25 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Südet işinde bir müzakere esası bulundu Daladier çalışma saatleri- nin tezyidinde ısrar ediyor Sulhün muhafazası için Fransanın gecikme- den ve süratle kuvvetlenmesi lâzımdır, diyor Paris 25 — Paris mıntakası amele | fırkası verdiği bir kararda B. Daladi- er'nin haftalık çalışma saatleri hak- kındaki son nutkundan mütevellid memnuniyetsizliğini izhar etmiştir. 'B. Daladier radikal sosyalist fırkası huzurunda verdiği iİzahatta Alman- yanın askeri hazırlıklarını bütün te- ferruatile anlatmış ve Fransanın memleketin müdafaasına git istihsa- lâtını arttırmak lüzumunda ısrar et- miş ve demiştir ki: «Sulhun muhafazası, Fransanın gecikmeden kuvvetlenmesini icab et- tirir» Radikal sosyalist komitesi ittihaz ettiği kararda B. Daladier'ye tam iti- mâdını teyid etmiştir. Frossarın riya- setinde toplanan Unyon repübliken ve sosyalist grupu, başvekilin nutku, idare şekli itibarile amele ve sindika- lar tarafından izhar edilen heyecanı haklı gösterdiğini! karar altına almış- tar. Marsilya liman amelesi grevi genişliyor Marsilya 24 (A-A.) — Dok amele- si, Marsilyadaki hareketin Korsika, Cezair, Tunus ve Fas limanlarına da teşmilini kararlaştırmışlardır. Bu İi- manlarda da, bundan böyle, geceleri ve pazar günleri çalışılmıyacak ve . fazla mesai saati zarfında 1ş görülmi- yecektir. Port dö Buk'ta bu karar bu- günden itibaren tatbik edilmeğe baş- lanmıştır, Depozito ve emanet sandığı kurulacak “Sandık Meclisin fiili kontrolü altında buluna- cak ve umum müdürlükle idare olunacak Ankara 24 (Telefonla) — Para ve menkul kıymet (Hazine bono ve tah- illeri, esham, tahvilât ve müesses his- | se senetleri) halindeki depozitolarla emanetleri kabul hakkını münhasıran hâlz olmak ve küçük tasarruf erbabı | ile müesseselerin ihtiyari tevdiatını al- | mak üzere devletin zıman ve kefaleti altında hükmi şahsiyete sahip bir de- pozito ve emanet sandığı tesis edile- cektir. Maliye Vekâleti buna dair mü- him bir kanun projesi hazırlamıştır. | Sandık, Kamutayın alâkalı dört en- cümenince seçilecek dört mebusun da iştirakile kurulacak yüksek bir kon- trol heyetinin fiili mürakabesi altında bulunacaktır. İstanbul, İzmir gibi iş- leri büyük olan merkezlerde açılacak şubeler ve diğer vilâyet ve kazalarda fazla masraf yapılmamak için sandık işleri, Fransada olduğu gibi, mun- zam vazife şeklinde Maliye memurla» rınca görülecektir. ito ve emanet sandığı, Maliye Vekilinin teklifi üzerine İcra | Vekilleri Heyetinin karar ve Reisi- cümhurun tasdikile tayin olunan bir | umum müdür tarafından idare oluna- | caktır. Umum müdürün ayni şekilde Kemaha ilk tren girdi Halk trenin girişi mürfasebe- ; tile büyük şenlikler yaptı | Ersincan 24 (Akşam) .— Sivas - Erzurum şimendiler hattı inşaatı | Kemahı geçmiş ve bugün ilk tren Kemaha girmistir. Kemah halkı, | trenin kasöbaya girişini büyük şen- liklerle kutlamışlardır. Erzincan ve- Bsi ile birçok memurlar ve halk Ke- maha giderek trenin kasabaya giriş töreninde hazır bulunmuşlardır. Ke- mah kalkı büyük bir sevinç içinde- dir. Nafia Vekâletine telgraf Ankara 24 (A.A.) — Demiryolunun Kemah ilçesine varışı ve bu münase- betle yapılan tören münasebetile Ke- mah istasyon memurluğundan Nafla Vekâletine şu telgraf gelmiştir: «Yüksek dehâsı ileTürk milletini medeniyet âleminin en üzaklarına ulaştıran Büyük Önderimiz Atatürkün yüksek irşadları ve sayın Nafin Vekili» miz B. Ali Çetinkayanın büyük ener- jisi ile ilerlemekte olan demiryolu fer- | şiyatımız bugün Kemaha vardı ve Er- | xincan valisinin huzurunda ve Erzin. | can ve Kemah vilâyet ve kaza