27 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Dün Geceki ve Bu Sabahki Eaberler Antrepoloji ve Etnoloji kongresi Delegelerimiz Kopenhağ- da tebliğlerde bulundular Kongre büyük muvaffakiyetle bitti. 1942 toplantısı memleketimizde yapılacak İstanbul 26 (A.A) — — Türk tarih kurumundan: Ağustos başından onuna kadar de- vam eden Kopenhag beynelmilel an- tropoloji ve etnoloji kongresine kül- tür bakanlığı ve Türk terih kurumu namma iştirak eden delegelerimiz dönmüş bulunmaktadır, Ankara ta- rih, dil, coğrafya fakültesi antropo- Joji enstitüsü direktörü ve Türk ta- rih kurumu üyesi profesör B. Şevket Aziz Kansu ile kültür bakanlığı ar- keoloğu ve Türk tarih kurumu üyesi B, Remzi Oğuz Arıktan teşekkül eden 'Türk delegasyonu, 40 milletin ve bi- ne yakın âlimin iştirak eylediği bu kongrede, antropoloji, preistuvar ve protolstuvara ald beş tebilğde bulun- muştur. Prof. Dr, B. Şevket Aziz Kan- su, Türk tarih kurumunun Anadolu- deki preistuvar araştırmaları hak- da bir tebliğ yapmı zemeyi ö urumunun yaptığı Karaoğlan hafriyalının ilk neticeleri de arkeo- log B. Remzi Oğuz Arik tarafından bir tebliğ Ne Kongreye il Bu tebliğler murahhasları tarih k mevzularına olduğu kadar Türkiye devleti namına da takdir, sempati ve hürmet dolu ifadelere ve çok kıy- metli mütalâalara imkân vermiştir. Bilhassa Oksford üniversitesi profe- sörü G, L, Myres, Edimburg üniver- sitesi profesörü G, Childe, profesör Burket, Mısır delegesi doktor B. Hasan Türkiye devletinin beynelmi- )el ilim meselesine büyük bir sürat ve kKesafetle iştirak ederek, bir çok meselelerin hallini o kolaylaştırdığını ortaya sürmüş ve delegelerimizden Türkiye devletine ilmin teşekkürleri- ni götürmelerini -alkışlar arasında - rica eylemişlerdir. Kongre büyük bir muvaffakıyet ile bütün delegelerin tam memnuni- yeti ile bitmiştir. Gelecek 1942 top- lantısını memleketimizde yapmasına Türkiye devletinin mü r mek için 'Türz delegel teklif ve ricada bulunulmuştur, Delegasyonu- muz bir taraftan son prehistorik bu- luntularından, diğer taraftan hafri- yatta çıkan yeni çanak çömlek par- çalarından mürekkep birer ufak kol- leksiyonu kongre esnasında teşhir etmiştir. Iş Bankasının ziyafeti B. Muammer Eriş güzel bir nutuk İle bankanın muvaffakıyetlerini izah etti İş bankasının on dördüncü yıldö- | nümü dün Tarabyada Sümerpalas- ta tesid edilmiştir. Davetlilere veri- len ziyafeti müteakib umum müdür B. Muammer Eriş bir nutuk irad et- | miştir. Umum müdür nufkunda | bundan on dört sene evvel İmar ve | iskân Vekili olan B. Celâl Bayarın | Atatürkten emir alarak Türkiye İş | bankasını kurmağa başladığı zaman memleket iktisadiyatının hemen he- men durmuş bir vaziyette olduğunu kaydettikten sonra sözüne devamla; — Ticari hiçbir hareket göze çarpnuyordu. İşte bu esnada büyük zaferi temin eden ilk hareket tari- hinde Ankaranın mütevazı bir evin- de sizce malüm olan dört beş arka- daşile birlikte B. Celâl Bayar Türki- ye İş bankasının kuruluş merasimi- ni icra etmişti. O zaman bu eserin muvaffakıyetinden şüphe edenler elemansızlıktar ve bankacılığı bil- mediğimizden bahsederek Türkiye sının bugünkü yüksek mevki ni a tasavvur etmemekte idiler. Ankarada teessüsünden sonra İs- tanbulda, İzmirde, Samsunda da İş bankası yerleşmiş bulunuyordu. İş bankasının on dört senelik ta- rihini burada kısa bir hasbihal içine toplamak . güçtür. Binaenaleyh İş bankasının hususiyetlerinden yalnız | bazılarını tebarüz ettirebilirsem ken- * Ticaret umum müdürü geliyor İzmir 26 (Telefonla) — İç ticaret umum müdürü bugünkü İzmir va- purile İstanbula hareket etinişlir. Bir İtalyan vapuru karaya oturdu Sofya 26 — Loyd Trlestino acentesi- ne mensup İtalyan bandıralı «Kampi- vapuru, Burgazın 40 kilomet. nda denizaltı kayalık şiden ibaret olan yol | ü kayıklarla kurtarıl dimi bahtiyar. sddnğörin, Memleketin muhtelif piyasalarına yerleşen İş bankası şubeleri ilk ham- lede muvaffak olmuştur. Çünkü O zaman bâzı piyasalarda mikdarnnı bile ifade etmekten çekindiğim yük- sek faiz hadlerini derhal indirmiş ve memleketin kredi ihtiyacını tatmine muvaffak olmuştur. B, Muammer Eriş, bankanın, tica- ri kalkınmamızın icab ettirdiği ha- reketleri koalylıkla ifa ettiği gibi memleketin sanayileşme davasında da bankanın en ileri hamleleri yap- tığını, B. Celâl Bayar 1926 da kurulan ilk kömür şirketi- nin bugüne kadar geçirdiği tekâmül safhalarını, sigortacılıkta, şeker sa naylinde, hükümetin ilk beş senelik sanayileşme programının tatbikatın- da, milli tasarrufte temin ettiği bü- yük muvaffakıyetleri izah ettikten sunrâ: «— Türkiye İş bankası daima mu- vaffak olacaktır. Çünkü Kemalist re- jimin genç elemanları ve Celâl Ba- yar mektebinin kudretli çocukları muvâffakıyetli yollarından ayrımı. yacaklardır.» Diyerek nutkunu bitirmiştir. Bun- dan sonra Atatürke ve B. Celâl Ba- yara tazim telgrafları çekilerek me- rasime nihayet verilmiştir. İktisad Vekili İktisad Vekili B, Şakir Kesebir bu akşamki trenle nle Ankaraya gidecektir. Rauf, pa pansiyonda arkadaşını vurdu Dün gece yarısından sonra Çem- berlitaşta pansiyon odalarından bi- rinde bir cerh vakası olmuştur. Ayni fabrikada çalışan Rauf ve İs- mail amında iki arkadaş gece, otur- dukları pansiyon odasında rekı & rası kurm! ır. Kafalar tütsülen- dikten sonra , ikisinin de sevdik- leri bir kadın meselesini tazelemiş ve aralarında kavga başlamıştır. Rauf, | kavganın kızgın bir anında kamasını çekerek İsmaili müteaddid yerinden yaralamıştır. Yaralı hastaneye kaldı- rılmıştır, Rauf yakalanmıştır, tarafmdan |! Hariciye Vekili İtalyanın yeni Mektup ve telgraf tevziatı i dır. İlk olarak Ankarada Ik üzüm Hambur- “Ordular ileri,, Atatürk'ün 16 yıl önce bu emri verdiği Kocatepede merasim yapıldı Afyon 26 (Hususi) — Bugün, Bü- yük Önder Atatürkün Kocatepeden «Ordular ileri» emrini verdiğinin 16 nci yıldönümüdür, Bu kutsal ku- manda mevkii bugün başta vali ol duğu halde şehirli ve köylü yüzlerce halk tarafından ziyaret edilmiştir. Vali burada çok hararetli bir nutuk irad etmiştir. O gün Kocatepe önlerin- de cereyan eden muharebede bulun- muş olan Kalecik köylü Halli deo günkü Türk savlet ve şöhretini anlat mıştır. Bu sırada bir ihtiyar köylü ağlıya- rak içten gelen heyecanla valiye: — B. vali, bizim hepimizin sevgi ve saygılarımızı minnet ve şükranla- rımızi Büyük Atamıza telgrafla ulaş- tır. dedi, Bu dilek coşkun alkışlarla karşi- landı. Kafile gece geç vakit Afyona döndü. büyük Gia kabul etti — Yeni İtalya o Pepoyu bu- Vekili Dr. Rüştü Aras : letinde ka miştir, Ankarada bisiklet ve motosikletle yapılacak Ankara 26 (Telefonla) — Posta ve telgraf idaresi tevziat işlerini motör- leştirmek üzere tedkikler yapmakta- tatbikine başlanacak olan usule göre tevzlat bisikletler