25 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Ağustos 1938 Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Gene esnaf cemiyetlerine dair Geçen gün esnaf cemiyetleri hak- kında bir yazı yazmıştım. Fikrimin ba- Zi noktalarmı iyi anlatamadığımı öğ- rendiğim için daha fazla tafsilât ver. mek arzusunu duyuyorum, Esnaf cemiyetleri toplanıp hükmi şahsiyetlerinin Parti'ye girmesini ka- Far altına almışlardır. C. H. P, nizam- hamesi mucibince, bu vaziyet riyaset divanında tedkik ediliyor ve cemiyetler, fırkaya alınıyor. Mesleki bakımdan bu hal ancak fay- dahdır. Çünkü teşekküller gene ol dukları gibi buki kalacaklar; tabii in- kişaflarına devam edeceklerdir. Yeni vaziyetin iyiliği şundadır ki, cemiyet- ler, fırkaya intisap ettikleri için C. H. P. kendilerine yardım edebilir ve ede- cektir; devletin de her türlü müzahe- retini temin eyliyecektir. Kejimimiz, tek fırkalıdır. C.H.P,, kendi prensiplerini devletin bünyesine de sokmuş olduğu için, fırka ve devlet birlikte ve ayni ruhla işliyen teşekkül. ler halindedir. Esnaf teşkilâtının fırka, ya dahil oluşu, bü bakımdan teşebbü- Sün faydasını gösterir, Esnaf bundan Sonra, parti kurultaylarına dileklerini iblâğ edebilecek, böylelikle eksiklerini tamamlıyacaktır. Biliyoruz ki, rejim, evvelâ İş kanu- nunu, ve tatil usullerini tanzim, kabul ve tatbik etmekle iş hayatına aid ilk alâkaları gösterdi. İş kanunu, on kişi- den yukarı işçi çalıştıran muhitlerde- ki sâ'y erbabının hayatını tanzim et- mektedir. Küçük dükkânlardaki, kü- çük atelyelerdeki esmal bu kanunun hududları dışında kalıyordu. Şimdi de Tejim, bu geri kalanlar için bir «Küçük Sanafler kanunu. bazırlamıştır ki, muhtelif encümenlerde tedkik edilmiş, bütçe enciimeninde tedkiki kalmıştır. Yakında bu da çıkacak; usta - çırak, kooperatif, müşterek münvenet gibi es. Dal tabakasınm çeşid çeşid ihtiyaçla- rıni karşılıyacak işler bu çerçeve da- hilinde yoluna konacaktır. İş hayatımızın tanzimini tamamlı- Yan bu kanun da meriyete girdikten Sonra mesleki ahlâk, mesleki tesanüd $ibi manevi cihetlerin tanzimi kalıyor ki, hukukun hududu içine girmiyen YU gibi zaruretlerin tanzimi, esnafımız İçin, yalnız başlarına ve kendi teşeb- büslerile elbette pek kolay olmazdı. Fırkanın rehberliği altında manen yüke selmek onlar için elbette daha müm- kün ve daha muvaffakıyetli olacaktır. Esnaf cemiyetleri yalnız başlarına Yapamadıkları muazzam ve yalnız ken- dileri için değil memleketin inkişafı hamına da zaruri işleri, C, H. P.nin İçinden elbette daha başarılı bir şekil. Bunun içindir ki, hükmi şahsiyetle- nn partiye temessülünü memnuni- Yetle telikki etmemeğe imkân yoktur. (Vâ-NA) Üniversite ve Güzel sanatlar akademisinde tedkikler Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan Yüksek Tedrisat umum müdü- Tü B. Cevad Üniversitede ve Güzel Sanatlar akademisinde tedkikat ile Meşgul olmağa başlamıştır. Umum müdür, Üniversitede ve Güzel Sanat- lar akademisinde yapılan inşaat ile bu sene Üniversiteden kontratoları- Min münkazi olması münasebetile memleketlerine dönen ecnebi profe- Sörlerinin yerlerine tayin edilecek yeni Profesürlerle meşgul olmaktadır. — ——— —- Hapishane binası Komisyon yor Adliye Vekilinin