erkân ve | memurlarile civardan gelen halk küt. lesinin candan alkışları ve seyinçle- rinden doğan gözyaşları arasında ilk İren bugün saat 10 da Kemah istasyo- İ daşma bu hafta tayin olunacak bir muavini buluna. caktır. Umum müdür sandığın umum ida- resinden mesul olacaktır. Umum mü- dürle muavini, vazifelerine başlamadan evvel, şu şekilde yemin edeceklerdir: «Vaâzifemin icrasında iffet ve İs- tikametle hareket edeceğime ve ida» resi uhdeme verilen depozito ve ema- net sandığına ait kanun ve nizamna- me hükümlerini bizzat harfiyen tatbi- ke itina edeceğim gibi, sandık memur. larının riâyetini temine çalışacağı. ma nâmusum üzerine söz veririm.» Sandığın her vilâyet ve kaza mer. | kezinde memuru bulunacaktır. San- dığın taşra muamelâtı, muamelesi ay- rı bir teşkilât yapılmasını icab etti- retek derecede vâsi olan mahallerde, Maliye Vekilinin tensibi ile sandığın kuracağı şubeler memurları tarafın. dan ve ayrı bir teşkilât yapılmasını icab ettirmiyen vilâyet ve kaza mer. | kezlerinde Defterdarlık Omuhasebe müdürleri ve malmüdürleri tarafın- dan; umumi bütçeye dahil diğer dai- re ve müesseselerle askeri muhasip- Yiklerde bir daire ve müesseseler mu- hasipleri tarafından ifa olunacaktır. Cümhuriyet bayramında elektrik tenviratı Belediye ile elektrik idaresi arasındaki anlaşma tatbik Cümhuriyetin 15 inci yıldönümü münasebetile yapılacak tenvirat tesi. sâtının sabit olması için Belediye ile Elektrik idaresi arasında yapılan an- inde tatbik edilecek- ür. Yapılacak iş yüz on altı bin lira Taddesindedir, Tesisat, Cümhuriyet bayramına kadar tamamlanacaktır. Yapılacak tesisatın projesi şehircilik mütehassısı B, Prost'un da tasvibin- İ den geçtiğinden, bilhassa tesisat, çok zarif tenviratı temin edecetir. Bu tesisat, yalnız Cümhuriyet bay- Tamına inhisar etmiyecektir. Cümhu- riyet bayramından sonra yapılan mil- li bayramlarda da bü tesisattan isti- fade edilecektir. Ancak diğer bayram günlerindeki tenvirat, Cümhuriyet bayramı tenviratı derecesinde şamil olmıyacağından, tesisat, ihtiyaç nis- betinde azaltılıp çoğültilabilecektir, Romanyada yeni radyo istasyonları Bükreş 24 — Matbuat ve Propagan- da sekreter muavini B, Tifeanu'nun dediğine göre, Romanyada Temişvar ile Kluj'da yeni iki radyo merkezi in- mekted d 5 ğu Suriyeden Hataya) geçen çeteler Altı Türk evini yaktılar ve bir Türkü öldürdüler Antakya 24 (Hususi) — Evvelki akşam otomobiller ile Suriyeden Ha- taya geçen arab çeteleri Ayrancı ve Yeniköyü basmışlardır. Çeteler bura- larda altı Türk evini yakmışlardır. Bu çetelerin başlarında meşhur şaki Ab- dürrezak vardır. Bunlar Uzun Keli köyünde Arif adında bir Türk genci- ni öldürmüşlerdir. Adliye harç tarifesinde tenzilât yapılacak Bu hususta bir kanun projesi hazırlığına başlandı Ankara 24 (Telefonla) — Adliye Vekâleti mahkeme harçlarında tenzi- lât yapmak üzere tedkiklere başla- mıştır. Bu cümleden olarak diğer memleketlerin Adliye harç tarifesi kanunları getirtilmiş ve bunları ted- kik etmek üzere Vekâlette hususi bir komisyon teşkili edilmiştir. Bu ko- misyon bugün meriyette bulunan ad- liye harç tarifesi kanunu ile diğer memleketlerin ha: arifesi kanunlar rını mukayese edecek ve bu hususta bir rapor hazırlıyarak Vekâlete ve- recektir, Bü rapor esas tutularak hazırlarla cak olan yeni tenzilâtlı adliye harç tarifsi kanunu projesi önümüzdki içtima devresi içinde Meclise verile- cektir. 