25 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

25 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Bahtfe 7 Itfaiyemiz bugün bir yaşına daha giriyor 15 senedenberi hiç birinin evinde yangın çıkmamış.. itfaiye mektebi talebeleri nasıl yetişiyorlar ? Mükemmel bir itfaiyeci neler öğrenmeğe mecburdur ? İtfaiyemiz bugün bir yaşına daha giriyor. e Memlekette itfaiyeciğin başladığı tarihten itibaren 229 sena geçmiştir. İtfaiye hayatımız 229 un- cu yaşına basmıştır. Modem itfaiye teşkilâtımız ise bugün on altıncı ya- şına girmiştir, Bugün itfaiye mektebimizi bitiren» der merasimle diplomalarını alıyorlar, Diğer taraftan yeni iffaiye kanunu hazırlarıyor. Bu kanuna göre 60 ya» şına kadar herkes için askerlik gibi itfaiyede mecburi hizmetler arasına girecektir , İtfaiyenin yıldönümü münasebeti» le hem bu itfaiye mektebini görmek, hem de itfaiye teşkilâtımızı bir kere daha gözden göçirmeği faydalı bul dum. Fatihteki itfaiye mektebinin, ite İaiye teşkilâtının önüne geldiğim 72 man her taraftan oparlörlerle etrafa dağıtılan bir emir duydum: — Şehreminine sıhhi imdad... Şeh» Teminine sıhhi imdad!.. İçeri girince öğreniyorum, İtfaiye teşkilâtının her köşesinde ses ve opar- ör tesisatı var, Bu tesisat sayesinde itfaiye Amirlerinin her odalarından yerilen bütün emirleri, bütün itfaiye mürettebatı Işitiyor ve derhal hare kete geçiyor . İtfaiye mektebinin ders programı- ni tedkik ediyorum, Bu derslerin içinde kanun bilgisi, kimya, su, tah- rib, inşaat, zehirligaz, elektrik, itfai- ye kurumu gibi epeyce ağır dersler de var, Mektebin gayesi talebeye yangın söndürmek usullerini olduğu kadar, yangından korunma, yangın sebep- Mini tahkik meselesini de öğretmek- Meselâ talebenin birine soruluyor: — Bir dükkânın vitrininde ne elek- İrik, ne havagazı, ne ateş kömürü ne de alelâde ateş var, Dükkânın vit» rininin önü cam.. Vitrinde öteberi, meselâ çocuk oyuncağı var, birden- bire bu dükkânın vitrininden yangın çıkıyor... Bunun sebebi nedir? Mezunlardan biri hemen cevab ve- riyor; — Vitrinin camının içinde bir ta- kım hava kabarsıkları var, Cam ya» pılhrken hava kabarcıkları, cam ha- murunun içinde kalır, Eğer güneş tam merkezine vurursa böyle cam- lar âdeta bir pertavsız vazifesini gö- Türler. Böyle bir camdan geçen gü- neş ışığı yanıcı maddelerin üzerine aksederse yangın çıkartabilir. Nite- kim bunun İstanbulda da bir misali olmuştur. Bundan bir müddet evvel Sultan- hamamında bir oyuncakçı dükkânı- nın vitrininden gayet esrarengiz bir şekilde yangın çıkmıştır. Bu vitrinde yangın çıkartacak hiç bir şey yoktu. Yapılan uzun ve incş tedkikattan sonra güneş ışığının böyle üzerinde hava kabarcıkları bulunan bir cam. İtfaiye otradı koğuşlarında çalışıyorlar dan süzülerek yangın çıkardığı an- laşılmıştır. Yangın sebeplerini bugün bütün itfaiye memurları gayet iyi öğren- mişlerdir, Bu yangın sebeplerinin başlıcaları 28 tanedir, İlfaiye memurlarının yangın se beplerini gayetiyi öğrenmelerinin çok faydalı bir neticesi göze çarp- maktadır, Şimdiye kadar, 15 sene- denberi İstanbul itfaiye memurların» dan hiç birinin evinde yangın çıktığı görülmemiştir. 