riyase- tinde toplanacak Yerine Adliye sarayınm inşa edile- ceği hapishane binasının vaziyetini tedkik eden komisyonun verdiği ka- rar malâmdur. Komisyon, ekseriyet kararile binada tarihi ve mimari bir kıymet görmediği için yıktırılmasın- da mahzur görmemişti. Ancak Türk Tarih Kurumu İle Müze müdürü ve diğer bazı zevat hapishane binası ile müştemilâtının muhafazası lehinde ısrar etmişlerdir. Bu hususta verilecek olan kati ka- rar Adliye Vekületine ait olduğundan, komisyonun kararı Vekâlete arzedi- Jecekti. Fakat dün şehrimize gelen Adliye Yekili B, Şükrü Saracoğlu, bu meselenin bir an evvel halledilmesini istediğinden, binanın vaziyetini ted- kik eden komisyon bugünlerde Ad- liye Vekilinin reisliği altında toplana- caktır. Bu toplantıda gerek hapisha- ne binasının yıktırılmasında mahzur görmiyenlerin, gerek muhafazası lü- zumunu ileri sürenlerin mütalâaları B. Şükrü Saracoğluna arzodilecektir. Adliye Vekili her iki tarafın mütalâa- larını dinledikten sonra kali kararını verecektir. B. Şükrü Saracoğlunun vereceği karar, binanın muhafazası lehinde olursa, yeni Adliye sarayı için müna- sip başka bir arsa bulunacaktır. ihtilastan mazmun Nadi- nin muhakemesi bitti Beş sene on ay ve ihtilâs ettiği parayı tazmine mahküm oldu İstanbul belediyesi tahsildarlığında. bulunduğu sırada belediyeye aid 1569 lirayı zimmet ve ihtilâs etmekten süç- lu Nadinin muhakemesi dün ağır ceza mahkemesinde bitirilmiştir. Yapılan muhakeme neticesinde Na» dinin belediye namına tahsil ettiği pa. raların miktarını makbuzlara tam ya» zarak dip koçanlarında tahrifat yap- mak suretile dairel aidesini hile ile iğ- fal edecek şekilde 1569 lirayı ihtilâs et- tiği sabit olmuştur. Bu suçtan dolayı Nadinin 5 sene ağır hapsine ve 3 sene memuriyetten mahrumiyetine karar verilmiştir. Fakat Nadinin bu suçları muhtelif zamanlarda yapmak suretile tekerrür ettirmesi cezayı şiddetlendirici sebep mahiyetinde görülerek cezası al- tıda bir nisbetinde arttırılmış ve beş | sene on ay müddetle ağır hapse ko- nulması, üç buçuk sene müddetle me- muriyetten memnulyeti, ihtilâs ettiği 1669 lirayı tazmin etmesi ve 1569 lira da ağır para cezası ödemesi kararlaş. tırılmıştar. aka Çocuğa za otobüs çarptı 3723 numaralı şoför Bekirin idare. sindeki Eyüp otobüsü Krestecilerden geçerken Fener caddesinde odun depo- su civarında oluran Barızar adında bit çocuğa çarpmış ve ağır surette ya- ralarnmasına sebebiyet vermiştir. Çocuk derhal Balat hastanesine kal dırılmışsa da bir müddet sonra ölmüş- tür. Şoför yakalanmış, tahkikata bâş- lanmıştır. i | | ŞEHİR HABERLERİ Halkın dilekleri Işıksız bir mahalle daha Haliç Feneri civarında Müjtü AH mahollesi işik ve sudan mah- rum bulunmaktadır. Âdil Hükümeti Cümhuriyemiz halkın bütün ihtiyaçların göz önünde tutarak şehrin birçok yer- lerine elekirik lâmbası konuldu- ğu bir sırada bu muhit halkı da karanlıktan kurtarılmasını bek- lemektedir. Bu mahallenin iki caddesi var- dır ki biri Fatih camisi önünden başlıyarak Gelenbevi mektebin- den Küçükmustafapaşa ocadde- sinde birleşen Karadeniz, diğeri de Haliç caddesidir. Bu iki cadde gayet işlek olmak» Ta beraber, geceleri karanlıktan geçmek mümkün olamıyor. Civar mahallelere