25 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

(Baş tarafı 1 inci sahifede) rakamlar, bu kiymetli kredi müessesemizin göz kamaştırıcı inkişa- fina parlak birer delil teşkil eder, Müessese memleketin yüksek men faallerini kendi kazancından ve ber şeyden üstün tutarak yurtdaşlara re» fah verecek, kalkınma hareketlerini temin edecek tedbirlere imkânın en geniş nisbetinde yardıma koşmuş, yal- rız kredi veren bir mevduat bankâası olarak çalışmaktan uzak kalmıştır, İş Bankası, yerleştiği her piyasada faiz ve ödünç paraalma şartlarını normal badlere indirmiş, kaynakları. rı kredi iptizaline sebep olacak şekil. , mwevduata her vakit yeni istimal im- kânları bulmuştur. Bir Türk bankasının yabanci mem» Isketlerde şubeler açmak şerefi ilk &sfa olarak Türkiye İş Bankasına na- sib olmuş ve 1932 de İskenderiye ve Hamburg şubeleri açılmıştır. Bugün İş Bankası yurt içinde 45 şube ve yurt dışında 2 şube ki ceman 47 şube ile faaliyet halindedir. Dünyanın her tas rafı muhabirleri yardır. Türkiye İş Bankası, memlekette modem bankacılığı kurmuş olmak ve bu cihazın işlemesi için elzem unsur- ları da yaratmış bulunmak gibi hiz- metleri ile dalma övünecektir. Mües- sese 14 yıllık hayatında bankacı ola» rak yetişmek istiyen; gençlere esaslı bir mektep olmuştur. . Bugün kendi kadrosu içinde çalışan 689 memur. dan başka, zaman zaman yeni kuru» lan müesseselere verdiği elemanlar ve bizzat alâkalı olduğu şirketlere geçen yüzlerce değerli memur bu mektepteni İş bankasının (İstanbul şubesini eli. liyet ve liyakatle idare ettikten sonra Denizbank umumi müdürlüğüne ta yin eğilen B. Yusuf Ziya Öniş feyiz almış, tecrübe kazanmış, iftiha- ra lâyık bir zümre teşkil eylemekte- dir. Bankalarda hesap makinelerini kul- nmak usulü ilk defa olarak Türkiye İa Bankasının delâlet ve teşebbüsü ile İŞ mlekete girmiş ve yerleşmiştir. M Türk inklâbının Türk kadınına cemiyet içinde lâyık olduğu mevkii her suretle temin etmiş olmasından istifade eden Türkiye İş Bankası, bu davanın tahakkukunda kendisine dü- şen vazifeyi başarmakta geri kalma- mış ve Türk kadınına teknik banka- cılık servislerinde de geniş ölçüde yer vermiştir. 5 Türkiye İş Bankası telkin ve teşvik vasıtalarının her türlüsüne başvura- rak, ve her yaşta yurttaşa hitap ederek geniş bir tasarruf propagandasına gi- rişmiş ve milli sermayenin temel taş» larını teşkil eden tasarruf hareketinin muvaffakiyetle ilerlemesinde âmil ol. muştur. 1928 de 'Türk yavrusunun eli- ns ilk kumbarayı o vermiştir. Para biriktirerek bankaya yatıranlar ara- sında kura" çekmek suretile ikramyle dağılmak, ve tasarruf mevduatına dolgun faiz vermek usullerini ihdas | eden yine Türkiye İş Bankasıdır. Türkiye İş Bankasının tesis olundu. | ğu 1924 yılında 96 yurttaş bankaya “Modem bankacılığı kuran iş Bankasının 14 üncü yıldöc 'ümü de kullanmaktan daima çekinmiş ve' 2Tmilyon 118 bin 971 lirası birikmiştir. 1938 yılının beşinci ayı sonunda bu yekün 29.453.198,26 liraya varmışlın Türkiye İş bankasında tasarruf hare. | tile, 77,327 ton plâse etmiştir. ketinin takip eylediği seyri gösteren Türkiye İş Banksi havzaya yalnız aşağıdaki cetvel hâzla tedkike lâyık. | ileri teknik getirmiş değildir. O ayni tır. z zamanda bu mıntakada âmelenin r8- Türkiye bankasi tasarrın fah seviyesini yükseltmek, hazahizrmın yilık hareketiei şartlarını ıslah etmek ağ See Biriken yerinde sosyal tedbirler de almıştır. Yü OoMembadedi o T.Liram | Maden ocaklarında yaptırılan yatak e o A haneler, sıhhi ve ucuz aş