2 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

2 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

anisa eğitmen ciddi bir surette çalışıyor Eğitmenler bilgili, Hi Eğitmeni —— Kültür bakan- lığı, vilâyetimizin kültür ihtiyacını karşılamak üzere tatbikine başladığı ve iyi neticeler aldığı Eğitmenler kur- sundan birisini de Manisada «Horoz kö yünde» açmıştır, Kursun yüz mevcudu Manisa (Akşam) vardır ve Kültür direktörü B. Rauf | İnanla mesai arkadaşları tarafından | idare edilmektedir. Kursta tedrisat muntazam bir surette devam ediyor. Eğitmenlere verilen bilgiler dalma â- meli esaslara istinad ettiriliyor. KöY- düyü kaldıracak onu iktisaden yük seltecek, kendi evinde Ve yurdunda tam bir çifçi yetiştirecek bilgilerle ye- tiştirilen bu eğitmenler istikbal için büyük ümidler veriyor. Eğitmen, tar- lada hakiki bir çifçi, tavukhanede m0- dem bir tavukçu, öğretim sahasında da Şok iyi bir öğretmen, milli ve içtimai duygularla mücehhez iyi bir mürşid; Pratik hayatta kendini ve muhilini in- kılâbın hızile yürütebilecek enerjik bir $ vatandaş olarak yetişiyor. O, herşeyi Yaparak öğreniyor. Bunların arasındâ onbaşılık, çavuş” Yuk, muhtarlık yapmış çok kabiliyetli elemanlar vardır, Kısa bir Zaman içinde göğsümüzü kabartacak kadar bilgiler edinmişlerdir. Yalnız bununla amış şimdiden muhitlerini tenyi- Ye başlamışlardır. Bir eğitmenle konuştum. Bana bağ” Gilik hakkında bir mütehassıs kadar izahat verdi ve hattâ köyüne Yazdığı | rehberlik edecek bir köylünün kalkınmasına şekilde yetiştiriliyor er açık havada ders okurken Eğitmenler kırda not tutuyorlar bir mektubu da gösterdi. Okudum İf- tihar duydum. 2 £ i Bakınız: Mektupta köylüsüne bağ- cılık hakkında izahat veriyor ve şim- diye kadar takip ettikleri usulün fena» lığından bahsediyordu. Filokserayâ tu tulmuş bir tarlaya tekrar bağ yapıl- bahsediyor ve bir çok na- sihatlerde bulunuyordu. İzmir fuarında yapılan Ziraat müzesi binas Binanın üzerinde Atatürkün başında gösteren büyük şında gösteren büyü İzmir (Akşam) — İzmir Fuar saha sında inşa etlirilmekte olan Zirast Müzesi binası tamamlanmıştır. Müz- nin tanzimi işine İzmir ziraat mücâ- dele istasyonu müdürü B. Nihad Eğ- Tİboz, müzenin tanzimine memur edil. MiŞ ve Vekilden lâzım gelen direktif Ye talimatı almak üzere Ankaraya git” miştir, Ziraat müzesi binasının 076“ Tinde Cümhur reisimiz Atatürkü trak- tör idare ederken gösteren büyük bir Telyef bulunacaktır. Ayrıca medhalde de gene n büyük kıtada tunçtan bir büstü unacaktır, Ziraat müzesi, zirai in- kılâb ve kalkınmamızı mükemimelen Canlandıracak tarzda, Atatürk ve B33 Yekil B. Celil Bayarın nutuklarında işaret buyurdukları modern çifçiliği” Mİzi gösterecek o milkemmel bir ese” Olacaktır. Burada memleketimiz mahe Sullerinin mükemmel nümüneleri. bü- Yük kıtada resimleri, mabsullere Zarar veren haşerelerin kolleksiyonları bU” lunacaktır, Şimdiye kadar Fuara iştirak etme MİŞ olan İzmirdeki hususi büyük #8 Bayi müesseselerinin bu sene iştirak” Atalür- ı bitti büstü ve traktör bir kabartma bulunacak p ta den 165 gramlık (| taş çıkarıldı Siird hastanesi çok muntazam ve temiz bir sağlık yuvasıdır Siirt (Akşam) — Yirmi beş