600 memurdan hiç birinin evinde küçük bir yangın baş- lângicı bile kaydedilmiş değildir. Çünkü memurlar yangının bütün sebeplerini bilir ve ona göre tedbir alırlar, Bence bu itfaiye mektebi ve yan- gından korunma çarelerini öğrenmek memurlar için olduğu kadar halk için de çok faydalıdır. İstanbulda hiç bir itisiye memu- rTunun evinde yangın çıkmamasına mukabil birçok memleketlerde ittal- ya garajlarında bile yangın çıkmış- min dünya iliaiyecilik ki- taplarına girebilecek kadar bazı ori- jinal ve garib yangınlar olmaktadır. Bunları itfaiye âmirleri, itfaiye mek- tebi hocaları tedkik etmekte ve yaz- İstanbul itfaiyesi bir yangına harekete hazır bir vaziyette tarzları olduğu gibi en akis hayale gelmiyecek derecedeki garib yangın- lar da talebeye izah edilmektedir. İtfaiyemizin bugünkü halde bir tek eksiği vardır. Kuvvetli bir istihba- rat şebekesine sahib olamaması.. bir milyon lira ile yapılabilecek olan bu şebeke de kurulursa itfaiyemiz dün- ya itfaiyeciliğinin birinci safında ge- lecektir, Bu suretle hariçten yalancı ihbar- lardan da kurtulunmuş olacaktır, Bundan bir müddet evvel Ayaspa- sada 10 yaşında bir çocuğun müte- madiyen itfaiyeye bir takım yalancı yangın ihbarları yaptığı malümdur. Maamafih itfaiyemiz yalancı ihbar- ları derhal meydana çıkarmak için i de çok güzel bir usul bulmuştur, Bu usul sayesinde yalancı ihbarlar he- men yök denilecek derecede azalmış- tır, Son zamanlarda halkta itfaiyeciliğe karşı büyük bir rağbet uyanmıştır. Meselâ dün itfaiye memurları bu- günkü geçid resminin provalarını yapıyorlardı. İtfaiye memurlarının talim ettikleri caddenin iki tarafını yüzlerce insan doldurmuştu. İtfaiye- ciliğe rağbet o kadar artmıştır ki: «Ben itfaiyeci olmak istiyorum!ş diyerek itfaiye teşkilâtına müracaat eden ortamekteb mezunu bayanlar bile görülmektedir. Bizim itfaiyenin en göze çarpan tarafı disiplin ve sürütidir. İtfaiye teş- kilâtımız yangın esnasında 18 sniyo- de garajndan çıkmaktadırlar, Hat- tâ İstanbula gelen ecnebi itfaiye mü- tehassısı raporunda: «Bu sürat anor- maldir; diyecek kadar ileri gitmiştir. İtfaiye kongresinde Paris itfaiye müdürü ve dünya İtfaiyecileri reisi general Podur: — Türk itfalyesi Fransız itfaiye Amerikalılar, Amerikan olimpiyad- garajdan bi baş döndürücü süratile pek iyi bir netice alacağına şüphe yoktur, H.E Ünyon Fransezin alçılari dökülmemek için Geçenlerde Ünyon Fransez bina- sında çıkan yangın binanın üst ka- andaki alçıların tramvay caddesine vakit vakit dökünlmesine sebeb ol- mağa başlamıştır. Evvelki gün alçi- ların dökülmesi tehlikeli bir hal ak dığından tramvaylar 10 dakika kadar işliyememiştir. Alçılarm dökülmemesi için tamk rata başlanmıştır. | : C. Halk Partisinin itfaiye memurlarından güzel dört teşebbüsü ama sahneleri için piyes, muharrirler arasında yük ve küçük memleket hikâyeleri müsabakası açtı 10 ressam da memleket tabloları yapacaklar müsabakalarda kazananlara nakdi mükâfatlar verilecek Cümhuriyet Halk Partisi Genel mer- kezi, memleketi tanımak ve tanıtmak bakımından dört güzel teşebbüste bu- lunmuştur. Evvelâ oTessamlarımızın yurdumuzu ve halkımızi tedkik ede- rek daha güzel ve milli eserler vücu- de getirebilmesi için bu seneden başlı- yarak yurd dahilinde