evleri, yıkan- 105 #3 132290 1928 “67 20310 ma yerleri, sinama, amele çocukları- 1971 304 1118438 na mektep, çocuk bahçeleri, parktan 1928 2738 1.705.969 1 - 1029 22161 2509896 1930 33.468 3913055 1091 39301 5420806 1082 43.800 7452710 1093 84.501 13.881.085 1904 75836 16.989790 1680 83.070 20190444 1936 02012 21.51616 | ;x 1 | 10908 ZAM | Endüstrileşme davasına İş Bankasinın büyük hizmetleri Türkiye İş Bankası istiklâlinen ösaslı temel taşlarından sayılan en- düstrileşme davasına bir milli vazife olarak el atmıştır. 1924 den bugüne kdar geçen yıllar içinde bü mill mü- essese yurdun endüstri ihtiyacına fay» dah bir vehber olmaktan geri kalma- miş, sermaye ve menbalarının arma» sile mütenasip olarak endüstri hare- ketine iştirak ve yardımlarını arttır. mıştır. Hususi müteşebbislere kredi vermek süretile yaptığı mühim yâr“ dımlardan başka, bizzat tesis veya iş- tirak yolu ile yarattığı mücsseselerle © memleketin ekonomik kalkınmasında başlı bağına bir âmil olmuştur. Türkiye İş Bankası, Türk endüstri. sinin istinad noktası olan kömür me- selesini ehemmiyetle ele almıştır. Bu maksatla muhtelif tarihlerde Zongul. dak havzasında dört şirket kurmuş. tur, 1 — Maden kömürü işleri Türk Ano- nim şirketi (Türkiş), 2 - Kozlu kö- mür işleri Türk Anonim şirketi (Kö- müriş), 3 - Kilimli şirketi, 4 - Kireçlik İş bankası İstanbul şubesinin değerli müdürü B. Nejad başka bütün memur ve amele için iç- e yardım teşkilâtı da kurulmuş- er İş Bankası Havzada istih- sal maliyetinin düşürülmesine hizmet etmiş ve istihsal kudretinin yükselme- sine yardım etmiştir. Dört şirketin son yıldaki istihsalleri: 1984 — 753.207 Ton sirketi, 1935 — 782.709 Türkiş ocaklarında 1934 - 1935 yı- 1936 — 836.392 lında büyük bir antrasit fabrikası ve 1937 — 890.862 1937 de bir de briket fabrikası kurul. Havzanın 1937 yılında istihsalâtı muştur. 11/Birincikânun/1935 de iş- 2,306,869 ton olduğuna göre Türkiye Dün geceki güreşleri gene kazandık Macarlar 4-3 mağlüb oldu Festival münasebetile tertip edilen. amatör güreş müsabakalarının İkin- cisi dün akşam Taksim stadında ya- pıldı, Ve Peşte muhteliti ile İstanbul muhteliti tekrar karşılaştılar. Hava- nın bozuk olması müsabakaların gene az bir seyirci önünde yapılmasına se- bep olmuştu. İlk karşılaşmayı 5-2 ka- zanan muhtelitimizin bu ikinci kar- Şilaşmayı nasıl bir derece ile nihayet- lendireceği merak ediliyordu. Müsa- bakalara tam saat 9,30 da 56 kilo ile başlandı. 56 kilo: Ahmed Çakır - Sökke Pazartesi günü yapılan müsabaka» Jarda 6l kiloya güreşen Macarın iki gün içinde dört kilo düşerek Ahmedin karşısına çıkması biraz tuhaf olmak» la beraber, Peşte ekipinin ilk mağlü- biyetlerinin acısını çıkarmak için elin. den gelen her şeye teşebbüs edeceği- ne kuvvetli bir delildi. Serbes olarak yapılan müsabakada cüsse itibarile Ahmede çok faik olan Sökke ilk an- dan itibaren hâkimiyeti aldı ve devre- yi galip bitirdi. İkinci devre de bu şe- kilde geçti ve neticede Macar mütles fikan galip ilân edildi. 61 kilo: Yaşar - Zendi Çoktanberi güreşini görmediğimiz kıymetli şarapiyonumuz Yaşarın rin- ge çıkması halk tarafından sürekli ai- kışlarla karşılandı. Müsabakanın İlk dakikaları pehlivanların biribirini denemesile geçti. Yaşar hakkında esaslı malümat edinen Macar güreşçi çok ihtiyatlı hareket ederek açık ver- memeğe çalışıyordu. İlk on dakika ta- mamile kapalı bir güreş yapan Macar bu sisteminde muvaffak oldu ve dev» re berabere ilân edildi. İkinci devre kura mucibince Yaşar altta, Macar üstte başlandı. Macar gü- mukabil oyunlarla bertaraf eden Ya- şar, rakibine sayı kazanmak imkânı vermedi, İkinci üç dakikada üstte ça- Yışan Yaşar meşhur ters künde oyu. nunu tatbik için çok çalıştı ise de bir türlü tutturamadı. Ve son olarak ayakta devam eden müsabaka netice- sinde Yaşar, atak itibarile rakibine te- fevvuk ettiğinden, ittifakla galip ilân edildi. 