yataktan ibaret Siirt hastanesini gezmek İstedi- dimi öğrenen başhekim operatör Müm- taz hastaneyi bizzat kendisi gezdirmek zahmetini esirgemedi, Silrdin mütevazi şefkat müessesesi dertlerine deva arayan binlerce vatan- daşa senelerdenberi hizmet etmiş ve gene muhtacı ameliyat yüzlerce hasta- ya ameliyat yapılmak suretile bunları | yeniden hayata kavuşturmuştu. Vilâyet hususi muhasebesince tesis edilen hastanede son sekiz ay içinde (111) büyük ameliyat yapılmıştır.. Po- | likiliniklerde ayakta tedavi edilenlerin sayısı ise binlercedir. Hastanede mü- kemmel bir ameliyathane varsa da rön- tgeni yoktur. Bu iş için bir çokları Dİ- yarbakıra kadar gitmek mecburiyetin- de kalıyorlar. Hastanedeki intizam ve temizlik zi- yaretçilerin dikkatini çekmektedir. Geçenlerde doktor B. Mümtaz tara- fından mühim ve muvaffakıyetli bir operasyon yapılmış ve (65) yaşında | bir hastanın mesanesinden tam (165) gram sıkletinde taş parçası çıkarılmış- tır. Buna tababette gayet nadir tesa- düf edilmektedir. Tıp kitapları en ağır taşı 70-80 gram ağırlığında kaydediyor- lar. Bu taş hastane idaresince saklan- mıştır. | Dağ başındabirayının tecavüzüne İ uğrıyarak gayet ağır yaralanmış olan Şirin adındaki genç kadın tamamen iyi olarak hastaneden çıkmıştır. Bayan ir daha böyle uzak ve itme wbe etmiştir. oğunun en küçük sağlık yurdu 0- lan hastanemizde dahiliye mütehassıs- lığı uzun zâmandanberi açıktır, Halk buraya bir doktorun bir an önce tayi- nini istemektedirler. Bizde Sıhhiye ve- kâletinden bir dahiliyecinin mümkün çabuklukla Siirde gönderilmesini ehem- miyetle rica ederiz. | Çeşme pl) ve ılıcası Bu sene halkın rağbeti çok fazlad İzmir (Akşam) — Mevsim münase- betile Çeşme plâj ve Ilıca köyünde bü- yük bir kalabalık vardır. Halk hergün | plâja giderek deniz banyosu almakta, iş yorgunluğunu gidermektedir. Plâj gazinosunda muhtelif eğlenceler ter- tip edilmektedir. Çeşme ılıcaları, yüksek şifa hassası- nı haizdir. Tucalardan istifade edenler de pek çoktur, Bilhassa Şifne mevklin- deki çamur banyosuna koltuk değnek- lerile gidenler, sapa sağlam ve bu değ- nekleri kullanmağa lüzum görmeden geri dönmektedirler, Trakyada yeni köyler Edirne 31 (Akşam) — Asfalt üzerin- de Oflas ve Karasinli ve Kırklareli Edir- ne şosesi üzerinde Artırbaba çifliği ve Çanakkalede Korucu çiflikleri hükü- metçe satın alınmıştır. Buralarda hep yeni köyler kurulmaktadır. amana gazino, lunapark, sirk, tiyatro, sine- mâ vesair eğlence ve istirahat yerleri- ! nin Fuarın devamı müddetince kazanç vergisinden muaf bulundukları hak- kında Büyük Millet Meclisince kâpul edilen kanun, Fuar komitesine tebliğ edilmiştir, Bu kanun sayesinde bu seneki Fuarda emsalsiz bir alış veriş hareketi ve eğlence bolluğu görülecek- tir. Eşya satışı için küçük esnaf bile mühim hazırlıklar yapmaktadır. Kültür bakanlığınca Fuar sahasın- da inşasına karar verilen kültür pa- viyonu 24000 liraya müteahhide iba- le edilmiştir. Kültür paviyonunun in- Şaatı gelecek seneki Fuara kadar ta- mamlanâcaktır. Bu seneki Fuara ye- tiştirilmesine imkân görülememekte- dir, o Memleket o Cizre terakki ediyor ve güzel bir şehir oluyor Şimendifer hattı oraya vardığı gün Cizreye