2 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Salilfe 4 Arkadaşının kellesini kesen Osman mahkemede Vatil: “0 bana yumruk vurdu, ben de kafasını kestim Peygamberliği yüzünde bu akibete uğradı, dedi Katil Osman hâkimin huzurunda Geçen cumartesi günü Bakirköy dvarında Avas köyüne giderken yol- da arkadaşı Mehmedi bıçakla vur- duktan sonra kafasını keserek eline alıp kaçarken yakalanan Osman hak- kında tahkikat ikmal edilmiş ve Os- man dün Adliyeye verilmiştir. Sul- tanahmed ikinci sulhceza hâkimi B. Salâhaddin Demirel akşam üzeri Os- mamn sorgusunu yapmıştır. Hâkim huzurunda Osman, garip tavırlarla etrafına bakınıyor, kendi kendine birşeyler mırıldanıyor, ceke- tinin yakasındaki siyah yamayı dü- zeltiyordu. Hâkim evrakı okuduktan sonra Osmana sordu: — Senin adın ne? Osman yere bakarak bir müddet düşündükten sonra cevap verdi: — Benim adım Osmandır, Osman. Şimdi aklıma geldi. — Soyadın ne? v Soyadımı ablam almıştı, İster- seniz ona sorunuz. Benim nüfus kü- Bıdımda da yazılıdır amma, nüfus kâğıdımın nerede olduğunu bilmiyo- rum. — Babanın adı ne? Osman burada uzun bir düşünceye daldı. Hâkimin tekrar sorması Üzeri- ne mırıldandı: — Babam, ben küçükken ölmüş. Sonra annem de Adem ağa adında birine varmış. Ben Adem ağayı tanı. yorum. Babamın ismini bilmem. An- nem de öldü. Hâkimin omüteaddid . suallerine rağmen Osman ası! babasının ismini bir türlü söyliyemedi. Bundan son- ra hâkimin muhtelif saallerine du- raklıyarak, düşünerek . şa cevapları verdi: — 21 yaşındayım. Babamla anneni Selânikte doğmuşlar amma, ben ora- sını bilmem. Nerede doğduğumu da bilmiyorum. Ben Bandırmayı iyi bi- Jiyorum. Belki de orada doğmuşum- dur. Bekârım, Aksarayda karakol ol- varındaki camiin Karşısında ablam Eminenin oturduğu büyük evde otu- Tüyorum. Aslerlik yaptım. Orada okuyup yazma öğrendim. Bundan üç ay evvel askerEkten terhis edildim. Daha evvel de ötede beride çalışırdım. Askerden çikınca Bandırmaya gidip oradaki tarlamı 150 liraya sattım. Dö- nüşte burada Mehmedle tanıştım. Bir de Arap hoca vardı. Mehmed ba- nâ kendisinin peygamber olduğunu söyledi. Arap hoca; «aman bu Meh- medden korkmalıdır. Kendisi pey- gamberdir. İnsana istediği fenalığı yapar. Sakın onun sözünden çıkma.» dedi. Ben bunlara inasıdım. Mehmed bana; «ben peygamberim. Yerin al- tındaki defineleri bulurum, Beraber çalışalım da define çıkarıp zengin olalım.» dedi. Kocamustafapaşa civa» rında bir evin altında define olduğu- nu söyledi. Hem'kendim çalıştım, hem para harcadım. Yerleri kazdık define çıkmadı. Sonra polisler bizi yakladılar. Bundan sonra yine Mehmed beni başka yere götürdü. Orada da üç gün toprağı kazdım, define aradım, fakat «altından su çıktı. Böylelikle Mehmed. Ye Arap hoca, define bulacağız diye beni kandırarak elimdeki yüz elli li- Mehmedie görüşmeme hiddetleniyor; «bu serseri ile düşüp kalkma? diyor- du. Halbuki ben Mehmedin peygam- berliğinden korkarak hiç bir sözün- den çıkamıyordum. Bir defa da Emin Adında biri bana; «bu Mehmed haki- katen peygamberdir. e Sarhoşlukla kendisine iki tokat vurmuştum. Bir gece uyurken Mehmed beni yatağım- dan çıkarıp evine kadar sürükledi. Elini ayağını öptüm de kendimi af- fettirdim; dedi, Ben dalma Mehmedin sözlerine itaat ediyordum. Elimdeki 150 lira tükenince Salâhaddin adında birin- den 20 Tira borç alarak yine Meh- mede götürdüm. Define