ressamlar gezi- si.tertip etmiş ve bu geziye iştirak ede- cek olan 10 ressamın vücude getirece- ği eserlerden sergiler tertip ederek mu- vattak olanlara mükâfatlar vermeği kararlaştarmıştır. Bu geziye iştirak edecek olan res- samların isimleri ile çekilen kur'a ne- ticesinde gidecekleri yerler şunlardır: Müstakil ressamlar birliğinden ve Güzel sanatlar akademisi muâllimle- rinden B. Zeki Kocamemi Rizeye, Müs- takil ressamlar birliğinden ve Güzel sanatler akademisi muallimlerinden B. Ali Avni Çelebi Malatyaya, B. Mah- mud Cüda Trabzona, Güzel sanatler birliğinden ve Güzel sanatfler akade- misi mualiimlerinden B. Feyhaman Duran Gaziantebe, Güzel sanatler bir- liğinden ve Güzel sanaller akademi- sinden B. Hikmet Onad Bursaya, Gü- zel sanatler birliğinden B. Sami Yetik İzmire, D grupundan ve Güzel sanat- ler akademisi muallimlerinden B. Ce- mal Tollu Antalyaya, D grupundan ve Güzel sanatler akademisi muallim- lerinden B. Bedri Rahmi Eyüpoğlu Edirneye, Cibali ortamektep resim mü- alimi B. Hâmid Görel Erzuruma, Trabzon lisesi resim muallimi B. Saim Konyaya gideceklerdir, Halkevleri sahneleri için piyes müsabakası Parti genel merkezi yetişkin mu- harrirler arasında Halkevi sahneleri için piyes müsabakası açmıştır. Bu müsabakanın şartları şunlardır: 1 — Yazılacak piyesler Halkevleri sahnelerinin şartlarına uygun olabil- mek için az şahıslı, az kadınlı ve ba- sit dekorlu olmalıdır. 2 — Eserler daha ziyade halkımızın dilinin ve İfadesinin güzelliğini, ede- bi zevkini konuşma zarafetini, Seç- kinliğini ve olgunluğunu arttıracak tarzda olmalı, yeni Türk cemiyetinin modem, kültürel ve milli duygularını tatmin edebilmeli ve yetiştirici ol- malıdır. Muharrir, bu esaslar ve mil- 1 davalarımızın ve inkılâp prensip- lerimizin çerçevesi içinde kalmak şar- tile mevzuu seçmekte serbestir, 3— Muharrir eserini yazarken Halk- evleri faaliyetinin köylüyü her seviye- deki vatandaşları kapsamasına dikkat etmek lâzımdır. 4 — Piyesler 1 subat 939 tarihine kadar Ankarada parti genel sekreter- «| liğine gönderilmiş bulunmalıdır. 5 — Bu eserler, yazılınca sırf bu müsabakr için teşkil edilecek ve B. Nafi Atuf Kansu, Reşad Nuri Gül- tekin, Bedreddin Tuncel, doktor Sü- ha Delibaşlı, Vedad Nedim Tör, Muh- sin Ertuğruldan mürekkep bir jüri heyeti tarafından tedkik edilerek ve piyesler alınarak muvaffak olanlar- dan birinciye 500, ikinciye 400, üçün- cüye 300, dördüncüye 200, beşinciye 100 lira nakdi mükâfat verilecektir, Yetişkin muharrirler arasında (büyük memleket hikâyeleri) müsabakası Cumhuriyet Halk Partisi genel mer- kezi, memleketimizdeki yetişkin mu- harrirler arasında ve aşağıdaki şart- ler altında bir (Büyük memleket hi- kâyeleri «Nouvelles) musabakası aç- mıştır, 1 — Hikâyeler memleketimizin ta- biat, insan, tarih, Iş, ahlâk, ideal, âli- cenablık, aile muhabbeti, yurtsever» lik, sevda hisleri ve evlenme tarzları hulâsa âdet, kahramanlık ve anane, karakter ve hususiyetlerini aksettir- melidir, 2 —Bu karakter ve hususiyetler bizzat iyi tetkik ve tahlil edilmiş mil- Hi şartlara ve reel müşahedlere istinat ettiriimekle beraber muharrir mey- zuu intihapta serbestlir, 3 — Hikâyelerde aranacak esas re- &lite ve sanattır. 