66 kilo: Mersinli Yahya - Fabyan Macar milli güreş ekipinin kıymetli elemanalrında olan Fabyan'ın nisbe- ten tecrübesiz olan Yahyanın karşı. sında kolaylıkla galip geleceğini tah- min edenler, bu düşüncelerinde yanıl. dıklarını çok çabuk anladılar. Müsa- bakanın cereyan tarzı bu tahminlerin tamamile hilâfında oldu. Ve Yahya ümidin fevkinde bir güreş yaparak ilk devreyi beraberlikle bitirdi. İkinci dev. rede her iki güreşçi biribirine tefev- vuk edemediler. Yahya fazla çalıştığı için ekseriyetle galip İlân edildi, 72 kilo: Sadık - Proka Serbes güreşte en kiymetli eleman. larımızdan olan Sadık, Macarı daha ilk dakikada alta alarak tehlikeli bir şe- Sadık ittifakla galip ilân edildi. 79 kilo Adnan - Kuvaç Müsabaka çok hareketli başladı. Pa» zartesi günü Mersinliye mağlüp olan Mâcar, bu mağlübiyetin acısını çıka rarak memleketine galebe ile avdeti tasarlamış olacak ki güreşe çok seri bir şekilde devam ediyor. Ve hakemin düdüklerine rağmen kenarlarda yaka- ladığı Adnanı bir türlü bırakıyordu. Onun bu sert hâmlelerine haklı olârak Adnan da mukabele edince, müsabaka bir kör döğüşüne dönüyordu. İlk devre bu vaziyette ve bir itişme halinde geçtiğinden berabere ilân edile di. İkinci devrede Adnan üstte, Macar altta başladı. Çok çetin bir şekilde de- vam eden bü devrede Adnan, Macara bir burgu takarak sayı kazandı ise de Macar da nefis bir supleks tatbik ede- rek bu sayıya mukabele etti. Bu sıra- da hakem Adnana bir de ihtar verdi- ğinden puan avantajı Macara geçti ve neticede ekseriyetle galip tlân edildi. i 87 kilo: . Şevki - Palotaş İlk müsabakasını ağır sıklette Sam- sunlu Ahmedle yaparak galip gelen Macar Palotaş bu sefer kilo düşerek Şevki ile karşılaştı. Müsabakanın ilk dakikaları ayakta ve durgun bir şe- kilde geçti. Vücud itibarile Şevkiden çok farklı olan Macar cüssesinin kendisine te- min ettiği tefevvuk sayesinde Şevkiye oyun tatbik ederek 12 dakika 13 sani- yede tuşla galip geldi. 56 kilo; Emin - Horvat Kasımpaşa klübünün çok müsteid güreşçisi, müsabaka harici olarak Hor- vart ile karşılaştı. Müsabakanın ilk da» kikülürı ayakta ve biribirini deneme ile geçti ve neticede hâkim ve canlı bir güreş çıkaran Emin, Macar orta hake- minin himmeti ve yan hakemlerinin müsamahası yüzünden, mevcud olmi- yan bir tuşla mağlüp sayıldı. 72 kilo: Celâl - Madaras Ankara Güneşten serbes güreş şam» piyonu Celâle çok muvaffak olduğu serbes güreş yaptırılmamasının sebe bini bir türlü anlıyamadık. Maamafih İleride çok yüksek bir güreşçi olacağı muhakkak olan Celâl müsabaka hari- ci yaptığı Greko - Romende rakibine tefevvuk etli ve tatbik ettiği birçok güt zel oyunlarla 16 dakika 50 saniyede tuşla galip geldi. Ağır sıklet: Çoban Mehmed - Kaşahi Gecenin son müsabakası Çoban ile Macar Kaşahi arasında yapıldı. Yapıs lan müsabakalar neticesinde Macar ekipile 3-3 berabere vaziyette olduğu muzdan bu karşılaşma, gecenin gali- bini tayin edecekti, Daha ilk dakikadan itibaren rakibi- nialtına alan Çoban, müsabakanın bilhassa serbes olmasından istifade ederek müteaddid oyunlar tatbik etti ve neticede 4 dakika 50 saniyede tuşla galip geldi. Bu suretle