bulacağız di- ye Arap hoca ile beraber bunu da ye- diler. Salâhaddin beni sıkıştırarak parasını istemeğe başladı. Mehmede söyledim. Bu defa da Avas köyünde Aslanağzı çeşmesinin'yanında bir de- fine vardır, Beraber gidelim de onu çıkaralım, dedi. Bir araba tutarak beraberce yola çıktık. Giderken Ben Mehmede, alacaklılarımın beni Sı- kıştırmakta olduklarmı, eğer bu de- fa da defineyi bulamazsak alacaklı- lardan kurtulmak için Bandırmaya kaçacağımı söyledim. Bana kızdı ve; «alacaklılar senin kafanı kesecek de- filler ya! Ne kirkuyorsun? Hem sen benim peygamber olduğuma hâlâ imanmıyör musun? Eğer benim pey- gamberliğime itimad etmiyorsan sön müslüman değilsin: dedi. Aramızda münakaşa çıktı, Yarım saat konuş- tuk. Mehmed bir aralık benim gözü- mün üzerine bir yumruk yurdu, İşte o yumruktan sonra kendimi kaybet- tim, ne yaptığımı bilmiyorum . Hâkim sordu: — Sen Mehmedin kafasını kestin mi? — Bilmiyorum bayım. Kestim mi, kesmedim mi farkında değilim, — Senin bıçağın var mı idi? Her zaman yanında biçak taşır mydm? — Benim bıçağım yoktur. Arap hocanin bir bıçağı vardı. Bu bıçağı her zaman Mehmedle ikimiz taşırdık. Avas köyüne giderken de Mehmed bi- çağı Arap hocadan alıp getirmişti. Bıçağı kınsız olarak bir gazete kâ- ğıdına sarıp arabanın ön tarafına koymuştuk. Mehmed gözüme yum- ruğu vurunca kendimi kaybettim. Bıçağı oradan alip almadığımı bie- miyorum. O kadar kendimden geç- mişim ki, vakadan sonra bir haylı koştum. Yarım saat ileride çeşmeden su içince biraz aklım başıma geldi. O zaman Mehmedin kesilmiş, kanlar içindeki kafasını elimde gördüm. Ci- nayetin o zaman farkına vardım, Bu Mehmed, peygamberliği yüzünden bu âkibete uğramıştır. Ben böyle iş- ler yapacak adim değilim. Namu- sumla çalışıp para kazanırdım. Ara- bada giderken ablamın, kendisile ko- nuşmama kızdığını söyleyince Meh- med hiddetlendi ve beni yumrukladı. İşte bu yumruk ta kafasının kesil- mesine mal olmuş ve lâkin hâlğ ben bu işin nasıl olduğunun farkında de- ğilim. Sorguyu müteakib hâkim, Osmâ- nın tevkifine karar vererek tevki'ha- neye gönderdi, evrakı da müddelu- mumiliğe iade etti, 2 Ağus İstanbul — Öğle neşriyatı: 1430: Plük- ia Türk musikisi, 1450: Plâkla Türk musikisi, plâk neşriyatı, 10: SON. Akşam neşriyatı: 1830: Hafif müzik: “Tepebaşı Blediye bahçesinden naklen, 19.55: Borsa haberleri, 20: Sant ayan: Grinviç rasathanesinden naklen, 2007: Vedia Rita ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 40: HA Ya raporu, 2043: Ömer Rıza Doğrul tara» fından arabca söylev, 21: Sant ayarı: Or- kestra: 1 - Grek: Süvit aljeriyen, 2 - Gann: Eztas, 3 - Olinka: Krukoviyak, 2130: Muzaffer İlker ve arkadaşları ta- rafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 22,10: Müzik ve varyete: Tepebaşı Beledi- ye bahçesinden naklen, 2250: Son ha- berler ve ertesi günün proçrumı, 28: Sant ayarı: Son. Havadis, 1505: 1530: Muhtelir Ankara — Öğle neşriyat; 14,10: Kan- $ık piâk neşriyatı, 1450:: Plâkla Türk musikisi ve halk şarkıları, 15,15: Ajans har berleri, Ş Akşam neşriyatı: 1830: Karışık plâk neşriyatı, 16,16: Türk musikisi ve halk şarkılar (Makbule ve arkâdaşları!, 20 Saat ayarı ve araben teşriyat, 20,15; Türk musikisi ve balk şarkıları (Salâhadı ve arkadaşları), 21: Keman solo; Prof. (Necdei Atak), Piymoda: Prof. Geori Markovits, 21,15 Stüdyo salon orkestrası 1- Mussorisky: Gopak, 2 - Tuchalkomsky: Chansoh triste, 3 - Moszkowski: Spanl 8CHe tünze, 4 - Ferreris: Gypey İdyli, $ - Paul Licke: Ouvertur zu elner operetie, 6 - Driğo Suite du Ballet: Esmarelda No.1, 71 - Besthoren: A wne Amle, 22: Ajans haberleri ve hava raporu, 22,15: Yarınki program. Avrupa İstasyonları Saat 20 de Berlin 20 hafif muska Devtsehi, S. 20 konser — Kolonya 20 örkesira — Leipzig 20 dans — Münih 20 marşlar — Viyana 20 keman ve;piyano — Athlone 20,20 klârinet — Berom. 