1944 senesinde kabul edilen ve mahkeme harçlarını kısmen arttıran bugünkü adliye harç tarifesi kanunu Mmeriyete girdikten sonra bu harçlar. dan elde edilen varidat senede 500 bin Yira kadar artmıştır. B. Hitlerin amiral Hortiye ziyafeti B. Hitler iki millet arasın- daki asırlık bağları ve yakın mazideki silâh arkadaşlığını hatırlattı Berlin 25 — B. Hitler dün akşam | başvekâlet dalresinde Macar hükü. | metinin naibi Amiral Horti ile refika. | sı şerefine 200 Kişilik bir ziyafet ver. miştir. Amiral Horti gelirken halk ta- rafından şiddetle alkışlanmıştır, Ziyafetin sonunda pek hararetli nutuklar söylenmiştir. B. Hitler nut- kunda Alman ve Macarları asırlar- danberi biribirine bağlıyan rabıtaları ve yakın bir mazideki silâh arkadaş- lığını hatırlatmış ve iki milletin daha mesud bir istikbale mazhar olacak- ları ümidini izhar ederek Almanyanın tarihi vukuatının ilcasile kali hu- dudlarına vardığını ve Macaristanla komşu olduğunu söylemiş, sonunda iki millet arasındaki dostluk yalnız kendilerine değil, fakat müşterek dostları olan İtalyaya ve sulhe de nafi olduğunu kaydelmiştir. Amiral Horti de bu mealde bir cevap vermiştir. Filistinde suikasdlar Dün 13 kişi öldü, 2 kişi yaralandı Kudüs 25 — Filistinde terörizm ha- reketleri dün de devam etmiştir. Ci- ninde polis komiseri Maks suikasde uğramış, altı kurşunla öldürülmüş“ tür. Nazarette İngiliz askerleri bir çete ile çarpışmışlardır. Bir İngiliz askeri yaralanmış, altı terörist öldü. rülmüştür. Faterde bir çete kadastro bürosuna hücum etmiş, 3 memur yaralamış, müdürü de öldürmüştür. Kaftanede İngiliz askerlerile bir çe- te arasında vukubulan müsademede bir İngiliz yaralanmış, 6 Arub ölmüş- Südet şeflerinden B. Kundt, Stok- holm kongresine gitmekten vazgeçti Prag 24 (A.A) — Dün akşam lord ve ledi Runcimân ile B. Hodza, B. Aş- ton ve B. Vatkin'in iştirak ettikleri yemek, geç vakte kadar devam etmiş ve lord Runciman ile B, Hodza üç bu- çuk saat görüşmüşlerdir. Bu görüşme esnasında, sanıldığına göre, bir ta- raftan yeni bir müzakere esası, diğer taraftan da takip edilecek müzakere usulü mevzuubabis edilmiştir. İyi haber alan membalardan öğre- nildiğine göre, salâhiyettar mahfiller, her iki taraf içir. şayanı memnuniyet bir müzaker esası bulmuşlardır, Orta elçi B. Hedrih, dün Runciman heyeti ile hükümelçi toplantıya men- $up altı partinin parlâmento delege- leri arasında yapılan görüşmelere İş- tirak eylemiştir. Bu görüşmeler üç saat sürmüştür. Çekoslovakyanm Mil- letler Cemiyetinde daimi delegesi olan B, Hedrilı, ekalliyetler meselesi Franko nezdinde yeni bir teşebbüs Burgostan ademi müdahale için yeni izahat istenecek Londra 24 (A.A.)— Lord Plimutun | dündenberi lord Halifaks ile ve Lon- dradaki diplomatik heyetler he- yetler şefleri ile yaptığı - görüş- melerde mevzuubahis olan esas fikirleri, ademi müdahale sistemini muhafaza etmek ve Burgostan hattı hareketi hakkında yeni malümat iste- mek teşkil eylemiştir. Londradaki Sovyet mahfilleri, Fran- ko'nun, bu cevabı ile her türlü ademi müdahale teşkilâtına son ve kati bir darbe vurmuş olduğunu gizlememek- tedir, Sanıldığına göre, lord Plimut, B. Maiski'ye Burgos nezdinde yeni bir teşebbüs daha yapılmasının şayanı arzu bulunduğunu söylemiştir. Maa- mafih bü son ve kati teşebbüsün ade- mi müdahale komitesi tarafından mi, yoksa kendi adına veya resmi surette İngiltere hükümeti tarafmdan mı ya- pılacağı daha malüm değildir. Londra 24 (A.A.) — Başvekil B. Çemberlâyn ile lord Halifaks ve sir İ Con Simon, bu sabah Hariciye Neza- retinde buluşmuslar ve enternasyo- nal vaziyet üzerinde görüşmüşlerdir. Bu görüşmede ezcümle Frankonün cevabı ile alâkadar meseleler ve bu cevabın İngiliz - İtalyan münasebet- leri üzerine yapacağı tesir mevzuu- bahis edilmiştir. Azerbaycanda 10 ilam mahkümiyeti Azarbaycan yüksek divanı ayrıca