elektrik: lâm- baları konulduğunu gören halk kendi mahallelerinin de aydınlan- masını sabırsızlıkla beklemekte ol- duklarından, bu hususu kiymetli Vali ve Belediye reisimizin nazarı dikkale alacaklarına şüphemiz yoktur. A, Hamdi Sanayicilerin içtima! Bu toplantı esnasında muhte- lif meseleler hakkında tenvir edilecekler Şehrimizde bulunan Sanayi umum müdürü B. Reşad İstanbuldaki bü- tün sanayi erbabını Ticaret odasında. bir toplantıya davet etmiştir. Bu İoplantıda Sanayi umum mü- dürü tarafından sanayicilere, kendi- lerini çok yakından alâkadar eden bir- çok meseleler üzerinde geniş izahat verilecektir. Sanayitiler bilhassa son zamanlarda muhtelif kararnamelerle kabul edilen müteaddid muafiyetler hakkında tenvir edilecek, bu muafi- yetlerin faydaları anlatılacaktır. Bu arada sanâyicilerin dilekleri de tesbit edilecektir. Kumkapıda y yeni ibir ilkmektep İlkmektepleri kiralık binalardan kurtarmak ve her sene vilâyet bütçe- sinden kira bedeli olarak verilen pa raları tasarruf ederek yerine yeni mek- tep binaları inşasına karar verildiğini yazmıştık, Bu karara göre, Maarif müdürlü- gü, Kumkapıda bir ilkmektep inşa- sına lüzum görmüş ve burada yaptığı tedkikat neticesinde münasip bir ar- sa bulmuştur. Bu arsada yapılacak binanın şarlnamesi hazırlanmıştır. Yakında bir münakasa açılacak ve binanın inşasına başlanacaktır. Yeni Kumkapı mektebi ancak gelecek se- ne ders yılı başına kadar ikmal edile- cektir, Kırşehir felâketzedeleri için teberrü Türkiye sigorta prodüktörlüğü bir- liği tarafından Kırşehir ve havalisin- de zelzeleden felâkete uğrıyan yurd- daşlara yardıma tahsis edilmek üze- re 100 lira teberrüi edilmiş ve bu meb- lâğ Kızılay cemiyeti Eminönü kaza şubesine tevdi olunmuştur. Fiat tarifeleri Eğlence yerlerin- de 15X55 eba- dında olacak Hayatı ucuzlatmak üzere gazino, bahçe ve emsali istirahat ve eğlence yerlerinin tarifelerinde yapılan tenzilât geçen temmuzun on beşinden itiba- ren meriyet mevkiine konmuştu. İç- ki ve meze satan yerlerin ücret tarife- lerinde yüzde otuz nisbetinde yapılan tenzilât ta bu tarihten itibaren tatbik edilmeğe başlanmıştır. Ancak son za- manlarda yapılan sıki teftişler netice- sinde halkın tarifelerde yapılan ten- zilâttan lâyıkile haberdar olamadık- ları ve bazı müesseselerin tarife ha- rici para aldıkları da anlaşılmıştır. Gerçi Belediye, tarife nisbetleri ha- ricinde yüksek riat istiyen bu mües- seseler hakkında ceza zaptı tanzim etmekte ise de, bu tedbir kâfi görül- memektedir. Bu mahzurun önünü al- mak üzere bu gibi yerlere ait fiat ta- rifeleri 15 Xx 55 ebadında kartonlar üzerinde ve halkın görebileceği yer- lere asılacaktır. Bu suretle halk yiye ceği, içeceği şey 7 kaç kuruş vere ceğini bilecektir. Heroin deposu yapılan çimenlik Dört heroinci yakalandı 10 paket heroin de müsadere edildi | Yeniden birkaç heroinci yakalanmış- tır. Bunlar bir çimenliği heroin deposu haline getirmişlerdi, Şehremini civarında oturan karpuz- | rosu memurları Tahsinin bütün hare- kâtırı tarassud altına almışlardır. Esa- sen Tahsin sabıkalı heroincilerdendir. Nihayet evvelki gün evinden çıkan sabıkalı Türbedar sokağında ilerlemiş ve o civarda boş bir arsada bulunan çi- menlikler