20 salon innsi- kası — Budap. II 2080 orkestra Bük- reş 20445 konser — Dröttviç 1930 danberi orkestra “Helsingiros 2020 piyano — Milâno 2030 konser — Oslo 20,15 dans — Prag 20,25 orkesira — Riga 20,06 opera ve operet havaları — Sofya 20 flüç — Btrasbg. 20,13 Menvet, muzikast — Rad. Towlouse 20,15 hafif musika Varşova 20,40 karışık muzika. Saat 21 de Breslav 21,10 salon muzikasi — Danzig 2130 dans — Deutschl, &, 21,10 hafif mu- zika — Kolonya 2130 dans — Könlgsbe. 2110 senfon. konsör — Berbr, 21410 or- kestra Strasburg ve ondan naklen Berlin ve Pzankft. 2140 eğlenceli muzi- ka — Bari 2115 Yunanca neşriyat — Berom, 2140 bir Lehar opereli — Bordo 2130 konser — Brüksel 21 hafif muri- ka — Budap. ve Hambg. 21 Macar şar- kiları — Budap. 1! 2325 keman — Bük- reş 21 konsere devam — Florans 2130 orkestra — Helsingfors 2150 Norveç mu- zikası — Kopenhag 2130 viyolonsel Marsilya ve Lyon 2130 konser — Mont- , pelilere 2138 kanser — Oslo 21,20 orkes- tra — Paris P.T.T. Grenoble, Lille 2130 - 2330 Casardesus'un «Cachoprese operası — Prag 11 21 orkesira — Riga 2105 operet muzikası — Sofya 2125 ha- (if muzika — Stokholm 21,15 Fransız me- lodileri — Rad. “Toulouse 2130 hafif mu- zika — Varşova 21 karışık muzikaya de- vam, Saat de Danzig 22 dansa devam — Deutsch! 6. 2215 salon muwikası — Hambe, 2210 valsler — Kolonya 22 dansa devam Lelprig 22,10 karışık muzika Münih 22,10 karışık muzika — Saarbr. 22 orkes- raya devam — Stutig, Berlin ve Prankft, 22 eğlenceli muzikaya devam — Bu- dap. II 2235 çingene çalgısı — Bükreş 2245 Rumen orkestram — Droltviç 2230 Amerikan şarkıları — Kopenhag 2125 orkestra — Landra 2205 piyano — Lük- semburg 22 - 2145 kabare — Oslo 22 konsere devam Prag 2240 sslon muskası — 22 Casella'nın «La favola d'Ovfeo ve Pedrollo'nun «Antante in trappola» ope- Tuları — Bofya 22 dans — Sokholm 2230 keman Rad. Toulouse 22119 karışık muzika — Varşova 22.10 karışık muzika. Sant 25 de Stultr. 2940 piyano — Diğer Alman istasyonları Hamburkdan naklen 2330 dans ve hafif muzika — Budap. 2315 dans — Budap. TI 23 çingene çalamına Ge- vam — Deoltviç 2325 salon mualkası — Fiorans 33 dans — Jielsingfors 23 - 24 hafif muzika — Köpenhaş 23,35 orkes- tra — Londra 2330 dans — Ösle 2925 fanlar — Rad. Paris 215 salon mü- gikası — Roma 23 operalara devam — Sçottish - Reg. 23 İskoçya dansları — Stokholm 18;15 askeri murika Rad. Alman istasyonları bire kadar evvelki programlarına devam — Budap. 24,10 çingeen çalgısı — Droltviç 24 dans — Kopenhag 24,15 - 130 dana — londra 24 dans Roma 24 operslara devam — Frankft,, Stuttgart ve Deutsch). 8. 