4 — Hikâyeler en çok normal dak- tilo makinası sahifesile 20 sahife ola- caktır. 5 — Hikâyeler, 1 şubat 1939 tarihina kadar Ankarada C. H. P. genel sekr*- terliği adresine taahhütlü olarak gin derilmiş olmalıdır. 6 — Hikâyeler, parti genel sekreter- liğince teşkil edilecek Hasan - Âli Yii- cel, Falih Rıfkı Atay, Halil Vedat Fı- ratlı, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ah- met Kutsi Tecer, ve Mustafa Nihat Özün'den mürekkep jüri heyeti tara» fından tedkik olunacak ve sonuncu- ya kadar muvaffak olan on hikâye sahibine 150 şer lira mükâfat verile- cektir, Bu jüri sırf bu müsabaka için-, dir, 77 — Mükâfat kazanan ve jüri heye tinin beğeneceği diğer eserler, sahibi- nin İmzasile Ulus ve Ülküde tefrika edilecek ve bilâhare Parlice kitap ha- linde bastırılacaktır. 8 — Gönderilecek hikâyelerin hiç- bir yerde meşredilmemiş olmaları şar tır. Halkevine mensup genç muharirler arasında (küçük memleket hikâyeleri) müsabakası C. H. P. Genel merkezi Halkevleri üyelerinden bulunan genç muhatrir- ler arasında ve aşağıdaki şartlar altın- da bir (Memleket Küçük Hikâyeleri «Nouvelle>) müsabakası açmıştır. 1 — Hikâyeler, muharririn yaşadı- ğı muhitin (vilâyet dahilindeki şehir ve köyler) tabiat, insan, ahlâk, ideal, âlicenablık, aile muhabbeti, yurtse- verlik, sevda hisleri ve evlenme tarz- ları, iş, âdet, tarih, kahramanlık ve snane, karakter ve hülâsa bütün hu- susiyetlerini aksettirmelidir. 2 — Bu karakter ve hususiyetler bizzat iyi tedkik ve tahlil edilmiş, ma- halli şartlara ve realitelere uygun ol- malıdır. - Hikâyelerde aranacak esas Sa“ nattir. 4 — Hikâyeler en çok normal dak- tilo makinesi sshifesile 10 sahife ola caktır. 5 — Hikâyeler, 1 şubat 1939 tarihi ne kadar her zatın mensüp olduğu Halkevi başkanlığı vasıtasile C. H. P. Genel Sekreterliğine gönderilmiş ols, malıdır. 6 — Hikâyeler, Parti Genel sekre« terliğince teşkil edilceek Hasan - Âll Yücel, Falih Rıfkı Atay, H, Vedat Fr ratlı, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ah- met Kutsi Tecer ve Mustafa Nihat Özön'den mürekkep jüri heyeti ta- rafından tetkik edilecek ve onuncu- ya kadar muvaffak olan on hikâye sa» hibine 100 er lira mükâfat verilecektiğ, Bu jüri sırf bu müsabaks içindir. 7 — Mükâfat kazanan ve jüri heye tinin beğeneceği diğer eserler, sahip- lerinin imzasiyle Ulus ve Ülküde tef- rika edilecek ve bilâhare Partice kitap halinde bastırılacaktır. ) 8 — Gönderilecek hikâyelerin hiç bir yerde neşredilmemiş olması şart. tır. m Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Kurtuluş caddesinde Necdei Ekrem, Taksim: Nizameddin, Beyoğ- lu: Kanzuk, Yenişehirde Baronakyan, Itlmad, Galata; İs- th: Şehzadebaşında Asaf, Karagüm- rülg; Ahmed Sund, Bakırköy: İstan- bul, Sarıyer: Nuri, Aksaray: Etem Perter, Beşiktaş: Süleyman Receb, Fener: Emilyadi, Kumkapı: Belkis, Küçükpazar: Hikmet Cemil, Samat- yu: (o Kocamustafapaşada Rıdvan, Alemdar: OAnkura csddesinde Eşref Neşet, Şehremini: Topkapıda Nâzım, Kadıköy! Pazaryolunda Rifat Muhtar, Üsküdar: İskele- Halk, Büyükada: Şinasi Rıza. Her gece açık eczaneler: Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki ©0- saneler ber gece açıklar.