yeni bir hayat verilecek Dicle sahilinde Atatürk büstü, sağda Cizre (Akşam) — Cizre, süratle te- rakki etmektedir. Kaymakam Baki Başaran, harap kasabayı imar için büyük bir gayret ve fedakârlıkla çalı- şıyor. Bu kıymetli genç yarıdan fazla köyde Köy kanununu tatbike muvaf- fak olduğu gibi kasabada da birçok yenilikler vücude getirmiştir, Cadde- | ler on ikişer metre genişliğinde açıl- mış, eski çarşı yeni ve modern hir şk- le sokulmağa başlamış, heykel dikil- | | sal göstermiş miş, meydan ve sahalar açılmış, Ço- cuk bahçesi ve aile parkı yapılmış, caddeler ağaçlanmış, Halkevi ve hü- kümet binaları tamamlanmış, mezba- ha ve Kaymakamevi, Dicle - Nusey- bin, Siloç ve Irak yolları, Dicle neh- rinin bir kolu üzerinde büyük bir köprü inşa edilmiş, sahilde bir plâj tesis olunmuştur. 938 çalışma programı diğer yıllara nisbetle daha zengindir. On bin Jira sarfile elektrik, sinema ve buz ihtiyaç- larmı karşılıyacak bir fabrika kuru- lacak ve sekiz bin lira sarfile içme suyu tasisatı tamamlanacaktır. Belediye bütçesi Baki Başaranın bir buçuk se- nelik zamanında binlira fazlalık göstermiştir. Akrep ve yılan mücadelesine bil- hassa ehemmiyet verilmiştir. Cizre 2-3 yıl evvelisine kadar hastalık, akrep ve yılan memba olarak tanınırdı, Ve bu şöhreti pek te mübalâğalı değildi. Fa- | kat bugün Cizre yılan ve akrepten he- men hemen temizlenmiş bulunuyor. | Biraz da ağaçlandığı takdirde hara- ret derecesi çok düşecektir. Sıcağın daha ziyade ağaçsızlıktan İleri gel diğinde şüphe yoktur. Cizre, Dicle nebri gibi her yere nasip olmaz bir | Cizre kaymakamı B. Baki Başaran servete malik bulunduğuna göre, ağaçlanması kolaylıkla mümkündür. Halk, kültür itibarile ileridir. Yal- nız mektepsizlik yüzünden maarif sa- hasında bir inkişaf gösteremiyor, 27 bin nüfuslu koca kazada yalnız İki ilkokul mevcuddur. Her halde bu yıl birkaç köyde mektep açılmalıdır. Halkevi, açılış tarihi 938 şubatı olma» | sına rağmen, kiymetli adliyeci B. Emi- nin himmetile takdire şayan bir me- Kasaba toprakları ârızasızdır, Yal- nz Cudi dağı eteklerinde ârıza var- dır, Esasen bu kısımda bâhçecilikle uğraşılır. Diğer mühim ova kısmında ziraat ve dayarcılık ileridir, Mınlaka- İ daki davar ve karasığır mevcudü 150 bini aşkındır, Münbit ve mahsuldax ovada bububatın her nevi, büyük bir bereketle yetisir, Suriye ve Iraka mü- him miktarda davar ihraç edilmekte- dir. Cizre büyük bir iktisadi istikbale namzeğdir, İnşaatı ilerliyen Anadolu « Irak hattının ikmalini müteakip Ciz- re, bütün memlekette ileri bir ticaret merkezi haline geldikten başka imar ve kültür bakımlarından da çok şey- ler kazanacak ve yakın bir âtide Do- gunun en güzel bir şehri haline gele- cektir. İZNİR — ve mülhâkalı için AKŞAM gaze- tesinin tevzi yeri münhasıran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nu- marada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır. * Onar biçki yurdu mezunları Onar biçki yurdundan bu sene mezun olan bayanlar İzmit (Akşam) — Onar biçki yurdunun bu seneki sergisi Ulu Gazi okulu salonunda Maarif Müdürü Kemal Ermanın auzurile açılmış ve bu seneki mezunlara diplomaları verilmiştir. Sergi muvaffakıyet kazanmıştır. 1 ; ; â