ve omotosiklerle yapıla- caktır. Alınacak neticeyegöre bu usul diğer vilâyetlere de teşmil olu- nacaktır. ga ihraç edildi İzmirliler bu mün bu münasebetle bayram yapıyorlar İzmir 26 (Telefonla) — İlk üzüm mahsulü bugün merasimle Hambur- ga ihraç edilmiştir. Hollanda bandı- ralı Stella vapuruna 795 kutu üzüm yüklendi. Bu münasebetle üzüm iş- çilerf oyunlar oynadılar, eğlenceler tertib ettiler. İzmirliler ilk kuru Üzüm mahsulünün ihracı münasebe- tile bayram yapıyor. Altı yüz küsur muallimin maaşları birer derece arttı Ankara 28 (Telefonla) — Kıdem ve ehliyetleri itibarile terfie lâyık görülen muallimlerin listesi hazırlan- miş ve liste Maarif Vekilinin tasdiki- ne iktiran etmiştir. 600 küsür mual- limin maaşları bire” derece arttırıl * maktadır. Lehistana ve Bulgaristana kar yağdı Varşova 26 — Leh ajansının bildirdi. ğine göre, Polonyada Zakopane taraf- larında dağlık semtlerde suhunet dere. cesi gittikçe düşmektedir. 1400 metre yüksekteki havaliye epey kar yağmış- tar. ; Bofya 26 — Şimâli garbi Bulgaris- tanda da havalar birdenbire soğumak» Ja suhünet derecesi sıfırdan çok aşağı düşmüş ve ilk kar Musala tepesine yağ-| mıştır, | Tenzilâtlı dakliye tarifesi Devlet Demiryolları idaresi tara- fından İzmir Fuarı için hazırlanan tenzilâtlı eşya ve yolcu nakliyat ta- rifesi Avrupa hattında da talbik edi- lecektir. Tenzilât işlerine aid mua- meleler Edirne, Uzunköprü ye Sirke- | ci istasyonlarında yapılacaktır. | Maçka Palasta yangın başlangıcı Maçka palasın birinci katında ça- maşır asılma yerinde bir yangın baş- | langıcı olmuş ,derhal yetişen itfaiye | tarafndan söndürülmüştür. Daladye kabinesinin vaziyeti salâh kesbetti Parlamentonun vaktinden evvel içtimaa daveti teklifinde itilâf hasıl olmadı Radikal Sosyalist partisinin parlamento grupu B. Daladyeye ittifakla itimadını bildirdi Paris 26 (A.A.) — Daha dün öğle | üzeri süküna doğru ilerlediği sezilen politik vaziyetteki selâh, dün akşam daha ziyade tezahür etmiştir. Dün öğ- leden sonra içtima eden halkçı toplan» tı komitesindeki görüşmeler, tamami- le hâdisesiz geçmiştir. B. Daladye, kırk| saatlik hafta kanununu değiştirmek mevzuu bahis olmadığını bildirdiği için bu toplantıda ileri sürülen fikir. | ler nihayet B. Daladye'nin beyanatı- nın tekrarından başka bir tarzda te- celli etmemiştir. B. Daladye, cumar- | tesi günü, halkçı toplantı komitesinin mümessillerini kabul ederek kendileri ile görüşecektir. Bunun haricinde olarak, halen, s08- yalistler ve komünistler tarafından ile- ri sürülen ve parlâmentonun vaktin- den evvel toplattırılmasını istihdaf eden teklif kalmıştır. Bu mesele, bü- gün; sollar temsil heyetinde müzakere olunacaktır. Bugün Parise gelecek olan B. Blum, pek muhtemel olarak daha evvel B. Daladye tarafından kabul edilecek Politik mahfillerin noktai nazarın- ca, hâlkçı toplantı komitesinin tebliği, bugün sollar temsil hayetinin kabul edeceği karar suretinin ne tarzda olacağı hakkında tam bir fikir ver- mektedir. Bu sebepten dolayı, parlâmentonun miadından evvel top- Iantıya çağrılması teklifinin kabul edil- mesi pek müsteb'attır. Paris 26 (A.A.) — Sol cenah firka- ları delegasyonunun saat 17 de başla- mış olan içtimaları esnasında âyan ve mebusan meclislerinin içtimaa daveti hakkındaki teklif üzerinde ittifak ha sıl olmamış olduğundan B. Daladye ile bir görüşme yapılmasının taleb