Peşte muhtelitile yaptı- letmeğe açılan Türk antrasit fabrika sı ile kimya endüstrimizin temeli ku- rulmuş, ormanlarımız baltanın zâlim tesirinden kurtarmış, ekonomik ve İş Bankası şirketlerinin ayni yılda el- de ettikleri muvaffakıyetin derecesi kolaylıkla ölçülebilir. reşçinin tatbik etmek istediği oyunları kilde bacağından yakaladı ve ilk dev. | gumız müsabakaların ikincisini de 4-3 re bu şekilde ve Sadığın galebesile ne- | muhtelit takımımız kazanmış oldu. ticelendi. İkinci devre Sadığın fazla Son ve revanş müsabakası cuma ak* enerji sarfetmesi ve Macar güreşçinin | şamı gene Taksim stadında yapıl mütemadi kaçmasile geçti ve neticede ' caktır. Şazi Tezcan Banka memlekette şeker endüstrisi- .UUEUEEARSAANANEEE EE NA BAAARASEUAEELE BEASAAEEAEEENE EEE EEAAREEAEAAEEARA BEN SENA EEAIİ tasarruf mevduatı olar: 554 Hra yatırdıkları halde 1937 yılının sonun- | dü bu vakamlar ezametli ve mânahı | bar yeküna varmışlır. 103.905 yurfa- | şun Türkiye İş Bankası kasalarında | temiz mahrukat elde edilmiştir. Bu suretle Türkiye İş Bankası beş yıllık birinci endüstri plânının tatbikatın- dan kendisine düşen vazifeyi muvaf- İakiyetle başarmıştır. Resmi ve husu- si tecrübe ve tahliller Türk antrasiti- nin yerli kokla mukayesesinde 74 40 ve ecnebi koka nazaran “ 23 faikiyeti tebeyyün etm » Türk antrasitinin kalorisi odununkinden 2, 4 misli daha fazladır Tu nin teessüsüne büyük mikyasta yar- dım etmiştir. Paşabahçede kurulan şişe ve cam fabrikası bankanın eseridir. Bu fab- rika şimdilik yurdun başlıca ihtiyacı olan: Şişe, binlik, damapans, ve ben- zerleri, kâse, tabak, bardak, sürahi, kavanoz gibi âdi ev ve piyasa zücca- ciye eşyasını imal eylemekiedir. Şişe kısmının kapasitesi 4.200 - 4.600 ton da ve züccaciye kısmının kapa» si ise 1.165 ton raddesindedir. abahçe fabrikasının bugünkü imalâtı pi larımızda takdirle kar- şılanımış' rasit fabrikasının tâli is- tihsalâtı arı da İse şu kimyevi mad- deler vardıt. Tayyare bi berizolü, ağır benzol lol, antrasornı yağı, ş Bankası, Ankarada Yüniş fabri. karbolincum. kası ve Bursadaki İpekiş fabrikası ile Antrasit fabrikasının omamulâtı | dokumacılık endüstrimiz? hizmet et- yıl geçtikçe, yurdun her tarafında | miş, Malatyada kurulmakta olan Bez ve iplik fabrikası için teşkil olunan şirkete Ziraat ve Sümer Bankla mü- savi nisbetle iştirak etmiştir Milli sigortacılık Türkiye İş Bankası, memlekette milyonlarca liralık servet ve muame- lelerin emniyet ve kefaletini üzerine alacak milli müesseselere olan ihtiya- cı gözönünde tutarak 1925 yılında yarım milyon lira sermaye ile «Anado- lu sigorta» şirketini kurmuş ve bu te- sis Türk sigortacılığının nüvesini teş- kil etmiştir. Banka bilâhare 1938 yılında teşkili eylediği «Ankara sigorta» “şirketini kurmuştur. Bundan başka milli servetin emni- yeti düşüncesile ber yıl harice giden mükerrer sigorta ücretinden bir kıs- mının memlekete ahkonulması mak“ sadile 1929 yılında «Milli mükerref sigorta şirketin ni kurmuştur. Bunlardan başka Türkiye İş Banka” sınm kurduğu şirketler veya ettiği diğer teşebbüsler arasında şun” lar sayılabilir. Ergani şirketi, Kunduz ormanlar! şirketi, Canlı hayvan ticaret kurumür İş Limited şirketi, İnşaat Limited, İ9 Komimport, Keçiburlu kükürtleri şif“ keti, Kurşun sanayii limited Pamukiş Limited, Süngereilik Türk Anonim şirketi, Tel ve Çivi işleri Limited şirketi, Türk Gülyağcılığı Li miled şirketi, Üzüm kurumu Lim! şirketi, Türk Tülün Limited Umumi mağamlar Ahonim şirketle Şilepçilik şirketi,