1-4 gece muzikası — Diğer Alman istasyonla- rı 1 -4 Viyanadan naklen gece muzikası, Hamal teşkilâtı Şehrimizdeki hamal teşekkülleri Be- tediye İktisad müdürlüğünün kontrolu altında olduğu halde bazı resmi mü- esseselerdeki hamsllar doğrudan doğ- ruya mensup bulundukları idarelere bağlıdırlar. Belediye, bütün nakliyat iş- lerinin bir elden idare edilmesi ve bu- na gö göre teşkilâtlandınıması için bir proje hazırlamağa karar vermiştir, Bu proje için tedkikat yapılmaktadır, Ted- kikatın neticesi hükümete arzedilecek- tir. “ Reval 22 orkestra — Roma | Dizdariye çocuk parkı vali tarafından açıldı Parkta kum havuzu, banyo odaları ve muhtelif oyuncak yerleri var Çocuk esirgeme kurumu Eminönü ilçe kolu tarafından Belediye civa- | rında Dizdariyede yapılan Çocuk parkı dün Vali B, Muhiddiri Üstün- dağ tarafından açılmıştır. | B, Mulüddin Üstündağ saat on beş- - te çocuk parkının bulunduğu yere ge- lerek davetliler ve çocuklar huzurunda park kapısını açmış, içeri girilmiştir. Esirgeme kurumu ilçe başkanı Dr. B. İhsan Sami tarafından parktaki ter- bat hakkında Valiye izahat verik miştir. Çocuk parkında, bir tarafta din- lenmek için sıralar, bir tarafta kum havuzu, diğer tarafta kızlar ve erkek- ler için ayrı ayrı olmak üzere banyo odaları, bir baskül, tahtaravalli ve salıncaklar vardır. Ayrca bir kenar- da içme suyu musluğu da mevcud- | bulunmaktadır. Duvarlarda çocuklar İçin terbiyevi telkin ibareleri bulu- nan odalar vardır. Vali B. Muhiddin Üstündağ tahta- | ravallilerin arkalarına çocukların | yaslanabilmeleri için birer tahta, ke- | za ellerile de tutunabilmeleri için tertibat vapılmasını istemiştir. Bun- | dan başka çocukları “atletik hereket- lere alıştıracak daha bazı spor âletle- : Yeni ortamektepler Şehrimizde beş ortamektep daha açılacak Maarif idaresi önümüzdeki ders y ından İtibaren ortamektep ihtiyacını karşılamak üzere yeni kararlar almış ve bunların tatbikine başlanmıştır. Bu kararlara göre önümüzdeki ders yılın- dan itibaren şu yerlerde yeni ortamek- tepleri açılacaktır. Pendik, Zeyrek, Ge- lenbevi ortâmeklebi karşısında ikinci bir mektep, Şişlide Bomonti ve Kasım- paşa... Bu yerlerde açılacak yeni orta- mektepler için birer bina bulunmuştur. Bundan başka Cağaloğlu kız, Üskü- dâr birinci, Kadıköy birinci, Kasımpa- $a ve Kumkapı ortamekteplerde çifte tedrisat yapılacaktır. Gerek yeniden İ açılacak beş mektep, gerek mevcud or- | tamekteplerde yapılacak çifte tedrisat | için muallim kadrosu tamamile tan- zim edilmiştir. Bu hususta şehrimizde tedkikatta bulunan orta tedrisat umum müdürü B. Avni şehrimizden Bursa- ya gitmiştir. Bursadaki tedkikatını bi- tirdikten sonra B. Avni buradan Balı- kesire gidecek ve tekrar şehrimize dö- necektir. VAZ Akayın yeni vapuru ay sonunda geliyor Akay işletmesinin Alman tezgâhla- | rında yapılan yeni iki vapurundan biri | bu ay sonlarında limanımıza gelecek- | tir. Akayın yeni vapurları çok güzel ve asri konforu haizdir. Vapurlar süratli olduklarından yazın Büyükada ile Ya- lova ve kışım da adaler hattına tah- sis edilecektir... Beygir çocuğu ısırdı | Fındıklıda oturan bayan Zehranın | altı yaşındaki çocuğu Turgut, © civar- daki iyi su çeşmesinden su almağa gel- diği bir sırada sucu İbrahimin beygiri | ısırmış, yaralanan çocuk tedavi altına alınmıştır. Ankara Borsası 1—9 — 1998 ESHAM YE TAHYİLÂT Sıvas - Erzurum, 1 90,25 Sıvas - Erzurum, IV 9,— Iş Bank 10.— PARA ve ÇEKLER (Kapanış fistleri) Londra 1 Stertin 60 New-York 100 Dolar 126,09 Paris 108 Prank 348 Müâno © 160 Liret 6675 Cenevre (100 İsviçre Pr. 290 Amsterd. 