edilmesi hususunda itilâf edilmiştir. B. Daladyeye itimad Paris 26 (A.A.) — Radikal sosyalist partisinin parlâmentö grubu, bugün saat 10,45 de toplanmış Başvekil B. Daladyenin eski sözlerini teyid eden ve kırk saatlik hafta kanımunun ik gası mevzuubahis olmadığını bildiren izahalını dinlemiş ve B, Daladyeye ittifakla itimadını bildirmiştir. Yafada karışıklıklar Çarşıya bir bomba atıldı, 30 arab öldü, 60 yaralı var Umumi grev ilân edildi. Halk Ingiliz - Filistin bankasına ateş verdi Yaja 26 (A.A.) — Bu sabah Yafa- | te kurtarmışlardır. İngiliz bankasının da çarşıya bir bomba atılmış ve bu infilâk neticesinde 30 Arap ölmüş 60 kişi de yaralanmıştır. Yafa 26 (A.A) — Bu sabahki sul- İ kasd, şehirde büyük bir heyecan uyandırmıştır. Umumi grev ilân edil- miştir, Bir çok tezahürler olmuş ve ezcümle İngiliz - Filistin bankasının Yafa, şubesi önündeki tezahür esna- sında halk bankaya ateş vermiştir. İngiliz askerleri zamanında yetişerek bankayı ön tarafı yanmış bir vaziyet. Etimesud radyo İstasyonu! Birkaç güne kadar neşriyat tecrübelerine başlanacak Ankara 26 (Telefonla) — Etimesud radyo İstasyonu tesisatını tesellüme | memür edilen komisyon çalışmaları- na devam etmektedir. Tesellüm müa- melesi birkaç güne kadar bitirilecek ve ondan sonra da neşriyat tecrübe- derine başlanacaktır. Radyo evvelce de yazıldığı gibi Cümhuriyetin 15 inci yıldönümünde neşriyata başlıyacaktır. Ruhsatname almıyanlar hu- susi ders vermiyecekler Ankara 26 (Telefonla) — Gazete- Jere ilân vermek suretile veya hususi şekilde talebe bularak hususi ders verenler, kültür bakanlığı tarafından takip olunacak ve haklarında kanu- ni muameleye girişilecektir. Bundan sonra ruhsatname alma- dan ve usulü dairesinde vergi verme- den hususi ders vermek yasak edil- miştir. Divrigiden ilk demir ihraç edildi Samsun 26 (A.A.) — Divarigiden ge- len nümuünelik demir cevheri, buradan Limanımızın racak olan bu hâdise küresi özle mıştır, direktörünün otomobiline Ohücum edilmiş ve otomobil o parçalanmıştır. Bütün bankalar kapalıdır. Sokaklar, asker işgal altındadır. Kudüs 26 (A A.) — Mıntaka ko- miseri Moffatın katli üzerine, İngi- liz makamları, Ceninde, şehri bütün şüpheli kimselerden temizlemek üze- re tedbirler almağa mecbur olmuş- lardir, Halk, başka taraflara nakledil- miştir. Tethişçilere karşı sempati bes- liyen unsurlara ald bir çok evler yı kılmıştır. Şehre duhul memnudur. Yugoslav kabine- sinde değişiklik Erkânıharbiye reisi Harbiye ve Bahriye Nazırlıklarına tayin edildi Belgrad 26 (A.A) — Umumi Er kânı harbiye reisi general Milan Ma- riç, genersl Biuhomir Mariçin yeri- ne Harbiye ve Bahriye Nazırlıklarına tayin edilmiştir. Mebuslardan B. Nikola Kabalin, B. Milan Verbasiçin yerine Ticaret Na arlığıne tayin edilmiştir. Split belediye reisi (OB, Mirkobuiç, 'B. Niyekoslav Miletiçin yerine Bede- ni Terbiye nazırlığına tayin edilmiş- . tir, Japonyadaki müthiş kaza Tokyo 26 (A.A.) — Tokyonun ce nubunda kâlin Emuni varoşundaki bi£ fabrikada vukua gelen kaza esnasın» da benzin deposunun infilâk etmesi üzerine yaralananlardan bir çokları daha aldıkları yaraların tesirile Öl müşlerdir. Ölenlerin mikdarı hali hazırda 45 © baliğ olmuştur. Nişan merasimi Cumhuriyet gazetesinin yazı işleri mü- dürü B. Feridun Osman Menteşeoğlu 18 Muğla eşrafından Wa Bedriye Şerefli bugün Tarafeyne saadetler temenni ederiz. i