadar tedkikat yapacak olan İktisad Vekilimiz oradan Ankaraya dönecek ve burada kısa bir müddet kaldıktan #onra şark vilâyetlerinde bir tedkik seyahatine çıkacaktır. Sıhhiye vekili Ankaraya döndü Bir müddettenberi şehrimizde bulu- nan Sıhhiye vekili B. Hulüsi Alataş, | Ankaraya avdet etmiştir. Bir kadın ezildi | | Bügün sâat dokuzda Şişliden Tüne- le gelen Şişli - Tünel arası Bomonti istasyonu önünde orta yaşlı bir kadı- oya çarparak öldürmüştü Z Genç kızı zorla dükkâna sokmak istemiş! Kolonyacı Salih cürmünü inkâr ediyor. Şahidler dinlenecek , Taksim civarında kolonyacılık ya- pan Salih adında biri dün göce saat dokuzdan sanra dükkânın önünden geçen Aroşak adında bir kızı zorla dükkâna sokmak için kollarından tutup sürüklerken Ooyakanlanmış, mahkemeye verilmiştir. Tahkikat ev- rakına nazaran Aroşak dükkânın önünden geçerken Sâlih kendisini çağırarak: — Dükkâna gel de sana parasız esans vereyim. Demiş, Aroşak bu teklifi reddet- miştir. Salih müteaddid ihtarlarının beyhude olduğunu görünce dükkân- dan çıkıp genç kızı kollarından ya- kalıyarak sokakta sürüklemiş, niha- yet Aroşak düşüp bayılmışlır. Bunun Üzerine Salih bırakıp kaçmışsa da biraz osnru yakalanmıştır. Dün asliye dördüncü ceza muhke- mesinde yapılan muhakemede Salih kendisine isnad olunan cürmü kâr etmis: — Ben ona bir şey yapmadım, Ken- disi bana musallaf olarak esans iste- di ve sonra da bana İftira etti. Demiştir. Dinlenen şahitler de vâ- kayi yukarıda yazdığımız şekilde an- latarak Salihin sokakta Aroşakı sü- rüklediğini söylemişlerdir. Gelmiyen şahitlerin celbi için muhakeme bâş- ka güne bırakılmıştır. in- Karadenizde fırtına Bu sabah rüzgâr sertleşmiş ve Ka- radenizde fırtına başlamıştır. Küçük merakib Boğazdan dışarı çıkamamak- tadır. Büyükdere önlerinde bir çok yelkenli demirlemişlerdir. Yolcu va- purları yollarına devam etmektedir. Hatayda intihap, Filistinde askerle çete arasında çarpışma oldu Filistin Miş poleni bir Kayıd da dün akşam nihayet verildi Antakya 1 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Evvelki telgrafımda da bildirdiğim kayıd işlerine bu akşam bütün büro- larda nihayet verilecektir. Komisyon bu kararını ilân ve ikin- ci müntehib namzedlerini 3/8 tari- hinden 8/8 tarihine kadar müracaa- ta davet etmiştir. Bu karar artık ya- mlacak müntehib kalmamasından | değil komisyonca kâyd müddetinin bu suretle tahdidine lüzum görülmüş | olmasından mütevellittir. İ Kayıd işlerine Türk - Fransız teş- riki mesaisi içinde tekrar başlandığı tarihtenberi bütün müntehipler is- tisnasız Türk listesine yazılmışlardır. Hatay gazetesi, Kolenin emrile kapatıldı Ankara 1 (Telefonla) — Hatayda Halk Partisinin organı olan «Hatay» gazetesi Suriye askerlerinin Kırıkhan mıntakasındaki bazı Türk vatandaş- larına tecavüz ettiklerine dair ma» Tüm ve mevsuk haberi neşrettiğinden dolayı kolonel Kolenin emrile kapa- tamıştır, Atatürk ile Romanya kralı arasında Ankara 1 — Romanya valide krali- çesinin vefatı münasebetle Reisi- cumhür Atatürk ie Rumen kralı arasında samimi taziye telgrafları te- ati edilmiştir. Çiflik korusunda yangın Haci Alinin çiflik korusunda dün ge- ce saat 9,45 te yangın çıkmış vebu sabah saat dörde kadar devam