100 F'orin 0031 Berim 100 Rayhışmark 50,665 Brüksel (o 100 Belga 113125 Atina 100 Drahmi 1135 Bofya 100 Leva 153 Prag 100 Çekoslovak Kr. 4305 Madrid oo 100 Pezeta 620 Varşova 100 Zileli 2362 Budapeşte 100 Pengo 24,80 Bükreş (o 100 Ley, 048,25 Belgmd (o 100 Diner 285,15 Yokohama 160 Yen 28,195 Btekholm 100 İsveç Kr. 31965 Moskova (100 Ruble 2167,25 rinin ilâvesini de temenni etmiştir. Bundan sonra B, İhsan Sami Ço cuk parkının faydalarından bahs ile İ birkaç söz söylemiş ve bu hususta yardımı miştir. Vali B, Muhiddin Üstündağ da; hükümetin çocuklara aid vazifelerde gayet hassas bulunduğunu, Çocuk parklarının, çocuğu fena Sokak ter- biyesinden kurtaracağını, bu parkla. rm çoğalması ve tekemmül etmesi için alâkadarların ellerinden geldiği kadar çalışacaklarını beyan etti B. Muhiddin Üstündağ bundan son- Ya parka gelmeğe başlıyan çocuklara hitaben de — Burada güzel güzel dokunanlara teşekkür et- oynıyarak | vakit geçirin!.. Sokaklarda oynamak» tan kurlulun!., Parkı sizler için da ha mükemimelleştinmeğe oçalısaca- fız!. dedi. Ve Esirgeme kurumu İ Eminönü ilçe başkanı B. İhsan Sa- miye teşekkür etti, Açılma töreni bu şeklide nihayete ermişti, Çocuklar İ parka yer yer dağılarak eğlenmeğe koyuldular. Çotuk parkına on yaşına kadar her çocuk bilâkaydüşart girebilecek» tir. Teslival eğlenceleri bu akşam başlıyor (Baş tarafı 1 Inci sahifede) | balet ve 40 artistten mürekkeb kuy- vetli bir ekiptir. Bundan başka festival programın- da spor hareketleri de büyük bir mev. ki tutmaktadır. Bu meyanda Boğağzi- çinde iki büyük yüzme yarışı yapıla- cak, yüzmelere iştirak etmek üzere Balkanlardan ve Mısırdan bazı ma- Tuf yüzücüler gelecektir. Güreş müsabakalarına da çök ehem miyet atfedilmişlir: Amerikada meş- hur Ali babayı mağlüb eden Jak Şeri bu maksatla ve sureti mahsusada şehrimize getirtilmiştir. Bu itibarla güreş müsabakaları çok alâkayı cel- bedecektir. Festival programında temaşa kıs- mına da ehemmiyet verilmiştir. Şe- «hir Tiyatrosundan Hâzım ve Behzad, Naşidin iştirakile 4 orta oyunu tem- sili yapacaklardır , Bu akşamki program şudur: Kâ- ragümrükte orla oyunu, sanatkâr Naşidin iştirakile Kanlı Nigâr, saat yirmi bir buçukta. K Ayrıca Romanyadan el işleri sana- | yiine aid eşyalar gelecektir. Bükreşte el işleri sergisi açılmıştır. Ayni sergi Beyoğlu Halkevinde de açılacak ve festival müddetince devam. edecektir. Sergide satış da yapılacaktır. tos 1938 — Dün Belediyeden gümrükler baş müdürlüğüne yapılan bir tebliğde Romanyadan gelecek eşyaların çıkâ- rılmasında kolaylıklar gösterilmesi rica edilmektedir, Sabıkalı Hırt Ali yakayı ele verdi Emniyet direktörlüğü ikinci şub€ memurları Hırt Ali isminde bir sabr kalıyı yakalamığtır. Ras geldiği saf taşralılaria hem$e çıkarak onların paralarını ustalıkla makta mehareti olan bu sabıkalı son defa Babaeskili Mehmed isminde bir rinin 290 İirsını aşırmâğa muvaffak olmuştur. Ali, cürmünü itiraf etmiş, adliyeyi yerilmiştir. Ordino paralarından şikâyet Tacirlerin vapurlardan mallarını karırlarken evraka ördino namile pıştırılan pul ücretlerinin fazlalığmd şikâyet edilmiştir. Denizyolları acent&” il Ni 4 İ si ordino ücreti olarak 12 kuruş 8 l makta İse de Romanya acentesi 50 V€ diğer acenteler de 75 kuruş almakf dır. Bütün memleketlerde bu usulü kaldırıldığı göz önünde tutularak © dino ücretinin İstanbulda de #Jn19?” ması için tedkikata başlanmıştır.