dört kişiyi de hapse mahküm etti Bakü 24 (A.A.) — Azerbaycan yük- sek divanı, mukabil ihtilâlci «milliyet- çi burjun, isyancı ve tedhişçi» teşek- kül âzasından on Kişiyi idama mah- küm etmiştir. Bu teşekkül içinde kun- dakçılık yapılmış olduğu “ziraat ko- miserliği tarafından meydana çıkarıl- mıştır. Bu teşekkül âzasından diğer dört kişi 12 ilâ 25 sene arasında teha- lüf eden hapis cezalarına mahküm edilmişlerdir. Almanyanın Ankara büyük elçisi tekaüde sevkediliyor Ankara 24 (Telefonla) — Öğren- diğime göre izinli olarak memleketin- de bulunan Almanyanın Ankara bü- yük elçisi kanuni yaş haddini doldür- duğundan dolayı hükümetince teka- iredilecektir metimize veda etmek üzere Eylül nihayetine doğru buraya gelecektir. Yerine kimin geleceği henüz belli gildir. | ve enter de Partiye bağlandı Zonguldak 24 (AA) — Esnaf ce- | yonal muahedeler bahsin- de Çekoslovakyanın en salâhiyettar otoritesi olarak tanınmaktadır. Teyid edildiğine göre, bu hafta s0- nunda B, Hodza ile mühim görüşme- lerde bulunacak olan B. Kundt, Slok- holm'da toplanacak Ekalliyetler kon- gresine gitmekten sarfınazar etmiş- tir. Bugün öğle üzeri, ekonomik mese- leler için salâhiyettar zevattan mürek- kep üç kişilik Südet Alman sosyal demokrat partisi heyeti Alkron oteli- ne gelmiştir. Lord Runcimanın tale- bi üzerine bu sosyal demokrat heyeti, 10 ağustos tarihinde lord Runcimana verdikleri muhtıra hakkında bazı iza- hat ila edeceklerdir. Alman sosyal de- mokratları, bu muhtıralarında de- mokratik esas Üzerinden Südet mese- lesinin bir hal çaresini muhtevi müs- bet bir plân vücude getirmeği İleri sürüyorlardı. Suriye Başvekili bugün Pariste i Suriye - Fransa muahedesinin tasdiki geri kalmış Adana 24 (Hususi) — Buraya ge len haberlere göre, Suriye - Fransa muahedesinin tasdiki 940 senesi s0- nuna kalmıştır. Paris 24 (A.A.) — Suriye Başvekili yarın Paris'e gelecek ve bilhassa B. Bone ile görüşecektir. Bu iki zat, B. Bone'nin Ankara seyahatinden ev- vel, halletmek istediği Fransa - Suri- ye meselelerine müteallik tevzihleri tedkik edeceklerdir. Yeni bir Bulgar vapuru yandi Sofya 24 — Almanyada Roştok tez- gâhlarında inşa edilmekte olan «Şip- kas ismindeki yeni Bulgar vapuru, çıkan bir yangında yanmıştır, Vapur, 3,200 tonluk olup 38 milyon levalık- tır. Zonguldak eziaf cemiyetleri miyetleri Parti salonunda fevkalâde kongre halinde birleşip umumi bir toplantı yaparak, ferden olduğu gibi, cemiyetlerinin hükmi şahsiyetlerinin de Cümhuriyet Halk Partisine bağlan- masına ve nizamnamelerine cemiye- tin faaliyet sahasında Kemalizm ve Parti prensiplerini tahakkuk ettirmeği asıl gaye addeden bir maddenin Mâ- vesine ittifakla ve alkışlarla vermişlerdir. karar Tokyo semalarında feci bir tayyare kazası oldu İki sivil tayyare çarpışarak düştü, 4 bina yandı, 14 ölü, 200 yaralı var Tokyo 24 (A.A.) — Domei ajansı, bu sabah Tokyo civarında Omori'de vukua gelen tayyare kazası ile yangın hakkında aşağıdaki mütemmim me lümatı vermektedir: Havada çarpışan tayyareler, sivil antıvyığıan tayyareleri idi. Çok kah sis, görüş kabiliyetini azaltmış bulu- . nuyordu. Çarpışma bu sebepten vu- kua gelmiştir. Tayyarelerden bir ta nesi eski bir fabrikanın büyük bir halk kütlesi ile dolu avlusuna düşmüştür. Benzin deposu iştial etmiş ve ateş def” hal civardaki iki eve de sirayet eyle miştir. Burada dokuz kişi ölmüş, Mİ yüz kişi yaralanmıştır. Yaralıların ekserisinin vaziyetleri ağırdır, DİĞ&E tayyare de rda bir evin üstüne düşmüştür, Pilotu ile bir yolcu ölmüş” tür, Evde oturanlara bir şey olme mıştır. Tayyare kazası ile yangının insan zaylatı bilânçosu şudur: 14 ölü,