etmiş- tir. Yangın itfaiyenin gayretile söndü- rülebilmiştir. Otokarla 18 Fransız seyyah geldi Edirne farikile otokarle 18 Fransız seyyah gelmiştir. Kafile perşembe günü Varnaya gidecektir. Bugün biri Amerikadan, diğeri Fransadan olmak üzere iki seyyah vapuru gelecektir. Beykoza 45 dakika mesafede B.. işlerine bütün bürolar-| | Bu dairelerin ıslahı hakkında | divanıharp Kudüs 1 (A.A.) — Tülkerim civa- / rında kurşunla öldürülen iki Arabın cesedi bulunmuştur. Elbiselerine iliş- tirilen bir kâğıtta bunların asilerin divamıharbi tarafından verilen karar üzerine kurşuna dizlidikleri bildiril- mektedir, Bir müddettenberi cereyan eden bu gibi hâdiselerin tekerrürün- den ibaret olan bu vakadan asilerin teşkilâtlarını ıslah o ettikleri anlaşıl- maktadır. Son alınan haberlere göre, asiler | bir yüksek kumanda heyeti tarafın- dan idare edilmektedir. Bu heyetin emrinde partiye ihanet edenleri ta- Kib etmeğe memur hususi bir polis teşkilâtı bulunmaktadır, Hainler fev- kalâde bir mahkemenin huzuruna çıkarılmaktadır. Bu mahkemenin kararları kabili istinaf değildir. Merkezi Cenin dağlık mıntakasın- da Fanta isminde bir kasabada bu- Icra daireleri Adliye Vekâletince de tedkikat yapılıyor Ankara 1 (Telefonla) — Adliye ba- kanlığı, icra dalrelerimizin ıslahı et- rafında tedkikler yaparak İsviçreye dönmüş bulunan icra mütehassısının ! raporunu bugünlerde beklemektedir, | Bakanlık, kendi teşkilâtı vasıtasile de icra dairelerinin ıslahı etrafında tedkikler o yaptırmaktadır. Mütehas- sısın raporu ile adliye teşkilâtı tara- fından tedkik neticeleri gözden ge- çirildikten sonra lüzumlu projeler ha- urlanacaktır. Yunanlı gençler Edirnede Edirne | — Şehrimize gelen Yunan- hı futbolcüler ile Edirne Yavuz takımı maçı 2 - 2 ve veraberlikle bitmiştir. urdular lunduğu söylenen asilerin umumi karargahında istihbarat, casusluk ve nakdi yardım büroları bulunmakta dır. Bu münferid kumanda heyetinin mevcudiyeti tethişçiler tarafından yapıları taarruzların sarahalını izah etmektedir. Geçen hafta sonu tatili esnasında Filistinin bütün mıntakâ- larındaki telefon hatları sistematik bir şekilde tahrip edilmiştir. Hayfladan öğrenildiğine göre, pet ; rol borusu mahrecinin muhafazası için yeniden bazı tedbirler alınmış” " tır, Cumartesi günü Kral Jorj cad- desinde bir bomba patlaması üzerie ne 4 şüpheli Arap tevkif edilmiştir. ( Altı ölü var Kudüs 1 (A.A.) — Nasıranın cen” bunda askeri kuvvetler ile silâhlı bif çele arasında şiddetli bir çarpışma olmuştur. Allı tethişçi ölmüş ve bif İngiliz askeri yaralanmıştır, Yolcu eşyası Gümrük ve İnhisarlar Vekâ- leti bir izahname hazırladı. Ankâra 1 (Telefonla) — Gümi i ve İnhisarlar bakanlığı, zat ve yolcü! eşyasının mahiyetleri “ve gümrük” muajlığından istifade şartları hak“ kında bir izahname (hazırlamıştır Bu izahnameye göre yolcu beraberim” de getirilecek eşyanın gümrük m il lığından istifadesi için gelecek şal” sın yolcu olması, getirilen eşyanyfi yolcunun. şahsi istimaline mahsU | ve kendisine aid olması, getirilen #9 yanın zat eşyasından madut buluM ması zart olacaktır, v Ticaret, memuriyet, tahsil, ziyâ ve tedavi maksadile kısa veya UZ bir müddet için yabancı bir mem ketlen gelen Türk ve ccnebiler yo ei