arasından iki paket hevoin almıştır. Bu esnada kendisini takip eden memurlar Tabsini cürmü meş- hud halinde yakalamışlardır. Çimenliğin küçük bir heroin deposu haline getirildiğini gören memurlar orasını nezaret altına almışlardır. Bir | saat sonra 25 yaşlarında bir delikanlı arsaya gelmiş, ürkek nazarlarla etra- fına bakındıktan sonra çimenlikten bir paket heroin alırken memurlar ta- rafından yakalanmışlır. Bu gencin Sa- matyada bir evde oluran Suad ismin- de biri olduğu ve peşin verdiği 50 ku- ruş mukabilinde Tahsinden heroin almak üzere arsaya geldiği anlaşlı- mıştır. Bundan sonra çimenlikte arama ya- pılmış, biri boş, dokuzu dolu olmak ü- zere on paket heroin saklandığı görül müş ve müsadere edilmiştir. Yapılan tahkikat sonunda Kocamustafapaşada oturan 67 yaşında Osman ile hırsızlık. tan sabıkalı Alinin yardımı ile Arap Tahsinin heroin ticaretine başladığı anlaşılmıştır. Suçluların hepsi yakalanmış ve hak- larında kanuni takibata girişilmiştir. | Bay Amca İş Bankasında !.. NEZ 25 7 — Bizim banka yarın on dört yaşı- Ba basıyor bay Amca, bu on dört yıl İçinde banka, her şeyden evvel vatan. | .. İşte bak: 937 senesinde yalnız kumbara mevduatı tam 27 milyon li- rayı bulmuştur... kolay ve medeni şekilde para sak» | © 1 İSTANBUL HAYATI Acaba bunun adı ne idi? çıkarabilmek için terter tepiniyor. Bunlar da, her evin önünde bir müd- det duraklayıp içeridekileri yatakların. dan fırlalıncaya kadar bağırarak kö- Şeden savuştular. Ve, bu kadar bağrış- ma arasında bir defa bile «karpuz» ke- Arkadan, tüyleri dikenlendirem te- e A uz — Çay şekeri bayım, çay şekeriii. Sabah kahvaltısı için halis çay şekerim vaanar... Hep bakkaldan aldığımız çay şekeri. nin sokaklarda satıldığını görmemiş- tim. Pencereye yaklaştım. Azgın bir ka. tıra sırlında iki kocaman karpuz kü- fesi... Geriden sarı bıyıklı delikanlı haykırdıkça katır ürküp kaldırımlar. dan ateşler saçarak tepiniyor. Küfeler sallandıkça delikanlı hiddetleniyor ve sesini biraz daha yükseleterek birkaç devam ediyor: — Çay şekeri baba... Çay şekeriii.... Saçı sakalına karışmış bir adam da karpuz dolu bir el arabasını sürükliye. rek; — Çilek dondurması bayım. Hararet söndürüyor, haniya çilek dondurma- s1... Feryadile geçrken artık tahammül edemdim. Pencereyi açıp seslendim: — Be adam, sen karpuz satmıyor musun? Adam, kıllı suratını buruşturarak bir müddet sert bakışlarla beni süzdükten sonra hiddetle başını çevirdi. O, gene «çay şekerin diye avaz avaz haykırarak uzaklaşırken doğrusu ya, ben de şüphe ye düştüm: Yoksa bu meyvanın adı karpuz değil mi idi? Acaba ben yanlış mi hatırlıyorum?.. Cemal Refik anna rms ma İzmirden dönenler Ticaret odası kâtibi umumisinin ri- yasetindeki heyet ve Türkofis müdü- rü B, Cemal Ziya dün İzmirden şeh- rimize dönmüşlerdir. Ayni vapurla İzmir Üzüm Kurumu başkanı da şeh- rimize gelmiştir. Birkaç gün sonra Ankaraya gidecektir. -.. Halbuki eskiden para biriktirmek | isteyenin ilk aklına gelen şey küp olur-| dul... ,. Alnının teriyle kazandığı para- larını küpe istif edip toprağa gömer, htiyaş oycuğa zaman dâ elinde kaz- 1 arar, gezerdil., B. A, — Kumbara yüzünden yalnız vatan çocukları değil, vatan toprakları da rahat edecek desenel...